Jest kruczek. Na statek możesz wrzucić tylko towar, który już się tam znajduje. Inaczej ujmując, jeden statek może przewozić tylko jeden rodzaj towaru. Jeżeli jest pusty - od Ciebie zależy co do niego w pierwszej kolejności wrzucisz. Przykład: Jeżeli wrzucisz kukurydzę do pustej ładowni - nikt (nawet Ty sam) nie będzie mógł wrzucić na ten okręt nic innego niż kukurydzę dopóty, dopóki ktoś nie zapełni całkowicie ładowni.kolderek pisze:nie pamiętam czy możesz wysłać na dowolny statek, bo jest tam w tym jakiś kruczek
Puerto Rico - pytania i wątpliwości
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
"Zrobimy to na pewno w tym roku. A nawet w tym roku to nie..."
Moje gry
Moje gry
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Kruczek polega na tym, iż jest mus wysłania największej możliwej ilości wybranego towaru. Np mając 6 kukurydz i do wyboru puste statki 5, 6, 7 można skorzystać tylko ze statku 6 albo 7 - przy wyborze 5 nastąpiłaby wysyłka mniejszej ilości towaru.kolderek pisze:[nie pamiętam czy możesz wysłać na dowolny statek, bo jest tam w tym jakiś kruczek)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
o to mi właśnie chodziło - tego nie pamiętałemmacike pisze:Kruczek polega na tym, iż jest mus wysłania największej możliwej ilości wybranego towaru. Np mając 6 kukurydz i do wyboru puste statki 5, 6, 7 można skorzystać tylko ze statku 6 albo 7 - przy wyborze 5 nastąpiłaby wysyłka mniejszej ilości towaru.kolderek pisze:[nie pamiętam czy możesz wysłać na dowolny statek, bo jest tam w tym jakiś kruczek)
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Właśnie odkryłem na BGG spis najczęściej popełnianych błędów.
I - wstrząśnięty, ale nie zmieszany - uświadomiłem sobie, że źle(?) rozgrywaliśmy rolę Kupca.
Czyli w grze trzyosobowej (A - indygo, kukurydza / B - cukier, kukurydza / C - kukurydza, tytoń - puste targowisko) jest niemożliwe zapełnienie targowiska w pojedynczej fazie Kupca?
No bo do tej pory graliśmy jakoś takoś:
A (kupiec) - indygo (+1 dublon)
B - cukier
C - tytoń
i kolejka wracała do A, który zaś mógł skorzystać z przywileju Kupca
(uświadamiam sobie, że decydujący w interpretacji był opis z karty Kupca: 1 dublon więcej za każdy towar - w kontraście do wyraźnego wykluczenia u Kapitana (tylko raz))
i sprzedać kukurydzę (+1 dublon)
Oczywiście przy zastosowaniu odpowiednich budynków efekty mogły być odpowiednio bardziej mocarne.
Zasadniczo z faktami kłócić się nie lubię, ale jakoś takoś wsparcia moralnego potrzebuję
Zatem spodziewam się, że mnie ktoś życzliwy dobije odbierając wszelką nadzieję na uratowanie takiej interpretacji.
I - wstrząśnięty, ale nie zmieszany - uświadomiłem sobie, że źle(?) rozgrywaliśmy rolę Kupca.
Przykład:5. Trader
1. Each player can only sell one good to the trading house during the Trader phase. The Trader phase is not like the Captain phase where you can have more than one turn to unload goods.
Czyli w grze trzyosobowej (A - indygo, kukurydza / B - cukier, kukurydza / C - kukurydza, tytoń - puste targowisko) jest niemożliwe zapełnienie targowiska w pojedynczej fazie Kupca?
No bo do tej pory graliśmy jakoś takoś:
A (kupiec) - indygo (+1 dublon)
B - cukier
C - tytoń
i kolejka wracała do A, który zaś mógł skorzystać z przywileju Kupca
(uświadamiam sobie, że decydujący w interpretacji był opis z karty Kupca: 1 dublon więcej za każdy towar - w kontraście do wyraźnego wykluczenia u Kapitana (tylko raz))
i sprzedać kukurydzę (+1 dublon)
Oczywiście przy zastosowaniu odpowiednich budynków efekty mogły być odpowiednio bardziej mocarne.
Zasadniczo z faktami kłócić się nie lubię, ale jakoś takoś wsparcia moralnego potrzebuję
Zatem spodziewam się, że mnie ktoś życzliwy dobije odbierając wszelką nadzieję na uratowanie takiej interpretacji.
