Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.
- Gothik
- Posty: 490
- Rejestracja: 02 sty 2012, 12:36
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 34 times
Re: Mice and Mystics
Mam pytanie - walka z Puszkiem, mysz zadaje mu 2 rany. Czy można "rozdzielić je" między obie karty inicjatywy kota (efektywnie go wykańczając), czy trzeba wszystkie rany z jednego ataku przypisać jednej karcie?
Re: Mice and Mystics
Wydaje mi się, że już atakując wybierasz, którą kartę inicjatywy atakujesz, więc się nie da. Będzie w instrukcji w rozdziale o atakowaniu potężnych sługusów (nie chce mi się sprawdzać o tej porze )
-
- Posty: 912
- Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
- Has thanked: 1074 times
- Been thanked: 103 times
Re: Mice and Mystics
Pewnie część pytań zdubluję, ale wolę zapytać.
Chciałem rozegrać 5 rozdział:
Jak to jest ze specjalnym szperaniem? Ono zastępuje jakby zwykłe? W tym sensie, że jeśli dana mysz szperała na danym kafelku, to następnie nie będzie już mogła specjalnie szperać i na odwrót? Poza tym, jeszcze jedną mam wątpliwość, ale zapytam ją na konkretnym przykładzie z 3 rozdziału:
Chciałem rozegrać 5 rozdział:
Spoiler:
Spoiler:
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Mice and Mystics
Spoiler:
-
- Posty: 912
- Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
- Has thanked: 1074 times
- Been thanked: 103 times
Re: Mice and Mystics
Dzięki rattkin, zawsze można na Ciebie polegać
Jeszcze raz dziękuję za szybkie i świetne wyjaśnienie.
Rety, ta zasada faktycznie jest na stronie 12... IMO, ta zasada byłaby zbędna, gdyby rozłożenie było od samego początku takie, że nad Kuźnią jest Sala Jadalna, a nie Tunele pod Jadalniąrattkin pisze:2. Setup w tym rozdziale jest bardzo dziwny, podejrzewam, że ktoś czegoś nie dopilnował albo chciał graczy "douczyć zasad". Niemniej jednak jest wciąż poprawny, tylko startowy układ oraz kolejność opisania kafelków myli. Droga to: Kuźnia -> Komnata królowej -> Sala jadalna -> Tunele -> Tunele -> Kuchnia -> Komnata Alchemika. Pamiętaj o regule eksploracji - przy eksplorowaniu wyjścia, jeśli wyjścia i kolory się nie zgadzają, odwraca się kafelek docelowy i sprawdza wyjścia (str 12 na dole w instrukcji EN).
Jeszcze raz dziękuję za szybkie i świetne wyjaśnienie.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Mice and Mystics
Zasada ta, choć niezbyt intuicyjna, jest po to by zabezpieczyć sobie "przestrzeń designerską" - gdyby kafelki na starcie ułożone były w konkretne układy a zasady by nie było, ograniczałoby to potencjalne nowe ułożenia. Widać to potem lepiej w Glormie.
Re: Mice and Mystics
Wczoraj zakupiłem grę, dziś rozegrałem pierwszą partię, na wszelki wypadek przejrzałem ten wątek i akurat ta sprawa (choć już trochę stara) mnie zaciekawiła.CydPL pisze:Damn... :/rattkin pisze:Nie jest to jasno określone. Ja gram, ze bliskość w tym momencie nie ma znaczenia i bedą bić mysz najwyżej w inicjatywie. Przy czym niektórzy mówią ze każdy kolejny atak juz potem (w ramach tury) będzie tylko w te mysz (tak sugerują zasady), a niektórzy, ze cykl zaczyna sie od nowa. Ja gram, ze biją tylko te mysz. Ale to bardzo rzadkie sytuacje.
Zastanawiam się co teraz powinienem zrobić... To, co powinno zrobić niejednokrotnie wydawnictwo Cube - napisać do autora zanim wpiszę bzdurę?
Dać sobie spokój i wpisać to co przetłumaczyli na polski, czy tak jak mi się wydaje na podstawie angielskiej (czyli to co sugerujesz).
