Pan Lodowego Ogrodu - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: RedImp »

demiurg pisze:Prosiłbym o odpowiedź na poniższe pytania:
1) Czy można kupować ulepszenia do jednostek, których nie ma na planszy?
Tak.
demiurg pisze:2) Jeżeli zamykam region i po redukcji znaczników wpływów zostaje mi w tym regionie 1 znacznik wpływu i 1 znacznik niezależnej nacji, to mogę punktować za ten zamknięty region w następnych turach?
Tak.
Zamknięty region tylko punktuje - nie daje zasobów.
demiurg pisze:3) Jeżeli w jednej turze w żmijowym gardle umieściłem 2 znaczniki akcji i przychodzi moja kolej (w żmijowym gardle) to rozpatruje od razu te 2 akcje?
Tak.
demiurg pisze:4) Jeżeli na koniec tury mam tyko jeden znacznik wpływu umieszczony za figurką Vuko, to na początku tury dostaje 2 znaczniki wpływu (bo ten zasłonięty się nie liczy) czy tylko 1 znacznik wpływu (bo ten zasłonięty się liczy)?
Otrzymujesz 1 znacznik wpływu, który umieszczasz na planszy w dowolnym regionie.
demiurg pisze:5) Jeżeli dominuje w regionie w którym jest Cierń i np. 3 uroczyska to dostaje 3 dodatkowe żetony czynnika M czy tylko 1?

Z góry dziękuje za odpowiedź!
Dostajesz 3 dodatkowe Czynniki M.
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: RedImp »

demiurg pisze:Jeszcze odnośnie otrzymywania znaczników wpływu na początku tury. Co w sytuacji jeśli dwóch graczy otrzymuje znaczniki wpływów, np. pierwszy gracz 2 znaczniki wpływów, drugi gracz 1 znacznik wpływu, który umieszcza je na planszy jako pierwszy, według kolejności z poprzedniej tury? Czy umieszczają je naprzemiennie ? Nie znalazłem nic na ten temat w instrukcji.
Dzieje się to przed fazą Inicjatywy, więc kolejność z końca poprzedniej tury. Rozkładają na przemian zgodnie z kolejnością.
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Cin »

RedImp pisze:
Rocy7 pisze:W sumie zadawałem zbliżone pytanie, ale wolę dopytać niż źle grać, kupując jednostki specjalne płacimy czynnikiem M poziomu jednostki? Czyli 1 poziom za 1 za jednostki 1 poziomu, 2 poziom czynnika M za 2 poziom jednostki itp. ?
1 Czynnik M za jedną przywołaną jednostkę specjalną - bez znaczenia jest poziom.
No to teraz to ja już nic nie rozumiem - to po co te poziomy?
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: zakwas »

Cin pisze:
RedImp pisze:
Rocy7 pisze:W sumie zadawałem zbliżone pytanie, ale wolę dopytać niż źle grać, kupując jednostki specjalne płacimy czynnikiem M poziomu jednostki? Czyli 1 poziom za 1 za jednostki 1 poziomu, 2 poziom czynnika M za 2 poziom jednostki itp. ?
1 Czynnik M za jedną przywołaną jednostkę specjalną - bez znaczenia jest poziom.
No to teraz to ja już nic nie rozumiem - to po co te poziomy?
Punkty wytrzymałości, zdolności specjalne (w trzecim można dublować), ilość ruchów czynnika M potrzebnego na przesunięcie Czynnika M, ilość wpływu płynących z jednostek...
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Cin »

zakwas pisze:Punkty wytrzymałości, zdolności specjalne (w trzecim można dublować), ilość ruchów czynnika M potrzebnego na przesunięcie Czynnika M, ilość wpływu płynących z jednostek...
Nie o to pytam.
RedImp pisze:
Rocy7 pisze:W sumie zadawałem zbliżone pytanie, ale wolę dopytać niż źle grać, kupując jednostki specjalne płacimy czynnikiem M poziomu jednostki? Czyli 1 poziom za 1 za jednostki 1 poziomu, 2 poziom czynnika M za 2 poziom jednostki itp. ?
1 Czynnik M za jedną przywołaną jednostkę specjalną - bez znaczenia jest poziom.
Co sugeruje, że mogę przywołać jednostki drugiego poziomu czynnikiem M z pierwszego. A jak teraz doczytałem instrukcję to wcale jasno z niej nie wynika, że tak nie jest.
metyu
Posty: 381
Rejestracja: 12 gru 2012, 11:08
Been thanked: 1 time

