Strona 1 z 4

Kawerna (Caverna) - pytania, zasady

: 16 lis 2013, 16:51
autor: Bea
W instrukcji jest napisane, że rubiny można używać w każdej chwili. Czy to oznacza że można je użyć również poza swoją kolejką?

Re: Caverna

: 17 lis 2013, 08:07
autor: Perpetka
Tak.

(chociaż nie bardzo kojarzę sytuację, żeby to miało znaczenie, czy robisz to poza kolejką, czy na końcu poprzedniej)

Re: Caverna

: 09 gru 2013, 12:15
autor: Bea
Kolejne pytanie dla upewnienia się. Na polanie gdzie stoją psy można umieścić o jedną owcę więcej niż jest psów. Czy jest jakiś limit tych zwierząt? zarówno psów jak i owiec? Ile ich tam można upchać na jednym poletku?

Re: Caverna

: 18 gru 2013, 14:37
autor: bogas
Bea pisze:Kolejne pytanie dla upewnienia się. Na polanie gdzie stoją psy można umieścić o jedną owcę więcej niż jest psów. Czy jest jakiś limit tych zwierząt? zarówno psów jak i owiec? Ile ich tam można upchać na jednym poletku?
Pytanie co prawda wisi tu już chwilę, ale może jeszcze nie jest za późno ;) Nie ma limitu co do psów i tym samym owiec, które są przez psy pilnowane. Taki klatkowy chów owiec z wolnego wybiegu :mrgreen:

Re: Caverna

: 31 sty 2015, 21:13
autor: zomboni
Nurtuje mnie takie pytanie: czy mogę zamienić pastwisko na pole (orne)?

Re: Caverna

: 01 lut 2015, 11:01
autor: GrzeL
zomboni pisze:Nurtuje mnie takie pytanie: czy mogę zamienić pastwisko na pole (orne)?
Nie.

Re: Caverna

: 29 sie 2015, 18:51
autor: aaxxee
Witam, czy usprawnienie magazyn czesci mozna wykorzystac wielokrotnie podczas rundy?

Re: Caverna

: 29 sie 2015, 20:36
autor: GrzeL
aaxxee pisze:Witam, czy usprawnienie magazyn czesci mozna wykorzystac wielokrotnie podczas rundy?
Tak.

Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 24 wrz 2015, 15:32
autor: Pynio
Dzień dobry :)

Nie znalazłem tematu dotyczacego tej nowości (w wersji polskiej) na naszym rynku :)

2 pytania:

1. Opis żetonu żebrania - dotyczy w instrukcji utraty 3 złotych punktów, na rysunku sa natomiast 3 złote monety. Rozumiem, że rysunek jest błędny (wydaje mi się niewielka kara utrata 3 monet, jeśli nie ma się jedzenia).
2. Po dobraniu 3 czerwonego pytajnika na kartę żniw, każdy kolejny uaktywnia ostatnia opcje z tej karty, dobrze rozumuję?

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 24 wrz 2015, 15:45
autor: carlos
Pynio pisze:Dzień dobry :)

Nie znalazłem tematu dotyczacego tej nowości (w wersji polskiej) na naszym rynku :)

2 pytania:

1. Opis żetonu żebrania - dotyczy w instrukcji utraty 3 złotych punktów, na rysunku sa natomiast 3 złote monety. Rozumiem, że rysunek jest błędny (wydaje mi się niewielka kara utrata 3 monet, jeśli nie ma się jedzenia).
2. Po dobraniu 3 czerwonego pytajnika na kartę żniw, każdy kolejny uaktywnia ostatnia opcje z tej karty, dobrze rozumuję?
ad.1 Tracisz punkty/monety na koniec gry.

ad2. Nie do końca... Każdy znak zapytania uaktywnia kolejną opcję z karty (są 3 takie żetony i 3 opcje na karcie).

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 24 wrz 2015, 16:20
autor: Pynio
ad 1. "...na koniec gry tracisz 3 złote punkty za każdy żeton żebrania. "

Tak stoi w instrukcji. Na rysunku jest natomiast biedny krasnolud i ikona złota (zwykłego).
Ty napisałeś punkty / monety... jestem w kompletnej konfuzji ;)

ad.2

Dzięki! Jeśli są tylko 3 żetony z pytajnikiem to wszystko jasne. Nie wiedziałem dokładnie ile ich jest.

Tak już z innej beczki... Ciekawi mnie ta sytuacja z trzema krowami w pokoju śniadaniowym... czemu akurat krowy, czemu trzy i czemu w pokoju śniadaniowym??? :)

EDIT.

Strona 20 instrukcji:
"Każdy obszar pastwiska służy do hodowli dwóch zwierząt tego samego rodzaju."

"Nie możesz wykorzystać psa do pilnowania owiec na pastwisku, na którym w tym samym czasie znajdują się również inne zwierzęta hodowlane."

Rozumiem zatem, że na dużym pastwisku można mieć dwa rodzaje zwierzat? Czyli duże pastwisko to dwa osobne obszary? Byłem przekonany do tej pory czytajac, że jednak duże pastwisko to jeden obszar.

Str 5 instrukcji (z rysunkiem): "Na dużym pastwisku z oborą możesz hodować do 8 zwierząt jednego rodzaju."

Ostatni EDIT:

Czy dzik to "zwierze hodowlane"? W sensie można go trzymać w domu?

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 24 wrz 2015, 18:04
autor: Veridiana
ad. 1
Na koniec gry monety przeliczane są na punkty w stosunku 1:1. Nie roztkliwiając się nad nomenklaturą, chodzi o to, że na koniec gry za każdy żeton żebrania tracisz 3 punkty. po prostu.

ad. pastwisko
Na każdym pastwisku można trzymać jeden rodzaj zwierząt. To główna zasada. Z psami sprawa ma się inaczej. Psy możesz trzymać GDZIEKOLWIEK, nawet na stole. Ale jeśli pies ma pilnować owiec (czyli stworzyć dla nich jakby dodatkowy "obszar", na którym mogą przebywać), to może to robić jedynie na pustych polach łąk (w tym ogrodzonych, czyli na pastwiskach). nie może tych pól współdzielić z innymi zwierzętami.

ad. dzik
Tak, dzik to zwierzę hodowlane i można go trzymać w domu. jedynie pies nie jest zwierzątkiem hodowlanym.

ad. krowy
Just because ;)

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 27 wrz 2015, 19:03
autor: Gottfryd
Witam.
Jak to jest z tym dostawianiem dodatkowych plansz dla większej liczby graczy.
Jak rozumiem dla graczy 1-3 dostawiamy planszę 1-3, a dla graczy 4-7, dostawiamy 4-7.
Dodatkowo dla 3 graczy dostawiamy 1 mała dla 3 graczy, a dla 4 już żadnej dodatkowej?
Dla 5 większą z tych dodatkowych plansz, dla 6 też, a dla 7 i większą i mniejszą. (Oczywiście właściwymi stronami.)
Generalnie chodzi o to, że dla większej ilości graczy jest więcej miejsc do wykorzystania.
Ale wychodzi na to, że dla 4 graczy jest mniej miejsc niż dla 3. Gdyby ta najmniejsza plansza była dla graczy 3-4, to by mniej więcej to pasowało, ale tak, to jakoś mi nie pasuje.
Może jednak powinno być 3-4?
Pozdrawiam.

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 27 wrz 2015, 22:46
autor: Pynio
Trzy pytanka:

1. Zbiory żniw. Widzę, że w grze przykładaja ogromną wagę do tego co jest narysowane. Na żniwach zatem są narysowane dwa warzywka / 3 sianka i strzałką w górę. Czy tylko wtedy można zbierać żniwa? Nie jest to dla mnie logiczne (dodatkowo w instrukcji jest napisane, że obsiewać można pola, które stały się puste), zbieraliśmy zatem uprawy z każdego pola, na którym coś było, a nie tylko w momencie, którym rysunek odpowiadał rzeczywistości.

