Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 721 times
Been thanked: 1078 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Falc0n pisze: 16 sty 2024, 11:10 Cześć. Mam pytanko)) Jaki jest sens tej zasady: „Jeśli gracz skończy swoją turę na obszarze na wyspie, pozostali gracze nie mogą się poruszyć na ten obszar, dopóki gracz go nie opuści”. Wyspa to jak miasto, nie ma powodu, żeby tam nie było dwa wiedźmini naraz, ani z powodu logiki, ani z powodu fabularnego.
Oczywiście ma sens to, że 1 statek przy 1 wyspie/porcie dla balansu rozgrywki.
Falc0n pisze: 16 sty 2024, 11:10 Da się tego nadużywać, blokując Ard Skellige (jest mocne, jeżeli chcesz szybko zdobyć jeden punk z medytacji), plus wiedźmin tam jest niedostępny do walki, czyli blokujesz innemu graczowi możliwość zdobycia punktu z pokonania siebie. Może wydarzyć się sytuacja, kiedy na Art Skellige jest potwór, to jeszcze blokujesz innym graczom możliwość go zabićia, a sam możesz na spokojnie przygotować sie i go pokonać.
Ard skellige jest rzeczywiście dość mocną miejscówką, ale inne nie są wcale mniej mocne i raczej dojdziesz do tego, że nie zawsze same statystyki z planszetki grają.

Potwory są zawsze 3 więc nic nikomu nie blokujesz ostatecznie. Zasada jednego statku na obszar z jednej strony może irytować, z drugiej strony powoduje, że każdy ma szanse się tam dostać. Jeżeli masz gracza, który uporczywie kończy turę na ard skellig po zdobyciu punktu i w następnej turze wraca na kontynent i znów na ard skellig to nic nie zrobisz, możesz mu dać złote majtki za cheesy taktykę, ale ostatecznie on będzie dostawał 1 atrybut na rundę w taki sposób, a ty możesz ich dostawać więcej, do tego musi pobierać karty o maksymalnym koszcie 1 w 3 turze aby było to możliwe do wykonania, co znó powoduje, że względem budowy decku może zostać w tyle. Jeżeli dany gracz będzie rozwijał swoją planszetkę równomiernie aby dostawać darmowe szkolenie tarczy/specjalnej to uwierz mi, bez skellige zrobisz to w takim samym tempie co gracz pływający w te i we wte (33 partie here). Mimo wszystko rzucasz kością za każdym razem jak tam płyniesz i nie zawsze będzie to bezpieczna podróż. Jest dość dużo kart, które powodują, że ostatecznie na wybraną wyspę nie dopłyniesz.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
podejrzany
Posty: 261
Rejestracja: 29 gru 2020, 21:51
Has thanked: 20 times
Been thanked: 15 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: podejrzany »

ave.crux pisze: 16 sty 2024, 12:49 do tego musi pobierać karty o maksymalnym koszcie 1 w 3 turze aby było to możliwe do wykonania, co znów powoduje, że względem budowy decku może zostać w tyle.
chyba o maksymalnym koszcie 2, bo jak kupi się karte o koszcie 2 to się ma 2 karty na ręce, wystarczy żeby wyjść z Ard Skellige na ląd i z lądu z powrotem na Ard :P
Wymiene Descent ed.2 węrdrówki w mroku za Cthulu death may die 2 kampania +przedwieczny (dopłace jeśli dorzucone będą obaj przedwieczni) lub za Posiadłość Szaleństwa sama podstawka
Awatar użytkownika
Falc0n
Posty: 3
Rejestracja: 31 sie 2022, 20:17

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Falc0n »

Oczywiście ma sens to, że 1 statek przy 1 wyspie/porcie dla balansu rozgrywki.
Dziękuję za odpowiedż. Przy jednym porcie na lądzie to ma jakiś sens, żeby wszystkie statki nie były w jednym miejscu, natomiast na wyspie to sprawdza się źle (z mojego punktu widzenia).
Ard skellige jest rzeczywiście dość mocną miejscówką, ale inne nie są wcale mniej mocne i raczej dojdziesz do tego, że nie zawsze same statystyki z planszetki grają.

Potwory są zawsze 3 więc nic nikomu nie blokujesz ostatecznie. Zasada jednego statku na obszar z jednej strony może irytować, z drugiej strony powoduje, że każdy ma szanse się tam dostać. Jeżeli masz gracza, który uporczywie kończy turę na ard skellig po zdobyciu punktu i w następnej turze wraca na kontynent i znów na ard skellig to nic nie zrobisz, możesz mu dać złote majtki za cheesy taktykę, ale ostatecznie on będzie dostawał 1 atrybut na rundę w taki sposób, a ty możesz ich dostawać więcej, do tego musi pobierać karty o maksymalnym koszcie 1 w 3 turze aby było to możliwe do wykonania, co znó powoduje, że względem budowy decku może zostać w tyle. Jeżeli dany gracz będzie rozwijał swoją planszetkę równomiernie aby dostawać darmowe szkolenie tarczy/specjalnej to uwierz mi, bez skellige zrobisz to w takim samym tempie co gracz pływający w te i we wte (33 partie here). Mimo wszystko rzucasz kością za każdym razem jak tam płyniesz i nie zawsze będzie to bezpieczna podróż. Jest dość dużo kart, które powodują, że ostatecznie na wybraną wyspę nie dopłyniesz.
Kiedy wszystkie gracze mają dobrze opanowaną grę to ona przebiega dojść szybko. My ostatnio skończyliśmy chyba w 7 rund, (3 runda pokonanie potwora/wiedźmina, 5 runda punkt z kolejnej bitwy, 6 medytacja, 7 kolejny potwór). Tak jak ty to opisałeś faktycznie nie działa, ale proponuje ci spróbować nie dać możliwości korzystać z wyspy pod koniec gry (jeżeli masz przewagę w punktach), ten jeden punkt z medytacji daje dużą przewagę, a biegając po mapie nie zdążysz podbić sobie statystyki tak żeby zrobić medytacje (bo jest warunek <=, a na ard skellige nie ma tego), szczególnie jeżeli nie masz złota, a tak się zdarza bardzo często. Chyba zagrałem już ponad 20 partii i z powodu niebezpiecznej podróży nie udało się dopłynąć na wyspę może 2-3 razy, ta niebezpieczna podróż jest ok, zdarzają się nieprzyjemne rzeczy, ale naprawdę rzadko.

Jak na minę, to dla lepszego balansu gry, tej reguły nie powinno być. Wiadomo, że w domu mogę grać jak sobie chcę, pytam tu, bo myślałem, że może nie zauważyłem jakiegoś większego powodu wprowadzać tą regułę i że nie przestrzeganie tej zasady może doprowadzić do jakiegoś większego błędu w grze albo nadużycia czegoś, ale chyba nie
podejrzany
Posty: 261
Rejestracja: 29 gru 2020, 21:51
Has thanked: 20 times
Been thanked: 15 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: podejrzany »

W sumie też uważam za dziwne że na wyspę jeden statek ale już na tor dagona może płynąć ich kilka. Trochę to nielogiczne
Wymiene Descent ed.2 węrdrówki w mroku za Cthulu death may die 2 kampania +przedwieczny (dopłace jeśli dorzucone będą obaj przedwieczni) lub za Posiadłość Szaleństwa sama podstawka
Awatar użytkownika
zuroslawski
Posty: 117
Rejestracja: 21 paź 2013, 13:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: zuroslawski »

Mam pytanie odnosnie akcji np. po przegranej wiedzmina gdzie mam dobrac z rynku karte o koszcie zero. Rozumiem ze nie patrze wtedy na ktorym miejscu w rynku znajduje sie taka karta ? Jesli jest w miejscu +2 to rowniez moge ja dobrac ?

I drugie pytanie do tej sytuacji, co jesli w talii rynku nie ma nigdzie takiej karty ? Co wtedy ? Nie dobieram w ogole karty ? jesli nie, to wtedy jestem w tej rundzie na gorszej pozycji, poniewaz niektore karty przygod nakazuja wziac karte o koscie 0, po czym w fazie 3 dobrac o 1 karte mniej. Wtedy jestem o 1 karte ubozszy oraz mam tylko 2 karty na nastepna runde. Taka systuacja podczas rogrywki wypadla kilkukrotnie. Prosze o pomoc.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Fojtu »

zuroslawski pisze: 29 sty 2024, 10:27 Mam pytanie odnosnie akcji np. po przegranej wiedzmina gdzie mam dobrac z rynku karte o koszcie zero. Rozumiem ze nie patrze wtedy na ktorym miejscu w rynku znajduje sie taka karta ? Jesli jest w miejscu +2 to rowniez moge ja dobrac ?

