Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1623
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 742 times
Been thanked: 1109 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: ave.crux »

Bruno Cathala pochwalił się na swoim instagramie, że testuje nową wersję cyklad.

Ja sie jaram.
Obrazek
https://www.instagram.com/p/CV0ZclMq97k/
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Sol
Posty: 69
Rejestracja: 20 lut 2016, 15:42
Has thanked: 12 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: Sol »

Ciekawe po co. Gra nie miała jakichś strasznych błędów. A, że sieczka jest przy grach na tyle osób to dość normalne.
nakago
Posty: 258
Rejestracja: 16 mar 2012, 16:38
Has thanked: 28 times
Been thanked: 39 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: nakago »

Sol pisze: 06 lis 2021, 12:04 Ciekawe po co. Gra nie miała jakichś strasznych błędów. A, że sieczka jest przy grach na tyle osób to dość normalne.
dla mnie miała i to bardzo duży, podstawka kręciła się w wokół płytki hadesa bo wyspy były "jednoterenowe" i atak był możliwy tylko z wyspy na wyspę, w sumie lubiłem podstawkę właśnie bo posejdon miał znaczenie duże
Tytani wywrócili grę do góry nogami bo zmniejszyły ilość wysp drastycznie, dzieląc je jeszcze na tereny, nie trzeba było planować ataku przez użycie wcześniejsze posejdona, gra się spłaszczyła, dla mnie stałasię nudniejsza.
Dowodem na to jest projekt nowej mapy udostępniony przez autora, który jest dokładnym kompromisem pomiędzy ilością wysp i podziałem ich na osobne tereny (czyli mapą z podstawki i mapą z Tytanów):
https://i.imgur.com/QRWhMWa.jpg
gogovsky
Posty: 2258
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 470 times
Been thanked: 518 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: gogovsky »

nakago pisze: 08 lis 2021, 16:34 Tytani wywrócili grę do góry nogami bo zmniejszyły ilość wysp drastycznie, dzieląc je jeszcze na tereny, nie trzeba było planować ataku przez użycie wcześniejsze posejdona, gra się spłaszczyła, dla mnie stałasię nudniejsza.
nudniejsza xD Gdzie opcji ruchu ma np 4-5 osób w jednej turze:d a podstawce 1 max(pegaza nie liczę) może 2 jak hades :D Are u drunk mate?
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1123
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 875 times
Been thanked: 636 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: bajbaj »

gogovsky pisze: 08 lis 2021, 18:28 nudniejsza xD Gdzie opcji ruchu ma np 4-5 osób w jednej turze:d a podstawce 1 max(pegaza nie liczę) może 2 jak hades :D Are u drunk mate?
Dla mnie też nudniejsza i już wyjaśniam, gdzie ja tu widzę nudę. Z Tytanami Cyklady robią się podobne do wielu innych gier, a licytacja z centralnej mechaniki staje się ważną, ale nie najważniejszą. Podstawka + ew. Hades obracają się wkoło licytacji i sprawiają - przynajmniej dla mnie - że aby skutecznie zaatakować, nie zdając się na łut szczęścia w rzutach kostkami, trzeba było się solidnie przygotować do licytacji i jeszcze ją sprytnie przeprowadzić. A z Tytanami to młócka. A jeśli młócka, to ja osobiście wolę Kemet :D
bowie
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2017, 23:43
Has thanked: 225 times
Been thanked: 63 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: bowie »

bajbaj pisze: 08 lis 2021, 18:44 Podstawka + ew. Hades obracają się wkoło licytacji i sprawiają - przynajmniej dla mnie - że aby skutecznie zaatakować, nie zdając się na łut szczęścia w rzutach kostkami, trzeba było się solidnie przygotować do licytacji i jeszcze ją sprytnie przeprowadzić. A z Tytanami to młócka. A jeśli młócka, to ja osobiście wolę Kemet :D
Zgadzam się w 100%. I nie jest to tylko moja opinia.
nakago
Posty: 258
Rejestracja: 16 mar 2012, 16:38
Has thanked: 28 times
Been thanked: 39 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: nakago »