2. Rozumiem, że zaraz przed karmieniem mogę przerobić zwierzaczka hodowlanego na jedzenie.

3. Czy I poziomowa nagroda odnośnie upgradu wszystkich krasnali jest osobną nagrodą? (jako trzecia dostępna na tym polu)

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 28 wrz 2015, 01:58
autor: GrzeL
Wątek z zasadami do Caverny/Kawerny już jest:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 42&t=26544
Gottfryd pisze:Witam.
Jak to jest z tym dostawianiem dodatkowych plansz dla większej liczby graczy.
Jak rozumiem dla graczy 1-3 dostawiamy planszę 1-3, a dla graczy 4-7, dostawiamy 4-7.
Dodatkowo dla 3 graczy dostawiamy 1 mała dla 3 graczy, a dla 4 już żadnej dodatkowej?
Dla 5 większą z tych dodatkowych plansz, dla 6 też, a dla 7 i większą i mniejszą. (Oczywiście właściwymi stronami.)
Generalnie chodzi o to, że dla większej ilości graczy jest więcej miejsc do wykorzystania.
Ale wychodzi na to, że dla 4 graczy jest mniej miejsc niż dla 3. Gdyby ta najmniejsza plansza była dla graczy 3-4, to by mniej więcej to pasowało, ale tak, to jakoś mi nie pasuje.
Może jednak powinno być 3-4?
Pozdrawiam.
Istotniejsza od ilości pól jest ich moc i tu raczej trzeba zaufać autorowi i testerom, że tak ma być.
Pynio pisze:Trzy pytanka:

1. Zbiory żniw. Widzę, że w grze przykładaja ogromną wagę do tego co jest narysowane. Na żniwach zatem są narysowane dwa warzywka / 3 sianka i strzałką w górę. Czy tylko wtedy można zbierać żniwa? Nie jest to dla mnie logiczne (dodatkowo w instrukcji jest napisane, że obsiewać można pola, które stały się puste), zbieraliśmy zatem uprawy z każdego pola, na którym coś było, a nie tylko w momencie, którym rysunek odpowiadał rzeczywistości.

2. Rozumiem, że zaraz przed karmieniem mogę przerobić zwierzaczka hodowlanego na jedzenie.

3. Czy I poziomowa nagroda odnośnie upgradu wszystkich krasnali jest osobną nagrodą? (jako trzecia dostępna na tym polu)
Ad 1
Nie.

Ad 2
Tak.

Ad 3
Tak.

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 01 paź 2015, 12:12
autor: aaxxee
Veridiana pisze: ad. pastwisko
Na każdym pastwisku można trzymać jeden rodzaj zwierząt. To główna zasada. Z psami sprawa ma się inaczej. Psy możesz trzymać GDZIEKOLWIEK, nawet na stole. Ale jeśli pies ma pilnować owiec (czyli stworzyć dla nich jakby dodatkowy "obszar", na którym mogą przebywać), to może to robić jedynie na pustych polach łąk (w tym ogrodzonych, czyli na pastwiskach). nie może tych pól współdzielić z innymi zwierzętami.
Z zapisu na stronie 20 w "ważnych informacjach dotyczących hodowli zwierząt" wynika że na dużym pastwisku można trzymać dwa rodzaje zwierząt np owce i krowy po 2 sztuki ale nie można wykorzystać wtedy psów do zwiększenia liczby owiec na tym pastwisku.

"Nie możesz wykorzystać psa do pilnowania owiec na
pastwisku, na którym w tym samym czasie znajdują się również
inne zwierzęta hodowlane" Z tego zdana wynika że na pastwisku znajdują się już owce i inne zwierzęta, nie możemy korzystać tylko z bonusów psów:)

Z drugiej strony ten zapis:
"Na pastwiskach możesz trzymać tylko zwierzęta hodowlane. Każdy obszar
pastwiska służy do hodowli dwóch zwierząt tego samego rodzaju. (Np. małe
pastwisko mieści 2 zwierzęta hodowlane, a duże pastwisko mieści ich 4.)"

Nie pozwala na trzymanie różnych gatunków na tym samym pastwisku.

Sprzeczność?

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 01 paź 2015, 14:02
autor: GrzeL
aaxxee pisze:
Veridiana pisze: ad. pastwisko
Na każdym pastwisku można trzymać jeden rodzaj zwierząt. To główna zasada. Z psami sprawa ma się inaczej. Psy możesz trzymać GDZIEKOLWIEK, nawet na stole. Ale jeśli pies ma pilnować owiec (czyli stworzyć dla nich jakby dodatkowy "obszar", na którym mogą przebywać), to może to robić jedynie na pustych polach łąk (w tym ogrodzonych, czyli na pastwiskach). nie może tych pól współdzielić z innymi zwierzętami.
Z zapisu na stronie 20 w "ważnych informacjach dotyczących hodowli zwierząt" wynika że na dużym pastwisku można trzymać dwa rodzaje zwierząt np owce i krowy po 2 sztuki ale nie można wykorzystać wtedy psów do zwiększenia liczby owiec na tym pastwisku.

"Nie możesz wykorzystać psa do pilnowania owiec na
pastwisku, na którym w tym samym czasie znajdują się również
inne zwierzęta hodowlane" Z tego zdana wynika że na pastwisku znajdują się już owce i inne zwierzęta, nie możemy korzystać tylko z bonusów psów:)

Z drugiej strony ten zapis:
"Na pastwiskach możesz trzymać tylko zwierzęta hodowlane. Każdy obszar
pastwiska służy do hodowli dwóch zwierząt tego samego rodzaju. (Np. małe
pastwisko mieści 2 zwierzęta hodowlane, a duże pastwisko mieści ich 4.)"

Nie pozwala na trzymanie różnych gatunków na tym samym pastwisku.

Sprzeczność?
Nie ma sprzeczności.
Nie możesz wykorzystać psa do pilnowania owiec na pastwisku, na którym w tym samym czasie znajdują się również inne zwierzęta hodowlane.
Z tego zdania nie wynika, aby można było hodować dwa rodzaje zwierząt na jednym pastwisku. Tylko podkreślają, że psy (które pozwalają trzymać owce w miejscach i w ilościach normalnie nie dostępnych dla innych zwierząt), nie pozwalają ich trzymać na pastwisku z innymi zwierzętami. Psy nie dodają dodatkowej pojemności pastwiska czy też łąki, ale ja zmieniają całkowicie jej zasady jej ustalania.
Na planszy obok masz zmiany w hodowli zwierząt w porównaniu z Agricolą i tam nie ma informacji o możliwości trzymania dwóch rodzajów zwierząt na jednym pastwisku.

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 01 paź 2015, 15:11
autor: aaxxee
W takim razie zapis ten trzeba rozumieć że użycie psów nie tworzy wyjątku od reguły: jedno pastwisko dla jednego gatunku.

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 11 paź 2015, 23:11
autor: stan29
1. Czy podczas wyprawy kartą Kuźnia ulepszamy naszego krasnoluda o 1 czy 3 poziomy?
2. Podobne pytanie z Przygodą, ulepszamy o 1 czy 2 poziomy?
3. Jeżeli wykładamy nową kartę akcji Hodowlę owiec lub osłów to od razu kładziemy po jednym zwierzaku na to pole?
4. Gdy zbieramy żniwa to możemy zamienić zboże/warzywa na jedzenie a potem wykarmić krasnoludy czy przed żniwami musimy mieć wyliczoną liczbę jedzenia?

