Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
gogovsky
Posty: 2249
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 468 times
Been thanked: 515 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

wajwa pisze: 22 gru 2023, 12:13 W domu gram głównie z żoną we dwójkę, na więcej osób trochę szkoda czasu i nie chce mi się za każdym razem nowym tłumaczyć, bo chwilę to trwa :wink:
Każ obejrzeć filmik, rozkładamy, pytania? Nie? To losujemy pierwszego gracza:)
bdm pisze: 22 gru 2023, 12:31 Grałem tylko w TM spośród tych trzech. PM straszą mnie planszą i generalnie gra jest mega brzydka, nieczytelna. Ark Nova z kolei przeraża mnie swoją wielkością. Jeśli te gry są faktycznie do siebie podobne to na mojej półce wystarczy mi tylko TM, która jest w trójce ulubionych gier.
Mam obie, Terraformacja zajmuje 2-3 tyle miejsca co AN btw.
Rigidigi pisze: 22 gru 2023, 12:53
Nadal bardzo dużo zależy od otwarcia gry i generalnie bardzo łatwo określić po kilku rundach, kto raczej wygra i kto na pewno przegra.
Piszecie wyścig.. ale co to za wyścig skoro możesz pierwszy dojechać do mety i przegrać..?
Co to za gra, gdzie budujesz coś przez 3h i na koniec masz -18pkt
xD Yhm zwłaszcza jak ktos może np zagrywać karty ochrony przyrody z ręki np. za skały/mikroskopy/wypuścić zwierzę i jeb 5 tarcz, widać od razu kto wygra, to samo ktos dostaje 2 sponsorów do ptaków w pierwszych turach, combo chaosu, po czym jeden ptak mu dojdzie cała grę. :D Plus jak kończysz to chyba widzisz ile masz ticketów/tarcz z brązowej karty/sponsorów?:> Chociaż ciut trzeba patrzeć, z czego się żyje?:p Ale nie namawiam i nie przekonuję, ale dementuje dziwne tezy. Mam 40 gier rozegranych i byłem 2 razy na minusie -5 i -6 :)
arturmarek pisze: 22 gru 2023, 13:05 Terraformacja ma banalnie proste reguły, działanie kart mamy opisane na kartach i są bardzo proste; reguły punktowania może nie są najprostsze, ale poza tym grę się tłumaczy 5min i można grać.
Prosta gra dlatego na forum jest 150 stron jakies top 5 w ilości zapytań o zasady, TM tłumaczy się na bidę 30 minut :D
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1482
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 257 times
Been thanked: 723 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

gogovsky pisze: 22 gru 2023, 13:38
arturmarek pisze: 22 gru 2023, 13:05 Terraformacja ma banalnie proste reguły, działanie kart mamy opisane na kartach i są bardzo proste; reguły punktowania może nie są najprostsze, ale poza tym grę się tłumaczy 5min i można grać.
Prosta gra dlatego na forum jest 150 stron jakies top 5 w ilości zapytań o zasady, TM tłumaczy się na bidę 30 minut :D
Ja piszę o swoich odczuciach i doświadczeniu w tłumaczeniu obu gier, albo bardziej gotowości do tłumaczenia :) Wątek z pytaniami o reguły Terraformacji ma 48 stron, co oczywiście nie dowodzi jej prostoty.
bogas pisze: 22 gru 2023, 13:21
arturmarek pisze: 22 gru 2023, 13:05 Dla mnie fenomenem jest to, że tak skomplikowana mechanicznie gra jest "niemal Wingspanem" i możną ją znaleźć na półkach pomiędzy Eurobusinessem, a Wsiąść do Pociągu.
:?: Nie za bardzo czaję. Że niby idziesz do Lidla po Crocsy z przeceny i obok leży Ark Nova? Że w co drugim polskim gospodarstwie domowym Ark Nova stoi na półce, bo była w gazetce z biedry? Skąd ten wniosek i te dane?
Ja tu żadnych danych nie przedstawiłem. To moje subiektywne odczucie, że o Ark Novie mówi się jak o Terraformacji Marsa, w kontekście skomplikowania. Dla mnie Ark Nova jest znacznie bardziej skomplikowana. Pozytywnie zaskakuje mnie, że tak złożona gra odnosi tak duży sukces. Chyba, że nie odnosi, a ja żyjący w BGGowo-forumowej bańce mam takie złudzenie.

