Metropolia/Machi Koro

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1749
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1434 times

Metropolia/Machi Koro

Post autor: Leser »

Po pierwszych dwóch rozgrywkach nasunęło mi się kilka drobnych wątpliwości:

1. Kwestia Ratusza: zgodnie z tekstem na karcie gracz powinien przed wybudowaniem nieruchomości (w domyśle: po rzucie kością) dobrać 1 pieniądz, jeżeli nie ma nic "na koncie". W instrukcji pojawia się natomiast tłumaczenie, że karta pozwala graczowi dobrać 1 pieniądz na początku swojej tury (a zatem domyślnie przed rzutem) - jak to rozumieć??

2. Kwestia Kutra Łowca Tuńczyka: tekst karty nakazuje po odpaleniu tej "nieruchomości" rzucić aktywnemu graczowi ponownie dwoma kośćmi. Czy dobrze rozumiem, że należy wykonać osobny rzut za każdy odpalony kuter będący w grze? A może jednak jeden rzut na wszystkie kutry?

3. Kwestia Portu: tu raczej wszystko wydaje się intuicyjne, ale dla świętego spokoju pytam. Rozumiem, że po dodaniu do wyniku dwójki, dopiero nowouzyskany wynik jest ostateczny (jeżeli wyrzucę 10 i podniosę wynik do 12, to całkowicie zapominam o 10, turę rozgrywamy tak jakbym rzucił właśnie 12). Ponadto z Portu mogę skorzystać tylko w swojej turze - nie mogę podnieść wyniku wyrzuconego przez innego gracza, czy tak?
Ostatnio zmieniony 15 kwie 2014, 11:39 przez Leser, łącznie zmieniany 1 raz.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: adikom5777 »

1. otrzymujesz 1 przed kupnem nieruchomości jak masz 0 na koncie
2. Jeden rzut za wszystkie kutry wszystkich graczy
3. tak, tylko podniesiony wynik się liczy i z portu można korzystać wyłącznie podczas swojej tury.
Ostatnio zmieniony 15 kwie 2014, 11:45 przez adikom5777, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1749
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1434 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: Leser »

adikom5777 pisze:1. otrzymujesz 1 przed kupnem nieruchomości jak masz 0 na koncie
2. Jeden rzut za wszystkie kutry wszystkich graczy
3. tak, tylko podniesiony wynik się liczy i z potu można korzystać wyłącznie podczas swojej tury.
Dzięki!

Skoro są już czynione poprawki w instrukcji, to warto by było usunąć te mylące "tłumaczenie" dotyczące Ratusza.

Dodanie opisu Kutra też chyba byłoby na miejscu...
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
melusina
Posty: 562
Rejestracja: 23 sty 2013, 22:16
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 12 times
Been thanked: 52 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: melusina »

Znowu pytanie odnośnie Kutra rybackiego "Łowca tuńczyka".
Rzut dwiema kostkami (ten z akcji na karcie) umożliwia zdobycie pieniędzy, gdy mamy Port. A co, jeśli nie mamy Portu (mało prawdopodobne, ale jednak)? Informacja przy karcie mówi, że rzut nie daje praw do pobrania dochodów z nieruchomości. Czyli bez Portu ten rzut niczego nie zmienia?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: yosz »

Nie masz portu to kuter Ci nie wpłynie do miasta i nie zarobisz - popłynie do innego miasta i tam sprzeda tuńczyka.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
cdarko
Posty: 3
Rejestracja: 21 lip 2014, 11:38

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: cdarko »

Mnie natomiast zastanawia jak interpretować instrukcję z karty: CENTRUM HANDLOWE.
Po jej obróceniu wartość z kart z "kubkiem" i z "bluzką" wzrastają o 1.
Czy w związku z tym karty czerwone teraz pozwalają zabierać większą ilość pieniędzy?
Przykładowo RESTAURACJA pozwala odbierać nie 2, a aż 3 pieniądze?
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: kwiatosz »

Dokładnie tak, centrum handlowe pełne kawiarni to szybko sposób na ruinę wszystkich wokoło :)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
idzi
Posty: 164
Rejestracja: 21 sty 2014, 08:59
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: idzi »

melusina pisze:Znowu pytanie odnośnie Kutra rybackiego "Łowca tuńczyka".
Rzut dwiema kostkami (ten z akcji na karcie) umożliwia zdobycie pieniędzy, gdy mamy Port. A co, jeśli nie mamy Portu (mało prawdopodobne, ale jednak)? Informacja przy karcie mówi, że rzut nie daje praw do pobrania dochodów z nieruchomości. Czyli bez Portu ten rzut niczego nie zmienia?

Bar Sushi tez potrzebuje Portu
niedobry.tata
Posty: 23
Rejestracja: 24 wrz 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: niedobry.tata »

Witam,

Podczas gry w Metropolię okazało się, że nie jesteśmy zgodni co do interpretacji niektórych kart, w związku z tym poproszę o kilka wyjaśnień:

1. RATUSZ. Przed zakupem nieruchomości: jeśli masz 0 pieniędzy, weź 1 z banku.
Czy to oznacza, że za ten 1 muszę od razu coś kupić? Jeżeli nie zamierzam nic kupić, czy ten bonus również mi przysługuje?
Gramy według niedopowiedzianego “przed FAZĄ zakupu nieruchomości”.

2. CENTRUM HANDLOWE.
Czy zwiększony przychód dotyczy także tego z kart MAGAZYN ŻYWNOŚCI oraz WYDAWNICTWO?

3. PARK ROZRYWKI oraz WIEŻA RADIOWA.
Czy jeden gracz może w nieskończoność rozgrywać swoje tury, gdy przy każdym powtórzeniu rzutu będzie miał taki sam wynik na obu kostkach? Mieliśmy taką sytuację.

4. Rozumiem, że można mieć kilka jednakowych kart, ale czy wówczas wynik liczy się dla każdej z nich? Czy np. mając 1 kartę POLE i 2 karty SKUP otrzymuję 2+2?

5. Wyrzuciłem 6, a mam BIUROWIEC oraz KWIACIARNIĘ. Czy mogę najpierw dostać pieniądze z KWIACIARNI, a następnie wymienić ją z innym graczem?

Mam też kilka propozycji zmian zasad, umieszczę je w odpowiednim dziale na forum.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
idzi
Posty: 164
Rejestracja: 21 sty 2014, 08:59
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: idzi »

niedobry.tata pisze:Witam,

Podczas gry w Metropolię okazało się, że nie jesteśmy zgodni co do interpretacji niektórych kart, w związku z tym poproszę o kilka wyjaśnień:

1. RATUSZ. Przed zakupem nieruchomości: jeśli masz 0 pieniędzy, weź 1 z banku.
Czy to oznacza, że za ten 1 muszę od razu coś kupić? Jeżeli nie zamierzam nic kupić, czy ten bonus również mi przysługuje?
Gramy według niedopowiedzianego “przed FAZĄ zakupu nieruchomości”.

2. CENTRUM HANDLOWE.
Czy zwiększony przychód dotyczy także tego z kart MAGAZYN ŻYWNOŚCI oraz WYDAWNICTWO?

3. PARK ROZRYWKI oraz WIEŻA RADIOWA.
Czy jeden gracz może w nieskończoność rozgrywać swoje tury, gdy przy każdym powtórzeniu rzutu będzie miał taki sam wynik na obu kostkach? Mieliśmy taką sytuację.

4. Rozumiem, że można mieć kilka jednakowych kart, ale czy wówczas wynik liczy się dla każdej z nich? Czy np. mając 1 kartę POLE i 2 karty SKUP otrzymuję 2+2?

5. Wyrzuciłem 6, a mam BIUROWIEC oraz KWIACIARNIĘ. Czy mogę najpierw dostać pieniądze z KWIACIARNI, a następnie wymienić ją z innym graczem?

Mam też kilka propozycji zmian zasad, umieszczę je w odpowiednim dziale na forum.

