Wektory nowa gra
: 02 sty 2021, 17:30
Witam wszystkich serdecznie. Dzisiaj opublikowałem zupełnie nową grę planszową i chciałem zasięgnąć Waszej opinii na jej temat oraz ciekawy jestem czy ta gra się Wam spodoba.
Zasady gry są w pliku PDF oraz zamieściłem pliki STL dla tych co mają drukarki 3D i chcieliby sobie tę grę wydrukować na własne potrzeby i ją wypróbować.
https://www.thingiverse.com/thing:4706530
Zasady gry przedstawiam też tutaj:
WEKTORY – NOWA GRA STRATEGICZNA (Instrukcja język polski)
Wektory to nowa gra strategiczna, której celem jest złapanie przeciwnika. Gra została wymyślona przez mojego syna i może stać się równie dobra co szachy .
Zasady gry:
W grze bierze udział dwóch zawodników.
1. Plansza
a. Planszą do gry jest standardowa szachownica 8x8 do gry w szachy. Jeśli nie masz pod ręką szachownicy, wydrukuj sobie na dwóch kartkach A4 dwie połowy i sklej w całość.
2. Pionki
a. Dowolne pionki, może to być pionek z szachownicy, król, wieża etc., może to być moneta lub cokolwiek co masz pod ręką. Każdy zawodnik ma swój jeden pionek, ważne, żeby były różne.
3. Wektory
a. Każdy z zawodników ma zestaw 16 unikalnych wektorów. 8 wektorów krótkich i 8 wektorów długich.
b. Wektory krótkie umożliwiają ruch o jedno pole, a wektory długie o dwa pola.
4. Podstawka
a. Każdy z zawodników ma swoją podstawkę na której przechowuje swoje wektory podczas rozgrywki w sposób niewidoczny dla przeciwnika.
Cel gry:
Celem gry Wektory jest złapanie przeciwnika poprzez postawienie swojego pionka na polu na którym znajduje się w danej chwili pionek przeciwnika.
Rozgrywka:
Gra składa się z 5 partii, granych tym samem zestawem wektorów, wygrywa ten zawodnik, który zdobędzie pierwszy 3 wygrane partie.
Przed grą losuje się, kto zaczyna pierwszy. Każda kolejna partia jest zaczynana przez innego Zawodnika.
Zawodnicy siadają naprzeciw siebie jak w szachach, szachownica jest pośrodku, każdy ma przed sobą ustawioną podstawkę na swoje wektory.
Gra ma dwa warianty:
Wariant 1 – losowanie wektorów
Zawodnicy losują wektory. W tym wypadku każdy ma nieprzeźroczysty woreczek w którym znajduje się po 16 unikalnych wektorów. Każdy zawodnik wydobywa z woreczka przypadkowe 10 wektorów, których będzie używać w grze. Każdy wektor ustawia na swojej podstawce w taki sposób, że przeciwnik nie widzi jakie wektory wylosował. Każdy wektor ma na górze jedną lub dwie kropki ułatwiające właściwe ułożenie. Wszystkie wektory muszą stać na podstawce kropkami do góry. Niewykorzystane 6 wektorów zostaje w woreczku do końca gry.
Wariant 2 – wybór wektorów
Zawodnicy świadomie wybierają 10 z 16 dostępnych wektorów i ustawiają je na swoich podstawkach, kropkami do góry, pozostałe 6 wektorów odkładają do woreczka.
Ustawienie początkowe pionków na szachownicy:
Każdy zawodnik ustawia swój pionek na białym polu w pierwszym rzędzie od siebie. Jest to pole na którym w szachach stoi biała królowa i czarny król.
Pole w szachach oznaczone jako D1 oraz E8.
Ruchy w grze:
Każdy ruch pionkiem składa się z dwóch dowolnych wektorów, które znajdują się na podstawce zawodnika.
Pionek może się poruszyć w dowolnym kierunku na szachownicy (przód, tył, lewo, prawo i po skosach), jednak nie może poruszać się nad pionkiem przeciwnika.
