Mare Nostrum / Mare Nostrum: Imperia (Serge Laget)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 167
- Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
- Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 19 times
Re: Mare Nostrum
Uwielbiam negatywną interakcję, to esencja gier planszowych jak dla mnie. Raczej się nie denerwuję z przegranej. Wyznaję motto Reinera Knizi.
Obawiam się raczej czy ogarniemy zasady. Tzn. ja jestem po lekturze instrukcji ale brakuje mi ogrania w ten tytuł i nie wiem czy nie wprowadzę chaosu.
Zaryzykuję...
Obawiam się raczej czy ogarniemy zasady. Tzn. ja jestem po lekturze instrukcji ale brakuje mi ogrania w ten tytuł i nie wiem czy nie wprowadzę chaosu.
Zaryzykuję...
-
- Posty: 167
- Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
- Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 19 times
Re: Mare Nostrum
Jesteśmy po rozgrywce 5-cio osobowej.
Dwóch zupełnych świeżaków planszówkowych i trzech graczy.
Rachunek jest taki, że każdy dał radę i nie czuł się zagubiony. Jedynie te 3 opcje działań, które można wykonać na podbijanym terytorium trzeba było dwa razy objaśniać, ale ja sam miałem z tym problem.
Powiem tak, WOW!!!
Dawno już nie miałem takiego "posmaku" po grze!!! Coś niesamowitego!
Świeżaki szybciej chwycili zasady od graczy , mało tego jeden z nich od połowy widać było, że ma obraną pewną strategię.
Niestety albo stety sąsiedzi terytorialni zauważyli panoszenie się świeżaka i podcięli skrzydełka
Tymczasem niepostrzeżenie kolega nazbierał 12 monet i pobudował Piramidy w Gizie. Przeoczyliśmy jego dochód w monetach i klops.
Generalnie gra jest w dechę! Widać było w pewnym momencie, że znaczną część gry zajęła nam przepychanka terytorialna, a konkretna strategia prowadząca do wygranej poszła w krzaki. Daliśmy się ponieść emocjom, a kolega pobudował miasta i nikt tego nie poczytał jako zagrożenie. Ponadto kilka monet wyrwał w fazie wymiany i dupa. Wniosek jest też taki, aby kasy starać się nie wystawiać na wymianę.
Nie mogę się doczekać następnej rozgrywki
pozdrawiam
Dwóch zupełnych świeżaków planszówkowych i trzech graczy.
Rachunek jest taki, że każdy dał radę i nie czuł się zagubiony. Jedynie te 3 opcje działań, które można wykonać na podbijanym terytorium trzeba było dwa razy objaśniać, ale ja sam miałem z tym problem.
Powiem tak, WOW!!!
Dawno już nie miałem takiego "posmaku" po grze!!! Coś niesamowitego!
Świeżaki szybciej chwycili zasady od graczy , mało tego jeden z nich od połowy widać było, że ma obraną pewną strategię.
Niestety albo stety sąsiedzi terytorialni zauważyli panoszenie się świeżaka i podcięli skrzydełka
Tymczasem niepostrzeżenie kolega nazbierał 12 monet i pobudował Piramidy w Gizie. Przeoczyliśmy jego dochód w monetach i klops.
Generalnie gra jest w dechę! Widać było w pewnym momencie, że znaczną część gry zajęła nam przepychanka terytorialna, a konkretna strategia prowadząca do wygranej poszła w krzaki. Daliśmy się ponieść emocjom, a kolega pobudował miasta i nikt tego nie poczytał jako zagrożenie. Ponadto kilka monet wyrwał w fazie wymiany i dupa. Wniosek jest też taki, aby kasy starać się nie wystawiać na wymianę.
Nie mogę się doczekać następnej rozgrywki
pozdrawiam
- rastula
- Posty: 10023
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1277 times
- Been thanked: 1309 times
Re: Mare Nostrum
w naszej rozgrywce też było tak, że Egipt z Grecją stroszyli piórka, Babilon spał, Rzym się zbroił a Kartagina po cichu zrobiuła wszystkich w jajo i zbudowała Piramidę... w tej grze zdecydowanie trzeba obserwować przeciwników i zawierać szybkie tektyczne sojusze.
grało się fajnie
grało się fajnie
- raj
- Administrator
- Posty: 5215
- Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 275 times
- Been thanked: 896 times
- Kontakt:
Re: Mare Nostrum
Też wygrałem rozgrywkę piramidami, ale myślę, że jak gracze bardziej ogarną temat to się takie akcje skończą.
