Zerywia - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
damianKr
Posty: 124
Rejestracja: 30 gru 2020, 11:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: damianKr »

Na posągu są wszystkie kolorowe kamienie plus jeden czarny. Na szczelinach umieszczasz kamień atrybutu który zastąpił czarny.
Darkstorm
Posty: 853
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 133 times
Been thanked: 212 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Darkstorm »

Ale na posągu są tylko 4 miejsca to jak na nim położyć 5 kamieni....
damianKr
Posty: 124
Rejestracja: 30 gru 2020, 11:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: damianKr »

Ale na posągu są tylko 4 miejsca to jak na nim położyć 5 kamieni....
Nie 5 kamieni. Na posągu kładziesz wszystkie kolorowe kamienie które POZOSTAŁY. Skoro w scenariuszu straciłeś jeden kamień to on wypada. Tak, więc na posągu znajdą się 3 kolorowe kamienie plus jeden czary symbolizujący zapomnienie.

Ten kolorowy kamień, który odpadł kładziesz na szczelinie zapomnienia, od tej chwili działa on jak czarny kamień i przez to skraca liczbę tur.
Darkstorm
Posty: 853
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 133 times
Been thanked: 212 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Darkstorm »

damianKr pisze: 29 mar 2021, 09:26
Ale na posągu są tylko 4 miejsca to jak na nim położyć 5 kamieni....
Nie 5 kamieni. Na posągu kładziesz wszystkie kolorowe kamienie które POZOSTAŁY. Skoro w scenariuszu straciłeś jeden kamień to on wypada. Tak, więc na posągu znajdą się 3 kolorowe kamienie plus jeden czary symbolizujący zapomnienie.

Ten kolorowy kamień, który odpadł kładziesz na szczelinie zapomnienia, od tej chwili działa on jak czarny kamień i przez to skraca liczbę tur.
Tak, ale w instrukcji scenariuszy w miejscu gdzie omawia się osiągnięcie celu scenariusza zapisano: "Następnie, należy wybrać jeden z Kamieni Świtu i dodać go do zapisu kampani, wkładając w jego miejsce na Posągu Świętowita czarny kamień".

Wynikałoby z tego, że niezależnie od tego ile kamieni straciłem w rozgrywce muszę jeszcze jeden czarny kamień dołożyć bo tak wynika z założeń tego konkretnego scenariusza. Czyli jak straciłem w czasie gry jeden to muszę dołożyć drugi. Jakbym nie stracił nic zaczynałbym tylko z jednym czarnym kamieniem.
Słuszna interpretacja czy to kolejna nieścisłość instrukcji?
damianKr
Posty: 124
Rejestracja: 30 gru 2020, 11:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: damianKr »

Tak, ale w instrukcji scenariuszy w miejscu gdzie omawia się osiągnięcie celu scenariusza zapisano: "Następnie, należy wybrać jeden z Kamieni Świtu i dodać go do zapisu kampani, wkładając w jego miejsce na Posągu Świętowita czarny kamień".
To w przypadku gdy zakończysz scenariusz z sukcesem. Nawet jeśli wygrasz to i tak usuwasz jeden kamień z posągu to symbolizuje narastające zapomnienie.
Wynikałoby z tego, że niezależnie od tego ile kamieni straciłem w rozgrywce muszę jeszcze jeden czarny kamień dołożyć bo tak wynika z założeń tego konkretnego scenariusza. Czyli jak straciłem w czasie gry jeden to muszę dołożyć drugi. Jakbym nie stracił nic zaczynałbym tylko z jednym czarnym kamieniem.
Słuszna interpretacja czy to kolejna nieścisłość instrukcji?
Wszystko Ci się pomieszało :). Nie możesz stracić podczas rozgrywki więcej niż jeden kamień :). Jeśli straciłeś przynajmniej jeden kamień przed wykonaniem celów scenariusza to przegrywasz i musisz dociągnąć czarną stronnice scenariusza. Odtąd kolejny scenariusz kampanii będzie trudniejszy ze względu na dodatkowe zasady z czarnej stronnicy.

