Strona 2 z 5

Re: Roll for the Galaxy

: 26 maja 2016, 14:12
autor: Curiosity
W angielskiej instrukcji jest dokładnie tak samo - też rozbieżność.

Ja bym się przychylał do teorii, że ta technologia ma działać tak jak jest napisane na kafelku, a w instrukcji jest niedopowiedzenie.
Na BGG myślą podobnie:
https://boardgamegeek.com/thread/131652 ... -shipyards

Re: Roll for the Galaxy

: 26 maja 2016, 22:27
autor: orzeh
Mam wątpliwość czy w momencie gdy wybieram np. Produkcję mam przypisane 3 kości a planet "kolorowych" 2 - jedna kość ląduje w kubku czy populacji? (podobnie z dostawą).

Re: Roll for the Galaxy

: 26 maja 2016, 22:39
autor: Curiosity
Z tego co pamiętam, to do kubka trafiają jedynie kości przypisane do fazy, której nie było.

Re: Roll for the Galaxy

: 26 maja 2016, 23:30
autor: kempezzo
Hmm.. Chyba jednak do kubka. W instrukcji stoi :
Niewykorzystane kości Producentów wracają z powrotem do kubka gracza
I dalej przy opisie Dostawy :
Koniec akcji. Niewykorzystane kości Handlarzy wracają z powrotem do kubka gracza.
Ja miałbym z kolei pytanie o 'przechowywanie' dóbr na planecie.. Wiem że w jednej turze jedna planeta może produkować jedno dobro, ale czy może 'przechowywać' więcej tzn. czy można produkować nowe dobro jeżeli coś już leży na planecie?

Re: Roll for the Galaxy

: 26 maja 2016, 23:51
autor: Curiosity
kempezzo pisze:czy można produkować nowe dobro jeżeli coś już leży na planecie?
Nie, chyba, że masz technologię, która na to pozwala.

Re: Roll for the Galaxy

: 02 cze 2016, 22:53
autor: orzeh
Technologie z ponownym przesunięciem kości robotnika -
rozumiem że mogę użyć kości robotnika do pierwszej akcji, wykonać ją i (jeżeli technologia mówi o dowolnej akcji) ponownie mogę ją/go przydzielić do tej samej akcji.
Analogicznie, kolonizuje planetę - mam 2 kolonizatorów i planetę o koszcie 2, dzięki technologii przesunięcia mogę po akcji kolonizacji wycofać jednego z kolonizatorów aby ponownie stał się robotnikiem i przydzielić go do akcji aktywnej, mimo że np wcześniej nie miałem kości przy niej i dopiero wtedy wraca do populacji ?
Mam nadzieje że nie namieszałem pisząc.
(specjalnie staram się używać nomenklatury Rolla)

Re: Roll for the Galaxy

: 02 cze 2016, 23:07
autor: orzeh
Oczywiście chodzi o słowo "ponownie użyć" na technologii, nie dodałem.
Inaczej sobie nie wyobrażam ponownego użycia
"operations, shipping, colonial, local, technology Affinity"
local może do dowolnej afaik
https://boardgamegeek.com/image/2337619/roll-galaxy
"nanotechnology"
2 kości dowolne do dowolnej akcji
https://boardgamegeek.com/image/2337622/roll-galaxy

Re: Roll for the Galaxy

: 02 cze 2016, 23:22
autor: orzeh
MisterC pisze:Strasznie mnie kuje to użycie słowa "ponownie" na przykład w akapicie
Przesunięcie kości. Niektóre Technologie posiadają Zdolności, które pozwalają graczowi ponownie przydzielić swoich Robotników do innych akcji i umieścić ich w dowolnym miejscu...
lub też na kafelkach, skoro zaraz potem mamy w instrukcji
Kiedy wszyscy gracze skończą przydzielać swoich Robotników i skorzystają (o ile chcą) ze Zdolności Przesunięcia kości, należy przejść do kolejnej fazy.
Czyli już koniec przesuwania i teraz dopiero są wykonywane akcje.
Czyli to należy rozumieć podobnie jak dyktat tylko bez kości dyktatu?

