Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Tak jest. Oznaczenia na kartach są "tematyczno-poglądowe".
Awatar użytkownika
Gothik
Posty: 490
Rejestracja: 02 sty 2012, 12:36
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 6 times
Been thanked: 34 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: Gothik »

Mam pytanie - walka z Puszkiem, mysz zadaje mu 2 rany. Czy można "rozdzielić je" między obie karty inicjatywy kota (efektywnie go wykańczając), czy trzeba wszystkie rany z jednego ataku przypisać jednej karcie?
Kudtacz
Posty: 125
Rejestracja: 24 kwie 2014, 01:06

Re: Mice and Mystics

Post autor: Kudtacz »

Wydaje mi się, że już atakując wybierasz, którą kartę inicjatywy atakujesz, więc się nie da. Będzie w instrukcji w rozdziale o atakowaniu potężnych sługusów (nie chce mi się sprawdzać o tej porze :P)
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Nie można rozdzielić, atakujesz jedną kartę.
xilk
Posty: 912
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 103 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

Pewnie część pytań zdubluję, ale wolę zapytać.

Chciałem rozegrać 5 rozdział:
Spoiler:
Jak to jest ze specjalnym szperaniem? Ono zastępuje jakby zwykłe? W tym sensie, że jeśli dana mysz szperała na danym kafelku, to następnie nie będzie już mogła specjalnie szperać i na odwrót? Poza tym, jeszcze jedną mam wątpliwość, ale zapytam ją na konkretnym przykładzie z 3 rozdziału:
Spoiler:
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Spoiler:
Specjalne szperanie - odpowiadałem już gdzieś w tym wątku. Występuje oddzielnie. Przy szperaniu, deklarujesz czy robisz zwykłe, czy specjalne (jeśli zasady pozwalają Ci na szukanie specjalne w danym miejscu) i jeśli się powiedzie, albo normalnie ciągniesz kartę, albo postępujesz wg instrukcji na kaflu. Niezaleznie czy mysz robila szukanie specjalnie, czy nie, jeśli się jej powiodło, na danym kaflu już nie może więcej szukać. W komnacie alchemika w rozdziale 5 można więc wykonać 4 udane szperania (zwykłe lub specjalne), ponieważ grają tam 4 myszy (po jednym udanym szperaniu na łe(b/p)ek).
xilk
Posty: 912
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 103 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

Dzięki rattkin, zawsze można na Ciebie polegać :)
rattkin pisze:2. Setup w tym rozdziale jest bardzo dziwny, podejrzewam, że ktoś czegoś nie dopilnował albo chciał graczy "douczyć zasad". Niemniej jednak jest wciąż poprawny, tylko startowy układ oraz kolejność opisania kafelków myli. Droga to: Kuźnia -> Komnata królowej -> Sala jadalna -> Tunele -> Tunele -> Kuchnia -> Komnata Alchemika. Pamiętaj o regule eksploracji - przy eksplorowaniu wyjścia, jeśli wyjścia i kolory się nie zgadzają, odwraca się kafelek docelowy i sprawdza wyjścia (str 12 na dole w instrukcji EN).
Rety, ta zasada faktycznie jest na stronie 12... IMO, ta zasada byłaby zbędna, gdyby rozłożenie było od samego początku takie, że nad Kuźnią jest Sala Jadalna, a nie Tunele pod Jadalnią ;)

Jeszcze raz dziękuję za szybkie i świetne wyjaśnienie.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Zasada ta, choć niezbyt intuicyjna, jest po to by zabezpieczyć sobie "przestrzeń designerską" - gdyby kafelki na starcie ułożone były w konkretne układy a zasady by nie było, ograniczałoby to potencjalne nowe ułożenia. Widać to potem lepiej w Glormie.
Adar
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:03
Lokalizacja: Wałcz

Re: Mice and Mystics

Post autor: Adar »