- Ink
- Administrator
- Posty: 2814
- Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 157 times
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Ink wyciąga mizerykordię i łaskawie dobija WRSa.WRS pisze:Zatem spodziewam się, że mnie ktoś życzliwy dobije odbierając wszelką nadzieję na uratowanie takiej interpretacji.
Official rules pisze:The trader phase ends when all players have had one turn to sell or when the trading house is full.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Faza Kapitana jest jedyną, w której można wykonać akcję kilka razy, bo kolejka idzie do momentu braku możliwości jej wykonania.
Zatem i w fazie Kupca obowiązuje ograniczenie do JEDNEJ AKCJI na każdego gracza.
Sorry Vinetou
Zatem i w fazie Kupca obowiązuje ograniczenie do JEDNEJ AKCJI na każdego gracza.
Sorry Vinetou
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Dodajmy jeszcze, ze Kapitan mimo to korzysta z przywileju RAZ:)Veridiana pisze:Faza Kapitana jest jedyną, w której można wykonać akcję kilka razy, bo kolejka idzie do momentu braku możliwości jej wykonania.
- Don Simon
- Moderator
- Posty: 5623
- Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
- Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
- Been thanked: 1 time
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Co? A nie dostaje dodatkowego punktu przy kazdej wysylce? Czyli jesli wysle w jednej fazie trzy rozne towary (w kolejnych okrazeniach stolu) to dostaje 3 dodatkowe punkty zwyciestwa?aswiech pisze:Dodajmy jeszcze, ze Kapitan mimo to korzysta z przywileju RAZ:)
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
- MichalStajszczak
- Posty: 9433
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1444 times
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Odpowiednie fragmenty z przepisów gry (ze strony Lacerty):
Faza kupca kończy się, gdy każdy z graczy miał możliwość (lub w trakcie swej kolejki nie był w stanie) sprzedać towar na targowisku lub wtedy, gdy nie ma już więcej miejsca na targowisku.
Podczas swojego pierwszego załadunku kapitan otrzymuje w ramach przywileju 1 dodatkowy punkt zwycięstwa.
Faza kupca kończy się, gdy każdy z graczy miał możliwość (lub w trakcie swej kolejki nie był w stanie) sprzedać towar na targowisku lub wtedy, gdy nie ma już więcej miejsca na targowisku.
Podczas swojego pierwszego załadunku kapitan otrzymuje w ramach przywileju 1 dodatkowy punkt zwycięstwa.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Dziękuję łaskawco!Ink pisze:Ink wyciąga mizerykordię i łaskawie dobija WRSa.
To już się nie liczy! Ink był pierwszy!Veridiana pisze:Sorry Vinetou
-
- Posty: 39
- Rejestracja: 27 cze 2009, 13:57
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Hej mam takie pytania... Chcę się upewnić czy dobrze gram:
1. w fazie kapitana jeśli zapełnie 2 statki (w grze na 2 osoby), to jesli one zostaną oproznione to kończy się ta faza, czy po opróznieniu dalej je napełniamy póki będą znaczniki towarów?
2. W instrukcji (chwilowo nie mam jej u siebie), jest napisane coś w tym stylu, że w fazie kapitana można mieć towary w magazynie ale lepiej je mieć na róży wiatrów. Czy mając je w aktywnym magazynie mogę robić z nimi co chcę tj. sprzedać na targu w fazie kupca lub zapełnić statek w fazie kapitana tak poprostu? Bo instrukcja tym zdaniem nieco mnie zbiła z tropu.
Dziękuje za ewentualne podpowiedzi.
1. w fazie kapitana jeśli zapełnie 2 statki (w grze na 2 osoby), to jesli one zostaną oproznione to kończy się ta faza, czy po opróznieniu dalej je napełniamy póki będą znaczniki towarów?
2. W instrukcji (chwilowo nie mam jej u siebie), jest napisane coś w tym stylu, że w fazie kapitana można mieć towary w magazynie ale lepiej je mieć na róży wiatrów. Czy mając je w aktywnym magazynie mogę robić z nimi co chcę tj. sprzedać na targu w fazie kupca lub zapełnić statek w fazie kapitana tak poprostu? Bo instrukcja tym zdaniem nieco mnie zbiła z tropu.
Dziękuje za ewentualne podpowiedzi.
