Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: MichalStajszczak »

BOLLO pisze: 06 cze 2020, 10:06 I wpadł pomysł założenia wydawnictwa które wydawałoby niszowe gry ludzi którym inni odmawiają.
Pomysł miał sens jeszcze kilka lat temu. Ale teraz, jak komuś nie uda się znaleźć wydawcy a jest zdeterminowany, by grę wydać, robi to poprzez wspieranie społecznościowe.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Brylantino »

BOLLO pisze: 06 cze 2020, 10:06 I wpadł pomysł założenia wydawnictwa które wydawałoby niszowe gry ludzi którym inni odmawiają. Grałem w kilka tyt domorosłych twórców które naprawdę były dobre ale odbili się od drzy wydawnictw.
Warto się zastanowić, czemu wydawnictwa odmawiają. Sam jestem twórcą gier (mam dwa wydane tytuły) i jak rozumiem, że często patrzymy na swoje/inne projekty przez różowe okulary, to najważniejsze jest aby ten produkt jeszcze sprzedać, a pod tym względem duzi wydawcy mają spore pojęcie i jeżeli odrzucają jakąś grę (według Ciebie dobrą), to nie bez powodu najczęściej.
Chcesz wydawać gry, które z jakiegoś powodu są przez dużych odrzucane, ale czy właśnie samo to już w sobie nie jest jakimś ostrzeżeniem, że taki projekt może być po prostu klapą finansową?
Zrobić dzisiaj grę może każdy, zrobić przeciętną grę czy nawet dobrą też nie jest tak trudno - ale SPRZEDAĆ grę, to jest w cholerę ciężka sprawa, kiedy mamy tak bardzo nasycony rynek jak na chwilę obecną i już nie wystarczy sama fajna mechanika, aby gra została zauważona i przyciągnęła tłumy.
Najlepszym przykładem niech będzie Wingspan czy Tapestry - gry które mechanicznie są mega przeciętne, a mimo to świetnie się sprzedają, bo wydawca znalazł złoty środek pomiędzy oprawą, a tym jak gra jest skomplikowana i do jak masowego odbiory może trafić.
BOLLO pisze: 06 cze 2020, 10:06 Czy jest sens od całkowitej podstawy nie mając wiedzy zaczynać iść w takim kierunku jak projektant/wydawca itd?
Jako projektant oczywiście że tak - każdy kiedyś zaczynał i nic to nie kosztuje, aby spróbować swoich sił w designie.
Jako wydawca IMO nie, bo niestety tutaj nie wystarczy znaleźć autora z fajnym pomysłem, potrzeba jeszcze masę zaplecza logistycznego, który by pozwolił cokolwiek realizować w tym temacie. Jeżeli nie chcesz utopić masy pieniędzy, to najlepiej byłoby zdobyć posadę w już istniejącym wydawnictwie, aby w ogóle poznać z czym się to je i jak to wygląda "od kuchni".
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: BOLLO »

