Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: warlock »

KamradziejTomal pisze: 02 gru 2021, 13:54
Darkstorm pisze: 02 gru 2021, 13:18 A czy dodatek do Tzolkina wyszedł po Polsku? Gdzie nie szukam to angielskie pudła...
O ile wiem, nigdy nie był przetłumaczony - jest trochę tekstu na kartonikach od plemion ale to objaśnienie symboliki zdolności. Cała reszta (no poza instrukcją) to pismo obrazkowe.
Nie no przecież Plemiona i Przepowiednie są PL.
Awatar użytkownika
Seykan
Posty: 724
Rejestracja: 19 mar 2020, 11:57
Has thanked: 150 times
Been thanked: 155 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Seykan »

warlock pisze: 02 gru 2021, 14:01
KamradziejTomal pisze: 02 gru 2021, 13:54
Darkstorm pisze: 02 gru 2021, 13:18 A czy dodatek do Tzolkina wyszedł po Polsku? Gdzie nie szukam to angielskie pudła...
O ile wiem, nigdy nie był przetłumaczony - jest trochę tekstu na kartonikach od plemion ale to objaśnienie symboliki zdolności. Cała reszta (no poza instrukcją) to pismo obrazkowe.
Nie no przecież Plemiona i Przepowiednie są PL.
No właśnie, ostatnio kupiłem sobie ten dodatek, jeszcze leży nierozfoliowany, ale jest naklejka - że zawartość jest w j. polskim. Pudełko angielskie, to fakt.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: hipcio_stg »

Gra jest genialna! Mimo upływu lat w ogóle się nie zestarzała. Dodatek dla bardzo ogranych ludzi. Długo można grać bez dodatku i nadal świetnie się bawić. Szczególnie grając w podobnym gronie, gdzie każdy sukcesywnie się uczy. Koła są przepiękne. Gra za taką kasiorkę to wnet jak za darmo.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 986
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 731 times
Been thanked: 221 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Beskid »

seki pisze: 02 gru 2021, 13:57 Jeśli nasz na myśli tę samą strategie, którą ja mam to szczerze lepiej jej nie szerzyć bo psuje tę świetną grę. To moje zdanie więc nie będę jej tu przedstawiał i niech każdy bawi się poznając grę aż dojdzie pewnie sam do wniosku, która akcja z którego koła jest kluczowa.
KamradziejTomal pisze: 02 gru 2021, 10:33 W Teo też trzeba sobie sporo wykminić - jak tu porozstawiać towarzystwo na rondlu żeby zgarnąć to co się chce, jak grupować ludzików, kiedy ich blokować na polach, itp. ALE prawie zawsze możesz plan zmodyfikować i dobrze na tym wyjść.
W tym kontekście - czyżby Tzo był gorzej zbalansowany od Teo?
W sensie są tam tzw. strategie zwycięstwa, których poznanie zabija radość z gry?
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: KamradziejTomal »

Beskid pisze: 02 gru 2021, 14:49
seki pisze: 02 gru 2021, 13:57 Jeśli nasz na myśli tę samą strategie, którą ja mam to szczerze lepiej jej nie szerzyć bo psuje tę świetną grę. To moje zdanie więc nie będę jej tu przedstawiał i niech każdy bawi się poznając grę aż dojdzie pewnie sam do wniosku, która akcja z którego koła jest kluczowa.
KamradziejTomal pisze: 02 gru 2021, 10:33 W Teo też trzeba sobie sporo wykminić - jak tu porozstawiać towarzystwo na rondlu żeby zgarnąć to co się chce, jak grupować ludzików, kiedy ich blokować na polach, itp. ALE prawie zawsze możesz plan zmodyfikować i dobrze na tym wyjść.
W tym kontekście - czyżby Tzo był gorzej zbalansowany od Teo?
W sensie są tam tzw. strategie zwycięstwa, których poznanie zabija radość z gry?
Ja tam super wytrawnym graczem nie jestem więc jej nie odkryłem ;) Wiem że istnieją jakieś turbo ekstra zagrania ale nigdy się nie wczytywałem. Poza tym gram już tylko z dodatkiem który dorzuca klątwy skutecznie moim zdaniem łamiące sporo taktyk bo wymuszające granie bardziej pod nie (a są losowe). Obstawiam jednak, że w Teo też znajdziemy takie zagrania ;)
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: pvdel »

Beskid pisze: 02 gru 2021, 14:49
seki pisze: 02 gru 2021, 13:57 Jeśli nasz na myśli tę samą strategie, którą ja mam to szczerze lepiej jej nie szerzyć bo psuje tę świetną grę. To moje zdanie więc nie będę jej tu przedstawiał i niech każdy bawi się poznając grę aż dojdzie pewnie sam do wniosku, która akcja z którego koła jest kluczowa.
KamradziejTomal pisze: 02 gru 2021, 10:33 W Teo też trzeba sobie sporo wykminić - jak tu porozstawiać towarzystwo na rondlu żeby zgarnąć to co się chce, jak grupować ludzików, kiedy ich blokować na polach, itp. ALE prawie zawsze możesz plan zmodyfikować i dobrze na tym wyjść.
W tym kontekście - czyżby Tzo był gorzej zbalansowany od Teo?
W sensie są tam tzw. strategie zwycięstwa, których poznanie zabija radość z gry?