I drugie pytanie do tej sytuacji, co jesli w talii rynku nie ma nigdzie takiej karty ? Co wtedy ? Nie dobieram w ogole karty ? jesli nie, to wtedy jestem w tej rundzie na gorszej pozycji, poniewaz niektore karty przygod nakazuja wziac karte o koscie 0, po czym w fazie 3 dobrac o 1 karte mniej. Wtedy jestem o 1 karte ubozszy oraz mam tylko 2 karty na nastepna runde. Taka systuacja podczas rogrywki wypadla kilkukrotnie. Prosze o pomoc.
Tak, nie patrzysz na te +2.

Na 27 stronie masz procedurę szukania zerówki po walce, na 16 w kontekście przygód. Ogólnie szukasz takiej karty w talii od góry.
Awatar użytkownika
zuroslawski
Posty: 117
Rejestracja: 21 paź 2013, 13:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: zuroslawski »

Dzieki za info. W takim razie moje niedopatrzenie :)
r.switucha@gmail.com
Posty: 1
Rejestracja: 01 lut 2024, 00:27

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: r.switucha@gmail.com »

Zastanawia mnie jedna rzecz, w instrukcji jest napisane
W swojej turze gracz może wykonać każdą z akcji obszarów tylko raz
1) Czy w takim razie mogę w ciągu jednej tury odwiedzić dwie różne szkoły wiedźmińskie i ulepszyć ten sam/różne atrybuty?
2) Albo odwiedzić obszar gdzie ulepszam atrybut jeśli mój poziom jest mniejszy albo równy + odwiedzam szkołę wiedźmińską gdzie płacę za ulepszenie tego samego atrybutu
podejrzany
Posty: 261
Rejestracja: 29 gru 2020, 21:51
Has thanked: 20 times
Been thanked: 15 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: podejrzany »

r.switucha@gmail.com pisze: 01 lut 2024, 00:36 Zastanawia mnie jedna rzecz, w instrukcji jest napisane
W swojej turze gracz może wykonać każdą z akcji obszarów tylko raz
1) Czy w takim razie mogę w ciągu jednej tury odwiedzić dwie różne szkoły wiedźmińskie i ulepszyć ten sam/różne atrybuty?
2) Albo odwiedzić obszar gdzie ulepszam atrybut jeśli mój poziom jest mniejszy albo równy + odwiedzam szkołę wiedźmińską gdzie płacę za ulepszenie tego samego atrybutu
1.Tak
2. Tak
Oczywiście że możesz wykonać więcej razy tą samą rzecz, po prostu nie na tym samym obszarze
Wymiene Descent ed.2 węrdrówki w mroku za Cthulu death may die 2 kampania +przedwieczny (dopłace jeśli dorzucone będą obaj przedwieczni) lub za Posiadłość Szaleństwa sama podstawka
Awatar użytkownika
DaaV
Posty: 233
Rejestracja: 21 cze 2021, 15:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 34 times
Been thanked: 36 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: DaaV »

Pytanie o dodatek Dziki Gon: gdy wiedźmin wspiera innego w walce (odrzucając karty), to czy po walce oboje podnoszą poziom tarczy do poziomu obrony czy tylko ten, który walczył?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Nidhogg »

W akapicie o wspieraniu nie ma nic by dodatkowy wiedźmin walczył. Nie otrzymuje obrażeń, ani nagród. Dlatego nie podnosi poziomu tarczy.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
mars28
Posty: 4
Rejestracja: 12 lut 2021, 09:40

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: mars28 »

Pytanie pewnie już było zadawane, ale jakoś nie umiem znaleźć - jeśli mam polecenie "usuń kartę" a nie jest napisane skąd, to domyślnie jest to z ręki, z odrzuconych czy pełna dowolność wyboru?
Ostatnio zmieniony 21 mar 2024, 13:53 przez mars28, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4472
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1353 times
Been thanked: 847 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Hardkor »

mars28 pisze: 21 mar 2024, 13:44 Pytanie pewnie już było zadawane, ale jakoś nie umiem znaleźć - jeśli mam polecenie "usuń kartę" a nie jest napisane skąd, to domyślnie jest to z ręki, z odrzuconych czy pełna dowolność wyboru?
Dowolność
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
mars28
Posty: 4
Rejestracja: 12 lut 2021, 09:40

