Five tribes - pytania o zasady
- Jiloo
- Posty: 2444
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 534 times
- Been thanked: 461 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
NIe wiem czy dobrze zrozumiałem pytanie.
Dokładasz meeple i robisz ruch, a po tym następuje tura kolejnego gracza? Jeśli może zrobić ruch to gra dalej.
Jeśli po Twoim ruchu drugi gracz nie może wykonać legalnego ruchu gra się kończy.
Dokładasz meeple i robisz ruch, a po tym następuje tura kolejnego gracza? Jeśli może zrobić ruch to gra dalej.
Jeśli po Twoim ruchu drugi gracz nie może wykonać legalnego ruchu gra się kończy.
- Jiloo
- Posty: 2444
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 534 times
- Been thanked: 461 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
Jeszcze małe sprostowanie, więc może nie przekombinowałeś.
To co napisałem to prawda, ale dotyczy sytuacji kiedy gracz, który nie może wykonać ruchu jest ostatnim. Bo nawet jeśli ruch jest niemożliwy to wszyscy gracze mogą jeszcze dokończyć rundę. Nie wykonują ruchów, ale mogą użyć dżinów. WIęc jeśli runda się jeszcze nie skończyła to mogłeś użyć mocy i wykonać ruch.
To co napisałem to prawda, ale dotyczy sytuacji kiedy gracz, który nie może wykonać ruchu jest ostatnim. Bo nawet jeśli ruch jest niemożliwy to wszyscy gracze mogą jeszcze dokończyć rundę. Nie wykonują ruchów, ale mogą użyć dżinów. WIęc jeśli runda się jeszcze nie skończyła to mogłeś użyć mocy i wykonać ruch.
-
- Posty: 1152
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 243 times
- Been thanked: 137 times
Re: Five tribes
Tak, zrozumieliśmy się dobrze. Bo ja sobie wykombinowałem tak, że jak mam możliwy ruch to mogę przeciągać grę. Jedyne czego powinienem dopilnować to tego, żeby być ostatnim graczem w każdej rundzie (czego nie zrobiłem chyba raz).
Czyli w zasadzie jak będę kończył rundę to mogę przeciągać grę, a przeciwnik będzie co chwile robił pass pass
Więc muszę wówczas pilnować dwóch spraw
1. Żeby być ostatnim graczem w rundzie
2. Jeżeli kończy przeciwnik, to zostawić mu jakiś "marny" ruch
Czyli w zasadzie jak będę kończył rundę to mogę przeciągać grę, a przeciwnik będzie co chwile robił pass pass
Więc muszę wówczas pilnować dwóch spraw
1. Żeby być ostatnim graczem w rundzie
2. Jeżeli kończy przeciwnik, to zostawić mu jakiś "marny" ruch
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Re: Five tribes
Mam pytanie, czy mając dżina, który pozwala na zabieranie przeciwnikowi żółtych lub białych pionków, mogę mu zabrać tylko 1 pionek mimo, że na ręce mam zebrane np. 3 czerwone? I czy resztę pionków mogę wykorzystać, aby jeszcze zabić jakiegoś pionka z planszy?
przygarnę geeka :D zapraszam do grupy śląscy planszomaniacy :) https://www.facebook.com/groups/596625973748489/
Re: Five tribes
Ilość zebranych zabójców (czerwonych) wpływa tylko na odległość w której można zabić jednego meepla z planszy. Przy zabijaniu meepla innego gracza, nie ma znaczenia ilość, bo zawsze zabijamy jednego.evenstar pisze:Mam pytanie, czy mając dżina, który pozwala na zabieranie przeciwnikowi żółtych lub białych pionków, mogę mu zabrać tylko 1 pionek mimo, że na ręce mam zebrane np. 3 czerwone? I czy resztę pionków mogę wykorzystać, aby jeszcze zabić jakiegoś pionka z planszy?
A skoro dżin pozwala zabrać zabitego meepla od innego gracza to wygląda na to, że zabieramy jednego.
Nie pamiętam, a wątpię, by istniał dżin zezwalający zabijać/zabierać większą ilość meepli?