Jeśli przegrałeś to już dołożyłeś czarny kamień, więc nie musisz tego robić kolejny raz.
Darkstorm
Posty: 853
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 133 times
Been thanked: 212 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Darkstorm »

Ok chyba już rozumiem. Myślałem, że to działa tak, że po dołożeniu 7 kamienia gaśnie twarz, potem 6 kamieni, gaśnie kolejna twarz itd i jak zgasną 4 twarze to dopiero wtedy przegrywamy.
A to wychodzi, że się przegrywa już po zgaśnięciu pierwszej twarzy.
damianKr
Posty: 124
Rejestracja: 30 gru 2020, 11:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: damianKr »

Ok chyba już rozumiem. Myślałem, że to działa tak, że po dołożeniu 7 kamienia gaśnie twarz, potem 6 kamieni, gaśnie kolejna twarz itd i jak zgasną 4 twarze to dopiero wtedy przegrywamy.
A to wychodzi, że się przegrywa już po zgaśnięciu pierwszej twarzy.
Tak to działa jak rozgrywasz pojedynczy scenariusz Pamięć Świata. W kampanii jest to rozłożone pomiędzy scenariusze. Jednak suma summarum, w osobnym scenariuszu Pamięć Świata masz do dyspozycji tyle samo tur co w trakcie kampanii z 4 scenariuszami.

Jak masz jakieś wątpliwości to śmiało pisz, ta gra jest naprawdę ciężka w ogarnięciu i to nie ze względu na skomplikowane zasady a źle napisaną instrukcje i wiele niejasności. W sumie to więcej czasu spędzam na szlifowaniu zasad niż samej grze....
Darkstorm
Posty: 853
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 133 times
Been thanked: 212 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Darkstorm »

Pytania do scenariusza Włócznia życia:

1. W przygotowaniu instrukcja każe dodać do kart eksploracji zestaw Kult Zapomnienia. Problem w tym, że nie ma takiego zestawu. Lista zestawów wymienionych w instrukcji: Najazd Odartych, Czarny Monolit, Przebudzenie Poczary, Skostnica, Zerywiańskie Opowieści.
Babol na karcie czy mam niekompletny zestaw?

2. Na karcie 3A pojawia się tajemniczy zapis o jakimś żetonie gór: "Aby przekuć świętą włócznię dostarcz wszystkie jej fragmenty do oznakowanej żetonem gór twierdzy. W przygotowaniu nie widzę żadnej wzmianki o możliwości oznaczenia żetonem twierdzy. Czy też chodziło o dowolną twierdzę w górach??
Pouzy
Posty: 68
Rejestracja: 19 sty 2020, 19:14
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Pouzy »

1. Chodzi o zestaw Czarny Monolit.
2. Myślę, że chodzi o twierdzę, w której znajduje się żeton Strażnicy.
damianKr
Posty: 124
Rejestracja: 30 gru 2020, 11:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: damianKr »

Potrzebuje wyjaśnić dwie kwestie które nie dają mi spokoju a chcę być pewien. W ostatnim filmiku autorzy nie wyjaśnili tych kwestii. Może ktoś z was ma dostęp do grupy na Facebooku i zna odpowiedź.

1. Co z umiejętnościami sztandarów, gdy nie kupujemy kości? Jeśli nie kupujemy kości, czy nadal możemy korzystać z tarcz, przerzutów? W ostatnim filmiku autorzy twierdzą, że tak ale instrukcja mówi co innego.
2. Czy ktoś z was dotarł do informacji (w instrukcji takich nie ma) jakie karty mogą być jednocześnie na planszy? Dwa takie same relikty (jedna wersja ulepszona) nie mogą być. A co z rytuałami i sprzymierzeńcami?
Flowenol
Posty: 92
Rejestracja: 16 sty 2020, 16:21
Has thanked: 20 times
Been thanked: 20 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Flowenol »

damianKr pisze: 05 kwie 2021, 19:18 1. Co z umiejętnościami sztandarów, gdy nie kupujemy kości? Jeśli nie kupujemy kości, czy nadal możemy korzystać z tarcz, przerzutów? W ostatnim filmiku autorzy twierdzą, że tak ale instrukcja mówi co innego.
2. Czy ktoś z was dotarł do informacji (w instrukcji takich nie ma) jakie karty mogą być jednocześnie na planszy? Dwa takie same relikty (jedna wersja ulepszona) nie mogą być. A co z rytuałami i sprzymierzeńcami?
Ad. 1. Z przerzutów możesz korzystać nawet gdy nie wykupisz kości, natomiast tarczę otrzymujesz przy kupnie kości.
Ad. 2. Kart danego typu możesz mieć tyle na planszy ile jest wskazane na karcie bohatera, np. Hekser może mieć max: 3 relikty/3 rytuały/0 sprzmierzeńców.
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2021, 23:05 przez Flowenol, łącznie zmieniany 1 raz.
Flowenol
Posty: 92
Rejestracja: 16 sty 2020, 16:21
Has thanked: 20 times
Been thanked: 20 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Flowenol »

