Strona 13 z 13

Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)

: 06 mar 2024, 11:04
autor: Polo15
https://drive.google.com/file/d/1eBqzPd ... drive_link
https://drive.google.com/file/d/1eE3zBW ... sp=sharing
Powyżej zdjęcia technologii z dodatku Frostlander (poza taktyką łowiecką, która też weszła w kadr). Z tych kart jak już wspomniałem zaawansowane automatony wydają mi się sytuacyjnie bardzo mocne.
Obróbka drewna - jak tylko trafię to staram się uruchomić jak najszybciej, uniwersalnie dobra technologia na start.
Edukacja żywieniowa - może być przydatna, jeśli nie mamy za dużo kart dzieci (nigdy jeszcze nie użyłem prawa pracy dzieci, więc dla mnie to jedyne opcje użycia ich pionków). Użycie kuchni w kluczowym momencie może nas uratować przed karą z karty zmierzchu.
Opieka nocna - na początku byłem dość sceptycznie nastawiony, ponieważ w rozgrywce, którą przegrałem, miałem tę kartę technologii oraz szpital. Wydawało mi się nieuczciwe, że szpital zapewnia tylko jedno miejsce noclegowe. Ale ostatnio parę razy połączyłem tę technologię z 2-3 lecznicami i już było zdecydowanie lepiej (efektywnie darmowy dom).
Lampy grzewcze trafiłem do tej pory dwa razy i za każdym razem z zaawansowanymi automatonami, więc nie mam za bardzo zdania, to samo, tylko trochę drożej, można osiągnąć prawem ciepłego posiłku.
Techniki tropienia są chyba dość porównywalne z taktyką łowiecką, ale zachęcają bardziej do szybkiego odśnieżania co może się opłacić. W scenariuszach, w których mamy dużo odkrytych kafelków na start może się okazać bardzo dobrą technologią do odkrycia w pierwszej kolejności.
Naturalny nawóz - trafiam go w prawie każdej rozgrywce i zawsze olewam. Zazwyczaj, jeśli mamy więcej zgonów to znaczy, że jesteśmy i tak na dobrej drodze do przegranej. Po drugie wymaga użycia pionka inżyniera oraz cieplarni, która jest dość droga w budowie i ulepszeniu.
Modernizacja sprzętu - zgadzam się, bardzo dobra technologia, w szczególności na równinach, gdzie bez młota węglowego czeka nas pewna śmierć :)

Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)

: 06 mar 2024, 13:53
autor: Veridiana
Ciepły posiłek wymaga jednak opłaty w jedzeniu, którego zazwyczaj nie mam za dużo :wink: techniki tropienia dawały mi już nawet 9 darmowej żywności bez żadnych dodatkowych inwestycji (zazwyczaj dużo odśnieżam), podczas gdy technika łowiecka nigdy tyle nie da i wymaga inwestowania w chaty.
Wiele zgonów owszem kończyło się u mnie przegraną, jak i rozgrywki bez zgonów kończyły się przegraną heh. dla mnie to nie jest taki jednoznaczny wyznacznik, że mogę już sobie dać spokój. natomiast bardzo dobrze się zgony kombują z naturalnym nawozem i przede wszystkim z cmentarzem 😉

Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)

: 09 mar 2024, 00:02
autor: krecilapka
Polo15 pisze: 04 mar 2024, 20:20
Veridiana pisze: 04 mar 2024, 19:56 O jaką technologię chodzi i ile wam dawała konkretnie żywności?
To chyba były "techniki łowieckie". Chyba tak się to nazywa, nie mam teraz gry przed sobą, ale to była technologia dająca +1 żywności w fazie pogody za każde 2 symbole zwierzyny.
Ale za wiele to nie jest. Chatek jest chyba 5, ciężko je na początku zbudować wszystkie. +50% brzmi dumnie, no ale żarcia to przyniesie 6-7 przy maksymalnej zabudowie. Później można mieć i ulepszone ale nie od razu ;). Robotnicy w pierwszej swojej turze potrzebują 22 jedzonka. To te pasywne 50% to jest w zasadzie niemalże nic :P. Zresztą żeby zrobić tę technologię to ona tez idzie ze 3 tury pewnie. Wszystko to brzmi zawile i trudnoosiągalnie. bo już w tym czasie musisz leczyć, budować domki itd.

Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)

: 09 mar 2024, 08:16
autor: Polo15
Zgadza się robotnicy potrzebują 22, ale dopiero w 4 turze gry. Są też inne karty społeczności, polecam spróbować :)
Z tej technologii można uzyskać maksymalnie 5 żywności na turę, bo tyle można mieć ulepszonych chat (pomijam inne, rzadkie efekty dające ikony zwierzyny). Wydaje się to niewiele, ale załóżmy, że uzyskamu tę technologię na początku 4 tury. Załóżmy, że mamy 2 ulepszone chaty (na tym etapie jakoś musimy żywić ludzi). Od 4 tury do końca gry uzyskujemy min. 2 żywności. To jest minimum 16 żywności łącznie, ale pewnie jeszcze w którymś momencie wybudujemy kolejną chatę. Powiedzmy łącznie 20 żywności. Jest to oszczędność 4 akcji robotników na ulepszonych chatach, nie mówiąc już o konieczności budowy kolejnych chat.
Jak dla mnie to całkiem spory zysk a zazwyczaj kończę rozgrywkę z 4-5 chatami i technologię można przyspieszyć, żeby wcześniej zacząć z niej korzystać.
Czasem to 1-2 dodatkowe żywności na początku gry pozwala nam przeznaczyć akcje na lepsze rzeczy niż zbieranie żywności i ograniczenie strat z powodu głodu :)

Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)

: 09 mar 2024, 10:50
autor: krecilapka
Polo15 pisze: 09 mar 2024, 08:16 Zgadza się robotnicy potrzebują 22, ale dopiero w 4 turze gry. Są też inne karty społeczności, polecam spróbować :)
No tak ale do tej 4 tury to trzeba jeszcze dwa razy wydać jedzenie na dzieciaki i inżynierów. A to jest 20 jedzenia w dwie tury :P. Więc zysk 16 jedzenia do końca gry no niby jest, ale jakoś aż tak go nie cenię. Tym bardziej, że podczas gry liczba ludności pewnie wzrośnie. Więc tej technologii za kluczową to jednak nie uważam. Aczkolwiek może być faktycznie inaczej i wiele zależy do okoliczności i szczęścia ;). Wg mnie kluczowe w grze są losowe wydarzenia i startowe karty. Dlatego najłatwiej gra się solo, bo dostaniesz 7 bonusów od mieszkańców do wyboru.
Na pojawiające się losowo wydarzenia nie jesteś w stanie nijak się przygotować. Miałem partie gdzie skończyłem zwycięstwem ze sporymi nadwyżkami surowców i dość analogiczne w zachowaniu gdzie poległem. Póki co tak postrzegam tę grę - optymalizuję gospodarkę i modlę się o dobry dociąg wydarzeń - będą mi pasowały to wygram, nie to nie.

Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)

: 11 mar 2024, 12:23
autor: Polo15
W pełni się zgadzam, że ta technologia nie jest kluczowa. Jedyną technologię, którą zrobię zawsze niezależenie od sytuacji jest Obróbka drewna. A kluczową technologią, pod którą wybiorę społeczność będą zawsze Zaawansowane automatony.

Nie bardzo rozumiem tego o grze solo? Przecież grając solo na start dostajesz 6 kart wybranych z 7. Potem można maksymalnie dobrać jeszcze 4, ale wtedy to już nie ma aż takiego znaczenia. Przy dwóch graczach masz na start 10 z 12 kart, przy trzech 12 z 15, przy czterech 12 z 16. Jak pisałem wcześniej dla mnie najłatwiejszym trybem, właśnie z tego powodu, jest tryb dwuosobowy (na trzech graczy nie grałem, ale pewnie jest to porównywalne). Dodatkowo im więcej graczy tym więcej kart możemy zagrać w rundzie.

Zgodzę się z tym, że wydarzenia są kluczowe. Nie zgodzę się za to z tym, że nie można się na nie przygotować. Jeśli mówimy o talii Poranka to można starać się uzyskać jak najwięcej różnych aktywnych żetonów nadziei, żeby zawsze móc wybrać najlepszą opcję. Przy kartach Zmierzchu mamy jeszcze większą kontrolę. Zawsze znamy treść dwóch kart Konsultacji Społecznych - tej którą wtasowaliśmy oraz kolejnej. Na tej podstawie wiemy co jest nam potrzebne, żeby dostać bonus zamiast kary. Znamy też treść karty "Nieuniknione". Dodatkowo, jeśli wiemy, że dodaliśmy jakieś złe karty ze względu na decyzję w Fazie Poranka albo nie jesteśmy w stanie spełnić warunku karty Konsultacji, to możemy dodać pozytywne karty wprowadzając odpowiednie prawa. Nie wiem czy to traktować jako spoiler, ale
Spoiler: