Trajan (Stefan Feld)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Trajan

Post autor: folko »

sheva pisze:
folko pisze:Trajan to niestety ani nie Brass ani nie Troyes :(
Le Havre masz? Puerto Rico? Lepiej też według mnie w Ora (jeśli nie masz Le Havre) niż w Trajana...
Czemu tak uważasz Adamie? Mnie feeling z rozgrywki trochę przypominał shipyarda (nie mechanicznie ale same wrażenie z rozgrywki, dużo zbierania i ciułania punkcików) i ogólnie bardzo się podobał! Tryes jest fajne ale czy to jest gra z ekstraklasy to nie jestem przekonany a jeśli trajan utrzyma po paru rozgrywkach poziom to na pewno do mojej ekstraklasy wskoczy.
Hmm, grałem dwa razy, więc mało. Z drugiej strony jakoś mnie nie ciągnie. Miałem wrażenie że gram w kilka gier, które autor połączył w jedną... ale nie do końca mu to wyszło. Motyw z makali podobał mi się, chociaż pasował jak pięść do oka ;-) ale jest to coś nowego, ciekawego. Pozostałe mechanizmy tak dodane żeby coś było. Ogólnie suche to strasznie - to jeszcze pół biedy, ale dodatkowo takie nijakie... dla mnie oczywiście. OeL też mnie nie zachwyciła, ale mimo mechaniki korzystania z dziesiątek kart zmieniających zasady - za którą nie przepadam, podobała mi się bardziej.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3076
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 90 times

Re: Trajan

Post autor: cezner »

Powiem szczerze,cena Trajana jest z kosmosu wzięta. Ani mechanicznie ani komponentowo ta gra nie jest warta tych pieniędzy. Szczególnie jak porównamy do ceny OeL.
Gra, jak już Folko powiedział, to połączenie wiele rożnych minigier. Mechanika z tematem nie ma nic wspólnego. Shipyard to niby tez połączenie takich minigierek, ale tam jednak o coś chodzi, punkty zbieramy za budowane statki. Tutaj kazda akcja polega na zbieraniu punktów. Nic nie budujemy, nic nie tworzymy. Zbieramy punkty zwycięstwa. To już chyba lepiej w szachy zagrać.
Grałem raz, gier Felda szczerze nie cierpie. Weźcie to pod uwagę czytając te pare zdań.
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Trajan

Post autor: sheva »

cezner pisze:Powiem szczerze,cena Trajana jest z kosmosu wzięta. Ani mechanicznie ani komponentowo ta gra nie jest warta tych pieniędzy.
To samo mówili o 7 cudach ;). Ciekawi mnie ta krytyka, muszę zagrać jeszcze przynajmniej raz i sobie wszystko poukładać, zwłaszcza zakup :)
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Trajan

Post autor: mst »

folko pisze:Motyw z makali podobał mi się, chociaż pasował jak pięść do oka ;-)
Ponieważ zawsze warto poznać drugą opinię ;-) napiszę, że dla mnie wykorzystanie mankali w całej mechanice Trajana jest znakomite, dzięki niej zachwycam się tą grą.

Wykonanie Trajana jest conajmniej o tyle lepsze od wykonania OeL o ile różnią się ceny tych gier. :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Trajan

Post autor: folko »

mst pisze:
folko pisze:Motyw z makali podobał mi się, chociaż pasował jak pięść do oka ;-)
Ponieważ zawsze warto poznać drugą opinię ;-) napiszę, że dla mnie wykorzystanie mankali w całej mechanice Trajana jest znakomite, dzięki niej zachwycam się tą grą.
Ale mi się podoba ten mechanizm... tylko co to ma wspólnego z tematyką ;-)
To świetne rozwiązanie do gry logicznej. BTW Trajan to właśnie takie połączenie kilku gier logicznych, tylko mało... eleganckie ;p
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3076
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 90 times

Re: Trajan

Post autor: cezner »

