Sabika (Germán P. Millán)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Leser »

miras23 pisze: 28 wrz 2023, 20:53
Leser pisze: 06 wrz 2023, 14:29
miras23 pisze: 04 wrz 2023, 00:00 A instrukcja Pl już może jest do znalezienia?
Powinna trafić na naszą stronę w przeciągu plus minus tygodnia.
I jest już czy jeszcze nie?
Ktoś się ociąga. Napisałem maila w tej sprawie i tym razem osobiście przypilnuję, by rychło tam trafiła.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
VivoBrezo
Posty: 781
Rejestracja: 11 sie 2019, 10:56
Has thanked: 155 times
Been thanked: 528 times
Kontakt:

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: VivoBrezo »

Leser pisze: 03 wrz 2023, 17:47 Premiera Sabiki we wrześniu i w tym zakresie nie będzie żadnych obsuw.
Czyli jednak październik😂
Cześć! Nie widzicie nas, ale możecie nas usłyszeć w podcaście Kości, Piony i Bastiony. Rozmawiamy o grach, które lubimy, bo życie jest za krótkie, na te słabe.
Kości, Piony i Bastiony Youtube
Kości, Piony i Bastiony Spotify
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Leser »

VivoBrezo pisze: 01 paź 2023, 14:29
Leser pisze: 03 wrz 2023, 17:47 Premiera Sabiki we wrześniu i w tym zakresie nie będzie żadnych obsuw.
Czyli jednak październik😂
Dlatego nie lubię podawać dat - potem człowiek wychodzi na głupka. Gra już jest w magazynie. Z różnych względów musieliśmy dać pierwszeństwo premierze Zwierząt z Baker Street.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
VivoBrezo
Posty: 781
Rejestracja: 11 sie 2019, 10:56
Has thanked: 155 times
Been thanked: 528 times
Kontakt:

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: VivoBrezo »

Leser pisze: 02 paź 2023, 10:34
VivoBrezo pisze: 01 paź 2023, 14:29
Leser pisze: 03 wrz 2023, 17:47 Premiera Sabiki we wrześniu i w tym zakresie nie będzie żadnych obsuw.
Czyli jednak październik😂
Dlatego nie lubię podawać dat - potem człowiek wychodzi na głupka. Gra już jest w magazynie. Z różnych względów musieliśmy dać pierwszeństwo premierze Zwierząt z Baker Street.
Myślę, że nie wyszedłeś na głupka. Taka drobna obsuwa to w świecie planszówek praktycznie prapremiera :D
Cześć! Nie widzicie nas, ale możecie nas usłyszeć w podcaście Kości, Piony i Bastiony. Rozmawiamy o grach, które lubimy, bo życie jest za krótkie, na te słabe.
Kości, Piony i Bastiony Youtube
Kości, Piony i Bastiony Spotify
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2087
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: tomp »

Wg mnie bardzo dobrze stało się, za dużo innych premier we wrześniu.
Na październik mam zero pozycji planszówkowych w budżecie. możliwe, że wiele ludzi tak ma. :)
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
mikeyoski
Posty: 1523
Rejestracja: 08 lut 2015, 00:32
Has thanked: 278 times
Been thanked: 172 times
Kontakt:

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: mikeyoski »

Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Leser »

INSTRUKCJA wreszcie na stronie.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3352
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2009 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Ardel12 »

Zagrałem pierwszą 4os partię. Wszyscy grali pierwszy raz. Zasady zostały nam wytłumaczone przez Magdę z wydawnictwa, więc było sprawnie i jasno. Pomimo zapewnień, że po wytłumaczeniu gra może być niezrozumiała to dla mnie od początku kliknęła i widziałem co pi razy oko należy robić by ogarnąć sytuację i zacząć punktować. Wielkie brawa dla Magdy, bo była niestety jedyną, która wytłumaczyła porządnie tytuł od A do Z na Gratislavi(Rebel i Galakta mogliby się nauczyć, ale o tym napiszę w wątku z konwentem).

