Motyw "noża w plecy"

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Bartas_
Posty: 88
Rejestracja: 02 gru 2014, 14:52
Lokalizacja: Bydgoszcz / Fordon
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Motyw "noża w plecy"

Post autor: Bartas_ »

Witam serdecznie..

Poszukuje tytułów gier - bez znaczenia czy kościane, karciane, planszowe. Bez znaczenia czy rywalizacja czy kooperacja.

Ważne by w grze ważną (nie koniecznie kluczową dla losów partii) rolę odgrywał przyslowiowy "nóż w plecy" oraz negatywna interakcja.

Ważne by gra była grywalna od 3 do 5 (6?) osób. Czas gry - Milo jakby się zamykał w 2h.

Czy macie jakieś inne propozycje niż Shadows over Camelot?

Pozdrawiam,
Bartas_
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Motyw "noża w plecy"

Post autor: Rocy7 »

Gra o Tron 2 edycja;)
metyu
Posty: 381
Rejestracja: 12 gru 2012, 11:08
Been thanked: 1 time

Re: Motyw

Post autor: metyu »

Mall of horror/city of horror
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5242
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 527 times
Been thanked: 1849 times
Kontakt:

Re: Motyw

Post autor: Gambit »

Ostatnio moim hitem w kategorii "Nóż w plecy" jest Cutthroat Caverns. Mottem tej gry (wypisanym na pudełku) jest "Bez współpracy nie przeżyjesz, bez zdrady nie wygrasz". Świetnie rozwiązany motyw podkładania sobie świń, zabijania innych graczy cudzymi rękami i spijania śmietanki.
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 64 times
Been thanked: 14 times

Re: Motyw

Post autor: Dellas »

Jeśli podałeś przykład Shadows over Camelot jako referencję, to na pewno warto abyś zwrócił uwagę na Battlestar Galactica - to też gra kooperacyjna z motywem zdrajcy (lub zdrajców). Obecnie hitem jest podobny tytuł Dead of Winter (polska wersja 'Martwa Zima' będzie już wkrótce).

Natomiast jest także wiele innych gier gdzie negatywna interakcja nie koniecznie musi byc związana z motywem zdrajcy. Tutaj szlagierowym przykładem może byc Gra o Tron, w której nie da się wygrać bez zawiązania sojuszu i zerwania go w odpowienim momencie (każdy jest świadomy, że taki sojusz jest tymczasowy i szuka najlepszego momentu aby go z korzyścią dla siebie zerwać). Innym przykładem może być Chaos w Starym Świecie - choć tam mamy do czynienia raczej z wielką naparzanką i wbijaniem sobie noża w plecy praktycznie co każdą rundę.
Awatar użytkownika
Qnnrad
Posty: 227
Rejestracja: 02 sie 2012, 22:47
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 186 times
Been thanked: 195 times
Kontakt:

Re: Motyw

Post autor: Qnnrad »

Pokój 25 w trybie podejrzliwości, wszyscy współpracują, a pośród "wszystkich" są zdrajcy... choć i w trybie drużyn i rywalizacji znajdziesz coś dla siebie, mimo iż to raczej bieganie z nożem i mordem w oczach (;
Niedługo wyjdzie The Resistance: Agenci Molocha w nowej wersji, bardzo bardzo polecam mieć to na uwadze.
Betrayal at the House on the Hill, tam wiemy, że coś się szykuje, ale nie wiemy co, nie wiemy pod którą łopatkę ani czyją ręką, przynajmniej do czasu...