gogovsky pisze: 08 lis 2021, 18:28
nakago pisze: 08 lis 2021, 16:34 Tytani wywrócili grę do góry nogami bo zmniejszyły ilość wysp drastycznie, dzieląc je jeszcze na tereny, nie trzeba było planować ataku przez użycie wcześniejsze posejdona, gra się spłaszczyła, dla mnie stałasię nudniejsza.
nudniejsza xD Gdzie opcji ruchu ma np 4-5 osób w jednej turze:d a podstawce 1 max(pegaza nie liczę) może 2 jak hades :D Are u drunk mate?
Ani drunk, ani twój mate. Pograj więcej w area control, może kiedyś też dojdziesz do takich wniosków jak moi przedmówcy (a może i nie, i będziesz dalej cieszył się 30stym area control z tymi samymi mechanikami i odczuciami rozgrywki), ale daruj sobie takie płytkie komentarze po angielsku w moją stronę.
Cyel
Posty: 2591
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1234 times
Been thanked: 1450 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: Cyel »

A ja, wbrew powszechnej opinii, powiem, że lubię Cyklady na 2 graczy i ma to swoje zalety.

Po pierwsze, licytowanie 2 bogów na raz jest super. Ma się wrażenie, że się robi jakieś kombo i realizuje złożoną strategię a nie tylko żyje z tury na turę. Rozkładanie środków na dwie licytacje też jest ciekawsze niż pakowanie ile się da w jedną.

Po drugie, nie ma kingmakingu, który jest zmorą tej gry, (bardziej niż w innych area control przez mechanizm licytacji właśnie).
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
gogovsky
Posty: 2258
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 470 times
Been thanked: 518 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: gogovsky »

nakago pisze: 08 lis 2021, 22:04
gogovsky pisze: 08 lis 2021, 18:28
nakago pisze: 08 lis 2021, 16:34 Tytani wywrócili grę do góry nogami bo zmniejszyły ilość wysp drastycznie, dzieląc je jeszcze na tereny, nie trzeba było planować ataku przez użycie wcześniejsze posejdona, gra się spłaszczyła, dla mnie stałasię nudniejsza.
nudniejsza xD Gdzie opcji ruchu ma np 4-5 osób w jednej turze:d a podstawce 1 max(pegaza nie liczę) może 2 jak hades :D Are u drunk mate?
Ani drunk, ani twój mate. Pograj więcej w area control, może kiedyś też dojdziesz do takich wniosków jak moi przedmówcy (a może i nie, i będziesz dalej cieszył się 30stym area control z tymi samymi mechanikami i odczuciami rozgrywki), ale daruj sobie takie płytkie komentarze po angielsku w moją stronę.
Po 1 co do płytkości proponowanie mi zagranie w więcej area control jest raczej chybione, bo PLO, CWSŚ, SC, ZG, KEMET czy Eclipse chyba wystarczą na osąd to raz.
Po 2 jakby w każdej w poprzednio wymienonych gier ruszała się w turze 1 osoba, to chyba by ludzie w nich wylewu dostali.
Po 3 wytłumaczcie mi jak a grze area control, czyli kontrolowanie/zajmowanie pól ruszanie się przez 1 osobę max 2 ma sens, gra polega na zajmowaniu pól, ale luz.
Po 4 do tego co pisze Cyel, gram w te grę tylko i wyłącznie 3v3, więc odpada mi kingmaking.
Po 5 w grze 1v1v1v1v1, w porównaniu do licytacji 3v3 gdzie masz 40 hajsu vs 40 hajsu(do kupy oczywiście) i nie możesz im dać Aresa i Ateny, bo wygrają, a jednocześnie najlepiej jakby Mariusz wziął zeusa, żebyśmy wygrali, a ogóle dobrze jakby Szymek wziął Aresa i zdemolował pole z tytanem Krzyśka. Dodatkowo w poprzedniej turze 200iq oddałem Mariuszowi 2 pieniądze z artefaktów, żeby miał większą szansę na wzięcie Zeusa, ale to tak tytani to młócka i 0 strategii. I'm out, wyspy lepsze i w ogóle, wygraliście dyskusje.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: donmakaron »

