Strona 29 z 37

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 14 lis 2016, 10:42
autor: Silesia Settlers
Pioorek pisze:Witam, mam pytanie odnośnie szlaku handlowego: czy jak podpiszę umowę z kartą frakcyjną przeciwnika to:
1) od razu otrzymuję dobro?
2) umowa jest ważna do końca gry (czyli w kolejnych rundach) I bierze udział w produkcji?
3) czy jak przeciwnik odrzuci swoją kartę frakcyjną, z którą mam podpisaną umowę to tracę umowę? (Jeżeli tracę to czy karta oznaczona jako umowa wraca do talii czy jest odrzucona z gry?)

Pozdrawiam
1. Tak
2. Tak
3. Tak, odrzucona z gry

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 25 lis 2016, 19:49
autor: bartoszkp
Cześć,

Mamy dwa pytania odnośnie do zasad działania karty "Trupa" (Ogólna, "Akcja: Wydaj 1 człowieka, aby wybrać inną ze swoich lokacji z akcją. Usuń z niej Dobra wydane na jej aktywację. Możesz ponownie aktywować tamtą lokację.").

Jak to interpretować w kontekście lokacji, które mają zastrzeżenie, że można je aktywować dwa razy?
  • Z jednej strony, jest napisane na karcie, że można aktywować "lokację" i usuwamy z niej wszystkie dobra - to by sugerowało, że w następnych turach możemy aktywować lokację jeszcze dwukrotnie.
  • Z drugiej strony, w instrukcji sformułowanie "aktywacja lokacji" oznacza jednorazowe wykorzystanie dostępnej akcji (strona 10: "Poszczególne Lokacje z Akcją mogą być aktywowane tylko raz na rundę, chyba że na karcie napisano inaczej" i następne akapity). To by sugerowało, że sformułowanie "możesz ponownie aktywować tamtą lokację" oznacza jednorazowe wykorzystanie akcji z lokacji.
Czy ma ktoś jakieś źródło, które by uściślało, która z interpretacji jest zgodna z intencjami autorów?

Ten sam problem pojawia się podczas grania z dodatkiem "Atlantydzi". Jak interpretować tę kartę, gdy na karcie z akcją położony został żeton technologii podstawowej - czy dodatkowa aktywacja wynikająca z obecności żetonu również staje się ponownie dostępna?

Obydwa problemy łączą się elegancko w trzeci, pochodny, problem gdy żeton położymy na akcję, którą można aktywować dwa razy. Wiemy, że żeton technologii podstawowej umożliwia użycie "akcji jeden dodatkowy raz" - więc łącznie 3. Warto zwrócić uwagę, że tu jednak autorzy piszą o użyciu "akcji" a nie "lokacji", co tym bardziej utwierdza mnie w niejednoznaczności w pierwszym pytaniu. No i znów - jak to działa w przypadku użycia "Trupy" (chociaż zapewne odpowiedź na dwa pierwsze problemy rozwiązuje też ten trzeci).

Nawiasem mówiąc, wszystkie te niejasności (nie tylko w moim poście ale i poprzedników), errata i errata do erraty pokazują, że mimo że gra jest świetnym pomysłem, to została wykonana w fatalny sposób. Płacąc za grę klient oczekuje nie tylko kompletu kart i rekwizytów, ale i przemyślanego i dobrze opisanego zestawu reguł, który pozwala prowadzić zrównoważoną rozgrywkę. Wersja podstawowa jest (powiedzmy) na akceptowalnym poziomie, ale dodatki wydają się zdecydowanie pogarszać jakość pod tym względem :)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 25 lis 2016, 21:28
autor: Arius
Gdzieś był ten problem poruszany.
Czyścisz tylko dobra będące kosztem jednego odpalenia akcji i tylko raz dodatkowo będziesz mógł ją odpalić.

Odnośnie dodatków, to atlantydzi niestety nie są zbyt fajnie zbalansowani.
Ale pozostałe są na znośnym poziomie.

Re: Osadnicy: Narodziny Ię wimperium

: 25 lis 2016, 22:13
autor: bartoszkp
Dzięki za odpowiedź! :)
Gdzieś był ten problem poruszany.
Będę wdzięczny za wskazanie, jeśli to było oparte na jakimś oficjalnym przekazie. Nie znaleźliśmy tego w FAQ ani w tym wątku, ale oczywiście mogliśmy coś przeoczyć. Przejrzę jeszcze raz uważniej w każdym razie, skoro mówisz, że było :)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 28 lis 2016, 14:43
autor: MegAn
Czyścisz tylko dobra będące kosztem jednego odpalenia akcji i tylko raz dodatkowo będziesz mógł ją odpalić.
To Królewski basen też tak działa? Ja zawsze grałam, że czyści się całą kartę i wszystkie akcje są na nowo dostępne.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 03 gru 2016, 18:44
autor: emka
1. Czy w rozgrywce jednoosobowej żeton obrony ma jakieś zastosowanie czy nic on nam nie daje?
2. Czy w przypadku Japończyków ustawienie na jednej karcie samuraja i do tego jeszcze żetonu obrony powoduje, że do splądrowania przeciwnik musiałby użyć nie 3, a 4 mieczy? Czy może samuraj i żeton nie sumują się i nie można ustawiać dwóch jednocześnie?
3. Nie rozumiem trochę idei złota. W instrukcji jest napisane, że może być użyte w zastępstwie dowolnego surowca, a zaraz potem, że żetonów złota nie można wymieniać na surowce. Czy złota można użyć do budowania lokacji zamiast dowolnego surowca lub np. wykorzystać żeton złota zamiast 1 dowolnego surowca do wykonania akcji zbudowanej lokacji? Co to więc znaczy, że nie można go wymieniać na surowce? Byłabym wdzięczna gdyby ktoś wyjaśnił tę kwestię, najlepiej na jakichś przykładach.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 03 gru 2016, 19:54
autor: YuZ
emka pisze:Co to więc znaczy, że nie można go wymieniać na surowce? Byłabym wdzięczna gdyby ktoś wyjaśnił tę kwestię, najlepiej na jakichś przykładach.
Najprostszy przykład - Japończycy na koniec rundy nie odrzucają jabłek, a złoto już tak. Nie możesz wymienić złota na jabłka by zachować je na kolejną rundę.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 03 gru 2016, 20:12
autor: Arius
YuZ pisze:
emka pisze:Co to więc znaczy, że nie można go wymieniać na surowce? Byłabym wdzięczna gdyby ktoś wyjaśnił tę kwestię, najlepiej na jakichś przykładach.
Najprostszy przykład - Japończycy na koniec rundy nie odrzucają jabłek, a złoto już tak. Nie możesz wymienić złota na jabłka by zachować je na kolejną rundę.

Złotem możesz płacić jako środek zastępczy za inne surowce, ale nie wymieniać.
To działa tylko na potrzeby płatności za akcje.
Gdybyś miała kartę, która daje Ci akcję wymień złoto na jabłka, to wtedy mogłabyś tak robić.

Samuraj i żeton obrony sumują się.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 03 gru 2016, 21:04
autor: emka
Arius pisze:
YuZ pisze:
emka pisze:Co to więc znaczy, że nie można go wymieniać na surowce? Byłabym wdzięczna gdyby ktoś wyjaśnił tę kwestię, najlepiej na jakichś przykładach.
Najprostszy przykład - Japończycy na koniec rundy nie odrzucają jabłek, a złoto już tak. Nie możesz wymienić złota na jabłka by zachować je na kolejną rundę.

Złotem możesz płacić jako środek zastępczy za inne surowce, ale nie wymieniać.
To działa tylko na potrzeby płatności za akcje.
Gdybyś miała kartę, która daje Ci akcję wymień złoto na jabłka, to wtedy mogłabyś tak robić.

