Orleans (Reiner Stockhausen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 384
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 59 times
Been thanked: 150 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Niewodnik »

Dawno nie grałem, ale z tego co pamiętam, to rycerzy w grze jest tyle, że nie każdy będzie miał 8 doboru, więc ci chociażby z 7 dostają mniejszy ale dalej bonus. (a właściciel Baszty Prochowej dostanie całość).
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1965
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 191 times
Been thanked: 839 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Neoptolemos »

Nawet na pewno nie dla każdego jest komplet rycerzy. Dlatego trzeba zawsze dokładnie sprawdzić, ile żetonów bierzemy na każdą liczbę graczy, bo one powinny się kończyć w pewnym momencie.
Ja uwielbiam wracać do Orleanu, ale robię to na tyle rzadko i z różnymi ekipami, że mimo posiadania dodatków grałem do tej pory wyłącznie w podstawkę. I tam wydarzenia też są takie, że czasem prawie nic nie robią (np. podatki na początku gry), ale taki ich urok. Myślę, że posiadająć dodatki można skomponować sobie ulubiony zestaw ;)
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Neoptolemos pisze: 27 kwie 2022, 13:11 mimo posiadania dodatków grałem do tej pory wyłącznie w podstawkę.
Cały czas grasz na planszy darczyńców miasta z podstawki :shock:
Czym prędzej ją wymień :D
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 384
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 59 times
Been thanked: 150 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Niewodnik »

Z tym się akurat zgodzę. Koniecznie wymień chociaż samą planszę :)
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1965
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 191 times
Been thanked: 839 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Neoptolemos »

Akurat od zakupu dodatków grałem dokładnie 1 raz :D ale dzięki za poradę!
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1115 times
Been thanked: 1282 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: seki »

To tak. Ale wydarzenia to cos co dla mnie rewelacyjnie odświeżyło podstawkę. Jeśli komuś jakieś wydarzenia nie pasują to luz, można wywalić, ważne by grało się dobrze a przecież te i tak są losowe. Mi żadne nie przeszkadza i podoba mi się element, że czasami jest konieczność taktycznego reagowania na bieżące wydarzenia zarówno negatywne jak i te pozytywne aby skorzystać bardziej niż rywale.
j_g
Posty: 1981
Rejestracja: 17 sty 2016, 18:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 503 times
Been thanked: 240 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: j_g »

Neoptolemos pisze: 27 kwie 2022, 13:11 [...] mimo posiadania dodatków grałem do tej pory wyłącznie w podstawkę
Wydarzenia w podstawce są niedorobione - są mało ciekawe i się powtarzają. Nie wiem jak to mogło być wydane w takiej kalekiej formie. Plansza ratusza też jest ciekawsza w dodatku.

Polecam wprowadzić - niewiele to w zasadach komplikuje, a frajda z grania jest większa.
Awatar użytkownika
Siersciu
Posty: 165
Rejestracja: 26 kwie 2020, 01:02
Lokalizacja: Radzionków
Has thanked: 176 times
Been thanked: 53 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Siersciu »

j_g pisze: 27 kwie 2022, 16:23
Neoptolemos pisze: 27 kwie 2022, 13:11 [...] mimo posiadania dodatków grałem do tej pory wyłącznie w podstawkę
Wydarzenia w podstawce są niedorobione - są mało ciekawe i się powtarzają. Nie wiem jak to mogło być wydane w takiej kalekiej formie. Plansza ratusza też jest ciekawsza w dodatku.

