Caylus - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus

Post autor: zephyr »

AD1 przy każdej otrzymanej przysłudze:
- wybierasz tor
:!: jeśli dostajesz 2 "na raz" (w jednej fazie) muszą być na innych torach

- przesuwasz znacznik do przodu
:!: przekroczyć "strefę" ograniczającą można dopiero po podsumowaniu (podczas podsumowania jeszcze nie), co jest bardzo istotne np na torze budowlanym
:!: jak jest na końcu albo na granicy niedostępnej strefy to trudno, nie przesuwasz, ale możesz korzystać

- bierzesz bonus z pola pod znacznikiem albo dowolnego poprzedniego

AD2
Można, komentarz melee jest nie zgodny z rzeczywistością, wielokrotnie widywałem wszystkie neutralne budynki zabudowane (bo lepiej wywalić neutralny niż własny)
generalnie rzadko jest sens zabudowywać kamienny, ale można; wykorzystuje się to np w sztuczce umożliwiającej budowę budynku jeszcze raz - zabudowany wraca do puli dostępnych
można więc w jednej turze np zabudować własny kościół i wybudować go jeszcze raz zgarniając przysługę i 3VP
podobne sztuczki są też przydatne jak kończą się kamienne do zbudowania a jest się właścicielem budynku kamiennego na którym nikt nie staje
poza tym nawet drewniany budynek na którym są inne pionki przynosi VP a kamienny gdzieś daleko i to jeszcze słaby nie, więc ja bym zabudował kamienny jeśli komuś nie ułatwiam pkt za budowę kamiennego za bardzo
:!: jeśli chce się zabudować budynek na którym ktoś stoi przebudowa jest odroczona do momentu użycia budynku przez wysłanego robotnika

AD3
Na pierwszym wolnym miejscu - kopalnia nie jest wolnym miejscem
Kopalnia jest dostępna od pierwszej tury, ale przepchnięcie tam burmistrza nie grozi

AD4
Nie - kopalnia gra zawsze w tym samym miejscu; pozostałe 2 też są nie do ruszenia - wyobraź sobie że jako pierwszy powstał prawnik (do zielonych) a potem gracze zniszczyli wszystkie neutralne - te 2 budynki sprawiają że gra się nie popsuje (choć będzie to wyjątkowo dziwna partia :) )

AD5
tak, podliczoną część zamku można na dobrą sprawę usunąć z gry po podliczeniu - nie ma znaczenia i nic nie można już tam dostawiać

ad PS
napisz do sklepu/wydawcy porządne sklepy zwykle pomagają w takich sytuacjach,
15 domków może jeszcze starczyć jak się będzie je zabierać z już podliczonych części zamku, 5 to zdecydowanie za mało do gry
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
latki
Posty: 6
Rejestracja: 14 lut 2012, 15:39

Re: Caylus

Post autor: latki »

Wielkie dzięki za szczegółowe wyjaśnienia :D nawet do ps :lol:
no to dzisiaj czeka nas partia bez przekłamań...oby :!:
latki
Posty: 6
Rejestracja: 14 lut 2012, 15:39

Re: Caylus

Post autor: latki »

no wczorajsze partie były wyśmienite. Jeden remis i jedna wygrana :D
Naszła mnie jeszcze dwie wątpliwości:

1. Czy surowce są ograniczone. Wczoraj miałem sytuację, że byłem w posiadaniu 8 kamieni i mogę sobie wyobrazić, że przy 5 graczach może ich zbraknąć (jest ich ok. 30 wszystkich).

2. Czy w grze są 2 sztony architektów, czy też mój egzemplarz ma jeden ponad stan?

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Caylus

Post autor: melee »

zephyr pisze:Można, komentarz melee jest nie zgodny z rzeczywistością, wielokrotnie widywałem (...)
Ciekawe, ja jeszcze nie widziałem partii, w której ktoś zabudowałby kamienny budynek. Pozostałe odpowiedzi były o ile widzę poprawne.
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Caylus

Post autor: artch »

ad. 1 TAK
ad. 2 TAK
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus

Post autor: zephyr »

Pozostałe poprawnie, ale jest trochę szczegółów które łatwo pogubić więc się rozpisałem bardziej szczegółowo.

1 NIE Surowce nie są ograniczone, w instrukcji nie ma nawet podanej konkretnej wartości tylko ok 30
2 Jest 2 architektów, to normalne (jest wyraźnie zaznaczone w instrukcji)
Niektóre edycje mają dodatkowo jubilera który jest opcjonalny
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Caylus

Post autor: artch »

@zephyr - odnośnie surowców to są one ograniczone do tych nieszczęsnych 30 kostek kamieni, a to "około" to chyba było "zaplanowane" przez wydawcę, bo osobiście się również naciąłem w swoim egemplarzu i też miałem braki w elementach i to nie na kostkach, ale na robotnikach. :wink: Zwracam uwagę, że na tym forum i stronach internetowych sprzedawców gier tylu skarżących się osób, które zakupiły tę właśnie grę, nie widziałem, a braki mieli o wiele większe. Nawiasem mówiąc rekord braku elementów gry jaki znam to brak w pudełku 100 szt. kolonistów w grze Puerto Rico :)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Caylus

Post autor: bogas »

artch pisze:@zephyr - odnośnie surowców to są one ograniczone do tych nieszczęsnych 30 kostek kamieni, (...)
NIE. Zephyr ma rację.
Wypowiedź przedstawiciela Ystari na bgg:
The only limitation is on workers (6 per player). There is no limit to the deniers, the resource cubes or the players' houses.
z której wynika, że jedynie ilość naszych robotników jest ograniczona.
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Caylus

Post autor: artch »

@bogas - dzięki za info. Szkoda tylko, że ten przedstawiciel Ystari na bgg, jeszcze bardziej obciął mi w moim egzemplarzu podany limit robotników do 5 sztuk :)
latki
Posty: 6
Rejestracja: 14 lut 2012, 15:39

Re: Caylus

Post autor: latki »

Zwracam uwagę, że na tym forum i stronach internetowych sprzedawców gier tylu skarżących się osób, które zakupiły tę właśnie grę, nie widziałem, a braki mieli o wiele większe. Nawiasem mówiąc rekord braku elementów gry jaki znam to brak w pudełku 100 szt. kolonistów w grze Puerto Rico :)
Dokładnie. Wydaje mi się, że podanie w instrukcji liczby elementów na "ok." daje zbyt wiele możliwości do małych manipulacji. U mnie brakowało ogólnie około 30 elementów (21 domków i 8 surowców). Na szczęście sztony były w komplecie i można było pograć. Zobaczymy jak dystrybutor (sklep już zgłosił) uwzględni moją reklamację.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus

Post autor: zephyr »

Ja generalnie nienawidzę ograniczenia mechanicznie ilości elementów które praktycznie nigdy się nie kończą. Zupełnie nie rozumiem toku myślenia wydawcy... w skrajnych niedotestowanych sytuacjach braku zasobów sprawmy, że mechanika działa zupełnie inaczej... wtf
A w Caylusie praktycznie nigdy nie będzie tych surowców brakować, bo gra premiuje efektywne ich wydawanie, a jak nawet zabraknie to wzięcie czegokolwiek jako "5 kamienia" to nie jest duży problem (bo nie zdarza się to często, mi się ani razu nie przytrafiło)

Za to pracowników reklamuj, bez 6 dla każdego gracza nie da się grać. Domków też musi trochę być.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
niuniek73
Posty: 22
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Caylus

Post autor: niuniek73 »

pytanie po pierwszej rozgrywce ,czy na budynkach neutralnych i stałych można stawiać inne budynki i co oznacza pierwszy wolny niezabudowany budynek(pierwszy licząc od mostu w lewo i w prawo ?)
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Caylus

Post autor: Lothrain »

Za mostem na budynkach neutralnych i stałych możesz stawiać rezydencje. Drugie pytanie jest dla mnie trochę niezrozumiałe...
niuniek73
Posty: 22
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Caylus

Post autor: niuniek73 »

Dzięki , trochę mi te zasady umknęły w instrukcji.Budynek rzemieślniczy umieszczamy na pierwszym wolnym niezabudowanym polu wzdłuż drogi,a budynek mieszkalny umieszczamy na budynku neutralnym(rozumiem że dowolnym) lub na budynku rzemieślniczym który jest w naszym posiadaniu.Zatem na budynkach stałych chyba nic nie budujemy ?
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Caylus

Post autor: Edwardo »

budynków stałych nigdy się nie zabudowuje.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Caylus

Post autor: Lothrain »

A to przepraszam, bo myślałem, ze jak za mostem jestem to mi wolno... Człowiek się uczy całe życie.
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Caylus

Post autor: DanCo »

My graliśmy, że gracze jeden po drugim rozgrywają wszystkie przypadające im łaski (oczywiście nie można powtórzyć tej samej łaski dwa razy).

