Wysokie Napięcie - pytania i wątpliwości
Re: Wysokie napiecie pytanie
WITAM!
W mojej kolekcji pojawilo sie ostatnio "Wysokie Napiecie".
Czy ktos moglby pomoc w przyswojeniu etapu Rozbudowy?
Pojawily sie pewne pytania...
Mianowicie...
Moze rysunek dla zobrazowania (czysto hipotetyczny)...
Czy podczas wykonywania swojej tury musze rozbudowywac swoja siec po kolei, czy moge np. podlaczac 2 skrajne konce do sieci?
Np. Podczas swojej tury buduje stacje w miescie C - place za to 29 (pole w miescie jest niezajete), nastepnie w tej samej turze za 18 elektro buduje stacje w miescie B.
I jeszcze jedno.
Zdanie z instrukcji:
Gracz może włączyć do sieci zarówno miasta bezpośrednio sąsiadujące z miastami przyłączonymi do własnej sieci, jak i miasta oddalone. Odległość nie ma znaczenia,
ponieważ do przyłączenia takiego miasta wykorzystuje się linie energetyczne przebiegające ponad miastami (rozumiem, ze przebijam sie przez linie innego gracza?). Tę taktykę gracze wykorzystują przeważnie w chwili,
w której nie mogą przyłączyć do sieci sąsiedniego miasta. W takim przypadku gracz płaci opłatę przyłączeniową będącą
sumą kosztów
połączeń pomiędzy miastem
w swojej sieci, a wybranym (docelowym) miastem. W miastach, ponad którymi prowadzona była sieć, nie ustawia się domków.
I jeszcze jedno.
Jesli w sieci mam juz np. 4 miasta i przychodzi nastepna faza rozbudowy...
Koszt przylaczenia nastepnego miasta mam liczyc od miasta startowego? (pierwszego postawionego???)
Strasznie to pokrecone...
W mojej kolekcji pojawilo sie ostatnio "Wysokie Napiecie".
Czy ktos moglby pomoc w przyswojeniu etapu Rozbudowy?
Pojawily sie pewne pytania...
Mianowicie...
Moze rysunek dla zobrazowania (czysto hipotetyczny)...
Czy podczas wykonywania swojej tury musze rozbudowywac swoja siec po kolei, czy moge np. podlaczac 2 skrajne konce do sieci?
Np. Podczas swojej tury buduje stacje w miescie C - place za to 29 (pole w miescie jest niezajete), nastepnie w tej samej turze za 18 elektro buduje stacje w miescie B.
I jeszcze jedno.
Zdanie z instrukcji:
Gracz może włączyć do sieci zarówno miasta bezpośrednio sąsiadujące z miastami przyłączonymi do własnej sieci, jak i miasta oddalone. Odległość nie ma znaczenia,
ponieważ do przyłączenia takiego miasta wykorzystuje się linie energetyczne przebiegające ponad miastami (rozumiem, ze przebijam sie przez linie innego gracza?). Tę taktykę gracze wykorzystują przeważnie w chwili,
w której nie mogą przyłączyć do sieci sąsiedniego miasta. W takim przypadku gracz płaci opłatę przyłączeniową będącą
sumą kosztów
połączeń pomiędzy miastem
w swojej sieci, a wybranym (docelowym) miastem. W miastach, ponad którymi prowadzona była sieć, nie ustawia się domków.
I jeszcze jedno.
Jesli w sieci mam juz np. 4 miasta i przychodzi nastepna faza rozbudowy...
Koszt przylaczenia nastepnego miasta mam liczyc od miasta startowego? (pierwszego postawionego???)
Strasznie to pokrecone...
- Cin
- Posty: 822
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
- Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 31 times
Re: Wysokie napiecie pytanie
Możesz tak zrobićcoldsoul pisze:Np. Podczas swojej tury buduje stacje w miescie C - place za to 29 (pole w miescie jest niezajete), nastepnie w tej samej turze za 18 elektro buduje stacje w miescie B.
Czyli w Twoim przykładzie możesz podłączyć miasto D (bez podłączania miasta A) za 10+17+10. To czy w mieście A są domki innego gracza nie ma znaczenia.coldsoul pisze:miasta oddalone
Liczysz od dowolnego swojego.coldsoul pisze:Koszt przylaczenia nastepnego miasta mam liczyc od miasta startowego?