Dla kontrastu, nie jestem specjalnym fanem Kaskadii - gra mnie nudzi, jest dla mnie n-tą, niczym szczególnym niewyróżniającą się, iteracją pasjansowatej układanki przestrzennej. Jednak nie dziwi mnie sukces tej gry (tutaj też widziany z perspektywy BGGowo-forumowej bańki).
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 356 times
Been thanked: 638 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

arturmarek pisze: 22 gru 2023, 13:56 Ja tu żadnych danych nie przedstawiłem. To moje subiektywne odczucie, że o Ark Novie mówi się jak o Terraformacji Marsa, w kontekście skomplikowania. Dla mnie Ark Nova jest znacznie bardziej skomplikowana. Pozytywnie zaskakuje mnie, że tak złożona gra odnosi tak duży sukces. Chyba, że nie odnosi, a ja żyjący w BGGowo-forumowej bańce mam takie złudzenie.

Dla kontrastu, nie jestem specjalnym fanem Kaskadii - gra mnie nudzi, jest dla mnie n-tą, niczym szczególnym niewyróżniającą się, iteracją pasjansowatej układanki przestrzennej. Jednak nie dziwi mnie sukces tej gry (tutaj też widziany z perspektywy BGGowo-forumowej bańki).
Ja też żadnych danych ani statystyk nie mam, ale wrażenie mam zgoła inne. Ostatnio w empiku widziałem pudełko Wsiąść do pociągu:Europa z wielką naklejką "10 milionów egzemplarzy sprzedanych na całym świecie". 10 milionów! Ile kopii Monopoly się sprzedało? Stawiam dolary przeciwko orzechom, że Ark Nova to jest przy tych tytułach promil sprzedanych egzemplarzy.
Także popularność Ark Novy nie wykracza poza naszą geekowską bańkę.
Rafmix
Posty: 68
Rejestracja: 16 lis 2021, 16:55
Has thanked: 36 times
Been thanked: 21 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Rafmix »

Odezwał się do mnie autor automy ARNO. Zrobił nową wersję automy kompatybilną z dodatkiem (ARNO 3.0).

Zaproponował, że podeśle mi pliki do przetłumaczenia na PL. Niestety ja nie mam czasu więc jak ktoś chętny podjąć się zadania to poproszę o kontakt (dam namiary na bgg).
Awatar użytkownika
Irka
Posty: 539
Rejestracja: 23 wrz 2022, 01:27
Has thanked: 518 times
Been thanked: 272 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Irka »

arturmarek pisze: 22 gru 2023, 13:56 To moje subiektywne odczucie, że o Ark Novie mówi się jak o Terraformacji Marsa, w kontekście skomplikowania. Dla mnie Ark Nova jest znacznie bardziej skomplikowana.
Ja też tak uważam. Terraformacji uczyłam się szybciej i wydaje mi się bardziej intuicyjna. Ark Nova ma sporo nietypowych reguł, takich jak wypuszczenie zwierząt na wolność, ktorego do dzisiaj nie opanowałam chyba w 100%.
Za kazdym razem muszę przegladać instrukcję Ark Nova od nowa ;)
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1618
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 733 times
Been thanked: 1102 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Irka pisze: 22 gru 2023, 14:41 Ark Nova ma sporo nietypowych reguł, takich jak wypuszczenie zwierząt na wolność, ktorego do dzisiaj nie opanowałam chyba w 100%.
Za kazdym razem muszę przegladać instrukcję Ark Nova od nowa ;)
To tak na poważnie czy podkoloryzowane specjalnie?

