Sabika (Germán P. Millán)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: XLR8 »

Obrazek

https://boardgamegeek.com/boardgame/360265/sabika

On the hill of Al-Sabika in Granada, the Nasrid dynasty created one of the most impressive constructions in history, the Alhambra.

In Sabika, you play the role of one of the Nasrid nobles who contributed to the construction of the towers, gardens, and palaces of this ancient monument. In addition to this honorable task, you have to establish trade routes through Europe and the Maghreb. These routes will provide you with sufficient income to be able to take on the demanding tribute that has been commanded by the Catholic Monarchs. In exchange for your work, you will receive military protection against the various conflicts of the Taifas Kingdom.

Sabika implements a novel mechanism that integrates three interrelated rondels. Each rondel focuses on a different scenario: the construction of the Alhambra, the carving of poems in its halls, and the export of goods along the trade routes. All of this takes place over five eras (rounds), and at the end of the fifth round, the player who has accumulated the most prestige points takes the victory.
Awatar użytkownika
_Berenice_
Posty: 763
Rejestracja: 17 lis 2012, 14:36
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 62 times
Been thanked: 478 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: _Berenice_ »

Po kilku partiach, więc nie jest to jeszcze weryfikowalna i najbardziej obiektywna z mojej subiektywnej opinii :wink: :wink: :wink:

- lepsze od Bitoku - widać, że autor przemyślał niektóre ze swoich projektanckich tendencji. Mechanika zdecydowanie bardziej schludna i nie tak przeładowana drobnymi mechanikami. I nie jest to sałatka punktowa, gdzie za każde pierdnięcie dostaje się punkty zwycięstwa.
- ponownie rondel (ten rok zdecydowanie należy do rondla!) - 3 rodzaje torów, po których można chodzić swoimi ludzikami, też 3 rodzajami. Na samym początku wydaje się, że zrobimy wszystko i będzie lajtowo, ale ostatecznie z rudny na rundy coraz więcej trzeba płacić, aby trafić tam, gdzie się chce. A pieniądze to towar niezwykle deficytowy. Dlatego też o wiele ważniejsze jest wyczucie odpowiedniego momentu na zdjęcie pionka, kiedy nie wykonamy akcji i może nam się to wydawać bieda zagraniem, ale w rzeczywistości może dać nam więcej korzyści, niż tracenie czasu na zbieranie kasy na ruch (a wydaje się ją też na inne rzeczy)
- bardzo ciekawy system umiejętności natychmiastowych i stałych. Ludzie zazwyczaj wybierają te drugie, ale natychmiastowe dają dużo zasobów/opcji i można je ponownie odpalić, gdy staniemy na odpowiednim polu na rondlu. Ale czy koniecznie chcemy na to iść :wink:
- rozgrywka na 4 graczy przebiegała płynnie, nikt nie miał problemów ze zrozumieniem zasad. Było kilka przestojów, gdy trzeba było połapać się w umiejętnościach na kafelkach, ale to do wyrugowania przy kolejnych grach
- podobało mi się też możliwość budowania z kart i uzyskiwania dzięki tym kolejnych bonusów, jeśli połączymy kolorki na kartach :wink:
- nie wiem, czy powiększanie magazynów i budowanie nie jest gorszą metodą na zwycięstwo. Ale tutaj to może ja nie widzę wszystkich możliwości.
Moja kolekcja

Planszówkowy PKS - gdzie planszówki kupujemy sami, a wy decydujecie, czy również chcecie wydać na nie swoje pieniądze!

ZnadPlanszy.pl - zapraszamy też do naszego bloga, gdzie także dzieją się różniste rzeczy :>
Awatar użytkownika
_Berenice_
Posty: 763
Rejestracja: 17 lis 2012, 14:36
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 62 times
Been thanked: 478 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: _Berenice_ »

I jeszcze bardziej z konkretami o Sabice już po lepszym ograniu :wink:

https://youtu.be/pSm055A9rDE
Moja kolekcja

Planszówkowy PKS - gdzie planszówki kupujemy sami, a wy decydujecie, czy również chcecie wydać na nie swoje pieniądze!

