1944: Wyścig do Renu - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: Andy »

Kolejne niezbędne poprawki. Ze zdania "If there is a hand symbol on the Recon card..." (s.8 ) - trzeba wyrzucić "If", bo wszystkie sześć kart Recon MA symbol dłoni. Z tego samego powodu w polskiej wersji ze zdania "Karty Resistance oraz Recon, jeśli są oznaczone symbolem dłoni..." (s.7) - należy usunąć "oraz Recon".

Ta kwestia budzi ciągłą konfuzję na BGG: http://boardgamegeek.com/article/16350842#16350842
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: ozy »

Tak, dokładnie.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: veljarek »

Ja mam pytanie odnośnie zasad bo zdarzyła nam się podczas rozgrywki 3-osobowej następująca sytuacja, iż w zasobach nie było cieżarówek bo wszystkie były w zasobach graczy (nie na mapie) i co wtedy?
Co mam zrobić by doprowadzić ponownie do fazy zaopatrzenia - wziąć akcją 0 ciężarówek z zasobów ?
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: ozy »

Tak - ale tylko ten gracz, który ma wolny limit, tzn. nie ma jeszcze 12 ciężarówek w puli.
Jeśli 3 graczy naraz "kisi" ciężarówki, to może dojść do sytuacji, o której piszesz. Ale wtedy seria faz logistyki powinna szybko zakończyć grę, bo taki stan wspiera tylko i wyłącznie gracza, który ma najwięcej medali. :)
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
daaz
Posty: 49
Rejestracja: 29 mar 2011, 12:35
Been thanked: 1 time

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: daaz »

A ja mam taka wątpliwość. W instrukcji zarówno polskiej jak i angielskiej jest napisane ze znaczniki oporu kładziemy na pola sąsiadujące z polami zwycięstwa, flagami oporu lub znacznikami oporu. I jednocześnie jest przykład gdzie pokazano ze w Nijmegen nie wolno położyć znacznika choć sąsiaduje z arnhem które to pole jest polem zwycięstwa.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 784 times
Been thanked: 1226 times
Kontakt:

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: mat_eyo »

Błędny przecinek jest w tym zdaniu, było to już wałkowane ;) powinno być na polach zwycięstwa z flagą oporu lub polach ze znacznikiem oporu. W takiej sytuacji Arnhem się nie łapie.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: Andy »

Powtarzające się problemy graczy (ujawniane na BGG) dowodzą, że trzeba koniecznie w rozdziale Przygotowanie do gry (i Setting Up The Game) połączyć informacje o przygotowaniu ciężarówek. Czyli o rozdaniu po 6 na gracza i umieszczeniu 6 na planszy. Widać, że umieszczenie tych informacji w dwóch miejscach powoduje pomijanie jednej z nich.
http://www.boardgamegeek.com/thread/118 ... usion-help
http://www.boardgamegeek.com/thread/118 ... s-and-coun
Ostatnio zmieniony 30 sie 2014, 13:38 przez Andy, łącznie zmieniany 1 raz.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: ozy »

To jest ciekawy problem, bo rzecz jest opisana wprost w instrukcji i akurat w tym aspekcie pytania graczy mnie dziwią. Rozdział jest uzasadniony, bo w jednym miejscu piszemy o komponentach graczy, a w drugim o rzeczach wspólnych. Ciekawe. :)
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: Andy »

Przyczyna rozdzielenia była zawsze dla mnie jasna. Ale równie jasny jest efekt rozdzielenia ;-)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
daaz
Posty: 49
Rejestracja: 29 mar 2011, 12:35
Been thanked: 1 time

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: daaz »

Mam takie pytanie bo mieliśmy o to spór. W instrukcji jest napisane ze w razie remisu w liczbie medali liczy sie liczba pokonanych dywizji. I tu był problem. Bo jest użyte słowo "wymieniać" karty dywizji na medale a w przykładzie ze zrzutem desantowym jest napisane ze karty dywizji "wymienione " na medal "odkładamy" do " pudełka". Czyli w moim rozumieniu jeśli wymieniłem na medal to te dywizje sie nie liczą przy remisie jako pokonane, nie liczą sie także te które zostały wymienione na medale na końcu gry. Liczą sie tylko te które zostały nie wymienione. Ale w instrukcji nie jest jasno to napisane w przykładzie remisów. Wiec był spór czy nie dostawać medalu za 5 ammo plus medale za pancerne a przy remisie liczyć wszystkie pokonane przez gracza. Bo może być tak ze jeden z graczy wymieni wszystkie pokonane dywizje na medale i będzie miał np 6 medali i ani jednej dywizji a drugi będzie miał 6 medali i np 1 dywizje z 1ammo której nie może wymienić na medal i to ten drugi gracz wygrał ? ( choć może być tak ze ten pierwszy w trakcie gry więcej dywizji pokonał?). Choć to logiczne to dla mnie sprawa nie jest jasna. jak wymieniam i odkładam do pudełka to rozumiem ze już mnie te karty nie interesują. Czy ktos mógłby pomoc jak grać prawidłowo?
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: Lord Voldemort »

Wygrywa ten, kto pokonal wiecej dywizji, nawet tych 'wymienionych'.
W drugim wydaniu przepis ten bedzie poprawiony i po zdobyciu 5-tej kostki amunicji na pokonanych dywizjach (bez medalu) otrzymuje sie dodatkowy medal.
daaz
Posty: 49
Rejestracja: 29 mar 2011, 12:35
Been thanked: 1 time

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: daaz »

To mam jeszcze jedno pytanie .Czy jeśli wykonujemy manewr okrążenia i zamykamy miasta np z medalami to otrzymujemy je automatycznie ( te medale)? I czy to samo dotyczy miast-twierdz ?
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: Andy »

Miasta z medalami tak. Miasta z oznaczeniami oporu nie.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
foxxiak
Posty: 83
Rejestracja: 28 kwie 2010, 11:37
Lokalizacja: Pruszków, Łódź

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: foxxiak »

Witam

Mam pewne wątpliwości co do zasady umieszczania surowców na kartach korpusów bez poświęcania akcji. Konkretnie chodzi mi o pierwszy krok ruchu korpusu, który ma zapełnione wszystkie 6 miejsc na swojej karcie, a zaczyna swój ruch z pola na którym znajdują sie surowce.

Przykład:

1. Korpus posiada na swojej karcie 1 znacznik paliwa i 5 znaczników amunicji
2. Gracz chce przemieścić ten korpus z pola, na którym znajduje sie 1 znacznik paliwa
3. Gracz poświęca jedyny znacznik paliwa z karty tego korpusu by rozpocząć akcje ruchu
4. Przed przesunieciem korpusu z pola początkowego, gracz zabiera leżący tam znacznik paliwa i umieszcza na karcie korpusu
5. Gracz kontynuuje ruch korpusu posiadając na jego karcie 1 znacznik paliwa i 5 znaczników amunicji

Pytanie czy ruch wg powyższego schematu jest dozwolony, czy raczej w pkt.4 Gracz nie może zabrać leżącego na startowym polu surowca, i kontynuuje ruch korpusu bez żadnego znacznika paliwa?
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: kwiatosz »

Jest dozwolony, nawet wcześniej w tym temacie został nazwany dobrym zarządzaniem logistycznym, czy jakoś tak :)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 784 times
Been thanked: 1226 times
Kontakt:

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: mat_eyo »

Możesz tak zrobić i szczerze mówiąc jest to jedyny słuszny sposób. Takiego ruchu powinien nauczyć się każdy początkujący generał ;)
Awatar użytkownika
foxxiak
Posty: 83
Rejestracja: 28 kwie 2010, 11:37
Lokalizacja: Pruszków, Łódź

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: foxxiak »

Rzeczywiście jest to już w tym wątku opisane:) dzięki

uff ale tu sie trzeba noglowkowac, niby tylko trzy korpusy a tyle możliwości :)
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: Andy »

foxxiak pisze:uff ale tu sie trzeba noglowkowac, niby tylko trzy korpusy a tyle możliwości :)
Czasem cztery :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 784 times
Been thanked: 1226 times
Kontakt:

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: mat_eyo »

Ale wtedy, paradoksalnie, wyborów jakby mniej ;)
Awatar użytkownika
foxxiak
Posty: 83
Rejestracja: 28 kwie 2010, 11:37
Lokalizacja: Pruszków, Łódź

1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: foxxiak »

Czy to nie dziwne ze w wariancie solo, miasto Worms na froncie Pattona (tuż przy Renie na samym południu) nie ma na starcie liczbowego znacznika niemieckiego oporu ?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: WRS »

Wydaje się zbędny.
Wejście do Worms niewiele daje, potem i tak trzeba bić się w Manheim albo w Mainz.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
foxxiak
Posty: 83
Rejestracja: 28 kwie 2010, 11:37
Lokalizacja: Pruszków, Łódź

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: foxxiak »

Hej, mam pytanie odnośnie wariantu solo Bradem. Które miasta wspólne (biało czerwone i biało niebieskie) są dostępne do zadobycia? Wg instrukcji cześć z nich jest zablokowana i nie można na nie wchodzić korpusem (np Bruxelles) a inne odwrotnie (np. Aachen)
Awatar użytkownika
foxxiak
Posty: 83
Rejestracja: 28 kwie 2010, 11:37
Lokalizacja: Pruszków, Łódź

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: foxxiak »

Powtrzam pytanie:) chyba że jest tak banalne że nie warto odpisywać:)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: WRS »

Instrukcja na str. 15 pisze:Wszystkie pola wspólne gracz traktuje tak, jakby były wyłącznie w jego kolorze.
Wyjątek: Na potrzeby wariantu solo rozgrywanego Bradleyem, Bruksela i Maastricht są wyłączone z pasa działań armii Bradleya (należy umieścić tam znaczniki Monty’ego).
Zatem tylko te dwa miasta należy pominąć grając Bradleyem.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
foxxiak
Posty: 83
Rejestracja: 28 kwie 2010, 11:37
Lokalizacja: Pruszków, Łódź

Re: 1944: Wyścig do Renu (1944: Race to the Rhine)

Post autor: foxxiak »

Czyli jednak nie doczytałem :) dzięki
ODPOWIEDZ