- zuroslawski
- Posty: 119
- Rejestracja: 21 paź 2013, 13:49
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Wysokie napięcie
Witam
Mam odnośnie następujących zasad:
Kiedy wybieramy miasto startowe? Na początku gry czy dopiero w fazie 4 rozbudowy sieci? W instrukcji nie jest to sprecyzowane. Czy wybierając miasto startowe stawiamy na nim stacje transformatorową za darmo czy po prostu wskazujemy od którego miasta będziemy zaczynać?
Jeszcze pytanie odnośnie liczby regionów biorących w grze: Wg. tabeli liczba regionów dla 6 graczy wynosi 5 a na mapie maksymalnie regionów jest 6. Dlaczego nie można używać do rozgrywki całej planszy przy maksymalnej ilości graczy?
Mam odnośnie następujących zasad:
Kiedy wybieramy miasto startowe? Na początku gry czy dopiero w fazie 4 rozbudowy sieci? W instrukcji nie jest to sprecyzowane. Czy wybierając miasto startowe stawiamy na nim stacje transformatorową za darmo czy po prostu wskazujemy od którego miasta będziemy zaczynać?
Jeszcze pytanie odnośnie liczby regionów biorących w grze: Wg. tabeli liczba regionów dla 6 graczy wynosi 5 a na mapie maksymalnie regionów jest 6. Dlaczego nie można używać do rozgrywki całej planszy przy maksymalnej ilości graczy?
Re: Wysokie napięcie
W fazie 4 Rozbudowa Sieci wybierasz miasto startowe stawiając w nim stację transformatorową za 10E. Można z tego zrezygnować i to miasto wybrać w ten sam sposób dopiero w fazie 4 następnej tury.
Ta reguła jest po to, aby zapewnić interakcję geograficzną na planszy, elementy blokowania, itp.
Ta reguła jest po to, aby zapewnić interakcję geograficzną na planszy, elementy blokowania, itp.
- MichalStajszczak
- Posty: 9443
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1444 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
Jest to wyjaśnione na 4 stronie instrukcji, w opisie fazy 4, w umieszczonym na szarym tle akapicie "Wyjątek dla pierwszej rundy". Sformułowanie "na początku gry" może faktycznie budzić wątpliwości - czy to rozstawienie powinno być dokonane przed pierwszą fazą pierwszej rundy gry czy w fazie 4 pierwszej rundy. Moim zdaniem powinno to być robione w fazie 4 pierwszej rundy. Ale informacja o tym, że za postawienie pierwszej stacji transformatorowej należy zapłacić jest tam podana.zuroslawski pisze: Kiedy wybieramy miasto startowe? Na początku gry czy dopiero w fazie 4 rozbudowy sieci? W instrukcji nie jest to sprecyzowane. Czy wybierając miasto startowe stawiamy na nim stacje transformatorową za darmo czy po prostu wskazujemy od którego miasta będziemy zaczynać?
Po to, żeby była mniejsza powtarzalność gry.zuroslawski pisze:Wg. tabeli liczba regionów dla 6 graczy wynosi 5 a na mapie maksymalnie regionów jest 6. Dlaczego nie można używać do rozgrywki całej planszy przy maksymalnej ilości graczy?
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
Grając Nową Talią Elektrowni możemy wybrać wariant, który wymaga użycia wszystkich 6 regionów.zuroslawski pisze:Jeszcze pytanie odnośnie liczby regionów biorących w grze: Wg. tabeli liczba regionów dla 6 graczy wynosi 5 a na mapie maksymalnie regionów jest 6. Dlaczego nie można używać do rozgrywki całej planszy przy maksymalnej ilości graczy?
Kilka map z dodatków ma tylko 5 regionów - Japonia, Benelux, Badenia-Wirtembergia... - Gramy na całej mapie w 5 i 6 osób.
Główna przyczyna, to łączna liczba miast dostępnych na mapie w połączeniu z warunkiem zakończenia rozgrywki. Jeśli spokojnie sobie to poobliczać, to wychodzi jasno, że grając w określoną liczbę osób mamy przy danej liczbie regionów gwarantowane osiągnięcie zakończenia rozgrywki. Więcej regionów powodowałoby zbyt duży luz na planszy i ułatwiało złośliwe blokowanie jednego gracza. W tak dobranej liczbie miast nie jest to ani łatwe, ani opłacalne, a często niemożliwe.
