Strona 1 z 3

Virtu (Pascal Ribrault)

: 08 paź 2022, 21:55
autor: pet78
Obrazek

Virtu
Portal games.
Cześć.
Kto co wie?
Czy ktoś miał okazję zagrać?
Ja pierwszy raz kupiłem grę bez jakiejkolwiek opinii, czy obejrzenia rozgrywki. Coś kliknelo między nami ;).
Pio


https://boardgamegeek.com/boardgame/345377/virtu

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 09 paź 2022, 11:35
autor: Gambit
Zagrałem na Portalconie. Nie pamiętam, czy udało nam się skończyć. Ciekawa rzecz, kilka interesujących mechanizmów. Choć nie wiem, czy będę ją chciał kupić.

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 09 paź 2022, 12:01
autor: Natrakh
Gambit pisze: 09 paź 2022, 11:35 Zagrałem na Portalconie. Nie pamiętam, czy udało nam się skończyć. Ciekawa rzecz, kilka interesujących mechanizmów. Choć nie wiem, czy będę ją chciał kupić.
A co sprawia, ze nie wiesz czy ja kupić ? Jakieś mechanizmy które denerwują lub są nie udane ? Pytam bo sam się zastanawiam czy nie zamówić, ale opinii jak na lekarstwo.

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 09 paź 2022, 13:20
autor: Gambit
Natrakh pisze: 09 paź 2022, 12:01
Gambit pisze: 09 paź 2022, 11:35 Zagrałem na Portalconie. Nie pamiętam, czy udało nam się skończyć. Ciekawa rzecz, kilka interesujących mechanizmów. Choć nie wiem, czy będę ją chciał kupić.
A co sprawia, ze nie wiesz czy ja kupić ? Jakieś mechanizmy które denerwują lub są nie udane ? Pytam bo sam się zastanawiam czy nie zamówić, ale opinii jak na lekarstwo.
Bo byłaby to kolejna gra o kontroli obszarów i swego rodzaju naparzaniu się na planszy w mojej kolekcji. Nie ma tam nic co mnie denerwuje. Są nawet całkiem ciekawe rozwiązania (na przykład rondel akcji, który można sobie modyfikować). Po prostu nie wiem, czy jeśli będzie w mojej kolekcji, to będzie wygrywać z innymi grami w gatunku walkę o miejsce na stole.

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 09 paź 2022, 13:51
autor: XLR8
Gambit pisze: 09 paź 2022, 13:20
Natrakh pisze: 09 paź 2022, 12:01
Gambit pisze: 09 paź 2022, 11:35 Zagrałem na Portalconie. Nie pamiętam, czy udało nam się skończyć. Ciekawa rzecz, kilka interesujących mechanizmów. Choć nie wiem, czy będę ją chciał kupić.
A co sprawia, ze nie wiesz czy ja kupić ? Jakieś mechanizmy które denerwują lub są nie udane ? Pytam bo sam się zastanawiam czy nie zamówić, ale opinii jak na lekarstwo.
Bo byłaby to kolejna gra o kontroli obszarów i swego rodzaju naparzaniu się na planszy w mojej kolekcji. Nie ma tam nic co mnie denerwuje. Są nawet całkiem ciekawe rozwiązania (na przykład rondel akcji, który można sobie modyfikować). Po prostu nie wiem, czy jeśli będzie w mojej kolekcji, to będzie wygrywać z innymi grami w gatunku walkę o miejsce na stole.
A co byś postawił wyżej od niej?
Ja kocham area control, ale nie potrafię znaleźć gry, którą byłaby wybitna.
Obecnie rządzą u nas root, tyrani i endeavor, ale żadna z nich to coś co nazwałbym czystym area control.