Tak, mechanizm rzeczywiście jest bardzo ciekawy. Ale masz rację Adamie, co to ma wspólnego z tematem?
Ale z drugiej strony mechanizm rondla też z tematem wielu gier nie ma wiele wspólnego.
Natomiast w Trajanie mnie nie podoba się po prostu to, że nie chodzi w tej grze absolutnie o nic więcej tylko o zdobywanie punktów.
Np w Imperialu mamy ten trochę abstrakcyjny mechanizm rondla, ale akcje z tego rondla to już nie abstrakcja - budowanie fabryk, ruch wojska itd. Owszem , wygrywa ten kto zdobędzie najwięcej punktów, ale nie ma tam akcji pt. zdobądź punkt.
Podobnie jest w Shipyard (który mechanicznie jest bardzo podobny do Trajana).
Ale zgodzę się, że Trajan może się spodobać. Ja sam mam ochotę na zagranie jeszcze raz i potwierdzenie moich spostrzeżeń.
Awatar użytkownika
magole
Posty: 714
Rejestracja: 12 sty 2010, 12:39
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: Trajan

Post autor: magole »

Jestem po jednej rozgrywce i na szybko mogę potwierdzić że jeżeli ktoś szuka w grach klimatu to powinien trzymać się od Trajana z daleka.
Ale za to ile plusów:
1) genialny mechanizm mankali, naprawdę słychać przepalające się synapsy, masa możliwości i dróg do zwycięstwa
2) wiele dróg na zdobywanie punktów, poprzez karty towarów, budowniczych, podboje militarne, senat no i żetony trajana oczywiście :)
3) losowe rozstawienie wszystkich żetonów, każda rozgrywka będzie inna, niepowtarzalna, na dokładkę można powiedzieć że nie wszystkie żetony są wykorzystywane w grze
4) czas rozgrywki zależy od wyborów graczy (ilości pionów przesuwanych w mankali), czas przekłada się jednocześnie na ilość ruchów jakie można wykonać, jeżeli będziemy zagrywali minimalne ilości pionów to będziemy mieć conajmniej 2x więcej ruchów do wykonania niż przy zagrywaniu maksymalnej ilości pionów, może to być też dobrą okazją do blokowania graczy :)
5) sama gra szybko staje się czytelna i intuicyjna, po jednej rozgrywce nie mamy już wątpliwości co znaczą dane żetony, nie trzeba się uczuć znajomości budynków, itp :)
6) fantastyczne wykonanie

Dzisiaj czeka mnie kolejna 4 osobowa rozgrywka :D
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Trajan

Post autor: sheva »

No i ja już jestem po tej właśnie partii i powiem tak:
-mankala genialna i bardzo ale to bardzo wkurzająca :lol: a, że nie ma powiązania z tematem? a jak się ma zagrywanie kart do budowania jak np w Brassie?
- tak to jest gra o ciułaniu punktów i koniec, ale już dróg do ciułania nikt Ci nie pokaże!
- Gra nie jest ze sobą powiązana? Oj jestem przeciw. Fakt: wojsko,port i budowanie nie są ze sobą w żaden sposób powiązane ale już reszta pięknie oddziałuje na nie i na siebie tworząc piękny drugi plan! I ten diabelny senat nad wszystkim....
- cena? zabija niestety....
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Trajan

Post autor: zephyr »

magole pisze:Jestem po jednej rozgrywce i na szybko mogę potwierdzić że jeżeli ktoś szuka w grach klimatu to powinien trzymać się od Trajana z daleka.
Ale za to ile plusów:
1) genialny mechanizm mankali, naprawdę słychać przepalające się synapsy, masa możliwości i dróg do zwycięstwa
2) wiele dróg na zdobywanie punktów, poprzez karty towarów, budowniczych, podboje militarne, senat no i żetony trajana oczywiście :)
3) losowe rozstawienie wszystkich żetonów, każda rozgrywka będzie inna, niepowtarzalna, na dokładkę można powiedzieć że nie wszystkie żetony są wykorzystywane w grze
4) czas rozgrywki zależy od wyborów graczy (ilości pionów przesuwanych w mankali), czas przekłada się jednocześnie na ilość ruchów jakie można wykonać, jeżeli będziemy zagrywali minimalne ilości pionów to będziemy mieć conajmniej 2x więcej ruchów do wykonania niż przy zagrywaniu maksymalnej ilości pionów, może to być też dobrą okazją do blokowania graczy :)
5) sama gra szybko staje się czytelna i intuicyjna, po jednej rozgrywce nie mamy już wątpliwości co znaczą dane żetony, nie trzeba się uczuć znajomości budynków, itp :)
6) fantastyczne wykonanie

Dzisiaj czeka mnie kolejna 4 osobowa rozgrywka :D
AD1 synapsy się przepalają IMO głównie dlatego że ten mechanizm nie ma sensu i trudno się go obsługuje, choć faktycznie główkowanie jest fajne
AD2 ale każda z tych dróg jest strasznie płytka, możliwość kombinowania gra osiąga siecią dziwnych powiązań pomiędzy wszystkimi mechanizmami...
AD3 ja za losowością nie przepadam
AD4 chętnie bym się zajął analizą tego stwierdzenia, bo IMO jest po prostu nie prawdziwe
po akcji wykonanej na małym stosie często tworzy się większy stos, który kiedyś trzeba będzie ruszyć
można taktycznie skończyć rundę szybciej ale granie pod wydłużanie gry i jeszcze tak żeby wykonywać jakieś sensowne akcje to zagadka sama w sobie... może faktycznie się da ale nie do końca widzę jak to w ogóle robić...

[edit]zwłaszcza że długość rundy jest wypadkową decyzji innych graczy i nie bardzo widzę sens z grania pod wydłużanie albo skracanie skoro nie dostaje się za to nic samemu, a jest to trudne do zrobienia.
po rozważaniach chętnie nabieram ochoty na granie w mankalę zamiast Trajana - fajny mechanizm, nie wiem po o są do niego doklejone te dziwne akcje :P
sama gra z ustawianiem klocków pod kafle z kolorami + licznik przesunięć dający bonus/karę za szybsze przesówanie mogłaby być ciekawa[/edit]
AD5 z tym co robią żetony nie miałem większych problemów, ale stwierdzenie że gra jest intuicyjna jest ostatnim które przychodzi mi na myśl przy Trajanie

Porównania do kart z Brassa IMO zupełnie chybione - karty reprezentują okazje do budowy danego zakładu (fabularnie np znajomy który może dostarczyć maszyny do szwalni, przychylnie nastawiony urzędnik w liverpoolu który pomoże szybciej załatwić formalności) i tak naprawdę nie są decydujące - zawsze można zużyć dodatkową akcję i za 2 karty zbudować cokolwiek. Poza tym są prostym mechanizmem bez dziwnych zależności z całą resztą gry. I brass ma jednak sensowną "fabułę" - budujemy korporację w rewolucji przemysłowej - celem jest uzyskanie sieci zakładów o najlepszych perspektywach (VP), środkiem zarządzanie finansami i wykorzystywanie okazji (karty). Porównajmy z Trajanem: celem jest przesuwanie walców w dziwnych kolorach, tak żeby ustawiały się w pożądany sposób dając w wyniku zupełnie abstrakcyjnych akcji punkty.

ja zgadzam się z folko - o ile brak klimatu to w euro zjawisko powszechne i nie jest jakimś wielkim problemem o tyle brakuje tej grze elegancji, bardzo (choć komponenty są eleganckie, ale tylko tyle, subiektywnie dla mnie gra nie jest nawet ładna)

W roku smoka ma klimat. Notre dame nie ma, ale sam podstawowy mechanizm jest elegancki - zagraj kartę, dołóż kostki, im więcej kostek tym fajniej. Tu trudno nawet powiedzieć co warto robić w tej grze...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
cezaras
Posty: 1925
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Trajan

Post autor: cezaras »

zephyr pisze:
magole pisze: 3) losowe rozstawienie wszystkich żetonów, każda rozgrywka będzie inna, niepowtarzalna, na dokładkę można powiedzieć że nie wszystkie żetony są wykorzystywane w grze
AD3 ja za losowością nie przepadam
no jeżeli losowe rozstawienie żetonów początkowych świadczy o losowości, to takim jest również W roku Smoka i nawet Caylus :)
W roku smoka ma klimat. Notre dame nie ma, ale sam podstawowy mechanizm jest elegancki - zagraj kartę, dołóż kostki, im więcej kostek tym fajniej. Tu trudno nawet powiedzieć co warto robić w tej grze...
hm, na tym polega jej zaleta... :)
słabe są gry, w których od razu wiadomo co warto robić...
grałem dosłownie 3 czy 4 razy, ale widziałem jak wygrywała strategia na senat (z podwójnymi akcjami to jest sporo punktów)
widziałem jak wygrywała strategia na handel....

ale przerzucanie sie argumentami niewiele zmieni.
są gracze, dla których kombinowanie, wykorzystywanie szerokich możliwości gry jest dużo istotniejsze niż klimat. Im gra ma szansę się spodobać, a jak do tego nie lubią oczywistych decyzji, to spodoba się na pewno....
zdecydowanie nie jest to gra dla każdego...

natomiast (to chyba na osobny wątek) całkowicie nie rozumiem zarzutów, że coś nie pasuje do tematów, że nie ma klimatu...
Mówimy o Eurogrze. Liczy się mechanika, a ta w Trajanie jest nowatorska, ciekawa, niebanalna... i o to chodzi
przyznam, że nie znam Eurogry, co do której nie można byłoby znaleźć zarzutu "a co to ma wspólnego z rzeczywistością? jak te kości / karty itp. mają się do klimatu?"
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3076
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 90 times

Re: Trajan

Post autor: cezner »

cezaras pisze: Liczy się mechanika, a ta w Trajanie jest nowatorska, ciekawa, niebanalna... i o to chodzi
przyznam, że nie znam Eurogry, co do której nie można byłoby znaleźć zarzutu "a co to ma wspólnego z rzeczywistością? jak te kości / karty itp. mają się do klimatu?"
W grach planszowych chyba też mamy kryzys, skoro mechanika wzięta na żywca z mankali jest nazywana nowatorską, ciekawą i niebanalną :wink:
Ok. Niech sobie ta mankala będzie, ona fajnie działa w tej grze jeśli chodzi o wybór akcji. Problem jest z samymi akcjami. Co takiego nowatorskiego tam się pojawia? Zbieramy sety kart jak w Ticket to Ride? Podboje? Przesuwamy piona z jednej prowincji na drugą i za to dostajemy punkty zwycięstwa itd... Tak jak napisał zephyr, brakuje mi w tej grze elegancji.

Wallace w A Few Acres of Snow użył mechaniki wziętej żywcem z Dominiona. Czy jest w tym coś nowatorskiego? No niby nie. Ale pytanie jak to zrobił? Nowatorskie jest połączenie ze sobą wszystkich mechanik w tej grze i jak to wszystko pasuje do tematu.
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Trajan

Post autor: folko »

+1
ryba555
Posty: 144
Rejestracja: 18 sty 2009, 12:15
Has thanked: 1 time

Re: Trajan

Post autor: ryba555 »

cezner pisze:
cezaras pisze: .
Czy jest w tym coś nowatorskiego? No niby nie. Ale pytanie jak to zrobił? Nowatorskie jest połączenie ze sobą wszystkich mechanik w tej grze i jak to wszystko pasuje do tematu.
Rozumiem że masz na myśli Trajana ? :P
staszek
Posty: 3546
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 25 times

Re: Trajan

Post autor: staszek »

oj, ryba ryba. Ty nic nie rozumiesz.Chyba siedziałeś wczoraj do nocy nad jakimiś głupimi planszówkami ;)
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 646 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Trajan

Post autor: pan_satyros »

Dziś doszła do mnie paczka zawierająca miedzy innymi Trajana. Jeszcze nie grałem, ale na wstępie muszę pochwalić wydanie - jest na najwyższym europejskim poziomie :) Bez porównania do Dungeon Petz (jakość tektury i słabe sztancowanie) czy Walnut Grove (rozjechane nadruki, słabe sztancowanie).
Wszystkie materiały wykonane z grubej tektury, porządnie zadrukowane, instrukcja na dość sztywnym papierze.
kriszna
Posty: 121
Rejestracja: 19 lut 2011, 14:50
Lokalizacja: Warszawa

Re: Trajan

Post autor: kriszna »

Z ciekawością śledzę ostatnio ten wątek, bo gra niewątpliwie wzbudza wielkie emocje - w końcu nowa gra Felda to wielkie wydarzenie na planszówkowej "scenie" (co widać również w cenie). Sam w grę niestety nie grałem, ale mam nadzieję, że kiedyś mi się uda, choć poziom gier Felda jest wg mnie bardzo nierówny.

