Mare Nostrum / Mare Nostrum: Imperia (Serge Laget)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
dominGeS
Posty: 167
Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
Has thanked: 102 times
Been thanked: 19 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: dominGeS »

Uwielbiam negatywną interakcję, to esencja gier planszowych jak dla mnie. Raczej się nie denerwuję z przegranej. Wyznaję motto Reinera Knizi.
Obawiam się raczej czy ogarniemy zasady. Tzn. ja jestem po lekturze instrukcji ale brakuje mi ogrania w ten tytuł i nie wiem czy nie wprowadzę chaosu.
Zaryzykuję... :D
dominGeS
Posty: 167
Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
Has thanked: 102 times
Been thanked: 19 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: dominGeS »

Jesteśmy po rozgrywce 5-cio osobowej.
Dwóch zupełnych świeżaków planszówkowych i trzech graczy.
Rachunek jest taki, że każdy dał radę i nie czuł się zagubiony. Jedynie te 3 opcje działań, które można wykonać na podbijanym terytorium trzeba było dwa razy objaśniać, ale ja sam miałem z tym problem.
Powiem tak, WOW!!!
Dawno już nie miałem takiego "posmaku" po grze!!! Coś niesamowitego!
Świeżaki szybciej chwycili zasady od graczy :roll: :lol: , mało tego jeden z nich od połowy widać było, że ma obraną pewną strategię.
Niestety albo stety sąsiedzi terytorialni zauważyli panoszenie się świeżaka i podcięli skrzydełka :wink:
Tymczasem niepostrzeżenie kolega nazbierał 12 monet i pobudował Piramidy w Gizie. Przeoczyliśmy jego dochód w monetach i klops.
Generalnie gra jest w dechę! Widać było w pewnym momencie, że znaczną część gry zajęła nam przepychanka terytorialna, a konkretna strategia prowadząca do wygranej poszła w krzaki. Daliśmy się ponieść emocjom, a kolega pobudował miasta i nikt tego nie poczytał jako zagrożenie. Ponadto kilka monet wyrwał w fazie wymiany i dupa. Wniosek jest też taki, aby kasy starać się nie wystawiać na wymianę.
Nie mogę się doczekać następnej rozgrywki :D
pozdrawiam
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: rastula »

w naszej rozgrywce też było tak, że Egipt z Grecją stroszyli piórka, Babilon spał, Rzym się zbroił a Kartagina po cichu zrobiuła wszystkich w jajo i zbudowała Piramidę... w tej grze zdecydowanie trzeba obserwować przeciwników i zawierać szybkie tektyczne sojusze.

grało się fajnie
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5215
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 275 times
Been thanked: 896 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum

Post autor: raj »

Też wygrałem rozgrywkę piramidami, ale myślę, że jak gracze bardziej ogarną temat to się takie akcje skończą.
Gra jest bardzo dobra, fajnie działa, ale niestety brakuje mi klimatu.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Chevau-léger
Posty: 37
Rejestracja: 25 mar 2009, 19:05

Re: Mare Nostrum

Post autor: Chevau-léger »

Jestem po dwóch rozgrywkach 4-osobowych (debiutowych dla większości graczy) i tak się zastanawiam czy stosunkowo szybkie zwycięstwa poprzez wybudowanie piramid (za pierwszym razem za towary, a za drugim - za monety) u dwóch różnych graczy kontrolujących dwie różne nacje oznacza, że coś nie tak jest z przepisami (za łatwo można spełnić ten warunek zwycięstwa) czy też my-gracze nie byliśmy jeszcze zbyt obyci z grą albo nie wiemy czegoś co się pojawiło w erracie do przepisów. Z tego co widzę powyżej nie tylko u nas pojawiło się takie nieoczekiwane zwycięstwo przez "nagłe zbudowanie piramidy".
swiety_1984
Posty: 156
Rejestracja: 10 sty 2012, 18:44

Re: Mare Nostrum

Post autor: swiety_1984 »