CydPL pisze:
rattkin pisze:Nie jest to jasno określone. Ja gram, ze bliskość w tym momencie nie ma znaczenia i bedą bić mysz najwyżej w inicjatywie. Przy czym niektórzy mówią ze każdy kolejny atak juz potem (w ramach tury) będzie tylko w te mysz (tak sugerują zasady), a niektórzy, ze cykl zaczyna sie od nowa. Ja gram, ze biją tylko te mysz. Ale to bardzo rzadkie sytuacje.
Damn... :/
Zastanawiam się co teraz powinienem zrobić... To, co powinno zrobić niejednokrotnie wydawnictwo Cube - napisać do autora zanim wpiszę bzdurę?
Dać sobie spokój i wpisać to co przetłumaczyli na polski, czy tak jak mi się wydaje na podstawie angielskiej (czyli to co sugerujesz).
Widziałem, że autor gry ma konto na BGG, ciekawe czy odpisze (i w jakim terminie) ;p
edit: Napisałem ze stronę A4 moim łamanym angielskim. Ciekaw jestem odzewu :)
Wczoraj zakupiłem grę, dziś rozegrałem pierwszą partię, na wszelki wypadek przejrzałem ten wątek i akurat ta sprawa (choć już trochę stara) mnie zaciekawiła.
Faktycznie tutaj polska instrukcja różni się od angielskiej wersji. W angielskiej wersji w przypadku, gdy wszystkie myszy były zaatakowane pierwszeństwo ma inicjatywa (czyli atakujemy tę która jest najwyżej na torze inicjatywy). W polskiej zaś następuje wyższość odległości (czyli najpierw najbliższa, a potem ta o najwyższej inicjatywie). Biorąc jednak pod uwagę fakt, że potwory poruszają się zawsze w stronę najbliższej myszy, a nie tej o najwyższej inicjatywie (chyba że jest kilka najbliższych) bardziej do mnie trafia polskie tłumaczenie, choć nie do końca zgodne z zasadami. Przyszła już odpowiedź od designera?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

To w ktora strone ida miniony jest mało ważne. Inicjatywa natomiast ma znaczenie ponieważ jest to pierwsza musz w kolejności która może minionom zrobić kuku. Zasady wiec starają sie opóźniać ten moment.
Adar
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:03
Lokalizacja: Wałcz

Re: Mice and Mystics

Post autor: Adar »

rattkin pisze:To w ktora strone ida miniony jest mało ważne. Inicjatywa natomiast ma znaczenie ponieważ jest to pierwsza musz w kolejności która może minionom zrobić kuku. Zasady wiec starają sie opóźniać ten moment.

Pozwolę się nie zgodzić. To, w którą stronę idzie minion moim zdaniem jest ważne, bo wybiera przez to potencjalny cel. Nie wybiera tego o najwyższej inicjatywie, który może mu zrobić kuku w pierwszej kolejności, tylko najbliższy, nawet jeśli jest na samym dole toru. Oczywiście jeśli jest już związany walką wybiera tego o najwyższej inicjatywie. Czym jednak różni się minion strzelec od miniona walczącego wręcz, jeśli ten drugi nie znajduje się w sąsiedztwie żadnej mysz?. Moim zdaniem niczym. A jednak według angielskiej instrukcji strzelec będzie strzelał do myszy o najwyższej inicjatywie (niekoniecznie najbliższej), natomiast piechur podbiegnie do najbliższej (niekoniecznie o najwyższej inicjatywie) i jej będzie zadawał rany. Według polskiej instrukcji oba miniony zachowają się tak samo.
Awatar użytkownika
CydPL
Posty: 340
Rejestracja: 17 kwie 2014, 14:34
Lokalizacja: Wrocław

Re: Mice and Mystics

Post autor: CydPL »

Adar pisze:Przyszła już odpowiedź od designera?
Nie. A mi nie chce się do niego pisać po raz drugi. Karty udostępniam na priv jeśli ktoś potrzebuje z tą samą niezmienną notką o niedoprecyzowanej zasadzie...
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Adar pisze:
rattkin pisze:To w ktora strone ida miniony jest mało ważne. Inicjatywa natomiast ma znaczenie ponieważ jest to pierwsza musz w kolejności która może minionom zrobić kuku. Zasady wiec starają sie opóźniać ten moment.
Coz, zgadzać sie nie musisz :) ale takie są zasady. Reszta Twojego wywodu to swobodna interpretacja zasad, choc sensowna, to jednak w poprzek tego co zamyślił desginer. Przeanalizuj dokładnie wiele rozgrywek, to bardziej zrozumiale okaże sie dlaczego chodzi o inicjatywę.

Zachowanie minionow jest spójne w kontekście ogólnej strategii wyprowadzenia możliwie dużej ilości skutecznych ataków. Miniony mogą być zarówno ranged jak i mieć specjalne zdolności - strategia jest ogólna dla wszystkich i nie ma bezpośredniego związku z ich poruszaniem. Atak myszy wyżej w inicjatywie (w tych specyficznych wypadkach) zwiększa szanse na wyeliminowanie danej myszy (jest większa szansa ze była juz zaatakowana i ma rany), a eliminacja myszy nie tylko kosztuje 1 stronę, ale tez może skutecznie utrudnić dalsza grę (np brak możliwości leczenia czy użycia przedmiotu). W niektórych przypadkach może to nawet znacząco przyspieszyć kolejny atak minionow (jesli były 2 w inicjatywie, a wyeliminowano mysz na pozycji 1). Minionom nic po atakach w myszy bliżej/na dole, jesli nie dożyją swojego kolejnego ataku. W tym kontekście to właśnie minion ranged ma "moc"' kompresji akcji i wykonania ataku który może przeważyć sytuacje na korzyść minionow. Piechur biegnie natomiast do najbliższej żeby wogole wykonać jakiś atak i zadać rany - inaczej design gry dopuszczałby znany z gier MMO tzw "kiting", czyli mysz o najwyższej inicjatywie biegałaby sobie radośnie po planszy, ciagnac za sobą łańcuszek wrogów, a reszta by ja leczyła i bezstresowo eliminowała łańcuszek.