BrigadeGeneral pisze: 25 sie 2016, 22:55 Na dzisiaj mam 16 gier stworzonych od podstaw, kilka w przestrzeni całkowicie nie zagospodarowanej, kilka dających świeży rzut na znane tematy, jest też taka, która zbiera świetne recenzje i miałem już na nią zamówienia.
Coś więcej możesz powiedzieć?
BrigadeGeneral pisze: 26 sie 2016, 08:19 Osobiście rozmawiałem z młodym człowiekiem, który w tamtym roku wydał swój tytuł z sukcesem.
Kto i jaki tytuł?
Niekurka pisze: 05 cze 2020, 14:05 Witam. A gdzie można znaleźć adresy wydawnictw które są zainteresowane wydaniem i dystrybucja gry klienta? Bo wszystkie linki na stronach portalu są nieaktywne.
ja kozystałem z tego:
https://www.gamesfanatic.pl/polskie-wydawnictwa/
+ google. Przeglądałem też polskie wydania kto figuruje na pudełku :-)
Brylantino pisze: 06 cze 2020, 14:59 Sam jestem twórcą gier (mam dwa wydane tytuły)
jakie?
Brylantino pisze: 06 cze 2020, 14:59 Chcesz wydawać gry, które z jakiegoś powodu są przez dużych odrzucane, ale czy właśnie samo to już w sobie nie jest jakimś ostrzeżeniem, że taki projekt może być po prostu klapą finansową?
ZZ drugiej strony myślisz że "duzi" sumiennie podchodzą do tematu Janusza z ulicy który chce wydać gre? Ogrywaja dokladnie i skrupulatnie każdy prototyp i starają się znaleźć w nim plusy? Mi się wydaję że jak gra nie przyciąga od razu to dziękują bo szkoda im czasu. Tak np było z Dooble u Rebela. Nie chcieli tego wydać bo w tę gre nie wiezyli aż Asmodee im powiedział "Wydajcie a staniecie się bogaci...". Takich gier jest pewnie setki którym się nie daję szans bo wielcy mają już "spaczony" obraz gry która może być naprawdę dobra.
Brylantino pisze: 06 cze 2020, 14:59 Jeżeli nie chcesz utopić masy pieniędzy, to najlepiej byłoby zdobyć posadę w już istniejącym wydawnictwie, aby w ogóle poznać z czym się to je i jak to wygląda "od kuchni".
Też jestem tego zdania ale zastanawiam się dlaczego zatem inni jakoś nie robią tego tylko próbują na własną rękę? Świeży przykład CloudGames.
Czy mogę mieć takie wydawnictwo?
"Art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. …), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.


Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-dzia ... w-praktyce"
Oczywiście wydawnictwo "nie będzie" miało takiego dochodu przez pierwsze miesiące działalności a później też nie będzie miało bo papier wszystko przyjmie.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Brylantino »

BOLLO pisze: 06 cze 2020, 22:27 ZZ drugiej strony myślisz że "duzi" sumiennie podchodzą do tematu Janusza z ulicy który chce wydać gre? Ogrywaja dokladnie i skrupulatnie każdy prototyp i starają się znaleźć w nim plusy? Mi się wydaję że jak gra nie przyciąga od razu to dziękują bo szkoda im czasu. Tak np było z Dooble u Rebela. Nie chcieli tego wydać bo w tę gre nie wiezyli aż Asmodee im powiedział "Wydajcie a staniecie się bogaci...". Takich gier jest pewnie setki którym się nie daję szans bo wielcy mają już "spaczony" obraz gry która może być naprawdę dobra.
Nie mogę się wypowiadać za każde wydawnictwo jakie istnieje, ale na pewno te do których sam wysyłałem prototypu jak np. Rebel, Portal czy Galakta jak już odrzucały mój pomysł to zawsze też dawały mi dokładny feedback odnośnie prototypu, a to właśnie pokazało że podchodzili do tego profesjonalnie i nie odrzucali pomysłów "bo tak".
A ja właśnie jestem tym "Januszem z ulicy", bo nie mam żadnego wyrobionego i rozpoznawalnego nazwiska.
Awatar użytkownika
malpka
Posty: 272
Rejestracja: 30 wrz 2013, 12:43
Has thanked: 149 times
Been thanked: 23 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: malpka »

BOLLO pisze: 06 cze 2020, 22:27 Czy mogę mieć takie wydawnictwo?
"Art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. …), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.


Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-dzia ... w-praktyce"
Oczywiście wydawnictwo "nie będzie" miało takiego dochodu przez pierwsze miesiące działalności a później też nie będzie miało bo papier wszystko przyjmie.
Pierwsza rada, jeśli chcesz zaistnieć w świecie biznesu - doczytaj czym się różni przychód od dochodu.
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 968
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 667 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Bart Henry »

BOLLO pisze: 06 cze 2020, 22:27 Też jestem tego zdania ale zastanawiam się dlaczego zatem inni jakoś nie robią tego tylko próbują na własną rękę? Świeży przykład CloudGames.
Czyli porównujesz się do Piotrka, który ma dobre znajomości z osobami z branży (czyli dostęp do know-how), setki ogranych tytułów i kilka tysięcy subskrybujących, do których może ze swoim produktem bardzo szybko dotrzeć? Tego samego Piotrka, który pomimo tych atutów musiał restartować kampanię na wspieram.to, aby zażarło? Nadal mówimy o człowieku, który zanim założył wydawnictwo pracował (i nadal pracuje) intensywnie nad pierwszą swoją grą (Entity) z wydawnictwem RedImp, a w celu szlifowania warsztatu wziął udział w Laboratorium Gier?