- zuroslawski
- Posty: 119
- Rejestracja: 21 paź 2013, 13:49
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Wysokie napięcie
Witam
Mam pytanie odnośnie niektórych zasad:
1. Czy po każdej zakończonej licytacji dokłada się kolejną elektrownię ze stosu kart elektrowni czy obowiązuje zasada że elektrownie dobierane są dopiero po wszystkich licytacjach? Chodzi o to że gracz który jest pierwszy w kolejności a więc teoretycznie najsilniejszy w danym momencie wybiera na początku elektrownie z rynku bieżącego od 03-06, licytuje daną elektrownie i wygrywa. Gracz najsłabszy odczekuje licytację kolejnych graczy i jeśli elektrownie dokładamy po każdej licytacji może sobie zaczekać na elektrownie o najwyższym nr i wylicytować ją za min. cenę. Wg. mnie jest to trochę niesprawiedliwe dla gracza najlepszego ponieważ w kolejnych fazach również jest stratny gdyż kupuje surowce na samym końcu. Dlatego jeśli chodzi o licytację elektrowni powinno być tak że gracz najlepszy ma największy wybór wśród elektrowni, a gracz najsłabszy to co pozostanie na rynku będzie mógł kupić najtaniej.
2. W etapie 3 jeśli na rynku zostanie 6 kart elektrowni to w tym momencie dalej usuwamy najsłabszą kartę czy te 6 kart już pozostaje na rynku ponieważ nie ma już innych kart do uzupełnienia rynku?
3. Czy może wystąpić taka sytuacja, że gracze są cały czas w etapie 1, po czym wyciągają kartę etap 3 i odrazu przechodzą do tego etapu z pominięciem etapu 2?
4. "W momencie przejścia do etapu 2 wykonywane są JEDNOKROTNIE następujące czynności: najtańsza elektrownia zostaje usunięta z gry, a na jej miejsce zostaje włożona karta z wierzchu stosu" - jeśli chodzi o powyższą zasadę, włożona karta na miejsce najtańszej elektrowni wchodzi odrazu na rynek bieżący mimo że może mieć najwyższy nr spośród wszystkich kart elektrowni czy elektrownie układane są wg. zasad od najtańszej do najdroższej?
Powyższą zasadę stosujemy tylko jednokrotnie, tylko w momencie przejścia do etapu 2 jak dobrze zrozumiałem powyższą treść?
Proszę o pomoc i odpowiedzi na powyższe pytania
Mam pytanie odnośnie niektórych zasad:
1. Czy po każdej zakończonej licytacji dokłada się kolejną elektrownię ze stosu kart elektrowni czy obowiązuje zasada że elektrownie dobierane są dopiero po wszystkich licytacjach? Chodzi o to że gracz który jest pierwszy w kolejności a więc teoretycznie najsilniejszy w danym momencie wybiera na początku elektrownie z rynku bieżącego od 03-06, licytuje daną elektrownie i wygrywa. Gracz najsłabszy odczekuje licytację kolejnych graczy i jeśli elektrownie dokładamy po każdej licytacji może sobie zaczekać na elektrownie o najwyższym nr i wylicytować ją za min. cenę. Wg. mnie jest to trochę niesprawiedliwe dla gracza najlepszego ponieważ w kolejnych fazach również jest stratny gdyż kupuje surowce na samym końcu. Dlatego jeśli chodzi o licytację elektrowni powinno być tak że gracz najlepszy ma największy wybór wśród elektrowni, a gracz najsłabszy to co pozostanie na rynku będzie mógł kupić najtaniej.
2. W etapie 3 jeśli na rynku zostanie 6 kart elektrowni to w tym momencie dalej usuwamy najsłabszą kartę czy te 6 kart już pozostaje na rynku ponieważ nie ma już innych kart do uzupełnienia rynku?
3. Czy może wystąpić taka sytuacja, że gracze są cały czas w etapie 1, po czym wyciągają kartę etap 3 i odrazu przechodzą do tego etapu z pominięciem etapu 2?
4. "W momencie przejścia do etapu 2 wykonywane są JEDNOKROTNIE następujące czynności: najtańsza elektrownia zostaje usunięta z gry, a na jej miejsce zostaje włożona karta z wierzchu stosu" - jeśli chodzi o powyższą zasadę, włożona karta na miejsce najtańszej elektrowni wchodzi odrazu na rynek bieżący mimo że może mieć najwyższy nr spośród wszystkich kart elektrowni czy elektrownie układane są wg. zasad od najtańszej do najdroższej?