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 09 paź 2022, 14:03
autor: Gambit
XLR8 pisze: 09 paź 2022, 13:51 A co byś postawił wyżej od niej?
Ja kocham area control, ale nie potrafię znaleźć gry, którą byłaby wybitna.
Obecnie rządzą u nas root, tyrani i endeavor, ale żadna z nich to coś co nazwałbym czystym area control.
El Grande, Szoguna, Inis, Age of Conan, Tsukuyumi, Endeavor, Tyranów...ale pamiętaj, że w Virtu zagrałem raz, "na szybko", więc mój osąd jest cokolwiek zaburzony

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 09 paź 2022, 19:16
autor: Natrakh
Gambit pisze: 09 paź 2022, 14:03
XLR8 pisze: 09 paź 2022, 13:51 A co byś postawił wyżej od niej?
Ja kocham area control, ale nie potrafię znaleźć gry, którą byłaby wybitna.
Obecnie rządzą u nas root, tyrani i endeavor, ale żadna z nich to coś co nazwałbym czystym area control.
El Grande, Szoguna, Inis, Age of Conan, Tsukuyumi, Endeavor, Tyranów...ale pamiętaj, że w Virtu zagrałem raz, "na szybko", więc mój osąd jest cokolwiek zaburzony
No to chyba mnie przekonałeś, z Twojej listy niektóre tytuły w ekipie już są, a ja sam mam chyba tylko Cyklady z area control, tak wiec może Virtu siądzie ;p

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 13 paź 2022, 12:29
autor: SosnowyPatyk
Też się grubo zastanawiam nad tym tytułem i szala przeważa się na "kupuj". W zasadzie Tomek swoją opinią to uskutecznił moją chęć zakupu, bo pomimo że by jej nie kupił, to między wierszami odczytałem, że to może być dobra gra. Jeszcze tematyka i wizualny aspekt również przemawiają za chęcią zakupu.

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 13 paź 2022, 12:57
autor: tomg
Jak wygląda sprawa ciężaru i klarowności zasad ?
Chyba gdzieś widziałem w necie negatywne opinie

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 13 paź 2022, 14:23
autor: pcyzm
Zaku (na Youtubie Zaku BoardGames) zapowiedział, że będzie robił nagranie o Virtu, wstrzymam się na razie z zakupem bo materiałow jak na lekarstwo acz kusi.

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 24 paź 2022, 20:48
autor: Portal Games
Cześć! Zdajemy sobie sprawę, że o grze Virtu materiałów w Internecie jest dosłownie jak na lekarstwo, a jednak tytuł, klimat i cała tematyka wzbudza zainteresowanie. Dlatego postanowiliśmy trochę pocisnąć dalej ten temat i szykujemy sporo materiałów video o Virtu. Pierwszy z nich już jest dostępny na naszym YT. To unboxing gry: https://www.youtube.com/watch?v=8UDClqSswtI a za tydzień już jest zaplanowana dłuższa prezentacja.

Dajcie znać, co zainteresowałoby Was jeszcze bardziej bądź czego potrzebujecie :)

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 25 paź 2022, 08:52
autor: Lopezzo
Portal Games pisze: 24 paź 2022, 20:48 Cześć! Zdajemy sobie sprawę, że o grze Virtu materiałów w Internecie jest dosłownie jak na lekarstwo, a jednak tytuł, klimat i cała tematyka wzbudza zainteresowanie. Dlatego postanowiliśmy trochę pocisnąć dalej ten temat i szykujemy sporo materiałów video o Virtu. Pierwszy z nich już jest dostępny na naszym YT. To unboxing gry: https://www.youtube.com/watch?v=8UDClqSswtI a za tydzień już jest zaplanowana dłuższa prezentacja.

Dajcie znać, co zainteresowałoby Was jeszcze bardziej bądź czego potrzebujecie :)
Gejmplej :)

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 25 paź 2022, 08:53
autor: Wosho
Nie wiem kogo interesuje unboxing i po co tracic czas. Jesli jestesmy zainteresowani gra to chcemy obejrzec jak ktos w nia gra, sensownie i w optymalnym składzie :)

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 25 paź 2022, 09:58
autor: Wazanaczole
może w ten sposób ma się sprzedać. oprócz podmiany akcji rondla i zmiennej kolejności wykonywania tur, czy jest w tej grze coś ciekawszego, i mniej subiektywnego, od przyjemnych ilustracji? na ten moment ta gra to poziom Brazil: Świt Imperium

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 26 paź 2022, 09:34
autor: Wisimito

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 26 paź 2022, 09:47
autor: Hardkor
Portal Games pisze: 24 paź 2022, 20:48 Cześć! Zdajemy sobie sprawę, że o grze Virtu materiałów w Internecie jest dosłownie jak na lekarstwo, a jednak tytuł, klimat i cała tematyka wzbudza zainteresowanie. Dlatego postanowiliśmy trochę pocisnąć dalej ten temat i szykujemy sporo materiałów video o Virtu. Pierwszy z nich już jest dostępny na naszym YT. To unboxing gry: https://www.youtube.com/watch?v=8UDClqSswtI a za tydzień już jest zaplanowana dłuższa prezentacja.

