Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
ManowarPL
Posty: 14
Rejestracja: 07 lis 2014, 20:44
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: ManowarPL »

Można kupić kości różnych kolorów o pustych ścianach i samemu sobie nanieść własny druk lub dać do wygrawerowania, co jest dość drogą opcją.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: MichalStajszczak »

Tomzaq pisze: 09 sty 2021, 00:09 I te częste wyniki meczy typu: 5:4.
Właściwie to nie 5:4 tylko 4:5, bo liczba 5 jest tylko na kostkach "wyjazdowych".
Tomzaq pisze: 09 sty 2021, 00:09Albo wspomniana Sliema, która potrafiła wygrać w Realem w finale. :lol:
Przy tym układzie liczb na kostkach, po rozegraniu meczu i rewanżu między drużynami I i III kategorii, po uwzględnieniu bramek na wyjeździe, w 65% przypadków awansowała drużyna I klasy, w 32% drużyna III klasy, a 3% wymagało rzutów karnych.
Nawiasem mówiąc, pewnie Szachtiar Donieck zostałby zaliczony do III klasy, a przecież w Lidze Mistrzów wygrał z Realem i to oba mecze :D
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

30 lat temu ciężko by sobie to było wyobrazić, ale dziś... Oligarchowie się bawią a pospólstwo przyjeżdża do Polski na saksy. :twisted: Taki mają klimat.

Hmm, zgodnie z rozpiską, którą podlinkowałeś w jednym z wcześniejszych wpisów, wynik 5 pojawiał się u drużyny 3 klasy zarówno w meczach home jak i away, więc 5:4 byłoby jak najbardziej realne. ;)

Zastanawiałem się też, czy nie lepiej byłoby wykonywać serię np. 3 rzutów i wybierać wartość uśrednioną albo środkową? Chociaż to zdecydowanie faworyzowałoby zespoły silniejsze, mimo że nic dziwnego w tym nie ma, i pewnie odzierałoby tę grę z resztek "funu" i jednak jakiejś dozy nieprzewidywalności, czy też emocji, jak kto woli.

Albo każda drużyna silniejsza miałaby w meczu u siebie +X rzutów, gdzie X oznacza różnicę klas między silniejszym a słabszym, czyli drużyna 1 klasy przeciwko drużynie 3 klasy rzucałaby trzy razy i wybierała najlepszy wynik (analogicznie dwa rzuty przeciwko drużynie 2 klasy), z kolei drużyna 2 klasy rzucałaby dwa razy przeciwko drużynie 3 klasy. Grając na wyjeździe, każda drużyna miałaby tylko 1 rzut, niezależnie od różnicy klas.
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: MichalStajszczak »

trance-atlantic pisze: 10 sty 2021, 12:17 Hmm, zgodnie z rozpiską, którą podlinkowałeś w jednym z wcześniejszych wpisów, wynik 5 pojawiał się u drużyny 3 klasy zarówno w meczach home jak i away, więc 5:4 byłoby jak najbardziej realne.
To, co ja podlinkowałem, to była gra Road to Wembley. Natomiast w grze Puchar Europy układ liczb był nieco inny.
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

W porządku, myślałem, że rozkład był identyczny. :) Nie zmienia to faktu, że 5 bramek na wyjeździe to zdecydowanie czyjaś fantazja, choć w tej grze ma to z pewnością swój smaczek. Wszak nie o dokładny wynik chodzi a "tylko" o to, kto przejdzie dalej. :)
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
vasquez77
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2021, 12:28
Has thanked: 5 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: vasquez77 »