Re: Roll for the Galaxy

: 02 cze 2016, 23:33
autor: orzeh
MisterC pisze:Biorąc do kupy wzmianki o przesunięciach z instrukcji można wnioskować, że Dyktat to po prostu jedna z wielu Zdolności Przesunięcia.
Przesunięcie kości. Niektóre Technologie posiadają Zdolności...
Wszyscy gracze mają jedną „wbudowaną” Zdolność Przesunięcia kości – daje ją Dyktat
Każda Zdolność Przesunięcia kości może zostać wykorzystana maksymalnie jeden raz na rundę. Większość Zdolności na kaflach jest opcjonalna
Kiedy wszyscy gracze skończą przydzielać swoich Robotników i skorzystają (o ile chcą) ze Zdolności Przesunięcia kości...
Ooo ludzie, no to kolejny raz dałem ciała z zasadami, faktycznie słowo "ponownie" jest co najmniej mylące.
dziękuję za wyjaśnienie!

Re: Roll for the Galaxy

: 02 cze 2016, 23:41
autor: Andy
orzeh pisze:faktycznie słowo "ponownie" jest co najmniej mylące.
A jak to opisać inaczej? Przydzielasz kości, a następnie dzięki zdolności Przesunięcia kości (w tym Dyktatu) możesz przydzielić je ponownie - do innych akcji. Nie wpadłbym na inny sposób interpretowania tej reguły.

Re: Roll for the Galaxy

: 02 cze 2016, 23:46
autor: orzeh
Andy pisze:
orzeh pisze:faktycznie słowo "ponownie" jest co najmniej mylące.
A jak to opisać inaczej? Przydzielasz kości, a następnie dzięki zdolności Przesunięcia kości (w tym Dyktatu) możesz przydzielić je ponownie - do innych akcji. Nie wpadłbym na inny sposób interpretowania tej reguły.
Cóż, słusznie prawisz. Jednak się da inaczej .. ;)

Re: Roll for the Galaxy

: 04 cze 2016, 17:44
autor: Wincenty Jan
Cholera ja nadal nie rozumiem. Czyli te wszystkie zdolności z ponownym użyciem robotnika to jest nic innego jak dyktat "bez dodatkowej kosci dyktatu?"
Juz mnie szlag trafia z ta instrukcja a raczej z moim rozumiem który nie ogarnia tych kafelków!!!!!

Re: Roll for the Galaxy

: 04 cze 2016, 17:55
autor: Tomzaq
Wincenty Jan pisze:Cholera ja nadal nie rozumiem. Czyli te wszystkie zdolności z ponownym użyciem robotnika to jest nic innego jak dyktat "bez dodatkowej kosci dyktatu?"
Juz mnie szlag trafia z ta instrukcja a raczej z moim rozumiem który nie ogarnia tych kafelków!!!!!
Dokładnie. Pozwalają przesuwać kości pod planszetką.

Re: Roll for the Galaxy

: 04 cze 2016, 19:10
autor: tomb
Jest w zasadach do Rolla coś dziwnego - są tak proste, że aż wierzyć się nie chce. Sam nie byłem pewien, czy rozumiem niektóre reguły dobrze. I po konsultacjach internetowych wychodziło, że jednak dobrze.

Re: Roll for the Galaxy

: 04 cze 2016, 20:21
autor: Wincenty Jan
Roll baaaardzo przypadł mi do gustu. Mimo wszystko wole Race ale Roll jest bardzo dobra gra według mnie. Niestety miałem problem aby przebrnąć przez instrukcje. Jak zwykle dobre dusze z forum uratowały moją grę przed wystawieniem na wymianę. Dzieki. :D

Re: Roll for the Galaxy

: 06 cze 2016, 14:53
autor: Planszman
Czy ktoś zapodałby zasady jak grać w trybie solo w wersji pl ?

Re: Roll for the Galaxy

: 06 cze 2016, 15:11
autor: Andy

Re: Roll for the Galaxy

: 06 cze 2016, 20:30
autor: Planszman
Fenks Andy !