Pytanie co uwazasz za nagle i niespodziewane... jesli nagle i niespodziewane jest przegapienie jak rozwija sie przeciwnik to tak... jest to normalne. Ale podobnoe jak zwyciestwo przez zajecie 4 miasta legendarnego/stolicy, zdobycie przywodztwa czy tez wybudowanie 5 cudu/bohatera. Trzeba pamietac ze zwyciestwo przez piramidy jest najlatwiejsze do "ukrycia" jesli nie sledzimy mapy i gospodarki przeciwnika. Czy za latwo? Jesli zle rozgrywacie handel (czyli wystawiacie duzo monet czy surowcow akurat pasujacych na roznorodnosc przeciwnikowi) to latwo wykorzystac taki prezent. W przeciwnym wypadku juz niekoniecznie bo wymaga mocno rozbudowanej gospodarki a tego zwyczajnie "niepodziewanie i szybko" się zrobic nie da
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 562 times
Been thanked: 284 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Atamán »

Dużo zależy od nastawienia grupy i tzw. "myślenia grupowego". Na BGG też zdarzały się przypadki, że ludzie narzekali, że piramidy za szybko kończą grę. Ja jestem po 3 partiach (dwie 4-osobowe i jedna 5-osobowa) i kilka razy było blisko piramid, ale wszyscy to zauważyliśmy i kończyło się interwencją. Jak do tej pory statystyki są następujące: 2 razy wygrana przez Sławę (5 cudo-bohaterów), 1 wygrana przez Podbój (4 stolico-legendarne-miasta).

Jak interweniować w sprawie piramid? Gdy jeden z graczy produkuje 8 lub więcej monet, to na handel nie można dawać żadnych monet. Gdy jeden z graczy produkuje ok. 11/12 surowców, to taki gracz powinien dostać embargo w handlu: czyli handlujemy w kółko między sobą ignorując tego gracza - wtedy powinny do niego wrócić wszystkie jego surowce, ew. wymieni tylko 1, jeżeli jest liderem handlowym (a zazwyczaj jest). Następnie po fazie handlu taki gracz powinien zostać odwiedzony przez wrogie legiony, które będą grabić lub okupować jego budynki produkujące zasoby.
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Chaaber »

O ile widzę dostępność innych rozwiązań, tak wydaje mi się, że jednak budowanie piramid jest najprostsze do zrealizowania, kosztuje statystycznie najmniej. Przy podboju, bardzo ciężko jest utrzymać stolice do następnej kolejki imho. Bohaterowie kosztują relatywnie dużo i trochę trwa zebranie ich 5. Co do prowadzenia na każdym torze, to chyba jest możliwe jedynie przez całkowite zdominowanie planszy, bo ciężko jest mi sobie wyobrazić, że inni gracze będą ze wszystkim z tyłu. Teoretycznie można by wojskiem zaorać przeciwników na budowlach i handlu, ale to bardzo ryzykowna sprawa niestety.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4054
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

Pamietaj ze bohaterowie daja duzo na torach czasami :)

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1408
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: raiden25 »

Atamán pisze:Gdy jeden z graczy produkuje ok. 11/12 surowców, to taki gracz powinien dostać embargo w handlu: czyli handlujemy w kółko między sobą ignorując tego gracza - wtedy powinny do niego wrócić wszystkie jego surowce.
Ktoś tłumacząc mi zasady powiedział ze jak gracz A kupi od gracza B coś i ten kupi znowu od A to potem trzeba kupić od gracza C. Wiec w grze 3 osobowej nie da się zablokować gracza aby nic nie kupił. Nie wiem jak to jest na 4-5 osób i czy dobrze mi tłumaczono zasady ale to by miało sens, nie jest tak?
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

raiden25 pisze:
Atamán pisze:Gdy jeden z graczy produkuje ok. 11/12 surowców, to taki gracz powinien dostać embargo w handlu: czyli handlujemy w kółko między sobą ignorując tego gracza - wtedy powinny do niego wrócić wszystkie jego surowce.
Ktoś tłumacząc mi zasady powiedział ze jak gracz A kupi od gracza B coś i ten kupi znowu od A to potem trzeba kupić od gracza C. Wiec w grze 3 osobowej nie da się zablokować gracza aby nic nie kupił. Nie wiem jak to jest na 4-5 osób i czy dobrze mi tłumaczono zasady ale to by miało sens, nie jest tak?
Jest tak. We 3 osoby każdy będzie musiał się wymieniać. Chyba, że handlujemy jednym surowcem. Na 4 czy 5 można jednemu graczowi (albo dwóm na 5 osób) nie dać nic, albo max jeden towar robiąc właśnie takie kółeczko we trójkę. A od B, B od C, C od A etc... Gracze D i E nic nie ugrają. Chyba, że jeden z nich jest liderem to weźmie jeden surowiec na starcie.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 562 times
Been thanked: 284 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Atamán »