Wiem, że ten post może nie pasuje do końca do tego wątku, ale chciałem się odnieść do toczącej tu się pobocznej dyskusji na temat klimatu w euro. Zastanawia mnie, dlaczego zarzut, że mechanika nie ma związku z tematem prostym, tak łatwo zbija się krótkim "bo to euro".

Doskonale rozumiem, że w tej kategorii gier mechanika gra pierwsze skrzypce a świat gry i klimat mają stanowić tylko tło, ale bez przesady. Nazwa na pudełku, obrazek i komponenty jakoś próbują odzwierciedlać konkretną epokę, miejsce i konkretną sytuację - dlaczego mechanika nie musi tego robić, skoro jest najważniejsza w całej grze? Olewanie tego aspektu uważam za zubażanie gry. Euro nie mają być zupełnie abstrakcyjne, bo w końcu każda coś próbuje udawać.

Znam dwie gry euro, w których naprawdę poczułem świat przedstawiony: De vulgari eloquentia i Dominant Species (choć tu część się ze mną nie zgodzi) i jestem zdania, że klimatu dał tym grom bardzo dużo (szczególnie tej pierwszej). Notre Dame, na ten przykład, jest zupełną pomyłką, gdzie mechanika jest absurdalna w kontekście settingu - a to potrafi zabić grę.
Awatar użytkownika
Qlaqs
Posty: 493
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Trajan

Post autor: Qlaqs »

Gra wydaje się być sztampowa ...

Co przez to rozumiem:
- niby dróg do zwycięstwa jest wiele - a tak naprawdę liczy się tylko jedna kombinacja,
- szybko zgarnąć +2 żetony, i akacje dodatkowe, jak się posiada +9 punktów za znacznik zapotrzebowania,
zbierać znaczniki i w między czasie trzepnąć z 1 lub 2 dla ochrony tych znaczników żeton, gra rozjechana...
- no i 9 punktów za spełnienie Trajana...

Jeśli się mylę to może mnie ktoś poprawi ;)...

Wartość akcji:

1. Trajan
2. Forum/Construction [w zależności czy mamy kafel na początku z +9 punktów]
3. Shipyard [wypada słabo, bo ciężko dorwać set 4 tych samych - trzeba mieć fuksa]
4. Senat [zależy od tego jakie są kafle do wygrania]
5. Military [gdyby można było punktować kilkakrotnie za obszar sytuacja by się zmieniła]

Co nie zmienia faktu, że fajnie się kombinuje i miło gra ... ale przydałoby się bardziej zrównoważonych dróg do zwycięstwa...
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
wc
Posty: 625
Rejestracja: 07 mar 2005, 12:42
Lokalizacja: dolny śląsk
Been thanked: 1 time

Re: Trajan

Post autor: wc »

Qlaqs pisze:Gra wydaje się być sztampowa ...
jak się posiada +9 punktów za znacznik zapotrzebowania, zbierać znaczniki i w między czasie trzepnąć z 1 lub 2 dla ochrony tych znaczników żeton, gra rozjechana...
Jeśli się mylę to może mnie ktoś poprawi ;)...
wygląda na to, że popełniasz ten sam błąd, co ja na początku...
płytka bonusowa +9 za znacznik daje to 9 punktów tylko raz - za fakt posiadania danego znacznika na koniec, a nie po 9 pktów za każdą sztukę...

