Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: grzeslaw90 »

castelano pisze: 20 kwie 2022, 21:50 Cześć. Jeżeli mam szczesliwe miasto i irygacje i dwa pola pustkowi to czy mogę zebrac dwa żywności w jednej akcji zbierania?
Analogicznie z ryboustwem?
Bo już przy porcie w instrukcji jest opisane że tylko z pojedynczego sąsiadującego...

??
Irygacja z każdego pustkowia. Rybołóstwo tylko z jednego pola morza.

https://techraptor.net/sites/default/fi ... 0Board.jpg
Po angielsku jest trochę jaśniej.
Awatar użytkownika
upadly_bankowiec
Posty: 249
Rejestracja: 11 lis 2018, 13:48
Has thanked: 58 times
Been thanked: 122 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: upadly_bankowiec »

grzeslaw90 pisze: 20 kwie 2022, 21:58
castelano pisze: 20 kwie 2022, 21:50 Cześć. Jeżeli mam szczesliwe miasto i irygacje i dwa pola pustkowi to czy mogę zebrac dwa żywności w jednej akcji zbierania?
Analogicznie z ryboustwem?
Bo już przy porcie w instrukcji jest opisane że tylko z pojedynczego sąsiadującego...

??
Irygacja z każdego pustkowia. Rybołóstwo tylko z jednego pola morza.

https://techraptor.net/sites/default/fi ... 0Board.jpg
Po angielsku jest trochę jaśniej.

Link nie działa, możesz podesłać poprawny?
Mój kanał na youtube na którym możesz poznać/przypomnieć sobie zasady gier.
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: grzeslaw90 »

upadly_bankowiec pisze: 25 kwie 2022, 11:51
grzeslaw90 pisze: 20 kwie 2022, 21:58
castelano pisze: 20 kwie 2022, 21:50 Cześć. Jeżeli mam szczesliwe miasto i irygacje i dwa pola pustkowi to czy mogę zebrac dwa żywności w jednej akcji zbierania?
Analogicznie z ryboustwem?
Bo już przy porcie w instrukcji jest opisane że tylko z pojedynczego sąsiadującego...

??
Irygacja z każdego pustkowia. Rybołóstwo tylko z jednego pola morza.

https://techraptor.net/sites/default/fi ... 0Board.jpg
Po angielsku jest trochę jaśniej.

Link nie działa, możesz podesłać poprawny?
Nawet lepiej - podeślę cały obrazek co by kolejny autor nie wyłączył hostowania ;)
Spoiler:
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 953
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 335 times
Been thanked: 359 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: yrq »

grzeslaw90 pisze: 20 kwie 2022, 21:58
castelano pisze: 20 kwie 2022, 21:50 Analogicznie z ryboustwem?
Rybołóstwo tylko z jednego pola morza.
Pomogę Wam: rybołówstwo. ;)
Kosa7
Posty: 4
Rejestracja: 10 maja 2022, 03:06

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Kosa7 »

Pytanie o transport morski jednostek, taki, baaardzo daleki w jednej akcji ruchu.

Zaczynamy nową rundę i dajmy na to na jednym obszarze morza mamy jeden statek nazwijmy go Statek A z dwoma jednostkami na nim, załadowane zostały w przeszłości.
Zaczynamy akcję ruchu, więc przesuwamy owy statek A z dwoma unitami dookoła mapy za pomocą nawigacji do następnego pola morza, na którym znajduje się tez mój statek, nazwijmy statek B. W tej chwili ruszona została tylko jedna grupa (statek A), więc pora na drugą, i chciałbym ruszyć statek B w podobny sposób co A ale z jednostkami, które przypłynęły ze statkiem A. Oczywiście można jeszcze iść (a raczej płynąć ;) dalej i statek B trafi na następne pole morza z moim statkiem C i znów statek C weźmie jednostki ze statku B i przetransportuje je jeszcze dalej i tak skończy się ta akcja, ruchem 3 różnych statków i transportem jednostek lądowych o 3 grupy morza w jednej akcji.
Chodzi o zrobienie takiego "mostu" ze statków dla jednostek lądowych, ja nie widzę przeciwwskazań aby tak zrobić :) jednak nieco to zagmatwane i chciałbym nim coś takiego kiedyś uda się niecnie wykorzystać mieć pewność, że nie łamię zasad.
castelano
Posty: 165
Rejestracja: 25 kwie 2017, 11:25
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: castelano »

