Strona 3 z 6

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 18 paź 2015, 21:37
autor: FortArt
Mieszkam w Krakowie, kocham czytać kryminały retro, w tym Kacpra Ryxa. Było dla mnie od początku jasne, że grę tę kupię w ciemno.

Przypadkiem w pubie trafiłem na testy na stoliku obok i mogłem zagrać. Po pół godzinie marzyłem o karcie "Odpadasz z gry", której jednak nie było, byłem za to wdzięczny autorom za zaoszczędzone 150 zł. Po 2 h wrażenia były lepsze.

Czego w grze nie ma? Nie ma Kacpra Ryxa. Gra równie dobrze mogłaby się nazywać Łysy Bolek. Nie ma śledztwa, nie ma zbrodni do wykrycia, nie ma opowiadanej przez Wollnego historii miasta i kraju w tle. Są żebracy, postacie obecne, ale jednak nie pierwszoplanowe w cyklu książek. Są znajome ze stron serii nazwiska zdobiące karty. Tyle. To tak jakby ktoś wydał grę "Morderstwo w Orient Expresie", a środku siedział Ticket to Ride. Doszły za to absurdalne "Magiczne Miejsca", absurdalne bo Ryx wierzył w naukę i magii za grosz nie kupował. Te magiczne miejsca to cmentarze i jedna synagoga. To mam sens bo cmentarze istotnie były ważne w świecie żebraków Krakowa, ale wystarczyło zmienić ową Synagogę w Cmentarz Żydowski i darować sobie bzdety o magii.

Ciekawy jest opisany mechanizm z torem akcji. O tu jest bardzo fajne kombinowanie jakie akcje wykonywać i w jakiej kolejności (by mi starczyło na Burdę za 3 PA na koniec. a rywalom już nie). Bardzo dobre to jest. Ale niektóre akcje pchają na tym torze o 0, bywa czasem bardzo dłuuugo zanim znów zagrasz. Tam jacyś ludzie przerzucają kostki i karty, a Ty możesz iść do kolejki zamówić nowe piwo bo nie masz nic do roboty.

Bardzo fajne są dwustronne karty akcji, które trzeba odwracać by je znów użyć. Ograniczone możliwości, o to bardzo dobrze robi grze, gdy to ona nas ciśnie.

Do kitu wszechobecne turlanie. O ile te losowe ataki na karczmy i Magiczne Miejsca jeszcze da się przeboleć (postaraj się mieć więcej kostek, a nie marudź) to już akcja zabójstwo to są jaja. Rzucisz 1 nie udało się, dostajesz karę, rzucisz 6 udało się , a nawet dostajesz punkt zwycięstwa (w grze, w której zdobywa się ich do 30). Serio? W XXI wieku gra planszowa tak wykorzystująca kości??

Mimo zapowiedzi autorów o różnorodnych drogach do zwycięstwa, droga jest tylko jedna (co nie jest tu wadą). Realizuj cele na kartach. Masz trzy co rundę, zużyjesz to się odnowią. Realizuj lub przegraj. Niestety wydaje się, że aktualna punktacja kart celu nie jest przemyślana. Przykład. "Wyrzuć 15 złotych" i "Miej 20 zł" to te same 3 punkty. Tu moim zdaniem potrzeba więcej testów i analiz jakie karty gracze zrealizowali by wygrać tak by znaleźć balans. Tych testów nie ma, a przynajmniej w mojej partii autor gry nie notował tego.

Podobało mi się, że koniec gry wyznacza spotkanie dwóch znaczników - tur i inwestygacji (to tylko nazwa, żadnej inwestygacji tu nie ma). Tych drugich w teorii tym więcej im więcej gracze rozrabiają w mieście. A w praktyce ich liczba zależy od wyników turlania (ale to Ty graczu decydujesz się na akcje, które mogą Cię ukarać kartami inwestygacji, więc nie marudź). Niemniej mechanizm fajny coś jak martwy śnieg w PLO tylko udany, a nie skopany jak tam.

Bardzo trudne jest wprowadzanie nowych zbirów na plansze, osobliwy jest za to mechanizm uzależniający ich liczbę od liczby kontrolowanych karczm. Nie zaobserwowałem mimo to efektu kuli śniegowej, nie odnoszę też wrażenia by mocno pobity na planszy gracz był warzywkiem. Niemniej czułbym się pewniej w tej materii będąc mniej zależnym od owego karczemnego limitu (który decyduje też o pieniądzach i kartach akcji specjalnych). Luźny pomysł podpowiem: rozdzielcie to, niech karczmy decydują o zł, cmentarze o kartach specjalnych, a zbirów niech gracze wprowadzają tylko kartą akcji (choć może dwóch-trzech, nie jednego)? Albo dodać kościoły, pod którymi gracze werbowaliby nowych zbirów spośród żebraków?