Darkstorm pisze: 04 kwie 2021, 20:08 Pytania do scenariusza Włócznia życia:

1. W przygotowaniu instrukcja każe dodać do kart eksploracji zestaw Kult Zapomnienia. Problem w tym, że nie ma takiego zestawu. Lista zestawów wymienionych w instrukcji: Najazd Odartych, Czarny Monolit, Przebudzenie Poczary, Skostnica, Zerywiańskie Opowieści.
Babol na karcie czy mam niekompletny zestaw?

2. Na karcie 3A pojawia się tajemniczy zapis o jakimś żetonie gór: "Aby przekuć świętą włócznię dostarcz wszystkie jej fragmenty do oznakowanej żetonem gór twierdzy. W przygotowaniu nie widzę żadnej wzmianki o możliwości oznaczenia żetonem twierdzy. Czy też chodziło o dowolną twierdzę w górach??
Ad. 1. U mnie w Księdze scenariuszy str.10 stoi, że talia eksploracji pozostaje bez zmian czyli: podstawowe i Najazd Odartych
AD. 2. Zgodziłbym się z drugą częścią, że chodzi o dowolną górską twierdzę,
Spoiler:
EDIT: Po rozegraniu całego scenariusza wydaje się że albo:
1. na karcie jest błąd i chodzi o twierdzę z żetonem Strażnicy, który losowo umieszczasz na początku wg przygotowania scenariusza (Przygotowanie krain Zerywii, 6ppkt. nawiasem mówiąc tu też jest błąd bo piszą o żetonie Twierdzy a nie Strażnicy).
Lub:
2. W księdze scenariuszy jest błąd i zamiast żetonu Twierdzy powinnien być żeton Gór.
Jakąkolwiek interpretację przyjmiesz na jedno wyjdzie, ale chyba lepiej poprawić w księdze scenariuszy niż na karcie.
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2021, 20:30 przez Flowenol, łącznie zmieniany 2 razy.
damianKr
Posty: 124
Rejestracja: 30 gru 2020, 11:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: damianKr »

Ad. 2. Kart danego typu możesz mieć tyle na planszy ile jest wskazane na karcie bohatera, np. Hekser może mieć max: 3 relikty/3 rytuały/0 sprzmierzeńców.
No dobrze czyli w sytuacji gdzie posiadam np. topór kadzi a później zdobędę jego ulepszoną wersję, to postać może biegać z dwoma takimi samymi toporami? Autorzy w ostatnim filmiku mówią co innego, ale nie wyjaśniają dokładnie jakie karty to obejmuje. Czy np. mogę mieć dwa rytuały z jednej sagi (jeden zwykły i drugi ulepszony).
Flowenol
Posty: 92
Rejestracja: 16 sty 2020, 16:21
Has thanked: 20 times
Been thanked: 20 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Flowenol »

damianKr pisze: 06 kwie 2021, 09:30
Ad. 2. Kart danego typu możesz mieć tyle na planszy ile jest wskazane na karcie bohatera, np. Hekser może mieć max: 3 relikty/3 rytuały/0 sprzmierzeńców.
No dobrze czyli w sytuacji gdzie posiadam np. topór kadzi a później zdobędę jego ulepszoną wersję, to postać może biegać z dwoma takimi samymi toporami? Autorzy w ostatnim filmiku mówią co innego, ale nie wyjaśniają dokładnie jakie karty to obejmuje. Czy np. mogę mieć dwa rytuały z jednej sagi (jeden zwykły i drugi ulepszony).
Nie nie może. Masz to na filmiku choć:

Mi się od początku wydawało, że jednocześnie powiedzmy broni w wersji podstawowej i jej rozwinięcia na planszetce mieć nie mogę ponieważ jest to cały czas ta sama broń i jest to intuicyjne. Mało tego po ulepszeniu wersja podstawowa lądowała w stosie z nie wybranymi kartami sagi.

W filmie ta informacja o tym, że można podmieniać sobie wersje broni rzeczywiście powoduje konsternację i jest (imho) nie logiczna, bo jeśli broń rozwinąłem to przecież na starej, a jeśli wymieniłem na nowszy model, to czemu nie skorzystać z obu na raz jeśli pozwalają mi na to moje umiejętności.