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: mars28 »

Dziękuję za odpowiedź. To jeszcze dodatkowe 2 pytanka:
1) Jeśli mam 2 różne zadania na ten sam rodzaj terenu, np. góry, który z nich mam rozpatrzyć jako pierwszy po wejściu na obszar gór? W kolejności zdobycia zadania? Czy pełna dowolność? A może mogę obydwa zadania wykonać w czasie jednej wizyty?
2) Jeśli karta zdarzenia mówi tylko "weź trop", czy w tym przypadku też biorę monetę? Czy tylko na polu podstawowym z planszy w czasie fazy I jest ta dodatkowa moneta?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4472
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1353 times
Been thanked: 847 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Hardkor »

mars28 pisze: 21 mar 2024, 13:55 Dziękuję za odpowiedź. To jeszcze dodatkowe 2 pytanka:
1) Jeśli mam 2 różne zadania na ten sam rodzaj terenu, np. góry, który z nich mam rozpatrzyć jako pierwszy po wejściu na obszar gór? W kolejności zdobycia zadania? Czy pełna dowolność? A może mogę obydwa zadania wykonać w czasie jednej wizyty?
2) Jeśli karta zdarzenia mówi tylko "weź trop", czy w tym przypadku też biorę monetę? Czy tylko na polu podstawowym z planszy w czasie fazy I jest ta dodatkowa moneta?
1. Jak dostajesz zadanie na góry to dostajesz żeton z konkretnym nr lokacji górskiej, więc nie ma problemu o którym mówisz.
2. Nie bierzesz monety. Ona jest gratis z pola na planszy.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
JollyRoger90
Posty: 473
Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 842 times
Been thanked: 200 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: JollyRoger90 »

ad2. wg mnie jak masz wziąć trop to od razu już odwrócony żeton i bez kasy. Jak by było inaczej, to byś miał wziąć zadanie tropienie.

jak się mylę to proszę o poprawienie :)
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4472
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1353 times
Been thanked: 847 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Hardkor »

JollyRoger90 pisze: 21 mar 2024, 14:29 ad2. wg mnie jak masz wziąć trop to od razu już odwrócony żeton i bez kasy. Jak by było inaczej, to byś miał wziąć zadanie tropienie.

jak się mylę to proszę o poprawienie :)
Dobrze mówisz, ale kolega pisze o wzięciu tropu, a nie zadaniu tropienia :)
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
mars28
Posty: 4
Rejestracja: 12 lut 2021, 09:40

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: mars28 »

Hardkor pisze: 21 mar 2024, 14:27
mars28 pisze: 21 mar 2024, 13:55 Dziękuję za odpowiedź. To jeszcze dodatkowe 2 pytanka:
1) Jeśli mam 2 różne zadania na ten sam rodzaj terenu, np. góry, który z nich mam rozpatrzyć jako pierwszy po wejściu na obszar gór? W kolejności zdobycia zadania? Czy pełna dowolność? A może mogę obydwa zadania wykonać w czasie jednej wizyty?
2) Jeśli karta zdarzenia mówi tylko "weź trop", czy w tym przypadku też biorę monetę? Czy tylko na polu podstawowym z planszy w czasie fazy I jest ta dodatkowa moneta?
1. Jak dostajesz zadanie na góry to dostajesz żeton z konkretnym nr lokacji górskiej, więc nie ma problemu o którym mówisz.
2. Nie bierzesz monety. Ona jest gratis z pola na planszy.
I tu mi wiele wyjaśniłeś jeśli chodzi o pierwsze pytanie, dzięki. Źle grałem w takim razie - kiedy brałem zadanie na obszar górski, to traktowałem je jakby było do wykonania na dowolnym obszarze górskim, nie patrzyłem na konkretną lokalizację. Gdzieś mi to umknęło, zarówno w trakcie czytania instrukcji papierowej jak i oglądania wideoinstrukcji na YT.
ODPOWIEDZ