Gra jest bardzo dobra, fajnie działa, ale niestety brakuje mi klimatu.
Gra jest bardzo dobra, fajnie działa, ale niestety brakuje mi klimatu.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
-
- Posty: 37
- Rejestracja: 25 mar 2009, 19:05
Re: Mare Nostrum
Jestem po dwóch rozgrywkach 4-osobowych (debiutowych dla większości graczy) i tak się zastanawiam czy stosunkowo szybkie zwycięstwa poprzez wybudowanie piramid (za pierwszym razem za towary, a za drugim - za monety) u dwóch różnych graczy kontrolujących dwie różne nacje oznacza, że coś nie tak jest z przepisami (za łatwo można spełnić ten warunek zwycięstwa) czy też my-gracze nie byliśmy jeszcze zbyt obyci z grą albo nie wiemy czegoś co się pojawiło w erracie do przepisów. Z tego co widzę powyżej nie tylko u nas pojawiło się takie nieoczekiwane zwycięstwo przez "nagłe zbudowanie piramidy".
-
- Posty: 156
- Rejestracja: 10 sty 2012, 18:44
Re: Mare Nostrum
Pytanie co uwazasz za nagle i niespodziewane... jesli nagle i niespodziewane jest przegapienie jak rozwija sie przeciwnik to tak... jest to normalne. Ale podobnoe jak zwyciestwo przez zajecie 4 miasta legendarnego/stolicy, zdobycie przywodztwa czy tez wybudowanie 5 cudu/bohatera. Trzeba pamietac ze zwyciestwo przez piramidy jest najlatwiejsze do "ukrycia" jesli nie sledzimy mapy i gospodarki przeciwnika. Czy za latwo? Jesli zle rozgrywacie handel (czyli wystawiacie duzo monet czy surowcow akurat pasujacych na roznorodnosc przeciwnikowi) to latwo wykorzystac taki prezent. W przeciwnym wypadku juz niekoniecznie bo wymaga mocno rozbudowanej gospodarki a tego zwyczajnie "niepodziewanie i szybko" się zrobic nie da
- Atamán
- Posty: 1347
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 562 times
- Been thanked: 284 times
Re: Mare Nostrum
Dużo zależy od nastawienia grupy i tzw. "myślenia grupowego". Na BGG też zdarzały się przypadki, że ludzie narzekali, że piramidy za szybko kończą grę. Ja jestem po 3 partiach (dwie 4-osobowe i jedna 5-osobowa) i kilka razy było blisko piramid, ale wszyscy to zauważyliśmy i kończyło się interwencją. Jak do tej pory statystyki są następujące: 2 razy wygrana przez Sławę (5 cudo-bohaterów), 1 wygrana przez Podbój (4 stolico-legendarne-miasta).
Jak interweniować w sprawie piramid? Gdy jeden z graczy produkuje 8 lub więcej monet, to na handel nie można dawać żadnych monet. Gdy jeden z graczy produkuje ok. 11/12 surowców, to taki gracz powinien dostać embargo w handlu: czyli handlujemy w kółko między sobą ignorując tego gracza - wtedy powinny do niego wrócić wszystkie jego surowce, ew. wymieni tylko 1, jeżeli jest liderem handlowym (a zazwyczaj jest). Następnie po fazie handlu taki gracz powinien zostać odwiedzony przez wrogie legiony, które będą grabić lub okupować jego budynki produkujące zasoby.
Jak interweniować w sprawie piramid? Gdy jeden z graczy produkuje 8 lub więcej monet, to na handel nie można dawać żadnych monet. Gdy jeden z graczy produkuje ok. 11/12 surowców, to taki gracz powinien dostać embargo w handlu: czyli handlujemy w kółko między sobą ignorując tego gracza - wtedy powinny do niego wrócić wszystkie jego surowce, ew. wymieni tylko 1, jeżeli jest liderem handlowym (a zazwyczaj jest). Następnie po fazie handlu taki gracz powinien zostać odwiedzony przez wrogie legiony, które będą grabić lub okupować jego budynki produkujące zasoby.