Powyższą zasadę stosujemy tylko jednokrotnie, tylko w momencie przejścia do etapu 2 jak dobrze zrozumiałem powyższą treść?
Proszę o pomoc i odpowiedzi na powyższe pytania
- Cin
- Posty: 822
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
- Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 31 times
Re: Wysokie napięcie
Dokłada się po każdej licytacji i reorganizuje - cztery najtańsze na rynek biezący.zuroslawski pisze:1. Czy po każdej zakończonej licytacji dokłada się kolejną elektrownię ze stosu kart elektrowni czy obowiązuje zasada że elektrownie dobierane są dopiero po wszystkich licytacjach?
Ile razy grałeś w tę grę? Zapewniam, że zasady działają idealnie tak, jak zostały napisane.zuroslawski pisze:Dlatego jeśli chodzi o licytację elektrowni powinno być tak że gracz najlepszy ma największy wybór wśród elektrowni, a gracz najsłabszy to co pozostanie na rynku będzie mógł kupić najtaniej.
Są. Te najdroższe, które przez całą grę usuwałeś i wkładałeś na spód stosuzuroslawski pisze:2. W etapie 3 jeśli na rynku zostanie 6 kart elektrowni to w tym momencie dalej usuwamy najsłabszą kartę czy te 6 kart już pozostaje na rynku ponieważ nie ma już innych kart do uzupełnienia rynku?
Takzuroslawski pisze:3. Czy może wystąpić taka sytuacja, że gracze są cały czas w etapie 1, po czym wyciągają kartę etap 3 i odrazu przechodzą do tego etapu z pominięciem etapu 2?
Pytasz, czy czynności wykonywane JEDNOKROTNIE są wykonywane jednokrotnie?zuroslawski pisze:4. "W momencie przejścia do etapu 2 wykonywane są JEDNOKROTNIE następujące czynności: (...) Powyższą zasadę stosujemy tylko jednokrotnie, tylko w momencie przejścia do etapu 2 jak dobrze zrozumiałem powyższą treść?
- zuroslawski
- Posty: 119
- Rejestracja: 21 paź 2013, 13:49
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Wysokie napięcie
Jeśli chodzi o pkt 2 to chodziło mi o to, że w momencie gdy w etapie 3 na stole zostaje już tylko 6 ostatnich najdroższych elektrowni to czy dalej usuwamy zgodnie z zasadami etapu 3 najtańszą elektrownie z nich i zostaje w tym momencie 5 elektrowni, później już 4 i tak do wyczerpania jeśli nikt nic nie kupuje? Czy poprostu zostaje 6 elektrowni i nic z nimi nie robimy oprócz kupna.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
Nadal usuwamy.
W pewnym sensie to można by i nie usuwać (wszak dostępne są wszystkie, a tych najsłabszych nikt nie kupi. Ale dla porządku - usuwajcie.
W pewnym sensie to można by i nie usuwać (wszak dostępne są wszystkie, a tych najsłabszych nikt nie kupi. Ale dla porządku - usuwajcie.
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 lis 2013, 13:18
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Been thanked: 1 time
Re: Wysokie napięcie
To ja mam pytanie odnośnie następującej sytuacji:WRS pisze:Można też dodać, że w dowolnym momencie gry (także podczas kupowania) można przekładać suforce między elektrowniami. Szczególnie wdzięczne są tu hybrydówki, które ułatwiają manewrowanie wunglem i olejem.
Mam trzy elektrownie - dwie ekologiczne i jedną węglową ze zgromadzonymi surowcami, niewykorzystanymi w poprzedniej turze. Następuje faza zakupu elektrowni i kupuję wydajniejszą elektrownię węglową, natomiast tę, którą posiadam chcę wyrzucić.
Co się dzieje z posiadanymi surowcami? Muszę je usunąć czy może jednak 'przeskakują' ze starej elektrowni do nowej?
- Grzdyll
- Posty: 813
- Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 297 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
Mam kilka pytań do bardziej wprawionych:
1. Co tak naprawdę determinuje wybór obdzaru? a) miejsce postawienia 1 miasta, czyli w kolejnej rundzie juz mogę wejść w obszar gdzie ktoś inny postawił swoje? b) obszar rozwoju wszystkich 7 pierwszych miast aby zakończyć 1 etap, czyli dopiero w 2 etapie mogę wejść na obszar gdzie ktoś ma swoje miasta?