Ogólnie to w instrukcji nie ma (czego jeszcze w niej nie ma :roll: ) szczegółowego opisu rozwinięcia sag i postępowanie co ze starymi kartami po rozwinięciu.
damianKr
Posty: 124
Rejestracja: 30 gru 2020, 11:28
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: damianKr »

Mi się od początku wydawało, że jednocześnie powiedzmy broni w wersji podstawowej i jej rozwinięcia na planszetce mieć nie mogę ponieważ jest to cały czas ta sama broń i jest to intuicyjne. Mało tego po ulepszeniu wersja podstawowa lądowała w stosie z nie wybranymi kartami sagi.

W filmie ta informacja o tym, że można podmieniać sobie wersje broni rzeczywiście powoduje konsternację i jest (imho) nie logiczna, bo jeśli broń rozwinąłem to przecież na starej, a jeśli wymieniłem na nowszy model, to czemu nie skorzystać z obu na raz jeśli pozwalają mi na to moje umiejętności.
Ehhh no tak teraz to i mi zamieszałeś :). To co piszesz ma sens "ulepszam broń" więc poprzednia ląduje na stosie. Jednak na filmiku wyraźnie jest powiedziane że można zdecydować z której wersji aktualnie będę korzystać.

O ile dla reliktów i rytuałów to jeszcze ma wytłumaczenie to co ze sprzymierzeńcami sagi? Weźmy np. Gorywa, jako początkową sagę posiada Leszego, następnie podczas odkrywania sagi podstawowej może otrzymać Strzygę. I co tutaj nadal mamy ograniczenie? Logiczne wydaje się że Goryw może przyzwać i Leszego i Strzygę/Biesa.


A no tak i jeszcze jest jedna rzecz o której instrukcja ani filmiki nie mówią a chodzi o pancerze. Teoretycznie według zasad jest to dozwolone, że postać może mieć w danej chwili np. kościany pancerz, wodny pancerz i jeszcze jeden o ile. pozwala na to maksymalna liczba reliktów ;) ;).
Flowenol
Posty: 92
Rejestracja: 16 sty 2020, 16:21
Has thanked: 20 times
Been thanked: 20 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Flowenol »

damianKr pisze: 06 kwie 2021, 16:32
Mi się od początku wydawało, że jednocześnie powiedzmy broni w wersji podstawowej i jej rozwinięcia na planszetce mieć nie mogę ponieważ jest to cały czas ta sama broń i jest to intuicyjne. Mało tego po ulepszeniu wersja podstawowa lądowała w stosie z nie wybranymi kartami sagi.

W filmie ta informacja o tym, że można podmieniać sobie wersje broni rzeczywiście powoduje konsternację i jest (imho) nie logiczna, bo jeśli broń rozwinąłem to przecież na starej, a jeśli wymieniłem na nowszy model, to czemu nie skorzystać z obu na raz jeśli pozwalają mi na to moje umiejętności.
Ehhh no tak teraz to i mi zamieszałeś :). To co piszesz ma sens "ulepszam broń" więc poprzednia ląduje na stosie. Jednak na filmiku wyraźnie jest powiedziane że można zdecydować z której wersji aktualnie będę korzystać.
Ja tam się przed tą zasadą nie bronię, bo ułatwia ona w wielu miejscach grę :mrgreen:
damianKr pisze: 06 kwie 2021, 16:32 O ile dla reliktów i rytuałów to jeszcze ma wytłumaczenie to co ze sprzymierzeńcami sagi? Weźmy np. Gorywa, jako początkową sagę posiada Leszego, następnie podczas odkrywania sagi podstawowej może otrzymać Strzygę. I co tutaj nadal mamy ograniczenie? Logiczne wydaje się że Goryw może przyzwać i Leszego i Strzygę/Biesa.
Myślę, że w filmie stwierdzenie dotyczy konkretnej sytuacji z bronią. Logicznym jest, że różnych sprzymierzeńców możesz mieć tyle ile ci karta bohatera pozwala. Tutaj nic nie przekuwasz/udoskonalasz, po prostu podczas swojej sagi spotykasz różnych NPCów, którzy się do naszego bohatera przyłączają.
damianKr pisze: 06 kwie 2021, 16:32 A no tak i jeszcze jest jedna rzecz o której instrukcja ani filmiki nie mówią a chodzi o pancerze. Teoretycznie według zasad jest to dozwolone, że postać może mieć w danej chwili np. kościany pancerz, wodny pancerz i jeszcze jeden o ile. pozwala na to maksymalna liczba reliktów ;) ;).
No ubierać zbroje na cebulkę to trochę średnie wytłumaczenie jest, no ale jakieś jest :lol:
Darkstorm
Posty: 853
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 133 times
Been thanked: 212 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Darkstorm »

