PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

Jakiś czas szukałem gry kościanej aby wykorzystać moją małą kolekcję kości RPGowych, ale nie potrafiłem nigdzie takiej znaleźć.
Aż w końcu wpadłem na pomysł. :D

> W mojej grze "PrzepychAnki WieloŚcianki", gracze dorzucają pojedynczo kostki ze swojego zestawu na arenę, próbując pozbyć się wszystkich kostek z ręki, jednocześnie przeszkadzając przeciwnikom.

> Na arenie mogą stać tylko kostki z liczbami nieparzystymi, parzyste wracają do właścicieli.

> Rzucając można trafiać kostki na arenie,w ten sposób obracając je i przesuwając, ale zabronione jest ich wybijanie poza arenę. Kostki wybite należy z powrotem ustawić tam gdzie były, ustawione z liczbą nieparzystą na górze.

> Kostka wyrzucona poza arenę wraca na rękę.

> Wyrzucając liczbę obecną już na arenie, można cofnąć wszystkie kostki z tą liczbą na ręce graczy (w tym swoją) lub zostawić je na arenie.

I to w sumie tyle:wink:

Powyżej jest pierwsza wersja, której nie skasuje by nie robić zamieszania, ale poniżej zawsze będzie wersja najnowsza:
Spoiler:
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2020, 00:08 przez CoLdY7, łącznie zmieniany 10 razy.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
osaya
Posty: 36
Rejestracja: 19 wrz 2017, 14:30
Has thanked: 1 time

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: osaya »

Fajny pomysł. Może tak wyglądał początkowy pomysł na Wojowników Podziemi.

Podoba mi się opcja zmiany kształtu areny. Może jakieś specjalne pola?
A myślałeś o pudełku, aby ograniczyć wypadanie kostek?

Szczerze obawiam się o długość gry, szczególnie z opcją odrzucania "bliźniaków". Choć pewnie będą też partie krótkie i bez emocji.

A zasada o rzucie K10 na koniec wygląda bardzo sztucznie i może frustrować - heh - losowością. Bo gra jest raczej zręcznościowa, a strategie będą bardziej jak w curlingu, aby tracąć kostki rywali. Niestety nie wiem, jak to naprawić.

Pomysł: specjalne umiejętności dla krytycznych rzutów poszczególnymi kostkami, np.: rzuć dwiema kostkami, zwróć kostkę innego gracza z areny itp.
Aby móc znów nią rzucić, gracz celowałby czasem w swoje.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: MichalStajszczak »

Trochę to przypomina grę Strike
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

MichalStajszczak pisze: 03 kwie 2020, 21:50 Trochę to przypomina grę Strike
Trochę tak, ale tutaj istotny jest kształt kostek, k20 turla się łatwiej niż k10, nie mówiąc już o k4.
Za to k4 ma tylko dwie liczby akceptowane na arenie, co zwiększa szanse na bliźniaki.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

osaya pisze: 03 kwie 2020, 19:51 Podoba mi się opcja zmiany kształtu areny. Może jakieś specjalne pola?
Myślałem o tym, ale przy znaczących polach mogły by być duże spory, czy leży kostka na polu czy nie.
Ale i tak najpierw postanowiłem solidnie potestować "podstawową wersje", potem się zobaczy.
A myślałeś o pudełku, aby ograniczyć wypadanie kostek?
Tak, o pudełku albo raczej o małym progu ograniczającym (1cm), bo często zdarza się przy próbie zderzenia, że rzucana kostka wypada poza arenę, więc trzeba uważać i nie można rzucać "z całej siły". Co było by łatwym aktem desperacji.
Narazie wystarczą kostki i grasz. Chociaż na kartce się trochę ślizgają i może odpowiednia powierzchnia też by była spoko.