ZnadPlanszy.pl - zapraszamy też do naszego bloga, gdzie także dzieją się różniste rzeczy :>
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 863
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: konradstpn »

I stało się jasne to na co wielu czekało. Sabika ukaże się po polsku za sprawą Lucrum Games.
Gram, więc jestem.
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Atk »

Ta gra to sałatka pkt jak Bitoku?
Ostatnio zmieniony 29 gru 2022, 11:23 przez Atk, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4476
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: garg »

Atk pisze: 29 gru 2022, 11:14 Ta gra to sałatka pkt jak Bidoku?
Zobaczyłem nazwę "Bidoku" i śmiechłem :lol: . Jakbyś do kogoś się zwracał :D
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Atk »

garg pisze: 29 gru 2022, 11:22
Atk pisze: 29 gru 2022, 11:14 Ta gra to sałatka pkt jak Bidoku?
Zobaczyłem nazwę "Bidoku" i śmiechłem :lol: . Jakbyś do kogoś się zwracał :D
Żałować możesz, że nie widziałeś co wymyślili mi słownik jak 1x pisałem 😂

Thx już edit

Wracając do tematu jest to taka sama sałatka w średnio ciężkim euro?
Awatar użytkownika
_Berenice_
Posty: 763
Rejestracja: 17 lis 2012, 14:36
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 62 times
Been thanked: 478 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: _Berenice_ »

Atk pisze: 29 gru 2022, 11:24
garg pisze: 29 gru 2022, 11:22
Atk pisze: 29 gru 2022, 11:14 Ta gra to sałatka pkt jak Bidoku?
Zobaczyłem nazwę "Bidoku" i śmiechłem :lol: . Jakbyś do kogoś się zwracał :D
Żałować możesz, że nie widziałeś co wymyślili mi słownik jak 1x pisałem 😂

Thx już edit

Wracając do tematu jest to taka sama sałatka w średnio ciężkim euro?
Absolutnie nie. Nie dostaje się punktów za każde pierdnięcie. Bywa dość ciasno :wink:
Moja kolekcja

Planszówkowy PKS - gdzie planszówki kupujemy sami, a wy decydujecie, czy również chcecie wydać na nie swoje pieniądze!

ZnadPlanszy.pl - zapraszamy też do naszego bloga, gdzie także dzieją się różniste rzeczy :>
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Taka gra w stylu retro...
Musiałaby mieć to coś w sobie, żeby ją kupić i szybko nie zapomnieć...
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: pvdel »

Ta gra była moim top1 najbardziej oczekiwanych gier na tegorocznym Essen. Zagrałem raz i niestety totalny zawód i drugiej szansy nie będzie. Gra z pewnością nie jest zepsuta i powiedzmy działa jakoś tam, ale to jest takie 5/10 do zapomnienia. No ale po kolei, zacznę od tego co mi się (w miarę) podobalo:
- Karty zagrywane na rozne sposoby, albo jako jednorazowy bonus albo „technologia” - maja fajne zdolności i generuja czasem rzeczywisty dylemat jak chcemy je zagrać.
- Zdarzaja się ze dwa-trzy momenty w całej partii, gdzie są jakieś emocje związane z ruchem pionkiem na rondlu, gdzie bardzo chcemy trafić w miejsce, które ktoś blokuje i kombinujemy jak to zrobić żeby zsynchronizować ruchy, żeby nadal osiągnąć to co chcemy i nie dopłacać złotem, którego nie mamy.
- Pomysl z tym, ze płacimy za kafelki tym czym chcemy i w zależności od tego czym zapłaciliśmy dostajemy mniej lub więcej punktów jest nawet fajny, bo możemy próbować budować więcej za małe punkty, albo mniej za duże punkty, co trochę dywersyfikuje strategie poszczególnych graczy.
I to w zasadzie tyle z pozytywów. Teraz to co mi się nie podobało:
- Gra ma totalnie zepsuty interfejs graficzny. Najłatwiej to zobrazować na przykładzie - instrukcja strona 23 (przedostatnia) - https://boardgamegeek.com/filepage/2445 ... lish-rules - mamy tutaj zestawienie ikonek w lewej kolumnie. Drzwi i okno wyglądają prawie identycznie, a trzeba to ogarniać z drugiego końca stołu na kartach leżących do góry nogami. Ikonka ma na nich około 5 milimetrów wielkości i różnica to jakieś cztery piksele. W naszej grze wyglądało to tak, ze musieliśmy podnosić kartę i porównywać ja z inna żeby stwierdzić czy to okno, czy jednak nie. To tylko przykład, najbardziej ekstremalny, ale jest ich dużo więcej. Ikonki kasy, punktów i „żywienia” (nazywanego w tej grze paria, czy pariasem cokolwiek to znaczy) są tego samego granatowego koloru i różnią się kształtem (koło, gwiazdka i romb) i można by powiedzieć - coz w tym złego, wszak kształty odróżniają od siebie nawet szympansy, ale niestety, w grze mamy wystawę kilkunastu kafelków, na większości z nich zestaw tychże ikonek obok siebie z różnymi cyferkami i przetrawienie tego oczopląsu jest męczące i generuje potworny downtime.
- Glowny mechaniczny gimmick tej gry, czyli „innowacyjne połączenie trzech rondli” to ściema. Nie ma tu żadnej innowacji, ani specjalnego połączenia czegokolwiek z czymkolwiek. Mamy de facto trzy osobne rondle na osobne pionki, które odpowiadają za oddzielne mini-gry na planszy. To, ze te rondle są jeden w drugim wpływa jedynie na sekwencje kiedy ruszamy się, którym pionkiem, żeby nie musieć dopłacać za ruch i czasem pozwala na dokupienie surowca jak aie stanie w odpowiednim miejscu. Jest to niestety za mało, żeby cały mechanizm był ciekawy. Rondle są symetryczne, wiec te ruchy są dość monotonne i w każdej partii będą wyglądać tak samo. Może gdyby na jednym rondlu był dostęp do kilku mini-gier, albo pionki mogły skręcać, byłoby to trochę ciekawsze.
- Gra to typowy przykład tzw. „complexity for conplexity’s sake” - mamy tu mnóstwo drobnych nieintuicyjnych zasad, które nie wnoszą do rozgrywki zupełnie nic, a jedynie powodują większy downtime, dłuższe tłumaczenie i zapewne konieczność czytania instrukcji przed każda partia. Meh…
- Sama rozgrywka jako całość tez nie porywa. Mamy dość typowy zestaw niespecjalnie powiązanych ze sobą mini-gier i mikrobonusow. Napięcie ma być wywolywane bardzo duża proceduralnoscia naszych poczynan i trudnością w zdobyciu zasobów potrzebnych do osiągnięcia celu (np. chciałbym kupić kartę, która daje punkty za x, potrzebuje do tego złota i ilustam różnych zasobów, muszę wiec wykonać cztery akcje żeby je zdobyć, żeby w końcu wykonać ruch, na którym mi zależało). Jako plus pisałem o tym, ze możliwość płacenia różnymi zasobami za kafelek jest fajna. Tak, ale… sprawia to, ze mamy bardzo dużo różnych zasobow, które sluza tak naprawdę do tego samego, a dodatkowo zwiększają skomplikowanie gry, co niekoniecznie wychodzi jej na dobre. To zjawisko (sztucznego pompowania ciężkości gry mnostwem drobnych zasad) jest niestety plaga w designie współczesnych euro. Może ktoś to lubi, nie wiem, mnie to raczej meczy.
- Oczywiście mamy tez nieśmiertelny tor żywienia/cesarza/papieża/you-name-it, które bije nas po rękach jak idzie nam za dobrze. Pewnie costam rzekomo balansuje, ale co? Nie wiadomo.