Widziałem, że autor gry ma konto na BGG, ciekawe czy odpisze (i w jakim terminie) ;p
edit: Napisałem ze stronę A4 moim łamanym angielskim. Ciekaw jestem odzewu
Faktycznie tutaj polska instrukcja różni się od angielskiej wersji. W angielskiej wersji w przypadku, gdy wszystkie myszy były zaatakowane pierwszeństwo ma inicjatywa (czyli atakujemy tę która jest najwyżej na torze inicjatywy). W polskiej zaś następuje wyższość odległości (czyli najpierw najbliższa, a potem ta o najwyższej inicjatywie). Biorąc jednak pod uwagę fakt, że potwory poruszają się zawsze w stronę najbliższej myszy, a nie tej o najwyższej inicjatywie (chyba że jest kilka najbliższych) bardziej do mnie trafia polskie tłumaczenie, choć nie do końca zgodne z zasadami. Przyszła już odpowiedź od designera?
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Mice and Mystics
To w ktora strone ida miniony jest mało ważne. Inicjatywa natomiast ma znaczenie ponieważ jest to pierwsza musz w kolejności która może minionom zrobić kuku. Zasady wiec starają sie opóźniać ten moment.
Re: Mice and Mystics
rattkin pisze:To w ktora strone ida miniony jest mało ważne. Inicjatywa natomiast ma znaczenie ponieważ jest to pierwsza musz w kolejności która może minionom zrobić kuku. Zasady wiec starają sie opóźniać ten moment.
Pozwolę się nie zgodzić. To, w którą stronę idzie minion moim zdaniem jest ważne, bo wybiera przez to potencjalny cel. Nie wybiera tego o najwyższej inicjatywie, który może mu zrobić kuku w pierwszej kolejności, tylko najbliższy, nawet jeśli jest na samym dole toru. Oczywiście jeśli jest już związany walką wybiera tego o najwyższej inicjatywie. Czym jednak różni się minion strzelec od miniona walczącego wręcz, jeśli ten drugi nie znajduje się w sąsiedztwie żadnej mysz?. Moim zdaniem niczym. A jednak według angielskiej instrukcji strzelec będzie strzelał do myszy o najwyższej inicjatywie (niekoniecznie najbliższej), natomiast piechur podbiegnie do najbliższej (niekoniecznie o najwyższej inicjatywie) i jej będzie zadawał rany. Według polskiej instrukcji oba miniony zachowają się tak samo.
Re: Mice and Mystics
Nie. A mi nie chce się do niego pisać po raz drugi. Karty udostępniam na priv jeśli ktoś potrzebuje z tą samą niezmienną notką o niedoprecyzowanej zasadzie...Adar pisze:Przyszła już odpowiedź od designera?
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Mice and Mystics
Coz, zgadzać sie nie musisz ale takie są zasady. Reszta Twojego wywodu to swobodna interpretacja zasad, choc sensowna, to jednak w poprzek tego co zamyślił desginer. Przeanalizuj dokładnie wiele rozgrywek, to bardziej zrozumiale okaże sie dlaczego chodzi o inicjatywę.Adar pisze:rattkin pisze:To w ktora strone ida miniony jest mało ważne. Inicjatywa natomiast ma znaczenie ponieważ jest to pierwsza musz w kolejności która może minionom zrobić kuku. Zasady wiec starają sie opóźniać ten moment.
Zachowanie minionow jest spójne w kontekście ogólnej strategii wyprowadzenia możliwie dużej ilości skutecznych ataków. Miniony mogą być zarówno ranged jak i mieć specjalne zdolności - strategia jest ogólna dla wszystkich i nie ma bezpośredniego związku z ich poruszaniem. Atak myszy wyżej w inicjatywie (w tych specyficznych wypadkach) zwiększa szanse na wyeliminowanie danej myszy (jest większa szansa ze była juz zaatakowana i ma rany), a eliminacja myszy nie tylko kosztuje 1 stronę, ale tez może skutecznie utrudnić dalsza grę (np brak możliwości leczenia czy użycia przedmiotu). W niektórych przypadkach może to nawet znacząco przyspieszyć kolejny atak minionow (jesli były 2 w inicjatywie, a wyeliminowano mysz na pozycji 1). Minionom nic po atakach w myszy bliżej/na dole, jesli nie dożyją swojego kolejnego ataku. W tym kontekście to właśnie minion ranged ma "moc"' kompresji akcji i wykonania ataku który może przeważyć sytuacje na korzyść minionow. Piechur biegnie natomiast do najbliższej żeby wogole wykonać jakiś atak i zadać rany - inaczej design gry dopuszczałby znany z gier MMO tzw "kiting", czyli mysz o najwyższej inicjatywie biegałaby sobie radośnie po planszy, ciagnac za sobą łańcuszek wrogów, a reszta by ja leczyła i bezstresowo eliminowała łańcuszek.