Bierzesz najmniejszy wybieg pasujący do wypuszczanego zwierzątka i obracasz go na niezajętą stronę. Wyrzucasz kartę zwierzątka i odejmujesz liczbę biletów które owo zwierzątko dawało.
Fizyka kwantowa.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Irka
Posty: 539
Rejestracja: 23 wrz 2022, 01:27
Has thanked: 518 times
Been thanked: 272 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Irka »

ave.crux pisze: 22 gru 2023, 14:44 To tak na poważnie czy podkoloryzowane specjalnie?
Na poważnie.
Nie jestem jedyna. Tam są jeszcze jakieś niuanse czy wyjątki. Przejrzyj te posty: search.php?keywords=wypuszcz*&t=76188&sf=msgonly
Niektórzy nawet nie wiedzą, że źle grają. Mają szansę się zorientować np. dopiero przy grze na BGA.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1618
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 733 times
Been thanked: 1102 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Irka pisze: 22 gru 2023, 14:58
ave.crux pisze: 22 gru 2023, 14:44 To tak na poważnie czy podkoloryzowane specjalnie?
Na poważnie.
Nie jestem jedyna. Tam są jeszcze jakieś niuanse czy wyjątki. Przejrzyj te posty: search.php?keywords=wypuszcz*&t=76188&sf=msgonly
Niektórzy nawet nie wiedzą, że źle grają. Mają szansę się zorientować np. dopiero przy grze na BGA.
Przeczytałem, z całej strony to 1 pytanie było o wypuszczenie zwierząt na wolność, ale tylko o to jaki rozmiar zwierzątka można do projektu użyć, a reszta to dywagacje o tym jak wykorzystywać karty punktowania końcowego na puste wybiegi oraz/i kłótnia o to, że nie można grać z kapslami bo są wbrew zasadom. Następnym razem proszę o nie wrzucanie losowego zapytania i podpieraniu na tym swojej teorii.

Oprócz ciebie to nie słyszałem nikogo, ani tu na forum, ani w mojej grupie planszowej (20+ różnych graczy, z którymi grałem), gdzie ktoś miałby nawracający problem z wypuszczaniem zwierzątka na wolność po wytłumaczeniu/przeczytaniu zasad jak to działa.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1482
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 257 times
Been thanked: 723 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

ave.crux pisze: 22 gru 2023, 14:44
Irka pisze: 22 gru 2023, 14:41 Ark Nova ma sporo nietypowych reguł, takich jak wypuszczenie zwierząt na wolność, ktorego do dzisiaj nie opanowałam chyba w 100%.
Za kazdym razem muszę przegladać instrukcję Ark Nova od nowa ;)
To tak na poważnie czy podkoloryzowane specjalnie?

Bierzesz najmniejszy wybieg pasujący do wypuszczanego zwierzątka i obracasz go na niezajętą stronę. Wyrzucasz kartę zwierzątka i odejmujesz liczbę biletów które owo zwierzątko dawało.
Fizyka kwantowa.
To tak na poważnie czy podany najprostszy przypadek specjalnie?

Schodki się zaczynają przy wypuszczaniu gadów/ptaków, jeśli mamy terrarium/ptaszarnię, albo jak nie mamy żadnego pasującego wybiegu (co wbrew pozorom nie jest takie abstrakcyjne). Ja nie mówię, że to fizyka kwantowa, ale Twoje streszczenie reguły nie uwzględnia bardzo wielu przypadków.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1618
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 733 times
Been thanked: 1102 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

arturmarek pisze: 22 gru 2023, 18:25 To tak na poważnie czy podany najprostszy przypadek specjalnie?
prawie wszystkie przypadki są tak samo proste jedyny kłopot może być w sytuacji jak masz zwierzęta w zoo, ale żaden wybieg nie jest zajęty, bo wówczas można po prostu nie wiedzieć co się dzieje i czy można tę akcję wykonać.
arturmarek pisze: 22 gru 2023, 18:25 Schodki się zaczynają przy wypuszczaniu gadów/ptaków, jeśli mamy terrarium/ptaszarnię
ściągasz kosteczkę z terrarium chyba, że nie ma tam kosteczek to wracasz do tego najprostszego przypadku. Nie wiem, liczenie do 4 kosteczek (bo chyba tyle max zajmują ptaki) to schodki?
arturmarek pisze: 22 gru 2023, 18:25 , albo jak nie mamy żadnego pasującego wybiegu (co wbrew pozorom nie jest takie abstrakcyjne).
Jak nie ma żadnego zajętego to żadnego nie obracasz. Jak nie ma pasującego to sprawdzasz pasujący najmniejszy rozmiar bez wymogów.

