Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
- garg
- Posty: 4476
- Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1425 times
- Been thanked: 1100 times
Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Założyłem ten wątek z prostego powodu - mimo wieloletniego stażu planszówkowego nie czuję się kompetentny w zakresie online'owych platform do grania przez sieć. I potrzebuję pomocy w imię wyższego dobra .
A tak zupełnie konkretnie i przyziemnie - tworzymy w ramach międzynaradowej współpracy kilku uczelni cykl edukacyjnych planszówek do nauczania dzieci w wieku 7-15 lat. Pierwsze prototypy już są (żeby nie było nieporozumień - mechanicznie są to wariacje na temat grzybobrania i bingo ), ale oczywiście koronawirus pokrzyżował nieco szyki konsorcjum projektowego i jesteśmy na etapie przekształcania tych gier w twory online, do wykorzystania w e-learningu. Celem jest obsłużenie klasy złożonej z 20+ dzieci, żeby mogły rozegrać partię z domów.
Oczywiście można w tym celu stworzyć własną stronę/platformę, tam uruchomić gry, itp. itd. Problemem jest oczywiście czas. Pomyślałem, że dobrym rozwiązaniem tymczasowym byłoby udostępnienie tych gier na jednej z platform do rozgrywek online. Problemem jest fakt, że przez sieć nie gram w ogóle i nie mam pojęcia, jakie są zalety i wady każdej z platform.
Microsoft Tabletop Simulator
Brettspielwelt
Boiteajeux
Yucata
Boardgamearena
ZunTzu
i co tam jeszcze jest
Czy podane przeze mnie kryteria pozwoliłyby Wam coś mi doradzić przy wyborze? Oczywiście potem bym sobie siadł już do tych wyselekcjonowanych i nauczyłbym się ich obsługi, ale ogromną pomocą byłoby dla mnie uświadomienie mi, jakie są różnice, zalety i wady każdej z tych platform.
Jakaś dobra dusza?
A tak zupełnie konkretnie i przyziemnie - tworzymy w ramach międzynaradowej współpracy kilku uczelni cykl edukacyjnych planszówek do nauczania dzieci w wieku 7-15 lat. Pierwsze prototypy już są (żeby nie było nieporozumień - mechanicznie są to wariacje na temat grzybobrania i bingo ), ale oczywiście koronawirus pokrzyżował nieco szyki konsorcjum projektowego i jesteśmy na etapie przekształcania tych gier w twory online, do wykorzystania w e-learningu. Celem jest obsłużenie klasy złożonej z 20+ dzieci, żeby mogły rozegrać partię z domów.
Oczywiście można w tym celu stworzyć własną stronę/platformę, tam uruchomić gry, itp. itd. Problemem jest oczywiście czas. Pomyślałem, że dobrym rozwiązaniem tymczasowym byłoby udostępnienie tych gier na jednej z platform do rozgrywek online. Problemem jest fakt, że przez sieć nie gram w ogóle i nie mam pojęcia, jakie są zalety i wady każdej z platform.
Microsoft Tabletop Simulator
Brettspielwelt
Boiteajeux
Yucata
Boardgamearena
ZunTzu
i co tam jeszcze jest
Czy podane przeze mnie kryteria pozwoliłyby Wam coś mi doradzić przy wyborze? Oczywiście potem bym sobie siadł już do tych wyselekcjonowanych i nauczyłbym się ich obsługi, ale ogromną pomocą byłoby dla mnie uświadomienie mi, jakie są różnice, zalety i wady każdej z tych platform.
Jakaś dobra dusza?
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
- MichalStajszczak
- Posty: 9433
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1444 times
- Kontakt:
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Jest jeszcze Ludeme.eu czyli projekt tworzony na Uniwersytecie w Maastricht, a finansowany przez ERC.
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Bardzo popularny jest także Vassal
oraz całkiem ciekawe narzędzie, ale bardziej od strony silnika do gier planszowych: http://boardgame.io/
oraz całkiem ciekawe narzędzie, ale bardziej od strony silnika do gier planszowych: http://boardgame.io/
-
- Posty: 773
- Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 275 times
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Sam chciałem w ramach wyzwania adwentowego zaimplementować coś na BGA (bo popularność i w miarę sensowny interfejs), ale PHP na backendzie mnie zniechęcił. Litości! Mamy 2020, a nie 1990.
Ten cały Boardgame.io najbardziej do mnie przemawia chociaż JS nie jest moim pierwszym wyborem. Wygląda najbardziej nowocześnie i jeżeli ktoś ogarnia JSa, to powinien dać radę łatwo naklepać. Tutaj np Jaipur https://udaipur-game.herokuapp.com/
Ten cały Boardgame.io najbardziej do mnie przemawia chociaż JS nie jest moim pierwszym wyborem. Wygląda najbardziej nowocześnie i jeżeli ktoś ogarnia JSa, to powinien dać radę łatwo naklepać. Tutaj np Jaipur https://udaipur-game.herokuapp.com/
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA
- Chizu
- Posty: 106
- Rejestracja: 28 kwie 2007, 18:44
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 24 times
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Wydaje mi się, że najprościej byłoby dodać grę do Tabletop Simulator lub Tabletopii. W przypadku Tabletopa tworzy się moda w Steam Workshopie i gotowe. Z tego co widzę w Tabletopii też nie jest to trudne, ale niektóre plany bycia "developerem" są płatne. Zdecydowaną przewagą Tabletopii jest to, że można ją odpalić w przeglądarce i jest darmowa. Tabletop Simulator jest płatny i każda grająca osoba musiałaby go kupić, co jak przypuszczam, nie wchodzi w grę.