Zawodnik wykonujący ruch musi pokazać przeciwnikowi poprzez ruch pionkiem z jakich wektorów korzysta w danym ruchu.
Przykład:
Ruch dwa pola do przodu i jedno w prawo, musi zostać wykonany poprzez przesunięcie pionka dwa pola do przodu, chwilowy postój i dopiero ruch w prawo o jedno pole. Nie powinno się po prostu przenosić pionka na docelowe pole a zamarkować każdy wektor w swoim ruchu.
Przykład :
Ruch jedno pole lewo i jedno w prawo. Oznacza fizyczny brak ruchu dla pionka , pionek idzie o jedno pole w lewo i zaraz potem cofa się na pole z którego ruszył. W takim przypadku zawodnik mimo braku ruchu pionkiem musi zamarkować ruch poprzez fizyczne przesunięcie pionka w lewo i powrót w prawo, tak aby przeciwnik zauważył z jakich wektorów skorzystał w danym ruchu.
W danym ruchu zawodnik musi użyć dwóch różnych wektorów. Nie można wykonać ruchu tym samym wektorem użytym dwa razy w danym ruchu.
Czas:
Zawodnicy mają 1 minutę na każdy ruch. Czas partii jest nieograniczony. Przekroczenie czasu na ruch automatycznie kończy partię i przegrywa zawodnik , który nie zmieścił się w czasie na oddanie ruchu.
Po zakończonej rozgrywce (5 partiach lub zwycięstwie jednego z zawodników), obaj zawodnicy pokazują sobie nawzajem swoje wektory na podstawkach.
Koniec partii:
Każda partia kończy się w momencie gdy pionek wykonujący ruch stanie na polu na którym znajduje się pionek przeciwnika. WAŻNE: Musi być to ruch kompletny składający się z pełnych dwóch wektorów. Nie można ruszać się nad pionkiem przeciwnika.
Zawodnik, który wykona 3 te same ruchy pod rząd przegrywa partię. Zawodnik który nie ma możliwości wykonać ruchu przegrywa partię.
Miłej zabawy!
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystania gry w celach zarobkowych.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie w Nowym Roku 2021.
Zbigniew
Zasady gry są w pliku PDF oraz zamieściłem pliki STL dla tych co mają drukarki 3D i chcieliby sobie tę grę wydrukować na własne potrzeby i ją wypróbować.
https://www.thingiverse.com/thing:4706530
Zasady gry przedstawiam też tutaj:
WEKTORY – NOWA GRA STRATEGICZNA (Instrukcja język polski)
Wektory to nowa gra strategiczna, której celem jest złapanie przeciwnika. Gra została wymyślona przez mojego syna i może stać się równie dobra co szachy .
Zasady gry:
W grze bierze udział dwóch zawodników.
1. Plansza
a. Planszą do gry jest standardowa szachownica 8x8 do gry w szachy. Jeśli nie masz pod ręką szachownicy, wydrukuj sobie na dwóch kartkach A4 dwie połowy i sklej w całość.
2. Pionki
a. Dowolne pionki, może to być pionek z szachownicy, król, wieża etc., może to być moneta lub cokolwiek co masz pod ręką. Każdy zawodnik ma swój jeden pionek, ważne, żeby były różne.
3. Wektory
a. Każdy z zawodników ma zestaw 16 unikalnych wektorów. 8 wektorów krótkich i 8 wektorów długich.
b. Wektory krótkie umożliwiają ruch o jedno pole, a wektory długie o dwa pola.
4. Podstawka
a. Każdy z zawodników ma swoją podstawkę na której przechowuje swoje wektory podczas rozgrywki w sposób niewidoczny dla przeciwnika.
Cel gry:
Celem gry Wektory jest złapanie przeciwnika poprzez postawienie swojego pionka na polu na którym znajduje się w danej chwili pionek przeciwnika.
Rozgrywka:
Gra składa się z 5 partii, granych tym samem zestawem wektorów, wygrywa ten zawodnik, który zdobędzie pierwszy 3 wygrane partie.