- Chaaber
- Posty: 1054
- Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Mare Nostrum
O ile widzę dostępność innych rozwiązań, tak wydaje mi się, że jednak budowanie piramid jest najprostsze do zrealizowania, kosztuje statystycznie najmniej. Przy podboju, bardzo ciężko jest utrzymać stolice do następnej kolejki imho. Bohaterowie kosztują relatywnie dużo i trochę trwa zebranie ich 5. Co do prowadzenia na każdym torze, to chyba jest możliwe jedynie przez całkowite zdominowanie planszy, bo ciężko jest mi sobie wyobrazić, że inni gracze będą ze wszystkim z tyłu. Teoretycznie można by wojskiem zaorać przeciwników na budowlach i handlu, ale to bardzo ryzykowna sprawa niestety.
- raiden25
- Posty: 1408
- Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 47 times
Re: Mare Nostrum
Ktoś tłumacząc mi zasady powiedział ze jak gracz A kupi od gracza B coś i ten kupi znowu od A to potem trzeba kupić od gracza C. Wiec w grze 3 osobowej nie da się zablokować gracza aby nic nie kupił. Nie wiem jak to jest na 4-5 osób i czy dobrze mi tłumaczono zasady ale to by miało sens, nie jest tak?Atamán pisze:Gdy jeden z graczy produkuje ok. 11/12 surowców, to taki gracz powinien dostać embargo w handlu: czyli handlujemy w kółko między sobą ignorując tego gracza - wtedy powinny do niego wrócić wszystkie jego surowce.
Re: Mare Nostrum
Jest tak. We 3 osoby każdy będzie musiał się wymieniać. Chyba, że handlujemy jednym surowcem. Na 4 czy 5 można jednemu graczowi (albo dwóm na 5 osób) nie dać nic, albo max jeden towar robiąc właśnie takie kółeczko we trójkę. A od B, B od C, C od A etc... Gracze D i E nic nie ugrają. Chyba, że jeden z nich jest liderem to weźmie jeden surowiec na starcie.raiden25 pisze:Ktoś tłumacząc mi zasady powiedział ze jak gracz A kupi od gracza B coś i ten kupi znowu od A to potem trzeba kupić od gracza C. Wiec w grze 3 osobowej nie da się zablokować gracza aby nic nie kupił. Nie wiem jak to jest na 4-5 osób i czy dobrze mi tłumaczono zasady ale to by miało sens, nie jest tak?Atamán pisze:Gdy jeden z graczy produkuje ok. 11/12 surowców, to taki gracz powinien dostać embargo w handlu: czyli handlujemy w kółko między sobą ignorując tego gracza - wtedy powinny do niego wrócić wszystkie jego surowce.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
- Atamán
- Posty: 1347
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 562 times
- Been thanked: 284 times
Re: Mare Nostrum
Dokładnie tak jak misiooo napisał - w grze na 3 blokady nie zrobisz, można co najwyżej starać się wystawiać jak najwięcej towarów, które ów lider produkuje, ale nie zawsze pewnie jest to możliwe.
Co do 5 bohaterów/cudów - wg mnie na różne (opisane wyżej) sposoby można zapobiec, by gracz nie miał tych 12 monet, czy 12 różnych surowców, ale znacznie trudniej jest rozpędzonego gracza przycisnąć tak, by nie miał tych 8/9, a gracz z 4 bohaterami/cudami jest już prawie nie do zatrzymania. Bo zazwyczaj ma to co miał + jeszcze specjalne zdolności, które dostał z bohaterów/cudów. Wg to ten sposób na wygraną powinien zdarzać się najczęściej - to jest droga długa, ale bardziej pewna niż inne.
