Re: Battlestar Galactica
: 19 mar 2019, 12:55
Dzięki wielkie!
Fascynaci planszówek - łączcie się!
https://www.gry-planszowe.pl/
Fisk pisze: ↑18 mar 2019, 14:31 1. Ile ciężkich raiderów startuje z basestara podczas aktywacji ciężkiego raidera (przy założeniu, że żadnego nie ma na planszy)? Raz w instrukcji napisano, że jednego a w innym miejscu, że dwa.
4. Czy zdolność Lee Adamy do obsadzenia vipera przy wystawianiu go z rezerwy działa przy każdym pobieraniu viperów z rezerwy, w tym przy kartach ataku z Krzysu?
6. Gdy w grze są 2 basestary i wylosujemy kartę ataku z rozstawieniem kolejnego basestara, to zostawiamy jak jest czy przestawiamy jednego basestara wg rozstawienia z karty? Jeśli przestawiamy, to kto decyduje o tym, którego basestara przestawiamy? Aktywny gracz?
9. Czy po skoku z Kontroli FTL rozpatruje się kartę Kryzysu?
10. Jeśli po skoku sprawdzamy kartę Kryzysu i jest tam przygotowanie do skoku, to znacznik przeskakuje na kolejne pole? Czy do końca tury znacznik zostaje na polu automatyczny skok?
13. Czy ujawniony Cylon dobiera dwie rózne karty umiejętności czy może brać tego samego typu? Kolega tłumacząc zasady, był przekonany, że muszą być różne, ale w instrukcji jest zapis, że dowolne...
1. w instrukcji na ostatniej stronie faktycznie zapisano, ze dwa ciezkie raidery. nie wiem, czy byla gdzies pozniej errata, ale na zdrowy rozsadek wstawialbym 1 ciezkiego raidera w takiej sytuacji.feniks_ciapek pisze: ↑18 mar 2019, 19:31 1. Jeden ciężki albo 2 zwykłe.
4. Za każdym razem, jak Viper jest wystrzeliwany.
6. Przestawia się tę, która jest na polu na planszy o najniższym numerze.
9. To nie jest do końca jasne, ale moja obecna interpretacja jest, że nie.
10. Nie, bo nie rozpatrujemy tej karty.
13. Dwie dowolnego.
Nabuchodonozor pisze: ↑27 gru 2019, 10:43 Dla mnie z kolei inna rzecz jest niejasna:
Czy kart akcji danej kategorii może używać wyłącznie specjalista tej kategorii.
W moim gronie są dwie teorie:
1) postać może używać jako akcji tylko kart tego rodzaju które dobiera w swojej turze, a karty pozostałe np zdobyte w akcjach na planszy miże użyć tylko do głosowań np roslyn nic nie naprawi
2) postać może używać każdej karty jaką zdobędzie jako akcji, co by oznaczało, że taki Szef może użyć rozkazu prezydenckiego
Te wątpliwości pojawiły się już od pierwszej gry gdy byłem jefynem mechaniekiem i zarazem cylonem
Ale tutaj drobna uwaga: duża część kart pilotażu jest do użycia tylko, gdy się pilotuje statek, ale nie zawsze tak jest. Jest trochę takich kart pilotażu, które mogą być użyte przez kogoś, kto nie lata statkiem.feniks_ciapek pisze: ↑27 gru 2019, 10:48 No i oczywiście karty pilotażu są do użycia tylko w przestrzeni, więc są mechanicznie bezużyteczne dla wszystkich poza latającymi pilotami.
Dotyczy to gracza, którego tura się właśnie odbywa.Nabuchodonozor pisze: ↑03 sie 2021, 09:51 "aktywny gracz". Czy aktywny gracz to ten, którego tura właśnie się odbywa, czy też ten, któremu przekazano turę za pomocą rozkazu prezydenckiego?
Takie pytanie są NAjBARDZIEJ NA MIEJSCU. Zawsze możesz skłamać i dorzucić rozkaz do testu np. Jak Ci takie pytania rozwalają konspirę to chyba jednak lepiej w Dobble pograć. Pozdrawiam.Nabuchodonozor pisze: ↑03 sie 2021, 09:51 Chciałbym poruszyć tutaj chyba najtrudniejszy temat jeśli chodzi o zasady Battlestara. Mianowicie chodzi o kwestie utrzymania tajności. Ostatnio np zwróciłem moim współgraczom uwagę na to, że pytania w stylu "czy ktoś ma rozkaz prezydencki?" albo "zanim zdecydujemy czy grac ten test powiedzcie czy ktoś z was może go zrobić jawnym?" są raczej w tej grze nie na miejscu. Wydaje mi się, że rodzaj trzymanych na ręce kart powinien pozostać tajny i takie pytania bardzo utrudniają konspirację.
Proszę abyście teraz wypowiedzieli się nie tylko odnosząc się do tego co napisałem, ale także podając inne przykłady w grze na wypowiedzi prawidłowe i nieprawidłowe, co pozwoli mi i tym, którzy tu zajrzą dobrze podejść do kwestii "konspiry".
Uprzedzam też, ze wiem iż w instrukcji jest na ten temat rozdział, ale autorzy gry nie mogli uwzględnić wszystkich możliwych form wypowiedzi i dlatego właśnie chciałbym tu rozpocząć dyskusję na ten temat.
Przypomniała mi się jeszcze druga kwestia. Niektóre karty (umiejętności, kryzysów itd) używają sformułowania "aktywny gracz". Czy aktywny gracz to ten, którego tura właśnie się odbywa, czy też ten, któremu przekazano turę za pomocą rozkazu prezydenckiego? To jest istotne np gdy grasz Helo i nie wiesz czy możesz czy nie możesz przerzucić kostkę, albo np w sytuacji gdy wywołany rozkazem prezydenckim gracz uruchomi jakiś test i nie wiesz czy zacząć dokładanie kart od niego czy od gracza, który użył rozkazu.
Mowa więc głównie o sile, ale niżej jest napisane, że nie można wskazywać kart które się zagrało.Karty i testy umiejętności:• Graczom jest zabronione
ujawniać dokładną siłę posiadanych na ręce kart.
Gracze mogą dawać niejasne wskazówki, np. „Przy
tym kryzysie mogę wam odrobinę pomóc”, nie mogą
natomiast mówić wprost „Zagrywam 5-kę Pilotażu”.
Dodatkowo, po wykonaniu testu umiejętności, gracze
nie mogą wskazywać, które karty zagrali. Powód takiej
tajności jest jeden – utrzymywanie tajemnicy utrudnia
odkrycie tożsamości Cylonów.
Nie jest, w tej grze chodzi o to, że kłamać, wprowadzać w błąd, robić mindgames, a pytanie o rozkaz czy komisję śledczą, nie przeszkadza w żadnej konspirze przecież, mówisz, że nie masz dorzucasz do testu za 1, 2, 3 tury, albo mówisz, że dopiero przy pociągnięciu doszła. O manewry unikowe też pilotów, ani nikogo innego nie pytasz jak raidery atakują? Nie kumam mówię mam komisję śledczą dorzucam do testu komisję śledczą i jaką konspirę tu zepsułem? Jak ta sytuacja przeszkadza w grze? U nas na starcie tury osoby, która ciągnie zielone, zawsze zaczyna się żebranina, ej masz rozkaz?:DNabuchodonozor pisze: ↑03 sie 2021, 14:08
Nie powiesz, że takie coś nie jest wątpliwe w stosunku do zasad.
U nas taki dialog byłby nielegalny, nie można omawiać kart, które ma się na ręku. Zasłanianie się tu "potencjalnym blefem" jest słabe, bo jeśli większość graczy nie jest Cylonami i zaczną sobie w ten sposób przekazywać prawdziwe informacje, to ukryty Cylon ma mniejsze pole manewru.Nabuchodonozor pisze: ↑03 sie 2021, 14:08Wyobraź więc sobie taką sytuację: jeden z graczy pyta "Masz kartę żeby test był jawny?", Zmuszony do odpowiedzi mówisz "Tak, ale może lepiej dodać ją do testu bo akurat ten kolor jest potrzebny".
U nas pytamy "Czy ktoś da mi Rozkaz?". Subtelna różnica, ale jednak
Ciężkie lecą najkrótszą drogą do śluzy, jesli w obie strony jest taka sama odległość, to zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Nie. Jak się ujawnią poza Brigiem (Aresztem), to dostają Super Kryzys. Poza tym mogą odpalić kryzysy z pola "Caprica". Kryzysy na koniec swojej tury mają tylko ludzie.Ujawnieni cyloni losują na koniec tury karty kryzysów? Z instrukcji niewprost wynika, że tak, tylko nie wszystkie zawarte tam akcje są realizowane, np. nie przesuwa się znacznik skoku floty.
BRAK SYMPATYKA
Ta opcja przeznaczona jest dla graczy, którym nie przypadł
do gustu zmienny charakter karty „Sympatyka”. Należy
zauważyć, że ten wariant czyni grę łatwiejszą dla ludzi.
Podczas rozgrywki dla 4 lub 6 osób należy zastosować
następujące zmiany:
• Podczas rozgrywki dla 6 osób, w trakcie przygotowania
gry nie można wybrać postaci Sharon „Boomer” Valerii.
• Zamiast karty „Jesteś sympatykiem” do talii Lojalności
należy dodać 1 dodatkową kartę „Nie jesteś Cylonem”.
• Ludzie rozpoczynają z tarczami zasobów ustawionymi na
następujące wartości: paliwo – 8, żywność – 7,
morale – 9, populacja – 10.
• Ujawnieni Cyloni losują w swojej turze 3 (a nie 2) karty
umiejętności.