Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Andy »

Ten przekład ma usterki, ale akurat w tym przypadku nie widzę błędu w tłumaczeniu:
5.2 Events Associated With Your Opponent: If a player plays
a card as an Operation, and the card’s Event is associated only
with his opponent, the Event still occurs
5.2 Wydarzenia związane z przeciwnikiem. jeżeli gracz zagrywa
kartę jako operację, a wydarzenie na karcie jest powiązane tylko
z przeciwnikiem, to wydarzenie nadal jest rozpatrywane
Oczywiście nie przetłumaczyłbym w tym kontekście "still" jako "nadal", ale sens jest oddany prawidłowo.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: makoleon »

Ten punkt instrukcji jest jasny, ten nie do konca dla mnie zrozumiały to 7.1
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Veridiana »

Przeczytałam angielską wersję tego punktu. Jest identycznie myląca :D Co nie zmienia faktu, że edytorzy innych instrukcji, w tym polskiej, powinni zapisać ten punkt tak, aby nie było niejasności zamiast trzymać się dosłowności.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Andy »

Nie wiem, co w treści 7.1 jest mylące, ale skoro Was oboje zmyliło, to widocznie coś jest! :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Stephan
Posty: 193
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20
Has thanked: 78 times
Been thanked: 51 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Stephan »

Właśnie wchodzę w świat zimnowojennych zmagań, dotychczas rozegrałem z żoną jedną partię próbną. Zapewne z czasem będę miał więcej pytań (którymi na pewno Was zasypię :wink: ) ale jak na razie chciałem wyjaśnić jedną sprawę. Otóż zastanawiam się jak wygląda sprawa umieszczania PW. Jeżeli uzyskuję z karty, załóżmy, 4PO i chcę rozmieścić w czterech niekontrolowanych państwach po 1 PW, to robię to NA RAZ, czy KOLEJNO?

Może konkretny przykład: spośród azjatyckich państw kontroluję Wietnam, a chcę zdobyć wpływy w Pakistanie. Płacę więc 4PO i czy teraz mogę zrobić tak, że kolejno kładę 1 PW w Laosie, 1 PW w Birmie, 1 PW w Indiach a i w końcu 1 PW w Pakistanie? A może nie mogę i w jednej rundzie rozmieszczam wpływy tylko wokół Wietnamu, w następnej wokół Laosu i tak dalej? (A więc dojście z wpływami z Wietnamu do Pakistanu zajęłoby 4 zamiast 1 tury...).
Awatar użytkownika
Vandal
Posty: 519
Rejestracja: 21 lut 2012, 10:10
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Vandal »

Możesz w jednej turze, robisz to na raz, tylko pamiętając że musisz stosować zasadę domina tzn. przechodzić przez kolejne kraje by mieć połączenie.

Swoją drogą jak grasz ZSRR możesz szybciej dojść do Pakistanu przez Afganistan - wiele osób zapomina że mogą zacząć od swojego supermocarstwa.
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

racja, zgodnie z zasadami można rozkładać wpływy z PO tylko w krajach, które sąsiadują z państwami w których masz wpływy NA POCZĄTKU RUNDY - nie można budować takich łańcuszków jakie Stephan opisał w swoim poście. Dodam też, że moim zdaniem właśnie taki sposób rozmieszczania wpływów czyni rozgrywkę tak interesującą.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Stephan
Posty: 193
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20
Has thanked: 78 times
Been thanked: 51 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Stephan »

godpuppet pisze:zgodnie z zasadami można rozkładać wpływy z PO tylko w krajach, które sąsiadują z państwami w których masz wpływy NA POCZĄTKU RUNDY
O to mi chodziło, dziękuję za rozwianie wątpliwości!
Awatar użytkownika
kruker
Posty: 436
Rejestracja: 27 gru 2008, 00:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: kruker »

Vandal i Godpuppet przedstawili dwie różne interpretacje - Vandal mówi, że można zastosować efekt domina, a Godpuppet, że można dołożyć wpływy do krajów, z którymi sąsiadujemy na początku rundy. To która interpretacja jest w końcu właściwa? Ja gram wg pierwszej.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: KubaP »

Tylko z tymi, z którymi sąsiadujesz na początku swojej RUNDY (a nie tury). Czyli w jednym ruchu nie możesz zrobić domina, ale na przestrzeni całej tury jak najbardziej.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Andy »

kruker pisze:To która interpretacja jest w końcu właściwa?
Żadna interpretacja nie jest potrzebna, wystarczy reguła z instrukcji:
6.1.1 [Żetony wpływów] mogą być również umieszczane w państwach sasiadujących
z państwami, w których na początku rundy aktywnego gracza,
gracz już posiadał swoje znaczniki.
Podkreślenie moje.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Veridiana »

Także uważam, że brak efektu domina świetnie ogranicza ruchy i nagradza zajmowanie strategicznych pozycji (w sensie - dogodnych). ostatnio szczególnie dotkliwe było to u nas w przypadku Afryki, gdzie jedna osoba szła wschodem, druga zachodem. w Azji i przy kanale panamskim również są interesujące zaciski :)
Awatar użytkownika
charlie brown
Posty: 220
Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: charlie brown »

grając USA, czasem brakuje mi możliwości zabrania własnych znaczników. Np. chętnie uciekłbym z Panamy na początku gry, przynajmniej ZSRR nie mogłoby szybko wejść do Ameryk :)

Najbardziej zażarte walki, jakie pamiętam z moich gier odbywały się o: Panamę, Meksyk, Tajlandię, Koreę Płd., RFN i Włochy.