MichalStajszczak - za tę rozpiskę rachunku prawdopodobieństwa wraz z propozycją układu kostek dla IV klasy masz u mnie duuuuże piwo :D
Pozostałem również dziękuję za wszelkie sugestie, pomysły czy wspomnienia związane z tą grą ;)
Cyfry na kostkach albo faktycznie wyrzeźbię samemu (choć manualną biegłością nie grzeszę ;)) lub zostanę przy opcji naklejenia płaskich cyferek na ścianki.
Teraz intensywnie pracuję nad kartami 64 drużyn. Udało mi się tak podzielić je na IV klasy, by każda z nich zawierała 16. Cała I klasa to 8 najsilniejszych lig po 2 drużyny. Kieruję się głównie rankingiem krajowym UEFA, choć czasem przeważa jednak ranking klubowy. Na tej podstawie jedyne 2 miejsca w II klasie przyznałem jednak Ukrainie, a nie Belgii, bowiem "gorsza" z ukraińskich ekip - Dynamo Kijów plasuje się wyżej niż najlepsza drużyna z Belgii (Club Brugge), chociaż liga belgijska wyprzedza ukraińską. Natomiast w bardziej egzotycznych ligach znajduję kompromis między obecnym mistrzem, historycznymi zdobywcami tego tytułu w danym kraju, a bieżącym sezonem.
W porównaniu do wersji oryginalnej, poza wprowadzeniem IV klasy i co za tym idzie, 2 nowych kostek, karty drużyn będą zawierały flagę kraju oraz herb klubowy. Myślę, że efekt końcowy będzie naprawdę fajny ;)
vasquez77
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2021, 12:28
Has thanked: 5 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: vasquez77 »

MichalStajszczck - pozwól, że jeszcze raz zwrócę się bezpośrednio do Ciebie :) Raz, że "zaimponiłeś" mi matematycznie ;), dwa, że zwróciłeś moją uwagę na kwestię, która już nawet te z górą 3 dekady temu nieco mnie dziwiła i odrobinę "uwierała" w rozgrywce. Chodzi mi o zbyt dużą liczbę goli możliwych do zdobycia przez drużyny grające na wyjeździe, zwłaszcza przez te z niższych klas. Teraz, gdy już znam układ cyfr na poszczególnych kostkach, dziwię się temu, że - w każdej klasie - więcej goli można strzelić w meczu wyjazdowym niż domowym. Chciałbym to nieco urealnić, a zarazem zmniejszyć prawdopodobieństwo tego, że przywoływana tu już Sliema Wanderers z Malty strzeli Realowi na wyjeździe 5 bramek ;) Nawet w latach 80. takie sensacyjne wyniki były rzadkością, a co dopiero teraz :wink: Po tym przydługim wstępie, zwracam się do Ciebie z prośbą, o wyliczenie i wyrażenie opinii, czy poniższy, zmodyfikowany nieco przeze mnie (lecz zachowujący sumę cyfr jak w oryginale i Twoim pomyśle na IV klasę) układ cyfr, pozwoli spełnić moje oczekiwania zawarte powyżej. Niech sensacje się zdarzają, ale rzadziej :wink:

I klasa – dom 0-1-2-3-4-5
I klasa - wyjazd 0-1-2-2-4-5
II klasa – dom 0-1-2-3-3-4
II klasa – wyjazd 0-1-2-2-3-4
III klasa – dom 0-1-2-2-3-3
III klasa – wyjazd 0-1-1-2-3-3
IV klasa – dom 0-0-1-2-3-3
IV klasa – wyjazd 0-0-1-2-2-3
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: DarkSide »

vasquez77 pisze: 10 sty 2021, 16:15 Po tym przydługim wstępie, zwracam się do Ciebie z prośbą, o wyliczenie i wyrażenie opinii, czy poniższy, zmodyfikowany nieco przeze mnie (lecz zachowujący sumę cyfr jak w oryginale i Twoim pomyśle na IV klasę) układ cyfr, pozwoli spełnić moje oczekiwania zawarte powyżej. Niech sensacje się zdarzają, ale rzadziej :wink:

I klasa – dom 0-1-2-3-4-5
I klasa - wyjazd 0-1-2-2-4-5
II klasa – dom 0-1-2-3-3-4
II klasa – wyjazd 0-1-2-2-3-4
III klasa – dom 0-1-2-2-3-3
III klasa – wyjazd 0-1-1-2-3-3
IV klasa – dom 0-0-1-2-3-3
IV klasa – wyjazd 0-0-1-2-2-3
To ja się tak wtrącę między wódkę, a zakąskę, coby zachęcić trochę do samodzielnej pracy z ołówkiem i kartką papieru ;)

Za każdym razem rysujesz tabelkę 6x6. Załóżmy że sprawdzasz rozkład rozstrzygnięć między Gospodarz : Klasa I oraz Goście: Klasa III
Nad kolejnymi kolumnami podpisujesz możliwe wyniki rzutów dla gospodarza klasy I: 0,1,2,3,4,5
Z kolei wiersze podpisujesz kolejno wynikami gości klasy III: 0,1,1,2,3,3
Stosując najlepiej system bukmacherski wpisujesz w poszczególne pola 1- zwycięstwo gospodarza, X - remis, 2 - zwycięstwo gości
Zliczasz ile masz jedynek, ile X, a ile dwójek. Ponieważ pól jest zawsze 36 zawsze dzielisz przez 36 i masz wyliczone prawdopodobieństwo.
Np.: Załóżmy że Gospodarzem jest drużyna klasy I:

I - I : "1" - 16/36 ; "X" - 6/36 ; "2" - 14/36

I - II : "1" - 18/36 ; "X" - 6/36 ; "2" - 12/36

I - III : "1" - 20/36 ; "X" - 6/36 ; "2" - 10/36

I - IV : "1" - 22/36 ; "X" - 6/36 ; "2" - 8/36
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
vasquez77
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2021, 12:28
Has thanked: 5 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: vasquez77 »

DarkSide - jestem matematycznie ułomny, ale udało mi się zrozumieć :wink:
Teraz już wiem, jak urealnić prawdopodobieństwo wyników między poszczególnymi klasami drużyn.
Zatem duże dzięki za Twój post :D
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: MichalStajszczak »

vasquez77 pisze: 10 sty 2021, 16:15 zwracam się do Ciebie z prośbą, o wyliczenie i wyrażenie opinii, czy poniższy, zmodyfikowany nieco przeze mnie (lecz zachowujący sumę cyfr jak w oryginale i Twoim pomyśle na IV klasę) układ cyfr, pozwoli spełnić moje oczekiwania zawarte powyżej
Jak słusznie zauważył DarkSide, "wiedza matematyczna", niezbędna do rozwiązania tego zagadnienia, nie wykracza poza poziom szkoły podstawowej, a może nawet nauczania początkowego :D więc (opierając się na tym, co przedstawił DarkSide) chyba dasz sobie radę z policzeniem wymyślonego przez Ciebie układu liczb na kostkach i ewentualnymi dalszymi eksperymentami, pozwalającymi na uzyskanie układu z jednej strony bardziej realistycznego, a z drugiej zapewniającego atrakcyjność gry.
Nawiasem mówiąc wyszło na to, co proponowałem już na samym początku tej dyskusji:
MichalStajszczak pisze: 08 sty 2021, 17:33 Moim zdaniem oryginalny układ nie jest potrzebny. Szczególnie, że zamierzasz dodać IV klasę. Dobierz po prostu takie układy liczb, żeby uzyskać założone prawdopodobieństwa.
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

To i ja pozwolę się wtrącić między whisky i przekąski. ;)

Mam wrażenie, że ten rozkład jest też trochę przesadzony, tzn. zastanawiam się, czy 50% szans na to, że drużyna z 4 klasy strzeli na wyjeździe 2 gole, niezależnie od poziomu przeciwnika, to nie trochę za dużo? Wiadomo, że chodzi o maksymalne uproszczenie zabawy i sprowadzenie jej do wygenerowania wyniku z pojedynczego rzutu kością, ale tu też może paść grad bramek, co jednak chyba w realu (nie mylić z Madrytem) nie ma miejsca. ;)

Ja bym widział to tak, że w każdej kategorii sumę oczek zmniejszyłbym o 2, czyli np.
IV klasa wyjazd - 0, 0, 1, 1, 2, 2
(...)
I klasa dom - 0, 1, 2, 3, 3, 4

Choć chyba właśnie po to były te piątki, aby dodać smaczku zabawie, bo gdyby Real miał zawsze wygrywać ze Sliemą, to na żywo może jeszcze, ale w grze planszowej z góry znany wynik chyba nas by od zabawy odpychał, a nie do niej przyciągał.