Każdy gracz ma specjalną zdolność. To zawsze ciekawe. Choć przyznam, że grę wygrałem i dopiero po niej dowiedziałem się, że jednak graliśmy z tymi zdolnościami :) Karty pomocników też zacne są i grę uczynią bardzo regrywalną.

Od czasu, gdy nauczyłem się planować z użyciem toru akcji i grać pod karty celu miałem wrażenia dużo lepsze. Przyznam jednak, że jestem w kropce i nie umiem powiedzieć czy gra ta dołączy do kolekcji.

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 18 paź 2015, 23:23
autor: Błysk
FortArt pisze:
Do kitu wszechobecne turlanie. O ile te losowe ataki na karczmy i Magiczne Miejsca jeszcze da się przeboleć (postaraj się mieć więcej kostek, a nie marudź) to już akcja zabójstwo to są jaja. Rzucisz 1 nie udało się, dostajesz karę, rzucisz 6 udało się , a nawet dostajesz punkt zwycięstwa (w grze, w której zdobywa się ich do 30). Serio? W XXI wieku gra planszowa tak wykorzystująca kości??
Jest wiele takich gier. Nie wiem czemu te kości tak wszystkim przeszkadzają. Przy punkcie z kradzieżą i zabójstwami się zgadzam. Natomiast w burdach jest sporo możliwości modyfikacji ilości rzutów i szansy na sukces. Ja grałem w jakiś wariant bez magii, a synagogi, cmentarze itd. dawały tylko punkty ;)

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 18 paź 2015, 23:34
autor: Rocy7
FortArt pisze: Mimo zapowiedzi autorów o różnorodnych drogach do zwycięstwa, droga jest tylko jedna (co nie jest tu wadą). Realizuj cele na kartach. Masz trzy co rundę, zużyjesz to się odnowią.
czy cele są różnorodne? Można je wymieniać? Jeśli wszystkie cele nie są na identycznej zasadzie np. kontroluj X, Y, Z tylko jest ich kilka typów to nie ma tu jednej jedynie drogi ;)

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 19 paź 2015, 00:08
autor: FortArt
Ta magia jest tylko w instrukcji. Tylko po co w oģóle? Faktycznie to są tylko +/-3 pkt na końcu gry. I tu akurat szkoda, że te magiczne miejsca czemuś w trakcie gry nie służą np by to one dawały karty specjalne, a nie karczmy.

Cele są rożnorodne. Kontroluj konkretne dzielnice (czyli karczmy w nich). Kontroluj 3 dzielnice. Badz obecny w konkretnych dzielnicach (trudny cel bo w aż 4 za zaledwie 1 pkt czyli tyle co za jeden szczęśliwy rzut kością! ). Wydaj 5 zl za kazdy punkt maks 3. Miej najwięcej pieniędzy. Niezrealizowane w turze możesz zachować lub wymienić.

Poza celami są na koniec gry 3 punkty za kontrolowanie każdego z 5 Magicznych Miejsc, 1 za każdą z 10 karczm i 1 za każde 8 zł. Ale to rodzynki.

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 19 paź 2015, 01:01
autor: Kacper Ryx
Czołem!

Dzięki FortArt za opisanie wrażeń, Twoje słowa potwierdzają nasze dotychczasowe obserwacje odnośnie do tego, że w grę trudno jest się wgryźć i wejść od kopa, jest to niełatwa przeprawa dla każdego nowego gracza i zawsze pojawia się mnóstwo wątpliwości zwłaszcza co do jej losowości. Myślę, że z każdą kolejną grą wrażenia byłyby (i mam nadzieję, że będą!) coraz lepsze. Szczerze mówiąc to przy drugiej lub trzeciej grze w 90 % przypadków okazuje się, że złudnym wrażeniem było tak duże uzależnienie od kostek. Większość testerów (grę testujemy od prawie roku) losowość gry ocenia mimo wszystko ba umiarkowaną - najbardziej losowe kradzież i zabójstwo nie są wcale najważniejszymi akcjami w grze, są jedynie ryzykownym dodatkiem. Nie wydaje mi się również, że trudne jest werbowanie nowych zbirów - karta przekupstwo i za 3 dukaty wprowadzasz zbira. Statystyki karczm tłumaczymy fabularnie - przynoszą dochód z działalności knajpianej, dają schronienie i wyżywienie określonej ilości zbirów, to także miejsce na przechowywanie arsenału kart specjalnych.