No i to cała filozofia wypuszczania zwierzątka na wolność.
Swoją drogą to chapeu bas, że twórcy przewidzieli takie sytuacje i to wylistowali w opisie tej akcji, ale powiedz mi jak często miałeś przypadek, że nie miałeś żadnego obróconego wybiegu, a mimo to miałeś w zoo zwierzęta? Przypuszczam, że 0, bo jeszcze mi się nie przytrafiło, żeby ludzie wrzucali w terrarium gady zajmujące 0 miejsc + lecieli na stadnych i wypuszczali tak, że mieli zwierzęta, a technicznie puste wybiegi. W sumie przetestuje jak mi wejdą gady/stadne na rękę czy to w ogóle ma jakikolwiek sens i jak dużo durnych ruchów bym musiał wykonać co by te "schodki" się pojawiły.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 796
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 409 times
Been thanked: 505 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: rav126 »

Irka powiedziała z perspektywy gracza, który nie jest długo w hobby. No to ja powiem z perspektywy gracza, który już trochę gier ograł.
Grałem zarówno w Terraformację, Ark Nova, Podwodne Miasta i jeszcze kilka innych tableau builderów. I jak dla mnie Ark Nova jest zdecydowanie najmniej przyjazną grą dla nowych graczy z tych trzech wymienionych. Do TM mogę wrócić po długiej przerwie bez patrzenia do instrukcji. Do AN nie chce mi się nawet wracać, bo jednak wymaga to za każdym razem przypomnienia sobie sporo więcej.
A za każdym razem śmieszą mnie teksty osób, które mają kilkadziesiąt partii za sobą, że przecież to bardzo prosta gra i nie ma w zasadach nic skomplikowanego. Niestety zapominają, że piszą z perspektywy osób, które te zasady mają w małym palcu. Oprócz tego, że akcje działają inaczej w zależności z jaką siłą się je odpala, co wprowadza sporo mikroreguł, to chyba największym problemem w tej grze jest to, że akcja umieszczania zwierząt w zoo i akcja wypuszczania ich na wolność to dwie różne akcje, dotyczące tego samego zasobu i nie działają jako swoje odwrócenie tylko mają inne zasady. Sam napisałeś kilka mikroreguł - co się dzieje "jeżeli", no to dodaj sobie do tego zasady umieszczania w zoo i ich "jeżeli".
skoscisty
Posty: 9
Rejestracja: 15 mar 2021, 12:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: skoscisty »

ave.crux pisze: 22 gru 2023, 19:06
arturmarek pisze: 22 gru 2023, 18:25 To tak na poważnie czy podany najprostszy przypadek specjalnie?
prawie wszystkie przypadki są tak samo proste jedyny kłopot może być w sytuacji jak masz zwierzęta w zoo, ale żaden wybieg nie jest zajęty, bo wówczas można po prostu nie wiedzieć co się dzieje i czy można tę akcję wykonać.
arturmarek pisze: 22 gru 2023, 18:25 Schodki się zaczynają przy wypuszczaniu gadów/ptaków, jeśli mamy terrarium/ptaszarnię
ściągasz kosteczkę z terrarium chyba, że nie ma tam kosteczek to wracasz do tego najprostszego przypadku. Nie wiem, liczenie do 4 kosteczek (bo chyba tyle max zajmują ptaki) to schodki?
arturmarek pisze: 22 gru 2023, 18:25 , albo jak nie mamy żadnego pasującego wybiegu (co wbrew pozorom nie jest takie abstrakcyjne).
Jak nie ma żadnego zajętego to żadnego nie obracasz. Jak nie ma pasującego to sprawdzasz pasujący najmniejszy rozmiar bez wymogów.