Ewentualnie, o czym wspomniałem, można zastosować mechanizm 'liczba rzutów kością + X' gdzie X oznacza różnicę klas - ale tylko wtedy, gdy wyższa klasa gra u siebie z niższą. Rozumiem też, że opcję TDT byś zostawił? Jeśli tak, to można byłoby z tego zrobić wersję mniej przewidywalną, że gracze w ciemno zagrywaliby karty o wybranych przez siebie wartościach (z zerem włącznie) i dopiero po ustaleniu wyniku na kostkach odkrywałoby się te karty i dodawało do wyniku spotkania. Oczywiście zagrane TDT pomniejszałyby pulę gracza dla kolejnych zespołów. Również tu, dla uproszczenia, mogłyby to być karty z wartościami np od 0 do 5 maksymalnie, żeby na wyjeździe "podciągnąć" się maksymalnie o dwa gole (no i pula całkowita TDT mogłaby być także mniejsza).

ps. udało mi się wyguglować instrukcję:
https://ibb.co/drxTP22
https://ibb.co/WgdB4Tr
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: DarkSide »

To już lepiej wprowadzić modyfikator np.: "-1" (albo i "-2") do wyniku jeśli jest odpowiednio duża róznica klas między przeciwnikami (+kwestia dom/wyjazd). Oczywiście liczba strzelonych bramek nie spada poniżej zera ;) Jeśli róznica klas jest duża to kości byłyby już ok. Dzięki temu kości stają się bardziej uniwersalne niezależnie od zestawionych par.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

Oczywiście miałem na myśli sytuację, że gdy rzucamy kośćmi 2-3 razy, to wybieramy wynik najlepszy (ewentualnie na zasadzie push your luck, rzucamy, bądź nie, dalej, do maksymalnej liczby przerzutów). Dlatego też modyfikatory nie byłyby aż tak konieczne, choć domyślam się, że tu już byłoby to dużo bardziej przewidywalne.

Zostałbym więc z nowym rozkładem na kościach plus zagrywane w ciemno TDT. Wtedy chyba nawet dałoby się poczuć jakieś emocje ;)
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: MichalStajszczak »

trance-atlantic pisze: 10 sty 2021, 21:07 Mam wrażenie, że ten rozkład jest też trochę przesadzony, tzn. zastanawiam się, czy 50% szans na to, że drużyna z 4 klasy strzeli na wyjeździe 2 gole, niezależnie od poziomu przeciwnika, to nie trochę za dużo? Wiadomo, że chodzi o maksymalne uproszczenie zabawy i sprowadzenie jej do wygenerowania wyniku z pojedynczego rzutu kością, ale tu też może paść grad bramek, co jednak chyba w realu (nie mylić z Madrytem) nie ma miejsca.

Ja bym widział to tak, że w każdej kategorii sumę oczek zmniejszyłbym o 2, czyli np.
IV klasa wyjazd - 0, 0, 1, 1, 2, 2
(...)
I klasa dom - 0, 1, 2, 3, 3, 4
W jednej z wersji pierwowzoru, czyli gry Road to Wembley, zestaw kości był następujący:
Blue 0-1-1-2-3-3
Green 0-1-1-1-1-2
Purple 0-0-0-1-1-2
Grey 0-0-1-1-1-2
Pink 0-0-1-1-1-1
Brown 0-0-0-0-1-2
Yellow 0-1-1-1-2-3
Orange 0-1-1-1-2-2
Z pewnością lepiej odwzorowywał faktyczne wyniki, jakie mogły zdarzyć się w meczach o Puchar Anglii ale chyba atrakcyjność rozgrywki mogła być mniejsza, chociażby z powodu dużej liczby remisów (np. gdy "grały ze sobą" kostka brązowa i purpurowa, na 36 wyników było 15 remisów w tym 12 bezbramkowych)
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