Zbierając czerwone wybierasz jedną z dwóch opcji:
1. Zabijasz 1 meepla z planszy (w zasięgu wyznaczonym przez ilość zebranych czerwonych - np. 3meeple to możliwość zabicia w odległości do 3 kafli)
2. Zabijasz 1 meepla przeciwnikowi.
- Jiloo
- Posty: 2444
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 534 times
- Been thanked: 461 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
Przy tym odległość można zwiększyć dokładając jedną kartę fakira na kafel odgleglości. I tak w przykładnie powyżej – dokładając np. 2 karty fakirów zwiększasz zasięg do 5 kafli.ramar pisze:1. Zabijasz 1 meepla z planszy (w zasięgu wyznaczonym przez ilość zebranych czerwonych - np. 3meeple to możliwość zabicia w odległości do 3 kafli)
Re: Five tribes
Czy zabójca jak kończy ruch na danej kafli to może zabić ostatniego pionka z tego samego kafla?
-
- Posty: 817
- Rejestracja: 18 lut 2012, 11:20
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 139 times
- Been thanked: 29 times
Re: Five tribes
naprawdę? dobrze wiedzieć, bo nigdy tak nie grałem i zawsze trzeba było ubijać minimum na kaflu obok
- Cin
- Posty: 822
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
- Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 31 times
Re: Five tribes
Dana kafla zazwyczaj jest danym kaflem...arek22 pisze:Czy zabójca jak kończy ruch na danej kafli to może zabić ostatniego pionka z tego samego kafla?
Przepraszam, że śmiecę, ale czasem trudno się powstrzymać.
- BIgBadWolf
- Posty: 154
- Rejestracja: 29 paź 2014, 23:51
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Five tribes
Jest dżin co zabija 2ramar pisze:Ilość zebranych zabójców (czerwonych) wpływa tylko na odległość w której można zabić jednego meepla z planszy. Przy zabijaniu meepla innego gracza, nie ma znaczenia ilość, bo zawsze zabijamy jednego.evenstar pisze:Mam pytanie, czy mając dżina, który pozwala na zabieranie przeciwnikowi żółtych lub białych pionków, mogę mu zabrać tylko 1 pionek mimo, że na ręce mam zebrane np. 3 czerwone? I czy resztę pionków mogę wykorzystać, aby jeszcze zabić jakiegoś pionka z planszy?
A skoro dżin pozwala zabrać zabitego meepla od innego gracza to wygląda na to, że zabieramy jednego.
Nie pamiętam, a wątpię, by istniał dżin zezwalający zabijać/zabierać większą ilość meepli?
Zbierając czerwone wybierasz jedną z dwóch opcji:
1. Zabijasz 1 meepla z planszy (w zasięgu wyznaczonym przez ilość zebranych czerwonych - np. 3meeple to możliwość zabicia w odległości do 3 kafli)
2. Zabijasz 1 meepla przeciwnikowi.
Re: Five tribes
mam 2 pytania co do oficjalnego wariantu solo (podpisanego przez BC)
1. Czy graczowi należą się dodatkowe 10PZ na większość liczbę Wezyrów, skoro to i tak jest wymóg co do ostatecznego podliczania PZ?
2. Czy jeśli kości wskazują na płytkę, która jest już zajęta przez (mojego lub jego) wielbłąda, a na którym jest jednak jakiś mepel (wynikający w późniejszego przerzucania), to normalnie wykonuje on ruch związany z tym meplem czy traktuje to jako "zajętą" płytkę i wybiera inną w tejże kolumnie?
1. Czy graczowi należą się dodatkowe 10PZ na większość liczbę Wezyrów, skoro to i tak jest wymóg co do ostatecznego podliczania PZ?
2. Czy jeśli kości wskazują na płytkę, która jest już zajęta przez (mojego lub jego) wielbłąda, a na którym jest jednak jakiś mepel (wynikający w późniejszego przerzucania), to normalnie wykonuje on ruch związany z tym meplem czy traktuje to jako "zajętą" płytkę i wybiera inną w tejże kolumnie?
- hipcio_stg
- Posty: 1804
- Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 337 times
Re: Five tribes
A ja mam z pozoru trywialne pytanie. Czy jeżeli na torze skarbów w pierwszych 3 slotach mam fakirów to czy korzystając z akcji kafla 3/1 mogę wziąć fakira, czy nie mogę wykonać akcji? Na kaflach ewidentnie jest kolor zielony (skarbu), a fakir to takie bardziej dobro niż skarb.
Drugie pytanie:
Czy jeżeli zielonymi pionami zabiorę X pierwszych kart skarbów z pierwszych pól czy przesuwam pozostałe skarby na początek linii przydzielając im nowe numery, aby z akcji 6/2 skorzystać z 6 pozostałych kart w przypadku gdy ktoś pobrał 3 pierwsze z zielonych mepli? Uzupełniam oczywiście po skończonej rundzie do 9, ale czy numery skarbów są sztywno do nich przywiązane, czy nie?
