Troyes - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Troyes

Post autor: artch »

ad. 1
Zdobywasz 12 PZ
ad. 2
Przerzucasz tyle razy ile chcesz (oczywiście, patrząc na ubywające wpływy)
ad. 3
Ludzie całe życie szukają takich kostek, a ty się martwisz :)
ad. 4
Możesz tak zagrać.
Awatar użytkownika
muker
Posty: 308
Rejestracja: 11 mar 2010, 20:58
Lokalizacja: Zabrze

Re: Troyes

Post autor: muker »

ok dzięki wielkie, to dopiero pierwsza gra, ale kapitan wydaje się bardzo mocny w związku z tym, może potem zauważę jeszcze jakieś inne mocne połączenia
Awatar użytkownika
iscariot
Posty: 52
Rejestracja: 06 sie 2008, 16:12
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Troyes

Post autor: iscariot »

Na 4 odp to oczywiście tak, możesz nawet wydać czerwoną 6 (liczoną podwójnie w czasie walki z czarnymi kośćmi) a usuwasz czarną kość z 1 (oczywiście, jeżeli to najwyższa wartość na kostce).
Awatar użytkownika
muker
Posty: 308
Rejestracja: 11 mar 2010, 20:58
Lokalizacja: Zabrze

Re: Troyes

Post autor: muker »

Pytanie do mnicha.

Zamieniam jedną białą na 3 takie same, żółte. Czy mogę dwie żółte olać i wykorzystać tą jedną do wypchnięcia kogoś z zółtego budynku?

Białe karty z opóźnionym działaniem, mogę wykorzystać podczas akcji. Przez akcje to rozumie fazę akcji tak, czyli nie można podczas walki z wydarzeniami na początku tury?
Awatar użytkownika
iscariot
Posty: 52
Rejestracja: 06 sie 2008, 16:12
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Troyes

Post autor: iscariot »

muker pisze:Pytanie do mnicha.

Zamieniam jedną białą na 3 takie same, żółte. Czy mogę dwie żółte olać i wykorzystać tą jedną do wypchnięcia kogoś z zółtego budynku?
Hmmm dobre pytanie, ale wg mnie odpowiedź brzmi tak. Używasz jednej kości aby ustawić obywatela, resztę, niestety odrzucasz, jako niewykorzystane (bo nie może być sytuacji, że kości użyte do akcji nadal są na planszy - a tak jest w tej sytuacji - nasza biała kość zamieniła się w 3 żółte, ale nadal traktujemy to jako "1 kość").
muker pisze:Białe karty z opóźnionym działaniem, mogę wykorzystać podczas akcji. Przez akcje to rozumie fazę akcji tak, czyli nie można podczas walki z wydarzeniami na początku tury?


Nie, nie możesz.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

muker pisze: Zamieniam jedną białą na 3 takie same, żółte. Czy mogę dwie żółte olać i wykorzystać tą jedną do wypchnięcia kogoś z zółtego budynku?
Moim zdaniem nie można, bo w instrukcji jest napisane, że można użyć tylko jednej kostki, a po odpaleniu tej aktywności masz grupę trzech kostek, czyli błąd.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

A przy okazji mam pytanie, czy można użyć zakumulowanych wcześniej akcji (kosteczek na kartach) żeby zmodyfikować kostkę, aby wejść do jakiegoś budynku albo katedry?
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

palladinus pisze:A przy okazji mam pytanie, czy można użyć zakumulowanych wcześniej akcji (kosteczek na kartach) żeby zmodyfikować kostkę, aby wejść do jakiegoś budynku albo katedry?
OK, mój błąd. Pomyślałem o hipotetycznej sytuacji, a przecież w opisie działania kart jest napisane, że do tych akcji nie można używać modyfikatorów.
traxek
Posty: 104
Rejestracja: 16 sty 2010, 12:36
Lokalizacja: Warszawa

Re: Troyes

Post autor: traxek »

Witam,
mam kilka wątpliwości po pierwszej rozgrywce:

1) Denary za (sprzedane kostki lub działania aktywacyjne na kartach w mieście) są kładzione na naszym regionie. Czyli każdy gracz otrzyma je dopiero jak się skończy runda (wszyscy spasują), czy może ich użyć jak jest jeszcze jego ruch?
2) Ja gracz nie ma kostek to automatycznie spasował - i przysługuje mu denar za każdą jego kolejkę? Czy zawsze musi powiedzieć, że pasuje.
3) Czy jak gracz nie ma już swoich kostek dostępnych to może kupić od innych graczy jak go na to stać? Czy tylko może wykonać akcje z użyciem własnej kostki.
4) jak działa dokładnie karta Ksiądz (Priest)? czy za każda użytą swoją kosteczkę na tej karcie do każdej swojej żółtej kostki dodaje +3, czy +3 do sumy wszystkich kostek.
5) Jak gracz zabierze swojego ludzika z karty działań to jak jeszcze raz będzie chciał aktywować tą kartę to musi ponownie zapłacić za umieszczenie najemnika/pracownika?
6) Czy wszystkie kości powinny być symetryczne (na obu przeciwnych ściankach kostki suma wynosi 7). Mi się wydaję, że tak nie mam. Czy mam jakieś felerne kostki?!!!
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: mst »

1) Dostajesz pieniądze od razu.
2) Spasowanie nie ma nic wspólnego z posiadaniem swoich kostek - możesz przecież kupować kostki od przeciwników/miasta.
3) Może kupić.
4) Nie pamiętam jak wygląda ta karta ale jeśli jest na niej narysowane "+3" 3 razy to dodaje do każdej kostki w grupie, a jeśli tylko raz to do całej grupy
5) Zawsze suma oczek na przeciwległych ściankach K6 wynosi 7 :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Troyes

