LE HAVRE - Wariant solo z wirtualnym graczem
: 24 sty 2017, 14:08
Ten wariant różni się nieco od mojego poprzedniego (z agresywnym przeciwnikiem). Jest mniej stresujący, chociaż w dalszym ciągu zapewnia dobrą zabawę. Jest nieco więcej kart, np. budynków zwykłych są 3 kolumny po 7 kart (nie trzeba się tak spieszyć z budowaniem), od razu wystawia się 2 budynki specjalne, co daje możliwość zbudowania nieco wcześniej jakiegoś "silniczka", jest ich teraz w grze 10. Wersja pdf do ściągnięcia tutaj (zawiera też tabelę wyników i kartę pomocy):
https://boardgamegeek.com/filepage/1299 ... je-tylko-b.
Najnowsza wersja z 13.02.2017, proszę o uwagi:
Wariant solo z wirtualnym graczem (René) [działa dobrze również w 2 osoby].
1) Usuń z gry następujące karty:
a. Budynki zwykłe: 02,04,11,13,15,19,24,27 (zwykły 01 będzie dodatkowym budynkiem startowym)
b. Budynki specjalne fioletowe: 001,004,006,007,010,011,012,013,017,018,019,020,023,024,025,027,029,033,035 (specjalny fioletowy 014 będzie dodatkowym budynkiem startowym);
c. Budynki specjalne pomarańczowe: GH: 01,02,03,04,05,06,07,08,09,10,12(„Piec odlewniczy”-w polskiej wersji bez numeru),13,17,18,19,20,21,24,25,27,28,30,31,33;
2) Zestaw kart dla rozgrywki solo i dla 2 graczy:
a. Budynki zwykłe: wszystkie pozostałe (nieważne dla ilu graczy) + 31(Stadion-specjalny, jako budynek zwykły);
b. 10 losowo wybranych budynków specjalnych (wymieszaj budynki specjalne fioletowe z pomarańczowymi);
3) Budynki startowe: 2x Firma Budowlana - można kupić, Kompania Budowlana - można kupić, Targowisko - nie można kupić (zwykły 01) i Straż Przybrzeżna - nie można kupić (specjalny fioletowy 014).
4) Odkryj 2 budynki ze stosu 10 losowo wybranych budynków specjalnych.
5) Jeżeli z karty rundy wynika, że miasto wznosi budynek specjalny to wylosuj 2 budynki specjalne.
6) Przygotuj karty rund jak dla 2 graczy w wariancie pełnym (ale rund będzie o jedną więcej - 15), stragany według opisu dla wariantu skróconego (wszystkie pełne).
7) Po zakończeniu 14 rundy odkryj 14 kartę (luksusowy liniowiec s20 - można wybudować) i rozegraj dodatkową 15 rundę. Na koniec tej rundy zapłać pracownikom 25 żywności. Po zakończeniu 15 rundy - dodatkowa akcja końcowa (René tym razem nie blokuje budynków).
8) Gracz startuje z 1 pożyczką - razem 9F i 1 węglem.
9) Za 1-2 pożyczek spłaca się 1F, 3 i więcej - 2F.
10) René zaczyna pierwszy. Zasoby które pobiera trafiają do magazynów i skarbca, przygotuj dla niego znacznik gracza i statku.
11) Jeżeli miasto lub René wybudują:
a. RATUSZ - Zapłać od razu 5F podatku (do skarbca);
b. BANK - Twoje odsetki od pożyczek wzrastają o dodatkowe 1F (do skarbca);
c. KOŚCIÓŁ - Biskup oczekuje od ciebie datku na cele charytatywne w wysokości 10F (do skarbca);
d. DOK - Za każdy Twój statek musisz zapłacić 2F za przegląd techniczny (do skarbca).
Jeżeli to Ty wzniesiesz któryś z tych budynków, to jesteś zwolniony z dodatkowych opłat.
Jeśli nie stać Cię na zapłatę to weź pożyczkę.
12) Opcja dla zaawansowanych:
René posiada pomocnika sabotażystę (Monsieur Alphonse), przydziel mu pionek:
a. Monsieur Alphonse nie wykonuje akcji zaopatrzenia, nie zabiera zasobów ze straganów, nie płaci za wejście do budynku, nie wykonuje żadnej akcji budynku poza jego zajęciem;
b. Zawsze zajmuje ten sam obszar, co René, ale następny budynek obok niego (jeżeli René zajmuje ostatni budynek w danym obszarze to Monsieur Alphonse zajmuje pierwszy).
13) Wykonując akcję główną René rzuć kością k10, René zabiera dobra z określonego straganu:
[1] franki, [2] ryby, [3] drewno, [4] glina, [5] żelazo, [6] zboże, [7] bydło.
Jeśli wylosowany stragan jest pusty, to René przenosi się do budynku stoczni i buduje statek, pod warunkiem, że stocznia jest już wybudowana i nie jest zajęta. Jeżeli wylosowany statek jest lepszy niż drewniany a stocznia nie jest jeszcze zmodernizowana to René tylko modernizuje stocznię, nie buduje statku. Jeżeli René trafił na pusty stragan ale nie mógł wybudować statku to zabiera dobra z następnego niepustego straganu (po 7 straganie następuje 1 itd.).
[8-10] René korzysta z akcji budynku:
Określ losowo grupę budynków, z których korzysta René ponownie rzucając kością k10:
[1-2] Firma Budowlana z opłatą (przenieś tam pionek René - René stawia 1 budynek), jeżeli Ty zajmujesz ten budynek to René zajmuje Kompanię Budowlaną (stawia 2 budynki).
[3] Firma Budowlana bez opłat (przenieś tam pionek René), jeżeli Ty zajmujesz ten budynek to René zajmuje Firmę Budowlaną z opłatą (w każdym przypadku René stawia 1 budynek).
[4-8] Budynek z obszaru o największej ilości budynków (wylosuj kością konkretny budynek), jeśli to Twój budynek to otrzymujesz właściwą opłatę. Jeśli jest więcej takich obszarów o jednakowej ilości budynków, to kolejność wyboru jest następująca:
TWOJA FIRMA > FIRMA René > MIASTO - budynki zwykłe > MIASTO - budynki specjalne
[9-10] Budynek z obszaru o drugiej w kolejności ilości budynków (wylosuj kością konkretny budynek), jeśli to Twój budynek to otrzymujesz właściwą opłatę. Jeśli nie ma takiego obszaru (wszystkie o równej liczbie budynków) to przejdź do [4-8].
Jeżeli René wchodzi do budynku budowlanego (zielony), Stoczni lub do Straży Przybrzeżnej to zawsze wykonuje związaną z budynkiem akcję.
14) Ranking wyników
W wersji standardowej do rankingu wygranych liczą się tylko wyniki równe lub wyższe od 230p (mój rekord to 245).
Z opcją dla zaawansowanych - równe lub wyższe od 210p.
https://boardgamegeek.com/filepage/1299 ... je-tylko-b.
Najnowsza wersja z 13.02.2017, proszę o uwagi:
Wariant solo z wirtualnym graczem (René) [działa dobrze również w 2 osoby].
1) Usuń z gry następujące karty:
a. Budynki zwykłe: 02,04,11,13,15,19,24,27 (zwykły 01 będzie dodatkowym budynkiem startowym)
b. Budynki specjalne fioletowe: 001,004,006,007,010,011,012,013,017,018,019,020,023,024,025,027,029,033,035 (specjalny fioletowy 014 będzie dodatkowym budynkiem startowym);
c. Budynki specjalne pomarańczowe: GH: 01,02,03,04,05,06,07,08,09,10,12(„Piec odlewniczy”-w polskiej wersji bez numeru),13,17,18,19,20,21,24,25,27,28,30,31,33;
2) Zestaw kart dla rozgrywki solo i dla 2 graczy:
a. Budynki zwykłe: wszystkie pozostałe (nieważne dla ilu graczy) + 31(Stadion-specjalny, jako budynek zwykły);
b. 10 losowo wybranych budynków specjalnych (wymieszaj budynki specjalne fioletowe z pomarańczowymi);
3) Budynki startowe: 2x Firma Budowlana - można kupić, Kompania Budowlana - można kupić, Targowisko - nie można kupić (zwykły 01) i Straż Przybrzeżna - nie można kupić (specjalny fioletowy 014).
4) Odkryj 2 budynki ze stosu 10 losowo wybranych budynków specjalnych.
5) Jeżeli z karty rundy wynika, że miasto wznosi budynek specjalny to wylosuj 2 budynki specjalne.
6) Przygotuj karty rund jak dla 2 graczy w wariancie pełnym (ale rund będzie o jedną więcej - 15), stragany według opisu dla wariantu skróconego (wszystkie pełne).
7) Po zakończeniu 14 rundy odkryj 14 kartę (luksusowy liniowiec s20 - można wybudować) i rozegraj dodatkową 15 rundę. Na koniec tej rundy zapłać pracownikom 25 żywności. Po zakończeniu 15 rundy - dodatkowa akcja końcowa (René tym razem nie blokuje budynków).
8) Gracz startuje z 1 pożyczką - razem 9F i 1 węglem.
9) Za 1-2 pożyczek spłaca się 1F, 3 i więcej - 2F.
10) René zaczyna pierwszy. Zasoby które pobiera trafiają do magazynów i skarbca, przygotuj dla niego znacznik gracza i statku.
11) Jeżeli miasto lub René wybudują:
a. RATUSZ - Zapłać od razu 5F podatku (do skarbca);
b. BANK - Twoje odsetki od pożyczek wzrastają o dodatkowe 1F (do skarbca);
c. KOŚCIÓŁ - Biskup oczekuje od ciebie datku na cele charytatywne w wysokości 10F (do skarbca);
d. DOK - Za każdy Twój statek musisz zapłacić 2F za przegląd techniczny (do skarbca).
Jeżeli to Ty wzniesiesz któryś z tych budynków, to jesteś zwolniony z dodatkowych opłat.
Jeśli nie stać Cię na zapłatę to weź pożyczkę.
12) Opcja dla zaawansowanych:
René posiada pomocnika sabotażystę (Monsieur Alphonse), przydziel mu pionek:
a. Monsieur Alphonse nie wykonuje akcji zaopatrzenia, nie zabiera zasobów ze straganów, nie płaci za wejście do budynku, nie wykonuje żadnej akcji budynku poza jego zajęciem;
b. Zawsze zajmuje ten sam obszar, co René, ale następny budynek obok niego (jeżeli René zajmuje ostatni budynek w danym obszarze to Monsieur Alphonse zajmuje pierwszy).
13) Wykonując akcję główną René rzuć kością k10, René zabiera dobra z określonego straganu:
[1] franki, [2] ryby, [3] drewno, [4] glina, [5] żelazo, [6] zboże, [7] bydło.
Jeśli wylosowany stragan jest pusty, to René przenosi się do budynku stoczni i buduje statek, pod warunkiem, że stocznia jest już wybudowana i nie jest zajęta. Jeżeli wylosowany statek jest lepszy niż drewniany a stocznia nie jest jeszcze zmodernizowana to René tylko modernizuje stocznię, nie buduje statku. Jeżeli René trafił na pusty stragan ale nie mógł wybudować statku to zabiera dobra z następnego niepustego straganu (po 7 straganie następuje 1 itd.).
[8-10] René korzysta z akcji budynku:
Określ losowo grupę budynków, z których korzysta René ponownie rzucając kością k10:
[1-2] Firma Budowlana z opłatą (przenieś tam pionek René - René stawia 1 budynek), jeżeli Ty zajmujesz ten budynek to René zajmuje Kompanię Budowlaną (stawia 2 budynki).
[3] Firma Budowlana bez opłat (przenieś tam pionek René), jeżeli Ty zajmujesz ten budynek to René zajmuje Firmę Budowlaną z opłatą (w każdym przypadku René stawia 1 budynek).
[4-8] Budynek z obszaru o największej ilości budynków (wylosuj kością konkretny budynek), jeśli to Twój budynek to otrzymujesz właściwą opłatę. Jeśli jest więcej takich obszarów o jednakowej ilości budynków, to kolejność wyboru jest następująca:
TWOJA FIRMA > FIRMA René > MIASTO - budynki zwykłe > MIASTO - budynki specjalne
[9-10] Budynek z obszaru o drugiej w kolejności ilości budynków (wylosuj kością konkretny budynek), jeśli to Twój budynek to otrzymujesz właściwą opłatę. Jeśli nie ma takiego obszaru (wszystkie o równej liczbie budynków) to przejdź do [4-8].
Jeżeli René wchodzi do budynku budowlanego (zielony), Stoczni lub do Straży Przybrzeżnej to zawsze wykonuje związaną z budynkiem akcję.
14) Ranking wyników
W wersji standardowej do rankingu wygranych liczą się tylko wyniki równe lub wyższe od 230p (mój rekord to 245).
Z opcją dla zaawansowanych - równe lub wyższe od 210p.