Niemniej jednak, tak jak wcześniej napisałem to jest kruszenie kopii o nic. Takie sytuacje, w których to ma znaczenie, są bardzo rzadkie.
Re: Mice and Mystics
Nie moja, tylko tłumacza Bo tak jest w polskiej instrukcji, co jak wszyscy wiemy jest sprzeczne z instrukcją angielską. Pytanie tylko jak bardzo zmiana tej zasady wpływa na rozgrywkę? Zbyt mało mam partii za sobą aby to stwierdzić, ale jeśli twierdzisz, że takie sytuacje są rzadkie, to faktycznie nie ma o co kruszyć kopii Jeśli jednak może znacząco wpłynąć na możliwość wygrania scenariusza, to przydałaby się oficjalna errata, co i tak pewnie nigdy nie nastąpi.rattkin pisze: Coz, zgadzać sie nie musisz ale takie są zasady. Reszta Twojego wywodu to swobodna interpretacja zasad, choc sensowna, to jednak w poprzek tego co zamyślił desginer.
Re: Mice and Mystics
Mam pytanie odnośnie karty zdolności "Zwód". Cytuję: "Możesz użyć tej zdolności, kiedy sługus wchodzi na pole zajmowane przez aktywną mysz. Jeśli jest ona uzbrojona w więcej niż jedną broń, może od razu zaatakować tego sługusa". Problem w tym że: "mysz, której tura właśnie przypadła, do końca swej tury będzie nazywana AKTYWNĄ myszą". W jaki sposób więc sługus może wejść na pole AKTYWNEJ myszy, jeśli nie będzie wtedy przypadać jego tura inicjatywy? Treść tej karty na pierwszy rzut oka wydaje się bez sensu bo albo:
a) MYSZ jest aktywna i to ona może wejść na pole sługusa a nie odwrotnie albo
b) sługus jest aktywny więc mysz nie może "odpalić" tej zdolności
a) MYSZ jest aktywna i to ona może wejść na pole sługusa a nie odwrotnie albo
b) sługus jest aktywny więc mysz nie może "odpalić" tej zdolności
Re: Mice and Mystics
Poochacz pisze:Mam pytanie odnośnie karty zdolności "Zwód". Cytuję: "Możesz użyć tej zdolności, kiedy sługus wchodzi na pole zajmowane przez aktywną mysz. Jeśli jest ona uzbrojona w więcej niż jedną broń, może od razu zaatakować tego sługusa". Problem w tym że: "mysz, której tura właśnie przypadła, do końca swej tury będzie nazywana AKTYWNĄ myszą". W jaki sposób więc sługus może wejść na pole AKTYWNEJ myszy, jeśli nie będzie wtedy przypadać jego tura inicjatywy? Treść tej karty na pierwszy rzut oka wydaje się bez sensu bo albo:
a) MYSZ jest aktywna i to ona może wejść na pole sługusa a nie odwrotnie albo
b) sługus jest aktywny więc mysz nie może "odpalić" tej zdolności
Była tu chyba dyskusja o tym. Niefortunny zapis/błąd w tłumaczeniu, w tym przypadku aktywna mysz to mysz, do której należy zdolność. Czyli dotyczy to myszy ze zdolnością Zwód. Czyli zapis należy rozumieć "Możesz użyć tej zdolności, kiedy sługus wchodzi na pole zajmowane przez twoją mysz/mysz posiadającą zdolność Zwód". Dotyczy to wszystkich zdolności, gdzie jest podane, że dotyczy aktywnej myszy - zawsze w tym przypadku dotyczy właścicielki zdolności.
