Strona 5 z 14

Re: Martwa zima

: 12 sie 2015, 09:48
autor: mat_eyo
1) Możesz atakować kilkukrotnie, możesz atakować ten sam lub różne cele.

2) Hałas rozpatrujesz pod koniec tury, w fazie kolonii. Jeśli w danej lokacji nie ma ocalałych, to hałas można zdjąć bez rozpatrywania, ponieważ i tak nie byłoby żadnego efektu.

3) Głosują wszyscy spełniający warunki, również osoba czytająca kartę rozdroży. Według zasad czyta się całą kartę, wraz z konsekwencjami i dopiero podejmuje decyzję/głosuje. Są osoby, które grają klimatycznie, tzn. czytają tylko wstęp i później opisują możliwości bez konsekwencji. Czyli np. "Przechodzisz obok sklepu, widzisz sporo żarcia na półce, ale w środku jest kilku zombie. Ryzykujesz i wchodzisz, czy omijasz sklep?" Moim zdaniem to działa średnio, bo niepotrzebnie utrudnia grę, jednak są osoby, które lubią grać w ten sposób.

Re: Martwa zima

: 12 sie 2015, 09:54
autor: barni87
dziękuję za odpowiedź
stworzyłem nowy temat bo bardziej rzuca się w oczy i jest na wierzchu , w temacie martwej zimy chwile czekałbym na odpowiedź ,ale nie chcę robić bałaganu więc admin może spokojnie to przerzucić

Re: Martwa zima

: 12 sie 2015, 09:56
autor: kwiatosz
Zazdraszczam grania we środę o 9 rano...

Re: Martwa zima

: 12 sie 2015, 12:20
autor: barni87
nie wiem na jakiej zasadzie wywnioskowales ze gram w srode o 9 ?
a teraz pytanie czy mozna zabic swojego ocalego innym ocalalym ?

Re: Martwa zima

: 12 sie 2015, 16:51
autor: Adar
Nie, nie można. Intrukcja, str. 9
Gracz nie może rozkazać kontrolowanemu przez siebie ocalałemu zaatakowania innej postaci z własnej grupy.Gracz nie może też atakować darmozjadów

Re: Martwa zima

: 13 sie 2015, 09:52
autor: Matti_C
1) Zastanawiam się czy dobrze dokładamy zombiaki na lokacjach zewnętrznych. Np: wszędzie poza kolonią jest po 1 ocalałym a na stacji benzynowej dwoje. Na komisariacie jest 4 zombiaki. Wejdzie siedem zombiaków. Do każdej lokacji po jednym. A gdzie wejdzie siódmy?
Na stacje bo tam jest 2 ocalalych to ma iść 2 zombie / na komisariat i przepada bo już poprzedni zjadł ostatniego człowieka (bo kładzie sie tak jak na kolonie 123456123456 z pominięciem tych gdzie nie ma ocaleńców) / do spożywczego bo za drugim kółkiem 123456 należy pomijać te które straciły ostatnich ludzi w pierwszym kółku)

2) Czy mogę odekwipować ocalonemu książkę i dorzucić ją do kryzysu jeśli to będzie korzystne dla kolonii?

3) Czy jeśli poproszę mogę dostać więcej niż 1 przedmiot? Czy jeśli tak, muszę przyjąć wszystkie sztuki ( i natychmiast użyć) nawet jeśli np dostanę 5 paliwa a jego zużycie zniszczy morale kolonii w fazie sprawdzania odpadów?

4) Czy podczas zamieci (zakaz ruchu) można wygnać?

5) Czy usunięcie stosu przedmiotów ze szkoły za pomocą rozdroża z udziałem "Matki" liczy się za wyczerpanie stosu przedmiotów do misji ogólnej "Wypad"?

Re: Martwa zima

: 13 sie 2015, 10:20
autor: mat_eyo
1) Zombie dodajesz tylko tam, gdzie stoją ocalali + gdzie są żetony hałasu. W Twoim przykładzie na stację dokładasz 2 zombie, do pozostałych lokacji 1.

2) Możesz, nie tylko książkę, ale każdą kartę ekwipunku.

3) Myślę, że nie. Tzn. prosisz o jeden przedmiot, później ewentualnie prosisz o drugi jeśli nadal potrzebujesz. Poza tym nie możesz użyć 5 kart paliwa w jednym ruchu, więc byłby to ruch niezgodny z zasadami.

4) Można.

5) Tak. Scenariusz każe wyczerpać stos, nie wyczerpać stos tylko i wyłącznie poprzez przeszukiwanie.

Re: Martwa zima

: 15 sie 2015, 09:05
autor: Matti_C
Czy dogrywa się fazę koloni do końca gdy spadło morale do zera? Morale wyzerowało się jeszcze przed dokładaniem zombiaków a zdrajca musi posiadać 1 stronnika do zwycięstwa. Jego obie postacie stoją w lokacji pełnej zombie i z 1 hałasem. Wygrywa a następnie ginie czy nawet nie wygrywa?

Graliście w wariant dla 2 osób z "dylematem więźnia" modyfikacje wg Jon'a z BGG?:
Każdy gracz otrzymuje jeden regularny cel i 1 cel zdrajcy. Akcja "wygnanie" nie jest dostępna.
Gra może zakończyć się gdy:
1)Cel główny został zakończony . Wygrywa gracz który wykona swój regularny cel (mogą obaj, może jeden , może nikt)
2)Morale jest na 0, a jeden zawodnik zakończył swój tajny cel zdrajcy. Wygrywa pojedynczy zdrajca.
3)Morale jest na 0, a obaj gracze ukończą tajny cel zdrajcy. W tym przypadku, OBAJ PRZEGRYWAJĄ.

Re: Martwa zima

: 15 sie 2015, 12:15
autor: mat_eyo
Nie dogrywa się całej fazy kolonii, tylko ten etap, w którym morale spadło do zera. Czyli jeśli morale wyzerowało się po dodaniu zombie na komisariacie, to należy dodać zombie do pozostałych lokacji i zakończyć grę. W Twoim przykładzie zdrajca po prostu wygrał.
W dylemat więźnia grałem, jednak nie widzę w Twoim poście pytania o zasady. Jesli nie rozumiesz dlaczego obaj gracze przegrywają po spelnieniu celów zdrajcy to wygoogluj sobie "dylemat więźnia" ;)

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 13:22
autor: Jiloo
mat_eyo pisze:Nie dogrywa się całej fazy kolonii, tylko ten etap, w którym morale spadło do zera. Czyli jeśli morale wyzerowało się po dodaniu zombie na komisariacie, to należy dodać zombie do pozostałych lokacji i zakończyć grę. W Twoim przykładzie zdrajca po prostu wygrał.
Ale jeśli dodadzą zombie do pozostałych lokacji to zginie stronnik, którego zdrajca potrzebuje do zwycięstwa (tak to zrozumiałem). Więc chyba nie wygra.

A dylemat więźnia świadczy tylko o tym, że jak dwie osoby spróbują zdradzić to na tym stracą. I bardzo dobrze! ;)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylemat_więźnia

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 13:30
autor: kwiatosz
W mojej instrukcji jest taki tekst o spadku morale:
If the morale track reaches 0 the game ends immediately. Czyli nie będzie też dogrywania fazy, tylko ciach i do pudła.

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 13:50
autor: mat_eyo
Jiloo pisze:Ale jeśli dodadzą zombie do pozostałych lokacji to zginie stronnik, którego zdrajca potrzebuje do zwycięstwa (tak to zrozumiałem). Więc chyba nie wygra.
Polecam czytanie ze zrozumieniem:
Matti_C pisze:Morale wyzerowało się jeszcze przed dokładaniem zombiaków a zdrajca musi posiadać 1 stronnika do zwycięstwa.
Czyli zdrajca wygrał, bo gra nie dotarła do kroku dokładania Zombie.
kwaitosz pisze:W mojej instrukcji jest taki tekst o spadku morale:
If the morale track reaches 0 the game ends immediately.
W FAQ zostało opisane, jak wygląda proces dodawania zombie:
"When do I add and remove survivors that are killed and gained when adding zombies?
Here a simple breakdown of the adding zombies part of the Colony Phase:
A) Add all zombies at the colony.
B) Check Morale.
C) Add all Zombies at all non-colony locations. (In location order)
D) Check Morale
E) Resolve all Noise tokens. (In location order)
F) Check morale"

Dodatkowo zapis z instrukcji odnośnie dodawania zombie:
"Whenever adding zombies, they are added 1 at a time until all zombies that need to be added have been added. "

To trochę jak z sytuacją, kiedy masz kartę rozdroży, która aktywuje się podczas podróży, ale postać tej podróży nie przeżywa - rozdroże się nie aktywuje, bo najpierw trzeba poczekać na zakończenie akcji ruchu. Tutaj musimy poczekać na zakończenie akcji (fazy) dodawania zombie i dopiero po tym gra się kończy.

Na koniec żeby przybić gwoździa do tego przydługiego wywodu ;) odpowiedź jednego z autorów gry:
https://boardgamegeek.com/article/17546862#17546862

"(Q) Does the game end "immediately" when Morale reaches zero due to a single Survivor dying, or after resolving all current zombie-overrun activity?
(A) You finish placing them, and then check for Morale loss. "

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 13:57
autor: Matti_C
Bardzo nie lubię gier czysto kooperacyjnych (granie przeciwko papierowi) i dla tego cieszę się z tego wariantu MZ. Doczytałem genezę tytułu trybu i wpasowało się idealnie w paranoiczny klimat rozgrywki. Przyzwyczajenie do dogrania tury mam prawdopodobnie z Cyklad teraz będę musiał z tym walczyć;) Dzięki za info.
kwiatosz pisze:nie będzie też dogrywania fazy, tylko ciach i do pudła.
Absolutnie nie! Musi być rewanż! ;)

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 14:04
autor: kwiatosz
mat_eyo pisze: "(Q) Does the game end "immediately" when Morale reaches zero due to a single Survivor dying, or after resolving all current zombie-overrun activity?
(A) You finish placing them, and then check for Morale loss. "
Super jest ta instrukcja...
-"Czy Immediately znaczy Immediately?"
-"Absolutnie nie"

Bo moim zdaniem zapis "Whenever adding zombies, they are added 1 at a time until all zombies that need to be added have been added. " oznacza, że skoro gra się skończyła, to nie ma potrzeby dokładania Z, bo nie ma już gry. Więc gdyby nie Internet to by się autorom nie udało przekazać jak w to właściwie grać. Ech...

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 14:10
autor: mat_eyo
Z jednej strony tak, z drugiej strony zobacz na cytowany przeze mnie z FAQ timing dodawania zombie. Morale sprawdzasz/obniżasz dopiero po dodaniu zombie. Czyli gra się nie skończyła, bo nie wiedziała, że morale spadło ;)
Wiem, trochę to sztuczne, ale timing jest timing i nie ma się co z nim spierać. Nauczyło mnie tego granie w LCG, w takim Netrunnerze to dopiero jest rozbudowane.

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 14:14
autor: Matti_C
mat_eyo pisze:"(Q) Does the game end "immediately" when Morale reaches zero due to a single Survivor dying, or after resolving all current zombie-overrun activity?
(A) You finish placing them, and then check for Morale loss. "
Czyli dodaje się wszystkich zombich na raz , postaci giną jednocześnie i na koniec przesuwa się morale? Więc jeśli kolonia ma 4 morale , ja mam ostatnie 4 postacie i zginą na raz to morale spada do zera czy nie spada bo natychmiast dostanę nową postać i spada sumarycznie tylko o 3?

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 14:16
autor: kwiatosz
Ja się nie spieram że to ma inaczej działać, ja się spieram, że Plaid Hat nie ma zbyt dobrych ludzi od pisania instrukcji - bo niejednoznaczność zapisu to jedna sprawa, ale tutaj w moim odczuciu nawet zapisy nie zostawiające miejsca na niejednoznaczność mają inne znaczenie niż podpowiadają słowa. Zaszkodziłoby im gdyby w instrukcji była ta kolejność rozstrzygania dokładania? Obstawiam, że nie, a o koszty też pewnie nie poszło. Ta gra miała tyle dodruków, że mogli instrukcję poprawić w każdą stronę, a tymczasem wydają się być dość zadowoleni z wypuszczenia FAQ. Mógłby chociaż być drukowany i w pudełku. Albo w ogóle rozwiązanie w stylu Forbidden Stars (i Osadników z Catanu ;) ) - czyli instrukcja w prostych słowach i almanach dla upierdliwych.

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 14:20
autor: mat_eyo
Matti_C pisze:Czyli dodaje się wszystkich zombich na raz , postaci giną jednocześnie i na koniec przesuwa się morale? Więc jeśli kolonia ma 4 morale , ja mam ostatnie 4 postacie i zginą na raz to morale spada do zera czy nie spada bo natychmiast dostanę nową postać i spada sumarycznie tylko o 3?
Mylisz dwie rzeczy. Morale spada za każdą zabitą postać, jednak to, czy morale spadło do 0 sprawdza się po dodaniu zombie. Jeszcze raz FAQ:
A) Add all zombies at the colony.
B) Check Morale.
C) Add all Zombies at all non-colony locations. (In location order)
D) Check Morale
E) Resolve all Noise tokens. (In location order)
F) Check morale"

Czyli dodajesz w kolonii, sprawdzasz czy morale =0, jeśli tak to koniec gry, jeśli nie to przejdź do punktu C. Dodajesz zombie do pozostałych lokacji, sprawdzasz czy morale =0, jeśli tak to koniec gry, jeśli nie to przejdź do punktu E. Rozstrzygasz żetony hałasu, sprawdzasz czy morale =0, jeśli tak to koniec gry, jeśli nie to przejdź do następnego kroku fazy kolonii.

Kwiatoszu wiesz jak jest - pisanie instrukcji to sztuka i nie każdy to potrafi. Widocznie twórcom wydało się to intuicyjne, że "natychmiast skończ grę" oznacza "natychmiast jak dokończysz czynność, która spowodowała spadek morale" ;) z resztą ta instrukcja nie jest taka najgorsza, w moim rankingu będzie plasować się w wyższych stanach lekko półśrednich ;)

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 14:23
autor: kwiatosz
Zakładając, że twórcy powiedzieli ostatnie słowo w reinterpretacji. Może pod skrzydłami Z-Mana sobie będą lepiej radzić z tym :)

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 21:05
autor: barni87
mam nowe pytania :D
1: czy wygnaniec czyta karty rozdroży albo czy jemu się czyta ?
2: czy jeżeli Iskra wyrzuci ząbek to ginie ?
3:jest takie zagrożenie : jeżeli się go nie spełni- zabij dwóch niewygnanych. czy obniżamy morale za tych dwóch niewygnanych ?
4:czy można usunąć głód? czytałem że nie ale wolę się upewnić :D
5: i teraz taka rozkmina : jesteś zdrajcą i powiedzmy rozgrywka ma 8 rund kończy się 8 rund i wszyscy wykonali swoje ruchy, zdrajca miał cel : morale musi mieć zero, ale morale osiąga zero po naszych WSZYSTKICH/RUNDACH w wyniku np. głodu albo w wyniku zagrożenia w turze kolonii. CZY W TAKIM WYPADKU ZDRAJCA MOŻE POWIEDZIEĆ ŻE SPEŁNIŁ SWÓJ CEL ?
ja byłem tezy że pasowałoby żeby zdrajca się chociaż do tego nieco przyczynił, ale gość nie zrobił nic bo w 4 rundzie wiedział że celu nie spełnimy i spokojnie grał spełniając swój drugi cel ...co Wy na to ?
dzięki i pozdrawiam

Re: Martwa zima

: 17 sie 2015, 21:18
autor: mat_eyo
1) Czyta i ma czytane
2) Nie
3) Tak
4) Nie, chyba, że za pomocą jakichś kart rozdroży, ale jeszcze takich nie spotkałem.
5) Co masz napisane na karcie celu zdrajcy? "Musisz obniżyć morale do 0", czy "Morale musi spaść do 0"? Jeśli mimo tego, że zdrajca nie przeszkadza "koloniści" nie utrzymają morale to mogą mieć pretensje tylko dla siebie. Nie ma znaczenia, czy morale spadło przez zdrajcę, czy bez niego udziału - jeśli spełnił swój drugi cel to wygrywa.

Re: Martwa zima

: 18 sie 2015, 00:57
autor: Dexterus
Doszukiwanie się podwójnych znaczeń, ukrytych przekazów i specjalnych zasad jest, jak widzę, ulubioną rozrywką wielu forumowiczów. Instrukcja bardzo zgrabnie opisuje, jak wygląda wyłanianie zwycięzców. Kiedy gra się kończy (a skończyć się może na trzy sposoby - wypełnienie misji, morale na 0, koniec rund), wszyscy odsłaniają swoje ukryte cele i sprawdzają, czy wykonali wszystkie ich założenia. Pierwszy punkt u zdrajcy brzmi zawsze następująco: morale kolonii wynosi zero. I tyle. Naprawdę, tylko tyle.

Tu się nie przyznaje punktów za styl. To nie skoki narciarskie.

No chyba że ktoś chce uzależniać wyniki gry od jakości roleplay, ale to się kwalifikuje do własnych zasad, a dla home rules jest już osobne podforum :>

Re: Martwa zima

: 20 sie 2015, 11:34
autor: Matti_C
Jeśli cel wygnanego nie ma związku z torem morale (9celów/10 jeśli wygnano zdrajcę) , to czy wygrywa on natychmiast gdy spełni warunki czy podczas fazy sprawdzania celu kolonii?
Czy karty rozdroży zmieniające się w wyposażenie można przekładać na inne postacie z tej samej lokacji jak normalne wyposażenie np pistolet z domu rodzinnego, pług śnieżny, koń ?
Mieliście sytuacje, że wyciągnęliście z puli wszystkich 30 ocalałych? Co robi się dalej za wydarzenie Autsider?

Re: Martwa zima

: 20 sie 2015, 15:07
autor: Dexterus
Matti_C pisze:Jeśli cel wygnanego nie ma związku z torem morale (9celów/10 jeśli wygnano zdrajcę) , to czy wygrywa on natychmiast gdy spełni warunki czy podczas fazy sprawdzania celu kolonii?
Odpowiedź znajduje się dokładnie nad Twoim postem. Czasem warto się rozejrzeć. Cele sprawdza się gdy skończy się gra, tj. zostanie wypełniony cel kolonii, skończą się rundy lub morale zjedzie do zera. Ergo, może się zdarzyć, że wydalony zdrajca zacznie pomagać kolonii ^^ (co kiedyś widziałem na własne oczy)
Matti_C pisze:Czy karty rozdroży zmieniające się w wyposażenie można przekładać na inne postacie z tej samej lokacji jak normalne wyposażenie np pistolet z domu rodzinnego, pług śnieżny, koń?
Wydaje mi się, że jest to kwestia ugadania się pomiędzy graczami, czy chcą traktować je tak jak zwykłe karty Equip.
Matti_C pisze:Mieliście sytuacje, że wyciągnęliście z puli wszystkich 30 ocalałych? Co robi się dalej za wydarzenie Autsider?
Nigdy i przyznam, że nie jestem w stanie sobie takiej sytuacji wyobrazić, no chyba że przy tym scenariuszu na 10 tur (albo jakiemuś kosmicznemu splotowi okoliczności). Rozwiązanie jest proste - nie zagrywać, trzymać na ręce. No chyba że ktoś ma interes w samym dokładaniu "czarnuszków" do kolonii :>

Re: Martwa zima

: 20 sie 2015, 15:14
autor: Chaaber
A nie jest tak, ze jak wyciągniesz kartę outsider, to musisz ją od razu zagrać?
Ja cały czas tak grałem ze znajomymi, możliwe że coś źle zrozumiałem z instrukcji?