Polecam wprowadzić - niewiele to w zasadach komplikuje, a frajda z grania jest większa.
Zgadzam się z Twoją opinią. Póki co jeszcze ani razu nie udało mi się zagrać ze stroną intrygi. Nie umiem namówić żony :) zobaczyła tylko jakie wredne akcje tam są i podziękowała.
j_g
Posty: 1981
Rejestracja: 17 sty 2016, 18:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 503 times
Been thanked: 240 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: j_g »

Siersciu pisze: 28 kwie 2022, 11:00 Póki co jeszcze ani razu nie udało mi się zagrać ze stroną intrygi.
U nas także ta wredna strona planszy do tej pory nie weszła. Zbyt mało w to gramy. Nie mam opinii na jej temat. Wygląda obiecująco, choć może przeznaczona tylko dla mało obrażalskich. Ktoś grał?
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1115 times
Been thanked: 1282 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: seki »

To u mnie strona Intrygi weszła 2x i domowi wspolgracze już więcej nie chcą z nią grać. Ale druga strona mniej wredna jest i tak lepsza od podstawowej planszy ratusza.
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: autopaga »

Intryga to jest rzeźnia w biały dzień. 1/3 punktów na koniec.
j_g
Posty: 1981
Rejestracja: 17 sty 2016, 18:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 503 times
Been thanked: 240 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: j_g »

autopaga pisze: 28 kwie 2022, 14:19 Intryga to jest rzeźnia w biały dzień. 1/3 punktów na koniec.
Hehe, czyli plansza działa. Oby tylko kompresja nie była za duża, bo różnice punktowe między graczami się zatrą.

PS. Były policzanin (ostatnio z doskoku) pozdrawia Tanowo.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1115 times
Been thanked: 1282 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: seki »

Na wstępie powiem, że Orlean to dla mnie niesamowicie regrywalna gra. Choć fakt, że mam do niej oba duże dodatki i dodatkowe budynki. I drugi fakt, że gram z home rulesem, że budynki wychodzą na tor zakupu tylko po 5 z obu poziomów, a więc strategię trzeba opracowywać za każdym razem inną. Tyle słowem wyjaśnienia. Grałem dość sporo bez dodatku Inwazja. Dziś po raz pierwszy go "uruchomiłem" że scenariuszem solo Dostojnik. Ten najłatwiejszy. Konstrukcja scenariusza mi się podoba, jego założenia, setup i obsługa są proste a jednocześnie cel konkretny i wymagający pewnego nagięcia do przyzwyczajeń. Ale po rozgrywce mocny niedosyt bo osiągnięcie celu tzn zdobycie 8 mieszczan było zbyt łatwe. Zamiast 16 rund wystarczyło 12 i to z palcem w nosie. No i tu mam pytanie do kogoś kto ograł całą zawartość Inwazji. Jak oceniacie pozostałe 2 trudniejsze scenariusze solo, scenariusz kooperacyjny j rywalizacyjny? Do czego warto siadać a na co szkoda czasu? Imho na Dostojnika szkoda czasu ale to już doświadczyłem na własnej skórze
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Po wczorajszej partii naszła mnie myśl, że może lepiej grać bez wydarzeń, tak jakby wszystkie kafelki były ciszą, i służyły tylko do odliczania rund.
Wydarzenia mają dość duży wpływ na wynik końcowy, a czasami mogą wkładać kij w szprychy przy obranej strategii, np. grasz na kasę a tu podatek od mechanizacji, od żetonów na planszy itd.
Z drugiej strony jest za mało wydarzeń aby wybrać tylko te pozytywne...
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: XLR8 »

Dr. Nikczemniuk pisze: 07 sie 2022, 09:14 Po wczorajszej partii naszła mnie myśl, że może lepiej grać bez wydarzeń, tak jakby wszystkie kafelki były ciszą, i służyły tylko do odliczania rund.
Wydarzenia mają dość duży wpływ na wynik końcowy, a czasami mogą wkładać kij w szprychy przy obranej strategii, np. grasz na kasę a tu podatek od mechanizacji, od żetonów na planszy itd.
Z drugiej strony jest za mało wydarzeń aby wybrać tylko te pozytywne...
Budynki z dodatku są dużo lepsze pod tym względem. Gdyby nie one to sprzedałbym Orlean po 1 partii.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 384
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 59 times
Been thanked: 150 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Niewodnik »

