Stronghold

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
szmajchel
Posty: 574
Rejestracja: 19 gru 2010, 21:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: szmajchel »

Jestem po przeczytaniu instrukcji, przed pierwszą grą.
Takie pytania nasunęły mi się po lekturze:
1. Tajny rozkaz kosztuje 1 klepsydrę za każdy położony rozkaz czy za wszystkie?
2. Kocioł na orki/trolle można położyć tylko w miejscu, gdzie znajduje się odpowiednia kropka (czyli jest 1 miejsce na kocioł na trolla i 1 na miejsce na kocioł na orki), a kocioł na gobliny w pozostałych miejscach?
3. W instrukcji jest napisane, że tylko część odcinków muru ma miejsce na podest. Nie mają go przypadkiem wszystkie?
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1929
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 154 times
Been thanked: 175 times

Re: Stronghold

Post autor: tomuch »

szmajchel pisze:Jestem po przeczytaniu instrukcji, przed pierwszą grą.
Takie pytania nasunęły mi się po lekturze:
1. Tajny rozkaz kosztuje 1 klepsydrę za każdy położony rozkaz czy za wszystkie?
2. Kocioł na orki/trolle można położyć tylko w miejscu, gdzie znajduje się odpowiednia kropka (czyli jest 1 miejsce na kocioł na trolla i 1 na miejsce na kocioł na orki), a kocioł na gobliny w pozostałych miejscach?
3. W instrukcji jest napisane, że tylko część odcinków muru ma miejsce na podest. Nie mają go przypadkiem wszystkie?
1. Rozkładasz wszystkie (5) tajne za 1 klepsydrę.
2. Tam gdzie masz pole pomiędzy murami możesz położyć dowolny, wybrany przez siebie kocioł (ale na jednym odcinku nie mogą być dwa takie same).
3. O ile się nie mylę w pierwszej edycji nie wszystkie miały podest. W drugiej jest możliwość położenia podestu na wszystkich odcinkach.
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
szmajchel
Posty: 574
Rejestracja: 19 gru 2010, 21:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: szmajchel »

1. Czy w fazie szturmu jest przymus korzystania z machin wojennych?
2. Karty trafienia Obrońcy - za każdym razem losujemy spośród wszystkich kart?
3. Nieziemski blask - nie rozpatruje się tylko walki wręcz czy wszystkiego (np czy gobliny mogą ostrzelać ten odcinek muru, czy tyczy się to też przylegających baszt)?
4. Czy można wybudować nowy kocioł, aby postawić go w miejscu innego kotła?
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Stronghold

Post autor: Olgierdd »

szmajchel pisze:1. Czy w fazie szturmu jest przymus korzystania z machin wojennych?
2. Karty trafienia Obrońcy - za każdym razem losujemy spośród wszystkich kart?
3. Nieziemski blask - nie rozpatruje się tylko walki wręcz czy wszystkiego (np czy gobliny mogą ostrzelać ten odcinek muru, czy tyczy się to też przylegających baszt)?
4. Czy można wybudować nowy kocioł, aby postawić go w miejscu innego kotła?
1. o ile pamietam to można zrezygnować z machin, ostrzału i kotłów (piszę z pamięci, w jaki sposób grałem)
2. nie, na wszystkie machiny jednego typu ciągniesz karty po kolei, bez wtasowania już wylosowanych.
3. nie rozpatruje się żadnego etapu walki, ale nie dotyczy to baszt.
4. nie.
Ramirez
Posty: 15
Rejestracja: 19 gru 2012, 07:59

Re: Stronghold

Post autor: Ramirez »

szmajchel pisze:1. o ile pamietam to można zrezygnować z machin, ostrzału i kotłów (piszę z pamięci, w jaki sposób grałem)
Zgadzam się ze wszystkim za wyjątkiem tego, że z działania/użycia kotła obrońca może zrezygnować.
NIE może. Jeżeli kocioł ma możliwość zabić jednostkę najeźdźcy musi to uczynić. Inaczej bez sensu byłby rytuał "Wybuch".
mimozaur
Posty: 37
Rejestracja: 15 wrz 2011, 17:33
Lokalizacja: Zielona Góra
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold-zasady

Post autor: mimozaur »

Witam,
Mam pytanie odnośnie gry trzyosobowej. Konkretnie chodzi o akcje przekazywania jednostek i akcji między Najeźdźcami. Czy te akcje możliwe są tylko po razie na turę czy też są wielorazowego użytku?
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: krzyss »

Witam.
Jestem nowy na forum i niestety od razu zaczynam od pytań.
Nie znalazłem tematu w którym mógłbym się z Wami przywitać.

