Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Abizaas »

Trolliszcze pisze: 28 wrz 2023, 13:06
Wazanaczole pisze: 28 wrz 2023, 12:42Wyprodukowałeś bardzo dużo, natomiast z tego co napisałeś, jedyną podaną interakcją jest wyścig na torach
Może dlatego, że celem mojego postu nie było wyliczanie wszystkich sytuacji, w których występuje interakcja.
Celem oczywiście było wmówienie komuś, że gra niepoprawnie/słabo/źle i stąd ma nieprawidłowe odczucia z gry. Takie subtelne Ad Hominem, czyli nie umiesz grać więc Twoja opinia jest nic nie warta.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: bardopondo »

Czy to działa w ten sposób, że kto oststni się wypowie, ten ma rację?

Czy jest na sali moderator?
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: XLR8 »

Gaja ma interakcję na bardzo solidnym poziomie. Przede wszystkim dzięki zasięgowi można dużo bardziej komuś napsuć na mapie. Wyścig jest praktycznie o wszystko i przez brak kół ratunkowych i zero-jedynkowa naturę punktacji napięcie zawsze jest duże.
W tej grze albo punktujesz albo nie. Nie ma "a może w następnej rundzie".
Choć faktycznie słyszałem kilka głosów,.że TM jest lepsza pod tym względem, bo jest ciaśniej,.ale jest mniej możliwości wbicia sie komuś na upatrzoną planetę.
tomg
Posty: 404
Rejestracja: 02 gru 2019, 00:00
Has thanked: 124 times
Been thanked: 159 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: tomg »

Abizaas pisze: 28 wrz 2023, 13:02 Zamiast pisać dalsze dyrdymały zapraszam do ankiety nt. interakcji w PG!
viewtopic.php?t=80426
Wysoka, średnia czy niska to względne bardzo subiektywne pojęcia. Sens by miało zrobić porównanie względem innych gier. Np. coś w stylu jak oceniasz w skali 1 do 10 interakcje w grach X, Y, Z.
Awatar użytkownika
Nilis
Posty: 637
Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 243 times
Been thanked: 355 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Nilis »

Abizaas pisze: 28 wrz 2023, 12:41
sasquach pisze: 28 wrz 2023, 12:36
Abizaas pisze: 28 wrz 2023, 11:35 W Gaji cel nie jest jasno określony, bo zdobywamy punkty z różnych dziwnych źródeł.
Sorry, ale trochę tego nie rozumiem. Masz jasno określone za co punktujesz. Są cele na koniec rundy i cele końcowe. Do tego masz parę innych źródeł punktów, ale wszystko jest jawne od samego początku. Dlatego nie rozumiem czemu piszesz, że "cel nie jest jasno określony".
Abizaas pisze: 27 wrz 2023, 22:05 Punktowanie jest oderwane od rdzenia gry i zdaje się być abstrakcyjne. Nie jest tak konkretne jak Pax Ren z winconami, FCM z jednym głównym celem, TTA z kulturą itd.

Po prostu preferuję mniej abstrakcyjne, czy bardziej skonkretyzowane systemy punktowania.
Subiektywnie, w moim odczuciu, punktowanie w Gaji jest dość abstrakcyjne i sałatkowate. Jako "cel nie jest jasno określony" mam na myśli ogólny cel gry - usadź nową osobę przy Gaji i wytłumacz jej w jednym zdaniu, co właściwie powinna osiągnąć w trakcie gry. Możesz jedynie powiedzieć "zdobyć jak najwięcej punktów".

Nie jest to ściśle wada gry. Gusta są różne.
A w FCM da się w jednym zdaniu?

Mi się wydaje że po tych 100 partiach w krótkim czasie jesteś zmęczony grą.
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Abizaas »

Nilis pisze: 28 wrz 2023, 15:37
Spoiler:
A w FCM da się w jednym zdaniu?

Mi się wydaje że po tych 100 partiach w krótkim czasie jesteś zmęczony grą.
Musisz uzbierać jak największą ilość pieniędzy w trakcie gry.

Co do zmęczenia materiałem - całkiem możliwe. Im więcej partii, tym bardziej irytujące stają się szczegóły.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: warlock »

Proponuję przestać katować online tytuły które się lubi, bo to naprawdę szybka droga do wypalenia ;).
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: sasquach »

Abizaas pisze: 28 wrz 2023, 15:42 Musisz uzbierać jak największą ilość pieniędzy w trakcie gry.
I czym to się różni od "Musisz uzbierać jak największą ilość punktów w trakcie gry"?
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Abizaas »

sasquach pisze: 29 wrz 2023, 01:20
Abizaas pisze: 28 wrz 2023, 15:42 Musisz uzbierać jak największą ilość pieniędzy w trakcie gry.
I czym to się różni od "Musisz uzbierać jak największą ilość punktów w trakcie gry"?
Że pieniądze zdobywa się w prosty sposób - sprzedaje się produkty. Wytłumaczenie jak zbierać punkty w Gaji jest znacznie bardziej skomplikowane.

Chodzi mi o to, że w Gaji nie da się w prosty sposób wyjaśnić, co jest właściwie naszym celem, bo zdobywać punkty można na bardzo wiele sposobów. Czasem optymalne będą dwa przymierza z wieloma akcjami QIC i dobrymi advanced techami, innym razem lepiej będzie zbudować 4 przymierza i zapunktować cele końcowe. Nie dość, że cel gry zmienia się z partii na partię - to jeszcze trzeba go sobie odpowiednio wybrać. Natomiast w Agricoli naszym celem jest mieć po co najmniej jednej sztuce wszystkiego, a co zrobimy ponadto to tylko nasz zysk.

Nie wiem czy muszę powtarzać, ale sugerując się wcześniejszymi wypowiedziami w wątku dodam - nie jest to żadna wada Gaji. System punktowania jest dobry.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: warlock »

Wczoraj zagrałem pierwszą partię w Projekt Gaja i jestem zachwycony ;). Świetny mięsisty eurosek, będę to zgłębiać przez dziesiątki partii, nawet solo ;). Ale muszę przyznać, że wcześniejszy kontakt z Terra Nova był ogromnie pomocny - ta gra znakomicie wprowadziła mnie w podstawy całego systemu, nauka zasad do Gai była absolutnie bezproblemowa.

A tak w ogóle to mała ciekawostka (nie wiem czy to padło już w tym wątku, jak tak to przepraszam) - na BGG Projektu Gaja designer napisał w lutym: "Jens and I finished the expansion last year in spring, since then it is in the publisher's pipeline and awaits to move on, illustrations must be done and this seems to take still some time. The last thing I heard was that release is planned for spring 2024."
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2089 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Co do dodatku: na Bgg można znaleźć więcej szczegółów co będzie zawierał, ma nawet wpis na BGG jako expansion.
Awatar użytkownika
scraber
Posty: 316
Rejestracja: 06 mar 2022, 18:27
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 226 times
Been thanked: 97 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: scraber »

O dodatku to się chyba już od 2019 mówi.
Jak będzie to fajnie, jak nie to też fajnie, bo gra jest dobra sama w sobie.

"Some old factions get cover up tiles for their PI"
Czyżby jakiś balans frakcji się szykował ? Może nie trzeba się będzie bawić w licytacje :D
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: warlock »

Ewentualnie te frakcje będą mieć jakieś nowe interakcje z elementami dodatku i potrzebne są nakładki ;).
Awatar użytkownika
eltadziko
Posty: 360
Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
Lokalizacja: Oława
Has thanked: 124 times
Been thanked: 79 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: eltadziko »

scraber pisze: 29 wrz 2023, 10:01 "Some old factions get cover up tiles for their PI"
Czyżby jakiś balans frakcji się szykował ? Może nie trzeba się będzie bawić w licytacje :D
Chyba jednak nie ;) Gdzieś czytałem na BGG, że te "nakładki" nie są związane bezpośrednio z balansem, a z wykorzystaniem elementów z dodatku w starych rasach.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2089 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

eltadziko pisze: 29 wrz 2023, 10:06
scraber pisze: 29 wrz 2023, 10:01 "Some old factions get cover up tiles for their PI"
Czyżby jakiś balans frakcji się szykował ? Może nie trzeba się będzie bawić w licytacje :D
Chyba jednak nie ;) Gdzieś czytałem na BGG, że te "nakładki" nie są związane bezpośrednio z balansem, a z wykorzystaniem elementów z dodatku w starych rasach.
Jestem pewien, że czytałem wypowiedź autora, że nakładki wynikają właśnie z dodatku 😜😊

Dodatek jest pewny, development został zakończony. Kwestia tylko wydawcy.
Awatar użytkownika
ekwilibrystyczny
Posty: 125
Rejestracja: 19 cze 2020, 17:04
Has thanked: 27 times
Been thanked: 35 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: ekwilibrystyczny »

Być może będą w ten sposób balansować te rasy, tak przy okazji :)
Awatar użytkownika
cichywiatr
Posty: 87
Rejestracja: 26 wrz 2019, 10:52
Has thanked: 32 times
Been thanked: 41 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: cichywiatr »

Dodatek jest w fazie projektowania graficznego (było zdjęcie na bgg projektu wypraski) i możemy niedługo się go spodziewać :⁠-⁠)

Boje się tylko, że za bardzo skomplikują i tak ciężko grę.

Kiedyś znalazłem zdjecia z prototypu na azjatyckim forum z opisem rzeczy: https://boardlife.co.kr/bbs_detail.php? ... _category=
Awatar użytkownika
Nilis
Posty: 637
Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 243 times
Been thanked: 355 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Nilis »

warlock pisze: 29 wrz 2023, 09:53 Wczoraj zagrałem pierwszą partię w Projekt Gaja i jestem zachwycony ;). Świetny mięsisty eurosek, będę to zgłębiać przez dziesiątki partii, nawet solo ;)
[/i]
Ja miesiąc temu miałem pierwszą styczność z Gają. Wygląd mnie nie zachwycił delikatnie mówiąc. Po przeczytaniu zasad... oj, zwykłe kolejne euro gdzie budujemy bydynki, produkujemy różne zasoby i rozwijamy technologię. Tak co turę i liczymy punkty czyli nic ciekawego. Ale po rozgrywce jakie były głośne dyskusje co, gdzie, jak, kiedy można było zagrać lepiej...zaangażowania i radości gra dała mnóstwo.

Ja juz nie moge się doczekac kolejnej partii ale polecam jednak nie grać w to 100 partii na rok bo każdej rudzie, którą zbierzemy możemy rozrysować ma tablicy schemat opłacalności jej wydania i finalnie żaden sposób wydania nie będzie nas cieszył bo nigdy nie da nam 150% efektu :(
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2089 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Każdy gajownik wie, że lepiej mieć miedź niż nie mieć miedzi 😉
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Abizaas »

Akurat Gaja ma regrywalność na poziomie grubo powyżej 100 partii, po prostu od którejś trzeba dodać licytację.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: XLR8 »

Ja znowu bardzo polecam sety fanowskich frakcji. Nie gramy z licytacja, tylko losujemy 1-2 kolory i wybieramy 1frakcję.z 4.
Jedynie set StarCraft w moim odczuciu jest najbardziej nierówny. Są fajne frakcje, ale są też daremne.
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 357
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 34 times
Been thanked: 100 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Grellenort »

XLR8 pisze: 29 wrz 2023, 15:33 Ja znowu bardzo polecam sety fanowskich frakcji.
Jest gdzieś w internetach w miarę wygodna kompilacja tychże? Swego czasu zbierałem frakcje do Terry Mystiki i wiązało się to z przekopywaniem stron forum bgg i stron konkretnych tematów.
A że w odpływie inteligencji nie zapisałem sobie objaśnienia zasad do niektórych i teraz nie mogę ich znaleźć, to skończyłem z frakcjami, którymi nie wiem jak grać :lol:
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2089 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Z jednej strony jestem ciekawy tych frakcji fanowskich, z drugiej (po 50 partiach przy stole i 150 online) mam poczucie że umiem grać 6-7 z tych podstawowych, a siadanie do pozostałych to wciąż dla mnie duże wyzwanie 😁
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: XLR8 »

Grellenort pisze: 29 wrz 2023, 16:04
XLR8 pisze: 29 wrz 2023, 15:33 Ja znowu bardzo polecam sety fanowskich frakcji.
Jest gdzieś w internetach w miarę wygodna kompilacja tychże? Swego czasu zbierałem frakcje do Terry Mystiki i wiązało się to z przekopywaniem stron forum bgg i stron konkretnych tematów.
A że w odpływie inteligencji nie zapisałem sobie objaśnienia zasad do niektórych i teraz nie mogę ich znaleźć, to skończyłem z frakcjami, którymi nie wiem jak grać :lol:
Bez problemu znajdziesz na bgg w dziale GP.
Moo
Ti4
StarCraft
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: siepu »

cichywiatr pisze: 29 wrz 2023, 12:07 Dodatek jest w fazie projektowania graficznego (było zdjęcie na bgg projektu wypraski) i możemy niedługo się go spodziewać :⁠-⁠)

Boje się tylko, że za bardzo skomplikują i tak ciężko grę.

Kiedyś znalazłem zdjecia z prototypu na azjatyckim forum z opisem rzeczy: https://boardlife.co.kr/bbs_detail.php? ... _category=
Te wydawnictwo tak ma, nowa Uczta dla Odyna przeleżała 4 lata.
ODPOWIEDZ