Re: Roll for the Galaxy

: 09 cze 2016, 18:43
autor: Pynio
Niby proste, ale jednak nie do końca...

Być może pytania powielą się w kontekście zasad, jednak rozbije je na dwa:

1. Akcje II (r&d) i III (kolonizacja) -

Jasne jest, że jeśli akcja nie występuje to kości wracają do kubka.

Instrukcja: Jeśli gracz opracował wszystkie technologie ze swojej strefy rozbudowy, a nadal posiada kości inżynierów, którzych jeszcze nie użył, to wracają one do jego kubka.
(TO SAMO W KOLONIZACJI)

Rozumiem zatem, że przy WYSTĄPIENIU akcji II i/lub III moje kostki wrócą do kubka WYŁĄCZNIE wtedy kiedy coś tam wymyślałem lub kolonizowałem? Jeśli akcja wystąpiła, a ja nie miałem czego kolonizować lub wymyślać wracają oni (dla janości piszę o kościach ustawionych POD Paskiem Wyboru Akcji) na miejsce populacji (ludzik machający łapką).

2. Akcje IV i V - Niewykorzystane kości Producentów / Handlarzy wracają do kubka gracza.

Co to znaczy dokładnie? Ja to rozumiem tak, że jest aktywacja akcji (to logiczne), po czym muszę chociaż jednym produkować lub dostarczyć i ta reszta (niewykorzystana) wraca do kubka.

W jedym i drugim pytaniu rozbija się o to samo, chociaż jest to opisane inaczej. Zasadniczo w pyt 1. jest to dla mnie logiczne, że wracają do kubka WYŁĄCZNIE jak coś tam działałem. W 2 pytaniu mam 50/50 (dopuszczam, że nic nie muszę robić mimo aktywacji akcji, a oni i tak wrócą do kubka - chociaż zasadniczo takie rozwiązanie mi się nie podoba ;) ).

EDIT: (2 pytanie) w przykładzie z instrukcji dotyczącym produkcji jest wyraźnie pokazane, że kości wracają do kubka tylko wtedy kiedy podczas akcji COŚ ZROBIMY. Nie wracają zatem kiedy jest aktywacja, a my nic tymi kośćmi nie zrobimy. Zatem do pytania 1 i 2 powinienem dostać identyczną odpowiedź.

Re: Roll for the Galaxy

: 09 cze 2016, 18:56
autor: ChlastBatem
IMO wracają do kubka. Jest to bardziej logiczne rozwiązanie, mniej krzywdy i bólu w losowości przez kości.

Re: Roll for the Galaxy

: 09 cze 2016, 19:17
autor: Pynio
ChlastBatem pisze:IMO wracają do kubka. Jest to bardziej logiczne rozwiązanie, mniej krzywdy i bólu w losowości przez kości.
W instrukcji w przykładzie rozwoju technologii także pokazany jest przypadek gdzie wynajdujemy coś i ten niewykorzystany inżynier wraca. Obecnie próbuję rozgrywać na takich zasadach i działa to sensownie.

W przypadku opisanym przez Ciebie jedynie podczas akcji Odkrywania, wynalezienia technologii i zasiedlenia planety tracilibyśmy kości. W pozostałych przypadkach zawsze kości byłyby odzyskane.

Nie przekonuje mnie taka opcja.

Re: Roll for the Galaxy

: 09 cze 2016, 19:38
autor: ChlastBatem
Pynio pisze:
ChlastBatem pisze:IMO wracają do kubka. Jest to bardziej logiczne rozwiązanie, mniej krzywdy i bólu w losowości przez kości.
W instrukcji w przykładzie rozwoju technologii także pokazany jest przypadek gdzie wynajdujemy coś i ten niewykorzystany inżynier wraca. Obecnie próbuję rozgrywać na takich zasadach i działa to sensownie.

W przypadku opisanym przez Ciebie jedynie podczas akcji Odkrywania, wynalezienia technologii i zasiedlenia planety tracilibyśmy kości. W pozostałych przypadkach zawsze kości byłyby odzyskane.