Samuraj i żeton obrony sumują się.
Ok, nie mogę wymieniać na surowce w celu zachowania ich w magazynie do następnej rundy. Mogę natomiast użyć złota zamiast jakiegoś surowca przy płatności za akcję, a jak wygląda kwestia budowy nowych lokacji?
Co do samuraja i żetonu - wyczytałam w instrukcji, że żeton obrony kładziemy na lokacje zwykłe, jednak czy to oznacza, że nie można go położyć na lokacje frakcyjne Japończyków (które jako jedyne mogą być plądrowane, a więc żeton obrony by się przydał)?

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 03 gru 2016, 21:44
autor: Arius
Jest karta Japończyków z kolejnych dodatków, która pozwala wystawiać samuraja na lokację ogólne.
Co do złotaz to pisząc o płatności miałem też na myśli płacenie za budynki.
Po prostu, gdy z jakiegokolwiek powodu masz płacić kamieniem, drewnem czy jabłkiem (tylko te surowce), to można zapłacić złotem (stawiania budynku, podpisywanie umowy, aktywowanie akcji z karty).

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 04 gru 2016, 03:27
autor: emka
Arius pisze:Jest karta Japończyków z kolejnych dodatków, która pozwala wystawiać samuraja na lokację ogólne.
Tu akurat chodziło mi o same żetony obrony - czy w ogóle można stawiać je na lokacje frakcyjne (Japończyków, bo tylko u nich można plądrować frakcyjne) czy tylko na zwykłe :)
Oprócz tego to tak jak wyżej pisze MegAn, również zastanawia mnie kwestia karty Królewski basen od Egipcjan - czy jedna, pojedyncza aktywacja akcji tej lokacji czyści wszystkie dobra z innej karty w przypadku, gdy tamta była już aktywowana dwukrotnie czy tylko połowę z nich (czyli koszt poniesiony za jedną aktywację, a nie dwie)?

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 05 gru 2016, 11:25
autor: Portal Games
Poprawiona karta do Azteków już jest w pudełkach! Wszyscy kopie gry, które aktualnie znajdują się w sklepach mają poprawioną kartę.

Jeżeli kupiłeś dodatek z pierwszej partii i posiadasz egzemplarz z błędną kartą prosimy zgłoś się do sklepu, w którym kupiłeś dodatek. Każdy sklep dostał od nas poprawione karty. Jedyne co musicie zrobić to zgłosić się do sklepu, w którym zamówiliście swoją kopię gry.

To nie wszystko. Osoby, które kupiły pierwsze egzemplarze z błędną kartą otrzymają także za pośrednictwem sklepu w ramach przeprosin małą niespodziankę przygotowaną przez nasze wydawnictwo.

Za wszelkie niedogoności przepraszamy i mamy nadzieję, że rozwiązanie które wdrożyliśmy pozwoli wam jak najszybciej uzyskać poprawioną kartę!

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 10 gru 2016, 22:08
autor: Fungal
Po kilku pierwszych partiach pojawiły się następujące wątpliwości. Proszę o pomoc.

1. Aleja sfinksów + Sfinks.(wiem, że wcześniej było sporo postów na ten temat ale mimo wszystko proszę o potwierdzanie)

Wydaję na raz w jednej akcji 4 złota na aleję sfinksów aby otrzymać 4 punkty. Mam w Imperium 2 sfinksy. Czy otrzymam 8 punktów (każda uruchomienie akcji z osobna otrzyma +2 za sfinksy) czy 6 punktów (po prostu 4 + 2)?

2. Egipska karta Sanktuarium. Wydaj 1 robotnika aby wybrać kartę z ręki i położyć ją w swoim Imperium jako fundament; (...)