Co do obecności Ryksa w grze, jak autorzy gry sami przyznają - był to ich świadomy wybór, celowe odwrócenie ról. Jako zleceniodawca i wydawca gry też byłem na początku zszokowany, jednak po kilku grach doceniłem i zaakceptowałem pomysł. Chciałem gry dla fanów Ryksa, a dostałem coś dla fanów, ale także dla tych, którzy go kompletnie nie znają - i dobrze, bo może gra zachęci do nadrobienia zaległości! Fizycznie, jako postać pojawia się symbolicznie , ale przecież jest jednym z najważniejszych elementów mechaniki - jego obecność i działania reprezentują karty inwestygacji (ze sfabularyzowanymi opisami), które jakby nie było kończą grę. Od początku, gdy pojawiły się pierwsze teksty i zajawki dotyczące gry dawaliśmy jasno znać, że głównym bohaterem nie jest Ryx:) Ale spokojnie, bo dzięki temu, że koledzy autorzy nie poszli oczywistą drogą, w przyszłości (jeśli tylko obecny tytuł nie okaże się klapą sprzedażową, a my nie pójdziemy przez to z torbami) być może powstanie gra z Ryksem roli głównej. Wracając do Króla Żebraków - oczywiście, że są postaci pierwszoplanowe z książek, choćby najwięksi wrogowie Ryksa - Jan Grot, Zborowski, Stadnicki, Czeczotka, Kettler. Mamy karczmy znane z książek - Gospodę Hultajską, Drewnianą Kletę, Łaźnię Czeczotki... Co do lokacji magicznych, wcale nie jest to absurdalne, bo mieszkańcy ówczesnego Krakowa bali się tych miejsc, a w grze herszci band starają się to wykorzystać. Co więcej czytelnikom serii synagoga jak najbardziej powinna kojarzyć się z magią, a zwłaszcza golemem, o którym można przeczytać w ostatniej części. A to, że Ryx w takie rzeczy nie wierzył, dalej nie wierzy, ale nie on jest tu głównym bohaterem. I na koniec tej obronnej tyrady, właściwie to pomysł tychże miejsc wyszedł od M.Wollnego, który stwierdził, że fajnie by było wprowadzić element jakiejś tajemnicy i strachu pospólstwa wokół cmentarzy, miejsc straceń czy choćby synagogi i sam owe pięć miejsc do gry wskazał:)

No nic, mam nadzieję, że będziesz miał okazję jeszcze zagrać i się przekonać ( będziemy choćby okazja w HEX 7 listopada).

Uszanowanie,
Kacper Ryx

PS. Żeby dodatkowo "ufabularnić" grę M.Wollny obiecał napisać nowe opowiadanie na bazie gry planszowej, jeśli uda się osiągnąć cel na wspieram.to a jego zapowiedź jest tu http://wspieramto.znadplanszy.pl/2015/0 ... ep-do-gry/

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 19 paź 2015, 01:03
autor: Kacper Ryx
W najnowszej wersji lokacje magiczne przynoszą też posiadaczom żetony losu do przerzucania kostek (jak w Talizmanie).

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 21 paź 2015, 17:09
autor: Kacper Ryx
Czołem!

Zapraszam w najbliższy weekend na krakowskie Targi Książki, gdzie prezentować będziemy naszą grę.
A skoro nauczyłem się już wklejać tu obrazki to bardzo proszę:)

Obrazek

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 28 paź 2015, 13:37
autor: Kacper Ryx
Czołem !

Zapraszamy do lektury kolejnego wpisu na portalu znadplanszy.pl, tym razem przedstawiamy postaci, w które wcielicie się walcząc o tytuł Króla Żebraków:)

http://wspieramto.znadplanszy.pl/2015/1 ... -hersztow/

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 02 lis 2015, 17:14
autor: Kacper Ryx
Czołem!

Nagraliśmy w końcu kilka filmików przybliżających elementy i zasady rozgrywki.

Przygotowanie do gry
https://youtu.be/8Cii6bjGFVQ

Przybliżenie zasad
https://youtu.be/7aPilHSQGEA

Typy kart
https://youtu.be/NYC3ODvnVfQ

Wariant dwuosobowy
https://youtu.be/ABubpCuHdig

Zasady dodatkowe
https://youtu.be/TbnzhMZjtZ4

Zapraszam serdecznie do oglądania i oczywiście do wspierania naszej akcji wydawniczej bo pozostało już tylko 13 dni!

https://wspieram.to/krolzebrakow

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 03 lis 2015, 08:08
autor: Piehoo
Mój rzut oka na prototyp Kacpra Ryxa:
Rozgrywka
Recenzja

Ogólnie kilka poważnych błędów porobiłem, ale mam nadzieję że daje to jakieś wyobrażenie na temat rozgrywki. Myślę że jeżeli ktoś lubi lekkie gry area control, z fajnym klimatem to powinien sprawdzić.