Niemniej jednak, tak jak wcześniej napisałem to jest kruszenie kopii o nic. Takie sytuacje, w których to ma znaczenie, są bardzo rzadkie.
Adar
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:03
Lokalizacja: Wałcz

Re: Mice and Mystics

Post autor: Adar »

rattkin pisze: Coz, zgadzać sie nie musisz :) ale takie są zasady. Reszta Twojego wywodu to swobodna interpretacja zasad, choc sensowna, to jednak w poprzek tego co zamyślił desginer.
Nie moja, tylko tłumacza :) Bo tak jest w polskiej instrukcji, co jak wszyscy wiemy jest sprzeczne z instrukcją angielską. Pytanie tylko jak bardzo zmiana tej zasady wpływa na rozgrywkę? Zbyt mało mam partii za sobą aby to stwierdzić, ale jeśli twierdzisz, że takie sytuacje są rzadkie, to faktycznie nie ma o co kruszyć kopii :) Jeśli jednak może znacząco wpłynąć na możliwość wygrania scenariusza, to przydałaby się oficjalna errata, co i tak pewnie nigdy nie nastąpi.
Awatar użytkownika
Poochacz
Posty: 248
Rejestracja: 16 maja 2014, 17:27
Has thanked: 13 times
Been thanked: 67 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: Poochacz »

Mam pytanie odnośnie karty zdolności "Zwód". Cytuję: "Możesz użyć tej zdolności, kiedy sługus wchodzi na pole zajmowane przez aktywną mysz. Jeśli jest ona uzbrojona w więcej niż jedną broń, może od razu zaatakować tego sługusa". Problem w tym że: "mysz, której tura właśnie przypadła, do końca swej tury będzie nazywana AKTYWNĄ myszą". W jaki sposób więc sługus może wejść na pole AKTYWNEJ myszy, jeśli nie będzie wtedy przypadać jego tura inicjatywy? Treść tej karty na pierwszy rzut oka wydaje się bez sensu bo albo:

a) MYSZ jest aktywna i to ona może wejść na pole sługusa a nie odwrotnie albo
b) sługus jest aktywny więc mysz nie może "odpalić" tej zdolności
Adar
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:03
Lokalizacja: Wałcz

Re: Mice and Mystics

Post autor: Adar »

Poochacz pisze:Mam pytanie odnośnie karty zdolności "Zwód". Cytuję: "Możesz użyć tej zdolności, kiedy sługus wchodzi na pole zajmowane przez aktywną mysz. Jeśli jest ona uzbrojona w więcej niż jedną broń, może od razu zaatakować tego sługusa". Problem w tym że: "mysz, której tura właśnie przypadła, do końca swej tury będzie nazywana AKTYWNĄ myszą". W jaki sposób więc sługus może wejść na pole AKTYWNEJ myszy, jeśli nie będzie wtedy przypadać jego tura inicjatywy? Treść tej karty na pierwszy rzut oka wydaje się bez sensu bo albo:

a) MYSZ jest aktywna i to ona może wejść na pole sługusa a nie odwrotnie albo
b) sługus jest aktywny więc mysz nie może "odpalić" tej zdolności

Była tu chyba dyskusja o tym. Niefortunny zapis/błąd w tłumaczeniu, w tym przypadku aktywna mysz to mysz, do której należy zdolność. Czyli dotyczy to myszy ze zdolnością Zwód. Czyli zapis należy rozumieć "Możesz użyć tej zdolności, kiedy sługus wchodzi na pole zajmowane przez twoją mysz/mysz posiadającą zdolność Zwód". Dotyczy to wszystkich zdolności, gdzie jest podane, że dotyczy aktywnej myszy - zawsze w tym przypadku dotyczy właścicielki zdolności.
Awatar użytkownika
Poochacz
Posty: 248
Rejestracja: 16 maja 2014, 17:27
Has thanked: 13 times
Been thanked: 67 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: Poochacz »

