Szogun / Shogun (Dirk Henn)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3240
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Veridiana »

Pytanie:
czy po walce, w której prowincja zmienia właściciela usuwa się z niej znaczniki buntu i budynki?

w instrukcji jest napisane o takowym usuwaniu w kontekście walk nierostrzygniętych. chyba, że przeoczyłam i w walkach rozstrzygniętych też obowiązuje taka zasada(?).
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Shogun

Post autor: Geko »

Jak dobrze pamiętam, to usuwa się znaczniki tylko przy remisach, albo jak chłopi wygrają i przejmą prowincję. Na pewno nie usuwa się znaczników jak inny gracz zdobędzie prowincję. Cała zabawa właśnie w przejęciu prowincji z budynkami, bo można na tym zarobić dużo punktów.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Shogun

Post autor: LostLukas »

Geko pisze:Na pewno nie usuwa się znaczników jak inny gracz zdobędzie prowincję.
Nie ściąga się znaczników budynków, znaczniki buntów tak.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Shogun

Post autor: Geko »

LostLukas pisze:
Geko pisze:Na pewno nie usuwa się znaczników jak inny gracz zdobędzie prowincję.
Nie ściąga się znaczników budynków, znaczniki buntów tak.
Sprawdziłem jeszcze w instrukcji i nic na ten temat nie widzę :shock: Napisane jest tylko, że jak prowincja pozostanie niezdobyta (remis obu armii) lub wygrają ją chłopi (w walce przeciwko nim, a nie przeciwko innemu graczowi) to wtedy zdejmujemy wszystkie żetony budynków i buntów.

Poza tym, gdyby było, jak piszesz, odpadła by opcja celowego dojenia drogich prowincji, których nie mamy szans obronić. Teraz, jak przeciwnik je zdobędzie, to dostaje żetony buntów w prezencie, co raczej go nie cieszy. A tak, dostawałby wiernych chłopów, którzy wspierają go w walce, a w zimie mają małe szanse na wygranie buntu z powodu braku ryżu.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Wuja
Posty: 170
Rejestracja: 14 gru 2006, 15:33
Lokalizacja: Nakło nad Notecią \ Wrocław

Re: Shogun

Post autor: Wuja »

Geko ma rację, znaczniki buntów także pozostają.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3240
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Veridiana »

czyli jednak dobrze widziałam, że nie widziałam :D
dzięki za pomoc. mnie też bardziej logiczne wydaje się pozostawienie wszystkiego tak jak jest.
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Shogun

Post autor: LostLukas »

Wuja pisze:Geko ma rację, znaczniki buntów także pozostają.
Przepraszam za wprowadzenie w błąd. Zawsze tak graliśmy i napisałem to bez sprawdzenia w instrukcji. :oops:
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Shogun

Post autor: Geko »

LostLukas pisze:
Wuja pisze:Geko ma rację, znaczniki buntów także pozostają.
Przepraszam za wprowadzenie w błąd. Zawsze tak graliśmy i napisałem to bez sprawdzenia w instrukcji. :oops:
Dzięki pytaniu na ten temat, będziecie już grali poprawnie :P Pozdrawiam.

A jeszcze jedno - poprawniej jest mówić o żetonach niepokojów, nie buntów. Bo oznaczają one niepokoje chłopskie, które mogą powodować bunty i od ich ilości zależy siła buntów. Jak widać wyżej, sam o tym zapominam :oops:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Shogun

Post autor: LostLukas »

Geko pisze:Dzięki pytaniu na ten temat, będziecie już grali poprawnie Pozdrawiam.
Tak. Mam nadzieję, że niedługo uda się zagrać, bo ostatnio grałem pół roku temu...
Geko pisze:A jeszcze jedno - poprawniej jest mówić o żetonach niepokojów, nie buntów. Bo oznaczają one niepokoje chłopskie, które mogą powodować bunty i od ich ilości zależy siła buntów. Jak widać wyżej, sam o tym zapominam
Możliwe... przy czym właśnie tak się one nazywają zarówno w moim tłumaczeniu (znaczniki buntu/powstania) jak i w angielskiej instrukcji (revolt markers). Chyba że w polskim wydaniu tak one się nazywają.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Shogun

Post autor: Geko »

LostLukas pisze: Możliwe... przy czym właśnie tak się one nazywają zarówno w moim tłumaczeniu (znaczniki buntu/powstania) jak i w angielskiej instrukcji (revolt markers)
Masz rację. Tylko miałem na myśli, że poprawniej je nazywać znacznikami niepokojów z punktu widzenia mechaniki i przy tłumaczeniu zasad. Nie oznaczają one, że jest/był bunt, tylko, że chłopi są niezadowoleni, co zwiększa szanse na bunt i determinuje jego siłę.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3240
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Veridiana »

nie zapomnijcie przedyskutować poprawnej nazwy kształtu kosteczek :wink: :wink:
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Shogun

Post autor: Geko »

Veridiana pisze:nie zapomnijcie przedyskutować poprawnej nazwy kształtu kosteczek :wink: :wink:
Od tego to już są inni specjaliści :P
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Vezyr
Posty: 96
Rejestracja: 25 sty 2009, 16:53
Lokalizacja: Poznań/Kalisz
Has thanked: 68 times
Been thanked: 20 times

Re: Shogun

Post autor: Vezyr »

Jako, że został poruszony temat buntów, mam w związku z nim jedno pytanie.
Jeżeli na prowincji X leży juz jeden znacznik niepokoju i z tej samej prowincji po raz 2 zbieram ryż/podatki to:

A - kłade znacznik buntu (są już 2 znaczniki) i wybucha bunt (walczę z 2 armiami chłopskimi), wygrywam i umieszczam kolejny znacznik. Na koniec w prowincij mam 3 znacznik buntu.