Jest dokładnie odwrotnie. Teo jest totalnie niezbalansowane i cierpi na brak porządnego developmentu (sorry Kuba i B&D), przez co sporej części akcji w ogóle nie opłaca się używać. Przyznał to zreszta sam Tascini. W jego nowych projektach widać, ze wciąż ma fajne pomysły, ale sam produkt finalny niestety konczy się zazwyczaj gra sprawiająca wrazenie nie skończonej/nie doszlifowanj/nie dotestowanej.

Tzolkin bije Teo, Tekhenu, Trismegistus itp. na głowę. Jest to po prostu o wiele lepsza gra i jeśli nie mówimy o hardkorowym minmaksowaniu wyników na BGA, jest tez dużo lepiej zbalansowana.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

seki pisze: 02 gru 2021, 13:57 Jeśli nasz na myśli tę samą strategie, którą ja mam to szczerze lepiej jej nie szerzyć bo psuje tę świetną grę. To moje zdanie więc nie będę jej tu przedstawiał i niech każdy bawi się poznając grę aż dojdzie pewnie sam do wniosku, która akcja z którego koła jest kluczowa.
Z tego co pamiętam to widziałem ze trzy opcje na dobre strategie. I faktycznie mi one trochę zepsuły i naprawiły grę, bo z jednej strony zatrybiłem jak stukać więcej PZ, ale z drugiej ta mnogość akcji stała się iluzoryczna.
No chyba, że dodatek to zmienia, ale tego już nie zdążyłem sprawdzić.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

pvdel pisze: 02 gru 2021, 15:30 przez co sporej części akcji w ogóle nie opłaca się używać.
W Tzolkinie jest tak samo. Tylko gra jest dla mnie i tak bardziej ciekawsza i w zasadach bardziej elegancka niż chociażby Theo.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: pvdel »

Dr. Nikczemniuk pisze: 02 gru 2021, 15:56
pvdel pisze: 02 gru 2021, 15:30 przez co sporej części akcji w ogóle nie opłaca się używać.
W Tzolkinie jest tak samo. Tylko gra jest dla mnie i tak bardziej ciekawsza i w zasadach bardziej elegancka niż chociażby Theo.
Tylko, ze w Teo to jest oczywiste i to widać już w pierwszych partiach, a potem się w tym tylko utwierdzasz. W Tzolkinie aby dojść do tego endgamu, gdzie rozumiesz jak kręcić kosmiczne wyniki i co jest dobre a co nie zajmuje mnóstwo czasu i przyjemnego odkrywania niuansów gry i strategii. Na takim casualowym domowym poziomie prawdopodobnie nawet nie dojdziesz do momentu żeby stwierdzić, które akcje są naprawdę dobre a które do całkowitego omijania. W Teo to jest informacja in your face od pierwszej partii.

Choć Teo tez lubię jako całokształt. Po prostu akceptuje jego niedoskonałości. ;)
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 986
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 731 times
Been thanked: 221 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Beskid »

Przyznaję, że zarówno koła zębate Tzo jak i obelisk z Tekhenu czy piramida w Teo robią wizualnie ucztę dla oczu :)
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

pvdel pisze: 02 gru 2021, 17:40 Na takim casualowym domowym poziomie prawdopodobnie nawet nie dojdziesz do momentu żeby stwierdzić, które akcje są naprawdę dobre a które do całkowitego omijania.
Zgadzam się z tobą ale pod jednym warunkiem, musiałbym nie wiedzieć o istnieniu tego forum i generalnie jakie kto wykręca wyniki.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 986
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 731 times
Been thanked: 221 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Beskid »

Mini-dodatki Święto Jedzenia / Spichlerz i Cysterna są częścią Tribes & Prophecies czy trzeba kupić osobno?
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Montesque »

Beskid pisze: 06 kwie 2022, 10:40 Mini-dodatki Święto Jedzenia / Spichlerz i Cysterna są częścią Tribes & Prophecies czy trzeba kupić osobno?
Osobno, to kafle promo.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 986
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 731 times
Been thanked: 221 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Beskid »

Montesque pisze: 06 kwie 2022, 10:58 Osobno, to kafle promo.
Dzięki za szybką odpowiedź, warto?
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Montesque »

Beskid pisze: 06 kwie 2022, 11:07
Montesque pisze: 06 kwie 2022, 10:58 Osobno, to kafle promo.
Dzięki za szybką odpowiedź, warto?
Pewnie, kosztują kilka złotych, więc możesz dorzucić do jakiegoś zamówienia. Zawsze to fajne urozmaicenie. Najlepszym kaflem promo jest Ek Chuah wg mnie.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 986
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 731 times
Been thanked: 221 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Beskid »

