Agricola - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2106
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Agricola

Post autor: pabula »

chrris pisze:Być może nieprecyzyjnie się wyraziłem, chodziło mi, tak jak piszesz, o pobranie zwierząt z karty akcji. A informację o patchu przekazał mi jeden z uczestników turnieju z Agricolę.
Skoro jednak nikt nic na ten temat nie szłyszał to gram dalej po staremu, czyli zgodnie z instrukcją :D .
To żaden patch tylko jakiś uczestnik Wrocławskiego turnieju był bardzo przekonywujący i zmusił sędziego do zmiany reguł :)
W związku z tym turniej w Nowym Sączu musiał odbyć się na podobnych warunkach.
Kontaktowałem się już w tej sprawie z Lookoutem i żadnej takiej zmiany Uwe nie wprowadził.
Reguła wyssana z palca.
Nie będziemy tak grać w Wiedniu.
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Agricola

Post autor: Edwardo »

makoleon pisze:
MisterC pisze: Kuchnia i palenisko nie mają żadnego numerka, więc przetwarzać możemy dowolną ilość zboża.
Naprawdę? Kurcze, a ja to zawsze traktowałem ze można przetworzyć jedno zboże tylko. I Palenisko i Kuchnia nigdy nie były traktowane przeze mnie jako dobre usprawnienia do przetwarzania zboża. Naprawdę jest tak jak mówisz? Już myślałem, że mnie Agricola nie zaskoczy, a jednak;-)
Faktycznie jest tak, jak pisze MisterC. W przeciwnym razie przerabiając np. owce za pomocą Paleniska możnaby przerobić tylko jedną owcę a to byłoby mocno bez sensu ;)
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
wuszu
Posty: 122
Rejestracja: 20 gru 2008, 01:44
Lokalizacja: Kraków

Re: Agricola

Post autor: wuszu »

Co ma z owca do zboża? zwierzęta można przetwarzać bez limitu, jak się okazuje przy pomocy paleniska zboże też, przy założeniu wykonania akcji "upiecz chleb".
RICKWIND
Posty: 3
Rejestracja: 09 wrz 2011, 17:33

Agricola

Post autor: RICKWIND »

Witam Panowie


Mam pytanie ponieważ rozpoczynam zabawy z tą grą jednak nie rozumiem kilku sprawa. Bo instrukcja jest jakaś dziwaczna.

1) Czy jak rozmnażam rodzinę to czy oba pionki rodziców stawiam na pole rozmnażania czy tylko 1 jednego?
2) po rozmnożeniu czyli w rundzie po tym jak skorzystałem z tej akcji w kolejnej akcji dziecko może pracować czy czeka 1 jedna turę aż dorośnie ?
3) Czy jak mam pastwisko na 2 owce, a na polu akcji jest ich 6 to czy mogę wziąć 2 i 4 do magazynu oddaje czy 2 i 4 mogę przerobić od razu w kuchni ?
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: paweln »

Ad. 1,2) stawiasz dwa, jednego który wykonuje akcję i dodatkowego z puli. W czasie powrotu do domu oboje wracają i nowy jest dostępny od następnej rundy. Tą zasadę modyfikuje karta "Rodzina adopcyjna", czyli jak zapłacisz 1 żywność to możesz w tej samej rundzie wysłać nowego do pracy.

Ad. 3) Zabierasz wszystkie, możesz zrobić z nimi co chcesz, część przerobić na kuchni/palenisku, część wrzucić na pastwisko, obory, domu (z zachowaniem limitów) lub uwolnić jak masz taką fantazję, żeby inni ich nie zabrali :wink:
RICKWIND
Posty: 3
Rejestracja: 09 wrz 2011, 17:33

Re: Agricola

Post autor: RICKWIND »

paweln pisze:Ad. 1,2) stawiasz dwa, jednego który wykonuje akcję i dodatkowego z puli. W czasie powrotu do domu oboje wracają i nowy jest dostępny od następnej rundy. Tą zasadę modyfikuje karta "Rodzina adopcyjna", czyli jak zapłacisz 1 żywność to możesz w tej samej rundzie wysłać nowego do pracy.