Sama gra to jak wszyscy wiedzą potrójny rondel, ale o tyle ciekawy, że mamy 2 piony chodzące po zewnętrznym i po 1 na kolejne. Nigdy one nie przemieszczą się gdzie indziej. Do tego każdy porusza się za darmo do 2 pól. Daje to w turze sporo opcji do przemyślenia. Raz potrzebujemy wykonać daną akcję z danego kręgu, no ale może być dla nas obecnie bardzo droga(każde pole ponad 2 to 1 moneta oraz płacimy za każdy pion innych graczy na polu docelowym), więc może lepiej zrobić coś mniej optymalnego i wrócić do niej kiedy przeciwnicy wyjdą z pola. Na 4 graczy czuć ciasnotę i cały czas wpadanie na siebie. Co rundę ktoś klnął, że przeciwnik skradł mu ruch. Prócz akcji głównych, wiele pól oferuje bonusową akcję o koszcie zależnym od kręgu, w którym odpalamy akcję. Co ważniejsze w prepie przed każdą rundą ustawiamy na tych bonusowych polach dodatkowe surowce, które po wzięciu odkrywają akcję przemianty towaru w produkt.

Akcje są bardzo proste i jest ich w sumie kilka:
- budowa - możemy zbudować kartę(mały budynek), który podłączamy do naszego ciągu kart. W przypadku gdy zgodzi się kolor dołożonej karty do dokładanej to odpalamy spory bonus(w zależności od kolu dostajemy dwie opcje, przeważnie albo są to towary/kasa/produkt lub odpalenie jednej z reszty akcji). Możemy postawić też kafelek, one dają nam dwa bonusy, jest to przesunięcie na torze sułtana, który daje nam po prostu bonusy za pole, na które wchodzimy lub dowolne poniżej, oraz w sumie dowolny inny bonus jaki można wymyśleć(PZ, dodatkowa akcja, surowce itd.). Do tego kiedy budujemy możemy wydać dodatkowy surowiec lub dwa by dostać za to PZ w zależności od wydanego surowca.
- wymiana - 2 monety i do tego możemy zrobić dwie wymiany towarów(ulepszać/kupować/sprzedawać)
- statek - płyniemy statkiem z naszej bazy do kolejnych miast płacąc koszt oznaczony na danej trasie. Kolejne akcje możemy zaczynać od bazy lub od naszego statku znajdującego się w dowolnym porcie. Po dopłynięciu uzyskujemy natychmiastowy bonus(PZ/surowce przeważnie) oraz możemy sprzedać produkty. Każde miasto przyjmie dowolne towary, ale sprzedając te z ich zapotrzebowania otrzymujemy podwójny bonus(PZ i pkt na kolejnym torze)
- konsolidacja - jak już mamy statek w danym mieście to możemy przesunąć go z lewej na prawą stronę by otrzymać albo jednorazowy bonus albo stały na koniec każdej rundy(zależy od miasta). Do tego pierwszy gracz zgarnia żeton konsolidacji.
- zakup kart - karty dają nam benefity jednorazowe lub stałe. Jest ich naprawdę sporo. Ikonografia jest ok, ale mają też opisowy tekst umiejętności(jak w TM). Potrafią być bardzo mocne i znacząco ułatwić dane akcje. Do tego możemy kupić akcje punktujące na koniec gry

Powiedzmy, że to trzon mechanik, są jeszcze akcje dające nam kasę móc się wyratować w ciasnym momencie a w ostateczności można wrócić pionkiem z rondla za 3kasy i -1PZ. Co w sumie czasem jest ciekawą opcją dającą nam w kolejnej rundzie możliwość wystawienia się gdziekolwiek na danym rondlu.

Ciekawe są punktowania na koniec każdej rundy. Na początku setupu losujemy trzy żetony, które będą punktować od danej rundy. Dwa pierwsze po 1 PZ, finalny za 2PZ. One nie spadają, wszystko będzie punktować od rundy wejścia, więc można pod to pograć i mieć przyjemny pasywny dochód. Ja finalnie robiłem ponad 10PZ, a wyniki zatrzymał się u mnie na ponad 90, więc robi to różnicę.