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: metyu »

Jednostki przywołujesz w te sposób:

Najpierw przesuwasz czynnik m do okienka odpowiadającego poziomowi jednostki i za ten czynnik z odpowiedniego okienka przywołujesz jednostkę; jedna jednostka kosztuje jeden czynnik m.
Czyli chcąc przywołać 3 kraby musisz mieć 3 żetony czynnika m w okienku nr 1, chcąc przywołać wywernę musisz mieć 1 żeton czynnika m w okienku nr 3.
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Cin »

metyu pisze:Jednostki przywołujesz w te sposób:

Najpierw przesuwasz czynnik m do okienka odpowiadającego poziomowi jednostki i za ten czynnik z odpowiedniego okienka przywołujesz jednostkę; jedna jednostka kosztuje jeden czynnik m.
Czyli chcąc przywołać 3 kraby musisz mieć 3 żetony czynnika m w okienku nr 1, chcąc przywołać wywernę musisz mieć 1 żeton czynnika m w okienku nr 3.
Wiem, tak grałem. Naprawdę proponuję najpierw przeczytać o co pytam, a dopiero potem odpowiadać.
metyu
Posty: 381
Rejestracja: 12 gru 2012, 11:08
Been thanked: 1 time

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: metyu »

To ja nie rozumiem, czego nie rozumiesz :?
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Cin »

Ja wszystko rozumiem. Aczkolwiek skróty myślowe RedImpa potrafią namieszać w głowie - nie będę trzeci raz cytował, patrz wyżej.
Chociaż, tak prawdę mówiąc, to z polskiej instrukcji wcale też to bezpośrednio nie wynika.
instrukcja pisze:Zwiększ znacznik Martwego Śniegu o +1, poświęć wybraną liczbę żetonów
czynnika M tylko z jednego poziomu na twojej karcie postaci, by przywołać
jednostki specjalne (każda jednostka wymagała poświęcenia 1 żetonu
Czynnika M) do regionu/regionów, w którym posiadasz już wpływy.
Przesuń swój znacznik reputacji w dół na torze o wartość równą liczbie
poświęconego Czynnika M x wybrany poziom. Nie musisz wydawać wszystkich
żetonów Czynnika M z wybranego poziomu.
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: zakwas »

Dobra, już wiem o co Ci chodzi, faktycznie jest to sformułowane niefortunnie niejasno, mimo że wiadomo o co chodzi. :)
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: RedImp »

Dokonaliśmy edycji wcześniejszej odpowiedzi i dla jasności wklejamy ją jeszcze raz w bardziej rozbudowanej wersji:
Rocy7 pisze:W sumie zadawałem zbliżone pytanie, ale wolę dopytać niż źle grać, kupując jednostki specjalne płacimy czynnikiem M poziomu jednostki? Czyli 1 poziom za 1 za jednostki 1 poziomu, 2 poziom czynnika M za 2 poziom jednostki itp. ?
1 Czynnik M za jedną przywołaną jednostkę specjalną np.
- przywołując dwie jednostki drugiego poziomu płacimy 2 żetony czynnika M z poziomu Nr 2 na karcie postaci,
- przywołując jedną jednostkę drugiego poziomu płacimy 1 żeton czynnika M z poziomu Nr 2 na karcie postaci,
- przywołując jedną jednostkę trzeciego poziomu płacimy 1 żeton czynnika M z poziomu Nr 3 na karcie postaci,
- przywołując trzy jednostki pierwszego poziomu płacimy 3 żeton czynnika M z poziomu Nr 1 na karcie postaci,
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Rocy7 »

