Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4486
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1445 times
Been thanked: 1103 times

Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: garg »

Wydzielone z viewtopic.php?f=1&t=72118&start=75
RaYell pisze: 22 cze 2021, 09:49
Quba40 pisze: 22 cze 2021, 09:03 Odniosę się jeszcze do często zarzucanego braku kontroli rycerzy nad losowością, czy ktoś kto o tym pisał grał z dodatkiem kart modyfikujących pojazdy (nie pamiętam dokładnej nazwy)? Jeśli tęsknicie za kontrolą to właśnie dodatek dla was - grając Naukowcem zrobiłem sobie "czołg" którym bez rzutów kośćmi w walce zadawałem 4 rany i ignorowałem zdolność niepowstrzymany. Pierwszą modyfikację skonstruowałem w 1 turze gry, więc już na starcie miałem z górki. Dodatek ten mocno ułatwia grę, więc pewnie warto dorzucić dodatek z misjami miejskimi aby zrównoważyć balans gry.
Z tym się zgodzę, tyle, że karty części pochodzą z płatnego dodatku Przez Pustkowie, więc jest to takie pay-to-win.
Quba40 pisze: 22 cze 2021, 11:28 Wracając do dodatku Przez Pustkowie to nie przesadzajmy, że jest to pay-to-win, bez niego wygraliśmy na dwie osoby 5 scenariuszy na 5 rozgrywek, większość z nich na styk i nie powiedziałbym, że dzięki szczęściu w kościach.
Pay-to-win nie oznacza, że nie możesz wygrać bez płacenia. Chodzi o to, że płacąc możesz wygrać z mniejszym wysiłkiem. I opisany przez Ciebie przykład doskonale pasuje do tej definicji.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11097
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3385 times
Been thanked: 3285 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: japanczyk »

garg pisze: 22 cze 2021, 11:50 Pay-to-win nie oznacza, że nie możesz wygrać bez płacenia. Chodzi o to, że płacąc możesz wygrać z mniejszym wysiłkiem. I opisany przez Ciebie przykład doskonale pasuje do tej definicji.
No tak, tylko Pay-to-win to mechanika, ktora daje jednemu rgaczowi przewage nad innym graczem

tutaj tego nie ma, to dodatek, który rozszerza gre dla wszystkich graczy i wiele jest takich, ktore modyfikuja zasady wprowadzajac ułatwienia
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4486
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1445 times
Been thanked: 1103 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: garg »

japanczyk pisze: 22 cze 2021, 11:52
garg pisze: 22 cze 2021, 11:50 Pay-to-win nie oznacza, że nie możesz wygrać bez płacenia. Chodzi o to, że płacąc możesz wygrać z mniejszym wysiłkiem. I opisany przez Ciebie przykład doskonale pasuje do tej definicji.
No tak, tylko Pay-to-win to mechanika, ktora daje jednemu rgaczowi przewage nad innym graczem

tutaj tego nie ma, to dodatek, który rozszerza gre dla wszystkich graczy i wiele jest takich, ktore modyfikuja zasady wprowadzajac ułatwienia
Czyli trochę pasuje, a trochę nie. I obaj mogę używać określenia, które im odpowiada :D
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
gogovsky
Posty: 2255
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 468 times
Been thanked: 517 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: gogovsky »

garg pisze: 22 cze 2021, 11:50
Quba40 pisze: 22 cze 2021, 11:28 Wracając do dodatku Przez Pustkowie to nie przesadzajmy, że jest to pay-to-win, bez niego wygraliśmy na dwie osoby 5 scenariuszy na 5 rozgrywek, większość z nich na styk i nie powiedziałbym, że dzięki szczęściu w kościach.
Pay-to-win nie oznacza, że nie możesz wygrać bez płacenia. Chodzi o to, że płacąc możesz wygrać z mniejszym wysiłkiem. I opisany przez Ciebie przykład doskonale pasuje do tej definicji.
Pay to win oznacza, że płacąc otrzymujesz zawartość, której nie ma szans otrzymać osoba, która gra za darmo (jakiś pancerz czy miecz w MMO). Złym pojmowaniem pay to win jest np. Heartstone, gdzie grindując za darmo można mieć dokładnie takie same karty jak gracze, którzy kupili pakiety kart za pieniądze. Ten dodatek zupełnie nie pasuje do definicji pay to win, przecież wszyscy go mają. Pozdrawiam.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4486
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1445 times
Been thanked: 1103 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: garg »