A w jaki sposób przemieszczasz jednostki ze statku A na B i potem na C w jednej akcji?
Kosa7
Posty: 4
Rejestracja: 10 maja 2022, 03:06

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Kosa7 »

zdaje mi się, że one nie są przypisane do konkretnego statku tylko do pola.
Czyli jak statek A spotka się ze statkiem B to na jednym polu mam dwa statki oraz 2 jednostki lądowe. Czyli mam statek A, którego ruszyłem i statek B, którego chcę ruszyć.
Czy jednak trzeba konkretnie w takim przykładzie zaznaczyć, że jednostki są na danym, konkretnym statku i tylko na nim i jakby chciały przejść na drugi to muszą wykonać ruch w ramach swojej grupy?
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Montesque »

Nie ma akcji/ruchu pozwalającego przemieścić jednostki pomiędzy statkami na morzu.
W Twoim przykładzie jednostki pozostają na statku A, statek B porusza się pusty.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Atamán »

Ale instrukcja na żadnym etapie nie wymusza na graczach pilnowania, które jednostki lądowe są na jakim statku. Poruszając statkami zabieramy jednostki lądowe przy okazji. Więc taki ruch jest legalny.
PerezSaj
Posty: 127
Rejestracja: 28 lis 2020, 21:56
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: PerezSaj »

Atamán pisze: 11 maja 2022, 08:55 Ale instrukcja na żadnym etapie nie wymusza na graczach pilnowania, które jednostki lądowe są na jakim statku. Poruszając statkami zabieramy jednostki lądowe przy okazji. Więc taki ruch jest legalny.
Tylko ze całkowicie nielogiczny. Jak miałbym wybierać to wybrałbym żeby przenoszenie jednostek że statku na statek było traktowane jako ruch.
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: grzeslaw90 »

Atamán pisze: 11 maja 2022, 08:55 Ale instrukcja na żadnym etapie nie wymusza na graczach pilnowania, które jednostki lądowe są na jakim statku. Poruszając statkami zabieramy jednostki lądowe przy okazji. Więc taki ruch jest legalny.
Jak nie wymusza? Jest zaznaczone, że w przypadku utraty statku musisz również usunąć powiązane z tym konkretnym statkiem jednostki. Jedynym sposobem na przemieszczenie jednostek ze statku to desant na ląd i nic innego.

EDIT. Wiem, że tak jak opisujesz jest w twilight imperium ale ta gra to nie twilight imperium i tam inaczej jest to wytłumaczone pod kątem przyjętych praw kosmosu - małe statki wylatują z transportowców na czas walki ale później nie mają do czego wrócić i 'umierają' :D
Kosa7
Posty: 4
Rejestracja: 10 maja 2022, 03:06

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Kosa7 »

Czyli w takim przypadku posłużę się takim przykładem:
Mam dwa statki i armię na polu lądu, którą właśnie będę zapakowywał na nie, armia to: piechota, kawa, słoń oraz dowódca i teraz każda jednostka dokładnie musi być przypisana do danego statku? Bo dajmy na to, zakładając, że przez najbliższe 2-3 rundy ot tak będę sobie pływał tymi statkami z armią, to muszę zawsze pilnować gdzie która jednostka jest wg. tego jak była zapakowana na początku? Bo przecież jeden z nich może zostać zatopiony przez przeciwnika i wtedy muszę wskazać, który to statek i to właśnie te konkretne jednostki, które na nim były idą na dno? Czyli w takim przykładzie nie mogę sobie dowolnie wybrać dwóch lądowych jednostek, które zostają zniszczone tylko te dwie, które były na danym statku, który wskazałem, że zostanie zniszczony?

