Mocarstwa (Wiktor Koliński, Piotr Poławski)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: sidmeier »

Ha ha. Dzięki, że się podzieliłeś. Mocna odpowiedź. Ha ha.
Awatar użytkownika
Zaan84
Posty: 460
Rejestracja: 16 wrz 2015, 15:14
Has thanked: 16 times
Been thanked: 86 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: Zaan84 »

Urzytkownicy tego forum i inni gracze nowoczesnych planszówek ewidentnie nie są targetem tej gry.
KrzysiekL
Posty: 1180
Rejestracja: 22 gru 2015, 10:20
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 28 times
Been thanked: 53 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: KrzysiekL »

Zaan84 pisze:Urzytkownicy tego forum i inni gracze nowoczesnych planszówek ewidentnie nie są targetem tej gry.
Dlatego, że nie będą w stanie ogarnąć zasad i nie będą potrafili ocenić prawdopodobieństwa? ;)
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: kastration »

Gra ma całkiem ciekawą planszę i nie wygląda na źle wykonaną, graficznie to dobrze się prezentuje. Ale dziwne, że budują aż taki szum wokół tak losowej gry, która chwyciłaby 15 lat temu. Może po prostu autorzy są ambitni, choć przeceniają swoje możliwości. Obejrzałbym rozgrywkę on line, bo lubię takie klimaty na mapie Europy w średnio-ciężkim wydaniu i zweryfikował, jak to jest losowe.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: Rocy7 »

kastration pisze:Gra ma całkiem ciekawą planszę i nie wygląda na źle wykonaną, graficznie to dobrze się prezentuje. Ale dziwne, że budują aż taki szum wokół tak losowej gry, która chwyciłaby 15 lat temu. Może po prostu autorzy są ambitni, choć przeceniają swoje możliwości. Obejrzałbym rozgrywkę on line, bo lubię takie klimaty na mapie Europy w średnio-ciężkim wydaniu i zweryfikował, jak to jest losowe.
Tutaj pare wskazówek w kwestii losowosci w tej grze, zapomnialem dodac tej tabelki do wrazen. Koscmi rzuca się w walce. Obrazek

Atak to rzut ataku jednostki atakujacej przeciwko rzutowi obroncy - wygrywa wyższy wynik. Wynik walki morskiej 2k6 to tabelka i wyniki o 1 do 12. 12 niszczy okret przeciwnika bez znaczenia na wielkosc.
Obrazek
Awatar użytkownika
wok
Posty: 139
Rejestracja: 29 maja 2013, 15:09
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: wok »

sidmeier pisze:Ha ha. Dzięki, że się podzieliłeś. Mocna odpowiedź. Ha ha.
+1
Rocy7 pisze:porównanie z Ryzykiem, gdyż Mocarstwa mają zupełnie inną mechanikę. (U nas kawaleria to nie to samo co 5 piechot
i cały dzień staje się od razu przyjemniejszy. A swoją drogą ile wiedzy można zdobyć dzięki temu forum : )
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: DarkSide »

kastration pisze:Gra ma całkiem ciekawą planszę i nie wygląda na źle wykonaną, graficznie to dobrze się prezentuje.
Pomijając wszystko inne mnie razi pewna niekonsekwencja na mapie. Regiony na lądzie mają nieregularny kształt, mniej lub bardziej odpowiadając kryterium historyczno-geograficznemu. Obszary wodne są heksami. Nie potrafię doszukać sie mocnego uzasadnienia czemu tak. Jakoś tak "nie koresponduje" to ze sobą.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
olsszak
Posty: 1821
Rejestracja: 05 lip 2015, 23:51
Lokalizacja: GDAŃSK
Has thanked: 19 times
Been thanked: 37 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: olsszak »

DarkSide pisze:
kastration pisze:Gra ma całkiem ciekawą planszę i nie wygląda na źle wykonaną, graficznie to dobrze się prezentuje.
Pomijając wszystko inne mnie razi pewna niekonsekwencja na mapie. Regiony na lądzie mają nieregularny kształt, mniej lub bardziej odpowiadając kryterium historyczno-geograficznemu. Obszary wodne są heksami. Nie potrafię doszukać sie mocnego uzasadnienia czemu tak. Jakoś tak "nie koresponduje" to ze sobą.
To jest ich gra, ich wizja - i co im zrobisz? ;)
Rabaty:
Planszostrefa - 11%
3Trolle - 7%
Mepel - 5%
Fancy but Functional - 10%
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: MichalStajszczak »