To doprecyzuję - pay-to-win oznacza dla mnie, że płacąc dostaję boosty (w dowolnej postaci), które pozwalają mi zdobyć przewagę nad innymi. Ale nie ma tam nic na temat tego, że ktoś inny grindując przez tydzień nie może zdobyć tego samego, za co ja zapłaciłem i dostałem od razu. Czyli kasa ułatwia, ale nie daje pewnego zwycięstwa.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11097
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3385 times
Been thanked: 3285 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: japanczyk »

garg pisze: 22 cze 2021, 13:22 To doprecyzuję - pay-to-win oznacza dla mnie, że płacąc dostaję boosty (w dowolnej postaci), które pozwalają mi zdobyć przewagę nad innymi. Ale nie ma tam nic na temat tego, że ktoś inny grindując przez tydzień nie może zdobyć tego samego, za co ja zapłaciłem i dostałem od razu. Czyli kasa ułatwia, ale nie daje pewnego zwycięstwa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Free-to-play#Pay-to-win

Dodatki do gier planszowych nie są w żadnym wypadku Pay 2 Win
Jeśli coś w danej rozgrywce jest dostepne dla każdego gracza, nie może być mowy o pay 2 win

Serio - to tak jakbyś zwrównał... nie wiem... zestaw bohaterów do Zombicide z Pay2Win, bo niektórzy mają przepakowane zdolności w zestawieniu z tymi dostepnymi w samej grze

Waste Knights oferuje normalne zestawy dodatkó rozbudowujace (niestety minimalnie) mechaniki w grze
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4486
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1445 times
Been thanked: 1103 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: garg »

japanczyk pisze: 22 cze 2021, 13:25
garg pisze: 22 cze 2021, 13:22 To doprecyzuję - pay-to-win oznacza dla mnie, że płacąc dostaję boosty (w dowolnej postaci), które pozwalają mi zdobyć przewagę nad innymi. Ale nie ma tam nic na temat tego, że ktoś inny grindując przez tydzień nie może zdobyć tego samego, za co ja zapłaciłem i dostałem od razu. Czyli kasa ułatwia, ale nie daje pewnego zwycięstwa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Free-to-play#Pay-to-win

Dodatki do gier planszowych nie są w żadnym wypadku Pay 2 Win
Jeśli coś w danej rozgrywce jest dostepne dla każdego gracza, nie może być mowy o pay 2 win

Serio - to tak jakbyś zwrównał... nie wiem... zestaw bohaterów do Zombicide z Pay2Win, bo niektórzy mają przepakowane zdolności w zestawieniu z tymi dostepnymi w samej grze

Waste Knights oferuje normalne zestawy dodatkó rozbudowujace (niestety minimalnie) mechaniki w grze
W podanej przez Ciebie definicji jest określenie, że płacąc zyskuję przewagę, którą trudno zdobyć inaczej. Czyli tu by pasowało: bez dodatku może mi być trudno wygrać.

I przykład z Zombicide pasuje tutaj. Płacisz - dostajesz postacie ze statystykami, które w podstawowej wersji są nie do zdobycia normalna grą. Bo pay-to-win jest dostępne dla każdego. Kto zapłaci :) .
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
lukkk
Posty: 443
Rejestracja: 21 gru 2017, 00:49
Has thanked: 95 times
Been thanked: 99 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: lukkk »

garg pisze: 22 cze 2021, 13:34
I przykład z Zombicide pasuje tutaj. Płacisz - dostajesz postacie ze statystykami, które w podstawowej wersji są nie do zdobycia normalna grą. Bo pay-to-win jest dostępne dla każdego. Kto zapłaci :) .
Pay2win w kooperacyjnej grze planszowej? :D błagam.
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: dwaduzepe »

garg pisze: 22 cze 2021, 13:22 To doprecyzuję - pay-to-win oznacza dla mnie, że płacąc dostaję boosty (w dowolnej postaci), które pozwalają mi zdobyć przewagę nad innymi. Ale nie ma tam nic na temat tego, że ktoś inny grindując przez tydzień nie może zdobyć tego samego, za co ja zapłaciłem i dostałem od razu. Czyli kasa ułatwia, ale nie daje pewnego zwycięstwa.
Po prostu nie rozumiesz co znaczy zwrot pay to win, ale to nie wina gry:)
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4486
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1445 times
Been thanked: 1103 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: garg »