W planszówki grywam z żoną, z synkiem, rodziną i znajomymi lecz nie mam dużego doświadczenia.

Stałem się posiadaczem Strongholda i uczymy się z żoną gry.
Ciągle rodzą się pytania, na które albo znajdziemy odpowiedź, albo się domyślimy co i jak, albo nas to gryzie.
Chcemy grać jak najbardziej zgodnie z zasadami toteż mam pytań kilka..

1.
Mianowicie mam problem ze zrozumieniem zasad wytrzymałości bramy.
Na planszy jest 6 punktów wytrzymałości które tyczą każdej bramy. W instrukcji pisze, że brama może mieć max 8pkt wytrzymałości a te dodatkowe mogę za klepsydry kupić w kuźni. OK. Ale jak wyglądają znaczniki tych dodatkowych pkt wytrzymałości i gdzie je mam postawić?
Widziałem plansze na której brama ma 8pkt wytrzymałości, moja plansza jest z 6pkt.

2.
Druga sprawa to podesty które mogę sobie kupić i umieścić w odpowiednich miejscach muru a tam postawić dodatkowo jedną jednostkę.
Podestów za dużo nie ma, czyli mogę ich postawić tylko tyle na ile mi pozwala dostępność żetonów?
W instrukcji pisze, że nie na wszystkich odcinkach muru można podesty postawić. A ja mam na każdym odcinku muru miejsce na podest?

3.
Trzecia sprawa, to że mam 20 kostek brązowych. 16 ma być jako bank, 3 idą do obrońcy a jedna jako wskaźnik wytrzymałości bramy. Ale te kostki są kwadratowe a brama ma znacznik okrągły. W pudełku jest też znacznik okrągły czarny taki sam jak znacznik bohatera, czy może on powinien oznaczać wytrzymałość bramy?
Te kostki surowców kwadratowe które ma dostać obrońca do czego mają mu służyć? Chyba że jest błąd a obrońca ma dostać brązowe elementy takie same jak kamienne?
3 brązowe element muru czyli drewniane są do kupienia i nie da się ich więcej kupić? Można by ponownie tylko wtedy gdy zostaną zniszczone i taki element będzie znów w puli do kupienia?

Z góry dziękuję za pomoc.
...średniowiecze, rycerze, zamki, piwo, magia, smoki...
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1929
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 154 times
Been thanked: 175 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: tomuch »

Dawno nie grałem, ale postaram się odpowiedzieć...
krzyss pisze: 1.
Mianowicie mam problem ze zrozumieniem zasad wytrzymałości bramy.
Na planszy jest 6 punktów wytrzymałości które tyczą każdej bramy. W instrukcji pisze, że brama może mieć max 8pkt wytrzymałości a te dodatkowe mogę za klepsydry kupić w kuźni. OK. Ale jak wyglądają znaczniki tych dodatkowych pkt wytrzymałości i gdzie je mam postawić?
Widziałem plansze na której brama ma 8pkt wytrzymałości, moja plansza jest z 6pkt.
W I ed. brama była bardziej wytrzymała, dopiero nowy wydawca (o ile się nie mylę, wbrew Trzewikowi) zmniejszył wartość wytrzymałości bramy do 6. Niestety, w instrukcji pozostały informacje dotyczące wcześniejszej edycji: na str. 5 jest stary obrazek, a na 16 błędna informacja dot. wytrzymałości. Podsumowując: max. to 6.
krzyss pisze: 2.
Druga sprawa to podesty które mogę sobie kupić i umieścić w odpowiednich miejscach muru a tam postawić dodatkowo jedną jednostkę.
Podestów za dużo nie ma, czyli mogę ich postawić tylko tyle na ile mi pozwala dostępność żetonów?
W instrukcji pisze, że nie na wszystkich odcinkach muru można podesty postawić. A ja mam na każdym odcinku muru miejsce na podest?
Jeśli się skończą, to się skończą i nic nie poradzisz. A z tym miesjcem, to pewnie podobnie jak z info. dot. bramy...
krzyss pisze: 3.
Trzecia sprawa, to że mam 20 kostek brązowych. 16 ma być jako bank, 3 idą do obrońcy a jedna jako wskaźnik wytrzymałości bramy. Ale te kostki są kwadratowe a brama ma znacznik okrągły. W pudełku jest też znacznik okrągły czarny taki sam jak znacznik bohatera, czy może on powinien oznaczać wytrzymałość bramy?
Te kostki surowców kwadratowe które ma dostać obrońca do czego mają mu służyć? Chyba że jest błąd a obrońca ma dostać brązowe elementy takie same jak kamienne?
3 brązowe element muru czyli drewniane są do kupienia i nie da się ich więcej kupić? Można by ponownie tylko wtedy gdy zostaną zniszczone i taki element będzie znów w puli do kupienia?
Brązowe kostki to surowce (drewno) przeznaczone dla najeźdźcy. Te 3, które idą do obrońcy, to fragmenty murów, które są takiego samego kształtu, jak szare. I nie ma ich więcej, pewnie nie opłacało się ich robić w I ed., więc dali kostki...
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: krzyss »