DarkSide pisze:Regiony na lądzie mają nieregularny kształt, mniej lub bardziej odpowiadając kryterium historyczno-geograficznemu. Obszary wodne są heksami. Nie potrafię doszukać sie mocnego uzasadnienia czemu tak. Jakoś tak "nie koresponduje" to ze sobą.
A jak powinny być podzielone obszary wodne? W XVIII wieku nie było jeszcze chyba "wód terytorialnych". Operowanie pojęciami geograficznymi też nie jest chyba sensowne, bo czy można na przykład dokładnie określić, gdzie kończy się Morze Północne a zaczyna Morze Norweskie? A jakoś obszary wodne trzeba było podzielić, bo okręty muszą mieć skończoną prędkość poruszania.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: DarkSide »

MichalStajszczak pisze:
DarkSide pisze:Regiony na lądzie mają nieregularny kształt, mniej lub bardziej odpowiadając kryterium historyczno-geograficznemu. Obszary wodne są heksami. Nie potrafię doszukać sie mocnego uzasadnienia czemu tak. Jakoś tak "nie koresponduje" to ze sobą.
A jak powinny być podzielone obszary wodne? W XVIII wieku nie było jeszcze chyba "wód terytorialnych". Operowanie pojęciami geograficznymi też nie jest chyba sensowne, bo czy można na przykład dokładnie określić, gdzie kończy się Morze Północne a zaczyna Morze Norweskie? A jakoś obszary wodne trzeba było podzielić, bo okręty muszą mieć skończoną prędkość poruszania.
Żeby się trzymac jednego "stylu graficznego" wystarczyłoby podzielić obszary wodne na nieregularne małe obszary bez wdawania się dywagacje historyczne + oczywiste granice na cieśninach. Jedyną kwestią do indywidualnego rozstrzygnięcia jest odwieczny problem w takich grach czy w danym przypadku granica obszaru wodnego jest naturalnym przedłużeniem granicy lądowej między prowincjami, czy też dany obszar wodny ma dostęp do 2-3 prowincji. Nie chodziło mi o podział na duże akweny morskie tylko po prostu pola wodne, które graficznie współgrałyby z lądowymi. To tylko takie luzne przemyslenie z mojej strony.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: MichalStajszczak »

DarkSide pisze:Żeby się trzymac jednego "stylu graficznego" wystarczyłoby podzielić obszary wodne na nieregularne małe obszary
Rozumiem, że masz na myśli głównie względy estetyczne, bo faktycznie - gdyby, jak w grach wojennych ląd też by był podzielony na heksy, nie byłoby dysonansu. Zapewne autorzy gry mogli mieć obawy, że "podział na nieregularne małe obszary" spowodowałby pytania "a dlaczego akurat tak zostało podzielone to morze?".
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 873 times
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: raj »

Nie, no bez przesady. Od dawna obszary funkcjonują w grach wojennych. Zresztą morza najczęściej były dzielone na obszary nawet jeżeli lądy były podzielone inaczej.
Podstawową kwestią jest to, że autorzy dawno temu zatrzymali się na Ryzyku i to ono stanowi podstawę wyjściową. Przy czym autorzy praktycznie nie znają innych gier i rozwiązań, albo znają ich niewiele.
Trudno dociec co dokładnie stało za heksami na morzach, ale jakbym miał zgadywać to chodziło o możliwość omijania się flot na morzu. W grze obszarowej wymaga to przepisów dotyczących sytuacji gdy dwie wrogie floty są na jednym obszarze i jedna nie chce walczyć. Tutaj zapewne posłużono się heksami. Ale to zgadywanie.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: Rocy7 »

raj pisze:Przy czym autorzy praktycznie nie znają innych gier i rozwiązań, albo znają ich niewiele.
Trudno dociec co dokładnie stało za heksami na morzach, ale jakbym miał zgadywać to chodziło o możliwość omijania się flot na morzu.
tu się zgodzimy. Przy czym może chodzić nie tylko o omijanie się okrętów, ale też o ich spowolnienie, dzięki czemu walka jest bardziej pozycyjna.
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2360
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 96 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: karawanken »

Mogli zastosować podział morza jak w Europa Universalis. Z tego co pamiętam obszary były większe lub mniejsze i dało się omijać przeciwnika.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: kastration »

karawanken pisze:Mogli zastosować podział morza jak w Europa Universalis. Z tego co pamiętam obszary były większe lub mniejsze i dało się omijać przeciwnika.
Zgadzam się. Przy okazji, to niespełnione marzenie, by wyszła strategia taka ala Europa Universalis, tyle że na planszy i nie tak skomplikowana jak kiedyś planszowy (francuski?) pierwowzór. Ale chyba nieprędko komuś się to uda.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Mocarz
Posty: 4
Rejestracja: 23 sie 2017, 17:33

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: Mocarz »

Witam szanowne forum!