No i to cała filozofia wypuszczania zwierzątka na wolność.
Swoją drogą to chapeu bas, że twórcy przewidzieli takie sytuacje i to wylistowali w opisie tej akcji, ale powiedz mi jak często miałeś przypadek, że nie miałeś żadnego obróconego wybiegu, a mimo to miałeś w zoo zwierzęta? Przypuszczam, że 0, bo jeszcze mi się nie przytrafiło, żeby ludzie wrzucali w terrarium gady zajmujące 0 miejsc + lecieli na stadnych i wypuszczali tak, że mieli zwierzęta, a technicznie puste wybiegi. W sumie przetestuje jak mi wejdą gady/stadne na rękę czy to w ogóle ma jakikolwiek sens i jak dużo durnych ruchów bym musiał wykonać co by te "schodki" się pojawiły.
Nie grałem aż tak dużo na planszy, ale mam naprawdę sporo rozgrywek na BGA, dlatego chciałbym zaznaczyć, że przyadek wypuszczenia zwierzęcia przy pustych wybiegach się zdarza. Oczywiście rzadko, ale jednak tak. Zwłaszcza wtedy, gdy celem jest posiadanie jak największej ilości niezabudowanych terenów w swoim zoo, co też się dobrze spina ze sponsorami, którzy dają dodatkowe punkty ochrony przyrody za odizowolowane pola.

To, że takie przypadki się zdarzają i nie zostały wprost opisane wynika z faktu, że są rzadkie Natomiast przy częstym graniu mogą się jednak przytrafić i można czuć się zagubionym.

Przy okazji nawiążę do innego posta odnośnie trudności zasad. Rzeczywiście Ark Nova ma średniotrudne zasady, z przynajmniej kilkoma nieoczywistymi miniregułami. Nie da się do tej gry wrócić po miesiącu niegrania i się nie pomylić (zapewne przypomni się to już w czasie rozgrywki, a nie po niej). Dobrze by więc było gdyby ktoś "doświadczony" był przy (lub uczestniczył w) rozgrywce. Może dodam, że dodatek wprowadza kolejne zasady, które (mimo że przyjemne) komplikują rozgrywkę. Na obronę Ark Nova'y powiem tylko, że część informacji, o któych się zapomina jest zapisana na kartach akcji. Wprowadza to zamęt w tłumaczeniu, ale później w grze wystarczy raz jeszcze przeczytać co akcja umożliwia i gra staje się bardziej przejrzysta.

Osobista opinia - ze wspomnianych "tableau builderów", to Ark Nova podoba mi się najbardziej, choć losowość dochodzenia kart może bardzo zespuć rozgrywkę. Kolejne byłyby Podwodne Miasta, gdzie losowość nadal występuje, choć już mniejsza. Zagrywanie kart jest kluczowe i można mieć wrażenie, że posiadane karty zupełnie nie pasują do planu działania. Trzeba więc dobrze przygotować się do kolejnych rund i nie iść na żywioł. Gra trafiła na drugie miejsce, bo kończy się po określonej ilości rund, a więc może się skończyć zanim uda się rozpędzić w tej grze. Na końcu mojej listy jest Terraformacja Marsa. Tutaj losowość też potrafi być przykra, ale chyba najmniej z tych trzech gier. Grałem w nią dużo (zwłaszcza solo) i zwyczajnie mi się znudziła. Nie twierdzę, że gra jest nudna, ale chyba najbardziej powtarzalna z tych trzech - chyba jest to kwestia planszy. Czy pamiętam jej zasady mimo, że z miesiąc w nią nie grałem? Chyba tak, zatem trudna nie jest. Choć czy aby na pewno pamiętam co koło czego można lub nie można budować, raczej wątpię. Jednak przypomnienie sobie dwóch warunków jest na pewno łatwiejsze niż opanowania budynków/wybiegów w Ark Nova'ie. ;-)
Atk
Posty: 1401
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 498 times
Been thanked: 286 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Atk »