Dalej byłbym przy tym, że to legalny ruch jak pisze Ataman. Instrukcja nigdzie o tym nie mówi, a jak mówi to właśnie gdzie? :D
castelano
Posty: 165
Rejestracja: 25 kwie 2017, 11:25
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: castelano »

Tak, przypisujesz jednostki lądowe do jednostki statku. Maksymalnie dwie na statek.
Kosa7
Posty: 4
Rejestracja: 10 maja 2022, 03:06

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Kosa7 »

To podsumowując:

Mam 2 statki, statek I oraz II.
Plus armię na sąsiednim polu: piechota: a, kawa: b, słoń: c, dowódca: d.

To muszę jasno określić, że:
Na statku I: jest a i b
Na statku II: jest c i d
?

Rodzi to takie komplikacje, że właśnie jak zatonie podczas bitwy jeden statek to muszę wskazać, że to jest statek I bądź II i adekwatnie do tego ściągnąć jednostki a i b lub c i d, nie mógłbym ściągnąć np. a i d.

Albo kolejna komplikacja, jakbym chciał te statki rozdzielić, czyli jeden sobie popłynie na jedno pole morza, a drugi na inne to też muszę trzymać się tego jakie jednostki ze sobą zabiera?

Ogólnie oprócz wyżej wskazanego TI, to chyba podobnie było też i w GoT, chociaż nie pamiętam zbytnio dobrze bo ogrywałem się w niego strasznie ale sporo lat temu ale tam chyba bez problemu robiło się takie niby "mosty" ze statków, choć nieco inaczej jednak sedno podobne. A to 3 bardzo stare gry z podobnych czasów więc mogą być podobieństwa.
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: grzeslaw90 »

Kosa7 pisze: 11 maja 2022, 17:40 To podsumowując:

Mam 2 statki, statek I oraz II.
Plus armię na sąsiednim polu: piechota: a, kawa: b, słoń: c, dowódca: d.

To muszę jasno określić, że:
Na statku I: jest a i b
Na statku II: jest c i d
?

Rodzi to takie komplikacje, że właśnie jak zatonie podczas bitwy jeden statek to muszę wskazać, że to jest statek I bądź II i adekwatnie do tego ściągnąć jednostki a i b lub c i d, nie mógłbym ściągnąć np. a i d.

Albo kolejna komplikacja, jakbym chciał te statki rozdzielić, czyli jeden sobie popłynie na jedno pole morza, a drugi na inne to też muszę trzymać się tego jakie jednostki ze sobą zabiera?

Ogólnie oprócz wyżej wskazanego TI, to chyba podobnie było też i w GoT, chociaż nie pamiętam zbytnio dobrze bo ogrywałem się w niego strasznie ale sporo lat temu ale tam chyba bez problemu robiło się takie niby "mosty" ze statków, choć nieco inaczej jednak sedno podobne. A to 3 bardzo stare gry z podobnych czasów więc mogą być podobieństwa.
Musisz jasno określić co jest na jakim statku i podczas rozdzielania się statków podział zostaje.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Atamán »

grzeslaw90 pisze: 11 maja 2022, 11:21
Atamán pisze: 11 maja 2022, 08:55 Ale instrukcja na żadnym etapie nie wymusza na graczach pilnowania, które jednostki lądowe są na jakim statku. Poruszając statkami zabieramy jednostki lądowe przy okazji. Więc taki ruch jest legalny.
Jak nie wymusza? Jest zaznaczone, że w przypadku utraty statku musisz również usunąć powiązane z tym konkretnym statkiem jednostki.
Nie prawda. W przypadku utraty statku sprawdzam tylko na koniec bitwy, czy liczba jednostek lądowych nie przekracza łącznej ładowności statków.