Drugie pytanie:
Czy jeżeli zielonymi pionami zabiorę X pierwszych kart skarbów z pierwszych pól czy przesuwam pozostałe skarby na początek linii przydzielając im nowe numery, aby z akcji 6/2 skorzystać z 6 pozostałych kart w przypadku gdy ktoś pobrał 3 pierwsze z zielonych mepli? Uzupełniam oczywiście po skończonej rundzie do 9, ale czy numery skarbów są sztywno do nich przywiązane, czy nie?
Re: Five tribes
W moich grach, zabieraliśmy karty niewolników(ups fakirów) tak samo jak karty z surowcami.hipcio_stg pisze:A ja mam z pozoru trywialne pytanie. Czy jeżeli na torze skarbów w pierwszych 3 slotach mam fakirów to czy korzystając z akcji kafla 3/1 mogę wziąć fakira, czy nie mogę wykonać akcji? Na kaflach ewidentnie jest kolor zielony (skarbu), a fakir to takie bardziej dobro niż skarb.
W tym przypadku, moim zdaniem przesuwamy je do "nowej" numeracji (również tak graliśmy). Dokładając karty do 9 po skończeniu pełnej tury każdego z graczy.hipcio_stg pisze:Drugie pytanie:
Czy jeżeli zielonymi pionami zabiorę X pierwszych kart skarbów z pierwszych pól czy przesuwam pozostałe skarby na początek linii przydzielając im nowe numery, aby z akcji 6/2 skorzystać z 6 pozostałych kart w przypadku gdy ktoś pobrał 3 pierwsze z zielonych mepli? Uzupełniam oczywiście po skończonej rundzie do 9, ale czy numery skarbów są sztywno do nich przywiązane, czy nie?
- Chaaber
- Posty: 1054
- Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Five tribes
1. Możesz fakira.
2. Przesuwasz linię do początku, numery nie są przypisane na całą rundę.
2. Przesuwasz linię do początku, numery nie są przypisane na całą rundę.
- hipcio_stg
- Posty: 1804
- Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 337 times
Re: Five tribes
Dziękuję za rozwianie wątpliwości. W myśl pierwszej edycji niewolnik był jakimś skarbem, ale fakir?
- malekith_86
- Posty: 791
- Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Five tribes
to jest gdzieś wyjaśnione? w jakimś FAQ?Chaaber pisze: Przesuwasz linię do początku, numery nie są przypisane na całą rundę.
ja gram tak, że jeśli ktoś zabierze powiedzmy 4 towary zielonymi ludzikami to 4 pierwsze sloty są puste i akcja 1/3 nic nie daje
dopiero jak jest faza uzupełniania to wszystkie karty, które zostały zjeżdżają na początek kolejki towarów i te nowe są dokładane na koniec
Re: Five tribes
Oj, to zle grasz
Instrukcja angielska:
Pay 3 Gold Coins and pick one Resource card of your choice from among the first 3 visible (at the start of the line).
Niewazne ile jest kart aktualnie dostepnych, kupujesz jedna z trzech od poczatku aktualnej linii kart.
Tak samo w przypadku kupna 2 z 6. Co wiecej w instrukcji do kupna dwoch za 6 monet jest wyraznie napisane ze nawet jak jest dostepna jedna karta to i tak musisz zaplacic 6 monet.
No i oczywiscie rynek uzupelnia sie jak juz wszyscy gracze wykonali swoje akcje.
Instrukcja angielska:
Pay 3 Gold Coins and pick one Resource card of your choice from among the first 3 visible (at the start of the line).
Niewazne ile jest kart aktualnie dostepnych, kupujesz jedna z trzech od poczatku aktualnej linii kart.
Tak samo w przypadku kupna 2 z 6. Co wiecej w instrukcji do kupna dwoch za 6 monet jest wyraznie napisane ze nawet jak jest dostepna jedna karta to i tak musisz zaplacic 6 monet.
No i oczywiscie rynek uzupelnia sie jak juz wszyscy gracze wykonali swoje akcje.
Kolekcja
brak polskich liter ;)
brak polskich liter ;)
Re: Five tribes
Pytanie o punkty na koniec gry za żółte ludziki.
Ten kto ma najwięcej dostaje normalnie za każdego 1 czy 2 punkty(nie pamiętam teraz ile) PLUS
10 za każdego gracza, który miał mniej ludzików żółtych od niego?