Myślę, że jeszcze po prostu zbyt mało wiesz, żeby dostrzec o jak wielu rzeczach nie masz pojęcia.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: BOLLO »

Bart Henry pisze: 07 cze 2020, 13:02 Czyli porównujesz się do Piotrka
Bart naucz sie czytac prosze. Gdzie Ja sie porownalem do Piotrka? Podalem jego jako zywy przyklad mtory idealnie pasuje do tematu. Mam wielki szacunek dla niego za to co robi wiec nie wciskaj mi prosze cos czego nie napisalem.
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 968
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 667 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Bart Henry »

BOLLO pisze: 07 cze 2020, 21:50
Bart Henry pisze: 07 cze 2020, 13:02 Czyli porównujesz się do Piotrka
Bart naucz sie czytac prosze. Gdzie Ja sie porownalem do Piotrka? Podalem jego jako zywy przyklad mtory idealnie pasuje do tematu. Mam wielki szacunek dla niego za to co robi wiec nie wciskaj mi prosze cos czego nie napisalem.
Rozważasz założenie wydawnictwa i zastanawiasz się czemu inni nie idą polecaną Ci ścieżką. Pokazujesz przykład Cloud Games, więc dla mnie logiczne, że porównujesz dwie sytuacje, które są, wnioskując po opisie z Twojego posta, diametralnie inne. Czepiasz się o słówka, a chodzi o merytorykę, do której się nie odniosłeś.
Jeżeli zastanawiasz się czemu Piotrek spróbował, to masz w moim poście odpowiedź. Miał tu temu całkiem dobre warunki, wybadał teren i zaryzykował. Mówił gdzieś, że jego znajomi z branży pukali się w głowę, gdy oznajmił im swoje plany. Czas pokaże, czy decyzja była słuszna.
Awatar użytkownika
BasiekD
Posty: 323
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 197 times
Been thanked: 242 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: BasiekD »

Stara dobra szkoła uczyła, żeby biznes zaczynać nie od marzeń, a biznesplanu.
Najlepiej zrobionego na zimno, bez emocji.

Sam jestem przedsiębiorcą. Na wydawaniu gier nie znam się nic. Ale tak na szybko wpadają mi do głowy następujące kwestie, które trzeba dobrze przemyśleć przed pójściem z marszu w taki biznes w pogoni za marzeniem:

1. Czy będę pracować sam, czy zatrudniać.
2. Skąd będę brać gry do wydania. Ilu autorów znam osobiście. Ilu z tych co znam jest wiarygodych tzn. takich, którzy skończą grę.
3. W jaki sposób będę się z autorami rozliczać. Ile zostanie dla mnie.
4. Ile czasu mogę poświęcić na jeden projekt. Ile mogą trwać testy.
5. Skąd wezmę szatę graficzną gry. Nie każdy autor jest grafikiem. Grafika kosztuje. Pewnie dużo.
6. Kto mi wydrukuje grę. Gdzie? W Polsce czy za granicą? Jeśli za granicą to czy znam podstawy międzynarodowego prawa handlowego, czy w ogóle znam język?
7. Ok, mam grę. Jak ją sprzedam. Komu? Chłopakom z forum? (a niech kupią te 10-15 gier). Co z resztą? Jak trafię do nabywcy?
8. Ile egzemplarzy danej gry muszę sprzedać żeby mieć zysk? Jaki zysk mnie satysfakcjonuje? Jaki zysk pozwoli firmie przetrwać? (Patrz np: pkt 1)
9. Ile gier wydaję na raz? Co zrobię jeśli jedna gra nie wypali?
10. Jaki daję sobie przedział czasu na rozkręcenie? Ile mogę kasy utopić?