Jak to się mówi - lepiej późno niż, jeszcze później:)

Widzę że nasz tytuł wywołał pewien ruch na forum, co odbieramy pozytywnie, pomimo wielu krytycznych postów. Zawsze byłem zwolennikiem konstruktywnej krytyki i do takiej chętnie się odniosę.

Dziś podjęty został temat mórz i ich pól hexagonalnych, wyjaśnię więc, że w dużej mierze „raj” miał rację. Wymijanie się flot to jedna z przyczyn takiego rozwiązania. Ponadto z uwagi na nasze zamiłowanie do tematu bitew morskich tamtego okresu i wielkiego znaczenia jakie miało panowanie na morzach w XVIII i XIX w zależało nam na rozbudowaniu i urealnieniu tego elementu gry.

Dzięki hexom mogliśmy zróżnicować prędkość okrętów ze względu na ich wielkość. Czyli korweta jako mniejsza i szybsza od fregaty może zaatakować ją jako pierwsza, natomiast jej skuteczność w walce i możliwości transportowe są znacznie mniejsze. Szczegóły widać na zamieszczonej przez Rocy7 karcie pomocy gracza, którą niestety Robert opublikował bez porozumienia z nami:(
(dobrze byłoby ją usunąć, bo jest już częściowo nieaktualna i może wprowadzać zainteresowanych w błąd, a to tylko prototyp i wszystko może jeszcze ulegać zmianom).

Mnie osobiście różnica między hexami i prowincjami nie razi od strony graficznej, ale to już kwestia gustu, a o tym nie ma sensu dyskutować.

Chcielibyśmy oczywiście nawiązać do Europy Universalis, ale w formie grywalnej, a nie jej planszowego pierwowzoru:)
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: Rocy7 »

Mocarz pisze: Szczegóły widać na zamieszczonej przez Rocy7 karcie pomocy gracza, którą niestety Robert opublikował bez porozumienia z nami:(
(dobrze byłoby ją usunąć, bo jest już częściowo nieaktualna i może wprowadzać zainteresowanych w błąd, a to tylko prototyp i wszystko może jeszcze ulegać zmianom).
wydaje mi sie, iż w moim teskście fakt, iż jest to prototyp, który może ulec zmianie podkreśliłem wystarczająco wyraźnie. Z drugiej strony wciąż czekam na propozycje zmian jakie macie.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: MichalStajszczak »

Gdyby okręt mógł poruszać się tylko o jeden obszar (ewentualnie dwa), to podział morza na małe nieregularne akweny miałby sens. Ale w grze Mocarstwa na przykład korweta może zostać przesunięta o 6 pól. Przy podziale morza na regularną siatkę heksów nie stanowi to żadnego problemu. Gdyby jednak morze zostało podzielone na nieregularne obszary, to gracz traciłby czas na zastanawianie się, jaką trasę wybrać, żeby zmaksymalizować długość przebytej trasy.
Commediante
Posty: 29
Rejestracja: 06 kwie 2015, 12:27

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: Commediante »