Albo się autor pomylił (nie byłby to pierwszy raz) i można biegać z dwoma mieczami.
sewerjan
Posty: 50
Rejestracja: 11 maja 2017, 19:16
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 59 times
Been thanked: 8 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: sewerjan »

Po lekturze instrukcji i części kart urodziłem kilka wątpliwości. Może ktoś będzie wiedział, co z tym zrobić ;)

1. STWORZE. Czy w przypadku części kart można skorzystać tylko z dolnej zdolności? (Oczywiście odrzucając potem kartę.) Np. "NOCNICA" - odzyskać trzy dowolne atrybuty nie w ramach akcji ze zdolności górnej? Instrukcja mówi: "Po opłaceniu dodatkowego kosztu z dolnej części karty, Bohater może skorzystać TEŻ ze zdolności specjalnej." Słowo "też" nie jest IMHO 100% jednoznaczne, choć sugeruje, że górna zdolność jest obowiązkowa. Ale niekoniecznie musiało być użyte celowo. Inny przykład: "WĄPIERZ", zdolność dolna - "Odzyskaj RÓWNIEŻ 2 Pierwu". Tu chyba nie można skorzystać z samej dolnej.

2. STWORZE "MAMUNA". Można skorzystać ze zdolności górnej nie mając żadnej karty Ścieżki? (Czyli nie ma co odrzucić.) Pytanie już padło na forum, ale bez odpowiedzi.

3. STWORZE "UBOŻĘTA". Opcja dolna: "Możesz TEŻ kupić przedmiot ze stosu odrzuconych". Chodzi o: A) dodatkowy/drugi zakup czy B) zakup jest jeden (ze zdolności górnej), ale ma się więcej opcji? Słowo "też" i szyk zdania sugerują opcję A. Jeśli A) to cena jest normalna czy też jest zniżka? Ubożęta są ogólnie dość słabi, więc skłaniałbym się ku opcji "dwa zakupy, dwie zniżki" (de facto zakup "dolny" bez zniżki, bo trzeba wydać trofeum, żeby odpalić tę zdolność).

4. PRZEDMIOT "ZIARNA SZEPTUCHY". Zdolność dolna: "Przyzwij losowe Stworze...". Za darmo czy za trofeum? W instrukcji jest opisane tylko przyzywanie w Fazie Obozu (płatne), a dalej pada sformułowanie "Jeżeli (bohater) Przyzywa lub w inny sposób zdobywa...". Na karcie jest użyte słowo "przyzwij" (a nie "zdobądź"). Ale karta tania nie jest (2 trofea), a Stworze jest losowe - więc chyba "powinno być" za darmo?

5. WZMOCNIENIE KADZI. Jeśli w danym regionie i wszystkich sąsiednich są Szczeliny, to wzmacniam w sąsiednim sąsiedniego? Instrukcja mówi: "Jeśli w regionie, w którym musimy Wzmocnić Kadź, jest już Szczelina - wówczas żeton Kadzi jest umieszczany w sąsiednim regionie, wedle decyzji gracza, który rozpatruje efekt Wzmocnienia Kadzi. Proces ten jest POWTARZANY, dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie bądź, w razie braku możliwości umieszczenia go, odrzucony. Skutkuje to dołożeniem Czarnego Kamienia na Czeluść Zapomnienia". Ale to by znaczyło, że Czarny Kamień jest dokładany tylko jeśli na całej planszy są już Szczeliny. Wzmocnienie Kadzi w sąsiednim regionie oczywiście może polegać na odwróceniu żetonu (patrz przykład na str. 31), więc nie przywiązywałbym większego znaczenia do słowa "umieszczony".