bdm pisze: 22 gru 2023, 12:31 Grałem tylko w TM spośród tych trzech. PM straszą mnie planszą i generalnie gra jest mega brzydka, nieczytelna. Ark Nova z kolei przeraża mnie swoją wielkością. Jeśli te gry są faktycznie do siebie podobne to na mojej półce wystarczy mi tylko TM, która jest w trójce ulubionych gier.
To jest właśnie najśmieszniejsze, nie są do siebie podobne. Jedyny podobny pkt jaki mają to granie kartkami i te karty są podzielone na różne rodzaje jak w TM. Tyle i może aż tyle, nie zmienia to faktu, że AN zamiata TM z planszy, a PM zamiata je obie. Pytanie tylko jak bardzo lubisz mozdzyc, bo PM z tych 3 gier najbardziej prostuje zwoje, jest najbardziej ciasny i najwięcej wymaga od gracza.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1482
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 257 times
Been thanked: 723 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

ave.crux pisze: 22 gru 2023, 19:06
Spoiler:
Możemy to pociągnąć... Z tego jednego prostego zdania z poprzedniego posta zrobiły się kolejne 3, zaczęły być dość zagmatwane (np. "Jak nie ma pasującego to sprawdzasz pasujący najmniejszy rozmiar bez wymogów.") i ciągle nieprecyzyjnie opisują niektóre sytuacje. Z tego co opisałeś nie do końca wiadomo, że w przypadku gadów można odrzucić kostki albo odwrócić odpowiedni wybieg. Ja np. z Głowy nie wiem czy mając jedynie wybieg o wielkości 2 mógłbym go odwrócić wypuszczając zaskrońca.

Generalnie, wypuszczanie zwierząt jest bardzo mocnym projektem ochrony, w dużej mierze przez to, że daje nam $ poprzez darmową "budowę" i tutaj chcemy pokombinować, tak aby to zoptymalizować. Jeśli jest możliwość wypuszczenia zaskrońca odblokowując sobie wybieg 5, w którym mieszkał słoń, a zaraz się wprowadzi kolejny słoń.
bdm
Posty: 597
Rejestracja: 18 mar 2019, 13:41
Has thanked: 402 times
Been thanked: 69 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bdm »

Atk pisze: 22 gru 2023, 20:31
bdm pisze: 22 gru 2023, 12:31 Grałem tylko w TM spośród tych trzech. PM straszą mnie planszą i generalnie gra jest mega brzydka, nieczytelna. Ark Nova z kolei przeraża mnie swoją wielkością. Jeśli te gry są faktycznie do siebie podobne to na mojej półce wystarczy mi tylko TM, która jest w trójce ulubionych gier.
To jest właśnie najśmieszniejsze, nie są do siebie podobne. Jedyny podobny pkt jaki mają to granie kartkami i te karty są podzielone na różne rodzaje jak w TM. Tyle i może aż tyle, nie zmienia to faktu, że AN zamiata TM z planszy, a PM zamiata je obie. Pytanie tylko jak bardzo lubisz mozdzyc, bo PM z tych 3 gier najbardziej prostuje zwoje, jest najbardziej ciasny i najwięcej wymaga od gracza.
A która jest najbardziej sucha? Bo np w TM ja czuję klimat, że terraformuję planetę.
Atk
Posty: 1401
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 498 times
Been thanked: 286 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Atk »