Pozdrawiam
odp.1 pobierasz kasę, nie musisz nigdy nic kupować
odp. 2 nie , (CH daje tylko za filizanki i za tosty np piekarnia itp.
odp 3 co do parku to tak, a wieża raz w swojej turze
odp 4 tak dostajesz 4
odp 5 . strona 7 instrukcji "Należy wtedy skorzystać z następującej kolejności przeprowadzania działań kart: najpierw karty czerwone, następnie zielone i niebieskie, a na końcu fioletowe
niedobry.tata
Posty: 23
Rejestracja: 24 wrz 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: niedobry.tata »

Dzięki. Mam tylko uwagę do pkt 3:

Rzucam 1 i 2.
"Raz w ciągu swojej tury możesz powtórzyć rzut jedną kostką".
Przerzucam i wychodzi 1 i 1. Rozgrywam turę, a następnie:
"Po wyrzuceniu dwóch takich samych wyników na kostkach możesz rozegrać jeszcze jedną turę".
No to rozgrywam kolejną turę, rzucam 3 i 4 i.. znowu mogę powtórzyć rzut jedną kostką, raz na turę, bo to jest nowa tura?
Awatar użytkownika
ahrian
Posty: 311
Rejestracja: 26 cze 2013, 00:36

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: ahrian »

pytanko odnośnie BIUROWCA - kto wybiera karty do wymiany? ja oddaję jakąś wybraną przez siebie, a przeciwnik jakąś wybraną przez siebie? czy to ja wybieram?

pytanie do PARLAMENTU - tekst głosi, że dostaje się 5 za wybudowanie, a potem traci dwa jeśli wyrzucimy 5-6 na kostce. pytanie - na jednej kostce? czy jak będę rzucał dwiema kośćmi, to w ogóle nie biorę tego pod uwagę? czy będę musiał zwrócić 4, jeśli rzucę dwiema kośćmi i na obu wypadnie 5 lub 6?
Awatar użytkownika
idzi
Posty: 164
Rejestracja: 21 sty 2014, 08:59
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: idzi »

ahrian pisze:pytanko odnośnie BIUROWCA - kto wybiera karty do wymiany? ja oddaję jakąś wybraną przez siebie, a przeciwnik jakąś wybraną przez siebie? czy to ja wybieram?

pytanie do PARLAMENTU - tekst głosi, że dostaje się 5 za wybudowanie, a potem traci dwa jeśli wyrzucimy 5-6 na kostce. pytanie - na jednej kostce? czy jak będę rzucał dwiema kośćmi, to w ogóle nie biorę tego pod uwagę? czy będę musiał zwrócić 4, jeśli rzucę dwiema kośćmi i na obu wypadnie 5 lub 6?

1) ty wybierasz która dajesz z swoich a która zabierasz

2) liczy się suma na kostkach. Czyli jeśli rzucasz 2 kośćmi i wypadnie 5,6 to masz 11 i parlament nie zadziała.
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: Wallenstein »

Czy jak rzucam dwoma kostkami (z DWORCA) to przeciwnik odpala efekty kart z sumy wyników czy, może użyć obu kostek oddzielnie?
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
myszor
Posty: 205
Rejestracja: 13 mar 2013, 14:54
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: myszor »

Wynik z dwóch kostek zawsze się sumuje.
Awatar użytkownika
dumspirospero
Posty: 194
Rejestracja: 01 gru 2008, 11:31
Lokalizacja: Lublin

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: dumspirospero »

Kilka pytań o działanie kart z dodatku Remont:

1) czy jak oddaję (np. dzięki Firmie przewozowej) lub wymieniam kartę, która jest w Remoncie, to czy ona w remoncie pozostaje (tzn. dalej jest przekręcona)?
2) kiedy tak naprawdę się "odremontowuje"? fioletowe i zielone - to jasne, tylko w mojej turze, ale czerwone i niebieskie "działają" też w turach innych graczy. Czy więc wynik "7" u kogoś pozwala mi np. wyremontować moje pola winorośli?
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: rzaba »

dodatek Remont:

karta Firma remontowa, wybieramy rodzaj (czyli ikonke np. zboże, kubek) czy nazwe karty np. Winnica? Dostajemy kase za każdy odwrócony w tym momencie budynek czy za wszystkie odwrócone + te które juz byly odwrócone?
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: rzaba »

rzaba pisze:dodatek Remont:

karta Firma remontowa, wybieramy rodzaj (czyli ikonke np. zboże, kubek) czy nazwe karty np. Winnica? Dostajemy kase za każdy odwrócony w tym momencie budynek czy za wszystkie odwrócone + te które juz byly odwrócone?
odpowiem sam sobie ;) (za BGG) - to musi być taka sama nazwa karty i dostaje sie kase tylko za odwrocone.