raj pisze:Taką informację dostałem od osoby która z nimi rozmawiała.
Wiem, że to z drugiej ręki ale nie mam powodów sądzić, że zmyśla. Możliwe, że były rozbieżności w łonie ekipy.
Oczywiście może też być nieporozumienie.
Widziałem grę na Comic Conie, na dość wczesnym etapie promocji. Potem pisałem w różnych miejscach i różnym ludziom, że moim zdaniem będzie kosztować jak nic 300+ złotych. Ktoś mógł moje podejrzenia wziąć za pewność. Jeśli na forum są już autorzy gry to mogą rozwiać wszelkie wątpliwości.
Mocarz pisze:Dziś podjęty został temat mórz i ich pól hexagonalnych, wyjaśnię więc, że w dużej mierze „raj” miał rację. Wymijanie się flot to jedna z przyczyn takiego rozwiązania. Ponadto z uwagi na nasze zamiłowanie do tematu bitew morskich tamtego okresu i wielkiego znaczenia jakie miało panowanie na morzach w XVIII i XIX w zależało nam na rozbudowaniu i urealnieniu tego elementu gry.
Raczej nie. Na morzu też są naturalne granice takie jak np. cieśniny, są mniej lub bardziej korzystne trasy. Są akweny, na których bardzo opłaca się być flotom, np. Kanał la Manche, albo Cieśniny Duńskie, a są takie, gdzie nikt normalny by nie popłynął na patrol, jak jakiś losowy punkt na północy Morza Północnego. Jeśli chcieliście urealnić strategiczne aspekty wojen morskich, to wprowadzenie heksów na morzu było krokiem w przeciwną stronę.

Z innej beczki: wiele tu już zostało powiedziane o tej grze, ale nikt jeszcze nie wspomniał o rzeczy jak dla mnie bardzo istotnej. Autorzy reklamują grę tak:
"MOCARSTWA to gra strategiczno-losowa z rozbudowaną ekonomią, której akcja rozgrywa się w XVIII wieku w Europie. Wprowadza nas w realia polityczno-gospodarcze tamtego okresu, pozwalając wcielić się we władcę jednego z dziewięciu mocarstw: Polski, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji, Węgier, Imperium Osmańskiego lub Rosji."

Tymczasem w XVIII wieku w Europie 3 z tych państw nie istniały: zamiast Polski mieliśmy Rzeczypospolitą Obojga Narodów, zamiast Niemiec mieliśmy gromadę państw miast z Prusami, a Węgry były wcielone do Austrii i jej podległe. To nie jest XVIII wiek jaki znamy, a ta gra nie "Wprowadza nas w realia polityczno-gospodarcze tamtego okresu".

To jest złe z kilku powodów:
1. Wprowadza w błąd potencjalnych kupców. Jeśli autorzy obiecują symulator historyczny, to nabywcy tego nie otrzymają.
2. Wprowadza w błąd każdego, kto chciałby się czegoś nauczyć o tamtym okresie. Ci którzy się nie rozczarują, bo nie dysponują wiedzą historyczną, poznają fałszywy obraz XVIIIw.
3. Spłaszcza i trywializuje rozgrywkę. XVIIIw. państwa miały własne, o wiele ciekawsze cele do realizowania niż "podbój Europy". Brytyjczycy na przykład kompletnie nie chcieli posiadłości na kontynencie, dążyli tylko do zachowania równowagi między mocarstwami. Francja zawsze dążyła do rozbicia Niemiec i przeciwdziałała zjednoczeniu. Rosja za cel miała poszerzanie granic w nieskończoność, by między wrogami, a Moskwą było jak najwięcej terenu.
To wszystko można było przerobić na zasady specjalne, albo cele do realizacji dla poszczególnych państw. Niestety jest tylko jeden cel - ślepy podbój. I to jest właśnie cecha, która moim zdaniem czyni tą grę Ryzykiem na sterydach.

EDIT: Obejrzałem sobie jeszcze mapę dla przypomnienia i jest tam jeszcze jedna rzecz, która jakimś cudem mi umknęła: Na tej XVIIIw. mapie nie ma Austrii - została wcielona do Niemiec. Czyżby to alternatywna wersja historii, w której Hitler urodził się w XVIII wieku i dokonał Anschlussu już wtedy?
Ostatnio zmieniony 24 sie 2017, 10:16 przez Commediante, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
matoozik
Posty: 403
Rejestracja: 24 sie 2009, 14:19
Lokalizacja: Małopolska

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: matoozik »

Commediante pisze:
raj pisze: I to jest właśnie cecha, która moim zdaniem czyni tą grę Ryzykiem na sterydach.
Amen!
Małpa nie żyje. Przedstawienie skończone.
Moja skromna kolekcja: matoozik
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 873 times
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: raj »

Myślę, że autorzy powinni poznać Here I Stand i Virgin Queen. To mogłoby zmienić ich spojrzenie na to jak powinny wyglądać Mocarstwa.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5233
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1836 times
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: Gambit »

raj pisze:Myślę, że autorzy powinni poznać Here I Stand i Virgin Queen. To mogłoby zmienić ich spojrzenie na to jak powinny wyglądać Mocarstwa.
Tak bardzo się z tym zgadzam, że nie potrafię tego wyrazić. Here I Stand i Virgin Queen, to tytuły, które pokazują jak powinna wyglądać gra "Wprowadzająca w realia polityczno-gospodarcze danego okresu".
Awatar użytkownika
Trampon
Posty: 359
Rejestracja: 26 mar 2012, 13:44
Lokalizacja: Warszawa Ursus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: Trampon »

raj pisze:Myślę, że autorzy powinni poznać Here I Stand i Virgin Queen. To mogłoby zmienić ich spojrzenie na to jak powinny wyglądać Mocarstwa.
Osoby które grają lub przynajmniej kojarzą HiS i VQ nie są docelowymi nabywcami tej gry. Zresztą bywalcy tego forum ogólnie też nie są - bo (a) znają historię lepiej niż przeciętnie i (b) widzieli i grali w feftyliard gier lepszych od Ryzyka. Co nie zmienia faktu że Ryzyko (i klony jego) jest często grą po którą sięgają osoby nie znające oferty nowoczesnych planszówek (są jeszcze tacy) a chcący w coś pograć.
"W świecie kolekcjonerów nader często dochodzi do zbrodni. Kolekcjonerzy to szaleńcy albo fanatycy na granicy szaleństwa, zaślepieni żądzą posiadania zdolni są do najgorszych przestępstw".
E. Niziurski, Nowe Przygody Marka Piegusa.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: MichalStajszczak »

Commediante pisze:3. Spłaszcza i trywializuje rozgrywkę. XVIIIw. państwa miały własne, o wiele ciekawsze cele do realizowania niż "podbój Europy". Brytyjczycy na przykład kompletnie nie chcieli posiadłości na kontynencie, dążyli tylko do zachowania równowagi między mocarstwami. Francja zawsze dążyła do rozbicia Niemiec i przeciwdziałała zjednoczeniu. Rosja za cel miała poszerzanie granic w nieskończoność, by między wrogami, a Moskwą było jak najwięcej terenu.
To wszystko można było przerobić na zasady specjalne, albo cele do realizacji dla poszczególnych państw. Niestety jest tylko jeden cel - ślepy podbój. I to jest właśnie cecha, która moim zdaniem czyni tą grę Ryzykiem na sterydach.
Moim zdaniem to powoduje, że gra jest gorsza od Ryzyka. W Ryzyku mamy abstrakcyjnych uczestników konfliktu - pionki w różnych kolorach, nie powiązane z żadnymi państwami. Aczkolwiek z czasów, gdy często grałem w Ryzyko (prawie 40 lat temu), pamiętam sytuacje, które w sposób naturalny wywoływały komentarze np. gdy żółte pionki z Chin atakowały czerwone na Kamczatce. Oczywiście wśród geograficznych purystów zgrozę budziło nazwanie całej europejskiej części Rosji - Ukrainą. Ale w istocie rzeczy mapa była traktowana jako coś abstrakcyjnego. Natomiast w Mocarstwach mamy do czynienia z realnymi państwami na nierealnej mapie.
Commediante pisze:Na tej XVIIIw. mapie nie ma Austrii - została wcielona do Niemiec. Czyżby to alternatywna wersja historii, w której Hitler urodził się w XVIII wieku i dokonał Anschlussu już wtedy?
I jeszcze dodatkowo dał niepodległość Prusom Wschodnim (na planszy jest to obszar w kolorze neutralnym). Zresztą w grze Mocarstwa przedwcześnie wyzwolone zostały spod panowania tureckiego Grecja, Serbia, Bułgaria, Macedonia i Albania, a Rumunia przyłączona do Węgier.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 873 times
Kontakt:

Re: Mocarstwa - projekt autorski

Post autor: raj »

Trampon pisze:
raj pisze:Myślę, że autorzy powinni poznać Here I Stand i Virgin Queen. To mogłoby zmienić ich spojrzenie na to jak powinny wyglądać Mocarstwa.
Osoby które grają lub przynajmniej kojarzą HiS i VQ nie są docelowymi nabywcami tej gry.
Tak ale dałoby to pogląd na to co można w grze uprościć, co zmienić a co urozmaicić. Że można i warto zróżnicować państwa oraz ich cele. Nie chodzi mi o robienie klonu HISa.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
ODPOWIEDZ