Nie przekonuje mnie taka opcja.
Chyba się nie zrozumieliśmy. Tak czy siak instrukcja jest dobrze napisana i nie powinny być problemy z zrozumieniem.
Polecam obejrzeć jakikolwiek filmik z rozgrywką, pełno tego w necie. Wtedy na pewno Ci się wszystko wyklaruje.

Re: Roll for the Galaxy

: 09 cze 2016, 20:52
autor: Andy
Nie bardzo łapię, na czym polega problem, więc po prostu napiszę jak jest :wink:

Jeśli kostka "niczego nie zrobiła" to idzie do kubka.
Jeśli kostka "coś zrobiła" to idzie do populacji.

Re: Roll for the Galaxy

: 09 cze 2016, 21:15
autor: tomb
Pynio pisze:Niby proste, ale jednak nie do końca...
Zgodzę się tylko z tym zdaniem - resztę nie bardzo zrozumiałem, a chciałbym pomóc.

Ale spróbujmy ogólnie.

Jesteśmy już po momencie ustalenia rozgrywanych akcji i pod Paskami leżą tylko kości przypisane do akcji rozgrywanych w tej turze, reszta wróciła do kubków właścicieli.
Po pierwsze - wszystkie kości, które leżą pod Paskiem Wyboru Akcji i kość leżąca na Pasku muszą zostać użyte do odpowiednich rozgrywanych akcji, jeśli jest to możliwe. Nie można zrezygnować z użycia kości, jeśli jest możliwość jej użycia.
Po drugie - tylko te kości, które nie mogły być użyte, wracają bezpośrednio z powrotem do kubków właścicieli. Reszta kości została użyta i nie trafia do kubka, lecz do Populacji właściciela:
a) bezpośrednio spod Paska - kości użyte w Akcji Odkrywania oraz kości Handlarzy z Akcji Dostawy;
b) pośrednio, bo najpierw spod Paska trafią na kafle:
- te spod symbolu Technologii i Kolonizacji trafią najpierw na odpowiednie kafle w Strefie Rozbudowy, a do Populacji przenoszone są dopiero po wybudowaniu kafla;
- te spod symbolu Produkcji trafią jako dobra na kafle światów w Imperium gracza, a do Populacji przenoszone są dopiero po "przehandlowaniu" ich na punkty lub pieniądze dzięki Handlarzom podczas Akcji Dostawy.

Jeszcze jeden problem - kiedy kość nie może być użyta:
Akcja I - zawsze może być użyta.
Akcja II - kiedy wybudowaliśmy wszystkie kafle technologii, a pod paskiem lub na pasku przy tej akcji mamy jeszcze kości.
Akcja III - kiedy wybudowaliśmy wszystkie kafle światów, a pod paskiem lub na pasku przy tej akcji mamy jeszcze kości.
Akcja IV - kiedy na każdym kolorowym świecie w naszym Imperium leży już kość reprezentująca dobro, a pod paskiem lub na pasku przy tej akcji mamy jeszcze kości.
Akcja V - kiedy nie mamy na naszych światach żadnej kości reprezentującej dobro, pod paskiem lub na pasku przy tej akcji mamy jeszcze kości.

Tylko w takich przypadkach nie możemy użyć kości i tylko takie nie użyte wracają bezpośrednio do kubka.

*Pamiętać należy, że niektóre kafle leżące w Imperium mogą nieco modyfikować zasady ogólne.

Re: Roll for the Galaxy

: 09 cze 2016, 23:05
autor: Pynio
Wszystko jasne i klarowne. Dokonałem mocnej nadinterpretacji i stworzyłem swego rodzaju Home Rules do RftG :)

Wykombinowałem, że jeśli akcja jest aktywna, a nie użyłeś chociaż jednej kości, to wszystkie spadają na pole populacji ;) W wypadku użycia chociaż jednej, jeśli pozostałych nie możesz to idą do kubka.

Nie pytajcie o to skąd taki pomysł ;) Nawiasem mówiąc ciekawie się grało w tak utrudnioną wersję.

TOMB: dzięki za świetne wyjaśnienie. Wcześniej doznałem "olśnienia", jednak dzięki za poświęcony czas.