Czyli plus 30?(zakładając gre dla 4 graczy)
A drugi w kolejności gracz dostanie bonusowo +20 za graczy, którzy mieli mniej od niego?
Czy może tylko najlepszy gracz dostaje +10 punktów tylko i koniec?
Ten kto ma najwięcej dostaje normalnie za każdego 1 czy 2 punkty(nie pamiętam teraz ile) PLUS
10 za każdego gracza, który miał mniej ludzików żółtych od niego?
Czyli plus 30?(zakładając gre dla 4 graczy)
A drugi w kolejności gracz dostanie bonusowo +20 za graczy, którzy mieli mniej od niego?
Czy może tylko najlepszy gracz dostaje +10 punktów tylko i koniec?
- malekith_86
- Posty: 791
- Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Five tribes
w grze na 4 osoby
ten co ma najwięcej dostanie 30 punktów
kolejny co a najwięcej dostanie 20 punktów
kolejny 10 punktów
ostatni nic nie dostanie
jednak w grze na 2 osoby to tylko ten co ma najwięcej dostaje +10 punktów, a drugi gracz nic bonusowo nie dostaje
ten co ma najwięcej dostanie 30 punktów
kolejny co a najwięcej dostanie 20 punktów
kolejny 10 punktów
ostatni nic nie dostanie
jednak w grze na 2 osoby to tylko ten co ma najwięcej dostaje +10 punktów, a drugi gracz nic bonusowo nie dostaje
Re: Five tribes
Hej, mam pytanie odnośnie dżina KUMARBI, opis jego mocy w instrukcji Rebela brzmi: "Gdy wybierasz pole na torze licytacji, za każdego odrzuconego fakira zmniejsz koszt pola o 1." Na BGG znalazłam opis angielskiej instrukcji: "When bidding for Turn Order, for each Slave you discard your bidding cost is reduced by 1 spot." Rozumiem, że w polskiej jest to błędnie przetłumaczone i stając na polu za 8 złota, płacę z użyciem dżina 5 a nie 7?
Re: Five tribes
Właśnie otworzyłem grę, przeglądam instrukcję i jedna rzecz mnie zastanawia: zasięg asasyna można mierzyć jako sumę pól w poziomie i pionie, tak?
Jeśli wezmę 3 czerwone figurki to mogę usunąć figurkę oddaloną np. o dwa pola w górę i jedno w prawo.
Jeśli tak nie jest, to czemu możliwy jest ruch opisany w instrukcji?
Mamy:
XY
AX
Gdzie Y to miejsce, gdzie gracz zakończył ruch, a A to miejsce, z którego zabrano figurkę. Możemy dojść z Y do A posuwając się w lewo i dół (ew. doł i lewo), ale nie możemy na skos...
Jeśli wezmę 3 czerwone figurki to mogę usunąć figurkę oddaloną np. o dwa pola w górę i jedno w prawo.
Jeśli tak nie jest, to czemu możliwy jest ruch opisany w instrukcji?
Mamy:
XY
AX
Gdzie Y to miejsce, gdzie gracz zakończył ruch, a A to miejsce, z którego zabrano figurkę. Możemy dojść z Y do A posuwając się w lewo i dół (ew. doł i lewo), ale nie możemy na skos...
- Jiloo
- Posty: 2444
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 534 times
- Been thanked: 461 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
Przepraszam, ale nie do końca rozumiem gdzie masz niejasność.mångata pisze:Właśnie otworzyłem grę, przeglądam instrukcję i jedna rzecz mnie zastanawia: zasięg asasyna można mierzyć jako sumę pól w poziomie i pionie, tak?
Jeśli wezmę 3 czerwone figurki to mogę usunąć figurkę oddaloną np. o dwa pola w górę i jedno w prawo.
Jeśli tak nie jest, to czemu możliwy jest ruch opisany w instrukcji?
Mamy:
XY
AX
Gdzie Y to miejsce, gdzie gracz zakończył ruch, a A to miejsce, z którego zabrano figurkę. Możemy dojść z Y do A posuwając się w lewo i dół (ew. doł i lewo), ale nie możemy na skos...
Zabijanie meepli działa dokładnie tak samo jak ruch po planszy. Ruszasz się tylko prawo/lewo/góra/dół. Ruch po skosie jest niedozwolony. Trzy czerwone meeple oznaczają zasięg o trzy pola (tak jakbyś robił ruch). Zasięg zabójców możesz też zwiększyć odrzucając karty fakirów.