Montesque pisze: 06 kwie 2022, 11:19 Najlepszym kaflem promo jest Ek Chuah wg mnie.
A on przypadkiem nie był dorzucany przez Rebel razem z dużym dodatkiem Tribes?
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Montesque »

Beskid pisze: 06 kwie 2022, 18:59 A on przypadkiem nie był dorzucany przez Rebel razem z dużym dodatkiem Tribes?
Tego nie wiem. Ja swojego kupowałem osobno, bodajże od aleplanszówki.pl
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: hipcio_stg »

Beskid pisze: 06 kwie 2022, 18:59
Montesque pisze: 06 kwie 2022, 11:19 Najlepszym kaflem promo jest Ek Chuah wg mnie.
A on przypadkiem nie był dorzucany przez Rebel razem z dużym dodatkiem Tribes?
Te dodatki były chyba w kalendarzach adwentowych.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1675
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 876 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: XLR8 »

Czy z dodatkiem strategia wygrywająca to nadal konwersja złota na kukurydzę i następnie na surowce i zakup monumentów?
Graliśmy z dodatkiem dwa razy i nadal wygrałem obie partie w ten sposób nie karmiąc ludzi. Kolega zagrał raz na bga i ktoś z nim wygrał robiąc to samo.
Być może to był problem małego doświadczenia współgraczy i faktycznie dodatek balansuje grę.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: michalldz90 »

Ta taktyka zawsze będzie wygrywającą na 2 osoby. Tzolkin błyszczy kiedy gra się w pełnym składzie i jest najciaśniej na planszy. Wtedy trzeba się napocic żeby zrealizować swoją strategie a fajne budynki szybko znikają więc pakowanie się all in w surowce to taki trochę overkill.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Abizaas »

XLR8 pisze: 23 wrz 2022, 20:22 Czy z dodatkiem strategia wygrywająca to nadal konwersja złota na kukurydzę i następnie na surowce i zakup monumentów?
Graliśmy z dodatkiem dwa razy i nadal wygrałem obie partie w ten sposób nie karmiąc ludzi. Kolega zagrał raz na bga i ktoś z nim wygrał robiąc to samo.
Być może to był problem małego doświadczenia współgraczy i faktycznie dodatek balansuje grę.
Też to zauważyłem - w Tzolkinie co grę wszyscy ogarnięci robią dokładnie to samo, czyli idą na 3 poziom technologii zbierania i spamują akcję od zbierania złota, potem wymieniają wszystkie zasoby na 80 kukurydzy i mogą wybrać dowolne zasoby pasujące pod monumenty. Otrzymanie -15pkt na karmieniu nie boli bo wrócimy w późnej fazie gry. Mi to całkowicie zabija radość z grania w Tzolkina, gra oferuje tyle możliwości, a my całą grę konwertujemy złoto na kukurydzę.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
nahar
Posty: 1343
Rejestracja: 24 sty 2005, 21:11
Lokalizacja: Warszawa....teraz
Has thanked: 124 times
Been thanked: 85 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: nahar »

Dawno nie gralem, a w lidze Tzolkin kiedys grywalem w 1 dywizji i mozna bylo wygrac nie grajac "na kukurydze".
Primo gramy w 4 osoby.
Secundo gramy z dodatkiem.
Tertio gramy z osobami na swoim poziomie.

Minus 15 na karmieniu moglo sie odbic czkawka bo na pudle bywalo ciasno.

Ale to obserwacje sprzed wielu lat 2014--2016 glownie gralem, moze teraz sa jakies meta ruchy, ktorych wtedy nie bylo.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: michalldz90 »

zawsze można grać z wariantem limitu wymiany 20 kukurydzy na akcje (co liczone jest w dwie strony nie tylko surowce na kukurydzę, jeżeli w jednej akcji robimy jedno i drugie) jeśli ktoś ma w grupie kogoś kto już wymasterował tę strategię :) ale tak jak mówi poprzednik, w grupie gdzie jest wyrównany poziom ujemne punkty często decydują o zwycięstwie.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1675
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 876 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: XLR8 »

Zdecydowałem się wykupić Tzolkina jeszcze raz z dodatkiem, ale tym razem zagramy z wariantem zaproponowanym przez autora tzw market variant. Być może to będzie pierwsza gra z serii T, która u nas wytrzyma konkurencję ;)
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Post autor: Abizaas »

U nas niestety wszystkie partie Tzolkina wyglądają tak samo, wymaksuj technologię zbierania zasobów (ew. kukurydzy) i wykonuj Y5 + T4 do końca gry. Niżej zrzut z ostatniej partii 3 osobowej na bga.

Psuje to całą rozgrywkę, bo nie mamy żadnej zmienności - buduj byle co, bo masz dużo zasobów. Jeżeli zasoby nie odpowiadają budynkom (bo masz za dużo złota/kamienia) to wykonaj U2.

Macie na to jakieś rozwiązanie? Wariant 20 kukurydzy niestety nie pomaga.

Obrazek

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
ODPOWIEDZ