Dr. Nikczemniuk pisze: 07 sie 2022, 09:14 Po wczorajszej partii naszła mnie myśl, że może lepiej grać bez wydarzeń, tak jakby wszystkie kafelki były ciszą, i służyły tylko do odliczania rund.
Wydarzenia mają dość duży wpływ na wynik końcowy, a czasami mogą wkładać kij w szprychy przy obranej strategii, np. grasz na kasę a tu podatek od mechanizacji, od żetonów na planszy itd.
Z drugiej strony jest za mało wydarzeń aby wybrać tylko te pozytywne...
Rozumiem frustrację, ale masz w grze budynek. który chroni przed negatywnymi wydarzeniami (w sumie chroni przed wszystkimi, ale kto o zdrowych zmysłach ochroni się przed dostaniem czegoś :D ). Jeśli jednak chcecie mieć sielankę, to po prostu wszystkie negatywne wydarzenia traktujcie jako ciszę i po problemie. Albo jeszcze lepszy motyw: wykładajcie 3 kafelki, które będą pokazywać kolejne wydarzenia. Dzięki temu zachowacie równowagę gry, jednocześnie dając sobie lepsze szanse na przygotowanie swojej strategii na najbliższe rundy.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Niewodnik pisze: 08 sie 2022, 08:09 Albo jeszcze lepszy motyw: wykładajcie 3 kafelki, które będą pokazywać kolejne wydarzenia. Dzięki temu zachowacie równowagę gry, jednocześnie dając sobie lepsze szanse na przygotowanie swojej strategii na najbliższe rundy.
Niestety zdarzył mi się pechowy dociąg z worka i zostały mi 4 żetony poddanych na planszy i ze względu na negatywne wydarzenie musiałem zapłacić 8 pieniążków czyli 8pkt w plecy. To jednak boli i może wypaczyć końcowy wynik punktowy jeśli idzie się łeb w łeb z innymi graczami.
Doszedłem do wniosku, że wydarzenia nie powinny mnie karać za to, że dobrze gram (podatek od posiadanych pieniędzy, towarów, usprawnień itd.) czy dlatego, że obrałem taką czy inną strategię. To w końcu gra euro :D
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1115 times
Been thanked: 1282 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: seki »

Dr. Nikczemniuk pisze: 08 sie 2022, 13:22
Niewodnik pisze: 08 sie 2022, 08:09 Albo jeszcze lepszy motyw: wykładajcie 3 kafelki, które będą pokazywać kolejne wydarzenia. Dzięki temu zachowacie równowagę gry, jednocześnie dając sobie lepsze szanse na przygotowanie swojej strategii na najbliższe rundy.
Niestety zdarzył mi się pechowy dociąg z worka i zostały mi 4 żetony poddanych na planszy i ze względu na negatywne wydarzenie musiałem zapłacić 8 pieniążków czyli 8pkt w plecy. To jednak boli i może wypaczyć końcowy wynik punktowy jeśli idzie się łeb w łeb z innymi graczami.
Doszedłem do wniosku, że wydarzenia nie powinny mnie karać za to, że dobrze gram (podatek od posiadanych pieniędzy, towarów, usprawnień itd.) czy dlatego, że obrałem taką czy inną strategię. To w końcu gra euro :D
Ależ gra nie karze Cię za to, że dobrze grasz, tylko za to że nie jesteś przygotowany na negatywne wydarzenie. Są budynki, które przed tym chronią a jeśli ich nie zakupiłeś to Twój wybór, bądź jakiś błąd w decyzjach. Gra karze równo wszystkich graczy. Owszem, mając duzy zapas kasy, większy niż inni, zapłacisz większy podatek ale nadal będziesz miał tej kasy więcej niż inni. Nie maksujemy tu wyniku tylko chcemy być lepsi niż inni gracze. Ja bardzo lubię granie z wydarzeniami i uważam, że to nawet najlepszy moduł z dodatku Handel. Owszem plansza ratusza, budynki, plansza podróży i handlu są też fajne ale najbardziej cenię tą zmienność rozgrywek wynikająca z wydarzeń i konieczność dostosowywania decyzji pod wydarzenia. Pamiętaj, że większość wydarzeń rozpatrujesz na końcu rundy a więc wiesz co wyjdzie i możesz albo zasoby spożytkować jakoś inaczej albo się przed tym zwyczajnie obronić budynkami.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

seki pisze: 08 sie 2022, 14:19 Ależ gra nie karze Cię za to, że dobrze grasz, tylko za to że nie jesteś przygotowany na negatywne wydarzenie.
Wolę jednak bieg bez przeszkód, o ile pozytywne wydarzenia są spoko tak te negatywne to wsadzanie kija w szprychy. Wolę jednak grę euro bez tej "przygodówki" :D
Na pewno na negatywne wydarzenia da się lepiej przygotować na 2 graczy, ale na 4 a już w szczególności na 5 graczy to jest to zwykła przeszkadzajka na którą nie ma czasu.
Napisałeś, że gra karze równo wszystkich graczy, no nie zgadzam się z tym. Jeśli ja poszedłem dość mocno w mechanizację i mam ich np. 5 a inny gracz 0 to ja zapłacę 5 zeta a on nic (podatek od mechanizacji). I to tylko dlatego, że obrałem taką a nie inną strategię.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 384
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 59 times
Been thanked: 150 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Niewodnik »

No ale przecież wiesz, że takie wydarzenie jest w talii i podejmując decyzję o mechanizacji podejmujesz świadome ryzyko, że w końcu przyjdzie Ci za koła zapłacić. To tak jakbyś wistował w Brydża z Asa i się dziwił, czemu nie zebrałeś tyle lew ile trzeba, bo "gra każe za dobrą grę". W moim mniemaniu przedstawiasz zupełnie złe pojęcie tego wyrażenia nie biorąc pod uwagę zmiennych, które są jak najbardziej potrzebne, w praktycznie każdej nowoczesnej grze planszowej.
j_g
Posty: 1981
Rejestracja: 17 sty 2016, 18:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 503 times
Been thanked: 240 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: j_g »

Dr. Nikczemniuk pisze: 08 sie 2022, 13:22 Niestety zdarzył mi się pechowy dociąg z worka[...]
No masz... No to umówcie się, że wyciągacie wszystkie ludki z worka i wybieracie sobie te dla Was w danej rundzie najlepsze, a reszta z powrotem do wora. Prosta sprawa.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Niewodnik pisze: 09 sie 2022, 07:27 No ale przecież wiesz, że takie wydarzenie jest w talii i podejmując decyzję o mechanizacji podejmujesz świadome ryzyko, że w końcu przyjdzie Ci za koła zapłacić. To tak jakbyś wistował w Brydża z Asa i się dziwił, czemu nie zebrałeś tyle lew ile trzeba, bo "gra każe za dobrą grę". W moim mniemaniu przedstawiasz zupełnie złe pojęcie tego wyrażenia nie biorąc pod uwagę zmiennych, które są jak najbardziej potrzebne, w praktycznie każdej nowoczesnej grze planszowej.
Sęk w tym, że gra bez tych wydarzeń sama w sobie jest kompletna. Być może autor doszedł do wniosku, że będzie lepiej gdy będzie więcej interakcji w grze. Więc jest, i mnie karze :D
Wolałbym aby to robili jednak gracze a nie sama gra i to na zasadzie a teraz po łapach dostaje ten kto...
Weźmy za przykład wydarzenie gdzie losujesz z worka żeton, jeśli jest to twój bazowy masz szczęście i go nie odrzucasz, jeśli inny to masz pecha. I teraz dajmy na to, że wylosowałem mnicha, wcześniej poświęciłem akcję, aby go zdobyć a teraz go tracę. Jest to kompletnie od czapy :evil:
Trochę szkoda, że nie ma na tyle dużo różnych wydarzeń aby móc sobie skompletować tylko te pozytywne, bo wtedy skupiam się tylko i wyłącznie na realizacji swoich planów i od czasu do czasu wpadają mi bonusy, a nie co chwilę mam karmienie jak w Agricoli :lol:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 384
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 59 times
Been thanked: 150 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Niewodnik »