tomuch pisze: W I ed. brama była bardziej wytrzymała, dopiero nowy wydawca (o ile się nie mylę, wbrew Trzewikowi) zmniejszył wartość wytrzymałości bramy do 6. Niestety, w instrukcji pozostały informacje dotyczące wcześniejszej edycji: na str. 5 jest stary obrazek, a na 16 błędna informacja dot. wytrzymałości. Podsumowując: max. to 6.
Rozumiem. Nawet do tego samego wniosku dochodziliśmy z żoną.
Lecz jest jeszcze jedna kwestia tego wzmocnienia.
Jeśli taran bramę uszkodzi i jej siła spadnie, to można w kuźni dokupić ten 1pkt wytrzymałości i przesunąć znacznik o +1?

EDIT:
Mam jeszcze pytanie o wdzieranie sie do twierdzy i szkoleniu nowych jednostek obroncy.

Jeali na jakims od odcinku muru nie znajduje sie zadna jednostka lecz sa np kamienne elementy muru i kociol, to czy moge sie wedrzec do twierdzy i zakonczyc gre? Tak samo jesli znajduje sie tam bohater, nie ma jednostek ale sa elementy muru.

Czy jest mozliwosc szkolenia nowych jednostek obroncy, czy ma ich tylko tyle ile otrzymuje na poczatku gry?
...średniowiecze, rycerze, zamki, piwo, magia, smoki...
dolar1062
Posty: 4
Rejestracja: 21 lut 2015, 22:48

Re: Stronghold-zasady

Post autor: dolar1062 »

krzyss pisze:
tomuch pisze: Lecz jest jeszcze jedna kwestia tego wzmocnienia.
Jeśli taran bramę uszkodzi i jej siła spadnie, to można w kuźni dokupić ten 1pkt wytrzymałości i przesunąć znacznik o +1?

EDIT:
Mam jeszcze pytanie o wdzieranie sie do twierdzy i szkoleniu nowych jednostek obroncy.

Jeali na jakims od odcinku muru nie znajduje sie zadna jednostka lecz sa np kamienne elementy muru i kociol, to czy moge sie wedrzec do twierdzy i zakonczyc gre? Tak samo jesli znajduje sie tam bohater, nie ma jednostek ale sa elementy muru.

Czy jest mozliwosc szkolenia nowych jednostek obroncy, czy ma ich tylko tyle ile otrzymuje na poczatku gry?
1) Bramę można podbudować w trakcie.

2) Jeśli mur jest pusty ale najeźdźca nie ma przewagi to nie wchodzi do zamku (np. 2 orki vs 4 kawałki muru, jest remis, nic się nie dzieje)

Obrońca nie szkoli nowych jednostek.