Przed grą losuje się, kto zaczyna pierwszy. Każda kolejna partia jest zaczynana przez innego Zawodnika.
Zawodnicy siadają naprzeciw siebie jak w szachach, szachownica jest pośrodku, każdy ma przed sobą ustawioną podstawkę na swoje wektory.
Gra ma dwa warianty:
Wariant 1 – losowanie wektorów
Zawodnicy losują wektory. W tym wypadku każdy ma nieprzeźroczysty woreczek w którym znajduje się po 16 unikalnych wektorów. Każdy zawodnik wydobywa z woreczka przypadkowe 10 wektorów, których będzie używać w grze. Każdy wektor ustawia na swojej podstawce w taki sposób, że przeciwnik nie widzi jakie wektory wylosował. Każdy wektor ma na górze jedną lub dwie kropki ułatwiające właściwe ułożenie. Wszystkie wektory muszą stać na podstawce kropkami do góry. Niewykorzystane 6 wektorów zostaje w woreczku do końca gry.
Wariant 2 – wybór wektorów
Zawodnicy świadomie wybierają 10 z 16 dostępnych wektorów i ustawiają je na swoich podstawkach, kropkami do góry, pozostałe 6 wektorów odkładają do woreczka.
Ustawienie początkowe pionków na szachownicy:
Każdy zawodnik ustawia swój pionek na białym polu w pierwszym rzędzie od siebie. Jest to pole na którym w szachach stoi biała królowa i czarny król.
Pole w szachach oznaczone jako D1 oraz E8.
Ruchy w grze:
Każdy ruch pionkiem składa się z dwóch dowolnych wektorów, które znajdują się na podstawce zawodnika.
Pionek może się poruszyć w dowolnym kierunku na szachownicy (przód, tył, lewo, prawo i po skosach), jednak nie może poruszać się nad pionkiem przeciwnika.
Zawodnik wykonujący ruch musi pokazać przeciwnikowi poprzez ruch pionkiem z jakich wektorów korzysta w danym ruchu.
Przykład:
Ruch dwa pola do przodu i jedno w prawo, musi zostać wykonany poprzez przesunięcie pionka dwa pola do przodu, chwilowy postój i dopiero ruch w prawo o jedno pole. Nie powinno się po prostu przenosić pionka na docelowe pole a zamarkować każdy wektor w swoim ruchu.
Przykład :
Ruch jedno pole lewo i jedno w prawo. Oznacza fizyczny brak ruchu dla pionka , pionek idzie o jedno pole w lewo i zaraz potem cofa się na pole z którego ruszył. W takim przypadku zawodnik mimo braku ruchu pionkiem musi zamarkować ruch poprzez fizyczne przesunięcie pionka w lewo i powrót w prawo, tak aby przeciwnik zauważył z jakich wektorów skorzystał w danym ruchu.
W danym ruchu zawodnik musi użyć dwóch różnych wektorów. Nie można wykonać ruchu tym samym wektorem użytym dwa razy w danym ruchu.
Czas:
Zawodnicy mają 1 minutę na każdy ruch. Czas partii jest nieograniczony. Przekroczenie czasu na ruch automatycznie kończy partię i przegrywa zawodnik , który nie zmieścił się w czasie na oddanie ruchu.
Po zakończonej rozgrywce (5 partiach lub zwycięstwie jednego z zawodników), obaj zawodnicy pokazują sobie nawzajem swoje wektory na podstawkach.
Koniec partii:
Każda partia kończy się w momencie gdy pionek wykonujący ruch stanie na polu na którym znajduje się pionek przeciwnika. WAŻNE: Musi być to ruch kompletny składający się z pełnych dwóch wektorów. Nie można ruszać się nad pionkiem przeciwnika.
Zawodnik, który wykona 3 te same ruchy pod rząd przegrywa partię. Zawodnik który nie ma możliwości wykonać ruchu przegrywa partię.
Miłej zabawy!
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystania gry w celach zarobkowych.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie w Nowym Roku 2021.
Zbigniew