Stąd właśnie cała zabawa z TDT - mówię oczywiście o PE, nie wiem jak w tej drugiej grze - bo wynik rzutu kostką to tylko jakaś część końcowego rezultatu.
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: DarkSide »

Właśnie mi przyszedł pewien pomysł do głowy. A może by tak odwrócić cały problem:
Bazowo drużyna klasy I ma przypisane 3 bramki, klasy II - 2 bramki, klasy III - 1 bramka a klasy IV - 0 bramek, a na kostkach będą dopasowane odpowiednie modyfikatory typu "+2" "+1" "0" "-2" itd. w odpowiednio dobranych proporcjach na ściankach. Do tego opcjonalnie dołożyć modyfikator różnicy klas drużyn. Oczywiście z odgórnym założeniem, że jeśli sumarycznie modyfikatory wyjdą ujemne, to oznacza on 0 strzelonych bramek. To wszystko oczywiście kwestia testów i wyliczenia sobie prawdopodobieństw danych rozstrzygnięć, no i sprawdzenie czy faktycznie odwrócenie podejścia do problemu ma sens.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
vasquez77
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2021, 12:28
Has thanked: 5 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: vasquez77 »

MichalStajszczak - istotnie, wyszło na Twoje - oryginalny układ kostek nie był potrzebny...
Ale gdyby nie "wykład" prof. DarkSide'a naprawdę nie wiedziałbym, jak to sobie samemu wyliczyć :wink:

trance-atlantic - od samego początku idea TDT zupełnie do mnie nie przemawiała i nigdy z tego z kolegami nie korzystaliśmy. Teraz również nie biorę tego pod uwagę. Wolę by o wszystkim decydowały kostki, z odpowiednio dobranymi cyframi.

DarkSide - Twoja "kombinatoryka stosowana" jest tyleż imponująca, co wykraczająca poza moje granice pojmowania ;) Choć, oczywiście, cieszy mnie Twoja kreatywność i za nią dziękuję :)

Na podstawie Waszych sugestii i wskazówek, wyliczyłem poniższe wartości, które chyba spełniałyby moje najważniejsze kryteria - realizm i prawdopodobieństwo, a jednocześnie nie zabiły emocji z gry

I klasa – dom 1-1-2-3-4-5 (15)
I klasa - wyjazd 1-1-2-3-3-4 (13)
II klasa – dom 0-1-2-2-3-4 (12)
II klasa – wyjazd 0-1-2-2-2-3 (10)
III klasa – dom 0-1-1-1-2-3 (8)
III klasa – wyjazd 0-0-1-1-2-2 (6)
IV klasa – dom 0-0-0-1-2-2 (5)
IV klasa – wyjazd 0-0-0-0-1-2 (3)

co daje z kolei:
(w pierwszej kolumnie prawdopodobieństwo w oryginalnym układzie + wyliczenia Michała dla IV klasy , w drugiej - po moich kombinacjach)
I kontra I 17:4:15 17:6:13 np. Barcelona - Liverpool
I kontra II 19:5:12 20:6:10 np. Porto - Slavia Praga
I kontra III 20:6:10 23:6:7 np. Real - Legia ;)
I kontra IV 22:6:8 26:6:4 np. PSG - HJK Helsinki
II kontra I 13:8:15 14:6:16 np. Besiktas - Juventus
II kontra II 17:5:14 16:9:11 np. Brugge - Dynamo Kijów
II kontra III 20:4:12 22:8:6 np. Celtic - Łudogorec
II kontra IV 20:8:8 26:7:3 np. Basel - Dinamo Tbilisi
III kontra I 12:6:18 8:7:21 np. Slovan - Ajax
III kontra II 14:7:15 10:8:18 np. Dundalk - Dinamo Zagrzeb
III kontra III 17:7:12 16:10:10 np. Astana - Bate Borysów
III kontra IV 18:8:10 23:8:5 np. Karabach - Linfield
IV kontra I 11:5:20 5:6:25 np. Tirana - Milan
IV kontra II 12:7:17 5:10:21 np. Sheriff - Salzburg
IV kontra III 14:8:14 10:12:14 np. Ryga - Olympiakos
IV kontra IV 16:7:13 14:15:7 np. Buducnost - The New Saints