Dokładnie tak jak misiooo napisał - w grze na 3 blokady nie zrobisz, można co najwyżej starać się wystawiać jak najwięcej towarów, które ów lider produkuje, ale nie zawsze pewnie jest to możliwe.

Co do 5 bohaterów/cudów - wg mnie na różne (opisane wyżej) sposoby można zapobiec, by gracz nie miał tych 12 monet, czy 12 różnych surowców, ale znacznie trudniej jest rozpędzonego gracza przycisnąć tak, by nie miał tych 8/9, a gracz z 4 bohaterami/cudami jest już prawie nie do zatrzymania. Bo zazwyczaj ma to co miał + jeszcze specjalne zdolności, które dostał z bohaterów/cudów. Wg to ten sposób na wygraną powinien zdarzać się najczęściej - to jest droga długa, ale bardziej pewna niż inne.

Co do kontroli 4 miast - pamiętaj, że osoba, która do tego dąży, jest zazwyczaj liderem militarnym, a więc może wybrać siebie jako ostatniego gracza, wtedy nie ma czasu na kontruderzenie (w taki właśnie sposób w ostatniej grze zająłem Syrakuzy grając Babilonem - atakując wszystkim co miałem, ale nie musiałem zostawiać obrony, bo wybrałem się jako ostatni).
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1405
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 154 times
Been thanked: 189 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Błysk »

Atamán pisze:Dokładnie tak jak misiooo napisał - w grze na 3 blokady nie zrobisz, można co najwyżej starać się wystawiać jak najwięcej towarów, które ów lider produkuje, ale nie zawsze pewnie jest to możliwe.

Co do 5 bohaterów/cudów - wg mnie na różne (opisane wyżej) sposoby można zapobiec, by gracz nie miał tych 12 monet, czy 12 różnych surowców, ale znacznie trudniej jest rozpędzonego gracza przycisnąć tak, by nie miał tych 8/9, a gracz z 4 bohaterami/cudami jest już prawie nie do zatrzymania. Bo zazwyczaj ma to co miał + jeszcze specjalne zdolności, które dostał z bohaterów/cudów. Wg to ten sposób na wygraną powinien zdarzać się najczęściej - to jest droga długa, ale bardziej pewna niż inne.

Co do kontroli 4 miast - pamiętaj, że osoba, która do tego dąży, jest zazwyczaj liderem militarnym, a więc może wybrać siebie jako ostatniego gracza, wtedy nie ma czasu na kontruderzenie (w taki właśnie sposób w ostatniej grze zająłem Syrakuzy grając Babilonem - atakując wszystkim co miałem, ale nie musiałem zostawiać obrony, bo wybrałem się jako ostatni).

W sumie ma to sens. Myślałem, że te stolice trzeba utrzymać do końca kolejnej swojej fazy walki i ruchu, a tu jednak nie... :D
Szaweł
Posty: 1898
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Szaweł »

Piszecie o tych wszystkich smaczkach gry a ja coraz bardziej nie mogę się doczekać pierwszej rozgrywki... może wreszcie w ten weekend się uda.
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Awatar użytkownika
Marx
Posty: 2420
Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: Marx »

Mam pytanie dotyczące gry na 3 graczy, a także 4 graczy w mniejszym stopniu. Przy takiej ilości uczestników należy cześć planszy zakryć bocznymi torami, co dla mnie osobiście jest nie do przełknięcia, plansza jest zbyt ładna, a okrojona wygląda smutnie. Czy można jakoś inaczej ustawić grę bez zakrywania planszy? Nie wiem, np. inna pozycja startowa graczy ;-)
Waiting is the hardest part.