Tu jest fragment instrukcji, str. 24:
Jednostki Lądowe transportowane przez Statki nie odgrywają
żadnej roli w Bitwach Morskich (za wyjątkiem zdolności kilku
Przywódców). Jednakże, po Bitwie Morskiej musisz sprawdzić,
czy masz wystarczająco dużo Statków na danym polu do
transportowania Jednostek Lądowych (2 Jednostki Lądowe na
Statek). Jeśli nie, musisz usuwać Jednostki Lądowe, dopóki nie
będzie ich tylu, ile jesteś w stanie transportować.

Czyli nie ma w tej grze przypisania konkretnych jednostek do konkretnych statków. (Czyli jest dokładnie tak jak w TI.)
Damon22
Posty: 205
Rejestracja: 13 gru 2018, 20:09
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 94 times
Been thanked: 42 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Damon22 »

Atamán pisze: 11 maja 2022, 21:10 Jednakże, po Bitwie Morskiej musisz sprawdzić,
czy masz wystarczająco dużo Statków na danym polu do
transportowania Jednostek Lądowych (2 Jednostki Lądowe na
Statek). Jeśli nie, musisz usuwać Jednostki Lądowe, dopóki nie
będzie ich tylu, ile jesteś w stanie transportować.

Czyli nie ma w tej grze przypisania konkretnych jednostek do konkretnych statków. (Czyli jest dokładnie tak jak w TI.)
Tak to rozumiem i sobie tłumaczę, bo z tą zasadą faktycznie jest problem...:
- jak statki sobie pływają to nie ma podziału, które jednostki lądowe zajmują dany statek (* problem),
- po bitwie, ze zniszczonego statku rozbitkowie są zabierani na inne dostępne statki.

I wszystko fajnie, ale:
* w momencie podzielenia grupy statków następuje przesiadka jednostek lądowych według naszej woli (bo nie są przypisane) ?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Atamán »

No tak, takie są konsekwencje tego, że jednostki lądowe nie są przypisane do konkretnych statków. Przewozisz je "przy okazji" poruszania statkami.

Można by sobie ot choćby taki scenariusz wyobrazić:
1. Trzy oddzielne statki przypływają na jedno pole morza, każdy ze statków przypłynął z innego miejsca, każdy transportował po 1 jednostce lądowej, niech to będą: Słoń, Lider, Osadnik.
2. Na pole morza wpływają wrogie statki, toczy się bitwa morska, przeciwnik przegrywa, ale tracimy jednej ze statków.
3. Gra w żaden sposób nie wymusza na nas pilnowania, kto na którym statku siedzi, mamy tylko sprawdzić, czy ogólnie nie przekroczyliśmy łącznej ilości transportowanych jednostek, ale wszystko jest ok: mamy 2 statki, a więc 4 ładowności, a na polu ze statkami 3 jednostki lądowe: Słoń, Lider, Osadnik. Czy zasady bitwy każą nam kogoś zdjąć? Nie. Czy zasady każą nam na etapie bitwy jeszcze zadeklarować kto się do kogo przesiada? Również nie.
4. Mija kilka rund i postanawiamy jeden z tych statków z tego morza zabrać. I to jest dopiero ten etap, w którym decydujemy, kogo zabieramy, a kogo zostawiamy - a możliwości mamy dużo (możemy zabrać samego Słonia, samego Lidera, samego Osadnika albo dowolną parę tych 2).

To oczywiście w dalszej konsekwencji umożliwia łańcuchowe transportowanie jednostek lądowych, no ale to wynika po prostu z zasad gry.
castelano
Posty: 165
Rejestracja: 25 kwie 2017, 11:25
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: castelano »

Zastanawiam się na ile to coś zmieni i ile wniesie do dyskusji, jednak w instrukcji jest zapis "...porusz statek( z piechotą, która jest teraz transportowana)do celu.