Z instrukcji:
"Każdy z graczy, zgodnie z kolejnością w turze, zlicza swoje domki, które znajdują się w podliczanej sekcji, a następnie odwołuje się do tablicy wyników."

Dla nas słowo ODWOŁUJE SIĘ oznaczało od razu realizuje. Chociaż po Twoim pytaniu miałbym jakąś tam wątpliwość. Najwyżej dodatkowo trzeba patrzeć na możliwość zakończenia rundy przez któregoś z graczy i ustalenie kolejności graczy wcześniej.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus

Post autor: zephyr »

@DanCo
nie rozumiem pytania ale

Na podsumowaniu (oddzielna faza, która ma miejsce jeśli nadzorca doszedł do odpowiedniego pola albo zabudowano całą sekcję) gracze dostają przysługi za wybudowane w danej sekcji "domki" (fragmenty zamku) zgodnie z tabelką. Ponieważ np na tracku budowlanym kolejność ma znaczenie gracze biorą przysługi w kolejności (przyszłej) tury. Prawie nigdy nie ma to znaczenia, czasem ktoś bije się o jakiś budynek.

Co do samych łask to są 4 fazy w których można dostać łaskę
- aktywacja przed mostem
- aktywacja za mostem
- najlepszy budowniczy danej tury
- podsumowanie sekcji
(i za budowę budynku z odpowiednim symbolem, ale to się liczy w ramach rozgrywanej fazy)
łaskę rozgrywa się natychmiast po otrzymaniu. Nie można przesunąć się 2 razy na jednym torze w tej samej fazie. Ale w jednej turze można złapać w skrajnym przypadku rozwój o 4 pola :)
(np turniej, budowa kościoła, najlepszy budowniczy i podsumowanie)

może to komuś coś rozjaśniło
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
piotrsmu
Posty: 441
Rejestracja: 17 cze 2010, 01:27

Re: Caylus

Post autor: piotrsmu »

zephyr pisze:Co do samych łask to są 4 fazy w których można dostać łaskę
- aktywacja przed mostem
- aktywacja za mostem
- najlepszy budowniczy danej tury
- podsumowanie sekcji
(i za budowę budynku z odpowiednim symbolem, ale to się liczy w ramach rozgrywanej fazy)
łaskę rozgrywa się natychmiast po otrzymaniu. Nie można przesunąć się 2 razy na jednym torze w tej samej fazie. Ale w jednej turze można złapać w skrajnym przypadku rozwój o 4 pola
zdanie w nawiasie może wprowadzić w błąd, łaska z budynku liczy się do rozgrywanej fazy i nie może wykorzystać tego samego toru w tej samej fazie
latki
Posty: 6
Rejestracja: 14 lut 2012, 15:39

Re: Caylus

Post autor: latki »

łaskę rozgrywa się natychmiast po otrzymaniu. Nie można przesunąć się 2 razy na jednym torze w tej samej fazie. Ale w jednej turze można złapać w skrajnym przypadku rozwój o 4 pola :)
(np turniej, budowa kościoła, najlepszy budowniczy i podsumowanie
ciekawe:) dodam, że przypadek taki zdarzyć się może tylko 2 razy w grze! W ostatniej turze przed podsumowaniem murów lub wież, a dodatkowo musisz być najdalej na 1 polu w danych łaskach, co na tych etapach zdarza się rzadko (przynajmniej w naszych rozgrywkach, no chyba że na surowcach i...punktach, które o dziwo są rzadziej używane niż łaski denarów:)
pozdrawiam
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus

Post autor: zephyr »

możesz wybrać dany tor nawet jak dojdziesz do końca
szczególnie 4x5VP = 20 VP to naprawdę niezła tura :)
a na traku VP im więcej razy się z niego skorzysta tym więcej sensu ma inwestycja
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
piotrsmu
Posty: 441
Rejestracja: 17 cze 2010, 01:27

Re: Caylus

Post autor: piotrsmu »

to może zagadka ode mnie ile najwięcej można zdobyć łask w jednej turze?
Spoiler:
a ile można uzyskać jeśli mieli byśmy nieograniczoną liczbę pracowników?
a ile mogą uzyskać wszyscy gracze w sumie w jednej turze?
purplehaze89
Posty: 1
Rejestracja: 29 maja 2012, 18:57

Caylus - niejasności

Post autor: purplehaze89 »

Witam

Kilka niejasności dla mnie.
Załóżmy, że gra 3 graczy.

pyt.1. ile żetonów dostają gracze w sumie przed rozsadzeniem pracowników (faza II)?

wariant 1 - 5 dla 1 gracza, 6 dla 2 i 3 gracza
wariant 2 - 7 dla 1 gracza (5 na start + 2 za fazę I), 8 dla 2 i 3 gracza (6 na start + 2 za fazę I)

pyt. 2. Kiedy wykorzystujemy łaski oraz jaka jest kolejność wykorszystywania łask przez graczy?
zwiększanie ilości punktów prestiżu, zysk w denarach i zasobnikach oczywiście natychmiast
budowla na wyłączność, niby zgodnie z fazą 5, ale to znaczy kiedy.
Przed czy po zbiorze surowców, w jakiej kolejności gracze rozstawiają budynki(ważne w przypadku, gdy zostało 1 miejsce na dołożenie, a 2 graczy chce wykorzystać łaskę rozbudowy)?
Załóżmy że wybudowałem budynek dający mi łaskę (np. kościół). Dostaje łaskę. To czy od razu mogę użyć tej łaski, właśnie w wierszu budowli(na ostatnie pole) i od razu zmienic rezydencję na kolejny budynek dający mi kolejne łaski.
Czy możliwe jest "zamrożenie" łaski i użycie w następnęj turze (np. brak surowca, na następną łaskę długo poczekam, a zależy mi na wykorzystaniu konkretnej budowy)

pyt. 3. Najgłupsze. Ciężko mi zrozumieć kiedy użycie bramy jest pomocne. Zazwyczaj gracze szybko zajmują najlepsze miejsca. Po co tracić możliwość zajęcia dobrej pozycji, żeby potem, jak inny gracz zaklepie, przenieść w gorsze.

pyt. 4. Czy tylko u mnie płytka z cechem murarzy ląduje jako pierwsza.

Proszę o zrozumienie dla początkujecego gracza :)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Caylus - niejasności

Post autor: zephyr »

W pierwszej turze też dostaje się 2, czyli 7 dla pierwszego itd

Wszystkie łaski natychmiast w momencie dostania, włącznie z budową którą też trzeba wykonać natychmiast.
W przypadku budynków w momencie użycia akcji tego budynku czyli zgodnie z kolejnością na drodze.
Jedyny moment kiedy kolejność jest nieoczywista to podsumowanie sekcji - wtedy liczy się (nowa) kolejność na torze kolejności.
Nie ma żadnego zamrażania.(ale możesz wykonać "pustą" łaskę rozwijając tor, pamiętaj że można brać też poprzednie pola, bardzo przydatne przy budowlanym)
Nie ma limitu miejsc na budynki drodze. (nie żeby często zdarzało się całą drogą zapchać)
Można wybudować, wziąć łaskę i znowu wybudować. (ale łaskę daje tylko kościół i parę niebieskich)
Nie można dostać 2 łask na jednym torze w tej samej fazie gry (są 4 różne fazy na przysługi: przed mostem, za mostem, za najwięcej i podsumowanie) co utrudnia ciągłe budowanie z łask za budowanie i sprawia że trzeba iść na paru torach.

Brama ma swoją dyskusję w innych tematach. W skrócie jest mega sytuacyjna na więcej niż 2 graczy (czyli słaba, rzadko kiedy jest sens na niej stawiać ale czasem może coś dać), na 2 jest mocna do wstawienia się na drugiego w zamku.

Murarz - tak :) kamienne produkcyjne są mega mocne, wystawienie wczesnego murarza to ryzyko że ktoś wystawi wcześnie taki budynek i odjedzie, ja tam zwykle nie ryzykuję tylko idę w tor łask budowlanych a wystawiam wszystko inne tylko nie murarza
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Furia
Posty: 730
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:13

Re: Caylus - niejasności

Post autor: Furia »

W instrukcji nigdzie nie mogę znaleźć o co chodzi z polem kopalni? Ten kto wystawia budynek dostaje znacznik złota? Czy jak to ma działać?
ODPOWIEDZ