Dlatego też Tytani mi się nie podobają. Podstawkę i Hadesa uważam za wyważone, wysmakowane wręcz. Na to przychodzą tytani, gdzie każdy bierze w rękę wiadro złota, wciąga kreskę i leci do boju z krzykiem na ustach. Wszystko podkręcone do 11 i na sterydach. Swingi na stole są kosmiczne, przed chwilą byłeś królem, teraz jesteś nikim.
Czasem bywa tak, że less is more. Cyklady wcale by nie były jeszcze lepsze, jakby dorzucili każdemu graczowi dwa helikoptery i możliwość genetycznych modyfikacji wojowników ;)
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1123
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 875 times
Been thanked: 636 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: bajbaj »

gogovsky pisze: 09 lis 2021, 10:40 (...) ale to tak tytani to młócka i 0 strategii. I'm out, wyspy lepsze i w ogóle, wygraliście dyskusje.
Mam wrażenie, że nie piszemy w tym wątku, co jest lepsze, ale, co kto lubi i dlaczego. Ja np. uważam, że Cyklady z Tytanami to bardzo dobra gra, ale mocno odmienna od Cyklad i Cyklad z Hadesem. Na tyle odmienna, że mi się nie podoba jako Cyklady. A nie podoba mi się na takiej zasadzie jak nie podobają mi się nowe Dżejmsy Bondy. Kocham te stare (do Brosnana) za ich baśniowość, odrealnienie i słodką naiwność. Były dla mnie jedynymi w swoim rodzaju. Nowe z Craigiem to gatunkowe kino sensacyjne. Bardzo dobre, ale podobnych filmów jest wiele.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1623
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 742 times
Been thanked: 1109 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: ave.crux »

Podstawowe cyklady mają wiele patologii, które są niwelowane kolejnymi dodatkami.
W podstawce najczęściej występuje:
-Głosowanie na pierwszego boga (naprawione płytkami kapłanek)
-Siedzenie na 1 wyspie, aż do rundy, w której masz wystarczającą ilość pieniędzy aby zalicytować i podbić wrogą metropolię (naprawione monumentami/ruinami monumentów)
-Przewaga dominującego gracza na lądzie i morzu (naprawiona hadesem i poniekąd bohaterami[uważam bohaterów za przesadzonych]) + Dodatkowy house rule, który mówi, że każdy kolejny ruch statków/oddziałów kosztuje 1JZ więcej. Powoduje, że ruchy posejdona/aresa nie są przesadzone.

Dodatki, które wymieniłem nie zmieniają znacząco gry. Usprawniają ją, niwelują patologie i powodują, że ta najważniejsza cecha, czyli licytacja nadal jest cechą dominującą tej gry i nadal taktyka, którą obierzemy i zalicytujemy przekłada się na sytuację na planszy. Jesteśmy w stanie stwierdzić, w którą stronę iść, co kto może, a co nie może zrobić by nam w tej rundzie zagrozić.

Dodatek tytanów znacząco zmienia podejście do całego poruszania się po planszy i podchodzenia do samej licytacji. Po zdobyciu tytanów już nie trzeba nam głosować na Aresa, jeżeli nie chcemy zbudować budowli, czy dokupić wojska. Mogą zdarzyć się sytuacje, gdzie po wejściu płytki bogini z podwojeniem wojsk, Ares będzie dla nas niczym Athena, co kapkę spłyca gierkę, tak jak przedmówcy napisali.

Przede wszystkim trzeba się zastanowić czy chce się Cyklady jako grę przede wszystkim licytacyjną, a zaraz za tym strategiczną/area control (cyklady/hades) czy chęć grywania w area control jest ważniejsza od samej licytacji i wolimy częściej zmieniać położenie na mapie i się tłuc (tytani).