Post autor: melee »

mst pisze:2) Spasowanie nie ma nic wspólnego z posiadaniem swoich kostek - możesz przecież kupować kostki od przeciwników/miasta.
Ma o tyle, że jeśli masz kostki i pasujesz, dostajesz kasę.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: mst »

IMHO dostajesz kasę zawsze gdy spasujesz niezależnie od tego czy na planszy pozostały jeszcze jakieś twoje kostki czy nie (wiem, że zapis w angielskiej wersji instrukcji można w tym przypadku interpretować dwojako i że możnaby go minimalnie zmienić żeby nie zostawiał pola dla interpretacji; nie mam teraz czasu żeby sprawdzić co na ten temat mówi BGG ;-)).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

melee pisze:
mst pisze:2) Spasowanie nie ma nic wspólnego z posiadaniem swoich kostek - możesz przecież kupować kostki od przeciwników/miasta.
Ma o tyle, że jeśli masz kostki i pasujesz, dostajesz kasę.
Kasę dostajesz po spasowaniu nawet jak nie masz kostek w swoim dystrykcie. Wystarczy, że będą gdziekolwiek na planszy.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

traxek pisze:Witam,
5) Jak gracz zabierze swojego ludzika z karty działań to jak jeszcze raz będzie chciał aktywować tą kartę to musi ponownie zapłacić za umieszczenie najemnika/pracownika?
Oczywiście, że tak, chyba że to jest karta z klepsydrą i posiada tam jeszcze niezużyte kosteczki.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Troyes

Post autor: melee »

palladinus pisze:
melee pisze:
mst pisze:2) Spasowanie nie ma nic wspólnego z posiadaniem swoich kostek - możesz przecież kupować kostki od przeciwników/miasta.
Ma o tyle, że jeśli masz kostki i pasujesz, dostajesz kasę.
Kasę dostajesz po spasowaniu nawet jak nie masz kostek w swoim dystrykcie. Wystarczy, że będą gdziekolwiek na planszy.
Ale jest gdzieś taka informacja na BGG? Nie mam czasu szukać, a jestem dość pewien, że z instrukcji wynikało coś innego.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: mst »

BGG twierdzi tutaj: http://www.boardgamegeek.com/thread/658 ... n-2-player, że to błąd angielskiego tłumaczenia reguł. :-)

PS: chyba przestaję być legalistą jeśli chodzi o reguły bo niezależnie od reguł zupełnie nie odpowiadało mi, że kasę za pasowanie otrzymywałoby się tylko w przypadku posiadania swoich kostek na planszy ;-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

Na 99% jestem pewien.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Troyes

Post autor: melee »

mst pisze:BGG twierdzi tutaj: http://www.boardgamegeek.com/thread/658 ... n-2-player, że to błąd angielskiego tłumaczenia reguł. :-)

PS: chyba przestaję być legalistą jeśli chodzi o reguły bo niezależnie od reguł zupełnie nie odpowiadało mi, że kasę za pasowanie otrzymywałoby się tylko w przypadku posiadania swoich kostek na planszy ;-)
Zgoda, mi też ta zasada wydawała się absurdalna.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

Jest jeszcze jedna nieścisłość o wypchniętym kupcu z budynku. W instrukcji jest napisane, że dostaje się ich na końcu tury dopiero, a można wcześniej go zdjąć i użyć do postawienia gdzieś indziej.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Troyes

Post autor: melee »

to już duża różnica
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

W domysle - leza do konca tury, chyba ze ich nikt nie zdejmie wczesniej;)
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: mst »

Nie mam czasu na szukanie tego teraz w instrukcji ale zawsze tak grałem i na pewno sprawdzałem to też w instrukcji na prośbę mających wątpliwości. :-) IMHO w instrukcji jest mowa o tym, że ludki wypchnięte z budynków wracają do graczy na koniec tury (w domyśle jesli nadal tam się znajdują) ale wcześniej jest mowa o tym, że ludki z planszy (czyli z kart akcji i budynków, w tym wypchnięte z budynków) można przestawić na dowolną kartę akcji lub do budynku.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Troyes

Post autor: melee »

Może tak być, ale jeśli w jednym miejscu jest mowa, że można zdjąć ludziki, a w innym że z tego konkretnego pola leżą do końca tury, to powstaje domniemanie istnienia wyjątku.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: palladinus »

Dokładnie, czyli nieścisłość się pojawia. Swoją drogą jakieś FAQ mogłoby się pojawić.

Niby jest napisane, że można zabrać kupca z dowolnego miejsca na planszy, ale generalnie instrukcja jest słabo zredagowana, mimo że ma bardzo wiele przykładów. Jeszcze z jednym zapisem miałem wątpliwości, ale teraz nie pamiętam.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Troyes

Post autor: mst »

melee pisze:Może tak być, ale jeśli w jednym miejscu jest mowa, że można zdjąć ludziki, a w innym że z tego konkretnego pola leżą do końca tury, to powstaje domniemanie istnienia wyjątku.
W tym przypadku nie ma żadnej wątpliwości - dodatkowo przy opisie umieszczania ludzi na kartach akcji jest wprost mowa o tym, że można użyć ludzika wyrzuconego z budynku. :-)

IMHO instrukcja do Troyes jest napisana b.dobrze - zdecydowanie powyżej średniej dla złożonych eurogier. :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
ODPOWIEDZ