Dajcie znać, co zainteresowałoby Was jeszcze bardziej bądź czego potrzebujecie :)
Z tego jak czytałem na szybko instrukcje to baardzo przydałby się film z zasadami. Albo instrukcja ciężka albo mój umysł przy czytaniu jej :D

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 30 paź 2022, 20:24
autor: XLR8
Zagraliśmy na trzech. Partia zajęła nam godzinę bez tłumaczenia. Mam garść przemyśleń, bo ciężko mi napisać ładnie sformatowaną recenzję na telefonie.
Na wstępie tylko napisze, że tak naprawdę dobre gra ale bardzo specyficzna i raczej dla wąskiego grona odbiorców.

Gra jest piekielnie ciasna. Każda decyzja niesie ze sobą spore konsekwencje. Nasze wyniki byly poniżej 10pz więc każdy punkcik był na wagę złota. Przez to, że walka jest policzalna doskonale wiemy czy jest sens kogoś atakować czy nie. Szczególnie jak jesteśmy ostatnim graczem w turze to doskonale znamy układ i potencjał wrogów. Jest to też spory autobalans, bo kolejność w turze wyznacza liczba podbitych miast (więcej=gramy prędzej).

Niestety problemem jest przepływ rozgrywki. Co akcję jest upkeep czyli możliwość zakupu kart i płacenie żołdu. To bardzo psuje flow. Akcję były zawsze dużo szybsze niż zakupy. Dodatkowo zawsze jest dostęp do WSZYSTKICH kart i kafelków więc ogrom możliwości generuje downtime.

Ogólnie ja bawiłem się naprawdę dobrze. Jednak moi współgracze zdecydowanie gorzej, choć głównym powodem jaki podali było błądzenie we mgle z powodu mnogości możliwości.

Podsumowując gra jest dobra. Jednak ma kilka problemów:
ciasnotę
zawsze tę samą pulę, dostępną od początku
bardzo mdłe karty, jest ich sporo, bo kilkanaście rodzajów, ale większość nie różni się zbytnio od siebie

Na plus:
Trzy możliwości zakończenia rozgrywki
Każdy punkt się liczy i jest ogromny stres żeby robić tylko te najważniejsze akcje
Szybki czas rozgrywki

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 01 lis 2022, 21:55
autor: Portal Games
Cześć, dzisiaj zgodnie z obietnicą podrzucamy Wam kolejny film o Virtu. Łapcie video prezentację!

https://www.youtube.com/watch?v=_6nnh_85v7Q

PS. Przekazaliśmy Markowi prośbę o video z zasadami :)

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 03 lis 2022, 12:26
autor: Ginet
Po rozgrywce 3-osobowej mam w skrócie takie wrażenia:
- ciekawa pomysł z możliwością zmiany dostępnych dla gracza na rondlu akcji,
- dosyć wysoki próg wejścia,
- niezwykle krótką kołderką,
- negatywna interakcja na potęgę (akcja Intrygi)

Jakby ktoś chciał poczytać szerzej linkuję na GF :D - https://www.gamesfanatic.pl/2022/11/03/ ... rzadzenia/

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 04 lis 2022, 18:41
autor: Portal Games
Cześć! Czy wiecie, ale w zespole marketingu jest Rafał, do którego przylgnęła łatka "Smoczy Język"? Strzeżcie się wszyscy ci, którzy siadają z nim do planszowego stołu! To właśnie dzisiaj Rafał popełnił felieton o Virtu, czyli grze, która potrafi być naprawdę wredna :)

"Nazywam się Rafał, gram w planszówki od małego, a w te nowoczesne od 2006 roku. W naszej portalowej ekipie dorobiłem się swego rodzaju reputacji, a że Ignacy jest dość medialną osobą, ta reputacja wypłynęła poza gliwicką grupę planszówkową.