B - wybucha bunt (walczę z 1 armią chłopską), wygrywam i umieszczam kolejny znacznik. Na koniec w prowincji mam 2 znaczniki buntu.

Która wersja jest poprawna?
Everyone loves perfectly balanced skill-based gameplay until they realize they're not as skilled as they thought.
kolekcja
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Shogun

Post autor: Geko »

Odpowiedź B. Zbierasz ryż (jeszcze przed walką) i walczysz z jednym oddziałem (kostką) chłopów. Jak wygrasz, to chłopi są jeszcze bardziej wkurzeni - dlatego dokładasz drugi znacznik. Wydaje mi się, że jest to w instrukcji wyraźnie napisane.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
qoobson
Posty: 19
Rejestracja: 19 lut 2009, 10:22

Re: Shogun

Post autor: qoobson »

otrzymalem w prezencie egzemplarz szoguna (PL G3) no i pojawil sie problem

wieza jest pusta w srodku i wszystko przez nia przelatuje. zgodnie z instrukcja sklada sie z trzech elementow (2 plastikowe i tekturowa wieza wlasciwa). wydaje sie jednak, ze w dwoch miejscach brakuje tekturowych elementow, pieter/platform majacych blokowac kosteczki. czy dobrze mi sie wydaje? upewnijcie mnie, jak to ma wygladac zanim rusze maszyne reklamacyjna...

dzieki!

Kuba

ps. czy ktos sie spotkal z tym problemem w tej wersji gry?
Awatar użytkownika
Sandman
Posty: 1406
Rejestracja: 11 lut 2009, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Shogun

Post autor: Sandman »

Nie słyszałem, żeby ktoś miał problem z wybrakowaną wieżą, ale wszystko jest możliwe. Może to Ci pomoże porównać:

http://boardgamegeek.com/image/161437?size=original

http://boardgamegeek.com/image/167611?size=original
Planszowa przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Uzależniony od TtA :]
Visca el Barca!!!
Awatar użytkownika
zara2stra
Posty: 384
Rejestracja: 02 mar 2008, 20:38
Lokalizacja: Lubliniec/Pawonków
Been thanked: 1 time

Re: Shogun

Post autor: zara2stra »

Tak, w środku powinny być dwa dodatkowe pięterka, tak jak na tym zdjęciu.

[edit]: Sandman był szybszy :P
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Shogun

Post autor: janekbossko »

nasz do G3 i Ci wyślą brakujące elementy :)
qoobson
Posty: 19
Rejestracja: 19 lut 2009, 10:22

Re: Shogun

Post autor: qoobson »

eh... trzeba przelozyc premiere :/ thx za szybka reakcje
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Shogun

Post autor: szymon15121998 »

chciałem zapytać gdzie mogę znalezć polską instrukcje do szoguna.

mój numer gadu-gadu:11666093

mój e-mail:szymon1512@gmail.com
Awatar użytkownika
Wuja
Posty: 170
Rejestracja: 14 gru 2006, 15:33
Lokalizacja: Nakło nad Notecią \ Wrocław

Re: Shogun

Post autor: Wuja »

Wystarczy użyć opcji 'szukaj' na forum. :wink:

INSTRUKCJA
Raleen
Posty: 863
Rejestracja: 29 cze 2004, 14:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Raleen »

A ja mam takie pytanie, bo ostatnio zdarzyło mi się zetknąć z nową wersją gry w wydaniu bodajże Galakty, z kolei kiedyś grałem w starą, zagraniczną: jak jest z atakowaniem, czy jak ktoś dla danej prowincji wybrał kartę ataku, to może w ramach tego przemieścić wojsko do swojej sąsiedniej prowincji?

Dawniej tak nie graliśmy, ale teraz, według nowej wersji pokazywano mi, że jest to możliwe.
Awatar użytkownika
Sandman
Posty: 1406
Rejestracja: 11 lut 2009, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Shogun

Post autor: Sandman »

Tak, można.
Planszowa przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Uzależniony od TtA :]
Visca el Barca!!!
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Shogun

Post autor: bogas »

Raleen pisze:A ja mam takie pytanie, bo ostatnio zdarzyło mi się zetknąć z nową wersją gry w wydaniu bodajże Galakty, ...
To rzeczywiście jakaś całkiem nowa wersja musi być :wink: :mrgreen:
Raleen
Posty: 863
Rejestracja: 29 cze 2004, 14:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times
Kontakt:

Re: Shogun

Post autor: Raleen »

Dawno w to nie grałem, co się dziwisz :) . Grałem natomiast wtedy, gdy większość z tu piszących pewnie nie grała.

I nie przypominam sobie w wersji angielskiej takiej zasady - atak to był atak. Albo na neutralną prowincję albo na prowincję innego gracza. I na tym polegała zabawa, że jak się źle poplanowało, to potem zdarzały się sytuacje, że trzeba było atakować nie tam gdzie się chciało.
ODPOWIEDZ