Zastanawiałem się też nad sposobem rzutu, nie można przecież rzucić z ręką tuż nad kostką na arenie... Może tylko z 1 czy 2 stron areny będzie można rzucać?
Szczerze obawiam się o długość gry, szczególnie z opcją odrzucania "bliźniaków". Choć pewnie będą też partie krótkie i bez emocji.
Długość bardzo zależy od ilości osób, ja testuje w 3 osoby i partia trwała min 5, max 15min i to z ostatnią k10. Ale grając mało "zręcznie" (muszę zacząć zapisywać statystyki...)
Na 5 osób trzeba by było na bank grać bez tej ostatniej k10.

Z bliźniakami mam problem, bo z jednej strony, zasada "wszystkie, albo żadna", prowadzi czasem do dylematu, bo mogę wywalić 3 kostki przeciwników ale dodatkowo muszę 2 swoje, ale czasem bardzo wydłuża to grę.
Z drugiej strony ograniczając bliźniaków do usunięcia tylko 2 kostek, swojej i rywala, albo jednej rywala... wydaje się nudne.
A zasada o rzucie K10 na koniec wygląda bardzo sztucznie i może frustrować - heh - losowością. Bo gra jest raczej zręcznościowa, a strategie będą bardziej jak w curlingu, aby tracąć kostki rywali. Niestety nie wiem, jak to naprawić.
Zgadzam się, że k10 nie pasuje do całości, ale chciałem wykorzystać cały zestaw kości i na szybko tyle wymyśliłem. Raczej wyleci całkiem.
To czy jest raczej zręcznościowa czy losowa, zależeć będzie jak zręczny jesteś. Bo wybicie poza arenę kostki przeciwnika nic Ci nie daje. A bez zamkniętej (np w pudełku) areny to jest trudne. A to robi z gry "easy to play, hard to master"
Pomysł: specjalne umiejętności dla krytycznych rzutów poszczególnymi kostkami, np.: rzuć dwiema kostkami, zwróć kostkę innego gracza z areny itp.
Aby móc znów nią rzucić, gracz celowałby czasem w swoje.
Myślałem o krytykach, ale to już musi być bardzo dużo testów by odpowiednio dane kostki zbalansować.

Sam jeszcze nie potrafię sobie wyobrazić, jakie gracz może obrać strategie.

Jasna jest sprawa, że jak komuś została 1 kostka to trzeba cisnąć na niego. Albo odwrócić mu kostki zderzając, co łatwiej osiągnąć większymi, albo użyć bliźniaka najłatwiej k4, jesli swoją ma już na stole, wystarczy wyrzucić 1 albo 3 w zależności jaką kostkę on ma.

Dodam że grając bez większej zręczności, gra jest emocjonująca i bardzo losowa. Na początku olewasz bliźniaki, a potem żałujesz że 2 kolejki wcześniej nie wywaliłeś tych 2 pieprz***ch kostek, bo teraz rzucasz same parzyste...
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

To może jakieś propozycje działania krytyków przy konkretnych kostkach?

Należy zaznaczyć że każdy krytyk jest parzysty i nie może zostać na arenie

Efekt / Siła
-dodatkowy rzut / 3
-usuń dowolną kostkę / 1
-usuń 2 kostki / 2
-oddaj swoją kostkę z ręki do ręki przeciwnika / 5
-oddaj wyrzuconą kostkę do ręki przeciwnika / 5
-rzuć 2 kostkami / 4
-
-
-

Podstawowy efekt: bliźniak / siła: ???

k4 - bez efektu (jest dosyć mocną kostką)
k6 -
k8 -
k10 -
k12 -
k20-
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: Brylantino »

Im będzie prościej tym lepiej - dodawanie wyjątków / nowych zasad / specjalnych działań, zwykle nie jest jakieś fajne, bo to po prostu kolejna rzecz do nauki, która wcale nie zmienia całość rozgrywki - wiadomo że warto to przetestować i zobaczyć jak bangla, ale abyś nagle nie stwierdził że gra jest za prosta i dołożył tam masę dodatkowych elementów, które przy tak prostej mechanice są w ogóle nie potrzebne.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