Podsumowując - gra nie oferuje zupełnie nic interesującego, ma za to cała masę elementów frustrujących. Polecam tzw. „sprawdzenie u kolegi”, ale zakup zdecydowanie odradzam.
rogatusiek
Posty: 37
Rejestracja: 07 mar 2020, 10:37
Has thanked: 55 times
Been thanked: 20 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: rogatusiek »

Ja z minusów to jeszcze bym dodał koszmarny design kart poematu - leży ich kilka z jednej strony planszy, niektóre mają względnie sporo tekstu, a czcionka jest pięknie stylizowana na coś, co ma się umiarkowanie nijak do arabskiego (jak rozumiem miał być inspiracją), za to jest totalnie nieczytelne. Czyli wypadałoby to wziąć w łapę, przeczytać, zrozumieć i zapamiętać, żeby potem myśląc nad ruchem nie dawać współgraczom zbyt wiele informacji (ot tak se podnosze te karte, wcale nie zamierzam robić akcji poematu...).

No i instrukcja. Dużo rzeczy jest tu implikowane, ale nie doprecyzowane. Np akcję dodatkową możemy wykonać tylko jedną na turę, bo instrukcja pisze "możesz wykonać akcję dodatkową"; akcję dodatkową możesz wykonać przed/po głównej bo nigdzie nie jest określone, kiedy ją wykonywać; zasada że dobra dobieramy zawsze z rondla obowiązuje też przy setupie, co jest nieintuicyjne, bo przez to w pierwszej rundzie na rondlu zostaje mniej rzeczy niż w pozostałych, ale nigdzie nie napisano o wyjątku od reguły, więc tak jest (wszystko potwierdzone przez autora/wydawcę na bgg)
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: michalldz90 »

Obrazek


:mrgreen:
Awatar użytkownika
crazygandalf
Posty: 420
Rejestracja: 14 lut 2016, 16:25
Has thanked: 78 times
Been thanked: 480 times
Kontakt:

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: crazygandalf »

Nagraliśmy gameplay i recenzję o tymże tytule. Może kogoś zainteresuje?
Sabika
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: XLR8 »