2. Czy jeśli 1 gracz spasuje od razu to nie może się włączyć do żadnej następnej licytacji tej rundy? A jeśli pierwszy licytuje a drugi spasuje to po zakończonej licytacji ma normalnie swoją kolejkę?
3. Czy warto sięgnąć po dodatek z nowymi elektrowniami, może ktoś z Was szerzej opisać czy są lepiej zbalansowane i jak ogólnie wpływają na grę gdy się gra nimi zamiast oryginalnych?
Wysłane z telefonu z Androidem na którym pisanie to katorga wiec mam nadzieję że da się zrozumieć o co mi chodzi...
1. Co tak naprawdę determinuje wybór obdzaru? a) miejsce postawienia 1 miasta, czyli w kolejnej rundzie juz mogę wejść w obszar gdzie ktoś inny postawił swoje? b) obszar rozwoju wszystkich 7 pierwszych miast aby zakończyć 1 etap, czyli dopiero w 2 etapie mogę wejść na obszar gdzie ktoś ma swoje miasta?
2. Czy jeśli 1 gracz spasuje od razu to nie może się włączyć do żadnej następnej licytacji tej rundy? A jeśli pierwszy licytuje a drugi spasuje to po zakończonej licytacji ma normalnie swoją kolejkę?
3. Czy warto sięgnąć po dodatek z nowymi elektrowniami, może ktoś z Was szerzej opisać czy są lepiej zbalansowane i jak ogólnie wpływają na grę gdy się gra nimi zamiast oryginalnych?
Wysłane z telefonu z Androidem na którym pisanie to katorga wiec mam nadzieję że da się zrozumieć o co mi chodzi...
Re: Wysokie napięcie
Ad. 1 Teren, na którym będzie toczyła się rozgrywka, nie musisz stawiać tam swojego pierwszego domku, możesz to zrobić na terenie wybranym przez innego gracza.
- Grzdyll
- Posty: 813
- Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 297 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
No to jeszcze raz żeby trochę wyjaśnić samego siebie:
Ad 2. Chodzi mi o to czy ktoś kto powiedział "pas" nie może już w danej fazie licytacji nic licytować? Albo nie wyraziłem się jasno albo nie bardzo ma to sens: w sytuacji gdy ja jestem drugim graczem a gracz pierwszy wybiera elektrownię która mnie nie interesuje nie mogę spasować "jego" licytacji a potem mieć "swojej" licytacji o elektrownię która mnie interesuje? To by powodowało że w fazie licytacji licytowana byłaby tylko jedna elektrownia którą wybiera gracz pierwszy (bo niezależnie kto ją wylicytuje reszta graczy ostatecznie kiedyś musi spasować).
Ja grałem tak: gracz pierwszy ma "swoją" licytację, jak wygrał to "swoją" licytację rozpoczyna kolejny gracz (już bez pierwszego), jak pierwszy przegrał "swoją" licytację (bo spasował) to w kolejnych licytacjach nie może już brać udziału ani on ani gracz który wygrał "jego" licytację.
Bardzo proszę o to jak w końcu trzeba grać - instrukcja (ani dodatkowe materiały których szukałem w necie) nie są wcale jednoznaczne w tej kwestii ale wyraźnie mówią o kilku licytacjach (a gracz ostatni kupuje po cenie minimum) więc z pewnością moja wersja jest lepsza od wcześniej opisanej, ale nie mam pewności czy jest właściwa.
Ad 3. Pytam o te dodatkowe elektrownie bo jakiś sens ich wydania jest - widząc inne wartości tych samych elektrowni w porównaniu z wersją podstawową mogę podejrzewać że podstawą jest lepsze zbilansowanie gry lub sprawienie że jest bardziej atrakcyjna - ale nie znalazłem żadnych ocen zaawansowanych graczy jak zmieniają rozgrywkę - czy to "must have" bo rozgrywka jest lepsza czy po prostu ciekawostka dla tych którzy znają na pamięć te z podstawki?
Z góry dzięki za odpowiedzi - wydaje się że to naprawdę fajna gra ale instrukcja jest jedną z gorszych jakie czytałem.
Ad 1. Ograniczenie obszaru całej gry oczywiście rozumiem. Czyli teoretycznie grając w 6 osób wszyscy mogą wybrać swoje startowe miasta na tym samym obszarze (oczywiście zgodnie z zasadami etapu 1 każdy inne miasto)?metyu pisze:Ad. 1 Teren, na którym będzie toczyła się rozgrywka, nie musisz stawiać tam swojego pierwszego domku, możesz to zrobić na terenie wybranym przez innego gracza.
