Roll Through the Ages

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Roll Through the Ages

Post autor: asiok »

Witam.

Czytam właśnie instrukcję i nasuwają mi się dwa pytania.

1. Rzucanie kośćmi.
W instrukcji napisane jest:
„Rzuć jedną kością za każde miasto w Twoim posiadaniu (…). Odłóż na bok wszystkie kości, na których zostały wylosowane „czaszki”. Następnie możesz przerzucić lub zostawić wyniki na pozostałych kościach – jeśli znowu wypadły wyniki z „czaszkami” dołóż te kości do poprzednio odłożonych kości z „czaszkami”. Następnie znowu możesz przerzucić pozostałe wyniki. Jednakże po tej trzeciej kolejce rzutów, musisz zostawić wszystkie wyniki”

Pomijam tu już gramatykę tych zdań (nie wiem czy mam w ręku ostateczną wersję instrukcji – wierzę że nie i że będzie ona jeszcze poddana redakcji…). Pytanie mam następujące:
Powiedzmy, że rzucając trzema kośćmi wyrzuciłem jedną czaszkę i dwie inne różne wartości. Jeżeli chcę rzucać dalej czy muszę rzucać obiema pozostałymi „nie-czaszkami” czy też mogę rzucić tylko jedną z nich?

2. Czy monumenty mogę budować w dowolnej kolejności?

Jeżeli macie jakieś pomysły - będę wdzięczny.
Awatar użytkownika
shaman
Posty: 48
Rejestracja: 16 gru 2008, 13:34

Re: Roll Through the Ages

Post autor: shaman »

asiok pisze: Jeżeli chcę rzucać dalej czy muszę rzucać obiema pozostałymi „nie-czaszkami” czy też mogę rzucić tylko jedną z nich?
Wybierasz ktore z kosci "bez czaszek" chcesz rzucic jeszcze raz. Czyli moga to byc wszystkie lub czesc z nich.
2. Czy monumenty mogę budować w dowolnej kolejności?
Tak
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: asiok »

Dzięki za pomoc :)

Ale tak dla porządku - wynika Ci to z treści czy po prostu wiesz z innojęzycznych instrukcji?
Awatar użytkownika
FormatC
Posty: 405
Rejestracja: 27 wrz 2007, 15:39
Lokalizacja: Lodz

Re: Roll Through the Ages

Post autor: FormatC »

Asioku! :) jak juz rozgryziesz instrukcje i zagrasz, to napisz, prosze, pare slow, bo jestem ciekawa, czy fajne toto... ;) Czytalam recenzje na BGG i wygladalo mi na taka lekka gre do piwka, tym bardziej, ze wiekszosc elementow jest drewniana (czyli wodoodporna ;)) a jesli cos nawet sie wyleje na kartke z wynikami, to niewielka strata bo jest ich mnostwo i zreszta pewnie mozna dodrukowac... :) Nie wiem tylko, czy ta gra jest na tyle "fajna", zeby warto ja bylo kupic, czy nie znudzi sie po dwoch partiach...

Srednio tez wyglada kwestia interakcji - zdaje sie, ze w podstawowej wersji praktycznie jej nie ma, w jakiejs zaawansowanej mozna wymieniac sie towarami, ale... Czy to wystarczy? czy nie jest czasem tak, ze kazdy sobie turla a pozniej podliczamy wyniki? :?
Awatar użytkownika
Wehr
Posty: 333
Rejestracja: 27 maja 2008, 19:10
Lokalizacja: C.K.S.M.K.Kraków/Zakopane
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Wehr »

Ja grę sobie już zamówiłem z nastawieniem, że chcę gry losowej i na wczasy. Dopiero później odsłuchałem jak chłopaki się pastwią nad nią w planszostacji, ale nie tracę nadziei. ;-)
Obecnie: Agricola, Bitwy Westeros, 7 Cudów
Moja kolekcja
A to bym chciał :-P
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Filippos »