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 12 lis 2015, 09:35
autor: Woltyżer
Widzieliście?
Wydawca zebrał już ponad 100% kwoty, więc gra zostanie wydana. Teraz ważą się losy dodatkowych plansz gracza, kafelków z karczmami i m.in. drewnianych pionków.
https://wspieram.to/krolzebrakow

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 12 lis 2015, 23:04
autor: Kacper Ryx
Tak jest!

Udało się! Teraz walka o cele dodatkowe!
Dziś opublikowaliśmy także nowy wygląd naszej planszy:)

Mam nadzieję, że się spodoba:)

Obrazek

A tu w dużych rozmiarach:)
http://i.imgur.com/oFCNqFV.jpg

Na wspieram.to walczymy dokładnie do najbliższej niedzieli do godz 23.59! Zapraszamy:)

https://wspieram.to/krolzebrakow

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 13 lis 2015, 13:05
autor: Wspieram.to
Przy okazji: w dziale Handel/Wymiana - Finansowanie społecznościowe zgodnie z sugestią moderacji powstał wątek dot kampanii crowdfundingowej gry Kacper Ryx i Król Żebraków. Zachęcam do zadawania pytań stricto związanych kampanią właśnie w tym dziale - temat jest już utworzony :). Pozdrawiam

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 13 lis 2015, 14:32
autor: Rocy7
Wreszcie sensowna plansza. ;) Zasady dodatkowe znajdą się w podstawce?

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 14 lis 2015, 13:13
autor: Kacper Ryx
No dzięki!

Tak znajdą się w podstawce, nie wiem tylko czy zdążymy tylko umiejętności hersztów przetestować tak aby się znalazły w instrukcji już, ale jeśli nie, to zrobimy jakiś elektroniczny suplement:)

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 14 lis 2015, 13:15
autor: Kacper Ryx
A międzyczasie przebiliśmy pierwszy próg dodatkowy czyli plansze hersztów!

Teraz walczymy o kafelki lokacji, zostało już niewiele czasu, ale zachęcamy do wspierania! Mamy czas do niedzieli do godziny 23.59!

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 16 lis 2015, 10:19
autor: Rocy7
Będzie jakaś opcja "late pledge" czy czekać na grę w sklepach?

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 12 gru 2015, 14:31
autor: FortArt
Mariusz Wollny "Kacper Ryx i Król Żebraków"
może nie nowy pełnoprawny tom, a nowe większe opowiadanie
http://www.koobe.pl/3617189,ebook,kacpe ... brakow.htm

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 06 lut 2016, 13:29
autor: Kacper Ryx
Witajcie po dłuższej ciszy!

Nasza gra miała wczoraj swoją premierę i można zakupić ją tutaj: http://www.sklep.kacperryx.pl/pl/p/Kacp ... nszowa/435

Za kilka dni robimy profesjonalną sesję zdjęciową abyście mogli zobaczyć co oferuje gra od strony wizualnej.

Pozdrawiamy!

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 06 lut 2016, 15:52
autor: misioooo
Czy to coś jak Ankh Morpork?

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 06 lut 2016, 16:10
autor: Yavi
misioooo pisze:Czy to coś jak Ankh Morpork?
Też miałem takie skojarzenie :).
Zgodnie z obietnicą powinniśmy dostać grę do recenzji, jak przetestujemy to dam znać, czy blisko jej do Morporka.

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 10 lut 2016, 17:53
autor: Kacper Ryx
Witajcie!

Będziemy w sobotę w Lublinie na BoarManii, zapraszamy serdecznie do naszego stoiska i zapoznania się z grą.

Pozdrawiam!

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 11 lut 2016, 12:11
autor: Rocy7

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 11 lut 2016, 13:16
autor: Lubel
Bardzo fajna recenzja. Bardzo zachęcająca
misioooo pisze:Czy to coś jak Ankh Morpork?
też mi się wydaje, że nieco podobne, ale może przez to zdobywanie parceli takie skojarzenia, może sama gra bardziej się różni. Na razie Kacper idzie na radar, może wpadnie z czasem do must have.

P.S. Czemu twórcy nie dodali tej gry na BGG ?

Re: Król Żebraków - gra w świecie Kacpra Ryxa

: 11 lut 2016, 17:22
autor: Gromb
Na mój tez. Po feriach podejmę decyzje. Książki pewnie też zakupie. A co, na bogato :c)