A to taka dyszka na szybko, do piwka wieczorkiem.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2653 times
Been thanked: 2332 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Curiosity »

Gdybym ja miał wydać grę, to zrobiłbym tak jak chłopaki z FGP. Czyli postarał się o prawa do jakiegoś hitu, a potem wydał go na wspieraczce. To chyba najmniej ryzykowne podejście.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
scarletmara
Posty: 424
Rejestracja: 23 sty 2020, 18:42
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 102 times
Been thanked: 142 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: scarletmara »

6. Kto mi wydrukuje grę. Gdzie? W Polsce czy za granicą? Jeśli za granicą to czy znam podstawy międzynarodowego prawa handlowego, czy w ogóle znam język?
Jesli za granicą to poza prawem i jezykiem wypadałoby znać realia z zycia wzięte współpracy z takimi Chinami na przykład. A różowo nie jest. Też sie nie znam na wydawaniu gier ale wpółpracowałam z Chinami w kwestii produkcji róznych rzeczy i naprawde było sporo problemów za każdym razem. Chińczycy tną koszty jak się da nawet tam gdzie się nie da. A potem zostaje sie z bublem, z którym coś trzeba zrobić. Dobrze wiedzieć jak się przed taką wpadką maksymalnie zabezpieczyć (100% gwarancji nie ma ale można zminimalizowac ryzyko kosztem czasu bo dokładne dogadanie się i sprawdzenie czy wszystko bedzie tak jak powinno trwa i jest to czas liczony w tygodniach a nawet miesiącach) i mieć jakiś plan co w sytuacji jak produkt końcowy odbiega od zamówienia bo na 100% zwrot kosztów zamówienia albo poprawkę całkowicie za free nie ma co liczyć. Nawet bardzo dużym firmom o ugruntowanej pozycji na rynku bedących stałymi odbiorcami danej fabryki żadko sie udaje taka sztuka. Najczęściej udaje się "coś" ugrać ale magazyn zawalony bublem jest na naszej głowie wtedy bo przeciez do producenta go nie odeślemy do Chin bo to się zwyczajnie nie opłaca.

A odnośnie wystartowania bez zakładania DG to nawet gdyby spełnić wszystkie warunki to pozostaje problem kto chciałby nawiązać współpracę z taką "niefirmą" ? Można dopieszczać wszystkie szczegóły biznesplanu, zorientować maksymalnie jak się da we wszystkich szczegółach i wszystko to co sie da "na sucho" sobie przygotować przez założeniem DG ale w momencie kiedy przychodzi czas na podejmowanie jakichkolwiek rozmów i negocjacji to bez DG mało kto potraktuje nas poważnie.

Większość działalności, które nie opieraja się na usługach a na handlu przez pierwsze pół roku nie przynosi zysków (raczej sie do interesu coś dokłada, w najlepszym wypadku wychodzi sie na zero) i na to trzeba być gotowym i psychicznie i finansowo. Przez kolejne pół roku też nie ma co liczyć na zarobek bo zyski powinny iść w rozwój firmy. Tak więc na start wypadałoby mieć sporo odłożone żeby się przez ten czas z czegoś utrzymać i mieć jeszcze z czego dokładac do biznesu. Takie są realia w przypadku normalnego prostego handlu typu kupić taniej sprzedać drożej. W przypadku wydawnictwa ten czas się siła rzeczy wydłuży o kolejne kilka miesięcy conajmniej bo nie sprzedaje sie produktu gotowego na zasadzie dzisiaj kupuję jutro sprzedam. Przyjrzyjcie się tym ludziom, którym się udał taki porojekt. Oni raczej nie rzucali swojego dotychczasowego źródła dochodu żeby otworzyć wydawnictwo a wręcz przeciwnie mieli całkiem solidne źródło dochodu dzięki któremu mogli się utrzymać do czasu aż projekt wypali.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: BOLLO »

BasiekD pisze: 07 cze 2020, 22:59 Stara dobra szkoła uczyła, żeby biznes zaczynać nie od marzeń, a biznesplanu.
Najlepiej zrobionego na zimno, bez emocji.