Wehr pisze:Ja grę sobie już zamówiłem z nastawieniem, że chcę gry losowej i na wczasy. Dopiero później odsłuchałem jak chłopaki się pastwią nad nią w planszostacji, ale nie tracę nadziei. ;-)
Nie łam się. Chłopaki w planszostacji (jak zwykle) pastwią się nieco na wyrost. Jako lekka gra kościana RTtA naprawdę daje radę.
Co do interakcji to jest na poziomie mini. Jeśli szukasz Formatko gry z full contactem, że tak powiem :wink: to poszukaj gdzie indziej.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
FormatC
Posty: 405
Rejestracja: 27 wrz 2007, 15:39
Lokalizacja: Lodz

Re: Roll Through the Ages

Post autor: FormatC »

buuu... :( szkoda, skoro nie ma interakcji, to sie raczej u nas nie sprawdzi... :(
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Pancho »

Dlaczego mówicie w liczbie mnogiej, ja się nie pastwię, wręcz przeciwnie :)
Awatar użytkownika
shaman
Posty: 48
Rejestracja: 16 gru 2008, 13:34

Re: Roll Through the Ages

Post autor: shaman »

asiok pisze: Ale tak dla porządku - wynika Ci to z treści czy po prostu wiesz z innojęzycznych instrukcji?
Polskiej instrukcji nie widzialem na oczy, ale duzo wiadomosci jest w recenzji Scotta i na BGG
Co do samej gry to jest lekka i przyjemna, zdecydowanie warta sprobowania. Wszystko opiera sie na rzutach kostkami, ale mozna rzucac ponownie (3. rzut jest ostateczny) tymi na ktorych nie wypadla czaszka.
W kwestii interakcji to jest ona ograniczona i nie zawsze wystepuje. Wszystkie monumenty sa punktowane w zaleznosci od tego czy wybudujemy je jako pierwsi czy nie. Gdy przeciwnik probuje przez 3 rundy wybudowac jeden z nich, a my dobrym rzutem zgarniamy caly i dostajemy wiekszy bonus :) - nie mozna powiedziec, ze interakcja nie wystepuje. Oprocz tego jest technologia, ktora sprawia ze w przypodku jednej z katastrof to przeciwnicy traca wszystkie towary,a nie my. Jest tez katastrofa, ktora zawsze odejmuje punkty przeciwnikom.

Podsumowujac:
Interakcja jest mozliwa, ale nie zawsze wystepuje. A sama gra jest szybka i przyjemna. Trzeba dodac, ze gra jest mala, nie wymaga stolu, a oprocz kartki na ktorej odznaczamy postep cywilizacji wszystko jest drewniane, wiec nic sie nie zniszczy i mozna grac wszedzie- od plazy po pkp. Z pewnoscia warto sprobowac.
Awatar użytkownika
Wehr
Posty: 333
Rejestracja: 27 maja 2008, 19:10
Lokalizacja: C.K.S.M.K.Kraków/Zakopane
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Wehr »

No, jeden Pancho sprawiedliwy. :-P Recenzję Scotta widziałem daaawno temu i wyrażał się o grze przychylniej. Cóż, zobaczymy, paczka pewnie pojutrze do mnie trafi, to sam osądzę. :-P Przy czym w normalne TtA nie grałem, więc może w moim wypadku odbiór gry będzie inny.
Obecnie: Agricola, Bitwy Westeros, 7 Cudów
Moja kolekcja
A to bym chciał :-P
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Perpetka »

RttA nie ma nic a nic wspólnego z TtA - tylko chwyt marketingowy z nazwą.
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Don Simon »

Pancho pisze:Dlaczego mówicie w liczbie mnogiej, ja się nie pastwię, wręcz przeciwnie :)
Oportunista :twisted:
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
Wehr
Posty: 333
Rejestracja: 27 maja 2008, 19:10
Lokalizacja: C.K.S.M.K.Kraków/Zakopane
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Wehr »

@Perepetka, wiem o tym doskonale, ale mimo wszystko ten wielki napis na pudełku ma duży wpływ na odbiór gry. Ja nie mam zdania na temat TtA, więc sądzę, że w inny sposób spojrzę na RTtA.
Obecnie: Agricola, Bitwy Westeros, 7 Cudów
Moja kolekcja
A to bym chciał :-P
Awatar użytkownika
FormatC
Posty: 405
Rejestracja: 27 wrz 2007, 15:39
Lokalizacja: Lodz

Re: Roll Through the Ages

Post autor: FormatC »