Co o tym sądzicie?
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

A to szkoda, że nie bierzesz pod uwagę TDT. Dla mnie byłaby to dodatkowa atrakcja, własnie gdyby zastosować zagrywanie ich "w ciemno". ;) Ale to najwyżej ja sam sobie to przerobię. :)

Pytanie a propos rozpiski
I kontra IV 22:6:8 26:6:4 np. PSG - HJK Helsinki

Rozumiem, że chodzi tutaj o bukmacherskie 1:X:2? Bo jak tak sobie liczę, to drużyna z 4 klasy strzelając na wyjeździe 2 gole (tylko 1 ścianka kostki), mogłaby pokonać drużynę z 1 klasy na jej boisku tylko 2/36 razy, tj. przy dwóch rzutach na 1. Mi wychodzi 31:3:2 dla tego przykładu.

I klasa – dom 1-1-2-3-4-5 (15)
IV klasa – wyjazd 0-0-0-0-1-2 (3)
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: MichalStajszczak »

trance-atlantic pisze: 11 sty 2021, 10:10 Pytanie a propos rozpiski
I kontra IV 22:6:8 26:6:4 np. PSG - HJK Helsinki

Rozumiem, że chodzi tutaj o bukmacherskie 1:X:2? Bo jak tak sobie liczę, to drużyna z 4 klasy strzelając na wyjeździe 2 gole (tylko 1 ścianka kostki), mogłaby pokonać drużynę z 1 klasy na jej boisku tylko 2/36 razy, tj. przy dwóch rzutach na 1. Mi wychodzi 31:3:2 dla tego przykładu.

I klasa – dom 1-1-2-3-4-5 (15)
IV klasa – wyjazd 0-0-0-0-1-2 (3)
Masz rację. I chyba są to proporcje zgodne z realiami. Ale czy dobre dla gry?
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

I to jest zasadnicze pytanie. Jeśli sprowadzimy wszystko do pojedynczego rzutu k6, to oczywiście nie. Gdy natomiast dodamy TDT, w wersji którą zaproponowałem, wówczas nawet taka statystyka ma sens (w każdym razie większy niż bez TDT), bo dopóki nie ujawnimy wielkości "wsparcia", to same rzuty kością jeszcze niczego nie przesądzają.
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: DarkSide »

Skupianie się na skrajności "I kontra IV" podczas planowania rozkładu ścianek kostek jest chyba błędne. Wychodzi na to że między drużynami klasy klasy I może paść wynik nawet 5:4, zaś pomiędzy drużynami klasy IV maksymalnie padną 4 bramki w meczu przy wyniku 2:2 (maksimum) przy prawdopodobieństwie 1/18
Uważam że to nie na samym kostkach (nie głównie i nie jedynie) powinien spoczywać ciężar balansu układu sił między drużynami różnych klas.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

Można jeszcze inaczej to zrobić, tj. żeby kości dla poszczególnych zespołów przydzielać nie na podstawie klasy a różnicy klas, więc np. zespół klasy IV z zespołem klasy IV rzucałyby kośćmi jak zespoły z klasy I. A w meczu zespołu klasy II z klasą III korzystałoby się z kości odpowiednio klasy I i klasy II.

Tylko musielibyśmy rzeczywiście mieć pewność (albo chociaż jakieś statystyki ;) ), że w meczach zespołów tej samej klasy, niezależnie od ich poziomu, pada podobna ilość bramek.

ps. wynik 2:2 w IV klasie to nie czasem 1/36? ;)
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: DarkSide »

trance-atlantic pisze: 11 sty 2021, 15:47 ps. wynik 2:2 w IV klasie to nie czasem 1/36? ;)
Bazowałem na tym zaproponowanym rozkładzie:
IV klasa – dom 0-0-0-1-2-2
IV klasa – wyjazd 0-0-0-0-1-2
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: trance-atlantic »

aaa sorki, spojrzałem dwa razy na IV klasę wyjazd :oops:
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
vasquez77
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2021, 12:28
Has thanked: 5 times

Re: Puchar Europy - układ cyfr na kostkach

Post autor: vasquez77 »

Panowie, wybaczcie moją, czyli założyciela wątku, absencję. Natłok spraw zawodowych i prywatnych to sprawił.
Teraz merytorycznie i chronologicznie ;)
Tak, zrobiłęm błąd przy obliczeniach, choć był to błąd poniekąd podwójny, bowiem ekipom z klasy I jednak dałem możliwość niestrzelenia gola na własnym boisku ;)
Tak to powinno wyglądać:

I klasa – dom 0-1-2-3-4-5 (15)
I klasa - wyjazd 0-1-2-3-3-4 (13)

Ciągle też gdzieś zastanawiam się, czy kładąc taki nacisk na realizm, nie zepsuję sobie rozgrywek tak faworyzując te lepsze zespoły.
Ale nie mam na to pomysłu innego niż właściwe proporcje wyrażane cyframi na kostkach. Nie twierdzę, że to, co Wam rozpisałem w swym ostatnim poście jest najlepszą opcją.
Na ten moment najbliżej mi do sprawdzenia wszystkiego "w praniu". Zamówiłem już 2 komplety czystych kości oraz naklejanych cyferek. Jeśli coś "nie zagra" będę zmieniał proporcje w tabelce oraz cyfry na kostach aż uzyskam właściwe proporcje między realizmem a atrakcyjnością gry.

Przyczytałem sobie jeszcze o tym TDT i nadal to do mnie nie przemawia... Kojarzy mi się to z jakąś formą niedozwolonego dopingu, tudzież z udziałem jakiegoś superbohatera, które to czynniki sprawiają, że taka Sliema Wanderers wygrywa z Realem bo korzystamy z TDT. Czyli w zasadzie za każdym razem, gdy chcemy...
Chcę żeby do takich niespodzanek czy wręcz sensacji CZASEM dochodziło, ale nie mam na to innego pomysłu niż właściwy układ sił między poszczególnymi klasami drużyn.
Liczba tych TDT mnie przeraża. Może gdyby było to coś na kształt użycia np. 3 razy w ciągu całej rozgrywki jakiegoś, powiedzmy dwubramkowego bonusa czy odwrotnie - gola samobójczego, którego strzelają sobie rywale czy czegoś na kształt, wtedy można by podnieść szanse na wygranie rywalizacji, nawet w konfrontacji z zespołem z tej samej klasy, niekoniecznie wyższej.
Dość naturalnym wydaje mi się jednak założenie, że w meczach drużyn "lepszych" pada więcej goli niż gdy grają słabsze teamy. A ponadto ograniczenie możliwości zdobycia większej liczby bramek zespołom z niższych klas, ma jednak zapobiec kosmicznym rozstrzygnięciom typu Juventus - HJK Helskinki 0-5, bo choćby rozegrać 100 takich meczów, to taki wynik się nie trafi. Jakaś niespodzianka typu 1-2, czy 0-2 tak, i to zostało uwzględnione.
Chętnie dodam jakiś element, który uatrakcyjni grę, a jednocześnie będzie się jakoś wpisywał w szeroko pojete realia piłkarskie, nie mniej jednak ten główny ciężar układu sił pomiędzy klasami widzę jednak w kostkach...
ODPOWIEDZ