Re: Mice and Mystics
Dzięki i mea culpa - przeoczyłem post z pytaniem właśnie o tą kartę - za mocno mnie zafrapowała jej treśćAdar pisze:Była tu chyba dyskusja o tym. Niefortunny zapis/błąd w tłumaczeniu, w tym przypadku aktywna mysz to mysz, do której należy zdolność. Czyli dotyczy to myszy ze zdolnością Zwód. Czyli zapis należy rozumieć "Możesz użyć tej zdolności, kiedy sługus wchodzi na pole zajmowane przez twoją mysz/mysz posiadającą zdolność Zwód". Dotyczy to wszystkich zdolności, gdzie jest podane, że dotyczy aktywnej myszy - zawsze w tym przypadku dotyczy właścicielki zdolności.
Re: Mice and Mystics
Na stronie pojawił się faq i errata
http://factorycube.com/files/MiM_FAQ1PL.pdf
przepraszam że trwało to dużo dłużej niż powinno...
http://factorycube.com/files/MiM_FAQ1PL.pdf
przepraszam że trwało to dużo dłużej niż powinno...
Re: Mice and Mystics
Dzisiaj zamówiłem swój nowiutki egzemplarz w jednym z internetowych sklepów. FAQ i errata wydrukowane ale chciałem jeszcze wydrukować sobie instrukcję, bo przecież ta oryginalna z pudelka musi pójść na dno pudła aby nikt nie pogniótł, ubrudził itp. Na stronie wydawnictwa nie znalazłem pliku z instrukcją. Jest gdzieś dostępna w pdfie?Krwawisz pisze:Na stronie pojawił się faq i errata
http://factorycube.com/files/MiM_FAQ1PL.pdf
przepraszam że trwało to dużo dłużej niż powinno...
Przystanek Planszówka - przystań dla wszystkich planszówkowych rozbójników morskich.
Chcę zdobyć
Oddam za talary
Chcę zdobyć
Oddam za talary
Re: Mice and Mystics
Pisałem kiedyś do wydawnictwa z prośbą o udostępnienie pliku z instrukcją, niestety nie byli w stanie mi jej przesłać e pliku .pdf.
Wysłane z mojego GT-I9515 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego GT-I9515 przy użyciu Tapatalka
-
- Posty: 912
- Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
- Has thanked: 1074 times
- Been thanked: 103 times
Re: Mice and Mystics
Cube z sobie znanych względów instrukcji nie udostępnia. Pozostaje poszukać w internecie na własną rękę lub samemu zeskanować (ja tak zrobiłem, bo musiałem dać możliwość znajomym zaznajomić się z zasadami przed pierwszą rozgrywką).Rune pisze:Dzisiaj zamówiłem swój nowiutki egzemplarz w jednym z internetowych sklepów. FAQ i errata wydrukowane ale chciałem jeszcze wydrukować sobie instrukcję, bo przecież ta oryginalna z pudelka musi pójść na dno pudła aby nikt nie pogniótł, ubrudził itp. Na stronie wydawnictwa nie znalazłem pliku z instrukcją. Jest gdzieś dostępna w pdfie?
Re: Mice and Mystics
Dziękuję wszystkim za kontakt. Temat już nieaktualny
Przystanek Planszówka - przystań dla wszystkich planszówkowych rozbójników morskich.
Chcę zdobyć
Oddam za talary
Chcę zdobyć
Oddam za talary
-
- Posty: 912
- Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
- Has thanked: 1074 times
- Been thanked: 103 times
Re: Mice and Mystics
Witam ponownie, dawno nie miałem czasu na to forum
Mam pytanie na temat rozdziału piątego Kot i Mysz. Czy teoretycznie drużyna może przegrać go na własną prośbę? Już wyjaśniam co mam na myśli, ale w spoilerze, by nie było, że komuś psuję fabułę
Mam pytanie na temat rozdziału piątego Kot i Mysz. Czy teoretycznie drużyna może przegrać go na własną prośbę? Już wyjaśniam co mam na myśli, ale w spoilerze, by nie było, że komuś psuję fabułę
Spoiler:
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Mice and Mystics
Nie pamiętam czy to ten scenariusz, ale w którymś z początkowych kafelków można zrobić specjalne szukanie po dowolny scroll. Brzmi to bardzo nijako, wiec zwykle się to omija. Czego designer nie powiedział tam wprost, to że wsród dostępnych w grze scrolli jest także przywołanie kota. Zapewnia to zawsze skuteczny sposób na ściągnięcie Brodiego.