Adar pisze:Była tu chyba dyskusja o tym. Niefortunny zapis/błąd w tłumaczeniu, w tym przypadku aktywna mysz to mysz, do której należy zdolność. Czyli dotyczy to myszy ze zdolnością Zwód. Czyli zapis należy rozumieć "Możesz użyć tej zdolności, kiedy sługus wchodzi na pole zajmowane przez twoją mysz/mysz posiadającą zdolność Zwód". Dotyczy to wszystkich zdolności, gdzie jest podane, że dotyczy aktywnej myszy - zawsze w tym przypadku dotyczy właścicielki zdolności.
Dzięki i mea culpa - przeoczyłem post z pytaniem właśnie o tą kartę - za mocno mnie zafrapowała jej treść :oops:
Awatar użytkownika
CydPL
Posty: 340
Rejestracja: 17 kwie 2014, 14:34
Lokalizacja: Wrocław

Re: Mice and Mystics

Post autor: CydPL »

Karty pomocy do Magii i Myszy dostępne do pobrania na BGG.
Awatar użytkownika
Krwawisz
Posty: 1496
Rejestracja: 29 kwie 2010, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 22 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: Krwawisz »

Na stronie pojawił się faq i errata

http://factorycube.com/files/MiM_FAQ1PL.pdf

przepraszam że trwało to dużo dłużej niż powinno...
Awatar użytkownika
Rune
Posty: 1171
Rejestracja: 04 gru 2011, 21:20
Lokalizacja: Tortuga
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Mice and Mystics

Post autor: Rune »

Krwawisz pisze:Na stronie pojawił się faq i errata

http://factorycube.com/files/MiM_FAQ1PL.pdf

przepraszam że trwało to dużo dłużej niż powinno...
Dzisiaj zamówiłem swój nowiutki egzemplarz w jednym z internetowych sklepów. FAQ i errata wydrukowane ale chciałem jeszcze wydrukować sobie instrukcję, bo przecież ta oryginalna z pudelka musi pójść na dno pudła aby nikt nie pogniótł, ubrudził itp. ;) Na stronie wydawnictwa nie znalazłem pliku z instrukcją. Jest gdzieś dostępna w pdfie?
Przystanek Planszówka - przystań dla wszystkich planszówkowych rozbójników morskich.
Chcę zdobyć
Oddam za talary
djrazdwa
Posty: 7
Rejestracja: 15 kwie 2015, 12:06

Re: Mice and Mystics

Post autor: djrazdwa »

Pisałem kiedyś do wydawnictwa z prośbą o udostępnienie pliku z instrukcją, niestety nie byli w stanie mi jej przesłać e pliku .pdf. :(

Wysłane z mojego GT-I9515 przy użyciu Tapatalka
xilk
Posty: 912
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 103 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

Rune pisze:Dzisiaj zamówiłem swój nowiutki egzemplarz w jednym z internetowych sklepów. FAQ i errata wydrukowane ale chciałem jeszcze wydrukować sobie instrukcję, bo przecież ta oryginalna z pudelka musi pójść na dno pudła aby nikt nie pogniótł, ubrudził itp. ;) Na stronie wydawnictwa nie znalazłem pliku z instrukcją. Jest gdzieś dostępna w pdfie?
Cube z sobie znanych względów instrukcji nie udostępnia. Pozostaje poszukać w internecie na własną rękę lub samemu zeskanować (ja tak zrobiłem, bo musiałem dać możliwość znajomym zaznajomić się z zasadami przed pierwszą rozgrywką).
Awatar użytkownika
Rune
Posty: 1171
Rejestracja: 04 gru 2011, 21:20
Lokalizacja: Tortuga
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Mice and Mystics

Post autor: Rune »

Dziękuję wszystkim za kontakt. Temat już nieaktualny :D
Przystanek Planszówka - przystań dla wszystkich planszówkowych rozbójników morskich.
Chcę zdobyć
Oddam za talary
xilk
Posty: 912
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 103 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: xilk »

Witam ponownie, dawno nie miałem czasu na to forum :D

Mam pytanie na temat rozdziału piątego Kot i Mysz. Czy teoretycznie drużyna może przegrać go na własną prośbę? Już wyjaśniam co mam na myśli, ale w spoilerze, by nie było, że komuś psuję fabułę ;)
Spoiler:
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Mice and Mystics

Post autor: rattkin »

Nie pamiętam czy to ten scenariusz, ale w którymś z początkowych kafelków można zrobić specjalne szukanie po dowolny scroll. Brzmi to bardzo nijako, wiec zwykle się to omija. Czego designer nie powiedział tam wprost, to że wsród dostępnych w grze scrolli jest także przywołanie kota. Zapewnia to zawsze skuteczny sposób na ściągnięcie Brodiego.
ODPOWIEDZ