Co do kontroli 4 miast - pamiętaj, że osoba, która do tego dąży, jest zazwyczaj liderem militarnym, a więc może wybrać siebie jako ostatniego gracza, wtedy nie ma czasu na kontruderzenie (w taki właśnie sposób w ostatniej grze zająłem Syrakuzy grając Babilonem - atakując wszystkim co miałem, ale nie musiałem zostawiać obrony, bo wybrałem się jako ostatni).
Co do 5 bohaterów/cudów - wg mnie na różne (opisane wyżej) sposoby można zapobiec, by gracz nie miał tych 12 monet, czy 12 różnych surowców, ale znacznie trudniej jest rozpędzonego gracza przycisnąć tak, by nie miał tych 8/9, a gracz z 4 bohaterami/cudami jest już prawie nie do zatrzymania. Bo zazwyczaj ma to co miał + jeszcze specjalne zdolności, które dostał z bohaterów/cudów. Wg to ten sposób na wygraną powinien zdarzać się najczęściej - to jest droga długa, ale bardziej pewna niż inne.
Co do kontroli 4 miast - pamiętaj, że osoba, która do tego dąży, jest zazwyczaj liderem militarnym, a więc może wybrać siebie jako ostatniego gracza, wtedy nie ma czasu na kontruderzenie (w taki właśnie sposób w ostatniej grze zająłem Syrakuzy grając Babilonem - atakując wszystkim co miałem, ale nie musiałem zostawiać obrony, bo wybrałem się jako ostatni).
Re: Mare Nostrum
Atamán pisze:Dokładnie tak jak misiooo napisał - w grze na 3 blokady nie zrobisz, można co najwyżej starać się wystawiać jak najwięcej towarów, które ów lider produkuje, ale nie zawsze pewnie jest to możliwe.
Co do 5 bohaterów/cudów - wg mnie na różne (opisane wyżej) sposoby można zapobiec, by gracz nie miał tych 12 monet, czy 12 różnych surowców, ale znacznie trudniej jest rozpędzonego gracza przycisnąć tak, by nie miał tych 8/9, a gracz z 4 bohaterami/cudami jest już prawie nie do zatrzymania. Bo zazwyczaj ma to co miał + jeszcze specjalne zdolności, które dostał z bohaterów/cudów. Wg to ten sposób na wygraną powinien zdarzać się najczęściej - to jest droga długa, ale bardziej pewna niż inne.
Co do kontroli 4 miast - pamiętaj, że osoba, która do tego dąży, jest zazwyczaj liderem militarnym, a więc może wybrać siebie jako ostatniego gracza, wtedy nie ma czasu na kontruderzenie (w taki właśnie sposób w ostatniej grze zająłem Syrakuzy grając Babilonem - atakując wszystkim co miałem, ale nie musiałem zostawiać obrony, bo wybrałem się jako ostatni).
W sumie ma to sens. Myślałem, że te stolice trzeba utrzymać do końca kolejnej swojej fazy walki i ruchu, a tu jednak nie...
-
- Posty: 1898
- Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
- Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
- Been thanked: 5 times
Re: Mare Nostrum
Piszecie o tych wszystkich smaczkach gry a ja coraz bardziej nie mogę się doczekać pierwszej rozgrywki... może wreszcie w ten weekend się uda.
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
- Marx
- Posty: 2420
- Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 17 times
Re: Mare Nostrum
Mam pytanie dotyczące gry na 3 graczy, a także 4 graczy w mniejszym stopniu. Przy takiej ilości uczestników należy cześć planszy zakryć bocznymi torami, co dla mnie osobiście jest nie do przełknięcia, plansza jest zbyt ładna, a okrojona wygląda smutnie. Czy można jakoś inaczej ustawić grę bez zakrywania planszy? Nie wiem, np. inna pozycja startowa graczy
- raj
- Administrator
- Posty: 5215
- Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 275 times
- Been thanked: 896 times
- Kontakt:
Re: Mare Nostrum
Jakie macie doświadczenia ze skalowaniem? Dobrze się wam gra przy 3-4 graczach?
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Re: Mare Nostrum
We 2 jest dobrze. W 3 jest lepiej. Od 4 graczy jest wypas.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
- raj
- Administrator
- Posty: 5215
- Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 275 times
- Been thanked: 896 times
- Kontakt:
Re: Mare Nostrum
Grałem. Jest bardzo OK, choć wydaje mi się, że mogą być tendencje do podziału rozgrywki na dwie "trójki".