Karty towarów są bardzo mocne. Ale potężną strategią jest też dojachanie 1-2 razy w ciągu gry do końca senatu. A w ostatniej grze zdobyłem na akcjach militarnych 62 punkty.
Mam wrażenie, że gra jest świetne zbalansowana i każda z metod pozwala zdobywać podobną ilość punktów.
są ludzie którzy nie chcą połknąć bakcyla planszówek
takim trzeba wpychać go do gardła
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Trajan

Post autor: sheva »

strategia walenia w "młotki" też daje niesamowite efekty! Zbierasz dwa lub trzy komplety po trzy co daje 20 30 pkt do tego dodatkowe akcje, plytka pkt za gości w tym rejonie, oj moc. Jedynie nie widzę jakiejś strategi na militaria ale może się to jeszcze zmieni.
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Trajan

Post autor: mst »

Widziałem już zwycięstwa dzięki statkom, budowie, płytkom Trajana, forum, senatowi i duże korzyści z akcji militarnych. Ja nie lubię grać na statki bo nie lubię losowości ;-) ale IMHO możliwości jest b.wiele, a siła akcji militarnych mocno zależy od tego jakie żetony pojawiają się w prowincjach. :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
magole
Posty: 714
Rejestracja: 12 sty 2010, 12:39
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: Trajan

Post autor: magole »

Potwierdzam, kilkukrotnie widziałem wygraną dzięki kartom towarów, szczególnie na koniec gry gdy punktowane są bonusy z żetonów, oj można wtedy nabić punktów (można pojechała +50), pomimo tego że twardo walczyłem w senacie.
Przy graniu w czterech graczy zdobycie 4 identycznych żetonów budowniczych (więcej niż raz) jest chyba niemożliwe.
Awatar użytkownika
gregvip
Posty: 342
Rejestracja: 22 sty 2012, 14:55
Lokalizacja: Proszowice k. Krakowa

Re: Trajan

Post autor: gregvip »

Temat trochę martwy ale coś skrobnę.
Nie będę ukrywał, że przeczytane w temacie wypowiedzi na początku trochę mnie przeraziły. Szczególnie, że właśnie dzisiaj zamówiłem sobie Trajana. Ale po chwili zastanowienia uspokoiłem się bo:
1. Uwielbiam Felda i to zarówno za Romę gdzie okrutny los daje się we znaki wyzierając z kostek, za Rhum und Ehre za świetną zabawę w pirata, za Notre Dame, W Roku Smoka i Zamki Burgundii a także za Lunę.
2. Która z gier Felda posiada klimat no może poza Ruhm und Ehre i nie dam sobie wmówić, że W Roku Smoka ma klimat (grałem kilkanaście razy i klimatu nie czuję).
3. Jak do tej pory nie zdarzyło mi się w grach Felda wyczuć jakieś zgrzytania w mechanizmach niezależnie od tego jak bardzo są oderwane od rzeczywistości vide Luna.

Więc mam nadzieję, że jednak dobrze ulokowałem pieniądze i że uda mi się w grę stosunkowo szybko zagrać. A co poczuję po grze to zapewne napiszę.
Born to play
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Trajan

Post autor: zephyr »

Ja klimat "w roku" czuję - to nie liczenie się z losem podwładnych chyba że jednak są warci pkt i ciągłe susze i zarazy (tylko najazd hunów jest aklimatycznie żałosny w skutkach)... pasuje do chin idealnie.
Za to luna mi zgrzyta mechanizmem pasowania.
Więc może Trajan Ci podejdzie :D bo dla mnie jest ok ale jakieś to wyprute z klimatu i nie eleganckie.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Trajan

Post autor: folko »

zephyr pisze: Za to luna mi zgrzyta mechanizmem pasowania.
A dla mnie ten mechanizm jest świetny. Bardzo mi się podoba. Fajnie się czyta jak to dla jednego coś jest be, a dla drugiego... cacy :D
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Trajan

Post autor: Veridiana »

Jestem pod dwóch 2-osobowych partiach Trajana, jedna po drugiej. Jest bosko! Takiego Trajana miałam w głowie, tak go sobie wyobrazałam :D A moż enawet jest lepszy niz sobie wyobrazalam. Kochany Stefek.

Na szczescie nijak to podobne do Shipyarda (ktory jak dla mnie polega tylko na zbieraniu koeljnych kafli z rondli bez zadnych wzajemnych powiazan). Dawno zadna gra mnie tak nie zauroczyla!
ODPOWIEDZ