Sam jestem przedsiębiorcą. Na wydawaniu gier nie znam się nic. Ale tak na szybko wpadają mi do głowy następujące kwestie, które trzeba dobrze przemyśleć przed pójściem z marszu w taki biznes w pogoni za marzeniem:

1. Czy będę pracować sam, czy zatrudniać.
2. Skąd będę brać gry do wydania. Ilu autorów znam osobiście. Ilu z tych co znam jest wiarygodych tzn. takich, którzy skończą grę.
3. W jaki sposób będę się z autorami rozliczać. Ile zostanie dla mnie.
4. Ile czasu mogę poświęcić na jeden projekt. Ile mogą trwać testy.
5. Skąd wezmę szatę graficzną gry. Nie każdy autor jest grafikiem. Grafika kosztuje. Pewnie dużo.
6. Kto mi wydrukuje grę. Gdzie? W Polsce czy za granicą? Jeśli za granicą to czy znam podstawy międzynarodowego prawa handlowego, czy w ogóle znam język?
7. Ok, mam grę. Jak ją sprzedam. Komu? Chłopakom z forum? (a niech kupią te 10-15 gier). Co z resztą? Jak trafię do nabywcy?
8. Ile egzemplarzy danej gry muszę sprzedać żeby mieć zysk? Jaki zysk mnie satysfakcjonuje? Jaki zysk pozwoli firmie przetrwać? (Patrz np: pkt 1)
9. Ile gier wydaję na raz? Co zrobię jeśli jedna gra nie wypali?
10. Jaki daję sobie przedział czasu na rozkręcenie? Ile mogę kasy utopić?

A to taka dyszka na szybko, do piwka wieczorkiem.
zagadzam się ze wszystkim ale w taki sposób przecież możemy podobne pytania zadawac pry otwieraniu warzywniaka. Dobrze ze takie pytania w głowie się kłębią bo niewiadomych jest X. Ale nie zapominajmy że od czegoś trzeba zacząć i nawet jak się nie ma zielonego pojęcia nie oznacza to że się nie uda. Owszem prawdopodobieństwo udania się jest wprost proporcjonalne do wiedzy/zasobów/ludzi z branży itd...ale nie jest to nierealne. Ja nie będę porywał się z motyką na księżyc a raczej w moim przypadku na słońce ale nie ucinajmy skrzydeł innym :-)
Wierze we wszystkich którym sie chce i się nie boją
bo ja sam jestem zdecydowanie tchórzem.
Bart Henry pisze: 07 cze 2020, 22:25 Rozważasz założenie wydawnictwa i zastanawiasz się czemu inni nie idą polecaną Ci ścieżką
Nikomu nic nie polecałem, zadałem pytanie DLACZEGO tak jest a nie inaczej....Proszę czytaj ze zrozumieniem lub nie pogrążaj się już.
Awatar użytkownika
BasiekD
Posty: 323
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 197 times
Been thanked: 242 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: BasiekD »

Curiosity pisze: 08 cze 2020, 09:22 Gdybym ja miał wydać grę, to zrobiłbym tak jak chłopaki z FGP. Czyli postarał się o prawa do jakiegoś hitu, a potem wydał go na wspieraczce. To chyba najmniej ryzykowne podejście.
Z tym, że "załatwienie praw do jakiegoś hitu" oraz "wydanie go na wspieraczce" choć na forum nie brzmią specjalnie skomplikowanie, to jednak w praktyce wcale nie łatwe zadania. Abstrahując od ryzyka gospodarczego. Hity nie rosną na drzewach, zresztą nie wszystko złoto co się świeci. Konkurencja też nie śpi. Samo zebranie kasy na wspieraczce też nie załatwia wszystkiego -> patrz problemy logistyczne opisane wyżej na przykładzie Chin.

@BOLLO

Mój post nie ma na celu podcinania skrzydeł. W biznesie zresztą lepiej stąpać po ziemi. Właśnie dlatego, że poważnie podchodzę do tematu (który w tej lub innej wersji pojawia się na forum) to piszę co uważam. Może się komuś przyda. Masz rację, że od czegoś trzeba zacząć. Trzeba zacząć od pozyskania wiedzy i dobrego przemyślenia całego planu. Biznes w tej branży może się udać, ale to ogólnie trudna bardzo branża, z bardzo małym popytem, ogromną podażą różnych gier, dużą konkurencją.
IMO otwarcie warzywniaka, a wydawanie gry planszowej to dwa światy, chociażby ze względu na sam popyt (warzywa się zawsze sprzeda, gra może leżeć latami w magazynie).
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2653 times
Been thanked: 2332 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Curiosity »