Przegladajac BGG przypadkowo natrafiłem na dyskusje na temat Radio Tower (Wieża radiowa) i sie zdziwiłem trochę - w polskiej wersji jest wyraźne napisane ze można przerzucić jedną kostkę, natomiast w wersji ang. jest 'you may re-roll your dice'. To 'dice' oznacza w tym przypadku jedną jak i 2 kości. Gracze wersji angielskiej dostali od wydawcy potwierdzenie że ta karta pozwala na:
- rzut jedną kostka i przerzut jednej kostki
- rzut dwoma kostkami i przerzut 2 kostek
- rzut jedna kostką i przerzut dwoma kostkami
- rzut dwoma kostkami i przerzut jednej kostki (jako nowy rzut tylko jedna kostką)
Jedyna niedozwolona kombinacja to rzut dwoma, przerzut jednej i dodanie do pierwszej....czyli opcja która jest dozwolona w wersji polskiej ;) Zapytałem na FB Foxgames ale tej firmy chyba za bardzo na poważnie traktować sie nie da wiec odpowiedzi nie oczekuje. Zapytalem za to znajomego pól-japończyka jak to jest w oryginale.
Awatar użytkownika
Wertigo
Posty: 159
Rejestracja: 30 wrz 2013, 12:07
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: Wertigo »

Dopiero co nabyłam grę i jestem po pierwszej partii - może mi ktoś wyjaśnić jakie karty nieruchomości powinnam rozdać graczom jako karty startowe? Piekarnia ok to jasne, ale pole czy farmę? W instrukcji podana jest farma ale w talii żółty rewers mają karty pola. Chyba ze to tylko mój egzemplarz jest wadliwy?
Relo
Posty: 222
Rejestracja: 09 gru 2014, 09:32
Has thanked: 15 times
Been thanked: 33 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: Relo »

Wertigo pisze:Dopiero co nabyłam grę i jestem po pierwszej partii - może mi ktoś wyjaśnić jakie karty nieruchomości powinnam rozdać graczom jako karty startowe? Piekarnia ok to jasne, ale pole czy farmę? W instrukcji podana jest farma ale w talii żółty rewers mają karty pola. Chyba ze to tylko mój egzemplarz jest wadliwy?
W instrukcji jest błąd. Oczywiście trzeba rozdać karty żółte - w tym wypadku to będzie Pole.
Karty startowe nie mają kosztu zakupu( dzięki temu oraz kolorowi rewersów kart łatwo je rozróżnić)
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: KamradziejTomal »

Po wczorajszej pierwszej partii mam pytanie:

Czy wszystkie akcje z kart typu "weź kartę innego gracza" są permanentne? Tzn. czy zamiana jest tylko na jedną rundę czy na całą grę?
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: Olgierdd »

Jeżeli piszesz o zdolności jednej z fioletowych kart, to zamiana jest na stałe.
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: krzyss »

Na stale.
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: krzyss »

Dziś podczas gry pojawił się znak zapytania.
Otóż mając 3 fioletowe karty podczas swojego ruchu możemy odpalić działanie jednej czy wszystkich?
Zawsze graliśmy odpalając wszystkie, ale grają z nami siostra która grała w tą grę z inną ekipą a oni grali na zasadzie że wybiera się tylko jedną kartę i wykonuje się z niej akcję.
W instrukcji brak odpowiedzi.
Awatar użytkownika
Losiek
Posty: 950
Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 314 times
Been thanked: 202 times

Re: Metropolia/Machi Koro

Post autor: Losiek »

Odpalasz wszystkie mające liczbę taką jak na kostce/kostkach. Nie ma ograniczenia do 1 karty i nie wiem skąd się to wzięło.
ODPOWIEDZ