Osobiście odpuszczam tytanów, bo inne gry Area Control robią to wg mnie lepiej i wolę rozłożyć kemeta czy blood rage dla taktycznej rzezi. Dodatkowo tytani są możliwi do ogrania od 3 osób wzwyż, a cyklady na 2 osoby to fenomenalne doświadczenie. Zwłaszcza, gdy siedzą na przeciw siebie osoby po rozegranych ok. 100 partiach w ten tytuł. Ultimate komponenty wg moich (i mojej ekipy) upodobań to Cyklady+Monumenty+Ruiny monumentów+Hades+Kapłanki+Zaawansowane rozłożenie. Herosów odpuszczamy, bo uważamy, że są zbyt przesadzeni. W C3K będę miał okazję zagrać jak dodrukują.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
enrico2000
Posty: 15
Rejestracja: 15 wrz 2020, 21:35
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: enrico2000 »

Mam pytanko.
Zakupiliśmy sobie Cyklady plus Cyklady Hades z nowego dodruku.
Na narazie sprawdziłem tylko czy ilość elementów się zgadza. I niestety w Hadesie brakuje nam jednej karty Kapłanki. Instrukcja mówi, że kart kapłanek powinno być 9 a my mamy 8. Czy to może w jakiś sposób zaburzyć grę, czy nie ma się co przejmować i odpuścić kontakt z Rebelem?
Tomson19
Posty: 28
Rejestracja: 02 kwie 2017, 15:35
Been thanked: 2 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: Tomson19 »

enrico2000 pisze: 26 gru 2021, 15:26 Mam pytanko.
Zakupiliśmy sobie Cyklady plus Cyklady Hades z nowego dodruku.
Na narazie sprawdziłem tylko czy ilość elementów się zgadza. I niestety w Hadesie brakuje nam jednej karty Kapłanki. Instrukcja mówi, że kart kapłanek powinno być 9 a my mamy 8. Czy to może w jakiś sposób zaburzyć grę, czy nie ma się co przejmować i odpuścić kontakt z Rebelem?
Ooo mam dokładnie to samo, kupiłem dodatek i również to zauważyłem - 8 kart kapłanek zamiast 9 opisanych w instrukcji. Przy czym to jest jak dla mnie interesująca kwestia, bo w różnych wydaniach instrukcje przedstawiały tę sprawę różnie - raz napisane było, że powinno być ich 8, raz że powinno być ich właśnie 9. Wychodziłoby na to, że to w zależności od wersji to się czasami różni, przy czym ja osobiście uważam, że różnica jednej karty to praktycznie i tak niczego mocno nie zmienia. Zazwyczaj i tak pewnie nie będziesz tych kart na ręce trzymać, ze względu na umiejętność tej karty, ale też jeśli chodzi o ich częstotliwość pozyskiwania, który nie jest aż tak częsty. Też myślałem, żeby pisać, ale sobie odpuściłem.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4675
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1988 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: warlock »

Instrukcja do mojego bardzo starego druku mówi o 8 kapłankach, ale kart mam 9 ;).
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: donmakaron »

Taka różnica w ilości kapłanek nie wypłynie raczej na rozgrywkę. Nie pamiętam, żebyśmy kiedyś zebrali ich 8, a co dopiero 9 ;) W razie czego można ją zastąpić czymkolwiek.
Awatar użytkownika
krisow
Posty: 378
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37
Has thanked: 17 times
Been thanked: 64 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: krisow »

Kilka lat temu miałem 8 kapłanek i po kontakcie z wydawcą dosłano mi 9 kartę.
enrico2000
Posty: 15
Rejestracja: 15 wrz 2020, 21:35
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: enrico2000 »

Z ciekawości napisałem do Rebela, czy brakuje karty, czy może to błąd w instrukcji?
Mam przesłać dowód zakupu, podać adres i doślą kartę.

Pewnie faktycznie nie zmieni to dużo, ale jak już się coś kupiło to fajnie mieć wszystko co w instrukcji, co do jednej karty 🙂
musicer
Posty: 222
Rejestracja: 02 lut 2020, 11:28
Has thanked: 197 times
Been thanked: 23 times

Re: Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Post autor: musicer »

Nie wiem czy w dobrym wątku pytam, ale ma ktoś może udistępnić pliki STL do metropolii specjalnych?
ODPOWIEDZ