Chronicles Of Drunagor: Age Of Darkness (Daniel Alves, Eurico Cunha Neto)
: 15 maja 2021, 12:42
Opis gry:
Chronicles Of Drunagor: Age Of Darkness jest to gra kooperacyjna dla 1-5 graczy (posiada tryb true solo). Dungeon crawler opiera się o mechanikę kostek (cubes), które wykorzystujemy głównie do uruchamiania zdolności bohaterów. Ważnym elementem gry jest teren 3D, który wpływa na zdolności bohaterów, jak i wrogów (bonusy do ataku, możliwość zepchnięcia przeciwnika). Gra posiada też kilka innych oryginalnych rozwiązań, jak Darkness, która w postaci kafelków pojawia się na mapie i ściga bohaterów. Tytuł ten przeznaczony jest głównie do grania kampanii, ale jest też opcja one-shot i PvP.
Link BGG https://boardgamegeek.com/boardgame/268 ... e-darkness
Postanowiłem utworzyć wątek o tej grze, bo myślę, ze niedługo będzie o niej głośno Jak narazie zbiera znakomite recenzje.
Sam mam za sobą rozegrane 4 scenariusze w trybie kampanii (gram solo jednym bohaterem) i muszę przyznać, że takiego Dungeon Crawlera szukałem. Jakość wykonania stoi na wysokim poziomie, zarówno instrukcji, żetonów, kostek czy figurek.System kostek, dzięki którym aktywujemy zdolności jest bardzo płynny, a same kostki nie zajmują tyle miejsca co karty (Gloomhaven). Z czasem musimy odpoczywać, żeby przywrócić kostki akcji, co powoduje, że dostajemy curse cubes, które blokują nam zdolności. Dużym plusem jest system rozwoju postaci, gdzie mamy naprawdę dużo opcji do wyboru (hero skills, dungeon role i class abilities), dzięki czemu regrywalność jest duża, bo granie każdą postacią jest naprawdę inne. AI wrogów jest prosty i nie przeszkadza nam w grze, gdzie możemy się skupić na naszych akcjach. W przypadki bossów to mamy tu już bardziej złożoną mechanikę i dodatkowe zasady. Podobnie jest z torem inicjatywy, gdzie mamy określone miejsca dla bohaterów w zależności od ich roli (dungeon role), a same potwory mają na karcie podane miejsce, gdzie należy je umieścić, bossi mają 5 kart inicjatywy, także aktywują się wielokrotnie w trakcie jednej rundy.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest Darkness, które powoduje, że musimy iść naprzód, bo inaczej dostajemy obrażenia i ujemne modyfikatory do ataku, a wrogowie zyskują bonusy w pobliżu kafelków darkness. Teren 3d jest istotny, ale nie zaburza zbyt mocno płynności grania, zasady na jakich funkcjonuje są proste i intuicyjne. Bardzo spodobał mi się system eksploracji, gdzie mamy karty drzwi, które informują nas o tym jak wygląda następny pokój i jakich wrogów rozstawić plus ewentualnie jakieś dodatkowe zasady. Niestety powoduje to, że pomiędzy przechodzeniem pokoi, musimy robić przerwy na setup, który zajmuje około 5 minut. Sama walka jest szybka i rozstrzygana rzutami kością d20 lub bez rzutu z automatycznymi obrażeniami, w przypadku wrogów to zawsze mają z góry ustaloną ilość zadawanych obrażeń. Mógłbym jeszcze napisać o samej kampanii i punktach interakcji i pewnie paru innych rzeczach, ale jest tego tyle, że zostawię trochę do odkrycia samemu Co do minusów, to największym jest chyba setup, przede wszystkim w trakcie gry. Jest też sporo zasad, które musimy ogarnąć, ale z czasem staje się to dość intuicyjne. Mamy też sporo różnych żetonów statusów, a organizer na nie jest raczej kiepski. Podsumowując gra jest świetna na pewno spędzę przy niej wiele godzin. Ocena 9/10
Warto dodać, że gra została dostarczona w terminie, co jest naprawdę imponujące biorąc pod uwagę okoliczności i to, ze jest to pierwszy duży projekt Creative Games Studio. W lecie planowana jest nowa kampania na Kickstarterze dla dużego dodatku Apocalypse, ale jeszcze nie jest pewne czy będzie można na niej zakupić zawartość z poprzedniej kampanii.