Ad. 3) Zabierasz wszystkie, możesz zrobić z nimi co chcesz, część przerobić na kuchni/palenisku, część wrzucić na pastwisko, obory, domu (z zachowaniem limitów) lub uwolnić jak masz taką fantazję, żeby inni ich nie zabrali :wink:
1,2 tu jeszcze chce się upewnić na przykładzie czyli załóżmy, że w rundzie np. 8 stawiam oba na polu akcji nierozmrażanie runda się kończy i oboje wracają do domu. Czyli młody będzie mógł być użyty dopiero w 10 rundzie tak ?

Bo zastanawia mnie sens pola rozmnażania na przedostatniej lub przedprzedostaniej rundzie gdzie młody praktycznie nic nie zrobi lub ew. jedną akcje.
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: paweln »

RICKWIND pisze:
paweln pisze:Ad. 1,2) stawiasz dwa, jednego który wykonuje akcję i dodatkowego z puli. W czasie powrotu do domu oboje wracają i nowy jest dostępny od następnej rundy. Tą zasadę modyfikuje karta "Rodzina adopcyjna", czyli jak zapłacisz 1 żywność to możesz w tej samej rundzie wysłać nowego do pracy.

1,2 tu jeszcze chce się upewnić na przykładzie czyli załóżmy, że w rundzie np. 8 stawiam oba na polu akcji nierozmrażanie runda się kończy i oboje wracają do domu. Czyli młody będzie mógł być użyty dopiero w 10 rundzie tak ?

Bo zastanawia mnie sens pola rozmnażania na przedostatniej lub przedprzedostaniej rundzie gdzie młody praktycznie nic nie zrobi lub ew. jedną akcje.
Jak postawisz ich na "nierozmrażanie" to zamarzną :lol:

A tak serio, nie kumam teraz pytania. To może przykład, masz 2 pracowników, trzy izby.
Runda ósma: jeden zbiera drewno, drugi glinę idą do domu, dalej masz dwóch
Runda dziewiąta: jeden zbiera trzcinę, drugi idzie na powiększ rodzinę (dokładasz tam trzeciego)
Runda dziesiąta: jeden idzie budować izbę, drugi po zboże, trzeci ora pole

itd.

Zawsze jest sens się rozmnażać, nawet w ostatniej 14tej rundzie - nowy gościu to zawsze 3pkt. więcej, a gra się na punkty :)
RICKWIND
Posty: 3
Rejestracja: 09 wrz 2011, 17:33

Re: Agricola

Post autor: RICKWIND »

paweln pisze:
RICKWIND pisze:
paweln pisze:Ad. 1,2) stawiasz dwa, jednego który wykonuje akcję i dodatkowego z puli. W czasie powrotu do domu oboje wracają i nowy jest dostępny od następnej rundy. Tą zasadę modyfikuje karta "Rodzina adopcyjna", czyli jak zapłacisz 1 żywność to możesz w tej samej rundzie wysłać nowego do pracy.

1,2 tu jeszcze chce się upewnić na przykładzie czyli załóżmy, że w rundzie np. 8 stawiam oba na polu akcji nierozmrażanie runda się kończy i oboje wracają do domu. Czyli młody będzie mógł być użyty dopiero w 10 rundzie tak ?

Bo zastanawia mnie sens pola rozmnażania na przedostatniej lub przedprzedostaniej rundzie gdzie młody praktycznie nic nie zrobi lub ew. jedną akcje.
Jak postawisz ich na "nierozmrażanie" to zamarzną :lol:

A tak serio, nie kumam teraz pytania. To może przykład, masz 2 pracowników, trzy izby.
Runda ósma: jeden zbiera drewno, drugi glinę idą do domu, dalej masz dwóch
Runda dziewiąta: jeden zbiera trzcinę, drugi idzie na powiększ rodzinę (dokładasz tam trzeciego)
Runda dziesiąta: jeden idzie budować izbę, drugi po zboże, trzeci ora pole

itd.

Zawsze jest sens się rozmnażać, nawet w ostatniej 14tej rundzie - nowy gościu to zawsze 3pkt. więcej, a gra się na punkty :)
Super już teraz wszystko rozumiem czyli jest lepiej niż myślałem ;-) Dzięki !!!