Brylantino pisze: 04 kwie 2020, 12:50 Im będzie prościej tym lepiej - dodawanie wyjątków / nowych zasad / specjalnych działań, zwykle nie jest jakieś fajne, bo to po prostu kolejna rzecz do nauki, która wcale nie zmienia całość rozgrywki - wiadomo że warto to przetestować i zobaczyć jak bangla, ale abyś nagle nie stwierdził że gra jest za prosta i dołożył tam masę dodatkowych elementów, które przy tak prostej mechanice są w ogóle nie potrzebne.
Też prawda, na razie jest to prosta, szybka gra i choć mocno losowa, to daje wrażenie, że ma się jakiś wpływ na rozgrywkę. Głupio by było to popsuć. Ale w instrukcji wystarczy zamieścić kilka trybów gry, do wyboru.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

Kolejna wersja zasad:

PrzepychAnki WieloŚcianki
Skrót zasad:

1. Gracze dorzucają pojedynczo kostki ze swojego zestawu na arenę, próbując pozbyć się wszystkich kostek z ręki, jednocześnie przeszkadzając przeciwnikom.

2. Rzucając można trafiać kostki na arenie,w ten sposób obracając je i przesuwając, ale zabronione jest ich wybijanie poza arenę. Kostki wybite idą do ręki wybijającego.

3. Na arenie mogą stać tylko kostki z liczbami nieparzystymi, parzyste wracają do właścicieli.

4. Kostka wyrzucona poza arenę wraca na rękę.

5. Wyrzucając liczbę obecną już na arenie (tzw. bliźniaka), można cofnąć wszystkie kostki z tą liczbą, na ręce graczy (w tym swoje) lub zostawić wszystkie na arenie.
----------------------------------------------------
6. Krytyki (tryb rozszerzony)

k4 -bez efektu

k6 -wybierz dowolną kostkę i cofnij ją na rękę właściciela

k8 -rzucasz jeszcze raz

k10 -wybierz 2 dowolne kostki i cofnij je na ręce właścicieli

k12 -oddaj komuś swoją kostkę z ręki

k20 -cofnij każdemu 1 kostkę z areny na rękę i rzuć jeszcze raz
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
osaya
Posty: 36
Rejestracja: 19 wrz 2017, 14:30
Has thanked: 1 time

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: osaya »

Zastanawia mnie jeszcze jedno.

Kostki mają kolory, a każdy kolor należy do jednego gracza. Podczas gry jednak kostka jednego gracza może trafić do drugiego.

Załóżmy: jestem żółtym graczem i rzucam niebieską kostką, bo jakoś do mnie trafiła.
Rzucam i oczywiście nie pamiętam czy to było k8 czy k10, czy w ogóle to był inny kolor niż mój.

Kostka po rzucie ma parzystą liczbę, więc do kogo wraca?

Jeszcze trudniejsza sytuacja.
Wypadła nieparzysta, więc zostaje na planszy, a potem inny gracz ją tracą i zamienia ją na parzystą. Do kogo wraca?

A przecież na ręce mogę mieć wiele kolorów.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

osaya pisze: 04 kwie 2020, 16:26 Zastanawia mnie jeszcze jedno.

Kostki mają kolory, a każdy kolor należy do jednego gracza. Podczas gry jednak kostka jednego gracza może trafić do drugiego.

Załóżmy: jestem żółtym graczem i rzucam niebieską kostką, bo jakoś do mnie trafiła.
Rzucam i oczywiście nie pamiętam czy to było k8 czy k10, czy w ogóle to był inny kolor niż mój.
Raczej nie ma na arenie takiego zamieszania by się nie zorientować którą kostką akurat rzuciłeś.
Ale rzeczywiście istnieje taka możliwość. Tego już będą pilnować inni gracze. Czy to problem, zobaczy się w praniu.
Kostka po rzucie ma parzystą liczbę, więc do kogo wraca?
Wyrzucona kostka, wraca do rzucającego.
Jeszcze trudniejsza sytuacja.
Wypadła nieparzysta, więc zostaje na planszy, a potem inny gracz ją tracą i zamienia ją na parzystą. Do kogo wraca?
Poprzedni gracz pozbył się już tej obcej kostki, nie jest już ona jego problemem, za to wyrzucił ją na arenę zamiast jej właściciela, który jest happy z tego powodu, bo nie stracił na to swojego ruchu. Ale jak już jest na arenie i obróci sie na parzystą, wraca do właściciela według koloru.