6. KAMIEŃ SKRAJU, USTANAWIANIE. Co w sytuacji, jeśli w regionie jest Kadź, a we wszystkich sąsiednich Kadź/Szczelina? A) Kadź jest wzmacniana w sąsiednim (przez odwrócenie żetonu) czy B) KS nie pojawia się. Instrukcja mówi: "Podczas rozgrywki, Kamień Skraju, pojawiający się w regionie z żetonem Kadzi, sprawia, że żeton ten zostaje PRZESUNIĘTY na dowolny z sąsiednich regionów". Jeśli A) to co w sytuacji, gdy we wszystkich sąsiednich regionach są Szczeliny? Kadź jest wzmacniana w sąsiednim sąsiedniego?
Z dalszej części instrukcji wynika, że KS jest usuwany, jeśli wszystkie sąsiednie regiony posiadają już żeton Kadzi lub Szczeliny, a w regionie z KS ma być wzmocniona Kadź. Czyli może tu jest podobnie - KS nie może się pojawić, jeśli wszędzie dookoła są żetony Kadzi/Szczelin. I autorzy celowo użyli słowa "przesunięty".
Ten sam problem dotyczy Strażnic i Zagrożeń/Hord.
Flowenol
Posty: 92
Rejestracja: 16 sty 2020, 16:21
Has thanked: 20 times
Been thanked: 20 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Flowenol »

sewerjan pisze: 13 kwie 2021, 15:51 Po lekturze instrukcji i części kart urodziłem kilka wątpliwości. Może ktoś będzie wiedział, co z tym zrobić ;)

1. STWORZE. Czy w przypadku części kart można skorzystać tylko z dolnej zdolności? (Oczywiście odrzucając potem kartę.) Np. "NOCNICA" - odzyskać trzy dowolne atrybuty nie w ramach akcji ze zdolności górnej? Instrukcja mówi: "Po opłaceniu dodatkowego kosztu z dolnej części karty, Bohater może skorzystać TEŻ ze zdolności specjalnej." Słowo "też" nie jest IMHO 100% jednoznaczne, choć sugeruje, że górna zdolność jest obowiązkowa. Ale niekoniecznie musiało być użyte celowo. Inny przykład: "WĄPIERZ", zdolność dolna - "Odzyskaj RÓWNIEŻ 2 Pierwu". Tu chyba nie można skorzystać z samej dolnej.

2. STWORZE "MAMUNA". Można skorzystać ze zdolności górnej nie mając żadnej karty Ścieżki? (Czyli nie ma co odrzucić.) Pytanie już padło na forum, ale bez odpowiedzi.

3. STWORZE "UBOŻĘTA". Opcja dolna: "Możesz TEŻ kupić przedmiot ze stosu odrzuconych". Chodzi o: A) dodatkowy/drugi zakup czy B) zakup jest jeden (ze zdolności górnej), ale ma się więcej opcji? Słowo "też" i szyk zdania sugerują opcję A. Jeśli A) to cena jest normalna czy też jest zniżka? Ubożęta są ogólnie dość słabi, więc skłaniałbym się ku opcji "dwa zakupy, dwie zniżki" (de facto zakup "dolny" bez zniżki, bo trzeba wydać trofeum, żeby odpalić tę zdolność).

4. PRZEDMIOT "ZIARNA SZEPTUCHY". Zdolność dolna: "Przyzwij losowe Stworze...". Za darmo czy za trofeum? W instrukcji jest opisane tylko przyzywanie w Fazie Obozu (płatne), a dalej pada sformułowanie "Jeżeli (bohater) Przyzywa lub w inny sposób zdobywa...". Na karcie jest użyte słowo "przyzwij" (a nie "zdobądź"). Ale karta tania nie jest (2 trofea), a Stworze jest losowe - więc chyba "powinno być" za darmo?

5. WZMOCNIENIE KADZI. Jeśli w danym regionie i wszystkich sąsiednich są Szczeliny, to wzmacniam w sąsiednim sąsiedniego? Instrukcja mówi: "Jeśli w regionie, w którym musimy Wzmocnić Kadź, jest już Szczelina - wówczas żeton Kadzi jest umieszczany w sąsiednim regionie, wedle decyzji gracza, który rozpatruje efekt Wzmocnienia Kadzi. Proces ten jest POWTARZANY, dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie bądź, w razie braku możliwości umieszczenia go, odrzucony. Skutkuje to dołożeniem Czarnego Kamienia na Czeluść Zapomnienia". Ale to by znaczyło, że Czarny Kamień jest dokładany tylko jeśli na całej planszy są już Szczeliny. Wzmocnienie Kadzi w sąsiednim regionie oczywiście może polegać na odwróceniu żetonu (patrz przykład na str. 31), więc nie przywiązywałbym większego znaczenia do słowa "umieszczony".