BasiekD pisze: 08 cze 2020, 13:55 Z tym, że "załatwienie praw do jakiegoś hitu" oraz "wydanie go na wspieraczce" choć na forum nie brzmią specjalnie skomplikowanie, to jednak w praktyce wcale nie łatwe zadania. Abstrahując od ryzyka gospodarczego. Hity nie rosną na drzewach, zresztą nie wszystko złoto co się świeci. Konkurencja też nie śpi. Samo zebranie kasy na wspieraczce też nie załatwia wszystkiego -> patrz problemy logistyczne opisane wyżej na przykładzie Chin.
No to zestaw sobie "załatwienie praw do jakiegoś hitu" vs "pozyskanie praw do wydania czegoś, czego nikt nie zna". Tylko na tym etapie jest jakaś różnica, bo potem już nie ma w sumie żadnej. Wydajesz tak samo, kampania jest podobna, logistyka się nie różni. Hitu zapewne zejdzie więcej, niż nowej nieznanej gry. Serio uważasz, że to jest gorsza opcja?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
BasiekD
Posty: 323
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 197 times
Been thanked: 242 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: BasiekD »

Curiosity pisze: 08 cze 2020, 14:12
BasiekD pisze: 08 cze 2020, 13:55 Serio uważasz, że to jest gorsza opcja?
Raczej, że po prostu też trudna.
Głównie na poziomie wykonawczym.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2653 times
Been thanked: 2332 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Curiosity »

A ja uważam, że to jest łatwiejszy start. Zwłaszcza, jak się uda podłączyć pod druk międzynarodowy np. drugiej edycji. wtedy to w zasadzie tylko robisz tłumaczenie, resztę robi wydawca. Dochodzi logistyka.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
toblakai
Posty: 1270
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 222 times
Been thanked: 227 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: toblakai »

Curiosity pisze: 08 cze 2020, 14:21 A ja uważam, że to jest łatwiejszy start. Zwłaszcza, jak się uda podłączyć pod druk międzynarodowy np. drugiej edycji. wtedy to w zasadzie tylko robisz tłumaczenie, resztę robi wydawca. Dochodzi logistyka.
Poza tym jest wciąż na rynku dużo dobrych, bądź bardzo dobrych gier które nie doczekały się lokalizacji - przykład świeży i pierwszy z brzegu, Viticulture.
scarletmara
Posty: 424
Rejestracja: 23 sty 2020, 18:42
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 102 times
Been thanked: 142 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: scarletmara »

BOLLO pisze: 08 cze 2020, 13:34
BasiekD pisze: 07 cze 2020, 22:59 Stara dobra szkoła uczyła, żeby biznes zaczynać nie od marzeń, a biznesplanu.
Najlepiej zrobionego na zimno, bez emocji.

Sam jestem przedsiębiorcą. Na wydawaniu gier nie znam się nic. Ale tak na szybko wpadają mi do głowy następujące kwestie, które trzeba dobrze przemyśleć przed pójściem z marszu w taki biznes w pogoni za marzeniem:

1. Czy będę pracować sam, czy zatrudniać.
2. Skąd będę brać gry do wydania. Ilu autorów znam osobiście. Ilu z tych co znam jest wiarygodych tzn. takich, którzy skończą grę.
3. W jaki sposób będę się z autorami rozliczać. Ile zostanie dla mnie.
4. Ile czasu mogę poświęcić na jeden projekt. Ile mogą trwać testy.
5. Skąd wezmę szatę graficzną gry. Nie każdy autor jest grafikiem. Grafika kosztuje. Pewnie dużo.
6. Kto mi wydrukuje grę. Gdzie? W Polsce czy za granicą? Jeśli za granicą to czy znam podstawy międzynarodowego prawa handlowego, czy w ogóle znam język?
7. Ok, mam grę. Jak ją sprzedam. Komu? Chłopakom z forum? (a niech kupią te 10-15 gier). Co z resztą? Jak trafię do nabywcy?
8. Ile egzemplarzy danej gry muszę sprzedać żeby mieć zysk? Jaki zysk mnie satysfakcjonuje? Jaki zysk pozwoli firmie przetrwać? (Patrz np: pkt 1)
9. Ile gier wydaję na raz? Co zrobię jeśli jedna gra nie wypali?
10. Jaki daję sobie przedział czasu na rozkręcenie? Ile mogę kasy utopić?