Ad 2. Chodzi mi o to czy ktoś kto powiedział "pas" nie może już w danej fazie licytacji nic licytować? Albo nie wyraziłem się jasno albo nie bardzo ma to sens: w sytuacji gdy ja jestem drugim graczem a gracz pierwszy wybiera elektrownię która mnie nie interesuje nie mogę spasować "jego" licytacji a potem mieć "swojej" licytacji o elektrownię która mnie interesuje? To by powodowało że w fazie licytacji licytowana byłaby tylko jedna elektrownia którą wybiera gracz pierwszy (bo niezależnie kto ją wylicytuje reszta graczy ostatecznie kiedyś musi spasować).
Ja grałem tak: gracz pierwszy ma "swoją" licytację, jak wygrał to "swoją" licytację rozpoczyna kolejny gracz (już bez pierwszego), jak pierwszy przegrał "swoją" licytację (bo spasował) to w kolejnych licytacjach nie może już brać udziału ani on ani gracz który wygrał "jego" licytację.
Bardzo proszę o to jak w końcu trzeba grać - instrukcja (ani dodatkowe materiały których szukałem w necie) nie są wcale jednoznaczne w tej kwestii ale wyraźnie mówią o kilku licytacjach (a gracz ostatni kupuje po cenie minimum) więc z pewnością moja wersja jest lepsza od wcześniej opisanej, ale nie mam pewności czy jest właściwa.
Ad 3. Pytam o te dodatkowe elektrownie bo jakiś sens ich wydania jest - widząc inne wartości tych samych elektrowni w porównaniu z wersją podstawową mogę podejrzewać że podstawą jest lepsze zbilansowanie gry lub sprawienie że jest bardziej atrakcyjna - ale nie znalazłem żadnych ocen zaawansowanych graczy jak zmieniają rozgrywkę - czy to "must have" bo rozgrywka jest lepsza czy po prostu ciekawostka dla tych którzy znają na pamięć te z podstawki?
Z góry dzięki za odpowiedzi - wydaje się że to naprawdę fajna gra ale instrukcja jest jedną z gorszych jakie czytałem.
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 lis 2013, 13:18
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Been thanked: 1 time
Re: Wysokie napięcie
Ad.1 Obszar gry wybieracie na samym początku, jeszcze w fazie przygotowań do gry. Chodzi o to, żeby można było każdą rozgrywkę przeprowadzić w trochę inny sposób (nawet na 6 graczy wybiera się tylko pięć obszarów), bo jeden obszar jest tańszy, a inny droższy.
Miasto startowe gracze wybierają jeden raz - po prostu to jest pierwsze miasto, w którym stawiasz elektrownię. Można to zrobić w pierwszej turze, ale nie trzeba. Następne miasto musi być po prostu połączone z tym startowym.
Ad.2
a) kupisz elektrownię
b) zrezygnujesz z kupna jakiejkolwiek.
Miasto startowe gracze wybierają jeden raz - po prostu to jest pierwsze miasto, w którym stawiasz elektrownię. Można to zrobić w pierwszej turze, ale nie trzeba. Następne miasto musi być po prostu połączone z tym startowym.
Ad.2
Z instrukcji:Grzdyll pisze:Chodzi mi o to czy ktoś kto powiedział "pas" nie może już w danej fazie licytacji nic licytować?
czyli przy następnej elektrowni będzie mógł normalnie licytować lub też ponownie spasować. Ostatni gracz po prostu nie ma z kim się licytować (bo pozostali albo kupili już elektrownię, albo zrezygnowali z jej kupna), więc bierze jedną z dostępnych elektrowni i płaci za nią tyle ile jest na karcie napisane.kolejni gracze mogą zalicytować wyższą stawkę lub zrezygnować z dalszej licytacji (spasować). Gracz, który spasuje nie może włączyć się ponownie do aktualnej licytacji.
To błąd. Jeśli przegrałeś jedną licytację, możesz brać udział w innej, aż:Grzdyll pisze:Ja grałem tak: gracz pierwszy ma "swoją" licytację, jak wygrał to "swoją" licytację rozpoczyna kolejny gracz (już bez pierwszego), jak pierwszy przegrał "swoją" licytację (bo spasował) to w kolejnych licytacjach nie może już brać udziału ani on ani gracz który wygrał "jego" licytację.
a) kupisz elektrownię
b) zrezygnujesz z kupna jakiejkolwiek.
