Wysokie Napięcie - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

zephyr pisze:Wg wersji instrukcji na stronie Rio Grande
Właśnie sprawdziłem, że istnieją przynajmniej dwie angolskie wersje przepisów.
Ja cytowałem ze starszej (29.X.2007). Zapomniałem, że mam na dysku wersję z RGG (10.III.2009).

Tak, to zupełnie rozwiewa moje (nasze) wątpliwości. Graliśmy prawidłowo, ale zgodnie ze starszą wersją zasad. Teraz - w kolejnych rozgrywkach - z pewnością zagramy zgodnie z aktualnymi przepisami. (Pewnie sobie przejrzę raz jeszcze tę nowszą wersję, a nuż jakiś niuansik się pojawi ;)

Serdecznie dziękuję P.T. Koledze za pomoc w rozstrzygnięciu wątpliwości.
Dzika Mrówka pisze:
WRS pisze: Ale wyjątkowo cała nasza szóstka rzuciła się na zakupy ;)
Hmm, w sytuacji którą podałeś mogła się rzucić tylko piątka, bo pierwszy gracz już kupił elektrownię ;p
Gdyby pierwszy z szóstki nie kupił, to sytuacja nie byłaby tak drastyczna!
Dzika Mrówka pisze:Tylko nie za bardzo rozumiem na co ta piątka się rzuciła, nadal można było kupować tylko elektrownie z rynku bierzącego, i raczej lepiej przeczekać do następnej tury zakupów niż kupować plichty przez co faktycznie mogła pod koniec jakaś lepsza elektrownia wskoczyć na rynek bierzący i ktoś mógł dostać prezent.
Grało większość początkujących. Jakoś takoś wyszło, że domków każdy miał już sporo (8-12), a mocy mało. Gracz pierwszy chciał kupić, bo musiał (miał bodaj moc 7), a każdy następny jakoś takoś przebijał o 1 elektro i brał ją po cenie prawie nominalnej (reszta pasowała). Ze względu na zastosowanie starszej wersji przepisów pozostali gracze mieli alternatywę: kupić to co jest (plichty) ale jednak zwiększyć zyski (elektrownie miały moc 3-4) albo zostać z obecnym zestawem i nie zasilić swojej sieci.
W licytacji Etapu 3 poszło oczywiście natychmiast na noże i te dobre się szybko sprzedały.

Pierwszy raz tak było, ot i cała historia.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
dewodaa
Posty: 356
Rejestracja: 12 lis 2006, 10:30
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Has thanked: 1 time

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: dewodaa »

Witam
Mimo, że mógłbym nazwać się doświadczonym graczem w WN :). Ustalanie regionów, ilości kart elektrowni etc. w zależności od ilości graczy mnie przeraża xD.
Np. na początku instrukcji jest mowa, że każdy wybiera sobie jeden obszar itd., ale już dalej w "Wyjątkach..." czytamy, że przy 6 graczach gra się na 5 obszarach. Szczerze mówiąc, ja zwykle grałem na całej planszy:). Gdy tylko zacząłem stosować zasadę wyłączania obszarów, gra się trochę blokowała zawsze.
Co do nowej talii kart elektrowni->Próbowaliście grać wszystkimi nowymi (również tymi z plusami)? Czy te zasady dołączone do niej nie wydają wam się udziwnione?

Tak na marginesie, WN to najbardziej lubiana totalnie losowa gra na świecie;)
Moja kolekcja. Sprzedałem/wymieniłem/sprezentowałem
"To będzie jedna z tych okoliczności, którą ludzie bez znajomości prawa wielkich liczb nazwaliby przypadkiem."
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

Ja uważam, że zasady do WN są extremalnie przetestowane.
Zawsze, gdy mi się zdarzyło coś z zasad przeoczyć - a kilka takich drobiazgów było - gra była zepsuta.
Z drugiej strony zawsze, gdy grałem zgodnie z zasadami, gra była precyzyjnie taka jaką być powinna.

Ilość obszarów (czyli miast) oraz rodzaj elektrowni zawsze mi pasował.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: BloodyBaron »

dewodaa pisze: Np. na początku instrukcji jest mowa, że każdy wybiera sobie jeden obszar itd., ale już dalej w "Wyjątkach..." czytamy, że przy 6 graczach gra się na 5 obszarach. Szczerze mówiąc, ja zwykle grałem na całej planszy:).
na całej planszy przy 3-4 graczach byłoby zdecydowanie za luźno i w sumie pasjansowo - nie miałeś takiego wrażenia?
dewodaa pisze: Gdy tylko zacząłem stosować zasadę wyłączania obszarów, gra się trochę blokowała zawsze.
na czym polegało to blokowanie gry? ciężko mi wskazać, gdzie WN mogłoby się zaciąć - nawet kardynalne błędy gracza nie powodują zacięcia się rozwijanego przez niego mechanizmu tylko odpadnięcie z rywalizacji o wygraną.
dewodaa pisze:Tak na marginesie, WN to najbardziej lubiana totalnie losowa gra na świecie;)
jeżeli WN jest totalnie losowe,mimo że wypala mózg przy graniu, a wszyscy z którymi grywałem w milczeniu wpatrywali się w plansze przeliczając i kombinując, to która gra jest według Ciebie mniej losowa i jakie ona musi wywoływać spustoszenie pod czachą, żeby być za taką uznana? :)
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
cahir
Posty: 262
Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
Lokalizacja: Vratislavia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: cahir »