Sabotażysta niby poniekąd też, ale nie polecam. Błe...
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Motyw

Post autor: Dyso »

Sabotażysta na 5-6+ osób :)
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
Awatar użytkownika
ghostartur
Posty: 411
Rejestracja: 09 lut 2014, 16:05
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Motyw

Post autor: ghostartur »

Munchkin jeśli chcesz stracić wielu przyjaciół.
warran
Posty: 253
Rejestracja: 25 sty 2015, 23:35
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time

Re: Motyw

Post autor: warran »

ghostartur pisze:Munchkin jeśli chcesz stracić wielu przyjaciół.
Koleżanka do dziś mi probuje dowalić przy każdej rozgrywce... bo 2 lata temu zabrałem jej dwa poziomy...
Zdecydowanie polecam ;)
KWs
Posty: 87
Rejestracja: 12 sty 2015, 13:55

Re: Motyw "noża w plecy"

Post autor: KWs »

Ostatnio Munchkin wpadł w moje ręce i uważam że jest super fajny. Zdecydowanie potrafi wkurzyc. Jeden zarzut który mnie zaskoczył - w podstawce dostajesz karty i kość k6 do ucieczki. Brakuje sposobu na liczenie poziomów. Sugerują używać monet lub kostek k10 kupionych na własną rękę. Ja jednak rozwiązałem problem robiąc 6 małych plansz gracza. Obrazek
Moja kolekcja gier planszowych.
Awatar użytkownika
ghostartur
Posty: 411
Rejestracja: 09 lut 2014, 16:05
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Motyw

Post autor: ghostartur »

Świetne rozwiązanie. My zawsze liczyliśmy na zapałkach :mrgreen: .
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Motyw "noża w plecy"

Post autor: schizofretka »

GoT to zdecydowaly lider pod względem noży w plecach :) Tutaj dobre podsumowanie (polecam cały kanał):
https://m.youtube.com/watch?v=gKmh6R8NBW4
Niestety, ani on, ani porównywalne pod tym względem gry dyplomacyjne nie widzą 2h rozgrywki nawet przez trwiczkową lunetę.

Jedynym znanym mi wyjątkiem jest Senji, które rzeczywiście daje wrażenia gota w okrągłe 2h. Aby zachodziło prawdziwe odczucie noża w plecach gra musi bardzo silnie polegać na negocjacjach między graczami i sprzyjać naturalnym sojuszom i budowaniu strategii w oparciu o wzajemne ustalenia. W chaosie nie może o tym być mowy, bo wszyscy leją wszędzie wszystkich, można co najwyżej mówić o zerwaniu paktu o nieagresji.

Dobre będą dlatego zwykle gry negocjacyjne na czele z niebywale wredną intrigue. Zależnie od grupy i od wylosowanych ras Cosmic Encounter może spełnić wymagania w tym przedziale czasowym.

Jeśli zaś masz na myśli konkretnie mechanikę kooperacji ze zdrajcą, to takich tytułów jest bardzo dużo, nakbardziej wredne sa te oparte na dyskusji, meta-grze i ukrytych rolach, jak resistance/avalon/wszystkie werewolves. Generalnie im więcej mechaniki, tym mniej gadania a więcej materiału do wysuwania wniosków o tożsamości zdrajcy. Dla mnie to już nie nóż w plecach, bo skoro zdrajca jest wpisany w reguły, to trudno mówić o elemencie zaskoczenia. Dla mnie nóż w plecach to byłaby partia w Robinsona na konwencie w podejrzanie łatwy scenariusz, gdzie jeden z graczy w tajemnicy przed innymi sabotuje rozgrywkę. Zagrałbym :)))


Sent from my awesome mobile I want to brag about. May contain trace elements of tpos.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Motyw

Post autor: Dabi »

Spartacus: Blood and Treachery tytułem uzupełnienia ale czas 2 h to może być za mało przy grze w 4 osoby.
Bartas_
Posty: 88
Rejestracja: 02 gru 2014, 14:52
Lokalizacja: Bydgoszcz / Fordon
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Motyw "noża w plecy"

Post autor: Bartas_ »

Trochę się tego przewinęło.

GoT grałem 2x w 4 osoby, w zasadzie dwie pary o była to rozgrywka siłą rzeczy 2 na 2. Musialbym to sprawdzić w nieparzystą liczbę graczy.

Sabotazysta ok ale tylko przy piwku;) Munchikina mam, na luźno przy piwie daje rade.

Battlestar Galactica będę miał okazję zagrać w niedługim czasie to zobacze co i jak.