bdm pisze: 22 gru 2023, 22:33
Atk pisze: 22 gru 2023, 20:31
bdm pisze: 22 gru 2023, 12:31 Grałem tylko w TM spośród tych trzech. PM straszą mnie planszą i generalnie gra jest mega brzydka, nieczytelna. Ark Nova z kolei przeraża mnie swoją wielkością. Jeśli te gry są faktycznie do siebie podobne to na mojej półce wystarczy mi tylko TM, która jest w trójce ulubionych gier.
To jest właśnie najśmieszniejsze, nie są do siebie podobne. Jedyny podobny pkt jaki mają to granie kartkami i te karty są podzielone na różne rodzaje jak w TM. Tyle i może aż tyle, nie zmienia to faktu, że AN zamiata TM z planszy, a PM zamiata je obie. Pytanie tylko jak bardzo lubisz mozdzyc, bo PM z tych 3 gier najbardziej prostuje zwoje, jest najbardziej ciasny i najwięcej wymaga od gracza.
A która jest najbardziej sucha? Bo np w TM ja czuję klimat, że terraformuję planetę.
No chyba to wynika z mojej wcześniej wypowiedzi. Najbardziej sucha jest gra Suchego. Nie zmienia to faktu, że budowę własnego miasta też można poczuć. Różnica jest taka że w PM jak i w AN budujesz na swojej planszy, a w TM na wspólnej.
Awatar użytkownika
Irka
Posty: 539
Rejestracja: 23 wrz 2022, 01:27
Has thanked: 518 times
Been thanked: 272 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Irka »

Dziękuję Wam za uzasadnienie tej trudności z wybiegami, której sama nawet nie umiałam przedstawić.
Czy ktoś ma to może gdzieś podsumowane?
ave.crux pisze: 22 gru 2023, 15:11 Następnym razem proszę o nie wrzucanie losowego zapytania i podpieraniu na tym swojej teorii.

Oprócz ciebie to nie słyszałem nikogo, ani tu na forum, ani w mojej grupie planszowej (20+ różnych graczy, z którymi grałem), gdzie ktoś miałby nawracający problem z wypuszczaniem zwierzątka na wolność po wytłumaczeniu/przeczytaniu zasad jak to działa.
Postaram się, tylko tutaj jest właśnie ten problem, że nawet z tamtych postów ciężko mi wyłowić te zasady/wyjątki.
Kiedyś też mi się to wydawało tak proste, jak Tobie :P
A potem coś mnie tknęło, zajrzałam do tamtego wątku i się zorientowałam, że jednak źle graliśmy. I chyba wciąż odkrywam przy tych wybiegach jakieś nieintuicyjne dla mnie mikrozasady. Stąd może teraz trudniej mi się zabrać do AN, bo nie czuję się dobrze przygotowana. Za każdym razem muszę/chcę zarezerwować sobie czas na przejrzenie tej i paru innych zasad, czasu jest zwykle mało, więc wybieramy zwykle coś innego i kółko się zamyka - nie utrwala mi się to.
Chociaż gra jest bardzo fajna, a dodatek już czeka na ogranie :)

Pozwolę sobie jeszcze na uwagę do Ciebie w kwestii formalnej:
Spoiler:
bdm
Posty: 597
Rejestracja: 18 mar 2019, 13:41
Has thanked: 402 times
Been thanked: 69 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bdm »

A która ma najlepszy tryb solo? W TM mi on odpowiada i jest dla mnie dość wymagący, ale to też zależy jaką korporacją gram i jak podejdą karty. Ale zwykle jak wygrywam to w 13-14 pokoleniu. Czas gry ok. 45 min. do godziny i dość szybki setup co też jest plusem TM. W Ares i kościaną nie grałem.
gogovsky
Posty: 2249
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 468 times
Been thanked: 515 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

przecież w TM to jest totalna randomowa clown fiesta :D Ktoś rozpisał na bgg, że da się wygrać w pierwszej turze podobno jak dojdą odpowiednie karty.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
bdm
Posty: 597
Rejestracja: 18 mar 2019, 13:41
Has thanked: 402 times
Been thanked: 69 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bdm »

Ktoś. Podobno. :D Uwielbiam takie gadanie. :D

Chętnie zobaczę gameplay.
gogovsky
Posty: 2249
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 468 times
Been thanked: 515 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

bdm pisze: 22 gru 2023, 23:49 Ktoś. Podobno. :D Uwielbiam takie gadanie. :D

Chętnie zobaczę gameplay.
Ale the point is, że to randomowa clown fiesta :D W TM nie ulepisz jak nie masz kart cudów nie ma, a to że w ogóle ktoś rozkminia, takie coś oznacza, że to solo nie ma sensu.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
jendrusz
Posty: 27
Rejestracja: 20 gru 2016, 16:02
Has thanked: 49 times
Been thanked: 9 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: jendrusz »

