The Dutch Golden Age

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

The Dutch Golden Age

Post autor: mistrz_yon »

Interesuje mnie "The Dutch Golden Age".

Ktos zna? Ktos cos wie?
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: ozy »

Na moorhold.net ukazała się recenzja Golden Age.

http://moorhold.net/node/1800
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: yosz »

Na gamesfanatic.pl jest rzut okiem: http://www.gamesfanatic.pl/2008/12/15/dutch-golden-age/ a Tom Vasel zrobił kiedyś video recenzję: http://geekdo.com/thread/411450
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
gocho
Posty: 173
Rejestracja: 10 wrz 2009, 14:19
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 3 times

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: gocho »

Ja mam.

Grałem ze 4 rozgrywki. 3 i 4 osobowe.
Gra nawet przyjemna - dość wiernie oddaje realia historyczne, ale nie jest
do końca dobrze zbalansowana. Część prowincji wydaje się być sporo słabsza niż inne (prowincje z malarzami).
Gra losowa - dużo zależy od szczęścia w losowaniu kart.

My zmniejszyliśmy siłę prowincji morskich - utrudniliśmy dopłynięcie do bardzo dochodowych kolonii. W grze ten co dopłynie jako pierwszy do Indii przestaje mieć problemy z pieniędzmi i zazwyczaj wygrywa.

Zastosowaliśmy wariant, że do 3 kart morskich potrzebny jest 1 pionek ruchu (który kosztuje 5 złota zazwyczaj). Tym samym poprawiliśmy użyteczność zielonej krainy.

W razie czego mogę podać więcej informacji.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Dzej
Posty: 1399
Rejestracja: 09 sty 2008, 12:47
Lokalizacja: Kraków

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: Dzej »

A nie ma cie wrażenia że gracie w monopoly na sterydach? :P
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: jax »

Nie wiem czy to Monopoly na sterydach, wiem że dla mnie osobiście gra jest tragiczna: zero ciekawych decyzji dla zaawansowanych graczy, dziwaczne i nie grające wymieszanie róźnych mechanik, zerowy związek z historią, prymitywne mechanizmy. Ogólnie to ma być taka prościutka gra dla rodziny, ale ja z pewnością nawet dla rodziny jej nie kupię.

Sorry, Ozy ;)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: ozy »

Ależ nie ma za co ;)

Słusznie napisałeś - dla zaawansowanych graczy. Nie Ty jesteś targetem.
Ładna, niedroga, szybka gra, w sam raz na początek. Kilka różnych mechanik pozwala nowym ludziom oswoić się z zasadami gier planszowych. Na ostatnim Pionku była grana cały czas, nawet dwoje ludzi zagłosowało na nią jako na 'grę Pionka'. Przecież to nie jest gamer`s game i nikt tego nie próbuje udowodnić. :)

Co do 'monopoly na sterydach' - recenzje linkowane wyżej drobiazgowo opisują mechanikę gry. Kto czyta, nie błądzi. ;)
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: Filippos »

Ja jestem po jednej rozgrywce i powiedziałbym że to średniawa bardzo gra która miała szansę być bardzo dobra. I to nawet niedużym kosztem. Ja osobiście zaproponowałbym trzy zmiany:

- wyrzucenie króla i zastąpnienie talią kart prowincji z której na początku każdego ruchu ciągnęłoby się dwie i przyznawało za nie dochód.
- stworzeniem przy każdej talii zestawu jednej lub dwóch kart odkrytych. Gracz odpalając akcję specjalną miałby wybór: czy kupować odkrytą kartę za 4 guldeny, czy brać w ciemno za 3.
- dopakowanie zielonych prowincji - np. koszt wstawienia znacznika ruchu z zielonej prowincji wynosi tylko 3 guldeny a 5 w gildii.

Zmian chciałbym dlatego że gra ma zbyt wysoki jak na mój gust poziom losowości. To poziom decydujący o wygranej czyli zdecydowanie na grę rodzinną. Poza tym bolesny jest bardzo downtime - zwłaszcza pod koniec gry gdy delikwent odpala kilka akcji, kupuje, zarabia, znów odpala akcje i liczy potem punkty. Ale to juz taki urok gry tego typu. W Hansie która jest dobra mi to nie przeszkadza tak bardzo, tu bolało.

A porównania do Monopoly są imho bezsensowne i wynikają głównie z tego nieszczęsnego piona króla biegającego dookoła planszy, sterowanego kostkami.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: jax »

To co proponujesz Filippos to kosmetyka.
(jak dla mnie nic by to nie zmieniło w odbiorze gry).
Naprawdę uwazasz że po tych zmianach gra byłaby 'bardzo dobra'? :shock:
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: Filippos »

Nie wiem Jax czy byłaby bardzo dobra. Myślę że byłaby lepsza.
Napisałem że gra mogłaby być bardzo dobra bo grając miałem takie poczucie zmarnowanego potencjału. Są w tej grze fajne elementy które mi się podobają, ale razem to nie gra ze sobą. Ot i tyle.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: mistrz_yon »

ozy pisze:Kilka różnych mechanik pozwala nowym ludziom oswoić się z zasadami gier planszowych. Na ostatnim Pionku była grana cały czas, nawet dwoje ludzi zagłosowało na nią jako na 'grę Pionka'. Przecież to nie jest gamer`s game i nikt tego nie próbuje udowodnić. :)
Nie bylem na Pionku, ale mam bardzo podobne zdanie. Pokazalem te gre kilku absolutnym newbies i bylem zaskoczony jak ona ich wciagnela. Myslalem ze raz cos zawalczymy, a tu nie - oni chca w to grac. Mowie ze pokaze im cos innego moze, bo bez przesady... a nie, chca w 'Zloty wiek'. Byc moze dziala tutaj wlasnie mechanizm bardzo prostej, mocno losowej ale jednak w miare nowoczesnej i zroznicowanej gry.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: rastula »

ma ktoś polską instrukcję, bo ze strony Phalanx "jakby" zniknęła - będę bardzo wdzięczny [rastula maupa gmail.com]
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: mig »

Nam się gra spodobała. Losowość trochę bolała (głównie odczuwaliśmy ją podczas losowania kart inwestycji i przypraw - ten kto na początku losował karty których efekt odpalał się po zgromadzeniu aż trzech kart nie miał specjalnych szans w starciu z tymi, którym trafiały się karty działające od razu). Faktycznie kolonie wydają się nieco za silne, ale z drugiej strony w naszych grach ci co wybierali alternatywne drogi rozwoju (malarze, prowincje) deptali kolonizatorom po piętach (na finiszu 1-2 pkt różnicy). Szkoda też, że gra nie przewiduje grania tak długo aż wszyscy gracze rozegrają taką samą liczbę tur - w ten sposób pierwszy gracz (już i tam z mocniejszym startem) zyskuje jeszcze większą przewagę.

Skusiło nas przepiękne wydanie ale sama gra też niczego sobie. Te, zaproponowane wyżej przez Filipposa, rozwiązania wydają się dość sensowne i pewnie je wprowadzimy (może poza kartami prowincji, bo monopolowy król bardzo nam się podobał;)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
harnaś
Posty: 20
Rejestracja: 27 maja 2013, 10:05
Has thanked: 3 times

Re: The Dutch Golden Age

Post autor: harnaś »

Czy ktoś posiada polską instrukcję do Golden Age i mógłby się podzielić pdf lub skanem.
ODPOWIEDZ