Mam pytanie o kartę elektrowni 33 1/3. tak chcę się tylko upewnić czy ta 1/3 to tylko dlatego, że trzeba było ją umieścić gdzieś pomiędzy pierwotnym zestawem 03-50 i tą 1/3 należy traktować humorystycznie :?: no i do tego sprzedawca podobno opowiadał jaka to cudowna karta i ile zmienia :!: no ja nie widzę gdzie ten cud i co zmienia :?:
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

cahir pisze:Mam pytanie o kartę elektrowni 33 1/3. tak chcę się tylko upewnić czy ta 1/3 to tylko dlatego, że trzeba było ją umieścić gdzieś pomiędzy pierwotnym zestawem 03-50
Dokładnie tak. Zgodnie z zasadami dołączonymi do tej karty musi być umieszczona jako droższa niż 33 a tańsza niż 34 (o ile te dwie są akurat na rynku). Dodatkowo należy pamiętać, by w chwili, gdy ta karta się pojawi usunąć najtańszą elektrownię z rynku.
cahir pisze:1/3 należy traktować humorystycznie :?:
To oczywiście też :)
cahir pisze:no i do tego sprzedawca podobno opowiadał jaka to cudowna karta i ile zmienia :!: no ja nie widzę gdzie ten cud i co zmienia :?:
ponieważ pozwala zużywać dowolne surowce (megahybrydówka)
1. jest dość tania w utrzymaniu
2. pozwala podkupywać surowce przeciwnikom - czasem jest to opłacalne, gdy jakiś surowiec jest deficytowy
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
dewodaa
Posty: 356
Rejestracja: 12 lis 2006, 10:30
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Has thanked: 1 time

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: dewodaa »

Ja mam jeszcze pytanie co do Zasad Specjalnych (na końcu instrukcji). Czy zawsze je stosujecie? Czy mają one pierwszeństwo przed zwykłymi regułami (np. co do ilości regionów, miast etc.)?
Moja kolekcja. Sprzedałem/wymieniłem/sprezentowałem
"To będzie jedna z tych okoliczności, którą ludzie bez znajomości prawa wielkich liczb nazwaliby przypadkiem."
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

dewodaa pisze:Ja mam jeszcze pytanie co do Zasad Specjalnych (na końcu instrukcji).
Ale to nie są zasady opcjonalne, jeno właśnie wyjątkowe! Zróżnicowanie ich wynika - jak mniemam - z intensywnego testowania gry dla różnej ilości osób.
dewodaa pisze:Czy zawsze je stosujecie? Czy mają one pierwszeństwo przed zwykłymi regułami (np. co do ilości regionów, miast etc.)?
Zawsze.
To nie są dodatkowe reguły, ale taki tuning dla ilości graczy.

Kilka razy (2-3) zdarzyło się mi, że zapomnieliśmy o jakichś drobiazgach właśnie z tych wyjątków (a to przy dodatkowej talii źle dobrałem ilość miast - nie regionów! / a to umknęło mi, że należy usunąć słabe elektrownie itp) i niestety zawsze gra okazywała się zepsuta.
Brakło elektrowni albo zostało itp itd.

Mam pełne zaufanie do Friesego w sprawie reguł (jasne zdarza się, że czegoś nie dopowie... ;) ) i staram się je - z pełną satysfakcją - stosować.

Dzięki temu każda rozgrywka staje się kompletna i dokładna - tak jak lubię.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
cahir
Posty: 262
Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
Lokalizacja: Vratislavia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: cahir »

WRS pisze:
cahir pisze:Mam pytanie o kartę elektrowni 33 1/3. tak chcę się tylko upewnić czy ta 1/3 to tylko dlatego, że trzeba było ją umieścić gdzieś pomiędzy pierwotnym zestawem 03-50
Dokładnie tak. Zgodnie z zasadami dołączonymi do tej karty musi być umieszczona jako droższa niż 33 a tańsza niż 34 (o ile te dwie są akurat na rynku). Dodatkowo należy pamiętać, by w chwili, gdy ta karta się pojawi usunąć najtańszą elektrownię z rynku.
Czyli jak rozumiem, zaraz po wylosowaniu 33 i 1/3 , usuwamy najtańszą elektrownię, dodajemy 33 i 1/3 po czym losujemy kolejną od razu( w sytuacji gdy obracamy ośmioma na Rynku) :?:
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