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 12 paź 2015, 00:40
autor: GrzeL
stan29 pisze:1. Czy podczas wyprawy kartą Kuźnia ulepszamy naszego krasnoluda o 1 czy 3 poziomy?
2. Podobne pytanie z Przygodą, ulepszamy o 1 czy 2 poziomy?
3. Jeżeli wykładamy nową kartę akcji Hodowlę owiec lub osłów to od razu kładziemy po jednym zwierzaku na to pole?
4. Gdy zbieramy żniwa to możemy zamienić zboże/warzywa na jedzenie a potem wykarmić krasnoludy czy przed żniwami musimy mieć wyliczoną liczbę jedzenia?
Ad 1
1.

Ad 2
2 razy o 1.

Ad 3
Tak.

Ad 4
Możemy wymienić na jedzenie.

Re: Kawerna - Rolnicy z Jaskiń

: 12 paź 2015, 07:56
autor: Veridiana
aaxxee pisze:W takim razie zapis ten trzeba rozumieć że użycie psów nie tworzy wyjątku od reguły: jedno pastwisko dla jednego gatunku.
Dokładnie.
A zdanie, które wprowadza zamieszanie "Nie możesz wykorzystać psa do pilnowania owiec na pastwisku, na którym w tym samym czasie znajdują się również inne zwierzęta hodowlane" jest po prostu niefortunnie sformułowane.

Re: Caverna

: 02 lis 2015, 19:14
autor: Paskudnik
O co chodzi z zakrywaniem i odkrywaniem pola Pragnienie potomstwa/Wielkie pragnienie potomstwa w wariancie jednoosobowym? Czy tzn. że w wariancie wieloosobowym ono jest zawsze odkryte, ale dostępne dopiero od czwartej rundy?

Re: Caverna

: 02 lis 2015, 23:58
autor: stan29
Pragnienie potomstwa jest dostępne dopiero w 4 rundzie, natomiast Wielkie pragnienie potomstwa po odkryciu Życie potomstwa. Jest to karta, która zawsze pojawia się w tym samym momencie, więc nie ma znaczenia czy będzie widoczna czy też nie skoro i tak jej nie można użyc do 4 rundy.

Re: Caverna

: 20 lis 2015, 06:12
autor: Pynio
1. Czy bezpośrednio po odkryciu 3 czerwonego żetonu z pytajnikiem są wykonywane żniwa? (Oczywiście z ograniczeniem nakładanym przez trzeci pytajnik) - do tej pory grałem, że tak, ale chyba źle.
2. Czy wybierając łupy z misji wojskowej można brać obie rzeczy z danego poziomu czy tylko jedną. - do tej pory grałem, że jak wezmę np. owcę to nie brałem siana, które było po znaku "/"

Re: Caverna

: 20 lis 2015, 08:36
autor: detrytusek
Pynio pisze:1. Czy bezpośrednio po odkryciu 3 czerwonego żetonu z pytajnikiem są wykonywane żniwa? (Oczywiście z ograniczeniem nakładanym przez trzeci pytajnik) - do tej pory grałem, że tak, ale chyba źle.
2. Czy wybierając łupy z misji wojskowej można brać obie rzeczy z danego poziomu czy tylko jedną. - do tej pory grałem, że jak wezmę np. owcę to nie brałem siana, które było po znaku "/"
1. Wg mnie - to zależy kiedy odkryjesz. Są tacy, którzy grają w ciemno i odkrywają żeton po wysłaniu krasnoludów do pracy, a są tacy, którzy przed. Wg mnie grasz jak zawsze czyli 3 czerwony znacznik rozpatrujesz po wysłaniu wszystkich do pracy
2. Grasz dobrze

Sam mam pytanie:

Jeśli nie mam miejsca na wszystkie dostępne zwierzęta to wypuszczam nadmiar wolno czy mogę przerobić na żarcie?
W instrukcji jest napisane, że muszę mieć miejsce na planszy, nie mogę trzymać w zasobach ale można przerobić na jedzenie. Czy to jest ogólne stwierdzenie, że można czy w tym konkretnym przypadku?