Z nimi przychodzi mi się pożegnać
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5215
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 275 times
Been thanked: 896 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum

Post autor: raj »

Jakie macie doświadczenia ze skalowaniem? Dobrze się wam gra przy 3-4 graczach?
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4054
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

raj pisze:Jakie macie doświadczenia ze skalowaniem? Dobrze się wam gra przy 3-4 graczach?
Grałem tylko we 2,3 i 4 osoby i bardzo dobrze mi się grało :)
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

We 2 jest dobrze. W 3 jest lepiej. Od 4 graczy jest wypas.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4054
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: AkitaInu »

misioooo pisze:We 2 jest dobrze. W 3 jest lepiej. Od 4 graczy jest wypas.
Zgadzam się :)

Grał ktoś w 6 osób?
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5215
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 275 times
Been thanked: 896 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum

Post autor: raj »

Grałem. Jest bardzo OK, choć wydaje mi się, że mogą być tendencje do podziału rozgrywki na dwie "trójki".
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Rafalm
Posty: 745
Rejestracja: 02 mar 2015, 00:23
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum

Post autor: Rafalm »

raj pisze:Grałem. Jest bardzo OK, choć wydaje mi się, że mogą być tendencje do podziału rozgrywki na dwie "trójki".
Potwierdzam, jest super! Wprowadzenie Atlantów bardzo zmienia układ sił na Zachodzie. Rzym i Kartagina są mocno szachowani z flanki. Do tego Atlanci szybko pną się do góry na torze militarnym, ze względu na ich zdolność taniego budowania flot. Mnoży się tych niebieskich trirem...
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: misioooo »

Rafalm pisze:
raj pisze:Grałem. Jest bardzo OK, choć wydaje mi się, że mogą być tendencje do podziału rozgrywki na dwie "trójki".
Potwierdzam, jest super! Wprowadzenie Atlantów bardzo zmienia układ sił na Zachodzie. Rzym i Kartagina są mocno szachowani z flanki. Do tego Atlanci szybko pną się do góry na torze militarnym, ze względu na ich zdolność taniego budowania flot. Mnoży się tych niebieskich trirem...
Można też z Atlantami grać na 4 i 5 graczy. Ostatnia strona instrukcji do Atlasa :)
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
andy h
Posty: 75
Rejestracja: 16 lut 2014, 23:08
Has thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum

Post autor: andy h »

Grałem 8 razy: 5x w 6 osób, 1x w 5 i 2x w 2. Po rozgrywkach sześcio i pięcio osobowych gra na dwóch graczy mimo, że fajna jest dla mnie tylko i wyłącznie wariantem. Pozostałe partie przekonały mnie, iż jest to jedna z najlepszych gier jakie poznałem.
Awatar użytkownika
TERF
Posty: 18
Rejestracja: 21 lut 2012, 15:00
Lokalizacja: Kłobuck / Częstochowa
Has thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: TERF »

Witam

Też już jestem po pierwszej grze w 5 osob i naprawde gra robi robotę choć gra zajeła nam 3h i by była dłuższa gdyby nie bład Egipcjan.

Pisze troche w innej sprawie. Ma ktoś Żetony Surowców z KS? Domnie dotarły wczoraj i niestety wypraska zaprojektowana jest fajnie lecz jakość jest taka że podczas transportu uległa zniszczeniu (prawodopodnie za słaby plastik aby utrzymać tak ciężkie żetony) ktoś ten problem już rozwiazał lub byłby chetny do jakiegoś grupowego zamówienia wybprazki z pianki?

A może wówczas sie pokusić o nową lepiej zaplanowana wyprazke z pianki lub organizer z drewna do podsawki i atlasa? ;)
Awatar użytkownika
mbuka
Posty: 138
Rejestracja: 07 wrz 2013, 12:44
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 10 times

Re: Mare Nostrum

Post autor: mbuka »

Jak się ma wydanie angielskie do polskiego? Wszystko jest takie samo? Pytam, bo patrząc na dostępność dodatku, to kupienie angielskiej wersji byłoby rozsądniejsze.
I mam jeszcze drugie pytanie, jak już myślę o dodatku, to czy ta gra jest warta 400+ złotych? Nie wiem czy jest sens wydawać tyle kasy jak mam dość sporo dobrych gier na 6 osób.
ODPOWIEDZ