Nie wiedzieć czemu, nazywają mnie Smoczym Językiem. Że niby przy grach planszowych zmieniam się w sączącego jad fałszywego doradcę, który udaje sojusznika, by zdradzić, wykorzystać i – w przeciwieństwie do postaci z Władcy Pierścieni – sięgnąć po zwycięstwo. Jest to oczywiście posądzenie krzywdzące, jednostronne i całkowicie pozbawione podstaw; zwykła strategia, którą Ignacy napuszcza na siebie swoich współgraczy. Przecież nie byłbym zdolny do takich machlojek…

Obrazek
Skoro to sobie wyjaśniliśmy, porozmawiajmy o Virtu. W Virtu jest ciasno. Trzeba zapanować nad rondlem akcji i dostosować go do potrzeb, celów i fazy gry. Gospodarować zasobami tak, by starczyło ich na działania i rozwój. Wykorzystać paru dostępnych dworzan i dwa czy trzy znaczniki szpiegów. Porozstawiać armię tak, by dosięgła wroga, osłoniła kluczowe miejsca, a na koniec rundy nie rozpierzchła się z braku żołdu.

Obrazek
Obok tych mechanicznych zależności do opanowania i przełożenia na strategię, Virtu ma jeszcze jednen aspekt: bezmiar interakcji. Interakcji negatywnej, wielopoziomowej i bezwzględnej. W tej krwistej euro-strategii, która tematyką wprost odwołuje się do pana Machiavelliego, mamy tak naprawdę trzy obszary gry. Pierwszy to plansza dworu, którą musimy uczynić sprawnym silniczkiem naszych akcji. Drugi – plansza główna, mapa Italii z naszymi i wrogimi miastami. I trzeci, którego na pierwszy rzut oka nie widać, a którego opanowanie jest kluczem do zwycięstwa. To rozmowy nad stołem, przekonywanie, mamienie pozornymi ruchami i ukrywanie tych prawdziwych. Reakcje na rozmowy, deklaracje i poczynania współgraczy i płynne przechodzenie od sojuszu do zdrady, od wrogości do wspólnoty interesów.

Obrazek
Gdy obiecałem Klaudii, że nie zaatakuję jej poniżej linii Genua-Ravenna, nie wspominałem nic o miastach na północ od niej. I nie mówiłem ni słowa o tym, że gdy Marek zajmie jej Pizę, będę mógł ją zająć – bo to już nie atak na Klaudię. Gdy przekonywałem o tym, że współgracze powinni wspólnie zaatakować Marka, bo zanadto się rozłożył na mapie, nie było mowy o moim uczestnictwie w natarciu. A tym bardziej o tym, że na rękę jest mi ich zaangażowanie w jakąkolwiek wojnę na planszy, bo w tym czasie mogę uciułać zasoby na tytuł, którego nikt nie zdąży mi podebrać. Gdy maszerowałem w stronę Wenecji, to nie po to, by… Wiesz, co mam na myśli?

Virtu to must-have na stołach Smoczych Języków. Gra idealna do tego, by powbijać sobie noże w plecy, tworzyć sojusze i spektakularnie je zrywać, przygotowywać natarcia-pułapki, napuszczać na siebie wrogów. By knuć, knuć i jeszcze raz knuć.

Nazywam się Smoczy Język i nie umiem się doczekać kolejnej partii Virtu."

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 04 lis 2022, 19:15
autor: Hardkor
Portal Games pisze: 04 lis 2022, 18:41
Dobra portal pierdu pierdu. Dajcie porządną wideo instrukcję albo zlećcie Komuś (Where Kaczmar) :P

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 04 lis 2022, 21:35
autor: Atk
Portal Games pisze: 04 lis 2022, 18:41 Cześć! ...
Boże jak tu jej nie kupić, z drugiej strony moja ekipa to najlepiej nie mówić do siebie przy euro sucharze

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 04 lis 2022, 22:13
autor: Hardkor
Atk pisze: 04 lis 2022, 21:35
Zmiłuj się człowieku i jak już cytujesz tonę tekstu to chociaż usun zdjęcia albo daj to w spoiler...

