Czym zastąpić deck?

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 756
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 179 times
Been thanked: 139 times

Czym zastąpić deck?

Post autor: woytas »

Czym można zastąpić karty/deck w grze?
Weźmy jako przykład grę Mage Knight; kartami zagrywamy ruch, atak, atak dystansowy, blok, leczenie i negocjujemy/kupujemy. Czy istnieje inny mechanizm, dzięki któremu można to wszystko zrobić bez kart/decka?
Awatar użytkownika
Wagnard
Posty: 16
Rejestracja: 28 wrz 2010, 17:04

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: Wagnard »

Wybór akcji
Kilka punktów akcji, które można rozdysponować wg. uznania (chociażby Władca Areny)

Specjalne kości
Kości z różniastymi symbolami, które określają co można zrobić plus kilka przerzutów do dyspozycji, żeby nie być całkiem zdanym na los i umiejętności bądź inne rzeczy dzięki którym na wyniki można wpływać (np. King of Tokyo)

Żetony
tutaj mam w głowie żetony rozkazów jak w Grze o Tron.
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 756
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 179 times
Been thanked: 139 times

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: woytas »

Kości odpadają w przedbiegach.

O punktach akcji już myślałem, ale...no własnie, zawsze jest jakieś ''ale''.
Grając deckiem, w każdej turze mam losowy dobór kart, dzięki temu raz mogę wykonać np. ruch za 4 a następnym razem za 8, raz mam większy atak, ale mniejszy blok itd. i to jest fajne, bo trzeba się nagłówkować jak te karty rozegrać, żeby było jak najbardziej optymalnie. Niby jest losowość, ale panujemy nad nią.

Mając punkty akcji, niby też można je rozdzielić tak jak nam się podoba, ale ilość tych punktów do wykorzystania zawsze będzie stała, co już trochę mniej mi się podoba. Na pewno w niektórych grach to się świetnie sprawdza, ale w tym nad czym teraz siedzę i dłubię, raczej nie bardzo.
Awatar użytkownika
Wagnard
Posty: 16
Rejestracja: 28 wrz 2010, 17:04

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: Wagnard »

Ilość punktów akcji może się zmieniać. Zaczynasz z pewną ograniczoną ilością, ale kupując/zdobywając/w inny sposób wchodząc w posiadanie kart, budynków i innych cosiów zdobywasz kolejne punkty.

W Through the Ages był nawet podział na dwa rodzaje punktów akcji i zdobywało się je osobno. We Władcy Areny musisz najpierw podzielić akcje na ofensywne i defensywne na początku każdej tury co jakoś nastawia twoją postać (chyba że coś pokręciłem, dawno temu grałem).

Karty zawsze bedą mieć tą przewagą że oprócz akcji mogą dawać też jeszcze dodatkowe efekty co wprowadza kolejną decyzję.

Przy akcjach do wyboru ograniczasz losowość i liczy się optymalizacja. Z tym że i tak wejdą pewnie karty do gry albo coś podobnego dzięki czemu będzie można pozyskać ich więcej. Wszystko zależy od tego nad czym pracujesz.
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 756
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 179 times
Been thanked: 139 times

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: woytas »

Chyba jednak jeszcze przemyślę te punkty akcji, właśnie mi coś zaświtało w głowie, ale muszę to sobie poukładać w logiczną całość.
Awatar użytkownika
SaszaPL
Posty: 361
Rejestracja: 06 maja 2014, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: SaszaPL »

Ja bym nie skreślał kości, ponieważ wbrew pozorom nie muszą być aż tak losowe :) Można stosować mechanizmy modyfikowania wartości na kościach, można manipulować liczbą kostek i bonusami, stopniem trudności w testach sukcesów, albo po prostu pozwolić na wykonanie wielu różnych akcji, dla jednych rezerwując korzystniejsze wyniki nisko-oczkowe, dla innych średnio oczkowe lub wysoko oczkowe. Można też kolekcjonować "zestawy" wartości lub symboli na kostkach.

Z drugiej strony punkty akcji można też wykorzystać w systemie: na "zakup" akcji, która albo w kolejnej turze ewoluuje w inną akcję (trzeba dopłacić lub nie), daje szansę użycia kolejnych akcji w łańcuhu, blokuje możliwość używania innych akcji, itp. itd.

Jest bardzo dużo możliwości. Miłej zabawy przy szukaniu najlepszego rozwiązania!
Moje gry: Board Game Geek.
Poszukuję Kilku tytułów - sprawdź!
S/W:CampRoskilde i inne (chętniej wymienię)

If you don't know where you're going, any road will get you there.
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 756
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 179 times
Been thanked: 139 times

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: woytas »

SaszaPL pisze:Jest bardzo dużo możliwości. Miłej zabawy przy szukaniu najlepszego rozwiązania!
Po głowie chodzi mnóstwo pomysłów, ale cały czas brakuje tej przysłowiowej kropki nad ''i''. Może sytuacja się bardziej wyklaruje, jak przysiąde do testów, narazie wszystko jest na papierze.
Awatar użytkownika
SaszaPL
Posty: 361
Rejestracja: 06 maja 2014, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: SaszaPL »

To w takim razie czemu chcesz się ograniczać do jednego mechanizmu?

Możesz przecież wymieszać wszystkie wspomniane i jeszcze kilka innych :) Nie lubisz dużej ilości kart - zostaw kilka, które gracze będą mogli wykorzystać w specyficznych okolicznościach. Do tego dodaj unikatową lokację lub zdolność, która będzie uzależniona od rzutu kością, albo każdy wynik będzie dawał jakiś efekt (mniej lub bardziej podążany w danym momencie), a to wszystko w otoczce punktów akcji lub jakimśnowatorskim mechniźmie akcji i reakcji, combosów lub innych zwierzątek futerkowych.

:)

Jedyne co CIę ogranicza to własna wyobraźnia.
Moje gry: Board Game Geek.
Poszukuję Kilku tytułów - sprawdź!
S/W:CampRoskilde i inne (chętniej wymienię)

If you don't know where you're going, any road will get you there.
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 756
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 179 times
Been thanked: 139 times

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: woytas »

SaszaPL pisze:To w takim razie czemu chcesz się ograniczać do jednego mechanizmu? Możesz przecież wymieszać wszystkie wspomniane i jeszcze kilka innych
Wolałbym jednak stworzyć jeden w miarę dobrze działający niż wprowadzać kilka różnych, które by pewnie spowodowały chaos i ból głowy. Kości, a raczej tylko jedna D6, będzie miała zupełnie inne zadanie.
Trudność polega na tym, że część akcji/zagrań będzie zagrywana kartami/Punktami Akcji, a inne parametry będą stałe.

Pomału skłaniam się do Punktów Akcji i chyba w tym kierunku będę zmierzał. Będzie to wyglądało mniej więcej tak:
Parametry stałe
- Szczęście
- Inicjatywa
- Charyzma (do kupowania/sprzedawania)
- Odporność (różne elementy ubioru chroniące przed atakami)
- Wytrzymałość / zdrowie
- Plecak (jeszcze nie wiem czy pojemność będzie zależała od wagi, czy ''objętości'' przedmiotów, ale chyba jednak to drugie). Pojemność plecaka będzie niezmienna przez całą grę.

Akcje zagrywane punktami akcji:
- Ruch
- Walka wręcz
- Strzelanie
- Rzucanie przedmiotami eksplodującymi (głównie granaty)

Będzie tor awansu, na którym co ileśtam punktów będzie awans i trzeba będzie zdecydować do czego dodamy dodatkowe punkty: do PA czy do jednego z parametrów stałych. Każda z umiejętności i każda cecha będą miały znaczenie w grze, więc trzeba będzie wybierać rozważnie.
SaszaPL pisze:Jedyne co CIę ogranicza to własna wyobraźnia.
I brak ogrania w planszówkach :) Może się okazać, że bezczelnie coś skopiowałem nawet o tym nie wiedząc, ale z drugiej strony znajomość innych tytułów mogłaby się okazać nader pomocna.
Awatar użytkownika
SaszaPL
Posty: 361
Rejestracja: 06 maja 2014, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czym zastąpić deck?

Post autor: SaszaPL »

woytas pisze:
SaszaPL pisze:Jedyne co CIę ogranicza to własna wyobraźnia.
I brak ogrania w planszówkach :) Może się okazać, że bezczelnie coś skopiowałem nawet o tym nie wiedząc, ale z drugiej strony znajomość innych tytułów mogłaby się okazać nader pomocna.
Jeśli sięczegoś nie da zrobić, wyślij kogoś kto o tym nie wie.

Czy jakoś tak... W każdym razie, życzę Ci powodzenia :)
Moje gry: Board Game Geek.
Poszukuję Kilku tytułów - sprawdź!
S/W:CampRoskilde i inne (chętniej wymienię)

If you don't know where you're going, any road will get you there.
ODPOWIEDZ