Irytuje mnie ostatnio "Konflikt Zbrojny" (czy jakoś podobnie), pozwalający na zamianę wszystkich PW przeciwnika na własne, po udanym rzucie kostką. To bardzo mocna i jednocześnie losowa karta.
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

jeśli chodzi o kartę #36 (mam tylko wersję angielską), to losowość jest typowa dla TS, czyli można nią sterować. Jeśli zajmiesz sąsiednie kraje, to wydatnie zmniejszysz szanse przeciwnika na sukces i pójdzie szukać on łatwiejszej zdobyczy. Czyli trzeba się na "konflikt zbrojny" przygotować ;)
All work and no play makes Jack a dull boy!
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: KubaP »

charlie brown pisze:Irytuje mnie ostatnio "Konflikt Zbrojny" (czy jakoś podobnie), pozwalający na zamianę wszystkich PW przeciwnika na własne, po udanym rzucie kostką. To bardzo mocna i jednocześnie losowa karta.
Zauważyłem, że w przypadku Zimnej Wojny zdanie "irytuje mnie ostatnio" = "dostałem ostatnio strasznie po tyłku" :D
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: zephyr »

Wojny są na konkretne parę państw i trzeba je mieć na uwadze. Ja praktycznie nigdy nie biję się o Koreę zanim nie spadnie wojna z *. (choć może za łatwo odpuszczam, nie jestem jakiś specjalnie mocny w TS)
Realignmenty (nie wiem jak to jest po polsku, te bardziej "pokojowe" rzucanie kostką) potrafią być bardziej irytujące - czasem albo nic nie zrobią nawet przy dużej przewadze (albo i własne zabiorą) a czasem niby od niechcenia ze stratą a zdejmie wszystkie wpływy.
(europa na szczęście szybko sie uspokaja jak jest defcon na 2 to większych zmian nie będzie :P)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Veridiana »

Jeśli ZSRR nie wkroczy do Ameryk za pomocą wydarzenia, to czy ma szansę zajść tam "sąsiedztwami"? czy z Japoni, albo Kanady można przejść do Meksyku, czy Kuby?
Awatar użytkownika
Vilk
Posty: 223
Rejestracja: 10 cze 2007, 16:55
Lokalizacja: Kraków

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Vilk »

Z Japonii ani z Kanady nie da się w ten sposób. Na Początku Wojny jedynymi możliwościami są chyba Destalinizacja, Fidel albo przewrót w Panamie.
Awatar użytkownika
charlie brown
Posty: 220
Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: charlie brown »

Zauważyłem, że w przypadku Zimnej Wojny zdanie "irytuje mnie ostatnio" = "dostałem ostatnio strasznie po tyłku" :D
Prawda, ale częściowa. Dostałem po pysku tą kartą (chyba za 2 razy, majac 50% szans na sukces, a kiedy sam chciałem jej użyć była wtopa), ale całą rozgrywkę wygrałem.
Tak ogólnie to szczęście mi sprzyja w ZW. Rozegrałem kilkanaście partii z przeciwnikami o podobnym doświadczeniu do mojego i na razie nie przegrałem, choć parę razy było blisko. Pamiętam np. jedną ciekawą końcówkę USA kiedy dostawałem po tyłku przez większość gry i przeciwnik mógł zakończyć rozgrywkę remisem zagrywając "gry wojenne", ale wolał wygrać. No i w ostatniej turze, w fazie wydarzeń, rzuciłem "Czarnobyl" na Europę i w trakcie tury spokojnie zdobyłem tam kontrolę, wygrywając w ten sposób partię :) [jeszcze wtedy słabo znaliśmy karty ze schyłku wojny]
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Veridiana »

Okey, pytania. Mam ciągle kłopoty z kartami z gwiazdką, kiedy je odrzucać, a kiedy usuwać.

karta "Blokada" (nr 10): jeśli USA nie ma żadnych PW w RFN to karta zostaje usunięta czy tylko odrzucona? I czy USA musi odrzucać kartę o wartości 3PO, czy może wybrać usunięcie PW? Co napewno wybierze, jeśli PW w RFN nie ma.
W skrócie: jak ta karta działa? :D

"Rozmowy kuchenne" (nr 48): jeśli USA nie kontroluje więcej państwa strategicznych, to kartę się usuwa, czy odrzuca?