Dokładnie tak.

cytat z oryginału:
When the Flux-Generator is drawn during the game and placed into the power plant market, the smallest power plant in the market is removed from the game and placed back into the game box. Draw an additional power plant as replacement and place it into the market.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: Sztefan »

To może dodajmy jeszcze, że cena nominalna tej elektrowni to 33 (a nie 34 jak się intuicyjnie wydaję).
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 508 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: MichalStajszczak »

Autor gry jest matematykiem, więc na pewno wie, jak się prawidłowo zaokrągla liczby. I tego należy się trzymać
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: Sztefan »

Czysto matematycznie się oczywiście zgadza. Tylko jak w sklepie coś kosztuje 33zł i kilka groszy, to lepiej liczyć, że kosztuje 34 niż 33 ;)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 508 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: MichalStajszczak »

Ale to dlatego, że złotówki dzielą się na grosze. A w grze Wysokie Napięcie nie ma elektrocentów :D
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

cahir pisze:Mam pytanie o kartę elektrowni 33 1/3.
Wrzuciłem na BGG zasady
pobrania stąd
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: paweln »

Witam,
jak budujecie sieć to budujecie kolejno po jednym domku na zmianę, czy dany gracz buduje od razu np. 5 domków w 5-ciu miastach a potem następny i następny? Reguły tego jasno nie precyzują a spotkałem się z dwoma sposobami grania. Jak gracie?
Pozdrawiam
Paweł
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6358
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: yosz »

każdy od razu wszystko na raz
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

paweln pisze:Reguły tego jasno nie precyzują
Cóż, ja się na tym oczywiście nie znam, ale w przepisach stoi:
Podczas swojej kolejki gracz może włączyć do swojej sieci dowolną liczbę miast.
Po mojemu oznacza to, że gracz podłącza miasta do sieci tylko w czasie swojej kolejki i tyle miast ile może/chce.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Kelshar
Posty: 46
Rejestracja: 12 mar 2010, 09:29

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Kelshar »

Chciałbym się upewnić odnośnie jednej zasady. Mianowicie w ETAPIE 2 najtańszą elektrownię usuwam z gry JEDNOKROTNIE na cały ETAP 2 czy w każdej rundzie ETAPU 2 ? Ja rozumiem, że jednokrotnie na cały ETAP 2, aczkolwiek nie daje mi to spokoju ;)

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
paweln
Posty: 639
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: paweln »

Moim zdaniem najtańszą elektrownie usuwa się jednokrotnie w momencie przejścia z etapu 1 do etapu 2 i w momencie przejścia z etapu 2 do etapu 3.
Również usuwa się elektrownie, której wartość początkowa jest mniejsza bądź równa liczbie wybudowanych domków przez pierwszego gracza w etapie rozbudowa. W etapie 3 w fazie biurokracja za każdym razem usuwa się najtańszą elektrownię.

Proszę o potwierdzenie bo pisałem z pamięci tak jak grałem ostatnio.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Sztefan »

Zdecydowanie jednokrotnie (przynajmniej według podstawowych reguł, bo na przykład na mapie Beneluksu zdje się, że podczas całej gry).
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 772
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Been thanked: 26 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: sowacz »

Ostatnio przy grze w 4 osoby jeden z graczy podłączył 17 miasto przed rozpoczęciem 3 etapu i gra skończyła się już w etapie 2. Zdarzyło się wam tak kiedyś?
I tak, pamiętałem o odłożeniu do pudełka przed grą 4 elektrowni
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Browarion »

sowacz pisze:Ostatnio przy grze w 4 osoby jeden z graczy podłączył 17 miasto przed rozpoczęciem 3 etapu i gra skończyła się już w etapie 2. Zdarzyło się wam tak kiedyś?
Zdarzyło :)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
lunio94
Posty: 33
Rejestracja: 06 kwie 2010, 13:13

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: lunio94 »

Mam problem, ponieważ gdy grałem ostatnio (był to za razem pierwszy raz), podczas licytacji elektrowni nie byliśmy pewni jak mamy postąpić. Nasz problem dotyczył czy każdy grający wybiera raz elektrownię do licytacji (wiem, że jeśli ktoś kupił elektrownię to już nie wybiera), czy też wybieramy tak długo aż wszyscy kupią bądź zrezygnują z kupna. Gdyby pierwszy wariant był właściwy to nie wszyscy mieli by okazję kupić elektrownię, a według instrukcji podczas 1. licytacji wszyscy powinni kupić elektrownię. Jakby co to graliśmy na 2. sposób.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 646 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: pan_satyros »

właśnie przeczytałem instrukcje. Z tego co rozumiem grając na 2 gdy jedna osoba wygra licyt druga może kupić elektr po cenie z karty ? Marnie to wyglada :/ znacie jakieś dzialające alternat zasady dla 2 graczy ?
ODPOWIEDZ