lukkk pisze: 22 cze 2021, 16:04
garg pisze: 22 cze 2021, 13:34
I przykład z Zombicide pasuje tutaj. Płacisz - dostajesz postacie ze statystykami, które w podstawowej wersji są nie do zdobycia normalna grą. Bo pay-to-win jest dostępne dla każdego. Kto zapłaci :) .
Pay2win w kooperacyjnej grze planszowej? :D błagam.
A co w tym dziwnego? :lol:

Śmieję się, bo brzmi rzeczywiście dziwacznie, ale po rozbiorze logicznym nabiera sensu.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4486
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1445 times
Been thanked: 1103 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: garg »

dwaduzepe pisze: 22 cze 2021, 16:05
garg pisze: 22 cze 2021, 13:22 To doprecyzuję - pay-to-win oznacza dla mnie, że płacąc dostaję boosty (w dowolnej postaci), które pozwalają mi zdobyć przewagę nad innymi. Ale nie ma tam nic na temat tego, że ktoś inny grindując przez tydzień nie może zdobyć tego samego, za co ja zapłaciłem i dostałem od razu. Czyli kasa ułatwia, ale nie daje pewnego zwycięstwa.
Po prostu nie rozumiesz co znaczy zwrot pay to win, ale to nie wina gry:)
A jak Ty byś to zdefiniował?
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
staniach21
Posty: 547
Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 209 times
Been thanked: 166 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: staniach21 »

Pay2win odnosi się do gier rywalizacyjnych, w ktorych płacenie prawdziwymi pieniędzmi daje Ci przewage nad innymi graczami dla RPG zbroje, szybsze lvl-owanie dla gier sportowych lepsi gracze. Jak zwrot pay2win moze odnosic się do gry planszowej nie mam pojęcia. Rozumiem rywalizacyjne karcianki 1 na 1, ale tutaj?
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: playerator »

lukkk pisze: 22 cze 2021, 16:04 Pay2win w kooperacyjnej grze planszowej? :D błagam.
staniach21 pisze: 23 cze 2021, 00:08 Pay2win odnosi się do gier rywalizacyjnych (...)
To w coopach się nie wygrywa?

W zwrocie "pay to win" nie ma niczego, co by sugerowało, że chodzi o wygraną z innymi graczami.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Dhel
Posty: 708
Rejestracja: 28 wrz 2018, 09:49
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 477 times
Been thanked: 395 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: Dhel »

Kupienie dodatku, który ułatwia grę podstawową?, przecież to normalne zarówno w świecie gier planszowych jak i komputerowych i żadne to jest pay to win. Wprowadzenie w planszowkę mechanizmu, dzieki ktoremu gracie w tą samą grę, ale jedna osoba gra z dodatkiem i ma przewagę a druga nie-tak, to jest pay to win. Karcianki rywalizacyjne to jest klasyczny przykład, ponieważ najlepsze karty są właśnie w dodatkach, no ale hej, nikt wam nie każe grać z dodatkiem, można pomeczyc się bez.
Pay to win w grze kooperacyjnej wg mnie nie istnieje, po prostu najwyżej przez dodatek sobie ulatwicie grę.
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4733
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1244 times
Been thanked: 1458 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: Mr_Fisq »

playerator pisze: 23 cze 2021, 03:03 W zwrocie "pay to win" nie ma niczego, co by sugerowało, że chodzi o wygraną z innymi graczami.
W sumie to każda konfrontacyjna gra planszowa jest "pay to win" bo możemy zapłacić przeciwnikowi, żeby się nam podłożył. Przecież nic w nazwie nie sugeruje, że chodzi o dodatki do gry :roll:

IMHO pay to win odnosi się do pewnego modelu biznesowego wymuszającego na graczach zakupy, coraz to nowych dodatków (nowe bandy w warhammer underworlds)/produktów(Gold ammo w Wot), w celu utrzymania "konkurencyjności" w grze rywalizacyjnej. Na ogół wiąże się z "power creepem".
Sprzedam: Root z dodatkami, Lands of Galzyr, Sands of Shurax, Etherfields KS PL, Inferno i inne
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo (np. Horizon Wars: Zero Dark, Exploit Zero, Space Station Zero, This is not a Test), figurki do Stargrave - SF, Postapo.
Awatar użytkownika
Moonday
Posty: 990
Rejestracja: 25 gru 2015, 12:10
Has thanked: 241 times
Been thanked: 241 times

Re: Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: Moonday »

Skoro dyskusja została wydzielona, to się wtrącę. Pay2Win wg. definicji z Wikipedii oznacza, że: "Niektóre gry free-to-play pozwalają graczom płacącym za dodatkowe przedmioty i funkcje zdobyć dużą przewagę nad graczami niewydającymi pieniędzy. Takie gry określa się mianem „pay-to-win”. W tym kontekście zwrot "pay2win" odnosi się do gier rywalizacyjnych i tylko tam ma to sens. Przy kooperacji pay2win też może zaistnieć, ale jaki ma właściwie sens? Skoro wszyscy gracze grają wg. tych samych zasad, to gdzie tu mowa o przewadze? No chyba, że sama gra uzna nas za noobów, bo inwestujemy kasę, żeby było nam łatwiej wygrać z grą :) Kupowanie dodatków do gier planszowych często wiąże się z tym, że ów dodatki w jakimś tam stopniu ułatwiają grę a w innym utrudniają. Jeżeli gramy w samą podstawkę Eldritch Horror, czyli bez żetonów skupienia, to zakup dodatku, który wprowadza tę mechanikę jest opcją pay2win? Moim zdaniem takie podejście jest mocno naciągane.

EDIT
Dodam jeszcze, że o pay2win przy okazji Rycerzy Pustkowi (itp.) możemy mówić w sytuacji, kiedy gracz posiadający określony dodatek ułatwiający grę zacznie porównywać swoje wyniki do wyników graczy grających bez tego dodatku. Takie "chwalenie się" dobrą grą nosi znamiona pay2win.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1804
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 78 times
Been thanked: 337 times

Re: Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: hipcio_stg »

Jedyny moment, gdzie do pewnego stopnia widziałem pay 2 win to MTG. W zasadzie jeżeli ktoś w obliczu danego formatu (modern/legacy) i kogoś nie stać na manabase (który do tanich nie należy) to ciężko konkurować. Sam początek przygody to również odrobina pay 2 win, gdzie grywało się Scaled Wurm przeciwko takiemu terrorowi. W planszówkach jako takich pay to win to nie zauważyłem. Każdy dodatek działa globalnie na wszystkich graczy i wszyscy mają podobne szanse.
gogovsky
Posty: 2255
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 468 times
Been thanked: 517 times

Re: Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: gogovsky »

Jedyne co jeszcze oprócz MTG można podciągnąć to LCGi rywalizacyjne jak np GOT lcg
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: Blue »

Ale wojenka :D.

Pay 2 win
Placisz zeby wygrac.
Jezeli dokupilbys dodatek do gry planszowej z ktorego tylko ty jako gracz mógłbyś korzystac, a nie wspolgracze(np jakas miniplanszetka) i bylby on niezbalansowany w stosunku do tego z czego korzysta reszta graczy to by był pay to win. Ofc w grach rywalizacyjnych.


W przypadku karcianek kolekcjonerskich to w większości sytuacji to jak chcesz miec talie ktore sie licza to musisz wywalac worek kabony i gracz ktory sobie kupił starter za wiele nie ugra z takim ktory ma talie na ktora wywalił kilka tysi. Oczywiscie ten drugi jeszcze musial ja dobrze skomponować ;).
Awatar użytkownika
Szewa
Posty: 866
Rejestracja: 10 sie 2016, 12:33
Has thanked: 353 times
Been thanked: 501 times

Re: Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: Szewa »

gogovsky pisze: 23 cze 2021, 10:11 Jedyne co jeszcze oprócz MTG można podciągnąć to LCGi rywalizacyjne jak np GOT lcg
Podpisuje sie, lcg konfrontacyjne to gry z mocnym elementem pay 2 win.
Top10:
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
Cyel
Posty: 2590
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1234 times
Been thanked: 1450 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: Cyel »

japanczyk pisze: 22 cze 2021, 13:25
Dodatki do gier planszowych nie są w żadnym wypadku Pay 2 Win
W żadnym? A dodatki do Warhammer Underworlds i podobne?