Jeszcze tylko zapytam dla upewnienia się czy jako korzystam z KUCHNI to przerobić mogę tylko 1 zborze na żywność czy od razu mogę np. 3?
Awatar użytkownika
Malypin
Posty: 27
Rejestracja: 26 sie 2011, 12:25
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Agricola

Post autor: Malypin »

Mam pytanie:
na początku gry dostajemy po 7 małych usprawnień i 7 pomocników. a reszta już do końca gry nie będzie używana? Czy jak zagramy jakieś karty to dobieramy żeby mieć zawsze po 7?
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2106
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Agricola

Post autor: pabula »

Reszta już nie będzie używana, chyba że ktoś w tych początkowych 7 ma "Miotłę". Po jej zagraniu dostanie nowe 7.
Awatar użytkownika
pawel1454
Posty: 231
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Agricola

Post autor: pawel1454 »

Dobry wieczór!
Czy Kuchnię można wziąć tylko w zamian za Palenisko, czy możliwa jest wymiana również za Małe palenisko (E-20)?
Dotychczas graliśmy, że można wymienić tylko duże usprawnienie. W końcu Małe palenisko to nie Palenisko, chociaż działa tak samo (tylko kurs wymiany jest mniej korzystny :) ). Zauważyłem jednak, że Piec piekarski (E-14) można wybudować w zamian za Piec, bez wykluczenia żadnego z nich. Zacząłem więc zastanawiać się, czy na zasadzie analogii, nie byłaby możliwa wymiana dowolnego paleniska na Kuchnię?
Proszę o wyrozumiałość, jeśli zostało to już wyjaśnione. Nie mam serca do grzebania w głównym wątku o grze (prawie 70 stron to dużo).
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2106
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Agricola

Post autor: pabula »

Można wymienić. Palenisko to Palenisko. Nawet chyba jest to "małe..." z małej litery napisane :)

Polecam kompendium do wszystkich kart na BGG: (po ang)
http://www.boardgamegeek.com/filepage/3 ... compendium

Ja mam w komórce. W razie wątpliwości wszystko można wyjaśnić przy stole.
(jak ktoś ma jakiś nowszy telefon)
Awatar użytkownika
pawel1454
Posty: 231
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Agricola

Post autor: pawel1454 »

Dziękuję za szybką i wyczerpującą odpowiedź.
M&T
Posty: 137
Rejestracja: 02 sty 2010, 20:11
Has thanked: 2 times

Re: Agricola

Post autor: M&T »

Witam

Mam pytania, będę wdzięczny za odpowiedzi.

1. Karta „Brakarz” (284, K) i jej opis: W każdej rundzie, na początku fazy pracy możesz wziąć drewno leżące na polu 3 drewna i rozdzielić je równo na sąsiednie pola: 1 glina, 1 trzcina oraz Połów ryb. Niepodzielne znaczniki pozostaw na polu 3 drewna. Po zagraniu tej karty otrzymujesz 2 drewna z zasobów ogólnych.

Interpretacja: Karta nie działa natychmiast po zatrudnieniu tego pomocnika (oprócz jednorazowego otrzymania 2 znaczników drewna), a dopiero od rundy następnej, na początku fazy pracy, po fazie, gdy wszystkie zasoby zostały rozłożone na planszy (jeśli oczywiście gracz, który zatrudnił tego pomocnika, zdecyduje się z niego skorzystać). I tak, na polu 3 drewna, znajduje się np. 5 znaczników drewna. 3 z nich przekładam na sąsiednie pola (wymienione wyżej), 2 pozostają na tym polu. Rozpoczyna się faza pracy, jestem graczem rozpoczynającym i decyduję się skorzystać z jednego z tych pól. Niby mogę stracić część drewna ale za to równocześnie mam 2 rodzaje potrzebnych mi zasobów.

Czy powyższa interpretacja karty jest właściwa?
I jeszcze pytanie - czy po rozdzieleniu drewna na sąsiednie pola, pole 3 drewna może być puste (jeśli np. są 3 znaczniki drewna na polu 3 drewna)?

2. Karty z dodatku Torfowisko, których koszt, to np. Zwrot posiadanego Paleniska (Ruszt, M028). Czy jeśli nie posiadam karty Palenisko, to jedyny koszt jaki ponoszę to zużycie akcji na budowę Rusztu, czy w takim wypadku budowa Rusztu nie jest możliwa?

3. Czy na pastwisku, zajmującym 2 obszary na planszy gracza, mogą znajdować się tylko 3 konie (rysunek w instrukcji), czy (tak, jak w przypadku pozostałych zwierząt) 4?
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: Veridiana »

Na moje oko:

1. interpretacja dobra, może być puste
2. nie jest możliwa
3. 4
wilddance
Posty: 2
Rejestracja: 20 lis 2011, 22:10

Agricola, kilka pytań początkujących.

Post autor: wilddance »

Cześć,

Zakupiliśmy grę planszową Agricola, jesteśmy świeżo po pierwszej rozgrywce, tryb rodzinny, kilka pytań:

1. Gdy wybieramy akcje "Zasiej pole" możemy zasiać tylko puste pola, czy można też zasiać pola gdzie już jest zborze lub warzywo.
2. Żeby mieć więcej gatunków zwierząt konieczna jest obora, czy można ogrodzić miedzy sobą pastwiska?
3. Jeśli mam pastwisko czy można trzymać zwierzęta w domu?
4. Czy można robić roszady pomiędzy zwierzętami w każdej chwili ( np. mam dwa pastwiska i zamienić miejscami krowy i dziki) ?
5. Czy można w jednej rundzie za pomocą karty dużych usprawnień ( np. Paleniska ) wymienić np. dwa razy warzywa na jedzenie ( kurs 2:1 ), czy tylko jedna wymiana w jednej rundzie ?

Z góry dziękuje za pomoc

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Agricola, kilka pytań początkujących.

Post autor: 77rpm »

1. Obsiewasz puste pola, nie możesz obsiać pola na którym już coś rośnie.
2. Pewnie że można, po prostu w jednym pastwisku możesz trzymać zwierze jednego gatunku, jedno możesz też trzymać w domu. Możesz je budować dowolnie, ale jak już coś zrobić to nie możesz cofnąć i przebudowywać swoich ogrodzeń.
3. Tak, tak jak pisałem wyżej - pamiętaj że w domu możesz trzymać tylko jedno zwierze, JEDNĄ SZTUKĘ.
4. Tak, jak tylko chcesz, zachowując oczywiście zasady to trzymania zwierząt wg zasad - jeden rodzaj w jednym pastwisku. Możesz też trzymać np na 4 oddzielnych pastwiskach np same owce :)
5. Możesz korzystać z wymian ile razy chcesz, nie ma na to limitu. Limit jest na pieczenie chleba, możesz upiec kupując palenisko, później tylko stając na polu akcji z pieczeniem chleba.

Mam nadzieję że się nigdzie nie pomyliłem i pomogłem :)
My bardzo długo graliśmy wg źle zrozumianych zasad zrozumianym z Youtube i powiększaliśmy rodzinę używając dwóch akcji... było "po bożemu" :)
Tak samo przy końcowym podliczaniu pkt nie liczyliśmy tego co mamy na polach... Teraz już chyba wszystkie zasady opanowane tak jak trzeba.
wilddance
Posty: 2
Rejestracja: 20 lis 2011, 22:10

Re: Agricola, kilka pytań początkujących.

Post autor: wilddance »

Cześć,

Dziękuję serdecznie za pomoc.

77rpm
Mógłbyś jeszcze to wytłumaczyć :
My bardzo długo graliśmy wg źle zrozumianych zasad zrozumianym z Youtube i powiększaliśmy rodzinę używając dwóch akcji... było "po bożemu"

I jeszcze jedno pytanie dotyczące żniw, jak zasiewamy pole to dokładamy 2 zboża i 1 warzywo. Podczas żniw umieszczamy w swoich zasobach jedno zboże i jedno warzywo, rozumiem że pozostałe zborze ( 2szt) i warzywo ( 1szt ) nadal zostaje na polu i jest zbierane przy następnych żniwach, znów po jednej sztuce.

Pozdrawiam,
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2106
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Agricola, kilka pytań początkujących.

Post autor: pabula »

77rpm pisze:.... Limit jest na pieczenie chleba, możesz upiec kupując palenisko, później tylko stając na polu akcji z pieczeniem chleba....
Chyba dalej gracie coś nie tak :)
Pieczenie chleba jest tylko przy kupowaniu pieców.
Palenisko i Kuchnia ma opcję pieczenia chleba ale niestety trzeba się udać na taką akcję.
Nie pieczemy chleba przy zakupie paleniska.
Pozytyw jest taki że jak już nam się uda dojść na pole z pieczeniem to w kuchni i palenisku możemy upiec ile chcemy zbóż.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Agricola, kilka pytań początkujących.