Dla mnie to oznacza że przydzielamy konkretne jednostki do konkretnego statku.
Purpler
Posty: 8
Rejestracja: 29 gru 2021, 13:19
Has thanked: 15 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Purpler »

Co robicie w sytuacji gdy gracz skończył już swój ruch i zapomniał zrealizować cel, w którego w nazwie było "Natychmiast" ?
W instrukcji jest, że cel jest realizowany natychmiast po jego spełnieniu. Napisane jest również "Kiedy zrealizujesz Cel umieść go odkryty przed sobą"
Gracz mówił, że ponieważ na karcie jest słowo "natychmiast" cel się samorealizuje, bez względu na to czy zapomniał czy nie.
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Montesque »

Samorealizacja to bzdura, ale w czym problem, by zaakceptować taką kartę, jeśli ktoś zwyczajnie zapomniał ją zagrać?
Już jest na tym forum dyskusja, czy pozwalać graczom na cofanie ruchów, dobieranie premii, o których zapomnieli itd. To już zależy od graczy(na co się wspólnie umówicie i na ile sobie wzajemnie w podobnych sytuacjach pobłażacie), nie od konkretnego tytułu
Purpler
Posty: 8
Rejestracja: 29 gru 2021, 13:19
Has thanked: 15 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Purpler »

My umówiliśmy, że gracz który jest jeszcze na ruchu, może cofnąć wszystkie ruchy, które wpływają tylko na niego i nie wpływają na przyszłe losy innych osób.
Czyli np. jak dobierze wydarzenie nie można już cofnąć ruchu.
Umówiliśmy się również, że jeśli ktoś zakończy swój cały ruch, to jeśli coś zapomniał to przepada (bez tej uwagi wprowadzało to zamieszanie)
Bardziej chodziło o tą samorealizację, bowiem gracz twierdzi "Kiedy zrealizujesz cel nie określa momentu natychmiast o to mi dokładnie chodziło. Położenie i zrealizowanie celu nie jest określone jako natychmiast, słowem natychmiast jest tylko określony moment w którym cel się realizuje inaczej mówiąc natychmiast według mnie wskazuję dowolny punkt w grze a faza podsumowania wskazuje konkretną fazę czyli fazę podsumowania kiedy ten cel się wypełnia."
My jesteśmy grupą lubiących się ludzi, dlatego ktoś musi na to spojrzeć z boku, bez emocji ;) i rozstrzygnąć kto ma rację :)
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 953
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 335 times
Been thanked: 359 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: yrq »

Raz tylko grałem, ale kojarzę, że cele "natychmiast" odnoszą się do konkretnej sytuacji na stole, np. mam więcej zasobów niż reszta graczy.
A to służyło do tego, żeby sprawdzić stan gry w tym konkretnym momencie, bo w następnej rundzie możemy już nie spełniać warunków.

Jeśli to tego typu cel, to bez wyraźnego określenia mi momentu spełnienia nie powinien być uznany (ofc jeśli chcemy grać ściśle z zasadami).
Awatar użytkownika
Mortinista
Posty: 362
Rejestracja: 17 wrz 2019, 23:57
Has thanked: 243 times
Been thanked: 158 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Mortinista »

Cześć, mam pytanie odnośnie karty akcji z wymianą technologii między graczami. Nie pamiętam teraz jej nazwy - jest to karta gdzie 2óch graczy w odległości max. 2óch pół od siebie (miasta/jednostki) może wymienić się technologiami bez ponoszenia kosztów biorąc znaczniki z puli, nie z toru wydarzeń.

Mam pytanie odnośnie tej odległości :

Co jak np między miastami/jednostkami jest woda? Czy dalej to się liczy ? Czy może potrzeba statku lub liczymy odległość jak da się okrążyć pole wody ?

Ja byłem zdania, że przez wodę się nie da (jak nie ma na wodzie statku), a gracze którzy mieli się wymienić technologiami, że tak bo karta tego nie precyzuje. Obstawałem przy mojej opcji bo Osadnicy nie pływają (chyba że na statkach lub jak grasz Wikingami, którzy zamieniają ich w statki).
Kojarzy mi się to ze Szlakami Handlowymi.

Co myślicie ? Kto ma rację?
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1965
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 191 times
Been thanked: 839 times

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

Post autor: Neoptolemos »

Przy odkrytych kaflach liczy się wyłącznie odległość. Oni mieli rację, choć rozumiem twoje argumenty ;)
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
ODPOWIEDZ