W kwestii czynienia, każda z poddakcji porusza martwy śnieg o + 1, jeśli gra wykona wszystkie 3?
Zwiększ znacznik Martwego Śniegu o +1, poświęć wybraną liczbę żetonów czynnika M tylko z jednego poziomu na twojej karcie postaci, by przywołać jednostki specjalne (każda jednostka wymagała poświęcenia 1 żetonu Czynnika M) do regionu/regionów, w którym posiadasz już wpływy. Przesuń swój znacznik reputacji w dół na torze o wartość równą liczbie poświęconego Czynnika M x wybrany poziom.
Czyli 2 jednostki 2 poziomu równa się = martwy śnieg + 4 (+1 za akcje)?
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Cin »

I tu też jesteś :)
Rocy7 pisze:Czyli 2 jednostki 2 poziomu równa się = martwy śnieg + 4 (+1 za akcje)?
Samo przywołanie 2 jednostek 2 poziomu to martwy śnieg +1 (to jest jedna akcja)
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: farmer »

Rocy7 pisze:W kwestii czynienia, każda z poddakcji porusza martwy śnieg o + 1, jeśli gra wykona wszystkie 3?
Zwiększ znacznik Martwego Śniegu o +1, poświęć wybraną liczbę żetonów czynnika M tylko z jednego poziomu na twojej karcie postaci, by przywołać jednostki specjalne (każda jednostka wymagała poświęcenia 1 żetonu Czynnika M) do regionu/regionów, w którym posiadasz już wpływy. Przesuń swój znacznik reputacji w dół na torze o wartość równą liczbie poświęconego Czynnika M x wybrany poziom.
Czyli 2 jednostki 2 poziomu równa się = martwy śnieg + 4 (+1 za akcje)?
Pierwsza akcja na Czynieniu:
przesuwasz 2 znaczniki M z 0 na 2.
Przesuwasz:
-1 reputacji
-1 Martwy Śnieg

Druga akcja na Czynieniu:
usuwasz 2 znaczniki M z pola o wartości 2.
Przesuwasz:
- 4 reputacji (bo jeden znacznik za 2 + drugi znacznik za 2)
- 1 Martwy Śnieg

Zawsze, kiedy wykonujesz jakąkolwiek akcję Czynienia przesuwasz Martwy Śniego o 1.
Nigdy więcej.
Nigdy mniej.

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
vpatyk
Posty: 7
Rejestracja: 09 wrz 2014, 11:05

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: vpatyk »

Czyli teoretycznie jedną akcją czynienia mogę przywołać wszystkie 6 jednostek (np. 3 kraby, dwóch grajków i wiwernę) , czy też jedną akcją mogę przywołać tylko jednostki z danego poziomu (np 3 kraby)?

Jeśli wariant pierwszy, to czy w ramach "dokupywania ulepszeń" mogę jedną akcją kupić kilka ulepszeń?

Jeszcze zastanawiam się nad zakończeniem gry- mianowicie czy jeśli gracz przy fazie dominacji z regionu o niższym nr wykona swój cel specjalny, to czy robimy dalej dominację, czy też kończymy grę, bo teoretycznie może się okazać, że przy rozpatrywaniu dominacji dalszych regionów - wszyscy gracze zrealizują cele specjalne.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