Ja wprawdzie nie gralam, ale wydaje mi sie, ze, mimo wszystko, costam ma wspolnego z tta... ;) Np. w rtta tez zbieramy surowce, tez stawiamy monumenty i tez wynajdujemy rozne technologie, z tym, ze robimy to za pomoca rzutow kostkami... Niestety, za pomoca tych samych kostek nie mozemy nikogo "zraidowac" ;), ale i tak, mam wrazenie, jest to taka mini-cywilizacja... :)
Awatar użytkownika
Yatzek
Posty: 132
Rejestracja: 20 sie 2004, 09:53
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 2 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Yatzek »

Oj możemy, możemy "zrajdować" ... trzy czachy rzucamy i cały świat cierpi z powodu naszej inwazji :)
IMHO RollTTA jest najmilsze dla graczy znających i lubiących "duże" TTA.

Każdy ma tam swoje preferencje w stosunku do "krótkich, losowych kościanek do piwa i precelków"
RTTA - jest całkiem miłe, choć niestety po 3-4 zagrywkach temat jest wyczerpany...
No chyba ze otwieramy kolejne piwo i paluszki...
Szczerze to wolę.... hmm... MONOPOLY EXPRESS
Awatar użytkownika
assurbanipal
Posty: 250
Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Has thanked: 1 time

Re: Roll Through the Ages

Post autor: assurbanipal »

Gra jest przyjemna (nie grałem w TtA więc nie mam skrzywionego spojrzenia na wersję kościaną), ale niestety interakcja między graczami jest niewielka - w zasadzie można albo puścić w świat zarazę, albo wybudować za jednym zamachem monument, który jeden ze współgraczy mozolnie stawiał od trzech tur. Trochę mało, a przynajmniej ja chciałbym więcej. Dlatego też postanowiłem "pogrzebać" odrobinę w zasadach i wprowadzić kilka modyfikacji. Są to: handel, grabież i najazd.

A teraz do rzeczy. Na początek handel.Tutaj wprowadziłem tylko niewielkie zmiany w stosunku do wariantu proponowanego w instrukcji i faza ta wygląda tak:
1. przynajmniej jeden z graczy biorących udział w handlu musi posiadać karawanę
2. gracze handlujący wymieniają towary wg własnego uznania

Grabież. Umożliwia graczowi nie biorącemu udziału w handlu złupić część z transportowanych przez karawanę towarów. Wygląda to tak:
1. gracz A dostaje od gracza B 2 drewna w zamian za 3 jedzenia (bo tak uzgodnili między sobą)
2. gracz C postanawia złupić karawanę więc rzuca czterema kośćmi (ma cztery miasta) i wyrzuca 2 czaszki, robotników i zboże (kości nie można przerzucać). Mając dwie czaszki (wysyła dwie grupy rabusiów) może zagrabić 2 dowolnie wybrane przez siebie towary, którymi handlowali gracze A i B, ale żeby wysłać rabusiów musi zapłacić 2 jedzenia (czyli 1 ekipa = 1 jedzenie)

Zasada ta była testowana w grze trzyosobowej. W grze czteroosobowej pojawić się może problem gdy dwaj gracze nie biorący udziału w handlu zechcą złupić tą samą karawanę. Jakieś pomysły dotyczące rozwiązania tego problemu?

Najazdy. Mają umożliwić niszczenie miast i monumentów przeciwnika oraz zgarnięcie przy okazji trochę dóbr. Najazd wykonuje się pomiędzy fazą 2 (wyżywienie miast, rozwiązanie katastrof) a 3 (budowa miast / monumentów). Do przeprowadzenia najazdu potrzeba jednej kości sześciościennej (nazwijmy ją „kością bitewną”) z zaznaczonymi wartościami: X, -1, 0, 0, +1 i +2, a sam najazd wygląda następująco:
1. gracz atakujący może wysłać przeciwko innemu graczowi dowolną liczbę ze swoich dostępnych żołnierzy (robotników), ale musi być w stanie wyżywić swoją armię (1 żołnierz = 1 zużyte jedzenie)
2. po zadeklarowaniu siły armii i jej wykarmieniu gracz atakujący rzuca kością bitewną i wynik dodaje do siły swojej armii:

X: na skutek błędów organizacyjnych / dezercji części wojsk wyprawa kończy się
niepowodzeniem jeszcze zanim armia dotarła do celu
-1: na skutek załamania pogody część wojsk nie dociera do celu
0: wyprawa dociera do celu i podejmuje działania zaczepne
+1: wizja łupów powoduje wzrost morale armii
+2: wizja łupów oraz napływ ochotników z mijanych po drodze osad powodują wzrost
morale i siły armii

3. gracz broniący się rzuca tyloma kośćmi ile ma miast i podlicza ilość obrońców (robotników)
4. gracz broniący się wykonuje rzut kością bitewną i wynik dodaje do siły swojej armii:

X: na wieść o zbliżającym się zagrożeniu ludność ucieka w popłochu i nie udaje się
zorganizować obrony
-1: na skutek oblężenia część obrońców ginie z głodu i chorób
0: obrońcy próbują odeprzeć atak, stają naprzeciw najeźdźcy, ale bez specjalnej woli
walki
+1: z obawy o swoje życie i majątek obrońcy walczą z większą zaciekłością
+2: obecność władcy stającego do walki na murach miasta ramię w ramię ze swymi
podwładnymi zwiększa morale obrońców

5. od siły gracza atakującego odejmuje się siłę gracza broniącego i rozpatruje się wynik:

- wynik dodatni: zwycięstwo atakującej armii. Gracz atakujący odznacza dowolnie
wybrane kwadraty przy wzniesionych monumentach i miastach na karcie pokonanego
w ilości równej wynikowi (jeżeli zostanie zniszczony lub uszkodzony monument, który
został już wcześniej ukończony, to zaatakowany gracz będzie go musiał odbudować
aby na końcu gry otrzymać za niego punkty), a ponadto za każdy punkt gracz
atakujący dostaje jedno dobro (tzn. 1 punkt = drewno, 2 punkty = drewno + kamień,
itd.)
- remis: walka kończy się wycofaniem atakującego
- wynik ujemny: obrońcom udaje się odeprzeć atak i rozgromić wycofujące się siły
agresora. Gracz broniący się dostaje tyle żywności ile wynosiła niezmodyfikowana siła
armii atakującej

I jeszcze kilka uwag:
- jeżeli obrońca wybudował Wielki Mur może dodać +1 do siły swojej armii
- w czasie najazdu obrońca nie może przerzucać kości przy mobilizacji swoich sił
- kości bitewnej nie można przerzucać


Przykładowy najazd:
1. gracz A ma do dyspozycji 7 robotników. 4 z nich postanawia wysłać przeciwko Graczowi B. Zużywa więc 4 jedzenia i rzuca kością „bitewną”, na której wypada +1, a więc zmodyfikowana siła jego armii wynosi teraz 5 i z taką siłą atakuje gracza B.
2. gracz B postanawia się bronić, więc mobilizuje obrońców. Jako, że posiada trzy miasta, rzuca trzema kośćmi na których uzyskuje tylko dwóch żołnierzy (robotników). Po rzucie kością bitewną (+2) okazuje się, że siła jego armii wzrosła do 4 i z taką siłą przeciwstawia się najazdowi gracza A.
3. od siły gracza atakującego odejmuje się siłę obrońcy i uzyskany wynik pokazuje czy i jakie straty poniósł obrońca. W naszym przykładzie będzie to 5 – 4, a więc gracz B stracił 1 punkt i atakujący wykreśla jeden zapełniony kwadracik z dowolnie wybranego monumentu lub miasta na karcie obrońcy. Jego armia wraca do domu biorąc ze sobą dodatkowo 1 drewno



Handel oraz połączone z nim grabieże sprawdziłem w kilku rozgrywkach trzyosobowych a najazdy w grach dwu i trzyosobowych. Będę wdzięczny jeżeli zechcecie wypróbować je i podzielić się swoimi spostrzeżeniami (jestem ciekawy zwłaszcza spostrzeżeń z rozgrywek czteroosobowych). A może ktoś pokusi się o rozwiniecie / modyfikacje moich pomysłów? Jak słusznie zauważono w Planszostacji, gra ma w sobie potencjał i może warto spróbować coś z niej wykrzesać?
Awatar użytkownika
Wehr
Posty: 333
Rejestracja: 27 maja 2008, 19:10
Lokalizacja: C.K.S.M.K.Kraków/Zakopane
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Wehr »