- Cin
- Posty: 822
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
- Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 31 times
Re: Wysokie napięcie
Nie do końca. Jeśli jest Twoja kolej, żeby wybrać elektrownię do licytowania i wtedy spasujesz (zrezygnujesz z wyboru) to już nie możesz brać udziału w licytacjach do końca danej rundy.
Ten punkt akurat zrozumiałem i napisałem Ci od razuGrzdyll pisze:2. Czy jeśli 1 gracz spasuje od razu to nie może się włączyć do żadnej następnej licytacji tej rundy? A jeśli pierwszy licytuje a drugi spasuje to po zakończonej licytacji ma normalnie swoją kolejkę?
Cin pisze:2. Tak
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 lis 2013, 13:18
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Been thanked: 1 time
Re: Wysokie napięcie
Tak, ale to dwa oddzielne terminy:Cin pisze:Nie do końca. Jeśli jest Twoja kolej, żeby wybrać elektrownię do licytowania i wtedy spasujesz (zrezygnujesz z wyboru) to już nie możesz brać udziału w licytacjach do końca danej rundy.
"pas" w trakcie licytacji elektrowni (można brać udział w kolejnych licytacjach)
"rezygnacja" z wyboru elektrowni (deklarujesz, że nie chcesz elektrowni w tej rundzie)
- Grzdyll
- Posty: 813
- Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 297 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
Dzięki, teraz już dla mnie wszystko jasne w sprawie licytacji - to rozróżnienie na pas w licytacji i rezygnacja z kupna jest tu kluczowe a jakoś nie załapałem tego z instrukcji. Mógłby ktoś jeszcze opisać w kilku zdaniach sens gry z tymi nowymi elektrowniami?
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
Nowe elektrownie są inne.
Jeśli zagrasz w WN kilkadziesiąt partii, to gra z nowymi elektrowniami jest bardzo odświeżającym doświadczeniem.
Chodzi o to, że tworzą się pewne schematy, ludzie zapamiętują elektrownie. A grając nowymi można poczuć coś nowego.
Do tego warto podkreślić, że z nowymi elektrowniami jest kilka wariantów ich wykorzystania. W szczególności te wyjątkowo atrakcyjne. Można też grać bez obszarów, a na liczbę miast i jeden z wariantów wymaga właśnie takiego podejścia. O ile kojarzę, to nowe elektrownie kosztują ok. 25 zł. Jeśli lubisz WN, to brać.
Jeśli zagrasz w WN kilkadziesiąt partii, to gra z nowymi elektrowniami jest bardzo odświeżającym doświadczeniem.
Chodzi o to, że tworzą się pewne schematy, ludzie zapamiętują elektrownie. A grając nowymi można poczuć coś nowego.
Do tego warto podkreślić, że z nowymi elektrowniami jest kilka wariantów ich wykorzystania. W szczególności te wyjątkowo atrakcyjne. Można też grać bez obszarów, a na liczbę miast i jeden z wariantów wymaga właśnie takiego podejścia. O ile kojarzę, to nowe elektrownie kosztują ok. 25 zł. Jeśli lubisz WN, to brać.
- Grzdyll
- Posty: 813
- Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 297 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
Dzięki. No na razie poznaję jak widać i mnie pierwsze dwie rozgrywki nie porwały ale nie oceniam póki lepiej jej nie poznam tym bardziej że nie do końca dobrze graliśmy. Może jeszcze pokaże pazur bo jej miłośników chyba nie brakuje...
- Paskudnik
- Posty: 1431
- Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
- Lokalizacja: Ergsun-Tuek
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 3 times
Re: Wysokie napięcie
Opisany przypadek to właśnie powstrzymanie się od zakupu elektrowni w danej rundzie, gdy powstrzymujący się nie załapał, że trzeba to powiedzieć Ale to niczego nie zmienia - oczywiście nie bierze on już udziału w żadnych licytacjach w tej rundzie.vlysses pisze:Tak, ale to dwa oddzielne terminy:Cin pisze:Nie do końca. Jeśli jest Twoja kolej, żeby wybrać elektrownię do licytowania i wtedy spasujesz (zrezygnujesz z wyboru) to już nie możesz brać udziału w licytacjach do końca danej rundy.
