Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
grom44
Posty: 13
Rejestracja: 18 paź 2015, 10:20
Lokalizacja: śląsk

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: grom44 »

Zauważyłem taką drobną rzecz w instrukcji do Automy, przy opisie kart:

"7 dwustronnych kart Frakcji Automy"

A u mnie te karty nie są dwustronne i zastanawiam się gdzie jest błąd...
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Pan_K »

grom44 pisze:Zauważyłem taką drobną rzecz w instrukcji do Automy, przy opisie kart:

"7 dwustronnych kart Frakcji Automy"

A u mnie te karty nie są dwustronne i zastanawiam się gdzie jest błąd...
U mnie są dwustronne. Więc pewnie masz błąd w druku. Albo mylisz karty.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

Błąd jest w opisie, karty są poprawnie wydrukowane. W pierwotnej wersji instrukcji automy były w spisie karty dwustronne (być może planowano zrobić zasady dla wszystkich 14 frakcji), później uległo to zmianie, a stary opis przez przeoczenie został w instrukcji. Nie przejmować się i grać.
sepomatik
Posty: 16
Rejestracja: 01 gru 2017, 14:01
Lokalizacja: LBN
Has thanked: 4 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: sepomatik »

Pan_K pisze:
grom44 pisze:Zauważyłem taką drobną rzecz w instrukcji do Automy, przy opisie kart:

"7 dwustronnych kart Frakcji Automy"

A u mnie te karty nie są dwustronne i zastanawiam się gdzie jest błąd...
U mnie są dwustronne. Więc pewnie masz błąd w druku. Albo mylisz karty.
Tzn. z jednej awers, z drugiej rewers czy masz po obu stronach różne fakcje??? Chyba nie...
Daquan
Posty: 337
Rejestracja: 14 gru 2016, 18:42
Lokalizacja: Kraków

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Daquan »

Faktycznie. Nie zauważyłem tego wcześniej. Ale wersja Z-man mówi o 7 rasach, więc wygląda na to, że jest ok.
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Pan_K »

sepomatik pisze:
Pan_K pisze:
grom44 pisze:Zauważyłem taką drobną rzecz w instrukcji do Automy, przy opisie kart:

"7 dwustronnych kart Frakcji Automy"

A u mnie te karty nie są dwustronne i zastanawiam się gdzie jest błąd...
U mnie są dwustronne. Więc pewnie masz błąd w druku. Albo mylisz karty.
Tzn. z jednej awers, z drugiej rewers czy masz po obu stronach różne fakcje??? Chyba nie...
Teraz to już sam nie wiem. W oczach mam dwustronne, ale może faktycznie nie - muszę sprawdzić w domu.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
sepomatik
Posty: 16
Rejestracja: 01 gru 2017, 14:01
Lokalizacja: LBN
Has thanked: 4 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: sepomatik »

Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Pan_K »

No i muszę odszczekać - karty frakcji automy są jednostronne :(
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

Pan_K pisze:No i muszę odszczekać - karty frakcji automy są jednostronne :(
I takie powinny być.
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: buhaj »

Za mną pierwsza partia solo i muszę powiedzieć, że moim zdaniem zmiany (>TM) poszły w dobrym kierunku. Raz, że tematyka bardziej mi odpowiada, dwa, że gra nabrała elegancji, mechanika jest lepiej powiązana z tematem i rozgrywka przebiega płynniej. Najważniejsza pozytywna zmiana to oczywiście zastąpienie walki na torach punktacji - walką o technologie (też punktowaną). Kolosalna zmiana na lepsze. Tryb automy faktycznie nieźle hula i daje dobre wyobrażenie o grze. Oczywiscie nic nie zastąpi żywego antagonisty więc z niecierpliwością czekam na pierwsze rozgrywki z kamratami :wink:
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Fojtu »

Ja dzisiaj pierwsza gra w 3 osoby i trochę mieszane wrażenia. Trochę tego dla mnie za dużo i za mało czytelnie, może będzie lepiej z większą ilością gier.

Na plus:
1. Bardzo fajne technologie i to, że są losowo rozstawiane.
2. Super pomysł z łączeniem federacji satelitami.
3. Dużo więcej zabawy z maną, łącznie z tworzeniem i niszczeniem.
4. QIC to bardzo ciekawy zasób, fajnie pomyślane.
5. Potencjalnie chyba trochę więcej się robi niż w TM - bardziej otwarta gra na różne strategie.

Na minus:
1. Brak koła planet jak w TM - jest znacznie mniej czytelne co kto ma w jakim zasięgu terraformacji
2. Ogólna przejrzystość gry trochę wg. mnie ucierpiała w porównaniu z TM
3. Znacznie gorzej liczy się dochód, jest bardziej rozrzucony po elementach gry - trochę to irytujące.
4. Zbyt dużo tych samych kolorów - planety pomarańczowe i czerwone są zbyt do siebie podobne na mój gust
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Pan_K »

Pierwsza rozgrywka za mną. Dwie osoby. Czas rozgrywki z tłumaczeniem reguł - około 2,5h.
To niewiele, biorąc pod uwagę, że żaden z nas wcześniej nie grał w tę grę. Ja czytałem zasady, ale kilka dni wcześniej i tak naprawdę musiałem sobie również sporo przypominać. Żaden z nas nie grał wcześniej w Terrę Mistikę.
Zrozumienie ikonografii na poziomie tłumaczenia zasad w zasadzie zagwarantowało płynność rozgrywki. Zagadek w czasie gry było niewiele i większość udało się rozwiązać na bieżąco. Bodaj jedynie nie znalazłem odpowiedzi na pytanie, czy satelity różnych graczy mogą znajdować się na tym samym heksie?
Jedynym mankamentem z punktu widzenia początkujących był brak skrótu porządku rundy na kartach pomocy lub na grzbiecie instrukcji na przykład. Poza tym nic szczególnie nie doskwierało.
Stąd dziwię się nieco głosom narzekającym na chaos lub trudność rozgrywki - szczególnie ze strony tych, którzy znają Terrę. No, chyba że taka znajomość właśnie utrudnia przez wyrobione schematy, które np. nie do końca powtarzają się tutaj? Trudno mi ocenić.

Gra generalnie bardzo na plus po pierwszej partii - choć trudno na tym etapie mówić o rzetelnej ocenie. Bywały przestoje, kiedy któryś z nas zastanawiał się na sekwencją akcji na najbliższą rundę, albo starał się rzutem na taśmę wykonać jeszcze jedną akcję przy minimalnym braku surowców, które trzeba skądś wykombinować.
Niemniej, choć odebrałem ciężar gry jako satysfakcjonujący, to jednak nastawiałem się na coś więcej, po tym wszystkim, co słyszałem o Terrze. Mimo wszystko daleki jestem od poczucia zawodu.

Wykonanie świetne. Trujący ;) plastik prezentuje się bardzo dobrze. Wygląd planszy na koniec gry cieszy oko i daje tę miłą satysfakcję, kiedy ocenia się efekt swoich wysiłków. Znaczniki wykonane chyba z bakelitu (?) - w każdym razie czegoś takiego, jak kafle w Azul, co jest bardzo miłe w dotyku, jak gdyby nieco "pluszowe".

Na ten moment jestem bardzo zadowolony z zakupu. Gdyby jeszcze np. Projekt Gaja miał opracowanie graficzne na poziomie Stworza (choć niekoniecznie w jego stylu)...
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Fuser.exe
Posty: 728
Rejestracja: 11 lip 2014, 13:11
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 23 times
Been thanked: 8 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Fuser.exe »

grałem wczoraj w trzy osoby, dwie osoby grały już wcześniej. tłumaczenie zasad i setup to godzina, rozgrywka kolejne trzy.

gra bardzo ciekawa ale nie byłem jakoś zachwycony rozgrywką. bardzo duży downtime, do tego ścigaliśmy się o 18 punktów za satelity i ilość posiadanych różnych rodzajów planet, co siłą rzeczy wymusiło rywalizację na pierwszym torze z lewej i mnogość taktyk stała się iluzją. Do tego planszetka gracza od wilgoci tak się wygięła, że prawie plastik spadał (graliśmy w pubie planszówkowym). O plusach nie piszę bo już je wymieniano, graficznie oceniam, że jest przynajmniej dobra.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

Fuser.exe pisze:co siłą rzeczy wymusiło rywalizację na pierwszym torze z lewej i mnogość taktyk stała się iluzją
Nie wdając się w przydługie dyskusje, napiszę tylko: pograjcie więcej.
Zwycięstwo w jednej kategorii punktowania nie jest warunkiem zwycięstwa w grze. Jakie punkty na koniec?
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2424
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 525 times
Been thanked: 456 times
Kontakt:

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Jiloo »

Fuser.exe pisze:(...)bardzo duży downtime (...)
Z downtime jest niestety tak, że w dużej mierze zależy od graczy. Nasza wczorajsza partia na 3 osoby (dwie osoby grały pierwszy raz, jedna powiedzmy, że drugi) trwała niecałe 2h, tłumaczenie jakieś 20 min, na pewno nie więcej. Dodam, że gra ani trochę mi się nie dłużyła, mimo sporego czasu gry.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

Czas gry jest podobny co w TM, tyle samo rund, rozwój podobny - moim zdaniem po ograniu spokojnie jakieś 30 minut na gracza (z żoną graliśmy w PG godzinkę, przy czym my jesteśmy maniakami Terry, więc generalnie dobrze wiedzieliśmy, co robimy).
Fuser.exe
Posty: 728
Rejestracja: 11 lip 2014, 13:11
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 23 times
Been thanked: 8 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Fuser.exe »

Trolliszcze pisze:
Fuser.exe pisze:co siłą rzeczy wymusiło rywalizację na pierwszym torze z lewej i mnogość taktyk stała się iluzją
Nie wdając się w przydługie dyskusje, napiszę tylko: pograjcie więcej.
Zwycięstwo w jednej kategorii punktowania nie jest warunkiem zwycięstwa w grze. Jakie punkty na koniec?

w jednej nie ale to przydawalo sie bardzo w dwoch, cele byly zbyt podobne moim zdaniem.


punktow nie pamietam ale chyba powyzej 100 pierwszy gracz.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Trolliszcze »

Pograjcie więcej. Niemal każdy cel ma coś wspólnego z liczbą budynków - w przymierzach lub nie, na planetach Gai, na planetach w różnych kolorach. Zresztą, w każdej rozgrywce celem jest generalnie wyłożyć jak najwięcej budynków, bo to świadczy o silnej ekonomii i przemyślanym rozwoju, więc tor terraformacji przydaje się zawsze. Jeśli jednak sądzicie, że jest niezbędny, to się mylicie - podobnie jak np. w TM można wyłożyć mnóstwo budynków, ani razu nie podnosząc sobie kopania. Przykładowo, niektóre frakcje wolą inwestować w moc i tam szukać możliwości terraformacji. Inne pójdą ostro w planety fioletowe i zielone, przekształcając tylko te, które wymagają jednego etapu terraformacji. Ponadto najlepsze możliwości terraformacji są już na 3. poziomie toru, więc wystarczą trzy awanse, dla niektórych frakcji dwa - co to jest w perspektywie często kilkunastu awansów na różnych torach przez całą grę?

Wg autora wygrywające wyniki powinny się zaczynać od 160 punktów i wyżej w gronie doświadczonych graczy, co potwierdzają moje dotychczasowe doświadczenia z grą.
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2424
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 525 times
Been thanked: 456 times
Kontakt:

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Jiloo »

Trolliszcze pisze: Wg autora wygrywające wyniki powinny się zaczynać od 160 punktów i wyżej w gronie doświadczonych graczy, co potwierdzają moje dotychczasowe doświadczenia z grą.
U nas wczoraj 176, 139 i 98 punktów.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: GeQ »

Fuser.exe pisze:Do tego planszetka gracza od wilgoci tak się wygięła, że prawie plastik spadał (graliśmy w pubie planszówkowym). O plusach nie piszę bo już je wymieniano, graficznie oceniam, że jest przynajmniej dobra.
Sugestia dla walczących z wilgocią :D Można spróbować i wrzucić do pudełka torebkę ryżu - ryż dobrze chłonie wilgoć / na pewno nie zaszkodzi, a zdziwionym współgraczom wszystko się wyjaśni. :mrgreen:
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1532
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Furan »

Albo wyprażoną wcześniej sól zawiniętą w materiałową chusteczkę. Wysuszenie ryżu w piecu/na patelni też powinno polepszyć efekt.
Urocza uwaga - nie wrzucamy gorących obiektów do pudełka. :)
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Fuser.exe
Posty: 728
Rejestracja: 11 lip 2014, 13:11
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 23 times
Been thanked: 8 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Fuser.exe »

ale ja chciałem zagrać w grę a nie robić obiad :lol:
Awatar użytkownika
Dwntn
Posty: 1151
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 14 times
Been thanked: 36 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Dwntn »

Osoby, które wciąż rozważają zakup, a także wszystkich pozostałych zapraszam na mój unboxing Projektu Gaja na ZnadPlanszy :)

Pozdrawiam,

- K.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Galatolol »

Recenzja SU&SD (pisana i po ang.), w niemal wszystkim się z nią zgadzam:

https://www.shutupandsitdown.com/review-gaia-project/
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 566
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 378 times
Been thanked: 214 times

Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)

Post autor: Namurenai »

Galatolol pisze:Recenzja SU&SD (pisana i po ang.), w niemal wszystkim się z nią zgadzam:

https://www.shutupandsitdown.com/review-gaia-project/
+100

W zasadzie tylko w dwóch miejscach miałem takie "Hmmm... Not really?":
Most importantly, by increasing the size of the board Gaia Project loses that exciting tautness of Terra Mystica, so much so that a 2 player game of Terra Mystica feels more cramped than a 4 player game of Gaia project
Przez zastosowanie dystansu nie ma problemu z dostaniem się dużo dalej i duzo szybciej niż w TM. Owszem, "zniżki" przy budowie "faktorii" nie są w PG tak częste, ale stwierdzenie, że rozgrywka w 4 osoby ma mniejszy ścisk niż w 2 w TM to gruba przesada.
The plastic feels cheap
W 9 przypadkach na 10 wybiorę drewno zamiast plastiku (i to jest jeden z tych 9), ale come on - wykonanie PG (poza odkształcającą się tekturą) w kwestii materiałów stoi naprawdę na wysokim poziomie. Owszem, oprawa graficzna posysa, (to inna sprawa ;P ), ale plastik na żywo nie wydaje się wcale taki badziewny.

Poza tym fajnie, że ktoś zwrócił uwagę na lore, a raczej jego brak. W TM pomimo, że otoczka fabularna była intuicyjna, to i tak były opisy ras.
W PG każda rasa posiada zdolność "bo tak", więc podwójnie brakuje mi informacji kim są jej przedstawiciele lub dlaczego właśnie takie umiejętności posiadają.

Edit: Jeszcze jedna rzecz mi umknęła, z którą również się nie zgadzam.
If you really want to spend some money this month, why not pick up the Terra Mystica expansion, Fire & Ice?
Zbyt mało jeszcze mam rozgrywek w Gaję, żeby móc z zupełnie czystym sumieniem stwierdzić "TM over PG any day" (choć nie sądzę, żebym zmienił kiedykolwiek opinię na temat tego, że TM jest dużo bardziej elegancka i płynna), ale już jestem pewien, że PG sama w sobie jest solidna grą i nie ma opcji, żeby dodatek do TM był lepszy niż całość tutaj.
Ostatnio zmieniony 31 sty 2018, 17:50 przez Namurenai, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