A to taka dyszka na szybko, do piwka wieczorkiem.
zagadzam się ze wszystkim ale w taki sposób przecież możemy podobne pytania zadawac pry otwieraniu warzywniaka.
No bo takie i jeszcze całe stadko innych pytań trzeba sobie zadać przy otwieraniu każdego biznesu nie ważne czy to warzywniak (który swoją drogą wcale takim fajnym i łatwym biznesem nie jest) czy wydawnictwo gier planszowych. Znam kilka osób, które zamiast biznesplanu i przygotowania poszły na żywioł (bo przeciez najważniejszy jest zapał) i otworzyły działalność w myśl zasady "jakoś to będzie" i niestety nie było :(
Awatar użytkownika
Jareks1985
Posty: 1089
Rejestracja: 05 cze 2018, 09:01
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 91 times
Been thanked: 132 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Jareks1985 »

zakładając wydawnictwo, tez zacząłbym od wydania gier na rynku, które potencjalnie mogą się sprzedać, niż promować się z swoim tytułem nie znanemu nikomu wydawnictwu. Owszem taka droga tez nie jest zła patrz Awaken Realms, sami sie wypromowali na Ksie i trzepią miliony na projektach, ale muszą mieć wiedze, na temat logistyki, zamówień w fabryce, cen kursów czy podatków. Potrzebni sa partnerzy, którzy zaoferują wsparcie chociażby lokalizacyjne, dystrybucyjne. Ot tak nie da się wejść na rynek i sprzedawać swoje gry. Chodź sam chętnie przyłączył bym się do takiego projektu, to jednak nie bez podstawowej wiedzy na powyższe tematy.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: BOLLO »

Wszyscy po trosze macie racje.....czar prysl czas powiedziec sobie ze to nie ten czas i nawet meska suchwalosc sie tu nie nada. Ja co prawda nie mialem az tak powaznych zapedow jak rzucanke obecnej pracy i z nikad stawanje sie wydawnictwem ale nie ukrywam ze moglbym to robic. Gdyby oczywiscie wszystko bylo dobrze. Ale to juz gdybanie. Realia sa takie ze bez wiedzy kontaktow pieniedzy zapalu pomyslu i wielu innych nie uda sie :mrgreen:

Pozostaje zatem zrobic pierwsza grywalna gre potulnie udac sie do wydawnictwa i poprosic o wydanie. Jak sie sprzeda 500szt przy grze powiedzmy zal 100pln to zarobisz jakies smieszne 2.5k pln....nie napawa to optymizmem
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Brylantino »

BOLLO pisze: 08 cze 2020, 18:04 Wszyscy po trosze macie racje.....czar prysl czas powiedziec sobie ze to nie ten czas i nawet meska suchwalosc sie tu nie nada. Ja co prawda nie mialem az tak powaznych zapedow jak rzucanke obecnej pracy i z nikad stawanje sie wydawnictwem ale nie ukrywam ze moglbym to robic. Gdyby oczywiscie wszystko bylo dobrze. Ale to juz gdybanie. Realia sa takie ze bez wiedzy kontaktow pieniedzy zapalu pomyslu i wielu innych nie uda sie :mrgreen:

Pozostaje zatem zrobic pierwsza grywalna gre potulnie udac sie do wydawnictwa i poprosic o wydanie. Jak sie sprzeda 500szt przy grze powiedzmy zal 100pln to zarobisz jakies smieszne 2.5k pln....nie napawa to optymizmem
Zarobisz dużo dużo mniej ;) Po prostu trzeba to traktować jako hobby. Jeżeli od startu będziesz przeliczał design na pieniądze, to wierz mi nic z tego dobrego nigdy nie wyjdzie. Takie podejście można zmienić jak wydasz X tytuł, zaczniesz mieć rozpoznawalne nazwisko, które wydawnictwa będą chętnie wydawać i wtedy może faktycznie będziesz w stanie się z tego utrzymywać (w co i tak wątpię).
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: wis »