vpatyk pisze:Czyli teoretycznie jedną akcją czynienia mogę przywołać wszystkie 6 jednostek (np. 3 kraby, dwóch grajków i wiwernę) , czy też jedną akcją mogę przywołać tylko jednostki z danego poziomu (np 3 kraby)?
Jedna akcja = przywołanie jednostek z jednego poziomu w dowolnej liczbie (np. 3 kraby).
vpatyk pisze:Jeśli wariant pierwszy, to czy w ramach "dokupywania ulepszeń" mogę jedną akcją kupić kilka ulepszeń?
Nie. Jedna akcja = jedno ulepszenie.
Natomiast za jeden pion na polu czynienia, możesz wykonać każdą akcję czynienia raz (czyli jeden pion pozwala kupić jedno ulepszenie ORAZ przywołać jednostki jednego poziomu ORAZ przesunąć czynnik M).
vpatyk pisze:Jeszcze zastanawiam się nad zakończeniem gry- mianowicie czy jeśli gracz przy fazie dominacji z regionu o niższym nr wykona swój cel specjalny, to czy robimy dalej dominację, czy też kończymy grę, bo teoretycznie może się okazać, że przy rozpatrywaniu dominacji dalszych regionów - wszyscy gracze zrealizują cele specjalne.
Była o tym mowa wcześniej - dogrywasz rundę do końca. Jeżeli więcej graczy zrealizuje cele, to decydują punkty zwycięstwa.
demiurg
Posty: 40
Rejestracja: 04 gru 2013, 12:44
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: demiurg »

1) czy jednostka trzeciego poziomu może mieć również 3 ulepszenia tego samego rodzaju?
2) jeżeli jednostka trzeciego poziomu ma 2 ulepszenia "Dominacja" to te ekstra +2 wpływu bierze się zawsze pod uwagę, np. gdy
a) jednostka ta jest w regionie gdzie rozpatruje się dominacje
b) jednostka ta jest w regionie sąsiednim do regionu gdzie rozpatrywana jest dominacja (jeżeli jest remis)
c) przy określaniu regionu do, którego ma udać się Vuko
3) jeżeli jednostka 3 poziomu ma dwa ulepszenia "szybkość" to przy rozpatrywaniu tej zdolności oczywiście może się ruszyć o 2 regiony?
4) jeżeli w regionie zdominowanym przez Callo znajduje się figurka Koszmaru to gracz może, a nie musi położyć żeton koszmaru (ponieważ zdolność koszmar jest dostępna na karcie postaci - a zdolności te można, a nie trzeba wykorzystać podczas dominacji w regionie) ?
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: zakwas »

demiurg pisze:1) czy jednostka trzeciego poziomu może mieć również 3 ulepszenia tego samego rodzaju?
Strona 11:
"Jednostki pierwszego i drugiego poziomu nie mogą posiadać dwóch takich samych zdolności. Jednostek trzeciego poziomu to ograniczenie nie dotyczy."

Wynika z tego, że mogą, choć wynika nie bezpośrednio.
demiurg pisze:2) jeżeli jednostka trzeciego poziomu ma 2 ulepszenia "Dominacja" to te ekstra +2 wpływu bierze się zawsze pod uwagę, np. gdy
a) jednostka ta jest w regionie gdzie rozpatruje się dominacje
Tak.
demiurg pisze:b) jednostka ta jest w regionie sąsiednim do regionu gdzie rozpatrywana jest dominacja (jeżeli jest remis)
Tak.
demiurg pisze:c) przy określaniu regionu do, którego ma udać się Vuko
Też tak. :)

Choć zastanawiającym jest, że dominacja jest zdolnością specjalną (strona 13), a "Zdolności specjalne jednostek w fazie dominacji działają raz w jednym regionie", to nielogicznym byłoby używanie tego hexa tylko raz, np. do rozpatrzenia remisu. Dobrze gdyby RedImp skomentował.
demiurg pisze:3) jeżeli jednostka 3 poziomu ma dwa ulepszenia "szybkość" to przy rozpatrywaniu tej zdolności oczywiście może się ruszyć o 2 regiony?
Nie jest to opisane, ale z wcześniejszych odpowiedzi udzielanych przez RedImp wynika, że możesz, zwłaszcza, że można ruszyć się dwa razy jedną jednostką na polu [Ruch] płacąc dwa złote Gwichty.
demiurg pisze:4) jeżeli w regionie zdominowanym przez Callo znajduje się figurka Koszmaru to gracz może, a nie musi położyć żeton koszmaru (ponieważ zdolność koszmar jest dostępna na karcie postaci - a zdolności te można, a nie trzeba wykorzystać podczas dominacji w regionie) ?
Znaczniki koszmarów są nielimitowane, więc ich położenie jest zwyczajnie na korzyść gracza, w instrukcji stoi strona 15: "jeżeli w regionie zdominowanym przez Callo znajduje się Koszmar, to gracz umieszcza w nim żeton koszmaru."
Nie "może umieścić", więc odpowiedź się nasuwa sama. ;)
demiurg
Posty: 40
Rejestracja: 04 gru 2013, 12:44
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: demiurg »