Kupiłem ostatnio Stronghold Undead, gra się bardzo przyjemnie ale po 10 rozgrywce ze smutkiem stwierdziłem, że wygranie obrońcą jest awykonalne, maksymalnie da się wytrzymać do 7 tury, potem zamek pada w 3-6 miejscach. Wobec tego pojawiła się wątpliwość dotycząca interpretacji zasad, chodzi mi tylko o wymarsz. Do tej pory graliśmy zawsze w ten sposób, że jeśli Najeźdźca wykonuje mały wymarsz to wkłada na oba przedpola po 6 jednostek czyli łącznie 12 n mapę. It is OK?
Instrukcja z 1 części gry jednoznacznie mówi, że mały wymarsz wkłada po 5 jednostek na każe przedpole (czyli łącznie 10)
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: krzyss »

Ja mam samą podstawkę.
Wymarsz możesz robić mały lub duży bo to są akcje.
Na każde przedpole mały wymarsz daje po 5 jednostek, a duży na każde po 7.
z przedpól na przedmurza analogicznie 5 i 7.
No chyba że się robi jeden wymarsz.
Ja to tak rozumiem. Jak źle to poprawcie.
dolar1062
Posty: 4
Rejestracja: 21 lut 2015, 22:48

Re: Stronghold-zasady

Post autor: dolar1062 »

Rozumiem zasady wymarszu z przedpoli na przedmurza, z przedmurz na mury z podstawki w której rozegraliśmy już ~30 rozgrywek, gra jest zróżnicowana i bardzo ciekawa, wygrywa lepszy gracz. Raz obrońca, raz najeźdźca.

Interesuje mnie sam fakt wprowadzenia jednostek z obozu na przedpola, w wersji rozszerzonej bo o ile w podstawce nie było z tym problemu tak w rozszerzeniu coś wyraźnie jest źle zinterpretowane przez nas. 10 rozgrywek, 0 zwycięstw obrońcy, kopie mnie 14 letni brat, który dopiero się uczy takich gier. Max dokąd wytrwał obrońca to 7 tura, ale jeśli już się to udało to zostaje mu 10 żołnierzy do obrony.
Instrukcja przewertowana kilkukrotnie od dechy do dechy przez kilka osób, niczego się nie mogę doszukać, dlatego pytam.
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: krzyss »

Tak pobieżnie przejrzałem wymarsz z instrukcji Undead, i on chyba niczym się nie różni od podstawowej gry oprócz ilości jednostek w małym i dużym. Jeśli się mylę to proszę o poprawę.

Z tego co wiem to w Undead zmieniono chyba balans i jest łatwiej grać najeźdźcą a co za tym idzie łatwiej wygrywać :)

Proszę o odpowiedź na jeszcze jedno nurtujące mnie pytanie.
Czy jeśli zaatakowałem odcinek muru do którego przylegają baszty a na nich są strzelcy, to czy oni brani są do zliczania siły obrońcy na tym odcinku muru?
dolar1062
Posty: 4
Rejestracja: 21 lut 2015, 22:48

Re: Stronghold-zasady

Post autor: dolar1062 »

krzyss pisze:Tak pobieżnie przejrzałem wymarsz z instrukcji Undead, i on chyba niczym się nie różni od podstawowej gry
Proszę o odpowiedź na jeszcze jedno nurtujące mnie pytanie.
Czy jeśli zaatakowałem odcinek muru do którego przylegają baszty a na nich są strzelcy, to czy oni brani są do zliczania siły obrońcy na tym odcinku muru?
Nie, strzelcy z baszty mogą tylko strzelać na przedmurza lub w taran jeśli są na baszcie przylegającej do bram.

Co do swojego problemu to znalazłem rozwiązanie, w instrukcji - do tej pory graliśmy tak, że jeden punkt many aktywował wszystkie zaklęcia w fazie aktywacji, co dawało kosmiczną przewagę najeźdźcy. Mylący się okazał obrazek na karcie. Z tego co udało mi się wyczytać w internecie to masa osób ma z tym problem bo na zagranicznych forach też ludzie o tym pisali.
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: krzyss »

A jak wygląda zaopatrzenie tarana w jednostki?
Czy wliczane są one do wymarszu czy nie?
dolar1062
Posty: 4
Rejestracja: 21 lut 2015, 22:48

Re: Stronghold-zasady

Post autor: dolar1062 »

Tak, są wliczane do limitu wymarszu. Z obozowiska możesz w małym wymarszu przenieść 5 jednostek, np. 3 na taran i 2 na przedpole.
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: krzyss »

Wychodzi na to że graliśmy źle :]
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: krzyss »

Na boardgamegeek znalazłem fajne grafiki o których pewnie wiecie, ale może też niektórym się przydadzą.
http://cf.geekdo-images.com/images/pic588906_md.jpg
http://cf.geekdo-images.com/images/pic588907_md.jpg
Obrazki można ściągnąć z w/w strony w wysokiej rozdzielczości i sobie wydrukować.
Adalbertus123
Posty: 137
Rejestracja: 01 maja 2014, 11:02
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold-zasady