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Re: Mare Nostrum
Potwierdzam, jest super! Wprowadzenie Atlantów bardzo zmienia układ sił na Zachodzie. Rzym i Kartagina są mocno szachowani z flanki. Do tego Atlanci szybko pną się do góry na torze militarnym, ze względu na ich zdolność taniego budowania flot. Mnoży się tych niebieskich trirem...raj pisze:Grałem. Jest bardzo OK, choć wydaje mi się, że mogą być tendencje do podziału rozgrywki na dwie "trójki".
Re: Mare Nostrum
Można też z Atlantami grać na 4 i 5 graczy. Ostatnia strona instrukcji do AtlasaRafalm pisze:Potwierdzam, jest super! Wprowadzenie Atlantów bardzo zmienia układ sił na Zachodzie. Rzym i Kartagina są mocno szachowani z flanki. Do tego Atlanci szybko pną się do góry na torze militarnym, ze względu na ich zdolność taniego budowania flot. Mnoży się tych niebieskich trirem...raj pisze:Grałem. Jest bardzo OK, choć wydaje mi się, że mogą być tendencje do podziału rozgrywki na dwie "trójki".
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Re: Mare Nostrum
Grałem 8 razy: 5x w 6 osób, 1x w 5 i 2x w 2. Po rozgrywkach sześcio i pięcio osobowych gra na dwóch graczy mimo, że fajna jest dla mnie tylko i wyłącznie wariantem. Pozostałe partie przekonały mnie, iż jest to jedna z najlepszych gier jakie poznałem.
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1
https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1
- TERF
- Posty: 18
- Rejestracja: 21 lut 2012, 15:00
- Lokalizacja: Kłobuck / Częstochowa
- Has thanked: 3 times
Re: Mare Nostrum
Witam
Też już jestem po pierwszej grze w 5 osob i naprawde gra robi robotę choć gra zajeła nam 3h i by była dłuższa gdyby nie bład Egipcjan.
Pisze troche w innej sprawie. Ma ktoś Żetony Surowców z KS? Domnie dotarły wczoraj i niestety wypraska zaprojektowana jest fajnie lecz jakość jest taka że podczas transportu uległa zniszczeniu (prawodopodnie za słaby plastik aby utrzymać tak ciężkie żetony) ktoś ten problem już rozwiazał lub byłby chetny do jakiegoś grupowego zamówienia wybprazki z pianki?
A może wówczas sie pokusić o nową lepiej zaplanowana wyprazke z pianki lub organizer z drewna do podsawki i atlasa?
Też już jestem po pierwszej grze w 5 osob i naprawde gra robi robotę choć gra zajeła nam 3h i by była dłuższa gdyby nie bład Egipcjan.
Pisze troche w innej sprawie. Ma ktoś Żetony Surowców z KS? Domnie dotarły wczoraj i niestety wypraska zaprojektowana jest fajnie lecz jakość jest taka że podczas transportu uległa zniszczeniu (prawodopodnie za słaby plastik aby utrzymać tak ciężkie żetony) ktoś ten problem już rozwiazał lub byłby chetny do jakiegoś grupowego zamówienia wybprazki z pianki?
A może wówczas sie pokusić o nową lepiej zaplanowana wyprazke z pianki lub organizer z drewna do podsawki i atlasa?
Re: Mare Nostrum
Jak się ma wydanie angielskie do polskiego? Wszystko jest takie samo? Pytam, bo patrząc na dostępność dodatku, to kupienie angielskiej wersji byłoby rozsądniejsze.
I mam jeszcze drugie pytanie, jak już myślę o dodatku, to czy ta gra jest warta 400+ złotych? Nie wiem czy jest sens wydawać tyle kasy jak mam dość sporo dobrych gier na 6 osób.
I mam jeszcze drugie pytanie, jak już myślę o dodatku, to czy ta gra jest warta 400+ złotych? Nie wiem czy jest sens wydawać tyle kasy jak mam dość sporo dobrych gier na 6 osób.