Tytułem co mnie zaciekawil to cutthroat cavern. Mógłbys Gambit cos więcej napisać? Szczególnie jak z tempem rozgrywki, czy gracze maja masę kart na ręce i co wolnoejsi będą spowalniać grę, czy idzie sprawnie? Jak z regrywalnoscia?

O pozostałych wymienionych tytułach muszę poczytać.
Awatar użytkownika
Tehanu
Posty: 128
Rejestracja: 15 cze 2005, 03:06
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 3 times

Re: Motyw

Post autor: Tehanu »

Gambit pisze:Ostatnio moim hitem w kategorii "Nóż w plecy" jest Cutthroat Caverns. Mottem tej gry (wypisanym na pudełku) jest "Bez współpracy nie przeżyjesz, bez zdrady nie wygrasz". Świetnie rozwiązany motyw podkładania sobie świń, zabijania innych graczy cudzymi rękami i spijania śmietanki.
a jak jest w tym Cutthroat Caverns z zależnością językową?
Czy są powtarzające się karty z cechą specjalną czy większość jest unikalna?
"You have to learn the rules of the game.
And then you have to play better than anyone else."
Albert Einstein
Awatar użytkownika
8janek8
Blokada konta
Posty: 900
Rejestracja: 08 mar 2010, 21:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Re: Motyw

Post autor: 8janek8 »

GoT grałem 2x w 4 osoby, w zasadzie dwie pary o była to rozgrywka siłą rzeczy 2 na 2. Musialbym to sprawdzić w nieparzystą liczbę graczy.
Nie siadaj w innej konfiguracji niż 6 graczy. Pary? Oby nie zwiazane emocjonalnie :-)
Collection
Sprzedam
Kupię dodatki do: Runewars (Banners of War), Warhammer: Inwazja (Ukryte Królestwa), Battle Star Galactica (Świt), Revolution! (The Palace), Fresco, Scoville
Bartas_
Posty: 88
Rejestracja: 02 gru 2014, 14:52
Lokalizacja: Bydgoszcz / Fordon
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Motyw "noża w plecy"

Post autor: Bartas_ »

8janek8: jeśli relacje maz zona można określić jako parę powiązana emocjonalnie to cóż, tak. ;) graliśmy każdy sam, ale siłą rzeczy ja i szwagier pomagalismy swoim połówka;)
Awatar użytkownika
Wothan
Posty: 525
Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
Lokalizacja: Mazury
Has thanked: 5 times
Been thanked: 16 times

Re: Motyw

Post autor: Wothan »

Dabi pisze:Spartacus: Blood and Treachery tytułem uzupełnienia ale czas 2 h to może być za mało przy grze w 4 osoby.
+1, a najlepiej jest z dodatkiem.
W jednej z rozgrywek szczytem bezczela było jak jeden z graczy poprosił drugiego o wsparcie wpływami po czym zagrał na niego 2 wredne intrygi :) Klasyczny nóż w plecy!
adalbert
Posty: 941
Rejestracja: 02 lis 2009, 14:15
Has thanked: 12 times
Been thanked: 26 times

Re: Motyw

Post autor: adalbert »

Dabi pisze:Spartacus: Blood and Treachery tytułem uzupełnienia ale czas 2 h to może być za mało przy grze w 4 osoby.
+1
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5242
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 527 times
Been thanked: 1849 times
Kontakt:

Re: Motyw

Post autor: Gambit »