Generalnie wszystkie gry konfrontacyjne gdzie występuje zjawisko power creep (stare rzeczy nie są tak mocne jak nowe).
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11097
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3385 times
Been thanked: 3285 times

Re: Waste Knights Second Edition (Marek Mydel, Paweł Szewc)

Post autor: japanczyk »

Cyel pisze: 23 cze 2021, 11:39 W żadnym? A dodatki do Warhammer Underworlds i podobne?
Ok, ale to pytanie czy bitewniaki traktujemy na równi z planszówkami i karcianki kolekcjonerskie tez wrzucamy do worka z planszówkami
Jesli tak to oczywiscie - ten segment ma dodatki, któe mozna traktowac jako pay2win bo moze dana armie/zestaw kart posiadac tylko jeden gracz

Dodatki, które wpływają na rozgrywkę wszystkich graczy i wszyscy mają do nich dostęp IMHO nie powinny wpadać do worka pay2win (i móie tutaj zarówno o co-opach jak i takich grach jak np. Brzdęk czy jakieś skrimishe planszowe)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9475
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: MichalStajszczak »

Dhel pisze: 23 cze 2021, 07:57 Pay to win w grze kooperacyjnej wg mnie nie istnieje, po prostu najwyżej przez dodatek sobie ulatwicie grę.
A jeżeli to "ułatwienie" oznacza zwiększenie szans na zwycięstwo?
Bo wbrew temu, co
Moonday pisze: 23 cze 2021, 09:41 Przy kooperacji pay2win też może zaistnieć, ale jaki ma właściwie sens? Skoro wszyscy gracze grają wg. tych samych zasad, to gdzie tu mowa o przewadze?
nie musi chodzić o zyskanie przewagi nad innymi graczami.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: donmakaron »

Power creep to zjawisko trochę inne niż pay2win.

Typowy pay2win w planszówkach by wyglądało tak, że gramy sobie w szachy, ale pionki przeciwnika mają 2 punkty życia, a król raz na grę może uciec z szachu na dowolne pole, bo kupił on od dewelopera (hehe) pakiet pancerzy i wyrzutnię królów.

Nie ma to zbyt wiele wspólnego ze dodatkiem do gry ułatwiającym rozgrywkę ani wypuszczaniem coraz to mocniejszych kart w grach kolekcjonerskich.

edit: Zbyt wiele doszukujecie się w zwrocie "pay to win", a zbyt mało w jego znaczeniu. Nie chodzi o dosłowne płacenie za wygrywanie, a o płatne zyskiwanie przewagi nad pozostałymi nie płacącymi graczami. Może wystąpić w grze kooperacyjnej w pewnym sensie, jeśli np. w Pandemic zapłacę za dodatek, który mojej i tylko mojej postaci pozwoli wykonywać 7 akcji na turę, zamiast standardowych 4. Bynajmniej nie dlatego, że zapłaciłem za ułatwienie zwycięstwa, a dlatego że zapłaciłem za przewagę nad pozostałymi graczami.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1804
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 78 times
Been thanked: 337 times

Re: Czy gry planszowe mogą mieć elementy pay2win?

Post autor: hipcio_stg »

MichalStajszczak pisze: 23 cze 2021, 11:56
Dhel pisze: 23 cze 2021, 07:57 Pay to win w grze kooperacyjnej wg mnie nie istnieje, po prostu najwyżej przez dodatek sobie ulatwicie grę.
A jeżeli to "ułatwienie" oznacza zwiększenie szans na zwycięstwo?
Bo wbrew temu, co
Moonday pisze: 23 cze 2021, 09:41 Przy kooperacji pay2win też może zaistnieć, ale jaki ma właściwie sens? Skoro wszyscy gracze grają wg. tych samych zasad, to gdzie tu mowa o przewadze?
nie musi chodzić o zyskanie przewagi nad innymi graczami.
W takim razie promo dodatki do Robinsona można tak traktować. Zarówno luneta złudnych nadziei, pies itd to zwiększenie szans na zwycięstwo.
ODPOWIEDZ