Czy ktoś ma insert 1.0 (podstawka) Premium z Redrewno i trzyma tam podstawkę z dodatkiem oraz drewnianymi meplami zwierzątek ze sklepu portalu ? Czy to da się tam zmieścić czy jednak trzeba kupić wersję 2.0. Mogę tanio kupić w 1.0 dlatego pytam.
Podobają mi się ilustracje Klemensa Franza.
Vordi
Posty: 22
Rejestracja: 14 sty 2020, 15:53
Has thanked: 34 times
Been thanked: 11 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Vordi »

jendrusz pisze: 12 sty 2024, 14:51 Czy ktoś ma insert 1.0 (podstawka) Premium z Redrewno i trzyma tam podstawkę z dodatkiem oraz drewnianymi meplami zwierzątek ze sklepu portalu ? Czy to da się tam zmieścić czy jednak trzeba kupić wersję 2.0. Mogę tanio kupić w 1.0 dlatego pytam.
Ja mam wszystko w tym insercie i się mieści. Aczkolwiek 2 rodzaje znaczników zwierząt sa razem, uniwersytety i wybiegi również. Jeśli Ci to przeszkadza to warto kupić 😁 ja kupie na pewno bo cierpi moje poczucie estetyki majac cos na nieswoim miejscu w pudełku 😁
Evertsen
Posty: 9
Rejestracja: 17 paź 2021, 18:39
Been thanked: 2 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Evertsen »

jendrusz pisze: 12 sty 2024, 14:51 Czy ktoś ma insert 1.0 (podstawka) Premium z Redrewno i trzyma tam podstawkę z dodatkiem oraz drewnianymi meplami zwierzątek ze sklepu portalu ? Czy to da się tam zmieścić czy jednak trzeba kupić wersję 2.0. Mogę tanio kupić w 1.0 dlatego pytam.
Trzymam wszystko w tym insercie. Mam też pakiet map. I jeszcze koszulki premium. Karty celów musiałem przenieść do innej przegródki, uniwersytety dzielą się miejscem, akwaria wskoczyły do przegródki na małe zoo bodajże, a małe zoo z terrarium trzymam. Więc się da. Nie jest to szczyt elegancji, jak przed dodatkiem, ale nie widzę sensu upgradu. Aczkolwiek inicjatywa ciekawa.
ninjapancake
Posty: 8
Rejestracja: 18 sty 2024, 18:55
Been thanked: 16 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ninjapancake »

jendrusz pisze: 12 sty 2024, 14:51 Czy ktoś ma insert 1.0 (podstawka) Premium z Redrewno i trzyma tam podstawkę z dodatkiem oraz drewnianymi meplami zwierzątek ze sklepu portalu ? Czy to da się tam zmieścić czy jednak trzeba kupić wersję 2.0. Mogę tanio kupić w 1.0 dlatego pytam.
Aby gra(z dodatkiem) doskonale sie skladala i rozklada nie jest potrzebny insert. W zasadzie wystarcza druk czterech stojakow na karty. Cztery stojaki zajmuja akurat miejsce od scianki do scianki i mieszcza wszystkie karty w koszulakch premium. Zetony trzymamy w insercie z gry, reszta to torebki.Jedna strona to karty, w srodku insert producenta i zostaje akurat wlasciwa ilosc miejsca na torebki. Kazdy gracz ma gotowy niezbednik ze wszystkimi zetonami, wybiegami i kartami w torebce. Karty z dodatku ktore podmienilismy, mozna wrzucic luzem do pudelka po dodatku. Prawda jest taka ze raczej nie bedzie sie wracac juz do gry bez dodatku, nie dosc ze wprowadza zmiany to takze balansuje gre.

edit: w sumie jak nie gramy solo to do pudelka po dodatku tez mozna przeniesc te elementy.
ODPOWIEDZ