"Samotny strzelec" (Lone Gunman): jeśli gracz USA nie ma kart na ręce, to karta usunięta czy odrzucona?

I z innej beczki:

"Kryzys kubanski" (Cuban Missile Crisis): jesli DEFCON innymi wydarzeniami zostal podniesiony to przeciwnik moze juz dokonywac przewrotow?

Czy sformułowanie "Nie można zagrać wydarzenia" lub "Karta... nie może już być zagrana jako wydarzenie" pojawiające się kursywą (np. "Rządy socjalistów" lub "Ropa na morzu północnym") oznacza, że ono po prostu nie zachodzi, ale nadal kartę można odpalić?

"Siatka szpiegowska z Cambridge" (nr 104): karta nie może zostać zagrana jako wydarzenie w fazie Schyłku, ale tylko przez ZSRR, tak? jeśli zagra ją USA to wydarzenie mimo wszystko zajdzie?

"Niedźwiedź w potrzasku" (Bear Trap)/"Bagno" (Quagmire): działanie trwa tylko do końca tury, tak? i czy ta karta nie jest za mocna? przy pechowym rzutach ZSRR/USA może w ogóle nie wykonać akcji w turze!

"Aldrich Ames": czyż nie jst prawdą, że karta ta może zadziałać na korzyść gracza USA, jeśli pozostała mu jedna karta i jest to karta wydarzenia ZSRR?

Uff, na razie tyle pytań ;p
Awatar użytkownika
charlie brown
Posty: 220
Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: charlie brown »

nie mam przy sobie kart, ale spróbuję z głowy na kilka pytań odpowiedzieć

"Blokada" - brak PW w RFN nie przeszkadza w rozpatrzeniu karty, zatem ją odrzucasz. Nie ma obowiązku odrzucenia karty 3PO, ale często się to robi (bo nie chcemy stracić pkt w RFN, albo chcemy się pozbyć dobrej karty przeciwnika)

"Rozmowy kuchenne" - rozmowy się odbyły czyli kartę odrzucasz bez względu na liczbę kontrolowanych państw strategicznych (oczywiście jeśli jest tam gwiazdka, bo nie pamiętam :)

"niedźwiedź w potrzasku/bagno" - trwa dopóki nie wyrzucisz 1-4, czyli może przenieść się na następną turę. Przegięta nie jest, bo często kończy się po pierwszym rzucie, a jeśli trwa dłużej to co prawda tracimy rundy, ale pozbywamy się niechcianych kart przeciwnika.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Veridiana »

Przez "odrzucenie" (Blokada, Rozmowy) rozumiesz "usunięcie"? :)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: zephyr »

To jest proste. Kartę z gwiadką odrzuca się z gry kiedy zostało rozpatrzone wydarzenie, niezależnie od tego czy efekt był satysfakcjonujący (np nic się nie stało)
Czyli
jak poszła na wydarzenie, OP u przeciwnika albo na headline itp - wypada z gry
jak poleciała w kosmos/UN intervention/OP u właściciela itp - jeszcze wróci bo wydarzenia nie było

Właśnie sztuką jest tak zgrać wydarzenia przeciwnika (zwłaszcza z gwiazdką) żeby dały mu jak najmniej, a najlepiej nic

Bear Trap/Quagmire(bagno) są przegięte, ale obie strony mają takie karty i ta gra jest losowa

[edit]
co do poszczególnych kart

blokada - nie ma obowiązku odrzucać (ale ignorowanie Zachodnich niemiec to praktycznie oddanie dominacji w europie, kiepski pomysł, USA do niemiec wschodnich ani polski w early raczej się nie wpakuje, w mid też ciężko)

kuchenne - wypada z gry, to nie jest gwarantowane 2VP dla USA (zostawili w polskiej wersji fragment "poke opponent in chest"?)

strzelec - ciężko nie mieć kart, ostatnia zwykle zostaje, ale nawet jak nie to wydarzenie zaszło - pokazało się całą pustą rękę, bardzo dobry ruch

kryzys kubański - nie może, chyba że chce przegrać grę; ta karta właśnie do tego służy żeby ją zagrać a potem podnieść defcon (choć może anulować jeśli jest w stanie spełnić warunek)

siatki nie mam, mam starą edycję

Ames też został przerobiony, nie wiem co dokładnie teraz robi
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

siatka z Cambridge - event nie działa dla żadnej ze stron, także w Schyłku Wojny są to 2 darmowe PO dla USA

Ames - gracz USSR nie ma wybory czy wyrzucać, czy nie, także wyrzuca swoją kartę, well played :)
All work and no play makes Jack a dull boy!
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: clown »

zostawili w polskiej wersji fragment "poke opponent in chest"?)
Na szczęście zostawili :) gdyby tego nie było, gra stałaby się mniej "kontaktowa" :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
ODPOWIEDZ