Warto zaznaczyć, iż w zarówno Tabletop Simulator jak i Tabletopia są "sandboxami", czyli nie pilnują zasad za gracza. Unika się dzięki temu programowania, ale gracze mogą coś namieszać i obsługa jest trochę trudniejsza, niż w np. Board Game Arena.
Jeśli macie w zespole programistę, to warto rozważyć rozwiązanie zaproponowane przez przedmówców, czyli http://boardgame.io/ . Jeśli programisty nie ma, chyba spróbowałabym z Tabletopią.
BTW proszę nie nazywać Tabletop Simulatora mianem Microsoft Tabletop Simulator. To nie Microsoft Flight Simulator, do tego Tabletop działa na Macach i Linuxach
Warto zaznaczyć, iż w zarówno Tabletop Simulator jak i Tabletopia są "sandboxami", czyli nie pilnują zasad za gracza. Unika się dzięki temu programowania, ale gracze mogą coś namieszać i obsługa jest trochę trudniejsza, niż w np. Board Game Arena.
Jeśli macie w zespole programistę, to warto rozważyć rozwiązanie zaproponowane przez przedmówców, czyli http://boardgame.io/ . Jeśli programisty nie ma, chyba spróbowałabym z Tabletopią.
BTW proszę nie nazywać Tabletop Simulatora mianem Microsoft Tabletop Simulator. To nie Microsoft Flight Simulator, do tego Tabletop działa na Macach i Linuxach
- garg
- Posty: 4476
- Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1425 times
- Been thanked: 1100 times
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Dzięki za opinie - pochyle się w takim razie nad tymi kilkoma. A czy macie jakieś wyrobione zdanie o którychś z pozostałych wymienionych przeze mnie?
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Z Boardgamearena mam nieprzyjemne wspomnienia, jeśli chodzi o kontakt z właścicielami, czy też administracją. Także wsparcie przy implementacji gier jest dość słabe. Nie ma społeczności dookoła tego, która dzieliłaby się jakoś swoim doświadczeniem. Tak samo już wspomniana jakość kodu jest wręcz fatalna. Jakoś 2 lata temu z tego powodu darowałem sobie współpracę z nimi. Możliwe, że do tej pory coś się zmieniło albo ja trafiłem na wyjątkowo niekompetente osoby, więc moja opinia może być jednostkowa.
Dodatkowo w BGA zdarzają się im przeciążone serwery powyżej średniej (raczej w weekendy albo godzinach szczytu, ale w dobie wirusa bywało też w tygodniu w ciągu dnia), więc wtedy pierwszeństwo mają gracze premium. To jest ogólnie problem, jeśli samodzielnie nie hostujesz plików, ale w tym przypadku spotykałem się z tym nadwyraz często.
Dodatkowo w BGA zdarzają się im przeciążone serwery powyżej średniej (raczej w weekendy albo godzinach szczytu, ale w dobie wirusa bywało też w tygodniu w ciągu dnia), więc wtedy pierwszeństwo mają gracze premium. To jest ogólnie problem, jeśli samodzielnie nie hostujesz plików, ale w tym przypadku spotykałem się z tym nadwyraz często.
- Qrzy
- Posty: 863
- Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 113 times
- Kontakt:
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Ja tak tylko odnośnie tego, z ciekawości, bo nie miałem do czynienia z tą częścią bga a jakoś mi się to nie spina.
Co to właściwie oznacza? Przecież kod tworzy ten, kto implementuje grę, więc czemu przedstawiasz to jako wadę bga?
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
W dużym skrócie dostajesz od nich "framework", na którym pracujesz plus różny zestaw komponentów zarówno w php i js. Pewne mechanizmy UIX też są po ich stronie. Bez odpowiednich narzędzi, wszystko jest mozolne. Choćby tworzenie zapytań do bazy "z ręki". Tak wygląda u nich zapis ruchu gracza do bazy danych
Kod przypomina czasy dawno minione. Cała logika gry zawiera się zasadniczo w jednej, dużej klasie, która osiąga i tysiąc linijek. Nie ma autoloadera, by wydzielić jakieś własne, sensowne klasy i zorganizować projekt obiektowo. Operuje się też trochę na wywołaniach statycznych metod, zamiast np. na Dependency Injection.
Kod: Zaznacz cały
$sql = "UPDATE board SET board_player='$player_id' WHERE ( board_x, board_y) IN ( ";
foreach( $turnedOverDiscs as $turnedOver )
{
$sql .= "('".$turnedOver['x']."','".$turnedOver['y']."'),";
}
$sql .= "('$x','$y') ) ";
self::DbQuery( $sql );
-
- Posty: 773
- Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 275 times
Re: Wybór platformy do implementacji planszówki edukacyjnej
Barbarzyńśtwo. Myślę, że jakby BGA umożliwiło bardziej nowoczesne i wieloplatformowe pisanie, to nastąpiłby prawdziwy wysyp implementacji gier i zdeklasowałoby konkurencję. Kilka rozwiązań mają fajnych, np. podział na tryb rozgrywki albo mechanizmy tłumaczenia gier i newsów. Szkoda, jednak że cała reszta zatrzymała się w ubiegłym wieku.sabat24 pisze: ↑18 lip 2020, 22:23 Cała logika gry zawiera się zasadniczo w jednej, dużej klasie, która osiąga i tysiąc linijek. Nie ma autoloadera, by wydzielić jakieś własne, sensowne klasy i zorganizować projekt obiektowo. Operuje się też trochę na wywołaniach statycznych metod, zamiast np. na Dependency Injection.
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA