Project Football
: 28 sty 2014, 18:26
Witam,
część osób z tego forum zna mnie osobiście, z częścią miałem kontakt w różnych tematach lub przez PM. Na początek jednak napiszę parę słów o swojej osobie. Gry planszowe wciągnęły mnie nie tak dawno temu (jakieś 2,5 roku temu zacząłem grać, niecałe 2 lata temu zacząłem kupować gry). Poznałem wiele tytułów w różnych klimatach jednak jakoś rok temu zacząłem się zastanawiać nad grą odwzorowującą piłkę nożną na planszy. Nie miałem doświadczenia z żadną (poza starymi "piłkarzykami" na sprężynkach i tym podobnych rzeczach wydanych w latach 80tych i na początku 90tych). Grałem w dwie bardzo dobre gry wyścigowe (Formula D i Rallyman), ba nawet udaną (choć mocno uproszczoną) pozycję z futbolu amerykańskiego (1st & Goal), jednak po obejrzeniu recenzji i filmików nie potrafiłem znaleźć ciekawej pozycji jeśli chodzi o nasz europejski futbol.
Jako dziennikarz sportowy z wykształcenia zdaje sobie sprawę, z dużego skomplikowania samej dyscypliny. Podejrzewam, że właśnie owe skomplikowanie bardzo utrudnia stworzenie gry, która będzie odwzorowywać prawdziwe boisko i jednocześnie będzie posiadała zrozumiałe zasady i przede wszystkim będzie grywalna na planszy.
Mniej więcej od wakacji mam w głowie dużo pomysłów żeby spróbować zrobić coś takiego jednak nie mogłem połączyć ich wszystkich w całość. Brak spójnego konceptu spowodował poddanie się bez próby na etapie pomysłu. Jednak okazało się, że gdzieś w podświadomości projekt cały czas dojrzewał, analizowałem poznawane mechaniki innych gier w celu implementacji ich do stworzenia czegoś swojego. I tak oto niedawno udało mi się zestawić parę mechanik ze sobą, które zdają się mieć sens i dają nadzieję na to że będą dobrze współgrać ze sobą. Po dokładniejszym przemyśleniu i "odgrywaniu" w głowie przebiegu takiej gry w ten weekend projekt zrobienia wersji testowej ruszył.
Wypadałoby skończyć ten pewnie dosyć nudny i przydługawy wstęp. Dodam tylko że temat jest założony po to żeby mieć kontrole i motywację dalszej pracy nad projektem (ciężej porzucić coś co zostało publicznie powiedziane, szczególnie jeżeli pojawia się zainteresowanie projektem). Ma mi także pomóc określić jak duże zainteresowanie jest takim tytułem, a także pomóc pozbierać pomysły na elementy które trzeba będzie dodać lub które będą wymagały poprawek.
Tak więc czym jest PROJECT FOOTBALL?
W założeniu będzie to próba przeniesienia na planszę meczu piłkarskiego. Podstawowe informacje:
1.PLANSZA -Rozgrywka będzie odbywać się na planszy pokrytej hexami (chyba najlepszy pomysł na pola w takiej grze) w początkowym założeniu 1 hex będzie się równać 1 metrowi w świecie rzeczywistym. Jednak w takim wypadku problemem może okazać się wielkość planszy, ale nad tym siedzi kolega, który dostał wytyczne o ilości pól, wraz z informacją że nie może to być olbrzymie i musi być czytelne (choć szykuje się na możliwość że będzie rozmiarowo podobna do Mage Wars czy Police Precinct, generalnie zastanawia mnie jakie maksymalne wymiary znajdowałby się w tolerancji ). Rozgrywka odbywać się będzie na planszy pokrytej hexami (1 hex będzie się równał około 2,5 metra w rzeczywistości). Plansza ma wymiary około 62x46cm (czyli około 31x23 hexów) z tym że końcowa wersja planszy będzie trochę większa, ponieważ pomoc dla graczy planuję umieścić na planszy.
2.DRUŻYNY - Każdy gracz będzie kontrolował drużynę składającą się z 18 zawodników (2 bramkarzy i 16 zawodników z pola). Drużynę będzie się kompletować metodą draftu używając specjalnej talii zawodników (będzie podzielona na bramkarzy i zawodników z pola). Przewiduję również możliwość zrobienia reprezentacji, dodatkowo każdy zawodnik będzie miał swoją wartość na karcie, więc będzie można rozegrać coś w rodzaju sezonu, lub umówić się na określoną wartość drużyny i w taki sposób budować team.
3. ZAWODNICY - Karta zawodnika będzie zawierała imię i nazwisko, lub pseudonim piłkarza, jego narodowość, preferowaną pozycję na boisku. Dodatkowo każdy zawodnik będzie opisany statystykami(SZYBKOŚĆ, DRYBLING, STRZAŁ, ODBIÓR, PODANIA, TECHNIKA, ODPORNOŚĆ NA KONTUZJE, STAŁE FRAGMENTY, RZUTY KARNE, UMIEJĘTNOŚCI BRAMKARSKIE)(SZYBKOŚĆ, GRA GŁOWĄ, STRZAŁ, ODBIÓR, PODANIA, TECHNIKA, ODPORNOŚĆ NA KONTUZJE, STAŁE FRAGMENTY GRY, RZUTY KARNE, UMIEJĘTNOŚCI BRAMKARSKIE). Bramkarze będą opisani swoimi specjalnymi statystykami (SZYBKOŚĆ, OBRONA STRZAŁÓW, OBRONA "SAM NA SAM", OBRONA RZUTÓW KARNYCH, ODBIÓR, PODANIA, TECHNIKA, ODPORNOŚĆ NA KONTUZJE, STAŁE FRAGMENTY, RZUTY KARNE)(SZYBKOŚĆ, OBRONA STRZAŁÓW, SOBRONA RZUTÓW KARNYCH, ODBIÓR, PODANIA, TECHNIKA, ODPORNOŚĆ NA KONTUZJE, STAŁE FRAGMENTY, RZUTY KARNE, GRA W POLU). Zakres atrybutów będzie ustalony w przedziale 1-20. Na chwilę obecną w wersji testowej jest stworzonych łącznie ponad 200 zawodników. Zawodnicy w wersji testowej są stworzeni na bazie prawdziwych piłkarzy (łącznie z imieniem i nazwiskiem żeby się lepiej testowało), jednak w finalnej produkcji na 99% nie będzie licencji więc nazwiska będą albo fikcyjne, albo lekko przekręcone (w zależności od statusu prawnego). Dodatkowo pula zawodników do testów jest specjalnie zawyżona żeby wypróbować różne kombinacje. W puli testowej są zawodnicy z najlepszych klubów europy, jednak nie wykluczam w przyszłości dodania słabszych zawodników żeby zobaczyć jak będzie to wpływało na rozgrywkę.
4. ROZGRYWKA - Główna mechanika rozgrywki będzie opierała się na kartach. Zagrywając karty będzie można ruszyć i/lub wykonać akcję (ODBIÓR, STRZAŁ, PODANIE) zawodnikami.1 tura będzie odpowiadała 1 minucie gry, na turę składają się 2 zagrane karty (po 1 karcie na gracza). 1 tura będzie odpowiadała 3 minutom gry, na turę składa się 1 zagrana karta (czyli podczas połowy zagrywa się dokładnie 16 kart (45+3 minuty przedłużone). Czas gry jaki udaje nam się zwykle osiągnąć to 2 godziny razem z draftem, także sam mecz zwykle trwa około 90 minut w rzeczywistości + czas na draft.
5. ELEMENTY PIŁKARSKIE - Spisałem zasady dla chyba każdej boiskowej sytuacji takiej jak strzały, podania, odbiory, faule, kartki, rzuty karne, wolne, rożne, auty, spalone, zmiany, a nawet kontuzje, czy też błędy arbitrów przy odgwizdywaniu spalonych. Jeżeli sobie o czymś przypomnę to będę kombinował czy jest to na tyle istotne żeby to dodać. W tym aspekcie możecie też coś proponować bo jestem tylko człowiekiem i mogło mi coś istotnego wylecieć z głowy (i nie nie przewiduje przekupywania sędziów...no może w jakimś dodatku ).
5. TESTY - Większość testów będzie opartych na rzutach d20w niektórych przypadkach będzie potrzeba użycia d6. Na chwilę obecną w grze znajdują się zarówno testy zwykłe (rzut kością, dodać modyfikator i porównać z atrybutem zawodnika), jak i testy przeciwstawne (dwóch graczy rzuca kośćmi, dodają modyfikatory, dodają konkretne testowane atrybuty do wyniku po czym porównują końcowe wyniki i określają kto i o ile jest lepszy). Na chwilę obecną w grze znajdują się zarówno testy zwykłe (Bierzemy testowany atrybut i odejmujemy wszelkie ujemne modyfikatory + rzucamy k20, jeżeli wynik na kości jest mniejszy lub równy od zmodyfikowanego atrybutu test się udał), jak i testy przeciwstawne (dwóch graczy bierze odpowiednie atrybuty i odejmują odpowiednie modyfikatory + każdy z graczy rzuca d20 i odejmuje wynik rzutu od zmodyfikowanego atrybutu, po czym odejmują od siebie swoje wyniki i sprawdzają w odpowiedniej tabelce co się stało). Oczywiście zastosowane zostały krytyczne porażki, oraz krytyczne sukcesy.
Wspomniany wyżej stan jest mocno testowy. Zdaję sobie sprawę że niektóre rzeczy mogą być za bardzo skomplikowane i będą musiały wylecieć lub zostać uproszczone. Już teraz patrząc na zasady myślę że będzie trzeba dużo zmieniać i modyfikować żeby gra nie okazała się za bardzo skomplikowana, jednak może "w praniu" wyjdzie lepiej niż się spodziewałem. Dodatkowo chciałbym zachować jak największą płynność gry więc zasady muszą być intuicyjne i w minimalnym stopniu odrywać od rozgrywki (co nie jestem pewien czy na chwilę obecną udaje się), ale jak wspomniałem wszystko wyjdzie w testach. Należy się spodziewać że ewentualna finalna wersja może być dosyć ciężką "ameritrashową" pozycją. Piłka nożna niestety ma dużo zasad i jest nieprzewidywalna i właśnie to będę próbował jak najlepiej uchwycić, przy maksymalnym zoptymalizowaniu zasad kierując się ograniczeniami gier planszowych, żeby zapewnić przyjemność i łatwość rozgrywki.
Zdaję sobie też sprawę że to wszystko może okazać się jedną wielką klapą, ale przynajmniej będę miał w świadomości że spróbowałem coś zrobić.
Aktualizacje i timeline będę prowadził w drugim poście tego tematu żeby wszystko było w miarę czytelne. Spodziewam się wersji testowej gry najpóźniej do końca lutego, choć mam duże przesłanki żeby wierzyć iż uda się ją zrobić już w pierwszej połowie przyszłego miesiąca. Wtedy też zaczną się zamknięte testy, jednak na pewno będę szukał chętnych osób do testowania więc zapraszam do kontaktu. A tymczasem otwieram ewentualną dyskusję na temat projektu. Jeżeli ktoś ma jakieś pytania, pomysły, czy po prostu chce o nim porozmawiać to miejsce na to jest w tym temacie .
część osób z tego forum zna mnie osobiście, z częścią miałem kontakt w różnych tematach lub przez PM. Na początek jednak napiszę parę słów o swojej osobie. Gry planszowe wciągnęły mnie nie tak dawno temu (jakieś 2,5 roku temu zacząłem grać, niecałe 2 lata temu zacząłem kupować gry). Poznałem wiele tytułów w różnych klimatach jednak jakoś rok temu zacząłem się zastanawiać nad grą odwzorowującą piłkę nożną na planszy. Nie miałem doświadczenia z żadną (poza starymi "piłkarzykami" na sprężynkach i tym podobnych rzeczach wydanych w latach 80tych i na początku 90tych). Grałem w dwie bardzo dobre gry wyścigowe (Formula D i Rallyman), ba nawet udaną (choć mocno uproszczoną) pozycję z futbolu amerykańskiego (1st & Goal), jednak po obejrzeniu recenzji i filmików nie potrafiłem znaleźć ciekawej pozycji jeśli chodzi o nasz europejski futbol.
Jako dziennikarz sportowy z wykształcenia zdaje sobie sprawę, z dużego skomplikowania samej dyscypliny. Podejrzewam, że właśnie owe skomplikowanie bardzo utrudnia stworzenie gry, która będzie odwzorowywać prawdziwe boisko i jednocześnie będzie posiadała zrozumiałe zasady i przede wszystkim będzie grywalna na planszy.
Mniej więcej od wakacji mam w głowie dużo pomysłów żeby spróbować zrobić coś takiego jednak nie mogłem połączyć ich wszystkich w całość. Brak spójnego konceptu spowodował poddanie się bez próby na etapie pomysłu. Jednak okazało się, że gdzieś w podświadomości projekt cały czas dojrzewał, analizowałem poznawane mechaniki innych gier w celu implementacji ich do stworzenia czegoś swojego. I tak oto niedawno udało mi się zestawić parę mechanik ze sobą, które zdają się mieć sens i dają nadzieję na to że będą dobrze współgrać ze sobą. Po dokładniejszym przemyśleniu i "odgrywaniu" w głowie przebiegu takiej gry w ten weekend projekt zrobienia wersji testowej ruszył.
Wypadałoby skończyć ten pewnie dosyć nudny i przydługawy wstęp. Dodam tylko że temat jest założony po to żeby mieć kontrole i motywację dalszej pracy nad projektem (ciężej porzucić coś co zostało publicznie powiedziane, szczególnie jeżeli pojawia się zainteresowanie projektem). Ma mi także pomóc określić jak duże zainteresowanie jest takim tytułem, a także pomóc pozbierać pomysły na elementy które trzeba będzie dodać lub które będą wymagały poprawek.
Tak więc czym jest PROJECT FOOTBALL?
W założeniu będzie to próba przeniesienia na planszę meczu piłkarskiego. Podstawowe informacje:
1.PLANSZA -
2.DRUŻYNY - Każdy gracz będzie kontrolował drużynę składającą się z 18 zawodników (2 bramkarzy i 16 zawodników z pola). Drużynę będzie się kompletować metodą draftu używając specjalnej talii zawodników (będzie podzielona na bramkarzy i zawodników z pola). Przewiduję również możliwość zrobienia reprezentacji, dodatkowo każdy zawodnik będzie miał swoją wartość na karcie, więc będzie można rozegrać coś w rodzaju sezonu, lub umówić się na określoną wartość drużyny i w taki sposób budować team.
3. ZAWODNICY - Karta zawodnika będzie zawierała imię i nazwisko, lub pseudonim piłkarza, jego narodowość, preferowaną pozycję na boisku. Dodatkowo każdy zawodnik będzie opisany statystykami
4. ROZGRYWKA - Główna mechanika rozgrywki będzie opierała się na kartach. Zagrywając karty będzie można ruszyć i/lub wykonać akcję (ODBIÓR, STRZAŁ, PODANIE) zawodnikami.
5. ELEMENTY PIŁKARSKIE - Spisałem zasady dla chyba każdej boiskowej sytuacji takiej jak strzały, podania, odbiory, faule, kartki, rzuty karne, wolne, rożne, auty, spalone, zmiany, a nawet kontuzje, czy też błędy arbitrów przy odgwizdywaniu spalonych. Jeżeli sobie o czymś przypomnę to będę kombinował czy jest to na tyle istotne żeby to dodać. W tym aspekcie możecie też coś proponować bo jestem tylko człowiekiem i mogło mi coś istotnego wylecieć z głowy (i nie nie przewiduje przekupywania sędziów...no może w jakimś dodatku ).
5. TESTY - Większość testów będzie opartych na rzutach d20
Wspomniany wyżej stan jest mocno testowy. Zdaję sobie sprawę że niektóre rzeczy mogą być za bardzo skomplikowane i będą musiały wylecieć lub zostać uproszczone. Już teraz patrząc na zasady myślę że będzie trzeba dużo zmieniać i modyfikować żeby gra nie okazała się za bardzo skomplikowana, jednak może "w praniu" wyjdzie lepiej niż się spodziewałem. Dodatkowo chciałbym zachować jak największą płynność gry więc zasady muszą być intuicyjne i w minimalnym stopniu odrywać od rozgrywki (co nie jestem pewien czy na chwilę obecną udaje się), ale jak wspomniałem wszystko wyjdzie w testach. Należy się spodziewać że ewentualna finalna wersja może być dosyć ciężką "ameritrashową" pozycją. Piłka nożna niestety ma dużo zasad i jest nieprzewidywalna i właśnie to będę próbował jak najlepiej uchwycić, przy maksymalnym zoptymalizowaniu zasad kierując się ograniczeniami gier planszowych, żeby zapewnić przyjemność i łatwość rozgrywki.
Zdaję sobie też sprawę że to wszystko może okazać się jedną wielką klapą, ale przynajmniej będę miał w świadomości że spróbowałem coś zrobić.
Aktualizacje i timeline będę prowadził w drugim poście tego tematu żeby wszystko było w miarę czytelne. Spodziewam się wersji testowej gry najpóźniej do końca lutego, choć mam duże przesłanki żeby wierzyć iż uda się ją zrobić już w pierwszej połowie przyszłego miesiąca. Wtedy też zaczną się zamknięte testy, jednak na pewno będę szukał chętnych osób do testowania więc zapraszam do kontaktu. A tymczasem otwieram ewentualną dyskusję na temat projektu. Jeżeli ktoś ma jakieś pytania, pomysły, czy po prostu chce o nim porozmawiać to miejsce na to jest w tym temacie .