Chronicle X (Glenn Allan, Jarek Ewertowski)
: 08 paź 2021, 20:16
BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/239189/chronicle-x
Rulebook, Mission Book, SG Book, FAQ&ERRATA: https://archon-studio.com/downloads
TRAILER i opis gry: https://www.youtube.com/watch?v=C238tDg4M5Y
Kampania KS:https://www.kickstarter.com/projects/ar ... n=a42bb185
Recenzja Humigraja:https://www.youtube.com/watch?v=i5iKoX-aQuQ <---ale tylko 1wszej Fali, bez SG i contentu z 2 Fali
Gra trafia do wspierających (wiem, wiem z >5-letnim opóźnieniem ), wiec może warto coś o niej napisać?
Gra posiada dwa tryby gry tj. Narracyjny, czyli klasyczna, fabularna kampania z rozgałęziającymi się misjami. Jest ich 5 w podstawce, 1 w SG i 2 z dodatków (liczę same bazowe, bez rozgałęzień), a 37 zliczając wszystkie permutacje. Kampanie można rozegrać 1 vs 1, aż do 1 vs 6, lub solo. Jest też tryb Podboju, gdzie mamy mapę Ziemi i walczymy o kolejne sektory, odbijamy, fortyfikujemy itd. Ten tryb nie ma automy, wymaga minimum 1vs1 i w sumie najlepiej tak go rozgrywać.
Gra miała - delikatnie mówiąc - lekko pod górkę z procesem produkcyjnym i dwa największe zarzuty jakie się pojawiały po 1wszej Fali to tragiczna jakość kartonowych elementów i spaprana instrukcja. Oba są na ten moment poprawione i mówię to z własnego doświadczenia, bo od wczoraj mam pełen zestaw w dłoniach. Jeżeli graliście w którykolwiek z X-COMów to ew. braki/niejasności w Rulebooku spokojnie rozstrzygniecie w oparciu o to doświadczenie. Nie żeby było ich jakoś wiele, ale niekiedy "x-comowa logika" wszystko wyjaśnia samoistnie. Zresztą zarówno z Mission Bookiem jak i Rulebookiem proponuje zapoznać się w linku powyżej. Są w najnowszych wersjach, odpowiednio 1.2. i 1.1.
No dobrze, ale co w tej grze takiego ciekawego? Już służę odpowiedzią:
- najlepszy wg mnie odpowiednik X-COMa wspomnianego na planszy na ten moment
- akcja dzieje sie w latach 80tych i gra jest wprost PRZEPEŁNIONA odniesieniami do tych czasów i ery VHS, począwszy od archetypów postaci którymi sterujemy do grafik na kartach i instrukcji
- mechanika bazy i jej rozbudowy o zdobywane surowce (3 typy)
- mechanika ulepszania ekwipunku jw.
- postacie zdobywają doświadczenie i awansują na wyższe poziomy ( możliwy skok o 2 lvle)
- teren na którym walczymy jest generowany losowo ( z kafelków) i może być niszczony, tj. beczki/auta wybuchają, ściany można niszczyć/wysadzać/tratować modelami XXL
- walki możemy rozgrywać w dzień, w nocy (ograniczona widoczność)ale i pod wodą (musimy dbać o tlen i wolniej się poruszamy)
- obcy którzy trafiają na planszę są widoczni początkowo jedynie jako źródło dźwięku i nie wiemy jak duże jest zbliżające się zagrożenie, aż nie wejdziemy z nim w kontakt wizualny
- każdy z Obcych po zauważeniu ma unikatową mechanikę zachowania - jak w PCtowej wersji -, jeden schowa się za zasłonę, inny nas ostrzela, XXL rozwali ścianę, support rzuci się wspierać swoich, a jeszcze inny pobiegnie na czołówkę
- maksymalnie jest 24rodzaje i klasy Obcych z którymi możemy się spotkać i walczyć
- Obcych można rozwijać o 3 stopnie (niektóre klasy maja po 2 ścieżki x 3 stopnie) i zyskują nowe cechy i stają się groźniejsze. Robi to gracz ich kontrolujący w oparciu o "Abduction Tokeny", które symbolizują ilość porwanych ziemian nad którymi mogli sobie "szarzy" poprowadzić badania
- na planszach możemy znaleźć przeróżne przedmioty po przeszukiwaniu domów/miejsc
- wspomniane przeszukania, wybuchy beczek/aut, czy nawet cechy jakie mają pomieszczenia przez nas otwierane mają swoje osobne decki, które to regulują. Np samochód który zniszczyliśmy prócz wybuchu będzie kopcił do końca gry gryzącym dymem, znaleźć możemy przy przeszukaniu najprzeróżniejsze graty (jak nam się nie podobają to wymieniamy w bazie na surowce), a dom do którego wpadliśmy może być ufortyfikowany(1 dodatkowa kość obrony), ale może też np zawierać ukryte, podziemne przejście do innego domu na planszy, albo "ajdika" który wybuchnie nam prosto w twarz przy próbie forsowania.
- cechy naszych bohaterów zmieniają się w trakcie gry przez system "kół cech" i np jeden przy zwiększeniu obrażeń wpadnie w szał i zwiększy mu się ilość dostępnych kości obrażeń, a innemu spadnie ilość pokonywanych pól.
- jak wspomniałem gra i instrukcja puszcza do nas retro-oczko z niemal każdej grafiki i subtelnej aluzji, dla mnie bomba
- jest oczywiście mechanika overwatcha szybkiego i overwatcha pełnego (jak się nie poruszysz od zeszłej tury)
- figurki są przepięknie szczegółowe i nie mogę się doczekać, aż je pomaluję
- gra ma ogromny potencjał na wszelkie fanowskie misje/kampanie i tego typu content
No to teraz czas na minusy:
- brak badań nad zwłokami Obcych
- gra nie trafi do retailu, Archon tylko wywiąże się z KSa i baj-baj gro
- nie dziwię się wspierającym troszkę, że po aż tak długim oczekiwaniu trafia ich szlag i mają dosyć tytułu, ale nawet bez ogrania ?
Ze swojej strony szczerze Wam polecam zapoznać się z grą i dać jej szansę, ma wszelkie przesłanki ku temu, by być docenionym w przyszłości "białym krukiem", kiedy już opadnie KSowy kurz i ludzie po prostu w nią zagrają bez złych emocji. Jeżeli mógłbym cokolwiek Wam doradzić to szukajcie wersji z dodatkowymi misjami w Strefie 51 ("Twilight at Area 51") i z misją podwodną ("Abyss"), oraz z dodatkowymi Obcymi (Backfire Demons, Fellsprinters, Devoli Sandcreepers).
Od siebie dodam, że po pomalowaniu na bank wrzucę tutaj relacje z rozgrywek i postaram się troszkę ten tytuł spopularyzować, bo - wg mnie - mocno na to zasługuje.