6. KAMIEŃ SKRAJU, USTANAWIANIE. Co w sytuacji, jeśli w regionie jest Kadź, a we wszystkich sąsiednich Kadź/Szczelina? A) Kadź jest wzmacniana w sąsiednim (przez odwrócenie żetonu) czy B) KS nie pojawia się. Instrukcja mówi: "Podczas rozgrywki, Kamień Skraju, pojawiający się w regionie z żetonem Kadzi, sprawia, że żeton ten zostaje PRZESUNIĘTY na dowolny z sąsiednich regionów". Jeśli A) to co w sytuacji, gdy we wszystkich sąsiednich regionach są Szczeliny? Kadź jest wzmacniana w sąsiednim sąsiedniego?
Z dalszej części instrukcji wynika, że KS jest usuwany, jeśli wszystkie sąsiednie regiony posiadają już żeton Kadzi lub Szczeliny, a w regionie z KS ma być wzmocniona Kadź. Czyli może tu jest podobnie - KS nie może się pojawić, jeśli wszędzie dookoła są żetony Kadzi/Szczelin. I autorzy celowo użyli słowa "przesunięty".
Ten sam problem dotyczy Strażnic i Zagrożeń/Hord.
Zaznaczam, że nie siedzę w głowie autorów, ale tak na logikę i patrząc na zasady w innych grach tego typu, ja interptuję i gram tak:
Ad.1
Nie musisz. Tu „też/również” ma znaczenie takie, że oprócz tego co na górze mogę skorzystać z dolnej zdolności, jak chcę i jeśli tylko mnie stać. Jak by nie było tych słów to wtedy interpretowałbym to jako opcję albo/albo.

Ad.2
Nie masz ścieżki więc Mamuna nie pokaże ci drogi. Więc ja gram, że nie można.

Ad.3
Kupuję taniej pierwszy z normalnego stosu, a drugi jak mnie stać biorę ze stosu kart odrzuconych.

Ad.4
Nie za darmo bo za przedmiot zapłaciłeś 2 trofea.

Ad.5
Masz dosłownie napisane jak nie możesz w żadnym sąsiadującym (a nie sąsiadującym sąsiedniego) regionie to odrzucasz, a kara jest bolesna za nie usunięte szczeliny, bo dokładasz kamień na czeluść :twisted:

Ad.6
a) robię szczelinę,
b) kurczę :?: nie miałem takiej sutuacji, ale skłaniam się ponownie do nie możności postawienia kamienia skraju bo nie masz gdzie wypchnąć tej złej energii.
sewerjan
Posty: 50
Rejestracja: 11 maja 2017, 19:16
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 59 times
Been thanked: 8 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: sewerjan »

Dzięki za podpowiedzi! :)
Flowenol pisze: 13 kwie 2021, 21:10 Ad.5
Masz dosłownie napisane jak nie możesz w żadnym sąsiadującym (a nie sąsiadującym sąsiedniego) regionie to odrzucasz, a kara jest bolesna za nie usunięte szczeliny, bo dokładasz kamień na czeluść :twisted:
Tylko w takim razie jaki jest sens fragmentu "Proces ten jest powtarzany, dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie"?
Ja czytam "proces" (może błędnie) jako "szukanie miejsca na żeton" w sąsiednim regionie (bo w tym "nie ma miejsca").
Na zasadzie:
1) coś każe wzmocnić Kadź na polu X - jest Szczelina, więc nie można
2) sprawdzam pola sąsiednie do X:
- można na kilku - wybieram jedno
- można tylko na jednym - nie mam wyboru, kładę tam (lub odwracam)
- nie można na żadnym...
3) ...powtarzam proces (pkt 2), tym razem jako "wyjściowe" traktując jedno z pól sąsiednich do pola X
Flowenol
Posty: 92
Rejestracja: 16 sty 2020, 16:21
Has thanked: 20 times
Been thanked: 20 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: Flowenol »

sewerjan pisze: 13 kwie 2021, 22:08 Dzięki za podpowiedzi! :)
Flowenol pisze: 13 kwie 2021, 21:10 Ad.5
Masz dosłownie napisane jak nie możesz w żadnym sąsiadującym (a nie sąsiadującym sąsiedniego) regionie to odrzucasz, a kara jest bolesna za nie usunięte szczeliny, bo dokładasz kamień na czeluść :twisted:
Tylko w takim razie jaki jest sens fragmentu "Proces ten jest powtarzany, dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie"?
Ja czytam "proces" (może błędnie) jako "szukanie miejsca na żeton" w sąsiednim regionie (bo w tym "nie ma miejsca").
Ale w całości reguła brzmi :
Proces ten jest powtarzany dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie bądź w razie braku możliwości umieszczenia go, odrzucony.skutkuje to dołożeniem Czarnego kamienia na Czeluść Zapomnienia.
Czyli imho cały proces wygląda tak:
0. Nie możesz wzmonić kadzi na wskazanym polu X.
1. Sprawdzasz gdzie żeton Kadzi możesz dołożyć na sąsiadujących polach względem X. Może to skutkować powstaniem szczeliny.
2. Jeśli wszystkie sąsiadujące regiony względem X są szczelinami wtedy odrzucasz żeton Kadzi i...
3. ...Dokładasz Czarny kamień na Czeluść Zapomnienia - nie usuwanie szczelin w wielu regionach powoduje przyspieszenie ekspansji Nicy na całość świata co wydaje się być zobrazowane przez ograniczenie liczby rund a przez to szybszym zakończeniem scenariusza. Oczywiście od ciebie zależy jakiego 8)
sewerjan
Posty: 50
Rejestracja: 11 maja 2017, 19:16
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 59 times
Been thanked: 8 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: sewerjan »

Flowenol pisze: 14 kwie 2021, 21:33 Czyli imho cały proces wygląda tak:
Nie da się zaprzeczyć, że ma to zdecydowanie większy sens niż dokładanie Czarnego Kamienia dopiero wtedy, kiedy w całej Zerywii są już Szczeliny ;)
Tylko (pytanie retoryczne!) czy nie brzmiałoby lepiej:
Jeśli w regionie, w którym musimy Wzmocnić Kadź, jest już Szczelina - wówczas żeton Kadzi jest umieszczany w sąsiednim regionie, wedle decyzji gracza, który rozpatruje efekt Wzmocnienia Kadzi. W razie braku możliwości umieszczenia, żeton Kadzi jest odrzucany. Skutkuje to dołożeniem Czarnego Kamienia na Czeluść Zapomnienia.
Dwie linijki oszczędzone. Pojawiłoby się miejsce na jakąś "zapomnianą" zasadę ;)

Jeszcze raz dzięki! :D
lemon_curry
Posty: 275
Rejestracja: 10 mar 2020, 12:30
Has thanked: 51 times
Been thanked: 21 times

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: lemon_curry »

Jaki według Was procent gry jest zmyślony na okoliczność stworzenia gry?
Chodzi o pojęcia, zdarzenia..
Czy jest tam choć 25% z mitologii?
Awatar użytkownika
kornikov
Posty: 28
Rejestracja: 22 sty 2010, 15:13

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: kornikov »

uikasai
Posty: 2
Rejestracja: 31 maja 2020, 09:35

Re: Zerywia - pytania i wątpliwości

Post autor: uikasai »

Scenariusz Pamięć Świata: w danym rejonie (Uroczyska Kręgu) mam szczelinę, hordę i Znicz. obydwoje z naszych bohaterów chce w najbliższej turze iść na Uroczyska ze względu na rozwijane sagi. Jak to rozegrać? Czy trzeba - i czy w ogóle można walczyć ze Zniczem, jeśli nie jest to epicka bitwa?

Czy może przechodzę do regionu i „tylko” walczę z Hordą: — -wyzwanie dostanie +1 kość nicy za szczelinę (czyli łącznie 2 nicy), a wróg będzie wzmocniony przez hordę oraz jednocześnie splugawiony przez szczelinę
-potem w fazie regionu mogę usunąć szczelinę (losuje wroga i go splugawiam)?

Wspólna akcja:
Według instrukcji bohaterowie mogą wspólnie podejmować wyzwania, ale ta konkretna sytuacja nie jest wyzwaniem, jest eksploracją i opcją regionu. A może nie jest to opisane jasno w instrukcji i każdy rodzaj aktywności można wykonać wspólnie? Czy w tej sytuacji możemy dwoma bohaterami wejść razem na Uroczysko i rozprawić się z Hordą, a potem ze Szczeliną?
ODPOWIEDZ