"pas" w trakcie licytacji elektrowni (można brać udział w kolejnych licytacjach)
"rezygnacja" z wyboru elektrowni (deklarujesz, że nie chcesz elektrowni w tej rundzie)
Ogólnie nie dziwię się zadaniu tego pytania - była to moja pierwsza poważna wątpliwość po zakupie tej gry. Polecam w takich chwilach szukać najpierw FAQ-w na BGG, potem czytać wątki odpowiedniej gry na tym forum
Brać i się nie zastanawiać Nowe elektronie nie służą zbalansowaniu gry (to już jest bardzo dobrze zrobione w samej grze), lecz odświeżają i troszkę zmieniają rozgrywkę (są tańsze). Jednak jeśli ktoś naprawdę chce odmian, powinien sięgnąć po mało znany fanowski dodatek Energy Crisis, który bardzo zmienia i uatrakcyjnia zabawę. Mam zamiar udostępnić go w wersji zretuszowanej jakoś niedługo, chwilowo niestety nie mogę się tym zająć.WRS pisze:Nowe elektrownie są inne.
Jeśli zagrasz w WN kilkadziesiąt partii, to gra z nowymi elektrowniami jest bardzo odświeżającym doświadczeniem.
Chodzi o to, że tworzą się pewne schematy, ludzie zapamiętują elektrownie. A grając nowymi można poczuć coś nowego.
Do tego warto podkreślić, że z nowymi elektrowniami jest kilka wariantów ich wykorzystania. W szczególności te wyjątkowo atrakcyjne. Można też grać bez obszarów, a na liczbę miast i jeden z wariantów wymaga właśnie takiego podejścia. O ile kojarzę, to nowe elektrownie kosztują ok. 25 zł. Jeśli lubisz WN, to brać.
Wszystko zależy, co ktoś lubi Ja uwielbiam takie liczenie, ale znam wiele osób, którym nie przypadłoby ono do gustu. W tej grze dodatki nie są po to, żeby zmieniać reguły czy dodawać bajery, a tylko dla przedłużenia żywotności gry (żeby nie grać cały czas na tej samej planszy). Jeśli nie robi na Tobie wrażenia zdobywanie przewagi nad innymi graczami za pomocą potęgi własnego czerepu, to więcej tu raczej nie znajdziesz. Jednak daj tej grze jeszcze szansę - jest tego warta.Grzdyll pisze:Dzięki. No na razie poznaję jak widać i mnie pierwsze dwie rozgrywki nie porwały ale nie oceniam póki lepiej jej nie poznam tym bardziej że nie do końca dobrze graliśmy. Może jeszcze pokaże pazur bo jej miłośników chyba nie brakuje...
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
- Grzdyll
- Posty: 813
- Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 297 times
- Kontakt:
Re: Wysokie napięcie
Tak właśnie zamierzam bo mechanikę licytacji w grach całkiem lubię (choć testowaliśmy ją właściwie tylko w For Sale i bardzo niedocenianej, świetnej grze jaką jest Bumerang).
Jeszcze Was dopytam o dwie kwestie:
1. Gdy w 2 osobowej (dla uproszczenia) licytacji gracz A nie rezygnuje z zakupu ale zostaje przelicytowany przez B i mówi pas to czy może później kupić inną elektrownie za minimum czy jest koniec fazy (bo A miał swoją licytacje a B kupił elektrownie)?
2. W 3 etapie na rynku jest 6 elektrowni i kilka największych w zakrytym stosie. Czy po wyczerpaniu stosu w fazie biurokracji nadal konsekwentnie odrzuca się najtańszą elektrownię niezależnie czy ktoś jakąś kupił (tak mówi instrukcja) czyli co rundę znika co najmniej jedna elektrownia aż rynek będzie pusty?
Jeszcze Was dopytam o dwie kwestie:
1. Gdy w 2 osobowej (dla uproszczenia) licytacji gracz A nie rezygnuje z zakupu ale zostaje przelicytowany przez B i mówi pas to czy może później kupić inną elektrownie za minimum czy jest koniec fazy (bo A miał swoją licytacje a B kupił elektrownie)?
2. W 3 etapie na rynku jest 6 elektrowni i kilka największych w zakrytym stosie. Czy po wyczerpaniu stosu w fazie biurokracji nadal konsekwentnie odrzuca się najtańszą elektrownię niezależnie czy ktoś jakąś kupił (tak mówi instrukcja) czyli co rundę znika co najmniej jedna elektrownia aż rynek będzie pusty?