Dlatego jeśli nie chcesz stracić mnicha to w turze gdzie jest zaraza wrzucasz go do miejsca, którego teraz nie wykorzystasz, a meeple startowe starasz się wykorzystać, tak by wylądowały w worku. Oczywiście dalej możesz mieć pecha, ale nie jest tak, że niemożliwym jest zwiększenie sobie szans manipulując losowością. Zresztą... przecież każdy może zdobyć mnicha i go stracić, tutaj znowu mamy symetrię. A biorąc mnicha musisz być świadom tego, że będzie szkoda go stracić przez Zarazę. To kolejna prosta kalkulacja, tak jak przy mechanizacji.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Niewodnik pisze: 09 sie 2022, 11:44 Dlatego jeśli nie chcesz stracić mnicha to w turze gdzie jest zaraza wrzucasz go do miejsca, którego teraz nie wykorzystasz, a meeple startowe starasz się wykorzystać, tak by wylądowały w worku. Oczywiście dalej możesz mieć pecha, ale nie jest tak, że niemożliwym jest zwiększenie sobie szans manipulując losowością. Zresztą... przecież każdy może zdobyć mnicha i go stracić, tutaj znowu mamy symetrię. A biorąc mnicha musisz być świadom tego, że będzie szkoda go stracić przez Zarazę. To kolejna prosta kalkulacja, tak jak przy mechanizacji.
Wciąż zapominasz, że to gra euro i bazowa losowość jest już wpisana w worek. Do tego osobiście wolę reagować na to co robią inni gracze, a nie na to co mi pod nogi kładzie sama gra, ot tak po prostu bo tak, a ty teraz strać parę akcji a czasem nawet całą rundę na to aby "przygotować" się na wydarzenie. Dla mnie to zwykła przeszkadzajka/hamulec. O ile karmienie w Agricoli jest wpisane niejako w życie tej gry (co i tak niektórym się nie podoba i wolą Kawernę :wink: ), tak negatywne wydarzenia w Orleanie można spokojnie pominąć i to w niczym grze nie zaszkodzi a dla rasowego euro gracza wręcz przyczyni się do jego szczęścia i większego fanu z gry :D
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 384
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 59 times
Been thanked: 150 times

Re: Orleans (Reiner Stockhausen)

Post autor: Niewodnik »

Ale to nie Ty decydujesz ile losowości powinno być w euro... w sensie decydujesz, jeśli grasz przy swoim stole, ale innym proszę nie dyktuj ile elementów losowe jest normą :)

Trochę śmiesznie, że wspominasz o Kawernie, bo przecież tam karmienie jest również losowe. Zresztą w obu grach (również w Agricoli) też masz losową kolejność rund, co może mieć jeszcze bardziej diametralny wpływ na wygląd rozgrywki (na przykład jeśli wybuduję izbę w 4 rundzie, a rozmnażanie pojawi się dopiero w 7, to straciłem mnóstwo czasu, który miałem nadzieję odzyskać szybkim rozmnożeniem, mało tego, z racji tego, że akcja rozmnażania pojawia się później osoba, która zrushowała izbę może w międzyczasie wypaść z kolejki rozmnażania).

Zresztą my nie o tym. Napisałem Ci, że losowość w Orleanie nie jest aż tak losowa jak ją przedstawiasz i mamy szereg możliwości, by ją niwelować, jednocześnie jest ona symetryczna, bo każdego gracza czeka to samo (i oczywiście może się zdarzyć pechowa gra, ale na przestrzeni wielu rozgrywek będzie ona nieistotna).
ODPOWIEDZ