Zagrałem dzisiaj pierwszą partię na 4 i muszę na wstępie przyznać że spodobała mi się bardziej niż myślałem.
Przede wszystkim jest przyjemnie ciasna. Ciągle musimy decydować jakieś są nasze priorytety i który rondel pójdzie na straty jako wzięcie przychodu potrzebnego na mocniejsze akcje.
Ekonomia jest oparta tylko na pieniądzach. Surowce to dodatkowe PZ jednak są w większości opcjonalne, a pieniądze są potrzebne do ich zbierania czy płacenia kary za użycie pola.
Reszta rozgrywki to euro do bólu. Zbieranie surowców i przetapianie ich na pz. Co mi się bardzo podoba to karty celów. Przez to, że wszyscy robimy podobną pulę akcji nie jest e całe tak łatwo wygrać przewagę na Poemacie.
Generowało to stres i emocje do ostatniej rundy..na pewno na 3 ten aspekt straci.
jakubski
Posty: 83
Rejestracja: 20 mar 2019, 09:34
Lokalizacja: Zamość
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: jakubski »

Wiadomo kiedy gra wyjdzie po polsku?
Awatar użytkownika
Mark442
Posty: 83
Rejestracja: 25 wrz 2019, 11:11
Has thanked: 244 times
Been thanked: 63 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Mark442 »

jakubski pisze: 03 wrz 2023, 14:10 Wiadomo kiedy gra wyjdzie po polsku?
Niby termin określony jest przez Lucrum na wrzesień br., ale gra dopiero w tym tygodniu miała opuścić Chiny (pytanie czy opuściła?)... Termin (moim zdaniem) nie będzie dochowany, bo i Lucrum nie uruchomiło jeszcze przedsprzedaży, sam transport potrwa ok. 3-4 tygodni + odprawa celna + dotarcie na magazyn Wydawcy + wysyłka... Optymistycznie licząc II połowa października br.... jak wszystko z grą będzie w porządku :)

Informacyjnie: dla mnie gra poza planem zakupów i poza jakąś wielką chęcią na zagranie. Ot, kolejny średni, może i dobry (ale tylko dobry) euraskowy tytuł, bez większych rewelacji i efektu WOW! w średnim, mało czytelnym (ikonografia i jej wielkość) ekonomicznym wydaniu... ubiegłoroczny Essenowy hype minął bezpowrotnie na rzecz innych tytułów. Samo życie...
Mark
___________________________
Patchwork to nie moja bajka !!
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Leser »

Premiera Sabiki we wrześniu i w tym zakresie nie będzie żadnych obsuw.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
miras23
Posty: 574
Rejestracja: 25 sty 2005, 15:23
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 19 times
Been thanked: 12 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: miras23 »

A instrukcja Pl już może jest do znalezienia?
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Leser »

miras23 pisze: 04 wrz 2023, 00:00 A instrukcja Pl już może jest do znalezienia?
Powinna trafić na naszą stronę w przeciągu plus minus tygodnia.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: XLR8 »

Ja mimo wszystko polecam tę grę. Po 5 partiach w bardzo krótkim czasie jest lekkie zmęczenie tematem ale nadal mocna 8 na bgg.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: ave.crux »

Przedsprzedaż od poniedziałku na blog ojciec. Obstawiacie, że taniej niż 280zł?
Obrazek
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: XLR8 »

Za 280 nie będzie miała żadnej przyszłości na naszym rynku.
Dalem 120zl i to bardzo rozsądna cena za gameplay i wykonanie jakie oferuje.
Wakabayashi
Posty: 125
Rejestracja: 03 lut 2021, 17:57
Has thanked: 137 times
Been thanked: 18 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: Wakabayashi »

ave.crux pisze: 28 wrz 2023, 11:15 Przedsprzedaż od poniedziałku na blog ojciec. Obstawiacie, że taniej niż 280zł?
Obrazek
Wincyj niż 159 nie dam, z darmową przesyłką :wink:
MowMiStefan
Posty: 636
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 68 times
Been thanked: 162 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: MowMiStefan »

ave.crux pisze: 28 wrz 2023, 12:47 218 nucleum? Gdzie?
Przedsprzedaz angielskiej edycji w aleplanszowki.pl
Moja półka - chetnie umówię się na partyjkę (Tychy i okolice).

Sprzedam / Kupię
Awatar użytkownika
miras23
Posty: 574
Rejestracja: 25 sty 2005, 15:23
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 19 times
Been thanked: 12 times

Re: Sabika (Germán P. Millán)

Post autor: miras23 »

Leser pisze: 06 wrz 2023, 14:29
miras23 pisze: 04 wrz 2023, 00:00 A instrukcja Pl już może jest do znalezienia?
Powinna trafić na naszą stronę w przeciągu plus minus tygodnia.
I jest już czy jeszcze nie?
ODPOWIEDZ