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
1. na więcej graczy jak statki się zapełnią to praktycznie koniec fazy (można jeszcze wysyłać na własny statek itp, ale statki opróżnia się dopiero jak wszyscy muszą spasować)
na 2 osoby nie grałem
2.jakoś dziwnie to sformułowane
po kapitanie wszystko czego nie możesz zmagazynować "tonie"
każdy magazyn przechowuje podaną na nim ilość towarów (zwykle wszystko 1 albo 2 rodzajów)
dodatkowo każdy ma "mikro magazyn" zwany różą wiatrów który przechowuje jedną beczkę
niezmagazynowane beczki gniją i trzeba je oddać do zasobów
na 2 osoby nie grałem
2.jakoś dziwnie to sformułowane
po kapitanie wszystko czego nie możesz zmagazynować "tonie"
każdy magazyn przechowuje podaną na nim ilość towarów (zwykle wszystko 1 albo 2 rodzajów)
dodatkowo każdy ma "mikro magazyn" zwany różą wiatrów który przechowuje jedną beczkę
niezmagazynowane beczki gniją i trzeba je oddać do zasobów
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Wydaje mi się, że jeśli masz aktywny magazyn, to nie ma obowiązku wysyłać towaru. Możesz np. sprzedać ten towar w fazie kupca. Produkt z róży wiatrów też może być "opylony" na targowisku.
Po zapełnieniu statków kończy się faza kapitana. Nie można zapełnić ładowni, potem zrzucić towar i dalej ładować.
Po zapełnieniu statków kończy się faza kapitana. Nie można zapełnić ładowni, potem zrzucić towar i dalej ładować.
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
nie, jeżeli możesz to musisz wysyłać towar,
magazyny działają dopiero po załadunku chroniąc towary przed zepsuciem
magazyny działają dopiero po załadunku chroniąc towary przed zepsuciem
instrukcja pisze:Uwaga! Magazyn chroni towary przed zepsuciem, a nie przed załadowaniem na statek!
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Gdy statki są zapełnione lub nikt nie może nic doładować faza kapitana się kończy. Oczywiście trzeba jeszcze posprzątać nabrzeże, o czym moi P.T. Przedpisarze już się wypisali.lakebutler pisze:1. w fazie kapitana jeśli zapełnie 2 statki (w grze na 2 osoby), to jesli one zostaną oproznione to kończy się ta faza, czy po opróznieniu dalej je napełniamy póki będą znaczniki towarów?
Niedopuszczalne jest opróżnianie statków i (w tej samej fazie) ponowne ich ładowanie.
-
- Posty: 39
- Rejestracja: 27 cze 2009, 13:57
- Kontakt:
Re: Puerto Rico - pytanie o zasady
Hej, dzięki za odpowiedzi, już wszystko jasne. A zdanie które mnie zbiło z tropu "Wybrane przez gracza znaczniki tylko teoretycznie są przechowywane w magazynie. Praktycznie lepiej umieścić je na róży wiatrów niż na żetonie budynku małego magazynu." Teraz już rozumiem, bo w przetłumaczonej instrukcji (nie tej obecnej pl wersji) jest to minimalnie inaczej ujęte, chodzi poprostu o miejsce- że lepiej je położyć, a ja się doszukiwałam jakiegoś głębszego znaczenia, że np mam 2 wybory, więc lepiej by było itd..... Równocześnie przerabiam PR, Notre Dame i wreszcie Calylusa i namieszało mi się od tych nowych info. Dzieki i pozdro
Re: Puerto Rico
Jestem po weekendowym debiucie w PR i jedna reguła nie jest dla mnie i towarzystwa jasna. Proszę o pomoc.
Na koniec fazy kapitana kumpel został z 4 znacznikami kawy. Miał magazyn. Która opcja prawidłowa:
A/ zostawia sobie jeden znacznik, co może zrobić każdy, a pozostałe 3 wywala, bo w magazynie może być tylko inny towar.
B/ olewa zasadę "1 dla każdego" i zachowuje wszystkie 4 znaczniki w magazynie
Innymi słowy: czy pozostawienie sobie na początek 1 znacznika towaru jest obowiązkowe?
Opcja A wydaje się być bardziej zgodna z regułami, za to niezgodna ze zdrowym rozsądkiem.
Z góry dzięki za pomoc.