Post autor: FortArt »

wilddance pisze: I jeszcze jedno pytanie dotyczące żniw, jak zasiewamy pole to dokładamy 2 zboża i 1 warzywo.
Albo.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Agricola, kilka pytań początkujących.

Post autor: 77rpm »

Racja, gramy dobrze a pisałem z pamięci :) Pieczesz jak staniesz na polu, akcje autopieczenia w momencie zakupu mają tylko piece ;)

---
dokładnie tak jak pisał kolega, na początku graliśmy tak że do powiększenia rodziny używaliśmy obu członków rodziny i pojawiał się trzeci, źle bylo pokazane na jakimś filmie z Yt - a prawidłowo kładzie się jednego ludzika na polu powiększania rodziny i dokłada drugiego aby od nowej tury już nim grać :)

---
jak albo ? Siejesz pola to dokładasz dwa zboża albo jedno warzywo - nie ma tam albo. Masz dwa wolne pola na jednym ze swoich zasobów kładziesz zboże, na drugim ze swoich zasobów kładziesz warzywo i dokładasz do warzywa kolejne z zasobów ogólnych i do zboża dwa z zasobów ogólnych. Przy żniwach zbierasz tylko po jednym z góry, reszta zostaje do nast żniw - PRZY LICZENIU PKT NA KONIEC GRY WARZYWA NA POLACH TEŻ SĄ BRANE POD UWAGĘ !
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Agricola, kilka pytań początkujących.

Post autor: 77rpm »

Strzał w kolano :oops: :oops: :oops: - zrozumiałem Twoją wypowiedz jako "albo" że nie możesz zrobićsuperkombo i obsiać tego i tego :)
Grzeniu
Posty: 836
Rejestracja: 28 paź 2010, 12:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Agricola, kilka pytań początkujących.

Post autor: Grzeniu »

Na forum jest jeszcze jeden, starszy wątek dot. Agricoli. Być może rozwiąże on chociaż część waszych ew. przyszłych wątpliwości:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... =42&t=9826
coldsoul
Posty: 221
Rejestracja: 12 wrz 2011, 17:03
Lokalizacja: ok. Wrocławia

Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: coldsoul »

1) Rozumiem, że przy domu można trzymać jedno zwierze niezależnie od ilości izb?
2) Wyobraźmy sobie sytuację, w której ogroda ze zwierzętami, jest zajęta przez maksymalną ilość. Następują żniwa...
Czy zwierzę może się rozmnożyć w sytuacji, w której przy chacie ma żadnego osobnika? (dodam je do chaty?)
3) Inna sytuacja: Posiadam 3 ogrodzenia w każdym po 2 zwierzątka: krowy, dziki, owce... Oraz jedno ogrodzenie puste...
Przychodzą żniwa... Mam wybrać sobie, jakie zwierzę rozmnożę i umieszczę w pustym ogrodzeniu?
4) Jeśli chodzi o drewno... Czy jeśli nikt nie weźmie drewna, w następnej turze mam dołożyć jedno drewno, czy kolejne 3 sztuki, co da mi razem 6?
5) Obory można budować jeśli nie ma ogrodzenia? Takie pole należy do zajmowanych?
6) Gdy mam duże usprawnienie pozwalające przetwarzać zwierzęta na pożywienie mogę to zrobić np. kilka razy dla jednego zwierzęcia?
7) Rozumiem, że gdy biorę zwierzęta z pola akcji, ale nie jestem wstanie upchnąć wszystkich do moich ogrodzeń, pozostałe mogę przetworzyć na pożywienie o ile mam usprawnienie?

Bardzo proszę o odpowiedzi ;)
Dobrej soboty!
Awatar użytkownika
Firenski
Posty: 1300
Rejestracja: 26 sty 2007, 20:36
Lokalizacja: Żory
Has thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

Post autor: Firenski »

1-tak
2-tak (tak)
3-tak
4-kolejne 3 szt.
5-tak, tak
6-hmm...nie za bardzo rozumiem, o co chodzi
7-tak
Black is the sanctuary of light.

Mój TOP :)
ODPOWIEDZ