Gra jest przyjemna. Można zrobić jedną akcję trwającą sekundę albo odpalić ciąg kilku akcji(dla przykładu konsolidacja daje nam akcję budowy, w akcji budowy stawiamy mały budynek, który daje nam kolejną budowę, tym budujemy duży budynek dający nam kolejną akcję i można jechać dalej :D choć chyba 4 akcje to był w mojej partii max. Mocno ograniczają takie akcje surowce, które przechowujemy na planszy, a mamy na nie ograniczone miejsce. Najpierw 4, potem akcjami rozbudowy można pozyskać większe magazyny). Gra na BGG jest bliska 4, a dla mnie była prostsza od GWT z poziomem 3.7. Max bym dał 3.5. Gra naprawdę nie jest skomplikowana by dostać 4. Na pewno nie jest to gra z typu pierdzę i mam PZ. Sporo akcji można wykonać i dostać nic. Trzeba pokombinować i ustawić się pod cele cząstkowe, sprzedaż towarów lub punktację końcową. Rondel działa bardzo dobrze i oferuje nietrywialne opcje, dzięki interakcji z innymi graczami. Niestety dla mnie po pierwszej partii czuję, że widziałem wszystko w tej grze. Budynków jest dużo, ale jednak efekty się powtarzają i nie jest tak, że chcemy grać pod konkretny typ, raczej bierzemy ten z najlepszym dla nas bonusem. Są one widoczne od początku, więc można pod to ustawić nasze akcje. Losowe zapotrzebowania i akcje z portów moim zdaniem będą miały niewielki wpływ na przebieg partii, gdyż na początku i tak musimy płynąć do pobliskich przez wysokie koszta pokonywanych tras. Najwięcej zrobią jednak karty z umiejętnościami. Te mogą nas pchnać w robienie konkretnych rzeczy...no ale też nie. W tej grze robimy finalnie wszystko. Nie opłaca się odpuścić danej akcji, gdyż finalnie możemy zrobić ciąg, który ugra nam akcję, którą potrzebujemy(a część akcji z rondla wykonamy z niego tylko raz na rundę, więc trzeba szukać innych obszarów, która nam pozwolą ją odpalić ponownie). Patrząc na koniec gry jak każdy z graczy się rozwinąłem to widziałem minimalne różnice. Ten ma więcej konsolidacji, tamten małych budynków, ten kart akcji itd. ale są to różnice na niskim poziomie.

Finalnie grało się przyjemnie, ale dla mnie gra mogłaby trwać jedną rundę mniej. W ostatniej czułem, że już tylko maksuję wynik i nie robię na dobrą sprawę nic ciekawego(krótka kołderka z początku partii po prostu znika i potem miałem tyle kasy, że w pompce miałem gdzie ustawią się inni gracze). Czuć wyścig konsolidacje w portach z innymi graczami i finalnie tylko o to, gdyż ciężko było trafić jaki to budynek lub kartę dany gracz akurat będzie chciał zakupić. Gra bardziej spodobała mi się od Tiletum. Jest tu więcej mięcha, a obstawiam, że czasowo gra może trwać niewiele dłużej w ogranej ekipie. Nie trafi jednak do mojej kolekcji, bo regrywalność jak i interakcja dla mnie tutaj jest zbyt niska. Polecam zagrać tą jedną partię, bo można się przyjemnie pobawić :)
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: ave.crux »

Po 2 partiach 2 os.
Mechanika przemieszczania się postaciami po rondlu powoduje, że każdy ruch musimy skrupulatnie zliczać, a to co zrobi nasz przeciwnik może być kluczowe czy nasz plan się uda, bo jeżeli stanie nam na interesującym nas polu to będziemy musieli zapłacić myto w postaci 1 dinara do banku za to, że staniemy na tym samym miejscu co inny mepel. Zawsze możemy zrobić 2 ruchy zgodnie ze wskazówkami zegara za darmo, a każdy kolejny kosztuje nas dodatkowy dinar.
Oprócz głównych akcji gra bardzo zachęca do robienia kombosów aby jak najwięcej wyciągnąć z naszej tury, bo 4 pracowników x5 rund to nie jest wiele. Szczęśliwie praktycznie każda rzecz jaką robimy może wyniknąć z innej lub odpalić łańcuch, który w praktyce da nam 3 duże akcję i 1 akcję dodatkową. Gra ma bardzo krótką kołderkę, więc planowanie na kilka ruchów w przód jest tutaj wskazane. Dodatkowo na koniec każdej rundy musimy zapłacić paria czyli trybut dla władcy. Jeżeli nie mamy jak zapłacić to musimy coś wykombinować albo stracimy punkty zwycięstwa.
Jest wiele dróg do zwycięstwa i nie ma tutaj nawet możliwości pójścia utartą ścieżką, bo bonusy z portów będą inne, inne poematy wejdą na planszę, budynki czy punktowanie na koniec gry. Dzięki temu każda partia w sabike jest trochę inna i trzeba skupić swoją uwagę na trochę innych aspektach rondla. Gra nie trwa przesadnie długo, bo na 2 graczy z rozłożeniem i złożeniem wychodzi niecałe 120minut. Prezentuje się całkiem fajnie, karty i ikonografia są czytelne, wszystkie potrzebne informacje znajdują się na planszy. Niestety sama plansza jest zrobiona na odpierdol, bo rozkłada i składa się ją okropnie, a dodatkowo po rozłożeniu nie leży równo na blacie.