Na koniec fazy kapitana kumpel został z 4 znacznikami kawy. Miał magazyn. Która opcja prawidłowa:
A/ zostawia sobie jeden znacznik, co może zrobić każdy, a pozostałe 3 wywala, bo w magazynie może być tylko inny towar.
B/ olewa zasadę "1 dla każdego" i zachowuje wszystkie 4 znaczniki w magazynie
Innymi słowy: czy pozostawienie sobie na początek 1 znacznika towaru jest obowiązkowe?
Opcja A wydaje się być bardziej zgodna z regułami, za to niezgodna ze zdrowym rozsądkiem.
Z góry dzięki za pomoc.
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Puerto Rico
Pakuje całą kawę do magazynu. Ponadto ma jeszcze niewykorzystaną przestrzeń magazynową jednej beczki i... śpi spokojnie.janyugo pisze:Na koniec fazy kapitana kumpel został z 4 znacznikami kawy. Miał magazyn.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
- MichalStajszczak
- Posty: 9433
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1444 times
- Kontakt:
Re: Puerto Rico
Ja bym przyjął następujące rozwiązanie. Gracz może zostawić 1 dowolny towar ale nie musi tego robić. W tym konkretnym przypadku gracz po prostu rezygnuje z prawa przechowania jednego egzemplarza towaru na planszy i korzysta tylko z magazynu, przechowując tam całą kawę.
EDIT: macike był szybszy ale napisał praktycznie to samo
EDIT: macike był szybszy ale napisał praktycznie to samo
Re: Puerto Rico
Możecie napisać jak Wy gracie z przeładownią ? Czy dostaje 1pz za każdą parę surowców w momenice kiedy ja mam okazje coś załadować (czyli jest jakieś puste miejsce, choćby jedno na jakimś statku), czy po prostu na samym początku fazy kapitana ( nie ważne czy będę miał miejsce na załadowanie czegokolwiek) ?
Jeśli byłoby na początku fazy kapitana (tak jak gramy) to wydaje się dosyć silna, no ale z drugiej strony kosztuje te 9 dublonów.
Jeśli byłoby na początku fazy kapitana (tak jak gramy) to wydaje się dosyć silna, no ale z drugiej strony kosztuje te 9 dublonów.
Re: Puerto Rico
Chyba przy każdej fazie. Przynajmniej tak mi się wydaje. Może jest jakieś FAQ
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Puerto Rico
Gram dokładnie tak samo: w momencie wybrania karty kapitana patrzymy na różę wiatrów i osoba z przeładownią dostaje dublony. Karta faktycznie może być silna, ale trzeba pod nią iść - tzn mieć zaplecze w postaci magazynów, produkować dużo surowców. A w tej grze nie da się mieć wszystkiego…mih87 pisze:Jeśli byłoby na początku fazy kapitana (tak jak gramy) to wydaje się dosyć silna, no ale z drugiej strony kosztuje te 9 dublonów.
Jeśli chodzi o siłę: ostatnio jak graliśmy na 5 osób (wariant z jednym budynkiem każdego typu, podstawka + dodatek) to osoba z przeładownią wyciągała sporo VP, ale nie dogoniła lidera i zajęła drugie miejsce. Więc nie jest to też budynek-killer :)
Wishlist: Mission: Red Planet (2005), Steam (2009)
Personal Fav: Dungeon Lords (2009), Once Upon a Time (1993)
Personal Fav: Dungeon Lords (2009), Once Upon a Time (1993)
Re: Puerto Rico
Ja to rozumiem tak, ze zwyczajnie otrzymujesz punkty nim cokolwiek zaladujesz za kazda pare surowcow. Innymi slowy, odpala sie faza kapitana, nim cokolwiek zapakujesz sprawdzasz ile masz par na rozy wiatrow i za kazda pare dostajesz punkty, niezaleznie od tego czy pozniej bedziesz cos ladowal czy nie.Przeładownia
Właściciel aktywnej przeładowni przed pierwszą okazją do załadunku
w fazie kapitana otrzymuje 1 punkt zwycięstwa za każde 2 identyczne
towary posiadane na róży wiatrów. Sama faza kapitana nie zmienia się.
Przykład 1: Gracz posiadający aktywną przeładownię posiada 3 znaczniki kukurydzy,
2 indygo i 1 kawy. Otrzymuje więc 2 punkty zwycięstwa.
Przykład 2: Gracz posiadający aktywną przeładownię posiada 4 znaczniki kukurydzy
i 2 indygo. Otrzymuje więc 3 punkty zwycięstwa.