BOLLO pisze: 08 cze 2020, 18:04 Pozostaje zatem zrobic pierwsza grywalna gre potulnie udac sie do wydawnictwa i poprosic o wydanie. Jak sie sprzeda 500szt przy grze powiedzmy zal 100pln to zarobisz jakies smieszne 2.5k pln....nie napawa to optymizmem
Jeśli Cię to jakoś pocieszy, to wydawnictwo nie weźmie gry, której spodziewa się sprzedać 500szt.
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: BOLLO »

wis pisze: 08 cze 2020, 21:44
BOLLO pisze: 08 cze 2020, 18:04 Pozostaje zatem zrobic pierwsza grywalna gre potulnie udac sie do wydawnictwa i poprosic o wydanie. Jak sie sprzeda 500szt przy grze powiedzmy zal 100pln to zarobisz jakies smieszne 2.5k pln....nie napawa to optymizmem
Jeśli Cię to jakoś pocieszy, to wydawnictwo nie weźmie gry, której spodziewa się sprzedać 500szt.
Tos mnie faktycznie pocieszyl .... :D Gre i tak zrobie chociazby jak to Brylantino napisal hobbistycznie dla samego siebie i swoich dzieci co by z tatulka byly dumne ze nie tylko gra ale i wymysla.
Awatar użytkownika
Piaskoryb
Posty: 423
Rejestracja: 14 lis 2016, 18:56
Has thanked: 112 times
Been thanked: 153 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Piaskoryb »

oczywiscie macie racje i jednoczesnie nie macie. podchodzicie do sprawy tak jakby to wszystko od razu mialo sie zwalic komus na glowe. Jakby to był sprint na 500 metrów bez rogrzewki. Więc zwolnijcie i zamiast od razu biec do mety które jest metaforyczną mekką dla wydawnictwa które na mecie ma kontakty, znajomości i wszystko to co uważacie za potrzebne. Zaczyna się powoli, od marszu, krok za krokiem.

Najpierw załóż swoje wydawnictwo potem wszystko samo się potoczy w kierunku w jakim ma się potoczyć. Analizowanie tego wszystkiego podczas rozgrzewki, jest bez sensu. Znajomości jeśli się nie znajdą to je stworzysz - tu mam na myśli tworzenie okazji dla ludzi którzy też będą nowi i będą szukali firmy albo nowego wydawnictwa w którym będą mogli się zachaczyc :) Coś może być albo niewiarygodnie trudne albo niewiarygodnie łatwe być może zależy z której strony się patrzy.
Jeśli uwarzasz że mógłbyś to robić to co stoi Ci na przeszkodzie? To że będzie trudno? Czy to że będzie trzeba się uczyć nowych rzeczy?
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 2756
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 326 times
Been thanked: 1256 times

Re: Zakładamy wydawnictwo gier planszowych ?

Post autor: Yuri »

Od 2013 roku mam m.in. stolarnie. Dziala, przynosi fajny zysk, wklad pracy obecnie z mojej strony jest minimalny. Do tego dazylem. Wszyscy pukali sie w glowe jak mozna zamienic prace pod krawatem na robienie replik skrzynek na mozdzierze np. Jak ja zakladalem nie odroznialem pilarki od frezarki, a brzozy od buka. Brzozy od buka nadal nie odrozniam, ale mam ludzi ktorzy umieja :)
Nie lam sie, do odwaznych swiat nalezy. Pewnie, ze moze Ci sie nie udac, ale czy nie sama Przygoda jest wazniejsza? Zlapiesz doswiadczenie, inaczej spojrzysz na temat wl. Dzialalnosci rowniez. Jak nie jestes upierdliwym mrukiem to moze poznasz kogos i wspolnie cos wymyslicie? Cos na co bys sam nie wpadl? A moze po prostu stwierdzisz, ze to jednak nie dla Ciebie i wrocisz dzielnie na etat ze spokojnym sercem, wiedzac ze "sprobowlem"? To tez bardzo duzo, uwierz :)
Powodzenia cokolwiek wybierzesz, ale niech bedzie to decyzja Twoja.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
ODPOWIEDZ