Dzięki za odpowiedź. Co do punktu 4) to mam pewną wątpliwość. Na stronie 13 instrukcji jest zapis "Tylko gracz, który dominuje w regionie może użyć zdolności jednostek specjalnych działających tylko w fazie dominacji oraz zrealizować swój cel" Wyżej nad tym zapisem są wymienione zdolności, które działają w fazie dominacji, wśród nich jest zdolność Koszmar. Z tego zapisu wynika, że mogę, a nie muszę używać tej zdolności. Dodatkowo w FAQ padło pytanie (faza dominacji) czy trzeba uruchomić wszystkie akcje specjalne jednostek (głównie chodziło o zmianę znaczników przez Fauna) i Redimp udzielił odpowiedzi "Nie musisz uruchamiać wszystkich. Używasz ich jak chcesz" Skoro nie musze używać specjalnej zdolności "faun" to na tej samej zasadzie nie powinienem być zmuszony używać zdolności "koszmar". Może na stronie 15 opisana jest po prostu zdolność koszmar, a to czy można/trzeba jej użyć wyjaśnia przytoczony na początku zapis na stronie 13.
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: zakwas »

Na pewno zalmknięcie regionu jest obowiązkowe (Faunem). Co do działania Koszmaru, to faktycznie możesz jednak mieć rację, w końcu możesz nie chcieć zamykać regionu tak, by Koszmar zginął po postawieniu drugiego znacznika w regionie z Faunem...
demiurg
Posty: 40
Rejestracja: 04 gru 2013, 12:44
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: demiurg »

zakwas pisze:Na pewno zalmknięcie regionu jest obowiązkowe (Faunem).
Dokładnie, nie jest to jego specjalna zdolność wyszczególniona na stronie 13, więc nie można decydować. Trzeba wykonać kiedy zostanie spełniony warunek.
white_wolv
Posty: 17
Rejestracja: 30 lip 2014, 12:59

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: white_wolv »

Czy jesli znajduje sie na ostatnim polu reputacji (-9) ale na wierzchu (czyli mam lepsza reputacje od tego co pode mna) to w sytuacji w ktorej znowu będę czynić (a przeciwnik nie) to mój żeton zamieni się miejscami ?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: WRS »

Instrukcja na str. 7 (kolumna po prawej) pisze:Na torze reputacji mamy odwrotną sytuacją i gracz, którego znacznik znajduje się na dole stosu ma najlepszą reputację.
czyli a zatem, czyniąc włazi się pod spód!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
white_wolv
Posty: 17
Rejestracja: 30 lip 2014, 12:59

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: white_wolv »

WRS pisze:
Instrukcja na str. 7 (kolumna po prawej) pisze:Na torze reputacji mamy odwrotną sytuacją i gracz, którego znacznik znajduje się na dole stosu ma najlepszą reputację.
czyli a zatem, czyniąc włazi się pod spód!
Ok, ale dalej pozostaje pytanie kwestii zamieniania kolejności na stosie w sytuacji gdy obaj gracze osiągną minimum i jeden z nich dalej wykonuje akcję czynienia a drugi nie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: WRS »

Zupełnie się zgadzam.
Zwłaszcza w przypadku, gdy wszyscy są już zupełnie zdeprawowani...
I co? Za każdą strzałkę w dół, o jeden znacznik gracza w dół?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ODPOWIEDZ