Pytanie zasadnicze - czy mogę położyć jako fundament kartę frakcyjną którą mam na ręce? Opis akcji nie mówi nic o tym, że nie można takiej karty położyć ale wątpliwość budzi fakt, że na rewersach kart frakcyjnych nie ma symbolu lokacji (w przeciwieństwie do kart zwykłych). Jak dla mnie mimo to można taką kartę położyć jako fundament chociaż bardzo dziwnie wygląda na stole rewers egipskiej karty frakcyjnej jako fundament.

3. Czy jak buduję kartę frakcyjną z cechą która odnosi się do kart frakcyjnych (np. egipski Łowca Niewolników albo rzymska Administracja) to cecha za ten budynek też uruchamia się od razu po jego zbudowaniu? Tutaj na 99% jestem pewien że tak jest, ale instrukcja akurat podaje przykład budynków odnoszących się do kolorów a nie typu budynku FRAKCYJNE i potrzebuję potwierdzenia na 100%.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 10 gru 2016, 22:18
autor: Yavi
Fungal pisze:Po kilku pierwszych partiach pojawiły się następujące wątpliwości. Proszę o pomoc.

1. Aleja sfinksów + Sfinks.(wiem, że wcześniej było sporo postów na ten temat ale mimo wszystko proszę o potwierdzanie)

Wydaję na raz w jednej akcji 4 złota na aleję sfinksów aby otrzymać 4 punkty. Mam w Imperium 2 sfinksy. Czy otrzymam 8 punktów (każda uruchomienie akcji z osobna otrzyma +2 za sfinksy) czy 6 punktów (po prostu 4 + 2)?

2. Egipska karta Sanktuarium. Wydaj 1 robotnika aby wybrać kartę z ręki i położyć ją w swoim Imperium jako fundament; (...)

Pytanie zasadnicze - czy mogę położyć jako fundament kartę frakcyjną którą mam na ręce? Opis akcji nie mówi nic o tym, że nie można takiej karty położyć ale wątpliwość budzi fakt, że na rewersach kart frakcyjnych nie ma symbolu lokacji (w przeciwieństwie do kart zwykłych). Jak dla mnie mimo to można taką kartę położyć jako fundament chociaż bardzo dziwnie wygląda na stole rewers egipskiej karty frakcyjnej jako fundament.

3. Czy jak buduję kartę frakcyjną z cechą która odnosi się do kart frakcyjnych (np. egipski Łowca Niewolników albo rzymska Administracja) to cecha za ten budynek też uruchamia się od razu po jego zbudowaniu? Tutaj na 99% jestem pewien że tak jest, ale instrukcja akurat podaje przykład budynków odnoszących się do kolorów a nie typu budynku FRAKCYJNE i potrzebuję potwierdzenia na 100%.
1. Jeśli mnie pamięć nie myli, to osiem.
2. Można, skoro akcja mówi o "karcie", to może być to dowolna.
3. Tak, wszystkie karty z cechą odpalają się od razu i działają też same na siebie.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 23 gru 2016, 16:45
autor: ryuk23
Witam.
Po pierwszej partii nurtuje mnie jedno pytanie na które nie znalazłem nigdzie odpowiedzi. Czy po spasowaniu prawie wszystkich graczy ostatni który zostaje może wykonać tylko jedną akcje i jest zmuszony również spasować? Czy może wykonywać tyle akcji na ile pozwalają mu zasoby i karty dopóki sam nie uzna, że pasuje. W instrukcji jest zapis mówiący, że nie można wykonywać więcej niż jednej akcji na turę.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 23 gru 2016, 17:02
autor: AkitaInu
ryuk23 pisze:Witam.
Po pierwszej partii nurtuje mnie jedno pytanie na które nie znalazłem nigdzie odpowiedzi. Czy po spasowaniu prawie wszystkich graczy ostatni który zostaje może wykonać tylko jedną akcje i jest zmuszony również spasować? Czy może wykonywać tyle akcji na ile pozwalają mu zasoby i karty dopóki sam nie uzna, że pasuje. W instrukcji jest zapis mówiący, że nie można wykonywać więcej niż jednej akcji na turę.
Robi akcje dopoki nie spasuje. Inaczej mowiac moze zrobic nawet i 20 akcji :)

Wysłane z telefonu

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 01 sty 2017, 14:15
autor: Lukasz1111
Chciałbym się dowiedzieć dokładnie o zasadach gry Atlantydami i czy mogą kłaść żetony technologii na kartach, które dają tylko bonus za zbudowanie.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 01 sty 2017, 15:59
autor: Yavi
Lukasz1111 pisze:Chciałbym się dowiedzieć dokładnie o zasadach gry Atlantydami i czy mogą kłaść żetony technologii na kartach, które dają tylko bonus za zbudowanie.
Kłaść możesz, ale poza żetonem ochronnym (z tarczą) nie będzie miało to większego sensu. Najpierw w życie wchodzi bonus za zbudowanie, dopiero możesz na nim położyć żeton :)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 01 sty 2017, 16:23
autor: Lukasz1111
Mam jeszcze pytanie dotyczące egipskiej karty "Pustynia" : Akcja: Odrzuć 1 kartę z ręki aby wskazać przeciwnika, który musi odrzucić 1 kartę z ręki. Dodatkowo otrzymujesz 1 pkt zwycięstwa". Czy mogę wybrać kartę, którą przeciwnik ma odrzucić czy on sam wybiera, którą odrzuca?

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 01 sty 2017, 16:25
autor: aigimig
Lukasz1111 pisze:Mam jeszcze pytanie dotyczące egipskiej karty "Pustynia" : Akcja: Odrzuć 1 kartę z ręki aby wskazać przeciwnika, który musi odrzucić 1 kartę z ręki. Dodatkowo otrzymujesz 1 pkt zwycięstwa". Czy mogę wybrać kartę, którą przeciwnik ma odrzucić czy on sam wybiera, którą odrzuca?
on sam wybiera

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 09 sty 2017, 18:24
autor: Lukasz1111
Jak działa karta Azteków "Zbiory kukurydzy" (Produkcja: 1 pkt zwycięstwa za każdy twój żeton łaski pasujący do lokacji w twoim Imperium)?

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 10 sty 2017, 22:17
autor: annak2
Cześć,
pytanie od początkującego gracza: czy w trakcie plądrowania z wykorzystaniem karty Hołota konieczne jest użycie miecza czy wystarczą jedynie robotnicy?

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 10 sty 2017, 22:34
autor: Yavi
annak2 pisze:Cześć,
pytanie od początkującego gracza: czy w trakcie plądrowania z wykorzystaniem karty Hołota konieczne jest użycie miecza czy wystarczą jedynie robotnicy?
Tylko ludzie, bez mieczy.
Przy okazji polecam nieoficjalne FAQ do Osadników, powinno się przydać przy dalszych partiach - https://www.dropbox.com/s/tr0wqxui7mp8g ... Q.pdf?dl=0

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 11 sty 2017, 17:17
autor: annak2
Yavi pisze:
annak2 pisze:Cześć,
pytanie od początkującego gracza: czy w trakcie plądrowania z wykorzystaniem karty Hołota konieczne jest użycie miecza czy wystarczą jedynie robotnicy?
Tylko ludzie, bez mieczy.
Przy okazji polecam nieoficjalne FAQ do Osadników, powinno się przydać przy dalszych partiach - https://www.dropbox.com/s/tr0wqxui7mp8g ... Q.pdf?dl=0
Wielkie dzięki:)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 15 sty 2017, 16:34
autor: LA Alan
Hejka mam pytanie odnośnie kart akcji. Czy jeżeli trzeba wydać ludzika i np kamień aby dostać punkty, to czy zamiast kamienia można dać złoto. Do tej pory graliśmy że musiał być to konkretny surowiec narysowany na karcie i powiem szczerzę ze grało dobrze. Nowa osobo zasiała ziarno wątpliwości i teraz sam nie wiem czy to nie było by zbyt łatwo.