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 08 lis 2022, 02:01
autor: japanczyk
Zagraliśmy dzisiaj w Virtu i, ech...
Gralismy na 4 osoby i po bardzo dobrych pierwszych wrazeniach gra zakonczyla sie powiedzmy, ze tak sobie

Ogolnie podpialbym sie pod post XLR8 do polowy rozgrywki, niestety pozniej gra zaczela sie ciagnac, a warunki końca gry wcale nie były takie łatwe do spelnienia jak sie wydawalo, a to wszytsko przez jedną wspaniałą akcję - Intrygi

Sam pomysł na blokowanie akcji innych graczy jest świetny, ale w momencie kiedy jest mozliwosc zastapienia akcji Intrygi inną akcją przy reorganizacji, a chwile poźniej pozostali gracze mogą wlepic agentow i uniemozliwic wykonanie jakiejkolwiek akcji do końca gry :) Oczywiscie tak sie nie stalo w wypadku naszej rozgrywki, ale mozliwosc taka w grze istnieje co uwazam za kiepski design

Gdzies tam jest dobra gra, ale na pewno nie dla nas - Namurenai powiedzial, ze gdyby mu ktos zaproponowal Virtu i Brazil, to wybralby Brazil, a fanem Brazila nie jest :P

Gra jest żmudna w tym co robi - ciezko cos zaplanowac, bo zanim dojdzie sie do miejsca gdzie mamy szanse wykonac plan to sytuacja na planszy zmieni sie 4 razy. Surowce zbiera sie powoli, szybkie obstawienie jasnych komnat palacowych zdaje sie jedna z wazniejszych rzeczy, zeby miec dostep do jak najwiekszej ilosci wspierajacych dworzan, ktorych mozemy w maire czesto odswiezac wspomagajac podstawowe wartosci akcji

Ogolnie kazdy z nas mial poczucie, ze gra jest ciasna dla bycia ciasnej - roznego rodzaju ograniczenia psuja cos co mogloby byc calkiem przyjemna rozgrywka przy kilku innych decyzjach deisgnerskich. Wszytskiego tutaj jest malo - rozstawienie na planszy ejst oczywiscie tematyczne, ale gra jest mocno abstrakcyjna a poczatkowy start sprawia, ze ma sie poczucie zgromadzenia 3 graczy w jednym miejscu, gdy 4 moze swobodnie rozlewac sie na wolne miasta neutralne. 6 zolnierzy to duzo i nieduzo, ale szachowanie sie z innym graczem moze uziemic czesc zasobow i niemalze wyeliminowac je z gry. Zold dla zolnierzy imho jest kompletnie zbedny dla ekonomii gry i niepotrzebnie stanowi element upkeepu.

Akcje sa mega szybkie, ale faza Zimy potrafi zrobic downtime stulecia gdy zaczniemy analizowac palacowe przepychanki i zakupy na targu gdzie mamy wybor sposrod stalego rynku 9 kart oraz 6 rodzajow kafelkow

Dochodzi tezx instrukcja gdzie rzeczy sa porozrzucane w 3 roznych miejscach (np. informacje o odpustach, poruszanie sie po palacu) i jestesmy odsylani wielokrotnie z miejsca w miejsce

6,5/10 dam, nie jest to zla gra, ale mam poczucie, ze moglaby byc zdecydowanie lepsza

Bonus:
- tłumaczenie Maître de l'Italie jako Mistrza Włoch jest moim zdaniem chybione - zarówno słowo maitre jak i angielskie master może oznaczać Władcę/Rządcę i w takim kontekscie powinno to zostac przetłumaczone; pokonanie pozostałych włoskich rodów w prestiżu, żeby zostać Mistrzem Włoch w grze, która usilnie stara się być tematyczna brzmi jak kpina
- W instrukcji jest mowa o Świętym Cesarstwie Rzymskim, a na mapie mamy napis Świete Imperium Rzymski

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

: 08 lis 2022, 08:53
autor: Urkeith
Oj tak, posiadanie dużej liczby szpiegów, mocnej akcji intrygi (lub dwóch 8) ), u któregoś z graczy spowoduje, że będzie on co chwila wysyłał szpiegów do innych graczy i psuł im silniczek. Strasznie bolesne i przeciągające grę.