Bartas_ pisze:Tytułem co mnie zaciekawil to cutthroat cavern. Mógłbys Gambit cos więcej napisać? Szczególnie jak z tempem rozgrywki, czy gracze maja masę kart na ręce i co wolnoejsi będą spowalniać grę, czy idzie sprawnie? Jak z regrywalnoscia?
Tempo rozgrywki w CC jest całkiem przyzwoite. Gracze mają na ręku po 7 kart, z czego większość, to karty obrażeń, które mają jedynie zapisaną liczbę ran, jakie zadaje się potworowi. Karty z dużą ilością tekstu zwykle zagrywa się jako reakcję na coś, co się dzieje. Grałem w to w sześć osób (maksymalna liczba), z wszystkimi dodatkami (trzy, albo cztery) i było jakieś maksymalnie półtorej godziny z zastanawianiem się jak zinterpretować zasady przy dwóch spotkaniach, które były wyjątkowo porąbane (pozytywnie).
Tehanu pisze:a jak jest w tym Cutthroat Caverns z zależnością językową?
Czy są powtarzające się karty z cechą specjalną czy większość jest unikalna?
Zależność dość duża, bo jest mnóstwo kart z dużą ilością tekstu. I są to karty kluczowe, bo karty potworów, które trzeba ubić. Co prawda 90% kart jest jawna, więc jedna osoba ze znajomością języka wystarczy, ale pozostają jeszcze niektóre karty ataku, które trzeba by wytłumaczyć, lub przygotować jakąś ściągę. Zresztą na BGG jest polskie tłumaczenie kart z podstawki i pierwszego dodatku (to na pewno widziałem)

Co do regrywalności, to jest moim zdaniem bardzo duża. Głównym czynnikiem są tu monstra, które się ubija. W trakcie jednej gry, poznamy ich góra 9, a razem z dodatkami jest ich jakieś 100. Potem jak ktoś uzna, że już spotkania się nudzą dorzuca Eventy i ma zupełnie inną rozgrywkę. Potem są kampanie zrobione w najbardziej pokręcony sposób, jaki widziałem w planszówce. Potem zdolności postaci...regrywalność jest...

Generalnie, jak ktoś jest zainteresowany tematem, to myślę o zrobieniu recenzji tego cuda...mimo iż to gra nienajmłodsza, bo z 2007 roku.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3370
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 122 times
Been thanked: 131 times

Re: Motyw

Post autor: maciejo »

Popieram tych wszystkich,którzy polecili Szoguna :D
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Rafalm
Posty: 745
Rejestracja: 02 mar 2015, 00:23
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Motyw

Post autor: Rafalm »

Ja daję:

+1 dla Battlestar Galactica - najlepiej na 5-6 osób. Mechanika gry jest tak skonstruowana, że zdrajca (lub dwóch) może być ujawniony dopiero w połowie gry. To dodaje dodatkowego smaczku rozgrywce, bo pierwsza i druga połowa gry czasem znacząco różnią się pod względem zachowań tego samego gracza.

+1 dla Pokój 25 - tu z kolei za szybkość rozgrywki (można zamknąć się w 30 minut) i wybitnie wredny charakter rozgrywki w trybie ze strażnikami. :twisted:
Awatar użytkownika
SaszaPL
Posty: 361
Rejestracja: 06 maja 2014, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Motyw

Post autor: SaszaPL »

Aż dziwne że nikt dotychczas nie wymienił naszej rodzimej produkcji w postaci Alcatraz, która z dodatkiem mieści od 3 do 5 graczy, a w dwie godziny macie wręcz szansę na rozegranie 2 partii 8)
Moje gry: Board Game Geek.
Poszukuję Kilku tytułów - sprawdź!
S/W:CampRoskilde i inne (chętniej wymienię)

If you don't know where you're going, any road will get you there.
Awatar użytkownika
Munchhausen
Posty: 729
Rejestracja: 01 sty 2013, 22:29
Lokalizacja: Poznań/ Wągrowiec
Has thanked: 148 times
Been thanked: 129 times
Kontakt:

Re: Motyw "noża w plecy"

Post autor: Munchhausen »

A ja dalej nie rozumiem, czemu ten temat nie został jeszcze przeniesiony do działu "Co kupić?". Istnieje na tym forum jakaś moderacja? :P
Awatar użytkownika
michacham
Posty: 129
Rejestracja: 12 sie 2012, 09:07
Lokalizacja: Łódź

Re: Motyw

Post autor: michacham »

Munchhausen pisze:A ja dalej nie rozumiem, czemu ten temat nie został jeszcze przeniesiony do działu "Co kupić?". Istnieje na tym forum jakaś moderacja? :P
+1
ODPOWIEDZ