Gra mi dzisiaj przyszła, zagrałem dwa razy (sam i z bratem) i wydaje się bardzo szybka i przyjemna. Świetny przerywnik, ale będzie się sprawdzać nawet jako samodzielny tytuł - oczywiście w specyficznych okolicznościach, na przykład na wczasach.
Obecnie: Agricola, Bitwy Westeros, 7 Cudów
Moja kolekcja
A to bym chciał :-P
Awatar użytkownika
assurbanipal
Posty: 250
Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Has thanked: 1 time

Re: Roll Through the Ages

Post autor: assurbanipal »

Wehr pisze:(...) ale będzie się sprawdzać nawet jako samodzielny tytuł - oczywiście w specyficznych okolicznościach, na przykład na wczasach.
Lub w łóżku :wink:
Moja narzeczona od tygodnia nie chce grać w nic innego. Co wieczór przed snem rozgrywamy 2 partie. Nawet nie sądziłem, że rzucanie kośćmi może się jej tak spodobać :shock: Pewnie temu, że wygrywa niemal każdą rozgrywkę (co jak zauważyłem znacznie zwiększa jej chęć grania w konkretny tytuł) :lol:
Awatar użytkownika
Wehr
Posty: 333
Rejestracja: 27 maja 2008, 19:10
Lokalizacja: C.K.S.M.K.Kraków/Zakopane
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Wehr »

Zauważyłem jeden problem - rozsądnych strategii jest ze trzy tylko. :-P Ale dzięki losowości nie wszystko wychodzi tak jak powinno, więc nie jest nudno. Najlepszy development to agrokultura, bez niej jest bardzo ciężko utrzymać te siedem miast.
Obecnie: Agricola, Bitwy Westeros, 7 Cudów
Moja kolekcja
A to bym chciał :-P
Awatar użytkownika
Aba
Posty: 1296
Rejestracja: 19 lis 2008, 22:02
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Aba »

A ja preferuję Caravanę :D
Awatar użytkownika
Wehr
Posty: 333
Rejestracja: 27 maja 2008, 19:10
Lokalizacja: C.K.S.M.K.Kraków/Zakopane
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Wehr »

Caravans jest beznadziejne, lepiej sobie kupić Quarrying. Przy dobrym rzucie i Quarrying/Granaries w jedną rundę spokojnie można uzbierać 60 punktów na imperium. Generalnie developmenty za 20 są kichowate, tak jak te za 10. O dziwo obydwa za 15 są dobre.
Obecnie: Agricola, Bitwy Westeros, 7 Cudów
Moja kolekcja
A to bym chciał :-P
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: B »

Zamówię sobie toto (głównie dlatego że Andy chwalił) i mam pytanie - widziałem na bgg pliki z polską wersją notatnika, ale tylko do wersji podstawowej. Ma ktoś może spolszczony notatnik do 'expansiona' (Late Bronze Age: http://rollthroughtheages.com/late_bronze_age_07.pdf)? Próbowałem sam edytować angielskiego PDFa ale coś mi się z fontami krzaczy, przyznam że nie mam potrzebnego doświadczenia.
Prognozuję, że taka polska wersja scoreboardu wysoce zwiększyłaby pulę osób z którymi mógłbym w to poturlać.
Awatar użytkownika
Dzika Mrówka
Posty: 150
Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Dzika Mrówka »

B pisze: Ma ktoś może spolszczony notatnik do 'expansiona' (Late Bronze Age: http://rollthroughtheages.com/late_bronze_age_07.pdf)?
Podaj mi maila na PW to Ci podeślę.
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Awatar użytkownika
B
Posty: 795
Rejestracja: 01 cze 2007, 21:08
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: B »

Poszedł mail na pw!
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Roll Through the Ages

Post autor: Andy »

B pisze:Zamówię sobie toto (głównie dlatego że Andy chwalił)
To się nazywa "łańcuszek ludzi dobrej woli" ;) Ja kupiłem, bo chwalili Lehmann i Sphere z BGG.

Jedyną wadą wariantu Late Bronze Age jest to, że od momentu jego poznania przestaliśmy zupełnie grać w wersję podstawową. :)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
ODPOWIEDZ