Za niecałe 200zł dostaje się kawał porządnego eurasa, który mocno pali zwoje, ma bardzo krótką kołderkę i dość dużo nie bezpośredniej interakcji, która przejawia się podczas podbierania sobie poematów/budnków, stawiania mepla na miejscu, gdzie chciał iść przeciwnik, co może pokrzyżować mu plany czy konsolidacji handlowych, które w późniejszym czasie mogą nam przynieść darmowe pkt zwycięstwa.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 986
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 731 times
Been thanked: 221 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Beskid »

Stare Kości bardzo pozytywnie o rondlach
https://starekosci.znadplanszy.pl/2023/ ... -recenzja/

Gandalf również docenił grę i z tego co pisał w komentarzach to stawia ją wyżej niż Tiletum
crazygandalf pisze: 02 mar 2023, 13:09 Nagraliśmy gameplay i recenzję o tymże tytule. Może kogoś zainteresuje?
Sabika
Tutaj z kolei zachwyty nad trybem solo
https://boardgamegeek.com/thread/301339 ... olo-player

Aktualnie sklep ALE puścił 30 szt. z kodem ALEKACZMAR, a Trole też mają sporą obniżkę.
Pytanie czy brać czy może jeszcze poczekać hmm :?:
Leser pisze: 02 paź 2023, 10:34 Gra już jest w magazynie.
Duży to był nakład? Wznowień polskiej wersji jak sądzę raczej nie będzie
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: ave.crux »

Beskid pisze: 11 mar 2024, 13:07 Aktualnie sklep ALE puścił 30 szt. z kodem ALEKACZMAR, a Trole też mają sporą obniżkę.
Pytanie czy brać czy może jeszcze poczekać hmm :?:
Za tę cenę to grzech nie brać w prawdzie mówiąc. Gra jest na prawdę dobra, chyba sobie dzisiaj rozłożę w związku z tą promocją. Niestety ma jeden minus - potrzeba insertu albo jakichś pudełeczek na te elementy żeby w miarę szybko to rozkładać.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Leser »

Duży to był nakład? Wznowień polskiej wersji jak sądzę raczej nie będzie
Nakład był relatywnie duży jak na grę tego kalibru. Dodruków nie będzie na 100%. To był typowy jeden strzał.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 986
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 731 times
Been thanked: 221 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Beskid »

ave.crux pisze: 11 mar 2024, 13:16 Za tę cenę to grzech nie brać w prawdzie mówiąc. Gra jest na prawdę dobra, chyba sobie dzisiaj rozłożę w związku z tą promocją. Niestety ma jeden minus - potrzeba insertu albo jakichś pudełeczek na te elementy żeby w miarę szybko to rozkładać.
Masz do niej reDrewno? O ile przyspiesza setup?
Akurat dziś wchodzi z kodem 85GMWWRT za 109 zł
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: ave.crux »

Beskid pisze: 11 mar 2024, 16:48
Masz do niej reDrewno? O ile przyspiesza setup?
Akurat dziś wchodzi z kodem 85GMWWRT za 109 zł
Mam to powkładane do pojemników plastikowych, które miałem w domu. Osobiście czekam na folded space, ale poza tym jako tako sobie poradziłem z problemem rozkładania.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 477
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 109 times
Been thanked: 41 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: ixi24 »

Kurczę widzę duże zachwyty co do rozgrywek solo, a ten rabat na aleplanszowkach bardzo kusi ;)
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
_leigam_
Posty: 944
Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:19
Has thanked: 112 times
Been thanked: 196 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: _leigam_ »

Kupowac, bo to bardzo fajna gra, choc gralem tylko na 2 os, (a podejrzewam ze na 3ke najlepsza) to mi sie teskni ostatnio za tym tytulem. Przydaloby sie go wrzucic na stol.

ps. Pojawilo sie gdzies w sieci wykasnienie apropo blednie wydrukowanej karty?
Preferuje: średnie/ciężkie euro, rywalizacja. Gram we wszystko :D
Niezwiązany z branżą.


NA SPRZEDAŻ Wyspa dinozaurów i inne
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 986
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 731 times
Been thanked: 221 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Beskid »

ixi24 pisze: 11 mar 2024, 17:12 Kurczę widzę duże zachwyty co do rozgrywek solo, a ten rabat na aleplanszowkach bardzo kusi ;)
Właśnie właśnie...
ODPOWIEDZ