Post autor: Adalbertus123 »

Czy Nieziemski blask wyłącza cały etap szturmu (strzelców, machiny oblężnicze, rytuały, ekwipunek, kotły, rozkazy)?
Kiedy najeźdzca odwraca kartę fazy, to obrońca dostaje klepsydry raz, czy za każdym razem, gdy dana daza miałaby miejsce?
Czy oficer, co zwiększa siłę wszystkim jednostkom powoduje, że np. wypadek kotła na trolle zabija żołnierza, nie weterana?
Czy po wykonaniu akcji mogę zbierać na niej klepsydry na następną turę?
Kto wybiera element muru niszczony przez machinę?
Czy za darmo można wydać tylko jeden rozkaz?
Gry, które mogę wziąć ze sobą:
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
Awatar użytkownika
ramar
Posty: 996
Rejestracja: 03 lis 2014, 18:26
Lokalizacja: Kalisz
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: ramar »

Jeżeli dobrze pamiętam zasady, bo dawno już nie grałem w strongholda, to:
1. Na danym etapie muru nie odbywa się zupełnie walka. Nic się tam nie dzieje. W praktyce używane jest wtedy, gdy najeźdźca ma tak ogromną przewagę, że rozpatrywanie walki na tym murze oznaczałoby przegraną obrońcy - a skoro najeźdźca ma jednostki na tym etapie muru, to nie rozpatruje się tam strzelców ponieważ są związani walką wręcz.
Wyjątek być może stanowią machiny oblężnicze: nie stoją one na odcinku muru który jest wyłączony z bitwy. Tutaj potrzeba zajrzeć do faq-u.

2. Dostaje klepsydry jak korzysta z akcji które stały się dostępne. Np podwójny strzał machiną oblężniczą może być wykonany ale nie musi. Dodatkowy dociąg jednostek wg mnie nie jest traktowany jako dodatkowa akcja.

3. nie. Kocioł zabije jednostkę, której odpowiada.

4. Mowa o obrońcy? Nie da rady. Jak zapełnisz wszystkie pola na planszy obrońcy, to nie masz gdzie dostawiać nowych.

5. Atakujący.

6. Nie pamiętam. Wiem że bardziej opłacało się zapłacić klepsydry i wyłożyć wszystkie rozkazy jako zakryte.

Jeśli gdzieś się pomyliłem to przepraszam.
Adalbertus123
Posty: 137
Rejestracja: 01 maja 2014, 11:02
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold-zasady

Post autor: Adalbertus123 »

Ok. a macie link do oficjalnego faq? Bo nie umiem wygrzebać.
Gry, które mogę wziąć ze sobą:
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
gregee123
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2014, 14:43

Re: Stronghold-zasady

Post autor: gregee123 »

Adalbertus123 pisze:Ok. a macie link do oficjalnego faq? Bo nie umiem wygrzebać.
https://www.dropbox.com/s/wn9ewrt9bbbvi ... FAQ_PL.doc
Kupię: Playmaty do LOTR LCG (inne niż z wiosny 2014)
heardalis
Posty: 30
Rejestracja: 17 gru 2014, 19:02

Re: Stronghold-zasady

Post autor: heardalis »

A czy może ktoś ma linka do filmiku w stronghold gdzie ktoś przedstawia przykładową rozgrywkę?
heardalis
Posty: 30
Rejestracja: 17 gru 2014, 19:02

Re: Stronghold-zasady

Post autor: heardalis »

Dobra, zasady już mniej więcej opanowalem ale pytanie, jeśli dobrze rozumie to po każdej turze atakujący przekazuje punkt chwały dla obrońcy jeśli nie wejdzie do twierdzy. Ale co po 6 turze gdy mam dwóch żołnierzy przy chorągwi? Atakujący po 6 turze rundzie przekazuje po 2 księgi, jedną za nie wejście do twierdzy i druga za straż przy chorągwi?

A drugie pytanie właśnie a pro po tur, jak je liczycie, bo przy któreś z kolei rundzie mogę zapomnieć czy jest to już 9 czy ostatnia 10 tura.
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Stronghold-zasady

Post autor: krzyss »

Nie widzialem takiego. Zasad jest sporo ale da sie opanowac. Grajcie z instrukcja i robcie wszystko po kolei.
ODPOWIEDZ