A przecież na ręce mogę mieć wiele kolorów.
W praktyce, pozbywasz się najpierw obcych kolorów, a po za tym każdy raczej pamięta który kolor wybrał na początku gry.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

Kolejna wersja zasad:

PrzepychAnki WieloŚcianki

I - PRZYGOTOWANIE:
  1. Każdy gracz bierze swój jednokolorowy zestaw 6 kości ( k4, k6, k8, k10, k12, k20 )
  2. Wszyscy jednocześnie wyrzucają jedną dowolną kostkę z ręki na arenę.
    - Gracz z najwyższym wynikiem na arenie, będzie graczem rozpoczynającym.
  3. Kostki z wynikami parzystymi oraz te poza areną wracają do właścicieli
  4. Wyniki nieparzyste zostają na arenie
II - ZASADY:
  1. Gracze dorzucają pojedynczo kostki ze swojego zestawu na arenę, próbując pozbyć się wszystkich kostek z ręki, jednocześnie przeszkadzając przeciwnikom.
  2. Rzucając można trafiać kostki na arenie,w ten sposób obracając je i przesuwając, ale zabronione jest ich wybijanie poza arenę. Kostki wybite idą do ręki wybijającego.
  3. Na arenie mogą stać tylko kostki z liczbami nieparzystymi, parzyste wracają do właścicieli.
  4. Kostka wyrzucona poza arenę wraca na rękę.
  5. Wyrzucając liczbę obecną już na arenie (tzw. bliźniaka), można cofnąć wszystkie kostki z tą liczbą na ręce graczy (w tym swoje) lub zostawić wszystkie na arenie.
III - KONIEC
Osoba, która jako pierwsza pozbędzie się wszystkich kostek z ręki - WYGRYWA, jednocześnie kończąc grę.

----------------------------------------------------

IV - Tryb rozszerzony (KRYTYKI)
  • Anulujemy tylko zasadę NR 5.
  • Zamiast niej wprowadzamy efekty specjalne przy wyrzuceniu maksymalnego wyniku na danej kostce
    (tzw. rzut krytyczny / krytyk).
  • Reszta zasad zostaje bez zmian. Wyrzucony krytyk nadal jest wynikiem parzystym i nie ma prawa zostać na arenie.
  • Po wyrzuceniu krytyka, w pierwszej kolejności pozbywamy się kostek parzystych z areny, a potem rozpatrujemy efekt krytyka

    k4 -wybierz dowolną kostkę i cofnij ją na rękę właściciela

    k6 -rzucasz jeszcze raz dowolną kostką z ręki

    k8 -wybierz dowolną kostkę z areny i cofnij ją na rękę właściciela ORAZ rzuć jeszcze raz dowolną kostką z ręki

    k10 -wybierz 2 dowolne kostki z areny i cofnij je na ręce właścicieli

    k12 -oddaj komuś swoją 1 kostkę z ręki do ręki

    k20 -cofnij każdemu (w tym sobie) 1 kostkę z areny na rękę i rzuć jeszcze raz
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: PrzepychAnki WieloŚcianki Gra kościana k4 k6 k8 k10 k12 k20

Post autor: CoLdY7 »

Testowałem, turlałem i... Brylantino miał rację, różne efekty dla różnych kostek tylko komplikują grę i nie wprowadzają strategii bazujących na tych efektach.

Każdy krytyk pozwoli przerzucić kostkę, no może krytyk k20 da coś lepszego. Ale gra z krytykami będzie tylko opcjonalną zasadą.

Przez losowość, długość partii jest bardzo nierówna, dlatego limit czasowy jest świetną opcją.
Koniec czasu? kto ma mniej kostek na ręce - wygrywa.
Remis? Gracz z najmniejszą sumą kostek swojego koloru na arenie - wygrywa.

Poprawione zasady w pierwszym poście.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
ODPOWIEDZ